1. Blz. 1 Jaarstukken 2018
    1. Blz. 2 Jaarrekening 2018
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Ontwikkelprogramma Veranderende samenleving, vernieuwd bestuur
        1. Blz. 5 Ontwikkelprogramma Veranderende samenleving, vernieuwd bestuur
        2. Blz. 6 Wat speelt er?
        3. Blz. 7 Speerpunten
          1. Blz. 8 1. Dienstbaarheid
            1. Blz. 9 Bij alle projecten evalueren we onze rol (houding en gedrag) met behulp van de Participatiemonitor.
            2. Blz. 10 Gemeentelijke projecten pakken we samen met inwoners, bedrijven en organisaties op
            3. Blz. 11 Met samenleving, college, raad en de gemeentelijke organisatie in contact over de nieuwe rol van de gemeente in de veranderende samenleving.
            4. Blz. 12 Toekomstgericht, effectief en innovatief leren omgaan met veranderde posities en dagelijkse dilemma’s van de participatiemaatschappij door mee te doen in de leerkring/het onderzoek "Ambtelijk vakmanschap in de participatiemaatschappij".
          2. Blz. 13 2. Samenwerking
            1. Blz. 14 Leren met voorbeeldprojecten en deze evalueren.
            2. Blz. 15 We gaan de dialoog met inwoners en maatschappelijke organisaties aan.
        4. Blz. 16 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 17 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      2. Blz. 18 Ontwikkelprogramma Demografische ontwikkelingen
        1. Blz. 19 Ontwikkelprogramma Demografische ontwikkelingen
        2. Blz. 20 Wat speelt er?
        3. Blz. 21 Speerpunten
          1. Blz. 22 1. Bewustwording en erkenning van de effecten van de demografische ontwikkelingen
            1. Blz. 23 We sluiten aan bij actuele projecten en onderzoeken over de demografische ontwikkelingen in de Achterhoek, om zo ook als regio de leefbaarheid te vergroten
            2. Blz. 24 We verbinden verschillende beleidsterreinen op onderwijs-arbeidsmarkt en wonen-zorg met als doel afstemming over gevolgen van de demografische ontwikkelingen.
            3. Blz. 25 We zorgen voor actuele cijfers over de bevolkingsprognose van Berkelland en analyseren per thema de gevolgen van de demografische ontwikkelingen
          2. Blz. 26 2. De kansen die de demografische ontwikkelingen biedt worden actief en integraal opgepakt
            1. Blz. 27 De komende twee jaar ligt het accent in ondersteuning van activiteiten op de terreinen: daling ledenaantal verenigingen, arbeidsmarkt en langer zelfstandig thuis wonen.
            2. Blz. 28 Samen met inwoners, ondernemers en organisaties maken we de ontwikkelagenda’s van de grote kernen concreet.
            3. Blz. 29 We ondersteunen betrokkenen, vanuit (dorps-)organisaties, bedrijven en inwoners, in het zoeken naar oplossingen en sturingsmogelijkheden.
            4. Blz. 30 We werken met een herstructureringsfonds om nadelige gevolgen van krimp tegen te gaan. Investeren in de openbare ruimte en bestaand vastgoed is noodzakelijk.
        4. Blz. 31 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 32 Wat mag het kosten?
        6. Blz. 33 Beleidsindicatoren
      3. Blz. 34 Ontwikkelprogramma Plattelandsontwikkeling
        1. Blz. 35 Ontwikkelprogramma Plattelandsontwikkeling
        2. Blz. 36 Wat speelt er?
        3. Blz. 37 Speerpunten
          1. Blz. 38 1. (Agrarisch) ondernemen is basis voor een vitaal buitengebied
            1. Blz. 39 Initiatiefnemers van nieuwe activiteiten in het buitengebied helpen bij de ontwikkeling hiervan.
            2. Blz. 40 Toepassen van het sloopfonds.
            3. Blz. 41 We maken een nieuw bestemmingsplan buitengebied dat zo veel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkeling.
            4. Blz. 42 We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied.
          2. Blz. 43 2. Het platteland blijft sociaal vitaal
            1. Blz. 44 Alle kleine kernen en Neede hebben een dorpsvisie met uitvoeringsprogramma.
            2. Blz. 45 Bevorderen van het indienen van LEADERprojecten.
            3. Blz. 46 We bevorderen een jaarlijkse kennisuitwisseling tussen dorpsbelangenorganisaties en lokale verenigingen en stichtingen.
            4. Blz. 47 We faciliteren de jaarlijkse netwerkbijeenkomst van dorpsorganisaties.
            5. Blz. 48 We maken nieuwe afspraken over de samenwerking met de dorpsorganisaties.
            6. Blz. 49 We voeren de strategische agenda van de P10 uit op de thema’s Aantrekkelijk Platteland, Maatwerk Platteland, Samenspel met Stad.
          3. Blz. 50 3. Initiatieven versterken ons prachtige landschap
            1. Blz. 51 Beschermen van de cultuurhistorische en landschappelijke waarden.
            2. Blz. 52 Delen van gemeente-eigendom (b.v. bermen) die in gebruik zijn bij de landbouw terugbrengen naar hun oorspronkelijke functie.
            3. Blz. 53 Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschapsbeheer.
        4. Blz. 54 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 55 We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied.
        6. Blz. 56 We maken een nieuw bestemmingsplan buitengebied dat zo veel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkeling.
        7. Blz. 57 Toepassen van het sloopfonds.
        8. Blz. 58 Initiatiefnemers van nieuwe activiteiten in het buitengebied helpen bij de ontwikkeling hiervan.
        9. Blz. 59 Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschapsbeheer.
        10. Blz. 60 Alle kleine kernen en Neede hebben een dorpsvisie met uitvoeringsprogramma.
        11. Blz. 61 Bevorderen van het indienen van LEADERprojecten.
        12. Blz. 62 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      4. Blz. 63 Ontwikkelprogramma Jeugd en Zorg
        1. Blz. 64 Ontwikkelprogramma Jeugd en Zorg
        2. Blz. 65 Wat speelt er?
        3. Blz. 66 Speerpunten
          1. Blz. 67 1. Welzijn nieuwe stijl
            1. Blz. 68 Uitvoering geven aan de maatschappelijke agenda.
            2. Blz. 69 Via algemene voorzieningen stimuleren wij onze inwoners om tot een actieve en gezonde levensstijl te komen.
            3. Blz. 70 Wij geven invulling aan mantelzorgwaardering.
          2. Blz. 71 2. Aanjagen verdere innovatie vanuit het sociaal domein
            1. Blz. 72 De gemeente biedt maatwerk voor inwoners met een chronische ziekte en/of beperking.
            2. Blz. 73 Een laagdrempelige vorm van cliëntenparticipatie opzetten met ouders en jongeren die gebruik maken van jeugdzorg om hun behoeftes en ideeën mee te nemen in beleid en uitvoering van beleid.
            3. Blz. 74 Een slimme infrastructuur organiseren van inwoners en partners die problematiek vroegtijdig kunnen signaleren.
            4. Blz. 75 Het vormgeven van een onafhankelijk meldpunt voor alle vormen van onvrede in het sociale domein.
            5. Blz. 76 In 2018 geven we een impuls aan het contractmanagement en wordt sterker gestuurd op de kwaliteit van de geleverderde zorg.
            6. Blz. 77 In 2018 wordt de (regionale) inkoop voor de jaren 2019 en verder voorbereid.
            7. Blz. 78 Meer samenwerking realiseren op de uitvoering van Participatiewet, Wmo en Jeugdwet en gerelateerde terreinen, zoals Sport, Onderwijs, Cultuur en Gezondheidszorg.
            8. Blz. 79 Ondersteuning Thuis wordt ook in 2018 voortgezet.
            9. Blz. 80 Vergroten van de eigen opvoedingskracht en –vaardigheden van ouders.
            10. Blz. 81 Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet – pgb).
            11. Blz. 82 Wij bieden onze inwoners de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om maatschappelijke ondersteuning zelf in te kopen (Wmo – pgb).
            12. Blz. 83 Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura).
            13. Blz. 84 Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura).
          3. Blz. 85 3. De nieuwe Jeugdbescherming
            1. Blz. 86 Wij dragen bij een intensivering van de samenwerking tussen de partners binnen het veld van jeugdbescherming, o.a. gecertificeerde instellingen en Veilig Thuis. Zowel op regionale als lokale schaal
        4. Blz. 87 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 88 Via algemene voorzieningen stimuleren wij onze inwoners om tot een actieve en gezonde levensstijl te komen.
        6. Blz. 89 Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura).
        7. Blz. 90 Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet – pgb).
        8. Blz. 91 Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura).
        9. Blz. 92 Wij bieden onze inwoners de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om maatschappelijke ondersteuning zelf in te kopen (Wmo – pgb).
        10. Blz. 93 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        11. Blz. 94 Beleidsindicatoren
      5. Blz. 95 Ontwikkelprogramma Economie en werkgelegenheid
        1. Blz. 96 Ontwikkelprogramma Economie en werkgelegenheid
        2. Blz. 97 Wat speelt er?
        3. Blz. 98 Speerpunten
          1. Blz. 99 1. Aansluiting onderwijs op arbeidsmarkt is goed
            1. Blz. 100 Bewaken dat er een goede verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt is.
            2. Blz. 101 Doorontwikkelen van het Onderwijsplein
            3. Blz. 102 Investeren in mensen en kennis voor de toekomst.
            4. Blz. 103 Promoten van technische beroepen.
          2. Blz. 104 2. Bedrijventerreinen en winkelgebieden hebben aantrekkingskracht
            1. Blz. 105 Doorontwikkelen Regionaal Programma Bedrijventerreinen (RPB).
            2. Blz. 106 Investeren in bedrijventerrein de Laarberg.
            3. Blz. 107 Lokale winkelgebieden compact en aantrekkelijk maken.
            4. Blz. 108 Stimuleren van duurzame, innovatieve en zelfvoorzienende bedrijventerreinen.
            5. Blz. 109 Versterken van industrieterreinen.
          3. Blz. 110 3. Bereikbaarheid, fysiek en digitaal, is sterk verbeterd
            1. Blz. 111 Bereikbaarheid winkelgebieden en bedrijventerreinen verbeteren.
            2. Blz. 112 Inzetten op snelle uitwisseling van data.
            3. Blz. 113 Ontsluiten van bedrijventerrein “De Laarberg”.
          4. Blz. 114 4. Goede samenwerking tussen de drie O’s (Ondernemers, maatschappelijke Organisaties en Overheden)
            1. Blz. 115 Faciliteren van een ondernemersfonds in 2018.
            2. Blz. 116 Profileren en stimuleren van de maakindustrie (en andere sectoren) via Smart Industry.
            3. Blz. 117 Samenwerken met Duitsland.
            4. Blz. 118 Stimuleren van onderzoek en ontwikkeling op het gebied van duurzame economie.
            5. Blz. 119 Stimuleren van ontwikkeling van bestaande en nieuwe bedrijven.
          5. Blz. 120 5. Kwetsbare groepen doen mee
            1. Blz. 121 Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering).
            2. Blz. 122 We bewaken dat de SDOA voor de inwoners met een sociale werkvoorziening indicatie een goede werkplek vindt.
            3. Blz. 123 We zien er op toe dat de SDOA de nieuwe instroom van inwoners met een arbeidsbeperking op een passende wijze begeleidt naar werk.
            4. Blz. 124 We zoeken o.a. samen met andere partijen naar werkplekken liefst in de eigen woonomgeving voor medewerkers die voorheen bij Hameland, Beschut Binnen, werkten.
        4. Blz. 125 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 126 Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering).
        6. Blz. 127 We zoeken o.a. samen met andere partijen naar werkplekken liefst in de eigen woonomgeving voor medewerkers die voorheen bij Hameland, Beschut Binnen, werkten.
        7. Blz. 128 We bewaken dat de SDOA voor de inwoners met een sociale werkvoorziening indicatie een goede werkplek vindt.
        8. Blz. 129 Investeren in mensen en kennis voor de toekomst.
        9. Blz. 130 Bewaken dat er een goede verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt is.
        10. Blz. 131 Samenwerken met Duitsland.
        11. Blz. 132 Stimuleren van onderzoek en ontwikkeling op het gebied van duurzame economie.
        12. Blz. 133 Stimuleren van ontwikkeling van bestaande en nieuwe bedrijven.
        13. Blz. 134 Versterken van industrieterreinen.
        14. Blz. 135 Lokale winkelgebieden compact en aantrekkelijk maken.
        15. Blz. 136 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        16. Blz. 137 Beleidsindicatoren
      6. Blz. 138 Ontwikkelprogramma Energie en duurzaamheid
        1. Blz. 139 Ontwikkelprogramma Energie en duurzaamheid
        2. Blz. 140 Wat speelt er?
        3. Blz. 141 Speerpunten
          1. Blz. 142 1. De gemeente neemt haar rol door een voorbeeld te zijn voor energiebesparing en energieopwekking te faciliteren.
            1. Blz. 143 Verlengen van de uitbreiding van de formatie (met 1,0 fte) voor de periode juni tot december 2018.
            2. Blz. 144 Vervangen van extra 690 lantaarnpalen met LED en dimmers tot 2019.
            3. Blz. 145 We onderzoeken welke gemeentelijke gronden ingezet kunnen worden voor de opwekking van duurzame energie.
            4. Blz. 146 We stellen een nieuw Energie Uitvoeringsprogramma op voor de periode vanaf 1 januari 2019 inclusief een bijbehorend formatieplan.
            5. Blz. 147 We voeren een energieaudit uit voor het energieneutraal maken van de gemeentelijke gebouwen die we nodig hebben voor onze bedrijfsvoering
          2. Blz. 148 2. Vliegwiel in beweging zetten bij energiebesparing en opwekking van duurzame energie in woningen, instellingen en bedrijven
            1. Blz. 149 Faciliteren van energie initiatieven op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame Energie).
            2. Blz. 150 Optimaliseren van regels en wettelijke kaders voor realisatie van installaties voor duurzame energieopwekking met als doel deze sneller en goedkoper realiseerbaar te maken, maar wel goed ruimtelijk ingepast.
            3. Blz. 151 Uitvoeren energiescans bedrijven en instellingen.
            4. Blz. 152 We stimuleren door subsidie duurzame technische innovaties bij en door Berkellandse bedrijven.
          3. Blz. 153 3. Hergebruik van afval/grondstoffen
            1. Blz. 154 We werken samen met onze inwoners het nieuwe grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding bevorderen.
            2. Blz. 155 We zorgen er voor dat inwoners hun afval gescheiden kunnen aanbieden.
          4. Blz. 156 4. Zwerfafval terugdringen
            1. Blz. 157 Adaptatie van afvalbakken in de openbare ruimte door inwoners
            2. Blz. 158 Halfjaarlijks monitoren wij het zwerfafval in de openbare ruimte
            3. Blz. 159 Terugdringen hondenpoep in de openbare ruimte
        4. Blz. 160 Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
        5. Blz. 161 We stellen een nieuw Energie Uitvoeringsprogramma op voor de periode vanaf 1 januari 2019 inclusief een bijbehorend formatieplan.
        6. Blz. 162 We zorgen er voor dat inwoners hun afval gescheiden kunnen aanbieden.
        7. Blz. 163 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        8. Blz. 164 Beleidsindicatoren
      7. Blz. 165 Ontwikkelprogramma Omgevingswet
        1. Blz. 166 Ontwikkelprogramma Omgevingswet
        2. Blz. 167 Wat speelt er?
        3. Blz. 168 Speerpunten
          1. Blz. 169 1. Werken volgens de nieuwe wet
            1. Blz. 170 We overleggen en stemmen af met ketenpartners (zoals buurgemeenten, VNOG, ODA, provincie, Waterschap, GGD).
            2. Blz. 171 We richten werkprocessen waar nodig opnieuw in.
          2. Blz. 172 2. Ontwikkelen visie en plan voor de hele gemeente
            1. Blz. 173 We experimenteren met een Omgevingsplan en/of -visie voor een bepaald gebied om van te leren.
            2. Blz. 174 We treffen voorbereidingen voor een nota van uitgangspunten voor het opstellen van een Omgevingsvisie (reikwijdte, planning, samenwerking andere overheden, betrekken stakeholders en inwoners)
          3. Blz. 175 3. Cultuur, gedrag en competenties
            1. Blz. 176 We maken een communicatieplan en zorgen ervoor dat inwoners, bedrijven, partners en medewerkers op tijd geïnformeerd worden.
            2. Blz. 177 We organiseren bijeenkomsten voor gemeentebestuur en medewerkers.
            3. Blz. 178 We zorgen dat medewerkers en (nieuwe) raad en college ervaringen opdoen en indien nodig bijgeschoold worden.
          4. Blz. 179 4. Digitalisering; de gemeentelijke informatievoorziening moet aansluiten op de landelijke voorziening.
            1. Blz. 180 We brengen de gevolgen van verplichting tot digitaal werken in beeld en passen onze systemen op tijd aan.
            2. Blz. 181 We stemmen informatie-uitwisseling en archivering met ketenpartners af op de (nieuwe) taakverdeling.
        4. Blz. 182 Wat mag het kosten?
      8. Blz. 183 Cultuur
        1. Blz. 184 Cultuur
        2. Blz. 185 Wat speelt er?
        3. Blz. 186 Speerpunten
          1. Blz. 187 1. Alle kinderen maken kennis met en beleven cultuur
            1. Blz. 188 Door samenwerking in combinatiefuncties realiseren we samen met onze partners een goede vorm van (basis)muziekonderwijs, kunstzinnige vorming en leesbevordering van 0 t/m 12 jarigen.
            2. Blz. 189 Met de Bibliotheek Oost Achterhoek subsidiëren om een fysieke en digitale 2.0 bibliotheek op te zetten voor leesvaardige, mediawijze kinderen en voor participerende burgers.
            3. Blz. 190 Ondersteunen en faciliteren vrijwilligers van de dorpsböke om leesbevordering met het basisonderwijs tot stand te brengen en ontmoetingsplek voor gemeenschap te zijn.
            4. Blz. 191 Voortzetten van de samenwerking tussen scholen en met Stichting Muziek en KunstWijs waarin de scholen samenwerken per 01-08-2017, na het schooljaar ’16-’17.
          2. Blz. 192 2. Inwoners en hun verbanden blijven culturele initiatieven ontwikkelen
            1. Blz. 193 Behouden van kennisoverdracht en communicatie over (de waarde van) erfgoed en het subsidiëren van het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers.
            2. Blz. 194 Deelnemen aan het Cultuur– en Erfgoedpact.
            3. Blz. 195 In stand houden van gemeentelijke monumenten, archeologische monumenten en Rijksmonumenten.
            4. Blz. 196 Nieuwe en onverwachte verbindingen en projecten van de diverse lokale partners aanjagen en faciliteren op zowel maatschappelijke cohesie als ook verdiencapaciteit.
            5. Blz. 197 Toegankelijk maken / ontsluiten van de cultuurhistorische en archeologische waardenkaarten.
            6. Blz. 198 We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden.
        4. Blz. 199 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 200 Voortzetten van de samenwerking tussen scholen en met Stichting Muziek en KunstWijs waarin de scholen samenwerken per 01-08-2017, na het schooljaar ’16-’17.
        6. Blz. 201 We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden.
        7. Blz. 202 In stand houden van gemeentelijke monumenten, archeologische monumenten en Rijksmonumenten.
        8. Blz. 203 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      9. Blz. 204 Sport
        1. Blz. 205 Sport
        2. Blz. 206 Wat speelt er?
        3. Blz. 207 Speerpunten
          1. Blz. 208 1. Er is een actieve en gezonde leefstijl onder alle inwoners
            1. Blz. 209 Inzet van sport en beweging om gezondheidsachterstanden in Berkelland te verkleinen.
            2. Blz. 210 We faciliteren combinatiefuncties op het gebied van sport.
            3. Blz. 211 We subsidiëren jeugdleden van sportverenigingen.
            4. Blz. 212 Wij faciliteren Achterhoek in Beweging (AiB).
          2. Blz. 213 2. Gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties zijn verzelfstandigd
            1. Blz. 214 Beheren van gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties.
            2. Blz. 215 Voor binnensport zoeken we per kern naar maatwerkoplossingen.
          3. Blz. 216 3. Iedereen kan meedoen aan een leven lang actief sporten en bewegen
            1. Blz. 217 De gemeente neemt deel aan het Jeugdsportfonds Nederland.
            2. Blz. 218 In het minimabeleid is ruimte voor sportdeelname.
            3. Blz. 219 Wij onderzoeken of wij In 2018 gaan deelnemen aan het Meedoen-arrangement, een initiatief van de gemeente Doetinchem.
          4. Blz. 220 4. Toekomstbestendige sportverenigingen
            1. Blz. 221 Wij faciliteren de Sport Federatie Berkelland (SFB).
            2. Blz. 222 Wij faciliteren de verenigingsondersteuning.
        4. Blz. 223 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 224 We subsidiëren jeugdleden van sportverenigingen.
        6. Blz. 225 Wij faciliteren de Sport Federatie Berkelland (SFB).
        7. Blz. 226 Voor binnensport zoeken we per kern naar maatwerkoplossingen.
        8. Blz. 227 Inzet van sport en beweging om gezondheidsachterstanden in Berkelland te verkleinen.
        9. Blz. 228 Beheren van gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties.
        10. Blz. 229 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        11. Blz. 230 Beleidsindicatoren
      10. Blz. 231 Recreatie en toerisme
        1. Blz. 232 Recreatie en toerisme
        2. Blz. 233 Wat speelt er?
        3. Blz. 234 Speerpunten
          1. Blz. 235 1. Uitvoeren van de vrijetijdsagenda
            1. Blz. 236 We dragen bij aan het project digitale beleving in de Achterhoek.
          2. Blz. 237 2. Het versterken van het kwaliteitsniveau van het vrijetijdsaanbod
            1. Blz. 238 We dragen financieel en inhoudelijk bij aan het project Mobiliteit als beleving met de E-Kar.
            2. Blz. 239 We dragen financieel en inhoudelijk bij aan projecten op het gebied van routestructuren.
            3. Blz. 240 We faciliteren financieel en inhoudelijk een cursus ambassadeurs voor het landschap van IVN voor inwoners en recreatieondernemers.
          3. Blz. 241 3. Meerwaarde door samenwerking
            1. Blz. 242 Jaarlijks organiseren wij een ontmoetingsdag voor vrijetijdsondernemers.
            2. Blz. 243 We doen mee in het Duits-Nederlandse netwerk ‘Grensoverschrijdende Euregionale samenwerking’.
            3. Blz. 244 We faciliteren Achterhoek Toerisme financieel en inhoudelijk.
            4. Blz. 245 We faciliteren de regiocoördinator inhoudelijk en financieel.
            5. Blz. 246 We faciliteren een makelaar Vrijetijdseconomie die de regionale Vrijetijdsagenda uitvoert.
            6. Blz. 247 We faciliteren het Berkeldalproces.
        4. Blz. 248 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 249 We faciliteren de regiocoördinator inhoudelijk en financieel.
        6. Blz. 250 We dragen financieel en inhoudelijk bij aan projecten op het gebied van routestructuren.
      11. Blz. 251 Wonen
        1. Blz. 252 Wonen
        2. Blz. 253 Wat speelt er?
        3. Blz. 254 Speerpunten
          1. Blz. 255 1. Een toekomstbestendige bestaande woningvoorraad
            1. Blz. 256 Beschikbaar stellen blijverslening voor particulieren. Hiermee kunnen zij ingrijpende verbouwingen/aanpassingen aan de eigen woning financieren.
            2. Blz. 257 Beschikbaar stellen van een starterslening voor starters om op de woningmarkt de overbrugging tussen de koopprijs en de maximale hypotheek bij banken te overbruggen.
            3. Blz. 258 Voor meer informatie over energierenovaties in de particuliere woningvoorraad zie ontwikkelprogramma Energie en Duurzaamheid.
            4. Blz. 259 Voor meer informatie over het herstructureringsfonds voor investeringen in bestaand vastgoed en openbare ruimte zie ontwikkelprogramma demografische ontwikkelingen.
            5. Blz. 260 We onderzoeken of en waar er kleinschalige (extramurale) woonvormen voor ouderen gerealiseerd kunnen worden.
          2. Blz. 261 2. Het aantal en type woningen past bij de behoefte
            1. Blz. 262 Ondersteuning van projecten en onderzoeken rondom wonen
            2. Blz. 263 We bewaken de gemeentelijke grondexploitaties. Voor het afwaarderen van plannen treffen we maatregelen.
            3. Blz. 264 We houden woonbehoefte onderzoeken in de kleine kernen in 2018
            4. Blz. 265 We monitoren regionaal en lokaal de ontwikkelingen op de woningmarkt.
            5. Blz. 266 We vertalen de uitkomsten van het stoplichtmodel in Structuurvisies Wonen per kern en voor het buitengebied. Deze vormen het kader voor nieuwe bestemmingsplannen.
            6. Blz. 267 Woningmarktonderzoek: hieruit blijkt woningbouwbehoefte naar type en locatie. Analyseren of huidige woningbouwplannen hierbij passen met het regionaal stoplichtmodel.
        4. Blz. 268 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 269 Woningmarktonderzoek: hieruit blijkt woningbouwbehoefte naar type en locatie. Analyseren of huidige woningbouwplannen hierbij passen met het regionaal stoplichtmodel.
        6. Blz. 270 We bewaken de gemeentelijke grondexploitaties. Voor het afwaarderen van plannen treffen we maatregelen.
        7. Blz. 271 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        8. Blz. 272 Beleidsindicatoren
      12. Blz. 273 Leefomgeving
        1. Blz. 274 Leefomgeving
        2. Blz. 275 Wat speelt er?
        3. Blz. 276 Speerpunten
          1. Blz. 277 1. Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen
            1. Blz. 278 Bij de aanpassing van de bestaande N18 en de N315 brengen we de belangen van de inwoners en wegverbindingen van Berkelland in.
            2. Blz. 279 Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren.
            3. Blz. 280 Particuliere initiatieven de ruimte geven.
            4. Blz. 281 Vrijwilligersvervoer stimuleren en helpen ontwikkelen, ook in de doorontwikkeling.
          2. Blz. 282 2. Inwoners voelen zich verantwoordelijk voor eigen buurt of wijk
            1. Blz. 283 Dorpsnetwerken leggen aan de dorpsgemeenschap verantwoording af over voortgang van hun activiteiten en werken aan een duurzame positie van dorpsnetwerken in de kernen.
            2. Blz. 284 Dorpsnetwerken maken een gebiedsagenda en handelen initiatieven uit eigen gebied af. Gemeente stelt samen met dorpsnetwerken spelregels op om initiatieven te stimuleren.
            3. Blz. 285 We faciliteren de start van dorpsnetwerken en geven de kernen de ruimte om zichzelf te organiseren in representatieve dorpsnetwerken.
            4. Blz. 286 We overleggen met centrumondernemers over het (groen)onderhoud.
            5. Blz. 287 We overleggen met inwoners en maatschappelijke organisaties over vormen van buurtverantwoordelijkheid.
            6. Blz. 288 We overleggen met inwoners over speelplekken.
          3. Blz. 289 3. Onderhouden gemeentelijke gebouwen
            1. Blz. 290 We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente.
            2. Blz. 291 We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
          4. Blz. 292 4. Een veilige en goed functionerende (afval)waterkringloop
            1. Blz. 293 Opstellen van een visie voor het op te stellen Watertakenplan
            2. Blz. 294 We beheren, onderhouden, vernieuwen of renoveren de riolering.
          5. Blz. 295 5. Begraafmogelijkheden
            1. Blz. 296 We onderhouden de gemeentelijke begraafplaatsen en zorgen voor ruimte voor nieuwe begravingen.
            2. Blz. 297 We steunen initiatieven van inwoners om zelf actief betrokken te zijn bij het onderhoud van gemeentelijke begraafplaatsen.
          6. Blz. 298 6. Onderhouden openbaar groen
            1. Blz. 299 We beheren en onderhouden het openbaar groen.
            2. Blz. 300 We geven ruimte voor groenonderhoud door inwoners, bedrijven of instellingen in buurt en-/of de wijk.
          7. Blz. 301 7. Onderhouden wegen, straten en pleinen
            1. Blz. 302 We brengen samen met inwoners en gebruikers in beeld of huidige wegfuncties nog passen bij het huidige gebruik.
            2. Blz. 303 We evalueren en actualiseren het Gladheidsbestrijdingsplan.
            3. Blz. 304 We houden de Wegenlegger actueel.
            4. Blz. 305 We onderhouden onze infrastructuur.
        4. Blz. 306 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 307 We overleggen met inwoners over speelplekken.
        6. Blz. 308 Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren.
        7. Blz. 309 Particuliere initiatieven de ruimte geven.
        8. Blz. 310 We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente.
        9. Blz. 311 We beheren, onderhouden, vernieuwen of renoveren de riolering.
        10. Blz. 312 We onderhouden onze infrastructuur.
        11. Blz. 313 We houden de Wegenlegger actueel.
        12. Blz. 314 We evalueren en actualiseren het Gladheidsbestrijdingsplan.
        13. Blz. 315 We onderhouden de gemeentelijke begraafplaatsen en zorgen voor ruimte voor nieuwe begravingen.
        14. Blz. 316 We beheren en onderhouden het openbaar groen.
        15. Blz. 317 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      13. Blz. 318 Integrale veiligheid
        1. Blz. 319 Integrale veiligheid
        2. Blz. 320 Wat speelt er?
        3. Blz. 321 Speerpunten
          1. Blz. 322 1. De inwoners en de BOA´s zijn onze ogen en oren van de wijk voor veiligheid
            1. Blz. 323 Onze BOA’s (Bevoegd OpsporingsAmbtenaar) en de politie doen de witte voetjes actie.
            2. Blz. 324 We blijven ons inzetten om zoveel mogelijk mensen aan te sluiten bij burgernet en het burgerinitatief WhatsApp groepen
            3. Blz. 325 We ondersteunen de politie bij het inzetten van lokfietsen om het aantal fietsdiefstallen te verminderen.
            4. Blz. 326 We versturen preventiebrieven in straten waar ingebroken is om het oplossingspercentage omhoog te krijgen en omdat er vaak meerdere keren in één buurt ingebroken wordt.
          2. Blz. 327 2. Integere ambtenaren en bestuurders
            1. Blz. 328 Voor alle medewerkers bijeenkomsten organiseren over integriteit. De integriteitsrichtlijnen worden voortdurend gecheckt of ze bijdragen aan integer handelen.
          3. Blz. 329 3. Veiligheid bij bedrijven is in orde
            1. Blz. 330 Invoering Keurmerk Veilig Ondernemen ondersteunen, stimuleren en inkoopregistratie controleren in Digitaal Opsporingsregister ter voorkoming handel in gestolen goederen.
          4. Blz. 331 4. Terugdringen ondermijning
            1. Blz. 332 BIBOB (wet Bevordering IntegriteitsBeoordelingen door het Openbaar Bestuur) toets vaker uitvoeren
            2. Blz. 333 Controleren inkoopregistratie in het Digitaal Opsporingsregister (DOR)
            3. Blz. 334 Het opstellen van een nieuw IVP (integraal veiligheidsplan)
            4. Blz. 335 Opzetten van een Veiligheidsknoopount (VIK)
        4. Blz. 336 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 337 Onze BOA’s (Bevoegd OpsporingsAmbtenaar) en de politie doen de witte voetjes actie.
        6. Blz. 338 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        7. Blz. 339 Beleidsindicatoren
      14. Blz. 340 Financiën
        1. Blz. 341 Wat speelt er?
        2. Blz. 342 Speerpunten
          1. Blz. 343 1. Financieel structureel gezonde gemeente
            1. Blz. 344 We beheren onze financiële middelen.
            2. Blz. 345 We heffen andere belastingen en leges.
            3. Blz. 346 We heffen Onroerende zaakbelasting.
            4. Blz. 347 We ontvangen een algemene uitkering.
            5. Blz. 348 We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
            6. Blz. 349 We storten in en onttrekken aan reserves.
            7. Blz. 350 Overige baten en lasten.
            8. Blz. 351 Bedrijfsvoeringskosten.
            9. Blz. 352 We dragen bij aan verbonden partijen.
        3. Blz. 353 Overzicht Overhead (bedragen x € 1.000)
        4. Blz. 354 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 355 We ontvangen een algemene uitkering.
        6. Blz. 356 We heffen Onroerende zaakbelasting.
        7. Blz. 357 We heffen andere belastingen en leges.
        8. Blz. 358 We storten in en onttrekken aan reserves.
        9. Blz. 359 We beheren onze financiële middelen.
        10. Blz. 360 We dragen bij aan verbonden partijen.
        11. Blz. 361 Overige baten en lasten.
        12. Blz. 362 Bedrijfsvoeringskosten.
        13. Blz. 363 Beleidsindicatoren
      15. Blz. 364 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 365 Bedrijfsvoering
        2. Blz. 366 Wat speelt er?
        3. Blz. 367 Speerpunten
          1. Blz. 368 1. Een professionele bedrijfsvoering
            1. Blz. 369 Ontwikkelen opdrachtgeverschap.
            2. Blz. 370 Professionaliseren projectmatig werken.
            3. Blz. 371 Uitvoeren interne audits.
            4. Blz. 372 Verbeteren juridische kwaliteit.
            5. Blz. 373 Verminderen fiscale risico's.
            6. Blz. 374 We evalueren onze dienstverlening aan derden.
          2. Blz. 375 2. ICT innovatie een belangrijk hulpmiddel dat leidt tot een moderne en voorspelbare dienstverlening en bedrijfsvoering.
            1. Blz. 376 Aansluiten op de generieke digitale infrastructuur.
            2. Blz. 377 Het openbaar beschikbaar maken van informatie.
            3. Blz. 378 Mogelijkheden 'datagedreven gemeenten' verkennen
          3. Blz. 379 3. De gegevens die we beheren zijn goed beschermd en worden zorgvuldig behandeld.
            1. Blz. 380 Voldoen aan de eisen die worden gesteld in de AVG en bescherming van persoonsgegevens.
            2. Blz. 381 Voldoen aan de normen die worden gesteld in de Baseline Informatiebeveiliging.
      16. Blz. 382 Grondbeleid
        1. Blz. 383 Grondbeleid
        2. Blz. 384 Wat speelt er?
        3. Blz. 385 Speerpunten
          1. Blz. 386 3. Een geactualiseerd Regionaal Programma Bedrijventerreinen
            1. Blz. 387 Actualiseren Regionaal Programma Bedrijventerreinen
          2. Blz. 388 1. Voldoen aan de regionale afspraken om minder woningen toe te voegen
            1. Blz. 389 Opstellen van een structuurvisies wonen voor iedere kern
          3. Blz. 390 2. Optimale financiële resultaten
      17. Blz. 391 Lokale heffingen
        1. Blz. 392 Lokale heffingen
        2. Blz. 393 Wat speelt er?
        3. Blz. 394 Kaders
        4. Blz. 395 Speerpunten
          1. Blz. 396 1. Een verantwoorde gemeentelijke belastingdruk
            1. Blz. 397 Heffen Reinigingsheffingen.
            2. Blz. 398 Heffen Rioolheffing.
            3. Blz. 399 Heffen van Onroerende zaakbelastingen.
          2. Blz. 400 2. Verantwoorde tarieven voor onze dienstverlening
            1. Blz. 401 Heffen begraafrechten.
            2. Blz. 402 Heffen Leges.
            3. Blz. 403 Heffen marktgelden.
            4. Blz. 404 Heffen Toeristenbelasting.
          3. Blz. 405 3. Kwijtschelding van belasting voor mensen met een minimuminkomen
            1. Blz. 406 Kwijtschelden gemeentelijke belastingen.
      18. Blz. 407 Weerstandsvermogen
        1. Blz. 408 Weerstandsvermogen
        2. Blz. 409 Wat speelt er?
        3. Blz. 410 Speerpunten
          1. Blz. 411 1. Een weerstandvermogen dat voldoende is om de risico's op te vangen
            1. Blz. 412 Beoordelen weerstandsvermogen.
            2. Blz. 413 Inventariseren risico's.
        4. Blz. 414 Kengetallen financiële positie
      19. Blz. 415 Verbonden partijen
        1. Blz. 416 Samenwerkingspartijen
        2. Blz. 417 Speerpunten
          1. Blz. 418 Goede (nuts)voorzieningen door deelnemingen (vennootschappen en coöperaties)
            1. Blz. 419 Aandeelhouderschap van AGEM goed uitoefenen.
            2. Blz. 420 Aandeelhouderschap van Alliander N.V. goed uitoefenen.
            3. Blz. 421 Aandeelhouderschap van BNG Bank goed uitoefenen.
            4. Blz. 422 Aandeelhouderschap van Gebiedsonderneming Laarberg B.V. goed uitoefenen.
            5. Blz. 423 Aandeelhouderschap van Gebiedsonderneming Laarberg C.V. goed uitoefenen.
            6. Blz. 424 Aandeelhouderschap van Twence goed uitoefenen.
            7. Blz. 425 Aandeelhouderschap van Vitens N.V. goed uitoefenen.
            8. Blz. 426 Aandeelhouderschap van Werkbaan Oost goed uitoefenen.
          2. Blz. 427 Goede dienstverlening door andere partijen
            1. Blz. 428 Afspraken maken over dienstverlening met het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT).
          3. Blz. 429 Goede dienstverlening door samenwerking (gemeenschappelijke regelingen)
            1. Blz. 430 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers.
            2. Blz. 431 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling GGD Noord- en Oost Gelderland.
            3. Blz. 432 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Achterhoek.
            4. Blz. 433 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Crematoria Twente.
            5. Blz. 434 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Achterhoek en Liemers.
            6. Blz. 435 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek.
            7. Blz. 436 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Sociale Dienst Oost Achterhoek.
            8. Blz. 437 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Stadsbank Oost Nederland.
            9. Blz. 438 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland.
          4. Blz. 439 Goede dienstverlening door samenwerking (stichtingen en verenigingen)
            1. Blz. 440 Deelnemen in het samenwerkingsverband Stichting Achterhoek Toerisme.
            2. Blz. 441 Deelnemen in het samenwerkingsverband Stichting Hambroek.
      20. Blz. 442 Financiering
        1. Blz. 443 Financiering
        2. Blz. 444 Wat speelt er?
        3. Blz. 445 Speerpunten
          1. Blz. 446 1. Beperken van de risico's op het te lenen en uit te lenen geld
            1. Blz. 447 Beoordelen koersrisico.
            2. Blz. 448 Beoordelen renterisico.
            3. Blz. 449 Beoordelen uitstaande leningen.
      21. Blz. 450 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 451 Onderhoud kapitaalgoederen
        2. Blz. 452 Wat speelt er?
        3. Blz. 453 Speerpunten
          1. Blz. 454 1. Een verantwoord beheer van onze kapitaalgoederen
            1. Blz. 455 Onderhouden gebouwen.
            2. Blz. 456 Onderhouden groen.
            3. Blz. 457 Onderhouden van riolering
            4. Blz. 458 Onderhouden van wegen.
            5. Blz. 459 Onderhoud water
      22. Blz. 460 Reserves
        1. Blz. 461 Wat speelt er?
        2. Blz. 462 Overzicht reserves
        3. Blz. 463 Algemene reserve
        4. Blz. 464 Bestuurlijke claims
        5. Blz. 465 Egalisatiereserve afval
        6. Blz. 466 Egalisatiereserve investeringen
        7. Blz. 467 Egalisatiereserve bouwgrondexploitaties
        8. Blz. 468 Inkomensreserve
        9. Blz. 469 Onderwijshuisvesting
        10. Blz. 470 Wegen
        11. Blz. 471 Herstructurering
        12. Blz. 472 Nadelen decentralisaties
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap