Onderhouden van wegen.
Beleidskader
Met de raad is afgesproken om voor de onderhoudskwaliteit van de wegen het scenario 'overwegend laag' te hanteren. Zie hieronder.
Gebruiksfunctie | Centrumgebied | Wijkontsluiting wegen | Woonstraten | Industriewegen | Ontsluitingswegen buiten de kom | Overige wegen buiten de kom |
Asfalt | ||||||
Rijbaan | Basis | Basis | Laag | Laag | Basis | Laag |
Fietspaden | Hoog | Hoog | Hoog | Hoog | Hoog | Hoog |
Voetpaden | Basis | Basis | Laag | Laag | Basis | Laag |
Overige | Basis | Basis | Laag | Laag | Basis | Laag |
Elementen | ||||||
Rijbaan | Basis | Basis | Laag | Laag | Basis | Laag |
Fietspaden | Hoog | Hoog | Hoog | Hoog | Hoog | Hoog |
Voetpaden | Basis | Basis | Laag | Laag | Basis | Laag |
Overige | Basis | Basis | Laag | Laag | Basis | Laag |
Op basis van de in 2015 uitgevoerde herijking heeft het college besloten om vast te houden aan het in 2006 gekozen scenario 'overwegend laag' en het bestaande onderhoudsbudget te handhaven. De raad is hierover toen geïnformeerd en heeft via een motie het college opgedragen om vanaf 2016 gedurende een periode van 4 jaar jaarlijks een bedrag van € 250.000 ten laste van de egalisatiereserve toe te voegen aan het beschikbare onderhoudsbudget. Hiermee is jaarlijks tot en met 2019 een budget voor onderhoud wegen beschikbaar van € 1.452.500. Elke 2 jaar worden alle wegen binnen de gemeente conform de CROW-systematiek geïnspecteerd. Op basis daarvan worden jaarlijks onderhoudsplanningen gemaakt en uitgevoerd. De afspraak is om elke 5 jaar een herijking uit te voeren. De in 2015 uitgevoerd herijking is bijgevoegd.
Hoe is de staat van het onderdeel wegen
Huidige kwaliteit areaal in rapportcijfers op basis van
(inspectie 2019 buiten bebouwde kom)
(inspectie 2017 binnen bebouwde kom)
Gebruiksfunctie | Centrumgebied | Wijkontsluiting wegen | Woonstraten | Industriewegen | Ontsluitingswegen buiten de kom | Overige wegen buiten de kom |
Asfalt | ||||||
Rijbaan | OK | Te laag | OK | Te hoog | Te hoog | OK |
Fietspaden | OK | Te laag | Te laag | Te laag | Te laag | OK |
Voetpaden | Niet van toepassing | Te laag | OK | Niet van toepassing | Niet van toepassing | Niet van toepassing |
Overige | Niet van toepassing | Niet van toepassing | Te hoog | Niet van toepassing | Niet van toepassing | Niet van toepassing |
Elementen | ||||||
Rijbaan | OK | Te hoog | Te hoog | Te hoog | Te laag | OK |
Fietspaden | Niet van toepassing | Te laag | Te laag | OK | Niet van toepassing | Niet van toepassing |
Voetpaden | Te hoog | Te laag | Te hoog | Te hoog | Niet van toepassing | Niet van toepassing |
Overige | OK | OK | Te hoog | Te hoog | Niet van toepassing | OK |
Wat opvalt is dat de fietspaden over bijna de hele linie lager scoren dan is afgesproken. Hier gaan we in 2020 extra onderhoudsmaatregelen op inzetten. Ook scoren de in asfalt uitgevoerde wijkontsluitingswegen binnen de bebouwde kom lager dan is afgesproken. Een aantal van deze wegen zijn in 2018 en 2019 van een nieuwe asfaltdeklaag voorzien. Wij verwachten dat dit binnen de nu lopende weginspectie (najaar 2019) resulteert in een kwaliteitsniveau zoals afgesproken (basis).
Hoeveel budget is noodzakelijk
Op basis van de in 2015 uitgevoerde herijking is in theorie jaarlijks een bedrag nodig van € 1,89 miljoen om het volgens scenario 3 (overwegend laag) afgesproken kwaliteitsniveau te handhaven.
Hoeveel budget is beschikbaar
Structureel is er binnen de begroting een bedrag van € 1.234.500 beschikbaar voor het uitvoeren van onderhoud aan de verharde wegen. Ten opzichte van de in 2015 uitgevoerde herijking zou dit een structureel tekort van € 655.500 opleveren. In de praktijk zien we dat het kwaliteitsniveau overeenkomt met het afgesproken niveau. Hebben we in enig jaar toch meer budget nodig dan onttrekken we de extra lasten aan de reserve wegen. Daarnaast is er binnen deze coalitieperiode van 4 jaar een eenmalig impulsbudget beschikbaar van € 2 miljoen voor de wegen in het buitengebied. Op basis van bovenstaande is er in de begroting 2020 geen extra budget nodig om de gemaakte afspraken te realiseren.