-
Blz. 1
Jaarstukken 2021
-
Blz. 2
Jaarstukken 2021
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Analyse resultaat
-
Blz. 7
Resultaat
-
Blz. 8
Analyse
-
Blz. 9
Toelichting
-
Blz. 10
Rekening in een oogopslag
-
Blz. 11
Leeswijzer
-
Blz. 12
Opzet begroting
-
Blz. 13
Doorontwikkeling P&C documenten
-
Blz. 14
Lezen van tabellen
-
Blz. 15
Beleidsindicatoren
-
Blz. 16
Financiële kaders
-
Blz. 17
Indeling Jaarstukken
-
Blz. 18
Jaarverslag
-
Blz. 19
Jaarrekening
-
Blz. 20
Overzicht van Baten en Lasten
-
Blz. 21
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 22
Plezierig Wonen
-
Blz. 23
Kwalitatief goede woningvoorraad nu en in de toekomst
-
Blz. 24
Wat speelt er?
-
Blz. 25
Speerpunten
-
Blz. 26
Toekomstgerichte bestaande woningen en wijken.
-
Blz. 27
We continueren prestatieafspraken met ProWonen en huurdersvertegenwoordiging voor verdere verduurzaming van sociale huurwoningen en duurzame nieuwbouw.
-
Blz. 28
We starten met een pilot integrale wijkaanpak voor transformatie van woningen en het toekomstbestendig maken van wijken. (010.070)
-
Blz. 29
We stimuleren met verschillende (financiële) instrumenten particuliere eigenaren om te investeren in het verbeteren van de woning.
-
Blz. 30
We zijn samen met Kruiswerk en het Energieloket actief aan de slag met de campagne Heerlijk Thuis in Huis. (010.060)
-
Blz. 31
Aantrekkelijke nieuwe woningen.
-
Blz. 32
We bewaken de gemeentelijke grondexploitatie. (010.020)
-
Blz. 33
We bieden ruimte aan flexwoonconcepten.
-
Blz. 34
We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (010.100)
-
Blz. 35
We blijven ruimte bieden voor goede, innovatieve woningbouwplannen die aansluiten bij de behoefte van onze inwoners. (010.080)
-
Blz. 36
We inventariseren in alle kernen in Berkelland de woonbehoefte van inwoners. (010.030 en 010.090)
-
Blz. 37
We monitoren regionaal en lokaal de ontwikkelingen op de woningmarkt. (010.045)
-
Blz. 38
We stimuleren (pilots voor) innovatieve woningen en woonvormen.
-
Blz. 39
Ouderen en mensen met een zorgvraag voelen zich thuis in een geschikte woning en in een fijne leefomgeving.
-
Blz. 40
We geven ruimte aan nieuwe woonzorginitiatieven.
-
Blz. 41
We koppelen actief zorgaanbieders en ontwikkelaars aan geschikte locaties nabij voorzieningen.
-
Blz. 42
We realiseren maatwerk voor bijzondere doelgroepen op basis van actuele behoefte en taakstellingen.
-
Blz. 43
We staan open voor (CPO-)initiatieven van ouderen.
-
Blz. 44
We werken samen met zorgaanbieders, corporaties en ontwikkelaars aan een passend aanbod van wonen en zorg.
-
Blz. 45
Wat mag het kosten
-
Blz. 46
Projecten
-
Blz. 47
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 48
Fijn Leven
-
Blz. 49
Een toegankelijke, klimaatbestendige en kleurrijke leefomgeving
-
Blz. 50
Wat speelt er?
-
Blz. 51
Speerpunt
-
Blz. 52
Investeren in de samenleving.
-
Blz. 53
Samen met inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen stellen we wijkagenda’s op en voeren ze uit.
-
Blz. 54
We ondersteunen initiatieven uit wijken, buurten en kernen. (020.100)
-
Blz. 55
We ontwikkelen het gebiedswethouderschap verder door.
-
Blz. 56
We verstevigen onze netwerken in wijken en kernen en hebben oog voor die groepen die nog niet zo betrokken of in beeld zijn.
-
Blz. 57
Een uitnodigende leefomgeving.
-
Blz. 58
Bij plannen en onderhoud zetten we in op het stimuleren van ‘bewegen’ in onze leefomgeving.
-
Blz. 59
We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen. (020.020)
-
Blz. 60
We investeren extra in verbetering van de kwaliteit van het groen(onderhoud). (020.120)
-
Blz. 61
We passen waar mogelijk ecologisch beheer toe, niet alleen bij bermen, maar ook andere terreinen, zoals parken, in gemeentelijk bezit.
-
Blz. 62
We realiseren groen/-blauwe parels (aantrekkelijke plekken met groen en water) in de kernen.
-
Blz. 63
Leefomgeving aangepast aan het veranderende klimaat.
-
Blz. 64
We voeren het watertakenplan 2019-2023 uit (de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan) inclusief klimaatstresstest. (020.030)
-
Blz. 65
Veilige en makkelijk berijdbare wegen en paden.
-
Blz. 66
We bepalen waar mogelijk samen met inwoners en ondernemers de (her)inrichting van onze wegen en paden.
-
Blz. 67
We investeren extra in onderhoud van wegen en paden in het buitengebied op basis van een plan van aanpak. (020.110)
-
Blz. 68
We onderhouden onze infrastructuur. (020.040)
-
Blz. 69
Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen.
-
Blz. 70
Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren. (020.050)
-
Blz. 71
Hergebruik van grondstoffen (Van Afval Naar Grondstof).
-
Blz. 72
Onderzoek doen naar de manier waarop de afgesproken doelstellingen uit ‘Van Afval Naar Grondstof’ bereikt kunnen worden inclusief financiële consequenties hiervan.
-
Blz. 73
We nemen gerichte actie om zwerfafval terug te dringen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval. (020.060)
-
Blz. 74
We werken samen met onze inwoners het grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding (grondstofscheiding) bevorderen. (020.070)
-
Blz. 75
Gemeentelijke gebouwen en scholen.
-
Blz. 76
We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met onder andere demografische ontwikkelingen. (020.080)
-
Blz. 77
We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente. (020.090)
-
Blz. 78
We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
-
Blz. 79
Wat mag het kosten?
-
Blz. 80
Projecten
-
Blz. 81
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 82
Vitaal Platteland
-
Blz. 83
Een vitaal en innovatief buitengebied
-
Blz. 84
Wat speelt er?
-
Blz. 85
Speerpunt
-
Blz. 86
Toekomstgericht ondernemen in het buitengebied.
-
Blz. 87
We doorlopen een kavelruilproces om een betere landbouwstructuur te organiseren. (030.080)
-
Blz. 88
We maken een nieuw bestemmingsplan buitengebied dat binnen de wettelijke mogelijkheden zoveel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkelingen. (030.070)
-
Blz. 89
We ondersteunen boeren en andere initiatiefnemers bij vragen over duurzaamheid.
-
Blz. 90
We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied. (030.010)
-
Blz. 91
We voeren het project korte ketens in de Achterhoek uit.
-
Blz. 92
Mooi Landschap.
-
Blz. 93
Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschap. (030.020)
-
Blz. 94
We gaan door met het oplossen van knelpunten in bestaande wandel- en fietsroutes in afstemming met Stichting Achterhoek toerisme.
-
Blz. 95
We ondersteunen de mogelijkheid om een cursus Gastheer van het landschap te volgen. (030.020)
-
Blz. 96
We voeren het plan van aanpak voor de aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing uit. (030.050)
-
Blz. 97
We voeren het plan van aanpak voor de stimulering van de sanering van asbestdaken uit. (030.060)
-
Blz. 98
We zetten samen met het Waterschap en de Euregio in op concrete plannen voor de beleefbaarheid van het stroomgebied van de Berkel tussen Borculo en Lochem.
-
Blz. 99
Sociaal vitaal.
-
Blz. 100
De Voormekaar teams hebben extra oog voor de situatie bij agrariërs en stoppers.
-
Blz. 101
Voor meer informatie over maatregelen om onze inwoners zo lang mogelijk thuis te laten wonen zie programma Plezierig Wonen.
-
Blz. 102
We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader. (030.090)
-
Blz. 103
We ondersteunen initiatieven van inwoners uit de kleine kernen om de samenwerking tussen verenigingen te vergroten. (030.030)
-
Blz. 104
Wat mag het kosten
-
Blz. 105
Projecten
-
Blz. 106
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 107
Zorg voor wie dat nodig heeft
-
Blz. 108
Samen denken, samen doen
-
Blz. 109
Wat speelt er?
-
Blz. 110
Speerpunt
-
Blz. 111
Zorg zoveel mogelijk voorkomen.
-
Blz. 112
Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. Daarnaast organiseren we meer algemene voorzieningen als steunpunt in de kern/wijk.
-
Blz. 113
We stimuleren nieuwe vormen van ondersteuning, hulp en zorg. Vernieuwingen proberen wij kleinschalig uit en we stellen deze bij in nauwe samenwerking met direct betrokkenen. Dit doen we in een experimentele aanpak met minder regels.
-
Blz. 114
Wij bieden onze inwoners de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om maatschappelijke ondersteuning zelf in te kopen (Wmo - pgb). (040.025)
-
Blz. 115
Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura). (040.010)
-
Blz. 116
De jeugd ontwikkelt zich positief.
-
Blz. 117
We organiseren algemene voorzieningen en preventieve activiteiten voor jeugd en/of hun ouders/verzorgers.
-
Blz. 118
Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet - pgb). (040.020)
-
Blz. 119
Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura). (040.030)
-
Blz. 120
Iedereen doet mee in Berkelland.
-
Blz. 121
We bieden ruimte aan inwoners en professionals om in te zetten op innovatieve oplossingen voor een gezonde leefstijl. Voorbeeldinitiatieven van buurten, scholen en verenigingen krijgen extra aandacht.
-
Blz. 122
We geven samen invulling aan de Lokaal Inclusie Agenda.
-
Blz. 123
Wij verbeteren de toegang tot onze regelingen die zich richten op meedoen aan de samenleving, vroegsignalering van schulden en schuldhulpverlening.
-
Blz. 124
Nieuwkomers burgeren in.
-
Blz. 125
Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering. (040.050)
-
Blz. 126
Voldoende en krachtige vrijwilligers en mantelzorgers die worden gesteund waar het nodig is.
-
Blz. 127
Wij realiseren een steunpunt voor mantelzorgers waar informatie, advies en ondersteuning samenkomen.
-
Blz. 128
Wij realiseren een vrijwilligerspunt Berkelland waar vraag en aanbod elkaar bereiken.
-
Blz. 129
Wat mag het kosten?
-
Blz. 130
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 131
Werken en ondernemen in een sterke regio
-
Blz. 132
Een warm welkom voor werk
-
Blz. 133
Wat speelt er?
-
Blz. 134
Speerpunt
-
Blz. 135
Promotie van Berkelland (en de Achterhoek).
-
Blz. 136
Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken.
-
Blz. 137
Goed vestigingsklimaat voor ondernemers.
-
Blz. 138
We creëren voldoende fysieke ontwikkelingsmogelijkheden voor nieuwe of bestaande ondernemers.
-
Blz. 139
We denken snel en actief mee met ondernemers. (We leggen de rode loper uit.)
-
Blz. 140
We voeren de economische agenda 2020-2024 uit.
-
Blz. 141
We willen een goede en veilige wegverbinding tussen bedrijventerrein ‘De Laarberg’ en de snelweg A1.
-
Blz. 142
We zetten in op meer samenwerking met Duitsland, om kansen voor ondernemers en inwoners te benutten. (050.020)
-
Blz. 143
Vitale winkelcentra.
-
Blz. 144
Faciliteren van het ondernemersfonds. (050.030)
-
Blz. 145
Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde task forces voor elke kern (en centrum), gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra (050.130).
-
Blz. 146
We blijven inzetten op compacte centra waarin het fijn verblijven is, onder andere door het creëren van groen/blauwe parels (zie ook programma ‘Fijn leven’). (050.035)
-
Blz. 147
We sluiten aan op ‘natuurlijke’ momenten van verandering.
-
Blz. 148
We spelen in op ontwikkelingen en kansen die voorbijkomen, bijvoorbeeld Museum More en de ontwikkeling van de Hambroekplas, en maken waar mogelijk verbindingen met de centra.
-
Blz. 149
Iedereen doet mee met werk, betaald of onbetaald.
-
Blz. 150
Samen met SDOA en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag.
-
Blz. 151
Voor de doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt zorgen we voor een doorgaande ontwikkellijn, waarin zij integraal ondersteund worden.
-
Blz. 152
Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering). (050.040)
-
Blz. 153
We gaan meer inzetten op ‘social return’: beter gebruikmaken van de mogelijkheden om bij aanbestedingen bedrijven en organisaties een sociale bijdrage te laten leveren.
-
Blz. 154
We maken duurzame verbindingen met ondernemers en organisaties gericht op de inzet van kwetsbare medewerkers onder de Participatiewet. (050.050)
-
Blz. 155
Goed onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt.
-
Blz. 156
Bewaken dat er goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
-
Blz. 157
Promoten van technische beroepen.
-
Blz. 158
Vrijetijdsaanbod het hele jaar door.
-
Blz. 159
We ondersteunen (lokale en regionale) projecten onder andere voor productontwikkeling op het gebied van verblijfs- en dagrecreatie. (050.070)
-
Blz. 160
Wat mag het kosten?
-
Blz. 161
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 162
Actief met duurzaamheid en energie
-
Blz. 163
Alle hens aan dek!
-
Blz. 164
Wat speelt er?
-
Blz. 165
Speerpunt
-
Blz. 166
Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Wonen. (060.011)
-
Blz. 167
We doen mee aan pilots voor de verduurzaming van woningen.
-
Blz. 168
We gaan door met 'Achterhoek Bespaart' en het aanbieden van gunstige leningen.
-
Blz. 169
We informeren en adviseren via het Achterhoekse energieloket.
-
Blz. 170
We laten onderzoek doen naar een subsidieregeling asbestdakbeschot en dakisolatie.
-
Blz. 171
We voeren steekproeven uit ter controle van de getroffen maatregelen.
-
Blz. 172
Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Bedrijven. (060.012)
-
Blz. 173
We bieden DOE scans aan voor het MKB. (060.012)
-
Blz. 174
We stimuleren het gezamenlijk optrekken van bedrijven bij de energietransitie. (060.012)
-
Blz. 175
We stimuleren zon op bedrijvendaken (motie M20-03).
-
Blz. 176
We zorgen ervoor dat de Omgevingsdienst bedrijven controleert (EML controles). (060.012)
-
Blz. 177
Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Maatschappelijke Organisaties en verenigingen. (060.013)
-
Blz. 178
We gaan door met de subsidieregeling maatschappelijke initiatieven.
-
Blz. 179
We promoten energiebesparing bij maatschappelijke organisaties.
-
Blz. 180
Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Grootschalige opwek. (060.014)
-
Blz. 181
Aan de slag met de uitwerking van RES1.0/RODE/motie M 21-04.
-
Blz. 182
We begeleiden initiatiefnemers voor energieopwek op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame energie).
-
Blz. 183
Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Regionale samenwerking. (060.015)
-
Blz. 184
We werken met andere overheden aan de regionale energiestrategie (RES/Akkoord van Groenlo). (060.015)
-
Blz. 185
Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Communicatie en bewustwording. (060.016)
-
Blz. 186
We zorgen voor communicatie en bewustwording. (060.016)
-
Blz. 187
Van het aardgas af. (060.050)
-
Blz. 188
Aan de slag met de transitievisie warmte.
-
Blz. 189
We benutten de kansen die voorbij komen om haalbaarheid van warmteplannen te onderzoeken.
-
Blz. 190
Gemeente als voorbeeld. (060.017)
-
Blz. 191
We doen een innovatief circulair/duurzaam aanbestedingstraject om van te leren. (060.017)
-
Blz. 192
We investeren versneld in verduurzaming van ons eigen vastgoed.
-
Blz. 193
We voeren motie M19-08 uit (eigen gemeentelijk initiatief voor grootschalige energieopwek).
-
Blz. 194
Wij monitoren onze organisatie/bedrijfsvoering met de CO2 prestatieladder. (060.017)
-
Blz. 195
Wij vergroenen ons energieverbruik.
-
Blz. 196
Wij voeren de reductiemaatregelen uit van de CO2 prestatieladder. (060.017)
-
Blz. 197
Wat mag het kosten?
-
Blz. 198
Projecten
-
Blz. 199
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 200
Sport is meer!
-
Blz. 201
Een leven lang sporten en bewegen
-
Blz. 202
Wat speelt er?
-
Blz. 203
Speerpunt
-
Blz. 204
Een leven lang sport en bewegen voor iedereen.
-
Blz. 205
Voor volwassenen uit minima-gezinnen zijn er de regelingen gericht op meedoen waardoor zij kunnen sporten en bewegen.
-
Blz. 206
We faciliteren ‘Achterhoek in beweging' en ondersteunen initiatieven uit de samenleving. (070.070)
-
Blz. 207
We ondersteunen de uitvoering van het lokale sportakkoord. (070.090)
-
Blz. 208
We zetten combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn. (070.010)
-
Blz. 209
Toekomstbestendige verenigingen en sportinfrastructuur.
-
Blz. 210
We beheren gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties. (070.020)
-
Blz. 211
We faciliteren de Sport Federatie Berkelland. (070.030)
-
Blz. 212
We ondersteunen de exploitatie van zwembaden en de bijbehorende sportaccommodaties. (070.040 en 070.041)
-
Blz. 213
We ondersteunen sportverenigingen financieel. (070.050)
-
Blz. 214
We stellen € 200.000 beschikbaar voor transformatieplannen. (070.080)
-
Blz. 215
Wat mag het kosten?
-
Blz. 216
Projecten
-
Blz. 217
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 218
Cultuur is van iedereen
-
Blz. 219
Cultuur en Erfgoed; de smeerolie van Berkelland
-
Blz. 220
Wat speelt er?
-
Blz. 221
Speerpunt
-
Blz. 222
Een samenhangende cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma.
-
Blz. 223
Aan de slag met het uitvoeringsprogramma cultuur- en erfgoed. (080.090 en 080.110)
-
Blz. 224
We helpen culturele organisaties bij de (door)ontwikkeling naar toekomstbestendigheid. (080.120)
-
Blz. 225
We ondersteunen de (vrijwilligers van de) dorpsböke. (080.010)
-
Blz. 226
We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden. 080.020)
-
Blz. 227
We subsidiëren de activiteiten van bibliotheek Oost-Achterhoek. (080.040)
-
Blz. 228
We subsidiëren de instandhouding van monumenten. (080.050)
-
Blz. 229
We subsidiëren de lokale omroep. (080.021)
-
Blz. 230
We subsidiëren het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers (ECAL). (080.060)
-
Blz. 231
We subsidiëren musea. (080.051)
-
Blz. 232
We zorgen voor cultuureducatie voor ieder kind in het basisonderwijs. (080.041)
-
Blz. 233
We zorgen voor het onderhoud van kunst in de openbare ruimte. (080.022)
-
Blz. 234
Wat mag het kosten?
-
Blz. 235
Projecten
-
Blz. 236
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 237
Samen veilig
-
Blz. 238
Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
-
Blz. 239
Wat speelt er?
-
Blz. 240
Speerpunt
-
Blz. 241
Een veilige woon- en leefomgeving voor alle inwoners.
-
Blz. 242
Dienstverlening Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s).
-
Blz. 243
We bevorderen brandveilig wonen van niet-zelfredzamen. Daarnaast gaan we inwoners bewust maken over wat zij kunnen doen om (mogelijke) calamiteiten als gevolg van brand te voorkomen door snel en adequaat handelen. (090.010)
-
Blz. 244
We maken een breed plan om problemen als gevolg van overmatig alcohol- en drugsgebruik van jeugd aan te pakken. (090.020)
-
Blz. 245
We vragen inwoners naar hun onveiligheidsgevoel (bijvoorbeeld via het internetpanel) en ondernemen daarop gericht actie.
-
Blz. 246
We zorgen voor passende en gerichte inzet samen met inwoners en andere betrokken partners (zoals politie, woningcorporaties, maatschappelijke instellingen, vastgoedeigenaren, uitzendbureaus en omgevingsdienst).
-
Blz. 247
Geen ruimte voor ‘ondermijning’.
-
Blz. 248
We maken kaders en richtlijnen voor de huisvesting van arbeidsmigranten en zorgen ervoor dat deze worden nageleefd, om zo negatieve aspecten van arbeidsmigratie (zoals mensenhandel, slechte woonomstandigheden en overlast) te beperken.
-
Blz. 249
We maken onze inwoners en collega’s bewust van situaties die met ondermijning te maken kunnen hebben.
-
Blz. 250
We werken nog meer samen met onze inwoners en betrokken partners door informatie uit te wisselen, verbindingen te maken en het makkelijk te maken melding te doen van mogelijke situaties van ondermijning.
-
Blz. 251
Verminderen criminaliteit in buitengebied en kernen.
-
Blz. 252
We ondersteunen (onder andere met financiële middelen) het Keurmerk Veilig Ondernemen voor het hele buitengebied.
-
Blz. 253
We zetten in op intensieve gerichte daderaanpak, een gebiedsgerichte aanpak, preventie én aandacht voor het slachtoffer.
-
Blz. 254
Wat mag het kosten?
-
Blz. 255
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 256
Aan de slag met de Omgevingswet
-
Blz. 257
Een nieuwe manier van (samen)werken
-
Blz. 258
Wat speelt er?
-
Blz. 259
Speerpunt
-
Blz. 260
Concreet aan de slag met een Omgevingsvisie. (120.010)
-
Blz. 261
We maken een leidraad voor participatie.
-
Blz. 262
We oefenen met een aantal pilots.
-
Blz. 263
We volgen het plan van aanpak uit 2019 om te komen tot een Omgevingsvisie.
-
Blz. 264
Werken volgens de nieuwe wet.
-
Blz. 265
We passen - waar nodig - onze regelgeving aan.
-
Blz. 266
We passen onze systemen op tijd aan, afhankelijk van de voortgang van het Digitaal stelsel Omgevingswet.
-
Blz. 267
We richten onze werkprocessen opnieuw in.
-
Blz. 268
We zorgen op tijd voor afspraken over de benodigde informatie-uitwisseling en archivering tussen ketenpartners.
-
Blz. 269
We zorgen voor opleiding en training.
-
Blz. 270
Wat mag het kosten?
-
Blz. 271
Projecten
-
Blz. 272
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 273
Financiën
-
Blz. 274
Wat speelt er?
-
Blz. 275
Speerpunt
-
Blz. 276
Financieel structureel gezonde gemeente.
-
Blz. 277
Overige baten en lasten en onvoorzien. (150.090)
-
Blz. 278
We beheren onze financiële middelen. (150.020)
-
Blz. 279
We heffen andere belastingen en leges. (150.040)
-
Blz. 280
We heffen Onroerende zaakbelastingen. (150.050)
-
Blz. 281
We ontvangen een algemene uitkering. (150.060)
-
Blz. 282
We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
-
Blz. 283
We storten in en onttrekken aan reserves. (150.070)
-
Blz. 284
We voeren de Wet waardering onroerende zaken uit. (155.080)
-
Blz. 285
Bedrijfsvoeringskosten. (155.100)
-
Blz. 286
Wat mag het kosten?
-
Blz. 287
Overzicht van kosten overhead
-
Blz. 288
Overzicht van algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 289
Jaarrekening
-
Blz. 290
Balans per 31-12
-
Blz. 291
Balans Activa
-
Blz. 292
Totaal generaal Activa
-
Blz. 293
Recht op verliescompensatie krachtens de wet op de Vennootschapsbelasting 1969
-
Blz. 294
Balans Passiva
-
Blz. 295
Totaal generaal Passiva
-
Blz. 296
Gewaarborgde geldleningen
-
Blz. 297
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 298
Inleiding
-
Blz. 299
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 300
Balans
-
Blz. 301
Toelichting op de balans
-
Blz. 302
Immateriële vaste activa
-
Blz. 303
Verloopoverzicht immateriële vast activa
-
Blz. 304
Materiële vaste activa
-
Blz. 305
Toelichting MVA
-
Blz. 306
Verloopoverzicht erfpachtgronden (x 1.000)
-
Blz. 307
Verloopoverzicht boekwaarde investeringen met economisch nut (x €1.000)
-
Blz. 308
Verloopoverzicht boekwaarde investeringen met een maatschappelijk nut (x € 1.000)
-
Blz. 309
Financiële vaste activa
-
Blz. 310
Verloopoverzicht Financiële vaste activa (x € 1.000)
-
Blz. 311
Toelichting Fin vaste activa
-
Blz. 312
Voorraden
-
Blz. 313
Toelichting voorraden
-
Blz. 314
Voorziening naar aanleiding van demografische ontwikkelingen
-
Blz. 315
Verloopoverzicht onderhanden werk
-
Blz. 316
Vervolg grex
-
Blz. 317
Toelichting verloop onderhanden werk
-
Blz. 318
Uitzettingen korter dan één jaar
-
Blz. 319
Toelichting Uitzettingen korter dan één jaar
-
Blz. 320
Drempelbedrag Schatkistbankieren
-
Blz. 321
Liquide middelen
-
Blz. 322
Overlopende activa
-
Blz. 323
Verloop overlopende activa
-
Blz. 324
Eigen Vermogen
-
Blz. 325
Verloopoverzicht reserves
-
Blz. 326
Toelichting reserves
-
Blz. 327
Voorzieningen
-
Blz. 328
Toelichting voorzieningen
-
Blz. 329
Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
-
Blz. 330
Verloopoverzicht vaste schulden
-
Blz. 331
Toelichting Vaste schulden > 1jr
-
Blz. 332
Netto vlottende schulden < 1 jaar
-
Blz. 333
Overlopende passiva
-
Blz. 334
Vooruitontvangen bedragen
-
Blz. 335
Analyse resultaat
-
Blz. 336
Analyse resultaat
-
Blz. 337
Bestemming resultaat
-
Blz. 338
Overzicht van baten en lasten per programma
-
Blz. 339
Uitsplitsing van het onderdeel financiën
-
Blz. 340
Korte toelichting overzicht van baten en lasten
-
Blz. 341
Incidentele baten en lasten (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 342
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 343
Overige niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 344
Waarborgen
-
Blz. 345
Toelichting waarborgen
-
Blz. 346
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 347
Analyse begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 348
Conclusie begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 349
Gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 350
WNT
-
Blz. 351
Regeling bezoldingscomponenten WNT
-
Blz. 352
Leidinggevende topfunctionarissen
-
Blz. 353
Sisaverantwoording
-
Blz. 354
Sisa
-
Blz. 355
Paragrafen
-
Blz. 356
Bedrijfsvoering
-
Blz. 357
Berkelland goed georganiseerd!
-
Blz. 358
Doelstellingen
-
Blz. 359
Versterken van het fundament
-
Blz. 360
Doorontwikkeling planning en control
-
Blz. 361
HR21
-
Blz. 362
Privacy en informatieveiligheid
-
Blz. 363
Interne controle en rechtmatigheid
-
Blz. 364
Rechtmatigheidheidsverklaring
-
Blz. 365
Fiscale risico's.
-
Blz. 366
Integriteit.
-
Blz. 367
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 368
Databedreven werken en onderbouwd besturen
-
Blz. 369
Ontwikkeling informatievoorziening en implementatie Cloudstrategie
-
Blz. 370
Taakstelling bedrijfsvoering
-
Blz. 371
Grondbeleid
-
Blz. 372
Inleiding
-
Blz. 373
Beleid
-
Blz. 374
Jaarverslag grondexploitatie 2021
-
Blz. 375
Analyse van het resultaat
-
Blz. 376
Korte toelichting resultaat
-
Blz. 377
Waardering grondposities per einde boekjaar
-
Blz. 378
Toelichting 1
-
Blz. 379
Toelichting 2
-
Blz. 380
Reserves en voorzieningen ten behoeve van de grondexploitaties
-
Blz. 381
Risicoanalyse grondexploitaties
-
Blz. 382
Toelichting 3
-
Blz. 383
Toelichting 4
-
Blz. 384
Toelichting 5
-
Blz. 385
Korte beschouwing van de (financiële) stand van zaken van de afzonderlijke exploitaties
-
Blz. 386
Meerjaren perspectief grondexploitaties
-
Blz. 387
Toelichting 7
-
Blz. 388
Lokale heffingen
-
Blz. 389
Lokale heffingen
-
Blz. 390
Inleiding
-
Blz. 391
Beleid
-
Blz. 392
Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen
-
Blz. 393
Ontwikkeling lastendruk
-
Blz. 394
Toelichting lastendruk
-
Blz. 395
Belastingen
-
Blz. 396
Toelichting belastingen
-
Blz. 397
Bestemmingsheffingen
-
Blz. 398
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 399
Toelichting ASH
-
Blz. 400
Rioolheffing
-
Blz. 401
Toelichting rioolheffing
-
Blz. 402
Retributies/rechten
-
Blz. 403
Begraafrechten
-
Blz. 404
Marktgelden
-
Blz. 405
Leges
-
Blz. 406
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 407
Weerstandsvermogen
-
Blz. 408
Weerstandsvermogen
-
Blz. 409
Wat speelt er?
-
Blz. 410
Wettelijk kader
-
Blz. 411
Inventarisatie risico's
-
Blz. 412
Toelichting
-
Blz. 413
Inventarisatie weerstandscapaciteit
-
Blz. 414
Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 415
Toelichting capaciteit
-
Blz. 416
Risicobeheersing
-
Blz. 417
Kengetallen financiële positie
-
Blz. 418
Verbonden partijen
-
Blz. 419
Samenwerkingspartijen
-
Blz. 420
Inleiding
-
Blz. 421
Speerpunten
-
Blz. 422
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 423
Gemeenschappelijke regeling Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers, Doetinchem.
-
Blz. 424
Gemeenschappelijke regeling GGD Noord- en Oost Gelderland.
-
Blz. 425
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Achterhoek.
-
Blz. 426
Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Crematoria Twente.
-
Blz. 427
Gemeenschappelijke regeling 8RHK ambassadeurs, Doetinchem.
-
Blz. 428
Gemeenschappelijke regeling Sociale Dienst Oost Achterhoek, Oost Gelre.
-
Blz. 429
Gemeenschappelijke regeling Stadsbank Oost Nederland.
-
Blz. 430
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland.
-
Blz. 431
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 432
Alliander N.V., Arnhem.
-
Blz. 433
Coöperatieve Achterhoekse Energiemaatschappij AGEM U.A..
-
Blz. 434
BNG Bank N.V., Den Haag.
-
Blz. 435
Gebiedsonderneming Laarberg B.V., Oost Gelre.
-
Blz. 436
Gebiedsonderneming Laarberg C.V., Oost Gelre.
-
Blz. 437
Twence B.V., Hengelo.
-
Blz. 438
Vitens N.V., Zwolle.
-
Blz. 439
Werkbaan Oost, Oost Gelre.
-
Blz. 440
Leisurelands.
-
Blz. 441
Coöperatie De Marke u.a..
-
Blz. 442
AGEM Gemeentelijke Energie B.V..
-
Blz. 443
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 444
Stichting Achterhoek Toerisme.
-
Blz. 445
Stichting Hambroek.
-
Blz. 446
P10.
-
Blz. 447
Overige verbonden partijen
-
Blz. 448
Euregio.
-
Blz. 449
Financiering
-
Blz. 450
Financiering
-
Blz. 451
Inleiding
-
Blz. 452
Ontwikkelingen
-
Blz. 453
Liquiditeitsontwikkeling
-
Blz. 454
Risicobeheer
-
Blz. 455
Renterisico
-
Blz. 456
Kasgeldlimiet
-
Blz. 457
Toelichting kasgeld
-
Blz. 458
Renterisiconorm
-
Blz. 459
Toelichting renterisico
-
Blz. 460
Koersrisico
-
Blz. 461
Kredietrisico
-
Blz. 462
Liquiditeitsrisico
-
Blz. 463
Valutarisico
-
Blz. 464
Rentelasten en baten
-
Blz. 465
Rentebaten
-
Blz. 466
Renteresultaat
-
Blz. 467
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 468
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 469
Inleiding
-
Blz. 470
Riolering en water
-
Blz. 471
Onderhouden van wegen
-
Blz. 472
Groen en speelvoorzieningen
-
Blz. 473
Onderhoud gebouwen
-
Blz. 474
Toelichting gebouwen
-
Blz. 475
Reserves
-
Blz. 476
Wat speelt er?
-
Blz. 477
Overzicht reserves
-
Blz. 478
Algemene reserve
-
Blz. 479
Bestuurlijke claims
-
Blz. 480
Egalisatiereserve afval
-
Blz. 481
Egalisatiereserve investeringen
-
Blz. 482
Egalisatiereserve bouwgrondexploitaties
-
Blz. 483
Onderwijshuisvesting
-
Blz. 484
Wegen
-
Blz. 485
Herstructurering
-
Blz. 486
Nadelen decentralisaties
-
Blz. 487
Meerjarenoverzicht reserves
-
Blz. 488
Ombuigingen/Bezuinigingen
-
Blz. 489
Inleiding
-
Blz. 490
Programma Plezierig wonen
-
Blz. 491
Programma Fijn leven
-
Blz. 492
Programma Vitaal platteland
-
Blz. 493
Programma Zorg voor wie dat nodig heeft
-
Blz. 494
Programma Werken en ondernemen in een sterke regio
-
Blz. 495
Programma Actief met duurzame energie
-
Blz. 496
Programma Sport is meer!
-
Blz. 497
Programma Cultuur is van iedereen
-
Blz. 498
Programma Samen veilig
-
Blz. 499
Programma Financiën
-
Blz. 500
Samen investeren in Berkelland
-
Blz. 501
Overzicht
-
Blz. 502
Toelichting
-
Blz. 503
Bijlagen
-
Blz. 504
Bijlage 1: Verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 505
Toelichting
-
Blz. 506
Plezierig wonen
-
Blz. 507
Fijn Leven
-
Blz. 508
Zorg voor wie dat nodig heeft
-
Blz. 509
Werken en ondernemen in een sterke regio
-
Blz. 510
Actief met duurzaamheid en energie
-
Blz. 511
Sport is meer!
-
Blz. 512
Samen Veilig
-
Blz. 513
Algemeen bestuur en Bedrijfsvoering
-
Blz. 514
Bijlage 2: Overzicht kredieten
-
Blz. 515
Kredieten
-
Blz. 516
Toelichting
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap