1. Blz. 1 Jaarstukken 2021
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2021
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Inleiding
        1. Blz. 5 Inleiding
      2. Blz. 6 Analyse resultaat
        1. Blz. 7 Resultaat
        2. Blz. 8 Analyse
        3. Blz. 9 Toelichting
        4. Blz. 10 Rekening in een oogopslag
      3. Blz. 11 Leeswijzer
        1. Blz. 12 Opzet begroting
        2. Blz. 13 Doorontwikkeling P&C documenten
        3. Blz. 14 Lezen van tabellen
        4. Blz. 15 Beleidsindicatoren
        5. Blz. 16 Financiële kaders
        6. Blz. 17 Indeling Jaarstukken
        7. Blz. 18 Jaarverslag
        8. Blz. 19 Jaarrekening
      4. Blz. 20 Overzicht van Baten en Lasten
        1. Blz. 21 Overzicht van baten en lasten
      5. Blz. 22 Plezierig Wonen
        1. Blz. 23 Kwalitatief goede woningvoorraad nu en in de toekomst
        2. Blz. 24 Wat speelt er?
        3. Blz. 25 Speerpunten
          1. Blz. 26 Toekomstgerichte bestaande woningen en wijken.
            1. Blz. 27 We continueren prestatieafspraken met ProWonen en huurdersvertegenwoordiging voor verdere verduurzaming van sociale huurwoningen en duurzame nieuwbouw.
            2. Blz. 28 We starten met een pilot integrale wijkaanpak voor transformatie van woningen en het toekomstbestendig maken van wijken. (010.070)
            3. Blz. 29 We stimuleren met verschillende (financiële) instrumenten particuliere eigenaren om te investeren in het verbeteren van de woning.
            4. Blz. 30 We zijn samen met Kruiswerk en het Energieloket actief aan de slag met de campagne Heerlijk Thuis in Huis. (010.060)
          2. Blz. 31 Aantrekkelijke nieuwe woningen.
            1. Blz. 32 We bewaken de gemeentelijke grondexploitatie. (010.020)
            2. Blz. 33 We bieden ruimte aan flexwoonconcepten.
            3. Blz. 34 We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (010.100)
            4. Blz. 35 We blijven ruimte bieden voor goede, innovatieve woningbouwplannen die aansluiten bij de behoefte van onze inwoners. (010.080)
            5. Blz. 36 We inventariseren in alle kernen in Berkelland de woonbehoefte van inwoners. (010.030 en 010.090)
            6. Blz. 37 We monitoren regionaal en lokaal de ontwikkelingen op de woningmarkt. (010.045)
            7. Blz. 38 We stimuleren (pilots voor) innovatieve woningen en woonvormen.
          3. Blz. 39 Ouderen en mensen met een zorgvraag voelen zich thuis in een geschikte woning en in een fijne leefomgeving.
            1. Blz. 40 We geven ruimte aan nieuwe woonzorginitiatieven.
            2. Blz. 41 We koppelen actief zorgaanbieders en ontwikkelaars aan geschikte locaties nabij voorzieningen.
            3. Blz. 42 We realiseren maatwerk voor bijzondere doelgroepen op basis van actuele behoefte en taakstellingen.
            4. Blz. 43 We staan open voor (CPO-)initiatieven van ouderen.
            5. Blz. 44 We werken samen met zorgaanbieders, corporaties en ontwikkelaars aan een passend aanbod van wonen en zorg.
        4. Blz. 45 Wat mag het kosten
        5. Blz. 46 Projecten
        6. Blz. 47 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      6. Blz. 48 Fijn Leven
        1. Blz. 49 Een toegankelijke, klimaatbestendige en kleurrijke leefomgeving
        2. Blz. 50 Wat speelt er?
        3. Blz. 51 Speerpunt
          1. Blz. 52 Investeren in de samenleving.
            1. Blz. 53 Samen met inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen stellen we wijkagenda’s op en voeren ze uit.
            2. Blz. 54 We ondersteunen initiatieven uit wijken, buurten en kernen. (020.100)
            3. Blz. 55 We ontwikkelen het gebiedswethouderschap verder door.
            4. Blz. 56 We verstevigen onze netwerken in wijken en kernen en hebben oog voor die groepen die nog niet zo betrokken of in beeld zijn.
          2. Blz. 57 Een uitnodigende leefomgeving.
            1. Blz. 58 Bij plannen en onderhoud zetten we in op het stimuleren van ‘bewegen’ in onze leefomgeving.
            2. Blz. 59 We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen. (020.020)
            3. Blz. 60 We investeren extra in verbetering van de kwaliteit van het groen(onderhoud). (020.120)
            4. Blz. 61 We passen waar mogelijk ecologisch beheer toe, niet alleen bij bermen, maar ook andere terreinen, zoals parken, in gemeentelijk bezit.
            5. Blz. 62 We realiseren groen/-blauwe parels (aantrekkelijke plekken met groen en water) in de kernen.
          3. Blz. 63 Leefomgeving aangepast aan het veranderende klimaat.
            1. Blz. 64 We voeren het watertakenplan 2019-2023 uit (de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan) inclusief klimaatstresstest. (020.030)
          4. Blz. 65 Veilige en makkelijk berijdbare wegen en paden.
            1. Blz. 66 We bepalen waar mogelijk samen met inwoners en ondernemers de (her)inrichting van onze wegen en paden.
            2. Blz. 67 We investeren extra in onderhoud van wegen en paden in het buitengebied op basis van een plan van aanpak. (020.110)
            3. Blz. 68 We onderhouden onze infrastructuur. (020.040)
          5. Blz. 69 Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen.
            1. Blz. 70 Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren. (020.050)
          6. Blz. 71 Hergebruik van grondstoffen (Van Afval Naar Grondstof).
            1. Blz. 72 Onderzoek doen naar de manier waarop de afgesproken doelstellingen uit ‘Van Afval Naar Grondstof’ bereikt kunnen worden inclusief financiële consequenties hiervan.
            2. Blz. 73 We nemen gerichte actie om zwerfafval terug te dringen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval. (020.060)
            3. Blz. 74 We werken samen met onze inwoners het grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding (grondstofscheiding) bevorderen. (020.070)
          7. Blz. 75 Gemeentelijke gebouwen en scholen.
            1. Blz. 76 We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met onder andere demografische ontwikkelingen. (020.080)
            2. Blz. 77 We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente. (020.090)
            3. Blz. 78 We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
        4. Blz. 79 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 80 Projecten
        6. Blz. 81 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      7. Blz. 82 Vitaal Platteland
        1. Blz. 83 Een vitaal en innovatief buitengebied
        2. Blz. 84 Wat speelt er?
        3. Blz. 85 Speerpunt
          1. Blz. 86 Toekomstgericht ondernemen in het buitengebied.
            1. Blz. 87 We doorlopen een kavelruilproces om een betere landbouwstructuur te organiseren. (030.080)
            2. Blz. 88 We maken een nieuw bestemmingsplan buitengebied dat binnen de wettelijke mogelijkheden zoveel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkelingen. (030.070)
            3. Blz. 89 We ondersteunen boeren en andere initiatiefnemers bij vragen over duurzaamheid.
            4. Blz. 90 We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied. (030.010)
            5. Blz. 91 We voeren het project korte ketens in de Achterhoek uit.
          2. Blz. 92 Mooi Landschap.
            1. Blz. 93 Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschap. (030.020)
            2. Blz. 94 We gaan door met het oplossen van knelpunten in bestaande wandel- en fietsroutes in afstemming met Stichting Achterhoek toerisme.
            3. Blz. 95 We ondersteunen de mogelijkheid om een cursus Gastheer van het landschap te volgen. (030.020)
            4. Blz. 96 We voeren het plan van aanpak voor de aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing uit. (030.050)
            5. Blz. 97 We voeren het plan van aanpak voor de stimulering van de sanering van asbestdaken uit. (030.060)
            6. Blz. 98 We zetten samen met het Waterschap en de Euregio in op concrete plannen voor de beleefbaarheid van het stroomgebied van de Berkel tussen Borculo en Lochem.
          3. Blz. 99 Sociaal vitaal.
            1. Blz. 100 De Voormekaar teams hebben extra oog voor de situatie bij agrariërs en stoppers.
            2. Blz. 101 Voor meer informatie over maatregelen om onze inwoners zo lang mogelijk thuis te laten wonen zie programma Plezierig Wonen.
            3. Blz. 102 We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader. (030.090)
            4. Blz. 103 We ondersteunen initiatieven van inwoners uit de kleine kernen om de samenwerking tussen verenigingen te vergroten. (030.030)
        4. Blz. 104 Wat mag het kosten
        5. Blz. 105 Projecten
        6. Blz. 106 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      8. Blz. 107 Zorg voor wie dat nodig heeft
        1. Blz. 108 Samen denken, samen doen
        2. Blz. 109 Wat speelt er?
        3. Blz. 110 Speerpunt
          1. Blz. 111 Zorg zoveel mogelijk voorkomen.
            1. Blz. 112 Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. Daarnaast organiseren we meer algemene voorzieningen als steunpunt in de kern/wijk.
            2. Blz. 113 We stimuleren nieuwe vormen van ondersteuning, hulp en zorg. Vernieuwingen proberen wij kleinschalig uit en we stellen deze bij in nauwe samenwerking met direct betrokkenen. Dit doen we in een experimentele aanpak met minder regels.
            3. Blz. 114 Wij bieden onze inwoners de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om maatschappelijke ondersteuning zelf in te kopen (Wmo - pgb). (040.025)
            4. Blz. 115 Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura). (040.010)
          2. Blz. 116 De jeugd ontwikkelt zich positief.
            1. Blz. 117 We organiseren algemene voorzieningen en preventieve activiteiten voor jeugd en/of hun ouders/verzorgers.
            2. Blz. 118 Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet - pgb). (040.020)
            3. Blz. 119 Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura). (040.030)
          3. Blz. 120 Iedereen doet mee in Berkelland.
            1. Blz. 121 We bieden ruimte aan inwoners en professionals om in te zetten op innovatieve oplossingen voor een gezonde leefstijl. Voorbeeldinitiatieven van buurten, scholen en verenigingen krijgen extra aandacht.
            2. Blz. 122 We geven samen invulling aan de Lokaal Inclusie Agenda.
            3. Blz. 123 Wij verbeteren de toegang tot onze regelingen die zich richten op meedoen aan de samenleving, vroegsignalering van schulden en schuldhulpverlening.
          4. Blz. 124 Nieuwkomers burgeren in.
            1. Blz. 125 Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering. (040.050)
          5. Blz. 126 Voldoende en krachtige vrijwilligers en mantelzorgers die worden gesteund waar het nodig is.
            1. Blz. 127 Wij realiseren een steunpunt voor mantelzorgers waar informatie, advies en ondersteuning samenkomen.
            2. Blz. 128 Wij realiseren een vrijwilligerspunt Berkelland waar vraag en aanbod elkaar bereiken.
        4. Blz. 129 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 130 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      9. Blz. 131 Werken en ondernemen in een sterke regio
        1. Blz. 132 Een warm welkom voor werk
        2. Blz. 133 Wat speelt er?
        3. Blz. 134 Speerpunt
          1. Blz. 135 Promotie van Berkelland (en de Achterhoek).
            1. Blz. 136 Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken.
          2. Blz. 137 Goed vestigingsklimaat voor ondernemers.
            1. Blz. 138 We creëren voldoende fysieke ontwikkelingsmogelijkheden voor nieuwe of bestaande ondernemers.
            2. Blz. 139 We denken snel en actief mee met ondernemers. (We leggen de rode loper uit.)
            3. Blz. 140 We voeren de economische agenda 2020-2024 uit.
            4. Blz. 141 We willen een goede en veilige wegverbinding tussen bedrijventerrein ‘De Laarberg’ en de snelweg A1.
            5. Blz. 142 We zetten in op meer samenwerking met Duitsland, om kansen voor ondernemers en inwoners te benutten. (050.020)
          3. Blz. 143 Vitale winkelcentra.
            1. Blz. 144 Faciliteren van het ondernemersfonds. (050.030)
            2. Blz. 145 Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde task forces voor elke kern (en centrum), gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra (050.130).
            3. Blz. 146 We blijven inzetten op compacte centra waarin het fijn verblijven is, onder andere door het creëren van groen/blauwe parels (zie ook programma ‘Fijn leven’). (050.035)
            4. Blz. 147 We sluiten aan op ‘natuurlijke’ momenten van verandering.
            5. Blz. 148 We spelen in op ontwikkelingen en kansen die voorbijkomen, bijvoorbeeld Museum More en de ontwikkeling van de Hambroekplas, en maken waar mogelijk verbindingen met de centra.
          4. Blz. 149 Iedereen doet mee met werk, betaald of onbetaald.
            1. Blz. 150 Samen met SDOA en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag.
            2. Blz. 151 Voor de doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt zorgen we voor een doorgaande ontwikkellijn, waarin zij integraal ondersteund worden.
            3. Blz. 152 Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering). (050.040)
            4. Blz. 153 We gaan meer inzetten op ‘social return’: beter gebruikmaken van de mogelijkheden om bij aanbestedingen bedrijven en organisaties een sociale bijdrage te laten leveren.
            5. Blz. 154 We maken duurzame verbindingen met ondernemers en organisaties gericht op de inzet van kwetsbare medewerkers onder de Participatiewet. (050.050)
          5. Blz. 155 Goed onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt.
            1. Blz. 156 Bewaken dat er goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
            2. Blz. 157 Promoten van technische beroepen.
          6. Blz. 158 Vrijetijdsaanbod het hele jaar door.
            1. Blz. 159 We ondersteunen (lokale en regionale) projecten onder andere voor productontwikkeling op het gebied van verblijfs- en dagrecreatie. (050.070)
        4. Blz. 160 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 161 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      10. Blz. 162 Actief met duurzaamheid en energie
        1. Blz. 163 Alle hens aan dek!
        2. Blz. 164 Wat speelt er?
        3. Blz. 165 Speerpunt
          1. Blz. 166 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Wonen. (060.011)
            1. Blz. 167 We doen mee aan pilots voor de verduurzaming van woningen.
            2. Blz. 168 We gaan door met 'Achterhoek Bespaart' en het aanbieden van gunstige leningen.
            3. Blz. 169 We informeren en adviseren via het Achterhoekse energieloket.
            4. Blz. 170 We laten onderzoek doen naar een subsidieregeling asbestdakbeschot en dakisolatie.
            5. Blz. 171 We voeren steekproeven uit ter controle van de getroffen maatregelen.
          2. Blz. 172 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Bedrijven. (060.012)
            1. Blz. 173 We bieden DOE scans aan voor het MKB. (060.012)
            2. Blz. 174 We stimuleren het gezamenlijk optrekken van bedrijven bij de energietransitie. (060.012)
            3. Blz. 175 We stimuleren zon op bedrijvendaken (motie M20-03).
            4. Blz. 176 We zorgen ervoor dat de Omgevingsdienst bedrijven controleert (EML controles). (060.012)
          3. Blz. 177 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Maatschappelijke Organisaties en verenigingen. (060.013)
            1. Blz. 178 We gaan door met de subsidieregeling maatschappelijke initiatieven.
            2. Blz. 179 We promoten energiebesparing bij maatschappelijke organisaties.
          4. Blz. 180 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Grootschalige opwek. (060.014)
            1. Blz. 181 Aan de slag met de uitwerking van RES1.0/RODE/motie M 21-04.
            2. Blz. 182 We begeleiden initiatiefnemers voor energieopwek op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame energie).
          5. Blz. 183 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Regionale samenwerking. (060.015)
            1. Blz. 184 We werken met andere overheden aan de regionale energiestrategie (RES/Akkoord van Groenlo). (060.015)
          6. Blz. 185 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Communicatie en bewustwording. (060.016)
            1. Blz. 186 We zorgen voor communicatie en bewustwording. (060.016)
          7. Blz. 187 Van het aardgas af. (060.050)
            1. Blz. 188 Aan de slag met de transitievisie warmte.
            2. Blz. 189 We benutten de kansen die voorbij komen om haalbaarheid van warmteplannen te onderzoeken.
          8. Blz. 190 Gemeente als voorbeeld. (060.017)
            1. Blz. 191 We doen een innovatief circulair/duurzaam aanbestedingstraject om van te leren. (060.017)
            2. Blz. 192 We investeren versneld in verduurzaming van ons eigen vastgoed.
            3. Blz. 193 We voeren motie M19-08 uit (eigen gemeentelijk initiatief voor grootschalige energieopwek).
            4. Blz. 194 Wij monitoren onze organisatie/bedrijfsvoering met de CO2 prestatieladder. (060.017)
            5. Blz. 195 Wij vergroenen ons energieverbruik.
            6. Blz. 196 Wij voeren de reductiemaatregelen uit van de CO2 prestatieladder. (060.017)
        4. Blz. 197 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 198 Projecten
        6. Blz. 199 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      11. Blz. 200 Sport is meer!
        1. Blz. 201 Een leven lang sporten en bewegen
        2. Blz. 202 Wat speelt er?
        3. Blz. 203 Speerpunt
          1. Blz. 204 Een leven lang sport en bewegen voor iedereen.
            1. Blz. 205 Voor volwassenen uit minima-gezinnen zijn er de regelingen gericht op meedoen waardoor zij kunnen sporten en bewegen.
            2. Blz. 206 We faciliteren ‘Achterhoek in beweging' en ondersteunen initiatieven uit de samenleving. (070.070)
            3. Blz. 207 We ondersteunen de uitvoering van het lokale sportakkoord. (070.090)
            4. Blz. 208 We zetten combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn. (070.010)
          2. Blz. 209 Toekomstbestendige verenigingen en sportinfrastructuur.
            1. Blz. 210 We beheren gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties. (070.020)
            2. Blz. 211 We faciliteren de Sport Federatie Berkelland. (070.030)
            3. Blz. 212 We ondersteunen de exploitatie van zwembaden en de bijbehorende sportaccommodaties. (070.040 en 070.041)
            4. Blz. 213 We ondersteunen sportverenigingen financieel. (070.050)
            5. Blz. 214 We stellen € 200.000 beschikbaar voor transformatieplannen. (070.080)
        4. Blz. 215 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 216 Projecten
        6. Blz. 217 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      12. Blz. 218 Cultuur is van iedereen
        1. Blz. 219 Cultuur en Erfgoed; de smeerolie van Berkelland
        2. Blz. 220 Wat speelt er?
        3. Blz. 221 Speerpunt
          1. Blz. 222 Een samenhangende cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma.
            1. Blz. 223 Aan de slag met het uitvoeringsprogramma cultuur- en erfgoed. (080.090 en 080.110)
            2. Blz. 224 We helpen culturele organisaties bij de (door)ontwikkeling naar toekomstbestendigheid. (080.120)
            3. Blz. 225 We ondersteunen de (vrijwilligers van de) dorpsböke. (080.010)
            4. Blz. 226 We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden. 080.020)
            5. Blz. 227 We subsidiëren de activiteiten van bibliotheek Oost-Achterhoek. (080.040)
            6. Blz. 228 We subsidiëren de instandhouding van monumenten. (080.050)
            7. Blz. 229 We subsidiëren de lokale omroep. (080.021)
            8. Blz. 230 We subsidiëren het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers (ECAL). (080.060)
            9. Blz. 231 We subsidiëren musea. (080.051)
            10. Blz. 232 We zorgen voor cultuureducatie voor ieder kind in het basisonderwijs. (080.041)
            11. Blz. 233 We zorgen voor het onderhoud van kunst in de openbare ruimte. (080.022)
        4. Blz. 234 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 235 Projecten
        6. Blz. 236 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      13. Blz. 237 Samen veilig
        1. Blz. 238 Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
        2. Blz. 239 Wat speelt er?
        3. Blz. 240 Speerpunt
          1. Blz. 241 Een veilige woon- en leefomgeving voor alle inwoners.
            1. Blz. 242 Dienstverlening Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s).
            2. Blz. 243 We bevorderen brandveilig wonen van niet-zelfredzamen. Daarnaast gaan we inwoners bewust maken over wat zij kunnen doen om (mogelijke) calamiteiten als gevolg van brand te voorkomen door snel en adequaat handelen. (090.010)
            3. Blz. 244 We maken een breed plan om problemen als gevolg van overmatig alcohol- en drugsgebruik van jeugd aan te pakken. (090.020)
            4. Blz. 245 We vragen inwoners naar hun onveiligheidsgevoel (bijvoorbeeld via het internetpanel) en ondernemen daarop gericht actie.
            5. Blz. 246 We zorgen voor passende en gerichte inzet samen met inwoners en andere betrokken partners (zoals politie, woningcorporaties, maatschappelijke instellingen, vastgoedeigenaren, uitzendbureaus en omgevingsdienst).
          2. Blz. 247 Geen ruimte voor ‘ondermijning’.
            1. Blz. 248 We maken kaders en richtlijnen voor de huisvesting van arbeidsmigranten en zorgen ervoor dat deze worden nageleefd, om zo negatieve aspecten van arbeidsmigratie (zoals mensenhandel, slechte woonomstandigheden en overlast) te beperken.
            2. Blz. 249 We maken onze inwoners en collega’s bewust van situaties die met ondermijning te maken kunnen hebben.
            3. Blz. 250 We werken nog meer samen met onze inwoners en betrokken partners door informatie uit te wisselen, verbindingen te maken en het makkelijk te maken melding te doen van mogelijke situaties van ondermijning.
          3. Blz. 251 Verminderen criminaliteit in buitengebied en kernen.
            1. Blz. 252 We ondersteunen (onder andere met financiële middelen) het Keurmerk Veilig Ondernemen voor het hele buitengebied.
            2. Blz. 253 We zetten in op intensieve gerichte daderaanpak, een gebiedsgerichte aanpak, preventie én aandacht voor het slachtoffer.
        4. Blz. 254 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 255 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      14. Blz. 256 Aan de slag met de Omgevingswet
        1. Blz. 257 Een nieuwe manier van (samen)werken
        2. Blz. 258 Wat speelt er?
        3. Blz. 259 Speerpunt
          1. Blz. 260 Concreet aan de slag met een Omgevingsvisie. (120.010)
            1. Blz. 261 We maken een leidraad voor participatie.
            2. Blz. 262 We oefenen met een aantal pilots.
            3. Blz. 263 We volgen het plan van aanpak uit 2019 om te komen tot een Omgevingsvisie.
          2. Blz. 264 Werken volgens de nieuwe wet.
            1. Blz. 265 We passen - waar nodig - onze regelgeving aan.
            2. Blz. 266 We passen onze systemen op tijd aan, afhankelijk van de voortgang van het Digitaal stelsel Omgevingswet.
            3. Blz. 267 We richten onze werkprocessen opnieuw in.
            4. Blz. 268 We zorgen op tijd voor afspraken over de benodigde informatie-uitwisseling en archivering tussen ketenpartners.
            5. Blz. 269 We zorgen voor opleiding en training.
        4. Blz. 270 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 271 Projecten
        6. Blz. 272 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      15. Blz. 273 Financiën
        1. Blz. 274 Wat speelt er?
        2. Blz. 275 Speerpunt
          1. Blz. 276 Financieel structureel gezonde gemeente.
            1. Blz. 277 Overige baten en lasten en onvoorzien. (150.090)
            2. Blz. 278 We beheren onze financiële middelen. (150.020)
            3. Blz. 279 We heffen andere belastingen en leges. (150.040)
            4. Blz. 280 We heffen Onroerende zaakbelastingen. (150.050)
            5. Blz. 281 We ontvangen een algemene uitkering. (150.060)
            6. Blz. 282 We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
            7. Blz. 283 We storten in en onttrekken aan reserves. (150.070)
            8. Blz. 284 We voeren de Wet waardering onroerende zaken uit. (155.080)
            9. Blz. 285 Bedrijfsvoeringskosten. (155.100)
        3. Blz. 286 Wat mag het kosten?
        4. Blz. 287 Overzicht van kosten overhead
        5. Blz. 288 Overzicht van algemene dekkingsmiddelen
      16. Blz. 289 Jaarrekening
        1. Blz. 290 Balans per 31-12
          1. Blz. 291 Balans Activa
          2. Blz. 292 Totaal generaal Activa
          3. Blz. 293 Recht op verliescompensatie krachtens de wet op de Vennootschapsbelasting 1969
          4. Blz. 294 Balans Passiva
          5. Blz. 295 Totaal generaal Passiva
          6. Blz. 296 Gewaarborgde geldleningen
        2. Blz. 297 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          1. Blz. 298 Inleiding
          2. Blz. 299 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
          3. Blz. 300 Balans
        3. Blz. 301 Toelichting op de balans
          1. Blz. 302 Immateriële vaste activa
          2. Blz. 303 Verloopoverzicht immateriële vast activa
          3. Blz. 304 Materiële vaste activa
          4. Blz. 305 Toelichting MVA
          5. Blz. 306 Verloopoverzicht erfpachtgronden (x 1.000)
          6. Blz. 307 Verloopoverzicht boekwaarde investeringen met economisch nut (x €1.000)
          7. Blz. 308 Verloopoverzicht boekwaarde investeringen met een maatschappelijk nut (x € 1.000)
          8. Blz. 309 Financiële vaste activa
          9. Blz. 310 Verloopoverzicht Financiële vaste activa (x € 1.000)
          10. Blz. 311 Toelichting Fin vaste activa
          11. Blz. 312 Voorraden
          12. Blz. 313 Toelichting voorraden
          13. Blz. 314 Voorziening naar aanleiding van demografische ontwikkelingen
          14. Blz. 315 Verloopoverzicht onderhanden werk
          15. Blz. 316 Vervolg grex
          16. Blz. 317 Toelichting verloop onderhanden werk
          17. Blz. 318 Uitzettingen korter dan één jaar
          18. Blz. 319 Toelichting Uitzettingen korter dan één jaar
          19. Blz. 320 Drempelbedrag Schatkistbankieren
          20. Blz. 321 Liquide middelen
          21. Blz. 322 Overlopende activa
          22. Blz. 323 Verloop overlopende activa
          23. Blz. 324 Eigen Vermogen
          24. Blz. 325 Verloopoverzicht reserves
          25. Blz. 326 Toelichting reserves
          26. Blz. 327 Voorzieningen
          27. Blz. 328 Toelichting voorzieningen
          28. Blz. 329 Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
          29. Blz. 330 Verloopoverzicht vaste schulden
          30. Blz. 331 Toelichting Vaste schulden > 1jr
          31. Blz. 332 Netto vlottende schulden < 1 jaar
          32. Blz. 333 Overlopende passiva
          33. Blz. 334 Vooruitontvangen bedragen
          34. Blz. 335 Analyse resultaat
          35. Blz. 336 Analyse resultaat
          36. Blz. 337 Bestemming resultaat
          37. Blz. 338 Overzicht van baten en lasten per programma
          38. Blz. 339 Uitsplitsing van het onderdeel financiën
          39. Blz. 340 Korte toelichting overzicht van baten en lasten
          40. Blz. 341 Incidentele baten en lasten (bedragen x € 1.000)
          41. Blz. 342 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
          42. Blz. 343 Overige niet uit de balans blijkende verplichtingen
          43. Blz. 344 Waarborgen
          44. Blz. 345 Toelichting waarborgen
          45. Blz. 346 Gebeurtenissen na balansdatum
          46. Blz. 347 Analyse begrotingsrechtmatigheid
          47. Blz. 348 Conclusie begrotingsrechtmatigheid
          48. Blz. 349 Gerealiseerde baten en lasten per taakveld
        4. Blz. 350 WNT
          1. Blz. 351 Regeling bezoldingscomponenten WNT
          2. Blz. 352 Leidinggevende topfunctionarissen
        5. Blz. 353 Sisaverantwoording
          1. Blz. 354 Sisa
    3. Blz. 355 Paragrafen
      1. Blz. 356 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 357 Berkelland goed georganiseerd!
        2. Blz. 358 Doelstellingen
          1. Blz. 359 Versterken van het fundament
            1. Blz. 360 Doorontwikkeling planning en control
            2. Blz. 361 HR21
            3. Blz. 362 Privacy en informatieveiligheid
          2. Blz. 363 Interne controle en rechtmatigheid
            1. Blz. 364 Rechtmatigheidheidsverklaring
            2. Blz. 365 Fiscale risico's.
            3. Blz. 366 Integriteit.
          3. Blz. 367 Trends en ontwikkelingen
            1. Blz. 368 Databedreven werken en onderbouwd besturen
            2. Blz. 369 Ontwikkeling informatievoorziening en implementatie Cloudstrategie
            3. Blz. 370 Taakstelling bedrijfsvoering
      2. Blz. 371 Grondbeleid
        1. Blz. 372 Inleiding
        2. Blz. 373 Beleid
        3. Blz. 374 Jaarverslag grondexploitatie 2021
        4. Blz. 375 Analyse van het resultaat
        5. Blz. 376 Korte toelichting resultaat
        6. Blz. 377 Waardering grondposities per einde boekjaar
        7. Blz. 378 Toelichting 1
        8. Blz. 379 Toelichting 2
        9. Blz. 380 Reserves en voorzieningen ten behoeve van de grondexploitaties
        10. Blz. 381 Risicoanalyse grondexploitaties
        11. Blz. 382 Toelichting 3
        12. Blz. 383 Toelichting 4
        13. Blz. 384 Toelichting 5
        14. Blz. 385 Korte beschouwing van de (financiële) stand van zaken van de afzonderlijke exploitaties
        15. Blz. 386 Meerjaren perspectief grondexploitaties
        16. Blz. 387 Toelichting 7
      3. Blz. 388 Lokale heffingen
        1. Blz. 389 Lokale heffingen
        2. Blz. 390 Inleiding
        3. Blz. 391 Beleid
        4. Blz. 392 Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen
        5. Blz. 393 Ontwikkeling lastendruk
        6. Blz. 394 Toelichting lastendruk
        7. Blz. 395 Belastingen
        8. Blz. 396 Toelichting belastingen
        9. Blz. 397 Bestemmingsheffingen
        10. Blz. 398 Afvalstoffenheffing
        11. Blz. 399 Toelichting ASH
        12. Blz. 400 Rioolheffing
        13. Blz. 401 Toelichting rioolheffing
        14. Blz. 402 Retributies/rechten
        15. Blz. 403 Begraafrechten
        16. Blz. 404 Marktgelden
        17. Blz. 405 Leges
        18. Blz. 406 Kwijtscheldingsbeleid
      4. Blz. 407 Weerstandsvermogen
        1. Blz. 408 Weerstandsvermogen
        2. Blz. 409 Wat speelt er?
        3. Blz. 410 Wettelijk kader
        4. Blz. 411 Inventarisatie risico's
        5. Blz. 412 Toelichting
        6. Blz. 413 Inventarisatie weerstandscapaciteit
        7. Blz. 414 Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
        8. Blz. 415 Toelichting capaciteit
        9. Blz. 416 Risicobeheersing
        10. Blz. 417 Kengetallen financiële positie
      5. Blz. 418 Verbonden partijen
        1. Blz. 419 Samenwerkingspartijen
        2. Blz. 420 Inleiding
        3. Blz. 421 Speerpunten
          1. Blz. 422 Gemeenschappelijke regelingen
            1. Blz. 423 Gemeenschappelijke regeling Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers, Doetinchem.
            2. Blz. 424 Gemeenschappelijke regeling GGD Noord- en Oost Gelderland.
            3. Blz. 425 Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Achterhoek.
            4. Blz. 426 Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Crematoria Twente.
            5. Blz. 427 Gemeenschappelijke regeling 8RHK ambassadeurs, Doetinchem.
            6. Blz. 428 Gemeenschappelijke regeling Sociale Dienst Oost Achterhoek, Oost Gelre.
            7. Blz. 429 Gemeenschappelijke regeling Stadsbank Oost Nederland.
            8. Blz. 430 Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland.
          2. Blz. 431 Vennootschappen en coöperaties
            1. Blz. 432 Alliander N.V., Arnhem.
            2. Blz. 433 Coöperatieve Achterhoekse Energiemaatschappij AGEM U.A..
            3. Blz. 434 BNG Bank N.V., Den Haag.
            4. Blz. 435 Gebiedsonderneming Laarberg B.V., Oost Gelre.
            5. Blz. 436 Gebiedsonderneming Laarberg C.V., Oost Gelre.
            6. Blz. 437 Twence B.V., Hengelo.
            7. Blz. 438 Vitens N.V., Zwolle.
            8. Blz. 439 Werkbaan Oost, Oost Gelre.
            9. Blz. 440 Leisurelands.
            10. Blz. 441 Coöperatie De Marke u.a..
            11. Blz. 442 AGEM Gemeentelijke Energie B.V..
          3. Blz. 443 Stichtingen en verenigingen
            1. Blz. 444 Stichting Achterhoek Toerisme.
            2. Blz. 445 Stichting Hambroek.
            3. Blz. 446 P10.
          4. Blz. 447 Overige verbonden partijen
            1. Blz. 448 Euregio.
      6. Blz. 449 Financiering
        1. Blz. 450 Financiering
        2. Blz. 451 Inleiding
        3. Blz. 452 Ontwikkelingen
        4. Blz. 453 Liquiditeitsontwikkeling
        5. Blz. 454 Risicobeheer
        6. Blz. 455 Renterisico
        7. Blz. 456 Kasgeldlimiet
        8. Blz. 457 Toelichting kasgeld
        9. Blz. 458 Renterisiconorm
        10. Blz. 459 Toelichting renterisico
        11. Blz. 460 Koersrisico
        12. Blz. 461 Kredietrisico
        13. Blz. 462 Liquiditeitsrisico
        14. Blz. 463 Valutarisico
        15. Blz. 464 Rentelasten en baten
        16. Blz. 465 Rentebaten
        17. Blz. 466 Renteresultaat
      7. Blz. 467 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 468 Onderhoud kapitaalgoederen
        2. Blz. 469 Inleiding
        3. Blz. 470 Riolering en water
        4. Blz. 471 Onderhouden van wegen
        5. Blz. 472 Groen en speelvoorzieningen
        6. Blz. 473 Onderhoud gebouwen
        7. Blz. 474 Toelichting gebouwen
      8. Blz. 475 Reserves
        1. Blz. 476 Wat speelt er?
        2. Blz. 477 Overzicht reserves
        3. Blz. 478 Algemene reserve
        4. Blz. 479 Bestuurlijke claims
        5. Blz. 480 Egalisatiereserve afval
        6. Blz. 481 Egalisatiereserve investeringen
        7. Blz. 482 Egalisatiereserve bouwgrondexploitaties
        8. Blz. 483 Onderwijshuisvesting
        9. Blz. 484 Wegen
        10. Blz. 485 Herstructurering
        11. Blz. 486 Nadelen decentralisaties
        12. Blz. 487 Meerjarenoverzicht reserves
      9. Blz. 488 Ombuigingen/Bezuinigingen
        1. Blz. 489 Inleiding
        2. Blz. 490 Programma Plezierig wonen
        3. Blz. 491 Programma Fijn leven
        4. Blz. 492 Programma Vitaal platteland
        5. Blz. 493 Programma Zorg voor wie dat nodig heeft
        6. Blz. 494 Programma Werken en ondernemen in een sterke regio
        7. Blz. 495 Programma Actief met duurzame energie
        8. Blz. 496 Programma Sport is meer!
        9. Blz. 497 Programma Cultuur is van iedereen
        10. Blz. 498 Programma Samen veilig
        11. Blz. 499 Programma Financiën
      10. Blz. 500 Samen investeren in Berkelland
        1. Blz. 501 Overzicht
        2. Blz. 502 Toelichting
    4. Blz. 503 Bijlagen
      1. Blz. 504 Bijlage 1: Verplichte beleidsindicatoren
        1. Blz. 505 Toelichting
        2. Blz. 506 Plezierig wonen
        3. Blz. 507 Fijn Leven
        4. Blz. 508 Zorg voor wie dat nodig heeft
        5. Blz. 509 Werken en ondernemen in een sterke regio
        6. Blz. 510 Actief met duurzaamheid en energie
        7. Blz. 511 Sport is meer!
        8. Blz. 512 Samen Veilig
        9. Blz. 513 Algemeen bestuur en Bedrijfsvoering
      2. Blz. 514 Bijlage 2: Overzicht kredieten
        1. Blz. 515 Kredieten
        2. Blz. 516 Toelichting
    5. Activiteiten
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap