Portefeuillehouder
Gerda ter Denge

Omschrijving (toelichting)

Voorbeelden hiervan zijn: Hulp bij huishouding, begeleiding, woonvoorzieningen en vervoersvoorzieningen.
Inwoners worden gestimuleerd om de eigen regie en verantwoordelijkheid voor het leven te blijven organiseren. In de Verordening 2021 heeft dit ook een prominente rol gekregen. Bij het indiceren van Hulp bij huishouding wordt gebruik gemaakt van het HHM normenkader. In dit kader worden de eigen mogelijkheden meegenomen in het toekennen van de indicatie.
Voormekaar zorgt met actieve casusregie voor passende ondersteuning aan inwoners (zo licht, zo kort en zo dichtbij mogelijk). Dit is onder andere mogelijk doordat Voormekaar in elke kern onderdeel uitmaakt van een sterk netwerk van inwoners en professionals. En door het effect van ingezette zorg te evalueren met inwoner en zorgverlener.
De voorbereidingen worden getroffen voor een nieuwe vorm van Inkoop voor de Wmo, Jeugd en de Hulp bij huishouding. Met de vernieuwde inkoop strategie wordt de benodigde transformatie van de zorg voor het deel inkoop vorm gegeven. Hierbij is het voornemen om af te stappen van het Open House model. Meerjarige contracten worden afgesloten met een beperkt aantal aanbieders, aangevuld met mogelijkheden voor specifieke kortdurende afspraken en lokale ruimte voor verdere innovatie. Daarbij wordt de contractering ingericht op resultaten uitgaande van wat de inwoners in de verschillende gemeenten nodig hebben om mee te doen in de samenleving. Met de inkoop wordt daarnaast beoogd meer grip op financiën te realiseren.

 

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Voormekaar is verantwoordelijk voor de toewijzingen Wmo en Jeugd. In 2019 is gebleken dat de formatie van Voormekaar te krap is, deze is sinds de eerste helft van 2020 op sterkte gebracht.
Op 1 januari 2020 is het abonnementstarief definitief ingegaan. Elke inwoner betaalt sindsdien een eigen bijdrage van €19 per maand ongeacht het aantal ondersteuningen die zij ontvangen en ongeacht het inkomen. Hierdoor is er een toename gekomen in het aantal inwoners die een indicatie voor de hulp bij huishouding aanvragen. Het is in de praktijk lastiger om inwoners te motiveren om het op eigen kracht en met eigen middelen te organiseren. Inwoners geven aan een dief van eigen portemonnee te zijn als ze het op eigen kracht, zelfstandig en onafhankelijk regelen. Hoewel het aantal inwoners met een indicatie voor huishoudelijke ondersteuning nog steeds toeneemt, zien we dat de uitgaven stabiliseren. Dit heeft onder andere te maken met de invoering van een nieuw normenkader voor huishoudelijke ondersteuning. Tegelijkertijd zien we, mede door de vergrijzing en het uitgangspunt dat mensen zo lang mogelijk thuis blijven wonen, een stijging van de kosten voor woningaanpassingen.

Geld (indicator)

R

Geld (toelichting)

Ten opzichte van de begroting zijn de lasten hoger tot een bedrag van € 707.000. Dit is met name het gevolg van  een groter beroep op vervoersvoorzieningen en woningaanpassingen en tariefstijgingen (€ 420.000 nadeel). Daar staat een voordeel van € 300.000 tegenover op het gebied van  individuele) begeleiding en Huishoudelijke Hulp.  Het gaat hier om open-einde-regelingen.

Daarnaast is het maar ten dele gelukt om de taakstelling in te vullen. De sturingsmaatregelen die daartoe worden ingezet hebben niet het volledige effect gehad.

Bovenstaande effecten en tariefstijgingen zijn structureel meegenomen in de Perspectiefnota.