Wij verbeteren de toegang tot onze regelingen die zich richten op meedoen aan de samenleving, vroegsignalering van schulden en schuldhulpverlening.
Omschrijving (toelichting)
Wij vinden het belangrijk dat onze minimaregelingen goed vindbaar en gemakkelijk aan te vragen zijn. Dit realiseren wij met een online tool waarin de inwoner snel kan nagaan voor welke regelingen hij in aanmerking komt. In de campagne ‘Rondkomen in Berkelland’ geven we een impuls aan de bekendheid van onze minimaregelingen. Op deze manier brengen we onze minimaregelingen voor zowel digitaal vaardige als niet-digitaal vaardige inwoners onder de aandacht.
Het tijdig signaleren van betalingsachterstanden via vroegsignalering kan problematische schulden voorkomen. Wij geven uitvoering aan de methodiek van 'Vroeg Eropaf’. Wij gaan hierin verder dan de regelingen toegankelijk maken en benaderen de inwoners met geldproblemen proactief. Ook willen wij dat de inwoner sneller de stap maakt zich te melden. Door een bewustwordingscampagne rondom het hebben van geldproblemen en schulden, doorbreken we het taboe hierop. Tenslotte leidt een overzichtelijke ketenaanpak tot een betere dienstverlening voor onze inwoners. Wij optimaliseren de samenwerking met onze partners in de schuldhulpverlening.
Meedoen komt het best tot zijn recht door deelname aan de samenleving. Bij voorkeur door betaald werk. Wij optimaliseren de dienstverlening die door de gemeenschappelijke regeling SDOA wordt uitgevoerd en moet leiden tot (on)betaald werk van onze inwoners.
Meer informatie gericht op het thema participatie en meedoen staan in het programma 'Werken en ondernemen in een sterke regio'.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
Steeds weer blijkt dat de doelgroep het bestaan van en de toegang tot inkomensregelingen- en voorzieningen niet goed weet te vinden. De tool 'Check waar je Recht op hebt' stond heel 2021 online als onderdeel van de Berkellandwijzer. Met behulp van enkele vragen kan inzicht worden geboden of iemand mogelijkerwijs in aanmerking komt voor onze bestaande regelingen. De tool is erop gericht dat de inwoner zelf contact opneemt wanneer hij volgens de tool in aanmerking komt voor één van de regelingen. De tool is volledig aangepast aan de regelingen die in Berkelland gelden. En de infrastructuur van onze gemeente is opgenomen in de tool, zodat onze inwoners na het invullen ook daadwerkelijk een naam en telefoonnummer krijgen en in gesprek kunnen komen met de professional. Over 2021 is de tool 1062 keer bezocht, waarvan 676 unieke bezoekers.
In 2021 is er extra formatie ingezet op vroegsignalering. Gemiddeld ontvangen de medewerkers vroegsignalering circa 70 signalen per maand van betalingsachterstanden van inwoners. Dit aantal is, na een stijgende trend in Q1 en Q2 sinds Q3 van 2021 stabiel.