Lokale heffingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Deze paragraaf geeft een overzicht van de diverse lokale heffingen en belastingen.
Na de Algemene uitkering uit het gemeentefonds vormen de lokale heffingen (belastingen, leges en rechten) de belangrijkste inkomstenbronnen van de gemeente.

Gemeenten zijn beperkt in de belastingen die ze mogen heffen. Deze zijn limitatief opgesomd in de wet. Naast belastingen heft de gemeente rechten (leges) voor individuele diensten aan haar inwoners. De tarieven van deze rechten dienen zo te worden gesteld dat de opbrengsten de kosten niet te boven gaan. De opbrengsten hebben een directe relatie met de kosten voor de dienstverlening (gebonden heffingen) en zijn daarmee maximaal 100% kostendekkend.

In deze paragraaf wordt ingegaan op de kaders, de ontwikkelingen van de verschillende belastingen en heffingen en de consequenties daarvan voor onze inwoners. Verder wordt inzicht gegeven in de kostendekkendheid van een heffing en wordt het kwijtscheldingsbeleid kort toegelicht.

Beleid

Terug naar navigatie - Beleid

Voor 2021 hebben we de volgende uitgangspunten gehanteerd voor het berekenen van de tarieven:

  • De lokale heffingen zijn niet meer dan met de inflatiecorrectie gestegen. Voor 2021 hebben we rekening gehouden met een stijging van 1.8%.
  • Bij afvalstoffen- en rioolheffing streven wij naar 100% kostendekkendheid. Bij het berekenen van de kostendekkendheid houden we rekening met de directe kosten, de kosten van overhead en btw. Het streven naar 100% kostendekkendheid kan betekenen dat de tarieven met meer dan de inflatiecorrectie zijn gestegen.

Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen

Terug naar navigatie - Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen

Onderstaand een overzicht van de lokale heffingen.

Opbrengsten lokale belastingen, heffingen en retributies (x € 1.000) Realisatie 2021 2022 (vastgesteld) 2022 (na bestuursrapportage) 2023 (primitief) Verschil Gewijzigde begroting - Realisatie
Onroerende zaakbelastingen 9.303 0
Afvalstoffenheffingen 3.092 0
Rioolheffing 7.182 0
Begraafrechten 328 0
Leges omgevingsvergunning 1.134 0
Reclamebelasting 202 0
Toeristenbelastingen 420 0
Secretarieleges 525 0
Marktgelden 53 0
0
Totaal 22.239 0 0 0 0

Ontwikkeling lastendruk

Terug naar navigatie - Ontwikkeling lastendruk

De belastingen en heffingen die inwoners betalen, verschillen per gemeente. Toch bestaat de behoefte om gemeenten te vergelijken. Voor het vergelijk maken we gebruik van de gegevens van de provincie Gelderland. Hierbij wordt de belastingdruk per inwoner vergeleken met de gemiddelde woonlasten van de gemeenten in de provincie. Onder woonlasten wordt verstaan de OZB, riool- en afvalstoffenheffing.

2018 2019 2020 2021
Gemiddelde provincie Gelderland 441 419 441 464
Gemiddelde gemeente Berkelland 405 384 375 447

De woonlasten zijn vooral gestegen door de extra OZB verhoging conform de Perspectiefnota 2021 en de stijging van de rioolheffing.

Belastingen

Terug naar navigatie - Belastingen

De opbrengsten van de algemene belastingen komen ten goede aan de algemene middelen van de gemeente. Dit betekent dat de opbrengsten vrij te besteden zijn. Het gaat om de onroerende zaakbelastingen, toeristenbelasting en reclamebelasting. De opbrengsten uit reclamebelasting worden overgedragen aan het ondernemersfonds.

Onroerende zaakbelastingen.
Onroerende zaakbelastingen (OZB) zijn de belastingen op de waarde van een woning of bedrijf. De hoogte van de OZB is afhankelijk van de waarde van de onroerende zaak. Voor de gemeente zijn het de belangrijkste vrij besteedbare gemeentelijke belastingen. Sinds 2009 zijn de tarieven van de OZB vastgesteld op een percentage van de waarde van de onroerende zaak. Dit betekent dat de tarieven mee moeten bewegen met de waarde ontwikkeling van de onroerende zaak. Stijgt de waarde dan moeten de tarieven neerwaarts worden bijgesteld om de opbrengst niet meer te laten stijgen dan de inflatiecorrectie. Dit voorkomt dat bij waardestijgingen de eigenaren onevenredig worden belast. Bij waardedaling geldt het omgekeerde.

 

 

Categorie Tarief 2020 Tarief 2021
Eigenaar woning  0,001297% 0,001375%
Gebruiker niet woning  0,001548% 0,001641%
Eigenaar niet woning  0,001958% 0,002075%

Voor 2021 waren de te verwachten opbrengsten uit onroerende zaakbelastingen begroot op € 9.338.000. De realisatie bedraagt € 9.303.000.

 

Toeristenbelasting
Onder de naam ‘toeristenbelasting’ wordt een directe belasting geheven voor het houden van verblijf met overnachting binnen de gemeente tegen een vergoeding.
Het tarief bedraagt € 1,25 per persoon per nacht.
De te verwachten opbrengst over 2021 is in de bestuursrapportage bijgesteld van € 355.000 naar € 437.000. De realisatie is wat lager en bedraagt € 420.000. In 2022 vindt de eindafrekening plaats over 2021.

 

Reclamebelasting
Onder de naam ‘reclamebelasting’ wordt een directe belasting geheven over openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg.
We heffen reclamebelasting als dienstverlening voor de ondernemers van Berkelland. De opbrengsten van de reclamebelasting worden na aftrek van onze kosten overgedragen aan het ondernemersfonds. Vanuit dit fonds kunnen ondernemers activiteiten financieren.
In 2021 is ruim € 200.000 overgedragen aan het ondernemersfonds.

Bestemmingsheffingen

Terug naar navigatie - Bestemmingsheffingen

Bestemmingsheffingen zijn belastingen waarvan de opbrengsten zijn bestemd voor specifieke
voorzieningen. Onder deze categorie vallen de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Deze heffingen mogen op begrotingsbasis maximaal kostendekkend zijn.

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Afvalstoffenheffing

De afvalstoffenheffing is bedoeld om de kosten van afvalinzameling en afvalverwijdering te dekken. Wij streven naar 100% kostendekking bij de afvalstoffenheffing.

De totale te dekken kosten van de afvalstoffenheffing  zijn als volgt opgebouwd:

Bedragen begroot Begroting na wijziging Realisatie
Taakveld Afval lasten -2.879.218 -2.679.218 -2.668.234
Taakveld Afval baten 512.700 512.700 528.816
Netto lasten taakveld Afval -2.366.518 -2.166.518 -2.139.418
Toe te rekenen lasten -221.154 -221.154 -142.544
Taakveld Overhead -177.435 -177.435 -177.435
BTW (compensabel) -540.642 -540.642 -429.703
Totaal lasten -3.305.749 -3.105.749 -2.889.100
Opbrengst belastingen 3.087.970 3.087.970 3.092.115
Dekking 1 1 1

Voor 2021 zijn de opbrengsten in lijn met de begroting maar zijn de lasten aanmerkelijk lager. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat er minder huishoudelijk restafval is aangeboden. Hierdoor is een voordeel ontstaan op de verwerkingskosten. Het verschil tussen baten en lasten wordt toegevoegd aan de egalisatiereserve afval.

Voor 2021 golden de volgende tarieven:

Maatstaven 2020 2021
basispakket 140 grijs 136,90 135,00
basispakket 240 grijs 187,60 185,00
verzamelcontainers 136,90 135,00

Rioolheffing

Terug naar navigatie - Rioolheffing

De gemeente heeft de zorg voor het stedelijk afvalwater, hemelwater en de structurele nadelige gevolgen van de grondwaterstand. De kosten hiervan worden betaald uit de rioolheffing. Er is een bewuste keuze gemaakt om de heffing te splitsen in een gebruikersdeel en een eigenarendeel. De gebruiker betaalt, omdat hij of zij afvalwater op het riool loost. De eigenaar omdat de aansluiting op de riolering de gebruikswaarde van zijn pand verhoogt.

Het uitgangspunt voor de rioolheffing is 100% kostendekkende tarieven op termijn. Op basis van het watertakenplan 2018 is de inschatting gemaakt dat de tarieven de komende jaren, naast de inflatiecorrectie, met 2% extra moeten stijgen om op een kostendekkend niveau te komen.
Tekorten of overschotten op het taakveld riolering worden verrekend met de voorziening riolering. Deze voorziening dient om tegenvallers op te vangen en voorkomt grote schommelingen in de tarieven.

De totale te dekken kosten van de rioolheffing zijn als volgt opgebouwd:

Bedragen begroot Begroting na wijziging Realisatie
Taakveld Riolering lasten -5.390.410 -5.077.161 -5.332.620
Taakveld Riolering baten 349.249 36.000 34.264
Netto lasten taakveld Riolering -5.041.161 -5.041.161 -5.298.356
Toe te rekenen lasten -312.909 -312.909 -88.699
Taakveld Overhead -612.370 -612.370 -612.370
BTW (compensabel) -1.175.000 -1.175.000 -1.182.098
Totaal lasten -7.141.440 -7.141.440 -7.181.523
Opbrengst heffing 7.141.440 7.141.440 7.181.543
Dekking 100 % 100 % 100 %

De gerealiseerde baten en lasten in 2021 waren redelijk in evenwicht. Er was een verschil van € 25.000 nadelig. Het tekort is gedekt door een bijdrage uit de egalisatie voorziening riolering. Bij de bestuursrapportage werd nog uitgegaan van een toevoeging aan de egalisatie voorziening. De lasten zijn echter toegenomen omdat de kosten voor calamiteiten wat hoger zijn uitgevallen en er meer aan onderhoud is uitgegeven. 

 

Overzicht tarieven in €

Maatstaven 2020 2021
Eigenarendeel 198,50 206,04
0 m³ - 1000 m³ bedrag per m³ 1,.20 1,25
1001 m³ - 2500 m³ bedrag per m³ 1,15 1,19
2501 m³ - 5000 m³ bedrag per m³ 1,04 1,08
2501 m³ - 5000 m³ bedrag per m³ 0,61 0,63
Maximum 60.000 60.000

Retributies/rechten

Terug naar navigatie - Retributies/rechten

Een retributie kan alleen worden geheven voor het gebruik van bezittingen, werken of inrichtingen van de gemeente, bv. begraafrechten en marktgelden, en het verlenen van diensten.
De verwachte opbrengst mag niet hoger zijn dan de kosten die met het gebruik of de dienstverlening verbonden zijn.

Begraafrechten

Terug naar navigatie - Begraafrechten

Begraafrechten worden geheven voor het gebruik van de begraafplaats en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaats. De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel voor wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt. De baten en lasten zijn hieronder opgenomen.

Bedragen begroot Begroting na wijziging Realisatie
Taakveld begraafplaatsen lasten -270.493 -286.424 -260.371
Taakveld begraafplaatsen opbrengsten 4.843 4.843 5.901
Nettolasten taakveld begraafplaatsen -265.650 -281.581 -254.470
Toe te rekenen lasten -20 -20 0
Taakveld overhead -74.434 -74.434 -74.434
Totaal lasten -340.104 -356.035 -328.904
Opbrengsten begraafrechten 270.000 270.000 327.646
Dekking 79 % 76 % 100 %

Marktgelden

Terug naar navigatie - Marktgelden

Marktgelden worden geheven voor het ter beschikking stellen van een standplaats op een markt als bedoeld in de marktverordening gemeente Berkelland en voor het genot van de diensten die in verband daarmee worden verleend. 

Bedragen begroot Begroting na wijziging Realisatie
Markten lasten -57.150 -62.600 -80.367
Markten opbrengsten 4.250 450 827
Nettolasten Markten -52.900 -62.150 -79.540
Toe te rekenen lasten -1.285 -1.285 -1.285
Taakveld overhead -29.197 -29.197 -29.197
Btw (compensabel) -3.070 -3.070 -4.153
Totaal lasten -86.452 -63.427 -114.175
Opbrengsten marktgelden 32.000 40.800 53.347
Dekking 37 % 64 % 47 %

Leges

Terug naar navigatie - Leges

De gemeente heft leges voor het verlenen van diensten die in het individuele belang van de aanvrager van de dienst zijn. De leges dekken de kosten van de dienstverlening.
Voor bepaalde diensten zijn door het Rijk maximum tarieven vastgesteld, bv. rijbewijzen, reisdocumenten.

 

 

Hoofdstuk Onderwerp Taakveld Begrote lasten Begrote baten Begrote Dekking Gerealiseerde lasten Gerealiseede baten Gerealiseerde Dekking
Titel 1 Algemene dienstverlening
1 Burgerlijke stand Burgerzaken -57.816 40.000 69 % -57.813 42.776 74 %
2 Reisdocumenten Burgerzaken -459.327 219.000 48 % -440.490 181.681 41 %
3 Rijbewijzen Burgerzaken -290.894 212.000 73 % -286.580 223.600 78 %
4 Verstrekkingen uit Basis Registratie Personen Burgerzaken -31.896 30.000 94 % -67.995 55.738 82 %
5 Verstrekkingen uit Kiezersregister Burgerzaken
6 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens Burgerzaken
7 Bestuursstukken
8 Vastgoedinformatie Burgerzaken -27.824 15.000 54 % -20.986 11.548 55 %
9 t/m 19 Diversen Openbare orde en Veiligheid -26.067 21.000 81 % -17.452 9.552 55 %
Subtotaal -893.824 537.000 60 % -891.316 524.895 59 %
Titel 2 Omgevingsvergunning Wonen en bouwen -3.090.748 782.500 25 % -3.494.748 1.133.614 32 %
Titel 3 Dienstverlening -6.083 6.083 100 % -8.892 27.137 305 %
Totaal -3.990.655 1.325.583 33 % -4.394.956 1.685.646 38 %

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingsbeleid

Voor mensen met een minimuminkomen bestaat de mogelijkheid gehele of gedeeltelijke kwijtschelding te krijgen voor de volgende gemeentelijke belastingen:
a. OZB;
b. Reinigingsheffingen (afvalstoffenheffing);
c. Rioolheffing.
Wij verlenen gehele kwijtschelding als er aan alle voorwaarden voor kwijtschelding is voldaan. In onze gemeente hanteren wij de zogenaamde 100% kwijtscheldingsnorm. Dit betekent dat mensen met een inkomen op bijstandsniveau, zonder vermogen, altijd in aanmerking komen voor kwijtschelding.