Portefeuillehouder
Joost van Oostrum

Omschrijving (toelichting)

De BOA’s hebben in 2020 een uitzonderlijke prestatie geleverd. Zij stonden aan de lat om naast hun reguliere werk ook de controles op de naleving van de noodverordening in het kader van de coronacrisis uit te voeren. Dit heeft wel geresulteerd in een positiever beeld, zowel intern als vanuit de samenleving, over de wijze waarop zij hun werk uitvoeren. Het positieve beeld is mede het resultaat van onze beleidslijn ‘van handhaving naar dienstverlening’. Berkelland vraagt qua gemeente een andere inzet van de BOA’s dan in stedelijke gebieden. De BOA’s vormen de ogen en oren van de gemeentelijke organisatie en hun deskundigheid wordt ingezet in een breed scala aan werkzaamheden. Zo zijn zij veelal betrokken bij sociale veiligheidsvraagstukken, ondermijning, horeca-aangelegenheden, verkeersproblematiek en overlast, 
Het schrijven van boetes, de harde handhaving, is een uiterste middel. De BOA’s maken daarom ook niet voor niets onderdeel uit van het team dienstverlening. Vanuit de gedachte van dit team, het dienstverlenen aan onze inwoners, voeren zij hun taken uit. Om aanspreekbaar en zichtbaar te zijn in de diverse kernen is het van belang dat zij weinig op het gemeentehuis zitten en veel op straat aanwezig zijn. Binnen het team dienstverlening hebben we daarom gekozen om binnen de huidige formatie een verschuiving plaats te laten vinden. De BOA’s zullen vanaf 1 januari 2021 ondersteund worden door een administratief medewerker voor 0,5fte. Hierdoor kunnen de BOA’s doen waarvoor zij in dienst zijn, het aanwezig zijn in de kernen.
De laatste jaren is duidelijk geworden dat er veel vraag is naar BOA’s in het land. Het werven van juiste kandidaten wordt steeds lastiger. Het is ons de afgelopen 2 jaren gelukt om een team BOA’s te vormen met veel potentie. Het is echter wel een bijzonder jong team, met een gemiddelde leeftijd van 22 jaar. Het team heeft veel in zich, maar heeft wel behoefte aan goede coaching. De afgelopen 2 jaren hebben we hier ervaring in opgedaan. Het team dienstverlening wil dit in 2021 borgen door 8 uren teamcoaching binnen de huidige formatie op te nemen. In 2021 zullen we daarnaast ook het begeleiden van stagiaires weer oppakken. We willen ons profileren als een plek waar aanstormende talenten kunnen uitgroeien tot volwassen BOA’s.

 

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Gerichtheid op onveiligheidsgevoelens
Onderzoek toont aan dat inwoners zich veiliger voelen in een schone en nette omgeving. In de fysieke omgeving/openbare ruimte gaat het om kapotte objecten/vandalisme, de aanwezigheid van graffiti en de aanwezigheid van zwerfvuil. We zetten in op voorkomen en op het snel reageren op meldingen.

Naast de fysieke omgeving speelt ook de sociale omgeving een rol bij het veiligheidsgevoel van inwoners; Daarbij gaat het om ervaren overlast door onbegrepen/onbetamelijk gedrag van anderen en om overlast door geluid, rook of stank. We richten ons hier op het snel reageren op meldingen. En op het goed oplossen van problemen zodat herhaalmeldingen worden voorkomen.

Betrokkenheid van buurtbewoners en partners
Het hebben van een groot netwerk en goed contact met sleutelinformanten en -organisaties in een kern of wijk draagt bij aan het uitwisselen van kennis en informatie. Hierdoor kan iedere partner tot betere eindresultaten komen en kunnen problemen worden voorkomen of goed aangepakt.
Naast het wekelijkse casusoverleg sluiten de BOA’s minimaal eens per jaar aan bij een overleg van de verschillende ketenpartners en buurt/belangenverenigingen in hun rayon.

Creëren en behouden van een vertrouwensband
Aansluitend op de betrokkenheid zetten wij in op zichtbaarheid, herkenbaarheid, bereikbaarheid en bekendheid van de BOA’s.
• De BOA’s zijn goed zichtbaar en herkenbaar door een uniform en opvallende auto’s. Daarnaast zijn de BOA’s minimaal driekwart van de tijd buiten op straat.
• De BOA’s zijn bereikbaar en toegankelijk door zelf een praatje aan te knopen, ook als er geen problemen zijn. Of bijvoorbeeld belangstellend langs te gaan bij initiatieven van inwoners zoals buurtfeestjes.
• De BOA's zijn via het algemene nummer van de gemeente of rechtstreeks bereikbaar voor onze inwoners en ondernemers. Inwoners weten ons te vinden en nemen zelf contact met ons op. Doel van een melding is vaak dat er door de BOA’s actie wordt ondernomen. Een indicator voor de kwaliteit van hun werk is het aantal herhaal meldingen dat gedaan wordt over een zelfde situatie.
• Tot slot draagt het opbouwen van een goed netwerk bij aan de bekendheid. Het opbouwen van een goed netwerk duurt circa 2 jaar. Het team BOA’s is jong en we investeren in opleiding, training en coaching. Na een paar jaar zetten zij een logische vervolgstap in hun professionele carrière. Naast aandacht voor warme overdracht streven wij er naar dat een BOA minimaal 3 jaar in een rayon blijft.

2021

De gemeente Berkelland had in 2021 4 BOA’s in dienst (4,0 fte).  Het hele jaar 2021 waren de BOA’s belast met het toezicht op en de handhaving van de coronamaatregelen. Daarbij stond de dienstverlenende houding centraal en is er slechts in uiterste gevallen overgegaan tot handhaving. Belangrijker dan ooit was het in gesprek blijven met inwoners, jongeren/jeugd, ondernemers en netwerkpartners. Daar is veel inzet op gepleegd, evenals op het zichtbaar en aanspreekbaar zijn voor inwoners. De BOA’s hebben zich in 2021 letterlijk en figuurlijk laten zien als betrouwbaar gemeentelijk aanspreekpunt en verbinder. Gezien de beperkte capaciteit heeft dit veel energie en inzet geëist van de collega’s.    

 

Geld (indicator)

G

Geld (toelichting)