Portefeuillehouder
Joost van Oostrum

Omschrijving (toelichting)

Op 1 juli 2021 treedt de nieuwe Wet Inburgering in werking. Gemeenten krijgen de regie bij de invoering van het nieuwe inburgeringsstelsel. We richten ons op een goede implementatie van nieuwe taken en inbedding in de lokale structuur. We doen dit onder andere door uitvoering van onze pilot ‘powervrouwen’, die door het Rijk is geselecteerd voor het landelijk pilotprogramma.

Er zijn 9 processen te onderscheiden die gemeenten moeten uitvoeren:

  1. Brede intake en PIP: Omvat de eerste stappen in het inburgeringstraject onder regie van de gemeente, waaronder het persoonlijk Participatie- en Inburgering Plan (PIP).
  2. Voortgang en handhaving: Omvat het monitoren en samen met de inburgeraar bespreken van de uitvoering van het PIP en eventuele handhaving hiervan.
  3. Aanbieden leerroutes: Omvat de activiteiten die een gemeente onderneemt om taaltrajecten aan te bieden, doorgaans door die bij externe partijen in te kopen.
  4. Ontzorgen: Omvat trajecten om bijstandsgerechtigde inburgeringsplichtigen zelfredzaam te maken op het gebied van financiën.
  5. Participatieverklaringen: Omvat een cursus over de kernwaarden van Nederlandse samenleving, een excursie en ondertekening van de verklaring.
  6. Module arbeid en participatie: Omvat een cursus en een of meerdere praktische activiteiten gericht op de arbeidskansen van de inburgeraar.
  7. Maatschappelijke begeleiding: Omvat in het nieuwe stelsel begeleiding bij praktische zaken en voorlichting over leefgebieden en maatschappelijke instituties.
  8. Beleid en sturing: Omvat de processen die nodig zijn om de bovenstaande primaire processen richting te geven.
  9. Ondersteunende processen: Omvat de zogeheten ‘PIOFACH’ (Personeel, ICT, Organisatie, Financiën, Administratie, Communicatie en Huisvesting) processen, activiteiten die nodig zijn om de primaire processen bedrijfsmatig mogelijk te maken.

We kijken samen met onze vrijwilligers (maatjes), sleutelpersonen en cultuurverbinders hoe zij een bijdrage kunnen leveren aan de nieuwe integrale aanpak van inburgering, integratie en participatie van vluchtelingen. We betrekken hierbij hoe de Weggeefwinkel een bredere functie kan vervullen voor geheel Berkelland.
Ook dragen we bij aan het onderzoek van het Graafschap College om het ‘Samen Achterhoek’-concept uit te rollen in Berkelland.

In de meicirculaire 2020 is aangegeven hoeveel Berkelland ontvangt voor de invoering van de Wet inburgering:

2020 2021 2022 2023 en verder
87.403 56.404 125.360 137.911

De middelen die Berkelland ontvangt voor de uitvoering van de inburgering worden bekend gemaakt in de septembercirculaire 2020. Volgens het onderzoek van AEF is voor gemeenten in de grootte van Berkelland een uitbreiding van de formatie met totaal 2,5 fte te voorzien. Op basis van het projectplan wordt berekend hoeveel formatie en budget exact nodig is om de nieuwe taak uit de Wet Inburgering 2021 uit te voeren.

 

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Op basis van de startnotitie voor de nieuwe inburgeringswet hebben we veel energie gestoken in de voorbereiding van de implementatie per 1 januari 2022. We zijn alvast gaan werken volgens de principes van de nieuwe inburgeringswet en voeren pilots uit (pilot brede intake, pilot powervrouwen, pilot combi inburgering en re-integratie, inzet sleutelpersonen en cultuurverbinders). Samen met de SDOA-gemeenten Winterswijk en Oost Gelre kijken we naar de taken en processen en wat dat betekent voor de rolverdeling tussen de gemeenten en SDOA. Met de gemeenten in de Achterhoek bereiden we een gezamenlijke aanbesteding van de leerroutes voor de inburgering voor.

We hadden door de coronacrisis te maken met een stagnatie in de huisvesting van statushouders. Daardoor hebben we achterstand opgelopen en konden we niet aan onze taakstelling voldoen. Deze taakstelling is verdubbeld door een inhaalslag van dossierafhandeling bij de IND. Ook onze dienstverlening (maatschappelijke begeleiding, inloopspreekuur, trainingen en workshops) werd gehinderd door de coronamaatregelen. Daardoor moesten (digitale) alternatieven worden ingezet.

Geld (indicator)

G

Geld (toelichting)

 De uitgaven liepen achter op de begroting. Dat heeft de volgende oorzaken:
- Door corona is een aantal activiteiten vertraagd. 
- We hebben, door de coronacrisis en een tekort aan huurwoningen een achterstand opgelopen in de huisvesting van statushouders. Daardoor werd minder geld besteed aan maatschappelijke begeleiding en trainingen.

Voor 2021 zijn middelen toegevoegd aan de algemene uitkering die we niet volledig hebben benut. Voor 2022 en verder zijn er echter verschillende ontwikkelingen waardoor we dan niet uitkomen met de beschikbare middelen. Het gaat dan vooral over de inzet van de nieuwe leerroutes, de ondersteuning aan de ondertussengroep (de huidige inburgeraars) en de grote fluctuaties in het aantal te huisvesten statushouders. Daarnaast is er, met name door een tekort aan geschikte woningen en corona, een hiaat tussen onze opdracht en het tempo waarin we deze uit kunnen voeren. Daarom worden de resterende middelen  voor deze activiteit overgeheveld naar 2022 (€ 248.000).  We zetten de komende jaren in op een goede monitoring van kosten, zodat we inzichtelijk kunnen maken of deze middelen voldoende zijn. Er zijn namelijk breed gedeelde zorgen of de door het Rijk beschikbaar gestelde middelen voldoende zijn om onze opdracht goed uit te voeren. Deze zorgen zijn via P10 kenbaar gemaakt en als zodanig ook gehoord door de VNG.