Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2023
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Inleiding
        1. Blz. 4 Inleiding
      2. Blz. 5 Analyse resultaat
        1. Blz. 6 Resultaat
        2. Blz. 7 Saldo rekening
        3. Blz. 8 Analyse
        4. Blz. 9 Toelichting
      3. Blz. 10 Leeswijzer
        1. Blz. 11 Financiële kaders
        2. Blz. 12 Indeling Jaarstukken
        3. Blz. 13 Jaarverslag
        4. Blz. 14 Beleidsindicatoren
        5. Blz. 15 Jaarrekening
        6. Blz. 16 Lezen van tabellen
      4. Blz. 17 Overzicht van baten en lasten per programma
        1. Blz. 18 Overzicht van baten en lasten
      5. Blz. 19 Onze aantrekkelijke leefomgeving
        1. Blz. 20 Een aantrekkelijke, klimaatbestendige en biodiverse leefomgeving
        2. Blz. 21 Wat speelt er?
        3. Blz. 22 Speerpunt
          1. Blz. 23 Opstellen omgevingvisie. (010.010)
            1. Blz. 24 Opstellen omgevingsvisie (010.010.010)
            2. Blz. 25 Opstellen transitieplan omgevingsplan.
          2. Blz. 26 Wijk- en kerngericht werken. (010.020)
            1. Blz. 27 We gaan voortdurend met onze inwoners en organisaties in gesprek over wat er speelt in de wijken en kernen, zodat onze activiteiten daarop aansluiten. (010.020.010)
            2. Blz. 28 We ondersteunen initiatieven uit wijken, buurten en kernen. (010.020.020)
          3. Blz. 29 Een klimaatbestendige leefomgeving. (010.030)
            1. Blz. 30 We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen. (010.030.010)
            2. Blz. 31 We houden integraal rekening met de gevolgen van klimaatverandering zoals (extreme) wateroverlast, droogte en hitte.
            3. Blz. 32 We voeren het watertakenplan uit. (010.030.030)
          4. Blz. 33 Mobiliteit. (010.040)
            1. Blz. 34 We houden Berkelland bereikbaar.
            2. Blz. 35 We onderhouden onze infrastructuur (wegen en paden). (010.040.010)
          5. Blz. 36 Van Afval Naar Grondstof. (010.050)
            1. Blz. 37 We gaan gericht zwerfafval tegen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval. (010.050.020)
            2. Blz. 38 We werken een nieuw grondstoffenplan (Van Afval naar Grondstof 2023-2027) uit in maatregelen waarbij we inzetten op zoveel mogelijk grondstofhergebruik en zo min mogelijk restafval. (010.050.010)
        4. Blz. 39 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 40 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      6. Blz. 41 Passend wonen
        1. Blz. 42 Wat speelt er?
        2. Blz. 43 Speerpunten
          1. Blz. 44 Passend wonen in Berkelland. (020.010)
            1. Blz. 45 We gebruiken onze gemeentelijke grondpositie om adaptief te kunnen programmeren. (020.010.060)
            2. Blz. 46 We vernieuwen en optimaliseren themabreed ons beleid en strategie. (020.010.040)
            3. Blz. 47 We voegen nieuwe woningen toe. (020.020.040)
            4. Blz. 48 We zetten voor alle doelgroepen in op goed wonen in een duurzame en toekomstbestendige bestaande woningvoorraad. (020.010.010)
          2. Blz. 49 We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (020.020)
            1. Blz. 50 We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (020.020.030)
          3. Blz. 51 We werken door aan de integrale wijkontwikkeling in Neede Noordoost. (020.020)
            1. Blz. 52 Duurzame toekomstgerichte openbare ruimte.
            2. Blz. 53 Sociale wijkontwikkeling.
            3. Blz. 54 We stimuleren een duurzame woningvoorraad. (020.030.010)
        3. Blz. 55 Wat mag het kosten
        4. Blz. 56 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      7. Blz. 57 Vitaal platteland
        1. Blz. 58 Een vitaal en innovatief buitengebied
        2. Blz. 59 Wat speelt er?
        3. Blz. 60 Speerpunt
          1. Blz. 61 Een meer duurzame vorm van landbouw in Berkelland. (030.010)
            1. Blz. 62 We doorlopen een kavelruilproces om een betere landbouwstructuur te organiseren en onderzoeken de mogelijkheden voor een nieuw vrijwillig kavelruil project. (030.080)
            2. Blz. 63 We onderzoeken mogelijkheden voor stimulering van meer verbinding tussen agrariërs en inwoners. (030.010.020)
            3. Blz. 64 We zetten het project korte ketens door. (030.010.010)
            4. Blz. 65 We zoeken de samenwerking met partijen als de VKA, LTO en de Marke gericht op ondersteuning van agrariërs richting een meer duurzame vorm van landbouw, zoals kringlooplandbouw.
          2. Blz. 66 Toekomstbestendige (agrarische) erven. (030.010)
            1. Blz. 67 We voeren het plan van aanpak voor de aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing uit. (030.040.010)
            2. Blz. 68 We voeren het plan van aanpak voor de stimulering van de sanering van asbestdaken uit. (030.040.020)
          3. Blz. 69 Behoud en versterking van ons coulisselandschap en verhoging van de biodiversiteit. (030.020)
            1. Blz. 70 Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschap en het behoud van landschapselementen. (030.020.010)
            2. Blz. 71 We maken een uitvoeringsagenda voor het biodiversiteitsplan en voeren deze uit. (030.030.010)
            3. Blz. 72 We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader. (030.020.020)
          4. Blz. 73 Het toeristisch-recreatief aanbod in Berkelland is versterkt. (030.030)
            1. Blz. 74 De uitvoeringsagenda ‘Beleef het in Berkelland 2021-2024 uitvoeren. (030.030.010)
        4. Blz. 75 Wat mag het kosten
        5. Blz. 76 Projecten
        6. Blz. 77 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      8. Blz. 78 Nieuwe energie
        1. Blz. 79 Alle hens aan dek!
        2. Blz. 80 Wat speelt er?
        3. Blz. 81 Speerpunt
          1. Blz. 82 Groei in duurzame energieopwekking (040.010)
            1. Blz. 83 We stellen het herijkte RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame Energie) beleidskader vast en begeleiden initiatiefnemers voor energie opwek. (040.070.010)
            2. Blz. 84 We werken met andere overheden aan de regionale energiestrategie. (040.050.020)
          2. Blz. 85 Meer verduurzaamde woningen en bedrijven in 2030. (040.020)
            1. Blz. 86 We gaan aan de slag met de transitievisie Warmte / We onderzoeken de haalbaarheid voor grootschalige collectieve warmtenetten.
            2. Blz. 87 We maken een plan hoe wij gezamenlijke initiatieven van inwoners en/of organisaties kunnen ondersteunen.
            3. Blz. 88 We stellen een plan van aanpak energiearmoede op en voeren deze uit.
            4. Blz. 89 We stimuleren het nemen van concrete energiemaatregelen met 'Berkelland Bespaart' en de gunstige (SVN)-leningen. (040.020.110)
            5. Blz. 90 We zetten in op voorlichtingscampagnes en coaches om inwoners, organisaties en bedrijven te helpen de juiste keuzes te maken in de verduurzaming. (040.020.100)
            6. Blz. 91 We zorgen ervoor dat de Omgevingsdienst bedrijven controleert.
          3. Blz. 92 Ruimte voor innovatie in de energie-infrastructuur. (040.020)
            1. Blz. 93 We stimuleren innovatie in de energie-infrastructuur en bieden de ruimte aan een aantal pilots hiervoor.
          4. Blz. 94 Gemeente als goede voorbeeld in de energietransitie. (040.020)
            1. Blz. 95 We investeren versneld in verduurzaming van ons eigen vastgoed.
            2. Blz. 96 We stappen over naar een energieleverancier die levert vanuit lokale en duurzame energiebronnen. (040.030.010)
            3. Blz. 97 Wij voeren de reductiemaatregelen uit vanuit de CO2 prestatieladder en monitoren deze. (040.030.030)
        4. Blz. 98 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 99 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      9. Blz. 100 Een toekomstbestendig sociaal domein
        1. Blz. 101 Wat speelt er?
        2. Blz. 102 Speerpunt
          1. Blz. 103 Gelijke kansen en toegankelijkheid. (050.010)
            1. Blz. 104 Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering. (050.010.020)
            2. Blz. 105 We dragen zorg voor vluchtelingen uit de regio.
            3. Blz. 106 We ondersteunen nieuwkomers binnen een brede sociale basis. (050.010.010)
            4. Blz. 107 Wij richten ons op toegankelijkheid, kansengelijkheid en inclusie. (050.010.030)
          2. Blz. 108 Een sterke sociale basis gericht op preventie en gezondheid. (050.020)
            1. Blz. 109 We ondersteunen mantelzorgers en vrijwilligers. (050.020.010)
            2. Blz. 110 We zetten in op het welzijn en de gezondheid van onze inwoners. (050.020.030)
            3. Blz. 111 We zetten in op het welzijn en de gezondheid van onze jeugd. (050.020.020)
          3. Blz. 112 Uitvoering van de WMO. (050.030)
            1. Blz. 113 We ontwikkelen met ZOOV een nieuw concept voor vraagafhankelijk vervoer. (050.030.020)
            2. Blz. 114 We verbinden waar nodig zorg, wonen en veiligheid voor passende ondersteuning van inwoners. (050.030.030)
            3. Blz. 115 Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren in de samenleving. (050.030.010)
          4. Blz. 116 Uitvoering van de Jeugdwet. (050.040)
            1. Blz. 117 Leerlingenvervoer en vraagafhankelijk jeugdvervoer zijn beschikbaar binnen onze gemeente. (050.040.030)
            2. Blz. 118 Wij bieden onze jonge inwoners en hun ouders/verzorgers jeugdhulp. (050.040.010)
            3. Blz. 119 Wij verbeteren de samenwerking tussen ouders, school, politie en hulpverleners voor het veilig en ‘zo thuis mogelijk’ opgroeien van onze jeugd. (050.040.020)
          5. Blz. 120 Een robuuste uitvoering en toegang. (050.500)
            1. Blz. 121 Voormekaar staat voor een robuuste toegang waarin de dienstverlening aansluit bij nieuwe ontwikkelingen.
            2. Blz. 122 We hebben oog voor de tevredenheid van onze inwoners.
            3. Blz. 123 Wij versterken onze regionale samenwerking en zoeken verbanden wanneer dit onze effectiviteit verbetert.
        3. Blz. 124 Wat mag het kosten?
        4. Blz. 125 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      10. Blz. 126 Sport en cultuur bewegen je!
        1. Blz. 127 Wat speelt er?
        2. Blz. 128 Speerpunt
          1. Blz. 129 Sport en Cultuur dragen bij aan een sterke sociale basis. (060.010)
            1. Blz. 130 Buitenkunst, Vormgeving en Architectuur in de openbare ruimte.
            2. Blz. 131 Cultureel erfgoed. (060.010.040)
            3. Blz. 132 Educatie en participatie. (060.010.030)
            4. Blz. 133 Evenementen.
            5. Blz. 134 Heel Berkelland beweegt. (060.010.020)
            6. Blz. 135 Podia, muziekcultuur en amateurkunst.
            7. Blz. 136 Project: Transformatiefonds cultuur en erfgoed.
            8. Blz. 137 Strategie, Beleid en Innovatie. (060.010.010)
            9. Blz. 138 Taal en media. (060.010.050)
            10. Blz. 139 We zetten combinatiefunctionarissen in (brede impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn. (060.010.100)
          2. Blz. 140 Toekomstbestendige accommodaties. (060.020)
            1. Blz. 141 Culturele accommodaties. (060.020.010)
            2. Blz. 142 Project: Aan de slag met sportaccommodaties inclusief zwembaden.
            3. Blz. 143 Sportaccommodaties. (060.020.020)
            4. Blz. 144 Verduurzaming accommodaties.
            5. Blz. 145 Zwembaden. (060.020.030)
        3. Blz. 146 Wat mag het kosten?
        4. Blz. 147 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      11. Blz. 148 Werken en leren
        1. Blz. 149 Een warm welkom voor werk
        2. Blz. 150 Wat speelt er?
        3. Blz. 151 Speerpunt
          1. Blz. 152 Goede onderwijshuisvesting en onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt. (070.010)
            1. Blz. 153 Bewaken dat er goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
            2. Blz. 154 We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met onder andere demografische ontwikkelingen. (070.010.020)
          2. Blz. 155 Actieve deelname aan de arbeidsmarkt voor iedereen die dat kan. (070.020)
            1. Blz. 156 Wij ondersteunen inwoners in re-integratie en toeleiding naar (betaald) werk. (070.020.010)
            2. Blz. 157 Wij stimuleren inwoners om maximaal te participeren in de samenleving. (070.020.020)
          3. Blz. 158 Goed vestigingsklimaat voor ondernemers. (070.030)
            1. Blz. 159 We creëren voldoende fysieke ontwikkelingsmogelijkheden voor nieuwe of bestaande ondernemers.
            2. Blz. 160 We voeren de economische agenda uit.
          4. Blz. 161 Vitale winkelcentra. (070.040)
            1. Blz. 162 Faciliteren van het ondernemersfonds. (070.040.010)
            2. Blz. 163 Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde taskforces voor elke kern (en centrum), gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra. (070.040.020)
          5. Blz. 164 Promotie van Berkelland (en de Achterhoek). (070.050)
            1. Blz. 165 Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken. (070.050.010)
          6. Blz. 166 Gerichte armoedebestrijding. (070.060)
            1. Blz. 167 Wij bieden aanvullende inkomensondersteunende regelingen voor inwoners. (070.060.010)
            2. Blz. 168 Wij investeren in de lokale aanpak schuldhulpverlening. (070.060.030)
            3. Blz. 169 Wij werken samen binnen een dekkend netwerk met externe ketenpartners.
        4. Blz. 170 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 171 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      12. Blz. 172 Veiligheid
        1. Blz. 173 Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
        2. Blz. 174 Wat speelt er?
        3. Blz. 175 Speerpunt
          1. Blz. 176 Veiligheid, integraal en risicobewust. (080.020)
            1. Blz. 177 Dienstverlening Buitengewoon Opsporingsambtenaren (Boa’s).
            2. Blz. 178 Doorontwikkeling Zorg en veiligheid.
            3. Blz. 179 We creëren en behouden een vertrouwensband.
            4. Blz. 180 We richten ons op onveiligheidsgevoelens.
            5. Blz. 181 We stellen een risicoprofiel op en vertalen dit naar een integraal Veiligheidsplan. (080.020.010)
            6. Blz. 182 We zijn betrokken bij buurtbewoners en partners.
          2. Blz. 183 Crisisbeheersing. (080.020)
            1. Blz. 184 Reductie kwetsbaarheid gemeentelijke crisisorganisatie.
            2. Blz. 185 We dragen bij aan de Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland. (080.020.020)
          3. Blz. 186 Vergunningverlening en Handhaving. (080.010)
            1. Blz. 187 Actualisering handhavingsbeleid. (080.010.010)
            2. Blz. 188 Verdere professionalisering en digitalisering vergunningverlening. (080.010.020)
        4. Blz. 189 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 190 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 191 Beleidsindicatoren
      13. Blz. 192 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering
        1. Blz. 193 Wat speelt er?
        2. Blz. 194 Speerpunt
          1. Blz. 195 Algemeen bestuur. (090.010)
            1. Blz. 196 Algemeen bestuur. (090.010.010 en 090.010.020)
          2. Blz. 197 Klantgerichte dienstverlening. (090.020)
            1. Blz. 198 Opstellen visie op dienstverlening
          3. Blz. 199 Moderne bedrijfsvoering. (090.030)
            1. Blz. 200 Bedrijfsvoering
        3. Blz. 201 Wat mag het kosten?
      14. Blz. 202 Overzicht van algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
        1. Blz. 203 Wat speelt er?
        2. Blz. 204 Doelstellingen
          1. Blz. 205 Treasury. (100.010)
            1. Blz. 206 We zorgen voor voldoende liquiditeit.
            2. Blz. 207 We beheren onze financiële middelen.
          2. Blz. 208 Dekkingsmiddelen. (100.020)
            1. Blz. 209 We innen belastingen.
            2. Blz. 210 We ontvangen algemene uitkering.
            3. Blz. 211 We betalen vennnootschapsbelasting.
        3. Blz. 212 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        4. Blz. 213 Wat mag het kosten?
      15. Blz. 214 Jaarrekening
        1. Blz. 215 Balans per 31-12
          1. Blz. 216 Balans Activa
          2. Blz. 217 Totaal generaal Activa
          3. Blz. 218 Recht op verliescompensatie krachtens de wet op de Vennootschapsbelasting 1969
          4. Blz. 219 Balans Passiva
          5. Blz. 220 Totaal generaal Passiva
          6. Blz. 221 Gewaarborgde geldleningen
        2. Blz. 222 Overzicht van Baten en Lasten
          1. Blz. 223 Overzicht van baten en lasten
        3. Blz. 224 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          1. Blz. 225 Inleiding
          2. Blz. 226 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
          3. Blz. 227 Balans
          4. Blz. 228 Rechtmatigheidsverantwoording
        4. Blz. 229 Toelichting op de balans
          1. Blz. 230 Immateriële vaste activa
          2. Blz. 231 Verloopoverzicht immateriële vast activa
          3. Blz. 232 Materiële vaste activa
          4. Blz. 233 Toelichting MVA
          5. Blz. 234 Verloopoverzicht erfpachtgronden (x 1.000)
          6. Blz. 235 Verloopoverzicht boekwaarde investeringen met economisch nut (x €1.000)
          7. Blz. 236 Verloopoverzicht boekwaarde investeringen met een maatschappelijk nut (x € 1.000)
          8. Blz. 237 Financiële vaste activa
          9. Blz. 238 Verloopoverzicht Financiële vaste activa (x € 1.000)
          10. Blz. 239 Toelichting Fin vaste activa
          11. Blz. 240 Voorraden
          12. Blz. 241 Toelichting voorraden
          13. Blz. 242 Verloopoverzicht onderhanden werk
          14. Blz. 243 Vervolg grex
          15. Blz. 244 Toelichting verloop onderhanden werk
          16. Blz. 245 Uitzettingen korter dan één jaar
          17. Blz. 246 Toelichting Uitzettingen korter dan één jaar
          18. Blz. 247 Drempelbedrag Schatkistbankieren
          19. Blz. 248 Liquide middelen
          20. Blz. 249 Overlopende activa
          21. Blz. 250 Verloop overlopende activa
          22. Blz. 251 Eigen Vermogen
          23. Blz. 252 Verloopoverzicht reserves
          24. Blz. 253 Toelichting reserves
          25. Blz. 254 Voorzieningen
          26. Blz. 255 Toelichting voorzieningen
          27. Blz. 256 Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
          28. Blz. 257 Verloopoverzicht vaste schulden
          29. Blz. 258 Toelichting Vaste schulden > 1jr
          30. Blz. 259 Netto vlottende schulden < 1 jaar
          31. Blz. 260 Overlopende passiva
          32. Blz. 261 Vooruit ontvangen bedragen
        5. Blz. 262 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
          1. Blz. 263 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
          2. Blz. 264 Overige niet uit de balans blijkende verplichtingen
          3. Blz. 265 Waarborgen
        6. Blz. 266 Toelichting overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 267 Korte toelichting overzicht van baten en lasten
        7. Blz. 268 Incidentele baten en lasten
          1. Blz. 269 Incidentele baten en lasten (bedragen x € 1.000)
        8. Blz. 270 Gebeurtenissen na balansdatum
          1. Blz. 271 Gebeurtenissen na balansdatum
        9. Blz. 272 Overzicht taakvelden
          1. Blz. 273 Gerealiseerde baten en lasten per taakveld
        10. Blz. 274 Rechtmatigheidsverantwoording
          1. Blz. 275 Verklaring
        11. Blz. 276 WNT
          1. Blz. 277 Regeling bezoldingscomponenten WNT
          2. Blz. 278 Leidinggevende topfunctionarissen
        12. Blz. 279 Overzicht kredieten
          1. Blz. 280 Kredieten
        13. Blz. 281 Sisa
          1. Blz. 282 Sisa
        14. Blz. 283 Controleverklaring
      16. Blz. 284 Bijlage 1: Verplichte beleidsindicatoren
        1. Blz. 285 Toelichting
        2. Blz. 286 Een passende woning
        3. Blz. 287 Onze aantrekkelijke leefomgeving
        4. Blz. 288 Een toekomstbestendig Sociaal Domein
        5. Blz. 289 Werken en leren
        6. Blz. 290 Nieuwe energie
        7. Blz. 291 Sport en Cultuur bewegen je!
        8. Blz. 292 Veiligheid
        9. Blz. 293 Algemeen bestuur en Bedrijfsvoering
    2. Blz. 294 Paragrafen
      1. Blz. 295 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 296 Berkelland goed georganiseerd!
        2. Blz. 297 Versterken van het fundament
        3. Blz. 298 Integriteit
        4. Blz. 299 Doorontwikkeling planning en control
        5. Blz. 300 Privacy en informatieveiligheid
        6. Blz. 301 Interne controle en rechtmatigheid
        7. Blz. 302 Rechtmatigheidsverklaring
        8. Blz. 303 Integrale kwaliteitszorg
        9. Blz. 304 Fiscale risico's
        10. Blz. 305 Trends en ontwikkelingen
        11. Blz. 306 Arbeidsmarkt
        12. Blz. 307 Hybride werken
        13. Blz. 308 ICT en informatievoorziening
        14. Blz. 309 Wetgeving
        15. Blz. 310 Rechtmatigheid
      2. Blz. 311 Wet open overheid
        1. Blz. 312 Wettelijk kader
        2. Blz. 313 Toelichting
      3. Blz. 314 Grondbeleid
        1. Blz. 315 Inleiding
        2. Blz. 316 Beleid
        3. Blz. 317 Jaarverslag grondexploitatie 2022
        4. Blz. 318 Analyse van het resultaat vóór vennootschapsbelasting
        5. Blz. 319 Korte toelichting resultaat
        6. Blz. 320 Waardering grondposities per einde boekjaar
        7. Blz. 321 Toelichting 1
        8. Blz. 322 Toelichting 2
        9. Blz. 323 Reserves en voorzieningen ten behoeve van de grondexploitaties
        10. Blz. 324 Risicoanalyse grondexploitaties
        11. Blz. 325 Toelichting 3
        12. Blz. 326 Toelichting 4
        13. Blz. 327 Toelichting 5
        14. Blz. 328 Korte beschouwing van de (financiële) stand van zaken van de afzonderlijke exploitaties
        15. Blz. 329 Meerjaren perspectief grondexploitaties
        16. Blz. 330 Toelichting 7
      4. Blz. 331 Lokale heffingen
        1. Blz. 332 Inleiding
        2. Blz. 333 Beleid
        3. Blz. 334 Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen
        4. Blz. 335 Ontwikkeling lastendruk
        5. Blz. 336 Toelichting lastendruk
        6. Blz. 337 Belastingen
        7. Blz. 338 Toelichting belastingen
        8. Blz. 339 Bestemmingsheffingen
        9. Blz. 340 Afvalstoffenheffing
        10. Blz. 341 Toelichting ASH
        11. Blz. 342 Rioolheffing
        12. Blz. 343 Toelichting rioolheffing
        13. Blz. 344 Retributies/rechten
        14. Blz. 345 Begraafrechten
        15. Blz. 346 Marktgelden
        16. Blz. 347 Leges
        17. Blz. 348 Kwijtscheldingsbeleid
      5. Blz. 349 Weerstandsvermogen
        1. Blz. 350 Wat speelt er?
        2. Blz. 351 Wettelijk kader
        3. Blz. 352 Inventarisatie risico's
        4. Blz. 353 Toelichting op tabel
        5. Blz. 354 Inventarisatie weerstandscapaciteit
        6. Blz. 355 Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
        7. Blz. 356 Risicobeheersing
        8. Blz. 357 Kengetallen financiële positie
      6. Blz. 358 Verbonden partijen
        1. Blz. 359 Samenwerkingspartijen
        2. Blz. 360 Inleiding
        3. Blz. 361 Speerpunten
          1. Blz. 362 Gemeenschappelijke regelingen
            1. Blz. 363 Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers (ECAL), Doetinchem.
            2. Blz. 364 GGD Noord- en Oost Gelderland, Apeldoorn.
            3. Blz. 365 Omgevingsdienst Achterhoek, Bronckhorst.
            4. Blz. 366 8RHK ambassadeurs, Doetinchem.
            5. Blz. 367 Fijnder, Oost Gelre.
            6. Blz. 368 Stadsbank Oost Nederland, Enschede.
            7. Blz. 369 Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland, Apeldoorn.
          2. Blz. 370 Overige verbonden partijen
            1. Blz. 371 Euregio.
          3. Blz. 372 Stichtingen en verenigingen
            1. Blz. 373 P10.
          4. Blz. 374 Vennootschappen en coöperaties
            1. Blz. 375 BNG Bank N.V., Den Haag.
            2. Blz. 376 Alliander N.V., Arnhem.
            3. Blz. 377 Twence B.V., Hengelo.
            4. Blz. 378 Vitens N.V., Zwolle.
            5. Blz. 379 AGEM Gemeentelijke Energie B.V..
            6. Blz. 380 Coöperatieve Achterhoekse Energiemaatschappij AGEM U.A..
            7. Blz. 381 Gebiedsonderneming Laarberg B.V., Oost Gelre.
            8. Blz. 382 Gebiedsonderneming Laarberg C.V., Oost Gelre.
      7. Blz. 383 Financiering
        1. Blz. 384 Financiering
        2. Blz. 385 Inleiding
        3. Blz. 386 Ontwikkelingen
        4. Blz. 387 Verwachte liquiditeitsontwikkeling
        5. Blz. 388 Risicobeheer
        6. Blz. 389 Kasgeldlimiet
        7. Blz. 390 Rente risico
        8. Blz. 391 Conclusie renterisiconorm
        9. Blz. 392 Koersrisico's
        10. Blz. 393 Kredietrisico's
        11. Blz. 394 Liquiditeitsrisico's
        12. Blz. 395 Valutarisico's
        13. Blz. 396 Rentelasten en baten
        14. Blz. 397 Rentebaten
      8. Blz. 398 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 399 Onderhoud kapitaalgoederen
        2. Blz. 400 Inleiding
        3. Blz. 401 Riolering en water
        4. Blz. 402 Onderhouden van wegen
        5. Blz. 403 Wegen 2
        6. Blz. 404 Wegen 3
        7. Blz. 405 Wegen 4
        8. Blz. 406 Toelichting financiën wegen
        9. Blz. 407 Openbare verlichting
        10. Blz. 408 Groen en speelvoorzieningen
        11. Blz. 409 Onderhoud gebouwen
        12. Blz. 410 Gebouwen 2
      9. Blz. 411 Reserves
        1. Blz. 412 Wat speelt er?
        2. Blz. 413 Overzicht reserves
        3. Blz. 414 Algemene reserve
        4. Blz. 415 Bestuurlijke claims
        5. Blz. 416 Egalisatiereserve investeringen
        6. Blz. 417 Egalisatiereserve bouwgrondexploitaties
        7. Blz. 418 Onderwijshuisvesting
        8. Blz. 419 Wegen
        9. Blz. 420 Herstructurering
        10. Blz. 421 Nadelen decentralisaties
        11. Blz. 422 Sportvastgoed
    3. Blz. 423 Bijlagen
    4. Activiteiten
    5. Zoeken
    6. Publicatie bijlagen
    7. Contact
    8. PrivacyStatement
    9. Sitemap