Jaarrekening

Balans per 31-12

Balans Activa

Terug naar navigatie - Balans Activa
Bedragen x €1.000
Balans Balans 2023 Balans 2022
A.1 Vaste Activa
A.1.1 Immateriële vaste activa
A.1.1.2 Kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief
A.1.1.2.0 Kosten onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief 201 157
Totaal A.1.1.2 Kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief 201 157
A.1.1.3 Bijdragen aan activa in eigendom van derden
A.1.1.3.0 Bijdragen aan activa in eigendom van derden 0 0
Totaal A.1.1.3 Bijdragen aan activa in eigendom van derden 0 0
Totaal A.1.1 Immateriële vaste activa 201 157
A.1.2 Materiële vaste activa
A.1.2.1 Investeringen met een economisch nut
A.1.2.1.0 Investeringen met een economisch nut 52.913 44.910
A1.2.1.1 Investering met ec nut, ter bestrijding van de kn kan heffing worden geheven 35.335 35.579
Totaal A.1.2.1 Investeringen met een economisch nut 88.248 80.490
A.1.2.2 Investeringen in openbare ruimte met een maatschappelijk nut
A.1.2.2.0 Investeringen in openbare ruimte met een maatschappelijk nut 33.202 29.542
Totaal A.1.2.2 Investeringen in openbare ruimte met een maatschappelijk nut 33.202 29.542
A.1.2.3 Materiële vaste activa welke in erfpacht zijn uitgegeven
A.1.2.3.0 Materiële vaste activa welke in erfpacht zijn uitgegeven 38 40
Totaal A.1.2.3 Materiële vaste activa welke in erfpacht zijn uitgegeven 38 40
Totaal A.1.2 Materiële vaste activa 121.488 110.072
A.1.3 Financiële vaste activa
A.1.3.1 Kapitaalverstrekking aan:
A.1.3.1.1 Deelnemingen 5.148 5.148
A.1.3.1.2 Gemeenschappelijke regelingen 72 72
A.1.3.1.3 Overige verbonden partijen 3.516 7.327
Totaal A.1.3.1 Kapitaalverstrekking aan: 8.737 12.547
A.1.3.2 Leningen aan:
A.1.3.2.2 Deelnemingen 22.802 22.802
A.1.3.2.3 Overige verbonden partijen 7.959 7.360
A.1.3.2.4 Openbare lichamen art. 1, onderdeel a, wet fido 1.648 2.740
Totaal A.1.3.2 Leningen aan: 32.409 32.902
A.1.3.3 Overige langlopende leningen
A.1.3.3.0 Overige langlopende leningen 4.276 4.426
Totaal A.1.3.3 Overige langlopende leningen 4.276 4.426
Totaal A.1.3 Financiële vaste activa 45.421 49.875
Totaal A.1 Vaste Activa 167.110 160.104
A.2 Vlottende Activa
A.2.1 Voorraden
A.2.1.3 Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie
A.2.1.3.0 Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie 2.210 1.421
Totaal A.2.1.3 Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie 2.210 1.421
A.2.1.4 Gereed product en handelsgoederen
A.2.1.4.0 Gereed product en handelsgoederen 187 187
Totaal A.2.1.4 Gereed product en handelsgoederen 187 187
Totaal A.2.1 Voorraden 2.397 1.609
A.2.2 Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar
A.2.2.1 Vorderingen op openbare lichamen
A.2.2.1.0 Vorderingen op openbare lichamen 9.688 8.112
Totaal A.2.2.1 Vorderingen op openbare lichamen 9.688 8.112
A.2.2.3 Rek. Courantverh. met niet financiele instellingen
A.2.2.3.0 Rekening-courantverhouding met het Rijk 14.150 4.736
Totaal A.2.2.3 Rek. Courantverh. met niet financiele instellingen 14.150 4.736
A.2.2.4 Overige vorderingen
A.2.2.4.0 Overige vorderingen 1.532 1.447
Totaal A.2.2.4 Overige vorderingen 1.532 1.447
A.2.2.5 Overige uitzettingen
A.2.2.5.0 Uitzettingen in 's Rijksschatkist met een looptijd< 1 jaar 0 0
Totaal A.2.2.5 Overige uitzettingen 0 0
Totaal A.2.2 Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar 25.370 14.295
A.2.3 Liquide middelen
A.2.3.1 Liquide middelen (kas-, banksaldi)
A.2.3.1.0 Liquide middelen (kas, banksaldi) 305 403
Totaal A.2.3.1 Liquide middelen (kas-, banksaldi) 305 403
Totaal A.2.3 Liquide middelen 305 403
A.2.4 Overlopende activa
A.2.4.0 Overlopende activa
A.2.4.0.0 Nto voorschot door voorfin. op uitk. met spec. bestedingsdoel van Europ. overheidslichamen 135 86
A.2.4.0.1 Nto voorschot door voorfin. op uitk. met spec. bestedingsdoel van het Rijk 488 6.193
A.2.4.0.2 Nto voorschot door voorfin. op uitk. met spec. bestedingsdoel ov. Ned. overheidslichamen 2.495 3.951
A.2.4.0.3 Overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen 1.259 3.075
Totaal A.2.4.0 Overlopende activa 4.377 13.304
Totaal A.2.4 Overlopende activa 4.377 13.304
Totaal A.2 Vlottende Activa 32.449 29.610

Balans Passiva

Terug naar navigatie - Balans Passiva
Bedragen x €1.000
Balans Balans 2023 Balans 2022
P.1 Vaste passiva
P.1.1 Eigen Vermogen
P.1.1.1 Reserves
P.1.1.1.1 Algemene Reserve 26.320 26.320
P.1.1.1.2 Bestemmingsreserves 69.244 62.514
Totaal P.1.1.1 Reserves 95.564 88.834
P.1.1.2 Resultaat na bestemming
P.1.1.2.0 Resultaat na bestemming 5.533 7.738
Totaal P.1.1.2 Resultaat na bestemming 5.533 7.738
Totaal P.1.1 Eigen Vermogen 101.097 96.573
P.1.2 Voorzieningen
P.1.2.0 Voorzieningen
P.1.2.0.0 Voorzieningen 13.376 13.526
Totaal P.1.2.0 Voorzieningen 13.376 13.526
Totaal P.1.2 Voorzieningen 13.376 13.526
P.1.3 Vaste Schulden met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer
P.1.3.2 Onderhandse leningen
P.1.3.2.2 Banken en Financiele instelling binnenland 54.911 57.559
Totaal P.1.3.2 Onderhandse leningen 54.911 57.559
Totaal P.1.3 Vaste Schulden met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer 54.911 57.559
Totaal P.1 Vaste passiva 169.384 167.658
P.2 Vlottende Passiva
P.2.1 netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd < 1 jaar
P.2.1.1 Kasgeldleningen
P.2.1.1.1 Overige kasgeldleningen 0 0
Totaal P.2.1.1 Kasgeldleningen 0 0
P.2.1.2 Banksaldi
P.2.1.2.0 Banksaldi 190 6
Totaal P.2.1.2 Banksaldi 190 6
P.2.1.3 Overige schulden
P.2.1.3.0 Overige vlottende schulden 9.306 8.912
Totaal P.2.1.3 Overige schulden 9.306 8.912
Totaal P.2.1 netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd < 1 jaar 9.496 8.918
P.2.2 Overlopende passiva
P.2.2.0 Overlopende passiva
P.2.2.0.0 Vooruit ontvangen voorschotbedragen van Europes overheidslichamen 60 42
P.2.2.0.1 Vooruit ontvangen voorschotbedragen van het Rijk 9.057 5.106
P.2.2.0.2 Vooruit ontvangen voorschotbedragen van overige Nederlandse overheidslichamen 4.091 4.375
P.2.2.0.3 Overige vooruit ontvangen bedragen 0 5
P.2.2.0.4 verplichtingen die in een volgend jaar tot uitbetaling komen muv jaarlijkse arbeidskosten 7.472 3.610
Totaal P.2.2.0 Overlopende passiva 20.680 13.139
Totaal P.2.2 Overlopende passiva 20.680 13.139
Totaal P.2 Vlottende Passiva 30.176 22.057

Overzicht van Baten en Lasten

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 2023 (vastgesteld) Gewijzigde begroting Realisatie 2023
010 Onze aantrekkelijke leefomgeving
Lasten -21.550 -21.578 -25.126 -22.709
Baten 10.396 11.785 12.940 12.190
Onttrekkingen 4.846 828 3.309 1.724
Stortingen -493 -397 0 -612
Totaal 010 Onze aantrekkelijke leefomgeving -6.801 -9.362 -8.877 -9.407
020 Passend wonen
Lasten -6.200 -7.082 -10.257 -7.241
Baten 4.054 3.194 4.637 3.774
Onttrekkingen 363 102 1.701 245
Stortingen -659 0 0 -997
Totaal 020 Passend wonen -2.443 -3.786 -3.919 -4.219
030 Vitaal platteland
Lasten -1.148 -1.501 -4.397 -1.334
Baten 689 1 1.230 880
Onttrekkingen 192 15 1.609 188
Stortingen -74 0 0 -1.155
Totaal 030 Vitaal platteland -341 -1.486 -1.558 -1.421
040 Nieuwe energie
Lasten -956 -1.978 -4.637 -2.093
Baten 106 0 2.236 1.100
Onttrekkingen 660 0 0 0
Stortingen 0 0 0 -1.299
Totaal 040 Nieuwe energie -190 -1.978 -2.401 -2.291
050 Een toekomstbestendig sociaal domein
Lasten -36.515 -32.813 -38.921 -41.989
Baten 5.993 1.399 5.519 9.169
Onttrekkingen 1.108 45 1.129 221
Stortingen -872 0 -609 0
Totaal 050 Een toekomstbestendig sociaal domein -30.286 -31.368 -32.881 -32.599
060 Sport en Cultuur
Lasten -6.279 -5.963 -6.654 -6.266
Baten 477 85 913 882
Onttrekkingen 863 1.032 741 435
Stortingen -50 0 -26 -26
Totaal 060 Sport en Cultuur -4.989 -4.846 -5.026 -4.976
070 Werken en leren
Lasten -29.928 -28.879 -32.134 -30.290
Baten 12.433 10.811 12.240 12.314
Onttrekkingen -3 2.632 3.814 2.133
Stortingen -506 0 -799 -738
Totaal 070 Werken en leren -18.004 -15.436 -16.880 -16.582
080 Veiligheid
Lasten -4.894 -5.376 -6.161 -5.655
Baten 162 114 502 151
Onttrekkingen 20 0 167 34
Totaal 080 Veiligheid -4.712 -5.263 -5.492 -5.471
090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering
Lasten -21.236 -21.623 -25.620 -23.657
Baten 2.616 1.877 2.012 2.722
Onttrekkingen 2.393 474 3.132 1.101
Stortingen -4.042 -192 -192 -245
Totaal 090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering -20.268 -19.464 -20.669 -20.080
100 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Lasten -2.737 -5.024 -5.585 -2.208
Baten 98.510 98.114 103.740 104.784
Totaal 100 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien 95.772 93.091 98.155 102.577

Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De jaarrekening is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten daarvoor geeft. Indien er sprake is van her-rubricering dan is hier melding van gemaakt in de toelichting en zijn de vergelijkende cijfers aangepast. 

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen de nominale waarden. De baten en lasten worden toegekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico´s die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden als last genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden. Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als baten genomen op het moment waarop het dividend betaalbaar gesteld wordt.

Balans

Terug naar navigatie - Balans

Immateriële vaste activa
De immateriële vaste activa worden gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs verminderd met de afschrijvingen en waardeverminderingen die naar verwachting duurzaam zijn. De kosten van onderzoek en ontwikkeling worden in maximaal 5 jaar afgeschreven. De afschrijving van de geactiveerde kosten van onderzoek en ontwikkeling vangt aan na het jaar van ingebruikneming van het gerelateerde materiële vaste actief. Kosten van disagio worden niet geactiveerd.
Activa van derden zijn gewaardeerd op het bedrag van de verstrekte bijdragen, verminderd met de afschrijvingen. De verleende bijdragen worden afgeschreven maximaal gelijk aan de afschrijvingsduur van de activa die door de betreffende derden wordt gehanteerd.

 

Materiële vaste activa met een economisch nut
Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt op het saldo afgeschreven. Investeringen worden na het jaar van ingebruikneming lineair afgeschreven over de verwachte gebruiksduur. Op grondbezit, niet zijnde sportvelden, met economisch nut (buiten de openbare ruimte) wordt niet afgeschreven. Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. In het begrotingsjaar heeft een dergelijke vermindering overigens niet plaatsgevonden. Dergelijke afwaarderingen worden teruggenomen als ze niet langer noodzakelijk blijken.
Ingevolge de financiële verordening schrijven we lineair af. Bij wijzigingen in de gehanteerde afschrijvingstermijnen blijven de termijnen voor in het verleden gepleegde investeringen intact voor zover niet anders wordt besloten. Activa met een verkrijgingsprijs van minder dan twintigduizend euro worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Deze laatstgenoemden worden altijd geactiveerd.
De in erfpacht uitgegeven percelen zijn gewaardeerd tegen de eerste uitgifteprijs. De percelen waarvan de erfpacht eeuwigdurend is afgekocht zijn tegen een geringe registratiewaarde opgenomen. Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut worden geactiveerd en lineair afgeschreven.
De nog niet in exploitatie genomen bouwgronden zijn gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs, dan wel lagere marktwaarde.


Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en leningen uitgezette gelden zijn opgenomen tegen nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid in mindering gebracht.
Participaties in het aandelenkapitaal van NV´s en BV´s ('kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen' in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van de aandelen. Indien de waarde van de aandelen onverhoopt structureel mocht dalen tot onder de verkrijgingsprijs zal afwaardering plaatsvinden. Tot dusver is een dergelijke afwaardering gelukkig niet noodzakelijk gebleken. De actuele waarde ligt ruim boven de verkrijgingsprijs.


Vlottende activa
Voorraden
De als 'onderhanden werken' opgenomen bouwgronden in exploitatie zijn gewaardeerd tegen de vervaardigingsprijs, dan wel lagere marktwaarde. De vervaardigingsprijs omvat de kosten die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend (zoals grondaankopen en kosten van bouw- en woonrijpmaken), alsmede een redelijk te achten aandeel in de rentekosten en de administratie- en beheerskosten. Winsten uit de grondexploitatie worden slechts genomen indien en voor zover die met voldoende mate van betrouwbaarheid als gerealiseerd aangemerkt kunnen worden. Rekening houden met de 'Percentage of Completion'. Zolang daarvan geen sprake is worden de verkregen verkoopopbrengsten ten volle op de vervaardigingskosten in mindering gebracht.


Vorderingen en overlopende activa
De vorderingen worden gewaardeerd tegen de nominale waarde. Eventuele voorziening voor oninbaarheid wordt in mindering gebracht op de vorderingen.


Liquide middelen en overlopende posten
Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.

 

Vaste passiva
Reserves
Naast de algemene reserve zijn er diverse reserves gevormd die voor een specifiek doel bestemd zijn. Het muteren van reserves vindt plaats op aangeven van de raad. Alle mutaties op reserves lopen via het taakveld mutaties reserves.

 

Voorzieningen
Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting of het voorzienbare verlies.
De pensioenverplichting voor de wethouders is echter op contante waarde van de (reeds opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd.
Voor de Voorziening wethouders maken we gebruik van de sterftetabel GBM/GBV 2016-2021 met rekenrente 3,16%.


Vaste schulden
Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rente typische looptijd van langer dan één jaar.


Vlottende passiva
De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.


Waarborgen en garanties
Van de leningen waar de gemeente borg of garant voor staat, is het totaalbedrag van de geborgde of gegarandeerde schuldrestanten per einde jaar opgenomen. Overigens is in de toelichting op de balans nadere informatie opgenomen.

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Rechtmatigheidsverantwoording

De in de jaarrekening opgenomen rechtmatigheidsverantwoording is opgesteld op basis van de kaders zoals besloten in de financiële verordening, het raadsbesluit “Begrotingsrechtmatigheid Jaarstukken 2023” van 14 mei 2024 en op basis van de kadernota rechtmatigheid. 

Dat betekent dat:

  • De rechtmatigheidsverantwoording toeziet op de financiële rechtmatigheid van baten, lasten, balansmutaties alsmede de baten en lasten inzake de specifieke uitkeringen op grond van art. 17 Financiële-verhoudingswet;
  • De financiële rechtmatigheid het voorwaardencriterium, het begrotingscriterium en het misbruik & oneigenlijk gebruik criterium omvat:
    • Voor het voorwaardencriterium bestaat de norm uit het normenkader zoals op 5 maart 2024 door de raad is vastgesteld;
    • Voor het begrotingscriterium worden overschrijdingen van de lasten als acceptabel aangemerkt in de volgende situaties: 

1.1    Er sprake is van een overschrijding waarbij direct gerelateerde inkomsten de overschrijding compenseren. 
1.2    Er sprake is van een overschrijding op een open-einde regeling. 
2.    Worden alle overige overschrijdingen van de lasten per programma toegelicht in de jaarrekening. 
3.    Worden afwijkingen van de baten en onderschrijdingen van de lasten of kredieten door middel van de vaststelling van de jaarrekening, zoals gebruikelijk in voorgaande jaren, als acceptabel aangemerkt. 
4.    De afwijkingen welke als acceptabel worden aangemerkt, worden niet meegenomen in de rechtmatigheidsverantwoording.

 

    • Aan het M&O criterium wordt in de te controleren processen van de (verbijzonderde) interne controle (VIC) aandacht geschonken. Omdat alleen bij misbruik sprake is van een onrechtmatigheid zijn eventuele gevallen van misbruik (mits cumulatief met andere fouten of onduidelijkheden boven de verantwoordingsgrens) opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording. 

 

  • De rechtmatigheidsverantwoording is opgesteld binnen de kaders van de kadernota rechtmatigheid 2023 van de Commissie BBV alsmede onze eigen financiële verordening. Dit betekent dat:
    • Een verantwoordingsgrens van 3% (zijnde € 4,455 miljoen) is gehanteerd waarboven cumulatieve fouten en onduidelijkheden in de rechtmatigheidsverantwoording worden opgenomen;
    • Een rapporteringstolerantie van € 77.000 is gehanteerd waarboven fouten en onduidelijkheden in de paragraaf bedrijfsvoering worden opgenomen.

Toelichting op de balans

Immateriële vaste activa

Terug naar navigatie - Immateriële vaste activa

De post immateriële vaste activa wordt onderscheiden in:

Bedragen x €1.000
Balans Balans 2023 Balans 2022
A.1.1 Immateriële vaste activa
A.1.1.2 Kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief 201 157
A.1.1.3 Bijdragen aan activa in eigendom van derden 0 0
Totaal A.1.1 Immateriële vaste activa 201 157

Verloopoverzicht immateriële vast activa

Terug naar navigatie - Verloopoverzicht immateriële vast activa

Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de immateriële vaste activa gedurende het jaar 2023:

Boekwaarde 1-1-2023 In-vesteringen Verminderingen Af-schrijvingen Bijdragen derden/Af-waarderingen Boekwaarde 31-12-2023
Kosten verbonden aan het sluiten van geldleningen en het saldo van agio 0
Kosten van onderzoek en ontwikkeling 157 126 81 201
Bijdragen aan activa in eigendom van derden -53 -53 0
Totaal 157 73 0 28 0 201

Materiële vaste activa

Terug naar navigatie - Materiële vaste activa

De materiële vaste activa bestaan uit de volgende onderdelen:

Bedragen x €1.000
Balans Balans 2023 Balans 2022
A.1.2 Materiële vaste activa
A.1.2.1.0 Investeringen met een economisch nut 52.913 44.910
A.1.2.2.0 Investeringen in openbare ruimte met een maatschappelijk nut 33.202 29.542
A.1.2.3.0 Materiële vaste activa welke in erfpacht zijn uitgegeven 38 40
A1.2.1.1 Investering met ec nut, ter bestrijding van de kn kan heffing worden geheven 35.335 35.579
Totaal A.1.2 Materiële vaste activa 121.488 110.072

Verloopoverzicht erfpachtgronden (x 1.000)

Terug naar navigatie - Verloopoverzicht erfpachtgronden (x 1.000)

Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de boekwaarde van de erfpachtgronden in 2023 weer:

 

 

Boekwaarde 1-1-2023 Vermeerderingen Verminderingen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdragen derden/Afwaarderingen Boekwaarde 31-12-2023
Erfpachtgronden 40 3 38
Totaal 40 0 3 0 0 0 38
Terug naar navigatie - Verloopoverzicht boekwaarde investeringen met economisch nut (x €1.000)

 

Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de boekwaarde van de investeringen met economisch nut weer:

Boekwaarde 1-1-2023 Mutatie activasoort Vermeerderingen Verminderingen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdragen derden/Afwaarderingen Boekwaarde 31-12-2023
Gronden en terreinen 4.441 1 4.439
Gronden en terreinen, dekking door heffingen 68 68
Woonruimten 264 7 257
Woonruimten, dekking door heffingen 0
Gebouwen 32.873 10317 235 2182 18 40.755
Gebouwen, dekking door heffingen 0
Grond-, weg-, en waterbouwkundige werken 321 135 135 6 314
Grond-, weg-, en waterbouwkundige werken, dekking door heffingen 35.138 1688 1870 34.956
Vervoermiddelen 1.668 100 254 92 1.422
Machines, apparaten en installaties 2.268 186 781 1.673
Machines, apparaten en installaties, dekking door heffingen 1 1 0
Overige materiële vaste activa 980 317 556 741
Overige materiële vaste activa, dekking door heffingen 373 62 311
Strategische gronden (voormalig NIEGG) 1.783 1284 69 2.999
Strategische gronden (voormalige Grond en hulpkosten) 314 314
Totaal 80.490 0 14.027 439 0 5.719 111 88.248
Terug naar navigatie - Verloopoverzicht boekwaarde investeringen met een maatschappelijk nut (x € 1.000)

De boekwaarde van de investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut had het volgende verloop:

 

Boekwaarde 1-1-2023 Vermeerderingen Verminderingen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdragen derden/Afwaarderingen Boekwaarde 31-12-2023
Gronden en terreinen 0
Gebouwen 0
Grond-, weg-, en waterbouwkundige werken 29.530 4965 338 965 33.192
Machines, apparaten en installaties 5 5
Overige materiële vaste activa 7 3 4
Totaal 29.542 4.965 338 0 968 0 33.202

Financiële vaste activa

Terug naar navigatie - Financiële vaste activa
Bedragen x €1.000
Balans Balans 2023 Balans 2022
A.1.3 Financiële vaste activa
A.1.3.1 Kapitaalverstrekking aan:
A.1.3.1.1 Deelnemingen 5.148 5.148
A.1.3.1.2 Gemeenschappelijke regelingen 72 72
A.1.3.1.3 Overige verbonden partijen 3.516 7.327
Totaal A.1.3.1 Kapitaalverstrekking aan: 8.737 12.547
A.1.3.2 Leningen aan:
A.1.3.2.2 Deelnemingen 22.802 22.802
A.1.3.2.3 Overige verbonden partijen 7.959 7.360
A.1.3.2.4 Openbare lichamen art. 1, onderdeel a, wet fido 1.648 2.740
Totaal A.1.3.2 Leningen aan: 32.409 32.902
A.1.3.3 Overige langlopende leningen
A.1.3.3.0 Overige langlopende leningen 4.276 4.426
Totaal A.1.3.3 Overige langlopende leningen 4.276 4.426
Totaal A.1.3 Financiële vaste activa 45.421 49.875
Terug naar navigatie - Verloopoverzicht Financiële vaste activa (x € 1.000)

Het verloop van de financiële vaste activa gedurende het jaar 2023 wordt in onderstaand overzicht weergegeven:

 

Boekwaarde 1-1-2023 Mutatie activasoort Ver-meerderingen Ver-minderingen Des-investeringen Aflossingen Af-waarderingen Boekwaarde 31-12-2023
Kapitaalverstrekking aan:
Deelnemingen 5.148 5.148
Gemeenschappelijke regelingen 72 72
Overige verbonden partijen 7.327 1283 5094 3.516
Subtotaal 12.547 0 1.283 5.094 0 0 0 8.736
Leningen aan:
Openbare lichamen (art. 1 Fido) 2.740 1093 1.648
Woningbouwcorporaties 0
Deelnemingen 22.802 22.802
Overige verbonden partijen 7.360 1645 1046 7.959
Subtotaal 32.902 0 1.645 2.139 0 0 0 32.409
Overige langlopende leningen 4.426 1 152 4.276
Uitzettingen in schatkist > 1 jaar 0
Uitzettingen Nederlands Schuldpapier > 1jaar 0
Overige utizettingen met looptijd > 1 jaar 0
Subtotaal 4.426 0 1 152 0 0 0 4.276
Totaal 49.875 0 2.929 7.385 0 0 0 45.421
Terug naar navigatie - Toelichting Fin vaste activa

Kapitaalverstrekkingen aan:

De investeringen en aflossingen bij kapitaalverstrekkingen aan overige verbonden partijen betreft de rekeningcourant positie bij de SVn voor verschillende regelingen. Een deel van het bedrag dat op rekening courant stond bij de SVn (€ 3,4 miljoen) hebben we in 2023 weer laten terugstorten op onze rekening bij het ministerie.

 

Leningen aan:

De aflossing onder openbare lichamen (art. 1 Fido) heeft betrekking op de lening van de VNOG. Onder overige verbonden partijen is het bedrag vermeld dat bij de deelnemers van de SVn leningen uitstaat.

 

Overige langlopende leningen:

De aflossing verantwoord onder de overige langlopende leningen heeft voornamelijk betrekking op in het verleden verstrekte woningfinanciering aan personeel.

Voorraden

Terug naar navigatie - Voorraden

De in de balans opgenomen voorraden worden uitgesplitst naar de volgende categorieën:

 

Bedragen x €1.000
Balans Balans 2023 Balans 2022
A.2.1 Voorraden
300100 Voorr.onderh. werk,waaronder bouwgr.in exploitatie 2.277 1.475
300109 Voorz.voorr.onderh.werk,w.o.bouwgr.in expl -67 -54
300200 Voorraden,gereed product en handelsgoederen 187 187
300209 Voorzcorr.voorraad grond a.g.v.demograf.ontwikkel. 0 0
Totaal A.2.1 Voorraden 2.397 1.609
Terug naar navigatie - Toelichting voorraden

De betaalde rente over het vreemd vermogen wordt jaarlijks naar rato toegerekend aan de vervaardigingskosten van de voorraden Bouwgrond in exploitatie en maakt daarmee onderdeel uit van de geactiveerde boekwaarde van de complexen.

Terug naar navigatie - Verloopoverzicht onderhanden werk

Verloop boekwaarde onderhanden werk (bedragen in € 1.000)

De boekwaarde van de bouwgronden in exploitatie bedroeg per 31 december 2023
€ 2.276.919. Van het verloop in 2023 is het volgende overzicht te geven:

 

Boekwaarde 1-1-2023 Utigaven Inkomsten Resultaat-neming (winst = -) Boekwaarde 31-12-2023 Voorziening 31-12-2023 Balans per 31-12-2023 (BW-Vzg)
Bedrijventerreinen
Kiefte 4 Eibergen 2.112 126 306 86 2.018 2.018
Everskamp Ruurlo 677 67 255 490 67 423
Woongebieden
de Garver Haarlo -47 47 0 0
Zwilbroekseweg / Rekkenseweg Eibergen -74 -1 2 -73 -73
KTV Eibergen -11 -11 -11
Vonderman Noordijk -147 -1 -2 -151 -151
Olland Rietmolen -75 22 14 -39 -39
Hondelinkweg Neede -507 290 211 -6 -6
ABCTA terrein Beltrum -86 55 30 0 0
De Mölle Haarlo -42 -3 -45 -45
De Heuver Gelselaar 5 12 18 18
Leusinkbrink Ruurlo -21 3 -4 -22 -22
Het Nieuwe Jena -24 2 22 0 0
Elbrink De Heure Borculo -205 52 102 -51 -51
Grutto Beltrum -80 12 67 0 0
Elbrink Leenkamer Borculo 150 150 150
Totaal Onderhanden werk 1.475 778 561 585 2.277 67 2.210
Terug naar navigatie - Vervolg grex
Boekwaarde per 31 december 2023 na verwerking resultaat 2.277
Raming nog te maken kosten ¹ 1.575
Raming nog te verwachten opbrengsten 6.259
Verwacht eindresultaat exploitatie (-/- is voordelig) 2.407
Terug naar navigatie - Toelichting verloop onderhanden werk

¹: Dit betreft de raming van kosten exclusief de rentelast over de verwerking van tussentijdse winstnemingen vanaf 2023. Dit effect is bij het Meerjarenperspectief grondexploitaties 2024 meegenomen. Bij benadering bedragen de toekomstige rentelasten over de hogere boekwaarden als gevolg van winstneming € 40.000.

Uitzettingen korter dan één jaar

Terug naar navigatie - Uitzettingen korter dan één jaar

De in de balans opgenomen uitzettingen met een looptijd van één jaar of minder kunnen als volgt gespecificeerd worden:

 

Bedragen x €1.000
Balans Balans 2023 Balans 2022
A.2.2 Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar
A.2.2.1.0 Vorderingen op openbare lichamen 9.688 8.112
A.2.2.3.0 Rekening-courantverhouding met het Rijk 14.150 4.736
A.2.2.4.0 Overige vorderingen 1.532 1.447
A.2.2.5.0 Uitzettingen in 's Rijksschatkist met een looptijd< 1 jaar 0 0
Totaal A.2.2 Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar 25.370 14.295
Terug naar navigatie - Toelichting Uitzettingen korter dan één jaar

Het bruto bedrag aan openstaande vorderingen is € 25.370.042. Voor voorziening dubieuze debiteuren is een bedrag opgenomen van € 270.594.

We hadden ultimo 2023 een ruimere liquiditeitspositie bij het Rijk dan een jaar daarvoor. Dit is te zien bij de verhoging van de rekening-courantverhouding met het Rijk

 

Drempelbedrag Schatkistbankieren

Terug naar navigatie - Drempelbedrag Schatkistbankieren

Volgens artikel 52c van het BBV moet worden vermeld wat het drempelbedrag is voor het begrotingsjaar en het bedrag dat per kwartaal buiten 's Rijks schatkist is aangehouden. Dit is verwerkt in het overzicht hieronder. Vanaf 1 juli 2021 is voor gemeenten (en provincies, waterschappen en hun gemeenschappelijke regelingen) met een begrotingstotaal tot € 500 miljoen de drempel voor het verplicht schatkistbankieren verhoogd naar 2% van het begrotingstotaal met een minimum van € 1 miljoen. In onderstaand overzicht is deze aanpassing zichtbaar in de toegenomen ruimte onder het drempelbedrag. Berkelland is in 2023 onder deze drempel gebleven.

 

Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren (€ x 1.000)
(1) Drempelbedrag =(4b) x 0,02+ (4c) x 0,002 met een minimum van € 1.000.000 als het begrotingstotaal kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen (tweede halfjaar) 2.636
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(2) Kwartaalcijfers op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden ((5a)/(5b)) 115 141 108 105
(3a) = (1)>(2) Ruimte onder het drempelbedrag 2.521 2.495 2.528 2.531
(3b) = (2)>(1) Overschrijding van het drempelbedrag
(4a) Begrotingstotaal verslagjaar 131.777
(4b) Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen 131.777
(4c) Het deel van het begrotingstotaal dat groter is dan € 500 miljoen
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(5a) Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) 10.322 12.831 9.947 9.629
(5b) Dagen in het kwartaal 90 91 92 92

Liquide middelen

Terug naar navigatie - Liquide middelen

Het saldo van de liquide middelen bestaat uit de volgende componenten:

Balans Balans 2023 Balans 2022
+ A.2.3.1.01 Kassaldi 2 2
+ A.2.3.1.02 Banksaldi 303 401
Totaal 305 403

Overlopende activa

Terug naar navigatie - Overlopende activa

De post overlopende activa kan als volgt onderscheiden worden:

Bedragen x €1.000
Balans Balans 2023 Balans 2022
A.2.4.0 Overlopende activa
A.2.4.0.0 Nto voorschot door voorfin. op uitk. met spec. bestedingsdoel van Europ. overheidslichamen 135 86
A.2.4.0.1 Nto voorschot door voorfin. op uitk. met spec. bestedingsdoel van het Rijk 488 6.193
A.2.4.0.2 Nto voorschot door voorfin. op uitk. met spec. bestedingsdoel ov. Ned. overheidslichamen 2.495 3.951
A.2.4.0.3 Overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen 1.259 3.075
Totaal A.2.4.0 Overlopende activa 4.377 13.304
Terug naar navigatie - Verloop overlopend activa

Afrekening en bandbreedte in relatie tot de Regionale Inkoop

Per zorgaanbieder wordt afgerekend per sub-segment over het totaal van de afgenomen zorgplekken (van alle gemeenten) buiten de bandbreedte. Dit is een saldo van meer- en minderafnames per gemeente, dat onderling zal moeten worden verrekend. De afrekening buiten bandbreedte betekent dat ingeval van minderafname buiten de (onderkant van de) bandbreedte de aanbieder het te veel ontvangen voorschot terugbetaalt. Omgekeerd ontvangt de aanbieder een aanvullend bedrag bij een grotere afname buiten de (bovenkant van de) bandbreedte. Er is dus sprake van een onzekerheid. In welke mate deze situatie zicht voordoet is pas vast te stellen op het moment van afrekening van het eerste leveringsjaar met de zorgaanbieder (juli 2023), 

Hieronder een specificatie van de mutaties in de overlopende activa in 2023. (bedragen met een begin- en eindsaldo onder de 20k zijn bij de overige posten ondergebracht).

Europese overheidslichamen Stand 1 -1 Bijboeking Afboeking Stand 31-12
korte ketens 37 37
dekking Elfpo 50 48 98
Totaal Europese overheden 87 48 0 135
Rijk Stand 1-1 Bijboeking Afboeking Stand 31-12
NPO gelden combinatiefuncties 50 50
gecorr. BTW na analyse 352 352 0
Rente schatkist 4e kw 2022 28 28 0
Overige posten 76 76 0
NPO gelden leerplichtwet 47 47
Algemene uitkering 1.025 1.025 0
Vangnetcompensatie BUIG 213 213 0
NPO gelden bibliotheek 37 58 25 70
NPO gelden onderwijs 153 153
B1 route/onderwijsroute/z-route aanv. Voorschot 35 35 0
BTW voorheffing 40 20 40 20
SiSa A16 GOO en POO 4.136 4.136 0
Rente schatkist 4ekw23 148 148
0
Totaal Rijk 6.192 226 5.930 488
Nederlandse overheidslichamen Stand 1-1 Bijboeking Afboeking Stand 31-12
kavelruil 89 45 85 48
korte ketens provincie 40 94 -54
Proj. Needseweg 48 48
def afrek TOZO 8 8 0
nog te betalen ZOOV 30 30 0
SUVIS 1.793 494 1.299
DVO ondersteunende diensten 4e kw 2022 153 153 0
ODA afrekening 2022 en vs 1ekw2023 en DVO 774 774 0
corr. woonpl begeleiding div pers 69 69 0
Belastingdienst Liv 2022 123 123 0
Fijnder (kap lasten, DVO en wsw) 501 415 501 415
afrek wsw 2022 (Winterswijk, Oost Gelre) 161 161 0
Bijdrage vijvers waterschap 81 81 0
Overige posten 40 33 42 31
nto CAK per 22-13 34 34 0
Dialoog boer en burger 0 50 50
Belastingdienst Liv 2023 0 97 97
Provincie detachering 0 73 73
afrekening PGB 2023 0 50 50
Spuk IZA 2024 0 277 277
VNOG fac. diensten 0 20 20
VPB 6 134 140
Totaal overige overheden 3.951 1.194 2.649 2.495
Nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen Stand 1-1 Bijboeking Afboeking Stand 31-12
vooruitbet facturen Interbeek maatsc. begel. 30 30 0
nto riolering 105 105 75 135
Toeristenbelasting 150 42 150 42
vordering woonplaatsbeginsel 47 47 0
Nedvang 253 253 0
nog te verhalen rente geldleningen 624 615 624 615
vooruitbet bedr. regionale inkoop 1.831 1.684 3.139 376
Overige posten 33 24 33 24
Afvalfonds verpakkingen 77 77
afrekening St Achterhoek Toerisme 81 81
SiSa D19 53 -92
WSW detachering 0 92 1258
nto D14 covid onderwijs huisv 0 53 0
Totaal nto en vooruitbet bedragen 3.073 2.681 4.496 1.259

EV

Terug naar navigatie - EV

Het in de balans opgenomen Eigen Vermogen bestaat uit de volgende posten:

Balans Balans 2023 Balans 2022
Algemene reserve 26.320 26.320
Bestemmingsreserves:
Overige bestemmingsreserves 69.244 62.514
Gerealiseerd resultaat 5.533 7.738
Totaal 101.097 96.572

Verloopoverzicht reserves

Terug naar navigatie - Verloopoverzicht reserves

Het verloop wordt in onderstaand overzicht per reserve weergegeven. 

Saldo 1-1-2023 Toevoegingen Onttrekkingen Bestemming resultaat Ver-minderingen ter dekking afschrijving Saldo 31-12-2023
Algemene reserve 26.320 26.320
Bestuurlijke claims 31.635 12.685 24.099 7.740 4 27.957
Egalisatiereserve investeringen 8.746 115 234 8.627
Algemene reserve bouwgrondexploitatie 7.237 395 1.250 6.382
Onderhoud wegen 759 569 190
Onderwijshuisvesting 6.660 10.104 115 16.649
Herstructurering 4.000 4.000 0
Nadelen decentralisaties 3.477 3.477 0
Sportvastgoed 9.439 9.439
Totaal 88.834 32.738 33.510 7.740 238 95.564
Gerealiseerd resultaat 5.533
Totaal 101.097
Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Onder 'Bestemming resultaat' staan de toevoegingen die voortkomen uit de bestemming van het resultaat van het vorige dienstjaar. Onder de afschrijvingen staan de verminderingen vermeld in verband met afschrijvingen op activa. Deze afschrijvingen worden gedekt uit reserves.

 

Algemene reserve
Deze reserve heeft een bufferfunctie en dient in eerste instantie als weerstandscapaciteit. Als het weerstandsvermogen groter is dan 2 en de solvabiliteit groter dan 35% dan kan de reserve gebruikt worden als incidenteel dekkingsmiddel.

 

Bestuurlijke claims
Deze reserve heeft een bestedingsfunctie. De reserve bevat de gereserveerde bedragen voor dekking van genomen raadsbesluiten.

 

Egalisatiereserve investeringen
Deze reserve heeft een bestedingsfunctie. De reserve dient ter dekking van de afschrijvingslasten van investeringen.

 

Algemene reserve bouwgrondexploitaties
Deze reserve heeft een bufferfunctie. De reserve wordt gebruikt om verliezen in de bouwgrondexploitaties op te vangen.

 

Onderhoud wegen
Deze reserve heeft een bestedingsfunctie. De reserve wordt ingezet voor het realiseren van onderhoud aan wegen.

 

Onderwijshuisvesting
Deze reserve heeft een bestedingsfunctie. De reserve wordt ingezet voor het realiseren van investeringen in en afwaarderingen van onderwijshuisvesting.

 

Herstructurering
Deze reserve is in 2023 opgeheven.

 

Nadelen decentralisaties
Deze reserve is in 2023 opgeheven.

 

Sportvastgoed
Deze reserve heeft een bestedingsfunctie. De reserve wordt ingezet voor het realiseren van investeringen en afwaarderingen van sportvastgoed.

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen

Het verloop van de voorzieningen wordt in onderstaand overzicht weergegeven.

Saldo 1-1-2023 Toevoegingen Vrijval Aanwending Saldo 31-12-2023
Voorziening pensioenen wethouders 5.171 137 284 5.024
Wachtgeld wethouders 258 184 75
Voorziening RVU 110 110
Voorziening spaarverlof 274 208 6 476
Voorziening riolering 6.629 162 6.791
Voorziening afval 1.195 421 774
Totaal 13.527 617 0 895 13.250
Terug naar navigatie - Toelichting voorzieningen

In de kolom vrijval zijn de bedragen opgenomen welke ten gunste van de rekening van baten en lasten zijn vrijgevallen. Alle aanwendingen van de voorzieningen zijn rechtstreeks ten laste van de voorziening gebracht.

Personeelsvoorzieningen

De personeelsvoorzieningen zijn in het leven geroepen om toekomstige lasten die het gevolg zijn van personele ontwikkelingen op te kunnen vangen. Het gaat met name om de lasten die voortvloeien uit mobiliteitsvoorzieningen en de lasten voor pensioenen en wachtgelden van wethouders.

Voorziening riolering

Op basis van het vastgestelde watertakenplan is sprake van een art. 44.2 voorziening (voorzieningen van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden). De voorziening heeft als doel tarief egalisatie. Voor- en nadelen in een jaar worden verrekend met de voorziening. 

Voorziening afval

Op basis van een stellige uitspraak van de commissie BBV is de egalisatiereserve afval omgezet naar een voorziening. De voorziening is er voor het egaliseren van tekorten en overschotten op het product afvalverwijdering en -verwerking. Door gebruik te maken van een voorziening zorgen we ervoor dat betaalde afvalstoffenheffing ook gebruikt wordt voor afvalverwijdering en inzameling.

Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar

Terug naar navigatie - Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar

De in de balans opgenomen vaste schulden kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Balans Balans 2023 Balans 2022
Obligatieleningen
Onderhandse leningen:
-binnenlandse pensioenfondsen en verzekeringsinstellingen
-binnenlandse banken overige financiële instellingen 54.911 57.559
-binnenlandse bedrijven
-overige binnenlandse sectoren
-buitenlandse instellingen, fondsen, banken, bedrijven en overige sectoren
Door derden belegde gelden
Waarborgsommen
Totaal 54.911 57.559
Terug naar navigatie - Verloopoverzicht vaste schulden

In onderstaand overzicht wordt het verloop weergegeven van de vaste schulden over het afgelopen jaar.

 

Saldo 1-1-2023 Ver-meerderingen Aflossingen Saldo 31-12-2023
Onderhandse leningen
- binnenlandse pensioenfondsen en verzekeringsinstellingen
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen 57.559 2.648 54.911
-binnenlandse bedrijven
- overige binnenlandse sectoren
-buitenlandse instellingen, fondsen, banken, bedrijven en overige sectoren
Door derden belegde gelden
Waarborgsommen
Vooruit ontvangen bedragen > 1 jaar
Totaal 57.559 0 2.648 54.911

Netto vlottende schulden < 1 jaar

Terug naar navigatie - Netto vlottende schulden < 1 jaar

De in de balans opgenomen netto vlottende schulden kunnen als volgt gespecificeerd worden: 

 

Bedragen x €1.000
Balans Balans 2023 Balans 2022
P.2.1 netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd < 1 jaar
P.2.1.1 Kasgeldleningen 0 0
P.2.1.2 Banksaldi 190 6
P.2.1.3 Overige schulden 9.306 8.912
Totaal P.2.1 netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd < 1 jaar 9.496 8.918

Overlopende passiva

Terug naar navigatie - Overlopende passiva

De in de balans opgenomen overlopende passiva kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Bedragen x €1.000
Balans Balans 2023 Balans 2022
P.2 Vlottende Passiva
P.2.2.0.0 Vooruit ontvangen voorschotbedragen van Europes overheidslichamen 60 42
P.2.2.0.1 Vooruit ontvangen voorschotbedragen van het Rijk 9.057 5.106
P.2.2.0.2 Vooruit ontvangen voorschotbedragen van overige Nederlandse overheidslichamen 4.091 4.375
P.2.2.0.3 Overige vooruit ontvangen bedragen 0 5
P.2.2.0.4 verplichtingen die in een volgend jaar tot uitbetaling komen muv jaarlijkse arbeidskosten 7.472 3.610
Totaal P.2 Vlottende Passiva 20.680 13.139

Vooruit ontvangen bedragen

Terug naar navigatie - Vooruit ontvangen bedragen

Hieronder een verloopoverzicht van uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel:

 

Vooruitontvangen bedragen van Europa Stand 1-1 Bijboeking Afboeking Stand 31-12
Europese duurzame energietransitie 42 18 60
Vooruit ontvangen bedragen van het Rijk Stand 1-1 Bijboeking Afboeking Stand 31-12
Niet bestede specifieke uitkering onderwijs achterstanden beleid 348 37 385
Huisvesting aandachtsgroepen 28 28
Subsidieregeling sportakkoord 1 1
Preventieakkoord 30 30 0
Sanering varkenshouderijen 25 25
E84 verkeersmaatregelen 515 34 481
Tijdelijke onderwijshuisvesting ontheemden 79 79 0
Versterking clientondersteuning 88 63 24
Aanpak energiearmoede 904 319 391 832
Onderwijsroute 2022 123 139 -16
NEAS 2022/2023 111 105 6
Breed 2023-2026 778 758 20
Meerkosten energie openbare zwembaden 599 341 258
Wet inburgering 2021 453 335 118
Opvang ontheemden Oekraïne 7.856 6.682 1.174
Capaciteit klimaat - en energiebeleid 806 470 336
Klimaatadaptatie 2021-2027 Achterhoek 340 340
Lokale aanpak isolatie 1.041 1.041
Woningbouw impuls RuNeBo 2.054 2.054
niet spec uitk vooruitontv/ nog te bet bijdragen Rijk 2.631 839 1.625 1.844
nog te bet BTW 458 1.012 1.362 107
Vooruit ontvangen bedragen van overige overheden Stand 1-1 Bijboeking Afboeking Stand 31-12
Functievermenging locatie Kolkman Gelselaar 389 1 388
Heerlijk thuis in huis 91 34 58
Transformatievisie Oudestraat 2030 Neede 501 60 7 554
Niet bestede subsidie landschapsregeling 25 43 -19
POHO vrijetijdseconomie 742 465 477 730
Niet bestede provinciale subsidie geluidsanering B-lijst woningen 45 71 33 83
DPRA Centrumplan Borculo oude haven 90 50 40
Landschap Berkelland 2023-2024 130 130
COA minderjarigen 11 11
Talent in actie 100 100
ZON fase 2 2023-2028 200 8 193
Volkshuisvestingfonds Provincie 1.491 71 1.421
Vooruitontv/nog te bet bedr ov overheden 979 60 638 402
Regeling Covid 21 21 0

Niet uit de balans blijkende verplichtingen

Niet uit de balans blijkende verplichtingen

Terug naar navigatie - Niet uit de balans blijkende verplichtingen

Langlopende overeenkomsten

Naam Crediteur Totaal Einde looptijd
Contracten Jeugdzorg 12.000.000 Jaarlijks verlengd
Contracten WMO 12.000.000 Jaarlijks verlengd
Centric Netherlands bv 380.000 Jaarlijks verlengd
SBPost BV 90.000 Jaarlijks verlengd
Wolters Kluwer bv 75.000 Jaarlijks verlengd
PQR bv 600.000 2023
WIJ/Bee Happy bv 85.000 2023
Oliehandel Kusters 150.000 2023
ARP Nederland bv 180.000 2023
Seesing 450.000 2024
Reijn bv 600.000 2024
Driessen 700.000 2025
Kwiek bv 90.000 2025
Stichting Sport Federatie Berkelland 365.000 2026
Stichting Culturije 450.000 2026
Nedvang bv 99.999 2029
Vitam bv Catering 95.000 2030
Cone Nederland bv (Optisport) 650.000 2034
AGEM Gemeentelijke Energie bv 475.000 onbepaald/aandeelhouder
AVI Twente bv/Twence 1.000.000 onbepaald/aandeelhouder
Terug naar navigatie - Waarborgen

Waarborgen en garanties

Het opgenomen bedrag voor verstrekte waarborgen en garanties aan natuurlijke- en rechtspersonen kan als volgt naar de aard van de geldlening gespecificeerd worden:

 

Aard/Omschrijving Oorspronkelijk bedrag Saldo totaal leningen Percentage borgstellingen Restant borg 1-1-2023 Restant borg 31-12-2023
Woningbouw 477.329 426.869 30,6% 75.599 89.901
Hypotheken 1.533 498 33,9% 273 162
De Laarberg 16.000 9.500 50,0% 8.000 4.750
Plaatselijke instellingen 6.243 1.533 89,9% 1872 1.428
Totaal 501.105 438.400 85.744 96.241

Toelichting overzicht van baten en lasten

Korte toelichting overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Korte toelichting overzicht van baten en lasten

Programma Onze aantrekkelijke leefomgeving

Er zijn minder lasten gemaakt voor de implementatie van de Omgevingswet, de aanleg en het onderhoud van riolering en wegen. Bij afval zijn de lasten hoger dan verwacht. Met name door extra kosten voor afgekeurde PMD partijen en lagere opbrengst van oud papier.

 

Programma Passend wonen

In 2023 is winst gemaakt op de grondexploitaties. Deze winst is zoals besloten bij de Bestuursrapportage toegevoegd aan de reserve grondexploitaties. Verder zien we dat het budget voor het toevoegen van nieuwe woningen en de wijkontwikkeling Neede Noordoost nog niet is uitgegeven. Deze projecten zitten nog in de voorbereidingsfase.

 

Programma Vitaal Platteland

Dit programma kent vooral meerjarige projecten waarbij het restantbudget van een project volledig is geraamd in het begrotingsjaar. Vanwege het meerjarige karakter van veel van de projecten blijven de uitgaven achter. Conform het besluit bij de bestuursrapportage worden projectgelden verrekend met de reserves.

 

Programma Nieuwe energie

Dit programma kent vooral meerjarige projecten waarbij het restantbudget van een project volledig is geraamd in het begrotingsjaar. Vanwege het meerjarige karakter van veel van de projecten blijven de uitgaven achter.  Hoewel het budget totale budget voor de Achterhoek Bespaart regeling nog niet is uitgeput is het restant bedrag nog maar beperkt. Dit in tegenstelling tot het project Energie Armoede waar nog voldoende beschikbaar is.    Conform het besluit bij de bestuursrapportage worden projectgelden verrekend met de reserves.

 

Programma Een toekomstbestendig sociaal domein

De lasten voor Jeugd en Wmo zijn hoger dan begroot. Oorzaak is de afrekening van het eerste jaar van de regionale inkoop en het niet kunnen invullen van de taakstellingen op beide onderdelen. De inkomsten uit de regeling opvang ontheemde Oekraïners zijn hoger dan de lasten waardoor we op dit onderdeel een voordeel zien. Een aanvrager van een voorziening, zoals hulp in de huishouding, ondersteuning of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) is op de grond van de WMO een eigen bijdrage verschuldigd. Het CAK is het publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo) dat door de wetgever is belast met de berekening, oplegging en incasso van de eigen bijdrage. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is en derhalve niet valt onder de reikwijdte van de rechtmatigheidscontrole door het college van de gemeente. Dat betekent dat door de gemeenten geen zekerheden over omvang en hoogte van de eigen bijdrage kan worden verkregen als gevolg van het niet kunnen vaststellen van de juistheid op persoonsniveau, zoals hiervoor is toegelicht. In 2023 is voor € 395.570,- aan eigen bijdrage via het CAK verantwoord .

 

Programma Sport en cultuur bewegen je!

Zowel de lasten als de baten vallen iets lager uit. Aan de lasten kant is dit het gevolg van het beperkt gebruik maken van de eenmalige subisidieregeling voor cultuur en te hoog ingeschatte lasten voor zwembaden.  De te hoog ingeschatte lasten voor zwembaden resulteren aan de batenkant ook in een lagere bijdrage van het Rijk voor de extra kosten van  de zwembaden.

 

Programma Werken en leren

Door vertraagde investeringen in onderwijshuisvesting hebben we lagere lasten voor rente en afschrijving. Daarnaast zien we dat de lasten voor de energietoeslag iets lager zijn dan begroot. Ook de lasten voor Fijnder zijn lager dan begroot.

 

Programma Veiligheid

De lasten zijn lager doordat een tweetal projecten nog nauwelijks tot lasten heeft geleid. Omdat de projecten gedekt worden uit een bijdrage van derden of de reserve zien we ook bij deze onderdelen lagere bedragen. 

 

Programma Algemeen bestuur en bedrijfsvoering

De lasten vallen lager uit als gevolg van een lagere dotering aan de voorziening pensioenen wethouders en de grote hoeveelheid vacatures. Aan de batenkant is sprake van een niet geraamde inkomst voor vervanging van zieke werknemers.

 

Overzicht van Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien

De lasten zijn lager doordat de kosten voor het GBTwente hier geraamd zijn maar in werkelijkheid geboekt zijn op de programma's Onze aantrekkelijke leefomgeving (riool en afval) en Algemeen bestuur en bedrijfsvoering (OZB).  Daarnaast staat in dit programma nog een groot bedrag voor niet verdeelde prijscompensatie en taakmutaties. Aan de batenkant ontvingen we meer algemene uitkering en rente.

Incidentele baten en lasten

Incidentele baten en lasten (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Incidentele baten en lasten (bedragen x € 1.000)
Omschrijving Incidentele baten 2023 Incidentele lasten 2023 Toelichting op bedragen > 50.000
Onze aantrekkelijke leefomgeving
Omgevingswet 406 452 Reserve -46
Riolering -151 -151 Lagere bijdrage compensabele BTW.
Openbare verlichting 171 -171 Hogere energielasten.
Straatreiniging 192 -192 Meer onkruidbestrijdingsrondes door groeizaam weer.
Rente openbare ruimte -88 88 Lagere rentedoorbelasting dan geraamd.
Onderhoud wegen 570 570 Reserve 0
Wijk- en kerngericht werken 430 430 Reserve 0
Groenonderhoud en klimaat 251 251 Reserve 0
Noaberfonds 88 88 Reserve 0
Passend wonen
Bouwleges -377 -80 -297 Zie toelichting programma.
Projecten -30 30
Rente -35 35
Grondexploitaties woningen 349 349 Reserve 0
Bestemmingsplan Wildbaan 44 44 Reserve 0
Initiatieven nieuwbouw woningen 152 152 Reserve 0
Neede Noord Oost 158 158 Reserve 0
Vitaal platteland
Adviseur buitengebied -58 58 Aanstelling heeft vertraging opgelopen.
Sloopbonus 187 187 Reserve 0
Projecten vrije tijd 28 28 Reserve 0
Asbestsanering 93 93 Reserve 0
Meer bomen 50 50 Reserve 0
Nieuwe energie
CDOKE 110 110 De Bijdrage wordt mogelijk vanaf 2024 structureel ingezet.
Energiearmoede 391 391 0
Gelders Winterfonds 102 102 0
Berkelland Bespaart 692 692 Reserve 0
Een toekomstbestendig sociaal domein
Inclusie 63 -76 139 Lagere lasten voor tolken, begeleiding en lokale inclusie.
Opvang Oekraïners 6.673 4.220 2.453 Zie toelichting programma.
Sterke sociale basis 880 14 866 Zie toelichting programma.
Jeugd 2.351 -2.531 Zie toelichting programma.
WMO 1.011 -1.011 Zie toelichting programma.
Vrijwillige pijler inburgering 45 45 Reserve 0
Regionale inkoop 61 61 Reserve 0
Beschermd wonen 105 105 Reserve 0
Sport en cultuur
SPUK Gala combinatiefunctionarissen 9 -9 Zie toelichting programma.
Heel Berkelland beweegt 56 -56 Uitbetaling niet geraamde subsidie sportakkoord.
Culturele accommodaties -63 63 Subsidie compensatie OZB niet volledig aangesproken.
Zwembaden 341 563 -222 Zie toelichting programma.
Sport en beweegvisie 42 42 Reserve 0
Compensatie OZB Sport en cultuur 2022 150 150 Reserve 0
Lokale culturele voorzieningen 144 144 Reserve 0
Werken en leren
Onderwijs Oekraïners 125 193 -68 Bijdrage in taal- en huisvestingskosten onderwijs Oekraïners.
Huren scholen 64 -64 Niet geraamde kosten Lange Dreef 3 in Borculo
Gymonderwijs 28 -28
Actieve deelname arbeidsmarkt -298 298 Zie toelichting programma.
Armoedebestrijding -73 73 Kosten hulp bij geldzaken lager dan geraamd.
WSW lonen -128 128 De afbouw van het aantal medewerkers gaat sneller dan verwacht.
Rente -86 86 Lagere rentedoorbelasting dan geraamd.
Energietoeslag 1.914 1.914 0
Sloop oude Maxxgebouwen 78 78 Reserve 0
Bouw Staringcollege 1.031 1.031 Reserve 0
Voorbereidingskosten De Marke/Alfrinkschool 60 60 Reserve 0
Grondexploitaties bedrijven 46 46 Reserve 0
Verkoop Driesprong Eibergen 325 325 Reserve 0
Vrijval kapitaallasten onderwijshuisvesting 366 366 Reserve 0
Veiligheid
Integraal veiligheidsplan -35 35
Algemeen bestuur en bedrijfsvoering
Loonkosten personeel -138 138 Veel vacatures; een groot deel is ingezet voor personeel.
Ziektekostenvergoeding medewerkers 100 100 Zie toelichting programma.
Opleidingen -164 164 Nog wel voordeel, maar nieuw personeel moet opgeleid worden.
Wethouders pensioenen -88 88 Bijdrage blijft afhankelijk van renteontwikkelingen.
Telecommunicatie 90 -90 Eenmalige kosten voor nieuw abonnement.
Inhuur personeel 167 167 Reserve 0
Hybride werken 94 94 Reserve 0
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Proceskosten WOZ -122 122 Wel veel bezwaren, maar lagere toekenningen hiervan.
Toeristenbelasting 289 289 Zie toelichting programma.
Vennootschapsbelasting -62 62 Teveel betaald belasting 2021.
Algemene uitkering 1.487 1.487 Zie toelichting programma.
Algemene baten en lasten -2.356 2.356 Zie toelichting programma.
Vrijval reserve ombuigingen 550 550 Reserve 0
Vrijval reserve WOZ naar m2 40 40 Reserve 0
Diverse kleinere verschillen 50 -50
Totaal incidentele baten en lasten 18.749 14.287 4.462
Structureel:
SPUK GALA combinatiefunctionarissen 230
Lokaal sportakkoord 30
Ziektekostenvergoeding medewerkers 400
Stelpost bezuiniging gebouwen -65
Toeristenbelasting 25
Totaal structurele baten en lasten 620
Totaal incidenteel 4.462
Totaal structureel 620
Voorspeld resultaat slotwijziging 451
Resultaat 2023 5.533

Gebeurtenissen na balansdatum

Overzicht taakvelden

Gerealiseerde baten en lasten per taakveld

Terug naar navigatie - Gerealiseerde baten en lasten per taakveld
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023
Lasten Baten Onttrekkingen Stortingen Saldo
0.1 Bestuur -2.464 0 0 0 -2.464
0.10 Mutaties reserves 0 0 6.081 -5.072 1.009
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten 0 0 0 -5.533 -5.533
0.2 Burgerzaken -1.071 513 0 0 -558
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -51 10 0 0 -41
0.4 Overhead -20.098 2.209 0 0 -17.889
0.5 Treasury -1.493 3.713 0 0 2.220
0.61 OZB woningen -656 6.566 0 0 5.910
0.62 OZB niet-woningen -10 3.960 0 0 3.950
0.64 Belastingen overig -22 212 0 0 190
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds -2 89.804 0 0 89.802
0.8 Overige baten en lasten -132 47 0 0 -85
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) 39 0 0 0 39
1.1 Crisisbeheersing en brandweer -3.276 121 0 0 -3.155
1.2 Openbare orde en veiligheid -837 1 0 0 -836
2.1 Verkeer en vervoer -7.899 592 0 0 -7.307
2.2 Parkeren -77 24 0 0 -53
2.4 Economische havens en waterwegen -1 0 0 0 -1
2.5 Openbaar vervoer -44 27 0 0 -17
3.1 Economische ontwikkeling -184 48 0 0 -136
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur -526 564 0 0 38
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -263 60 0 0 -203
3.4 Economische promotie -1.122 1.237 0 0 115
4.1 Openbaar basisonderwijs -64 0 0 0 -64
4.2 Onderwijshuisvesting -2.956 404 0 0 -2.553
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken -1.630 369 0 0 -1.262
5.1 Sportbeleid en activering -2.586 607 0 0 -1.979
5.2 Sportaccommodaties -790 154 0 0 -636
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -719 0 0 0 -719
5.4 Musea -516 34 0 0 -483
5.5 Cultureel erfgoed -159 43 0 0 -116
5.6 Media -881 44 0 0 -837
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -4.588 104 0 0 -4.484
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -8.065 7.998 0 0 -68
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen -5.218 0 0 0 -5.218
6.3 Inkomensregelingen -14.338 9.925 0 0 -4.413
6.4 WSW en beschut werk -11.793 1.487 0 0 -10.306
6.5 Arbeidsparticipatie -91 0 0 0 -91
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -8.019 175 0 0 -7.843
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 0 0 0 0 0
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) -4.891 0 0 0 -4.891
6.71B Begeleiding (WMO) -332 0 0 0 -332
6.71C Dagbesteding (WMO) -871 0 0 0 -871
6.72A Jeugdhulp begeleiding -7.342 0 0 0 -7.342
6.72B Jeugdhulp behandeling -971 0 0 0 -971
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig -65 0 0 0 -65
6.73A Pleegzorg -2.758 0 0 0 -2.758
6.73B Gezinsgericht -68 0 0 0 -68
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf -1.072 0 0 0 -1.072
6.81A Beschermd wonen (WMO) -26 0 0 0 -26
6.82A Jeugdbescherming -357 609 0 0 253
7.1 Volksgezondheid -1.798 0 0 0 -1.798
7.2 Riolering -5.639 7.145 0 0 1.506
7.3 Afval -3.362 4.021 0 0 659
7.4 Milieubeheer -3.253 739 0 0 -2.514
7.5 Begraafplaatsen en crematoria -312 284 0 0 -28
8.1 Ruimte en leefomgeving -1.284 287 0 0 -998
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) -1.967 2.390 0 0 423
8.3 Wonen en bouwen -4.474 1.443 0 0 -3.031

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Verklaring

Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college van burgemeester en wethouders toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de begroting en gemeentelijke verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de raad op 5 maart 2024 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.
Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de raad bepaald en bedraagt 3 % (maximaal 3) van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 4.455.000. De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2023 van de Commissie BBV van november 2023.

Bevinding
Het college is van mening dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de daarvoor gestelde grens.

WNT

Regeling bezoldingscomponenten WNT

Terug naar navigatie - Regeling bezoldingscomponenten WNT

Per 1 januari 2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) ingegaan. Deze verantwoording is opgesteld op basis van de volgende op de Gemeente Berkelland van toepassing zijnde regelgeving: het algemene WNT-maximum.
Het bezoldigingsmaximum in 2023 voor de gemeente Berkelland is € 223.000. Dit geldt naar rato van de duur en/of omvang van het dienstverband.

Leidinggevende topfunctionarissen

Terug naar navigatie - Leidinggevende topfunctionarissen

Hieronder een overzicht m.b.t de leidinggevende topfunctionarissen

 

Bedragen x € 1.000 J.A. Satijn M.N.J. Broers G. Koudijs
Functie Griffier Gemeente-secretaris Gemeente-secretaris Fin. Bel.medewerkster
Duur dienstverband in 2022 1/1 - 31/12 1/1 - 31/10 1/11 - 31/12
Omvang dienstverband (in fte) 1 1 1
Gewezen topfunctionaris Nee Nee Nee
Dienstbetrekking Ja Ja Ja
Bezoldiging
Beloning + belastbare onkostenvergoedingen 102.535 111.509 18.782
Beloningen betaalbaar op termijn 15.835 18.732 2.929
Subtotaal 118.370 130.241 21.711
individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 223.000 185.833 37.167
-/- Onverschuldigd betaald bedrag n.v.t. n.v.t n.v.t.
Bezoldiging 118.370 130.241 21.711
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan n.v.t. n.v.t. n.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling n.v.t. n.v.t. n.v.t.
Gegevens 2022
Duur dienstverband 1/1- 31/12 1/1 - 31/12 1/1 - 20/2
Omvang dienstverband (in fte) 1 1 1
Dienstbetrekking Ja Ja Ja
Bezoldiging 2022
Beloning + belastbare onkostenvergoedingen 92.675 128.812 41.607
Beloningen betaalbaar op termijn 16.323 22.191 35.539
Totaal bezoldiging 2022 108.998 151.003 0 77.146
Individueel WNT-maximum 2022 216.000 216.000 28.000
Bezoldiging 108.998 151.003 0 77.146

Overzicht kredieten

Kredieten

Terug naar navigatie - Kredieten

In het overzicht kredieten zijn de kredieten weergegeven zoals vastgesteld. Het overzicht geeft een beeld van het oorspronkelijke krediet en de inkomsten en uitgaven tot en met het boekjaar. De kredieten bestaan in sommige gevallen uit meer dan vaste activa, zoals voorraden en financiële vaste activa. Om die reden sluit dit overzicht niet aan bij het verloopoverzicht vaste activa.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Oorspronkelijk begroot Uitgaven/Inkomsten tot begrotingsjaar Realisatie 2023 Restant
Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
010 Wegen (of Openbare ruimte)
010.010 Transformatie Oudestraat -3.288 900 -2.388 -1.710 79 -1.631 -153 7 -146 -1.426 814 -612
010.020 Herinrichting Te Caoteplas Neede vjn 2013 -130 0 -130 0 0 0 0 0 0 -130 0 -130
010.030 Busplein Neede -499 20 -479 -360 0 -360 0 0 0 -139 20 -119
010.050 Herinrichting: Van Bevervoordestraat Gelselaar -355 0 -355 0 0 0 0 0 0 -355 0 -355
010.060 Vervanging brug over Bolksbeek /Esweg Geesteren -592 0 -592 -534 0 -534 -58 0 -58 0 0 0
010.070 Inrichting oud Tracé N18 vanaf Steinkampswg Eibrg -1.668 0 -1.668 -764 0 -764 -7 0 -7 -897 0 -897
010.080 Voorbereiding herinrichting N18 kern Eibergen -200 0 -200 0 0 0 0 0 0 -200 0 -200
010.090 Aankoop openbare ruimte Maalderij Rietmolen -125 0 -125 0 0 0 -100 0 -100 -25 0 -25
010.100 Vervanging openbare verlichting (nog te act) -415 0 -415 -381 0 -381 0 0 0 -34 0 -34
010.110 Sterrenplt: Sloop en herinrichting Huenderstraat -263 248 -16 -373 348 -25 -52 52 0 162 -153 9
010.150 Revitalisering Centrum Borculo(K) -3.219 174 -3.045 -350 0 -350 -2.261 50 -2.211 -608 124 -484
010.160 Reconstructie Stationsweg Borculo(K) -44 0 -44 -417 373 -44 -111 111 0 485 -485 0
010.170 Vervanging 3 verkeersregelinstallaties -907 454 -454 0 0 0 0 0 0 -907 454 -454
010.180 Vervanging openbare verlichting langs oude N18 -237 237 0 0 0 0 0 0 0 -237 237 0
010.190 Verkeersplateau oude Diepenheimseweg - Rotmansdiekske -60 0 -60 0 0 0 0 0 0 -60 0 -60
010.200 Reconstructie kruispunt Geesterseweg - Bollertweg -100 0 -100 0 0 0 0 0 0 -100 0 -100
010.210 Aanpassing Klaashofweg/Schoppenstaestraat -138 0 -138 0 0 0 0 0 0 -138 0 -138
010.220 Tiny houses Eibergen -350 0 -350 -3 0 -3 -5 0 -5 -342 0 -342
010.230 Reconstructieprogramma Wegen -900 0 -900 0 0 0 -779 0 -779 -121 0 -121
Totaal 010 Wegen (of Openbare ruimte) -13.489 2.032 -11.457 -4.893 801 -4.092 -3.526 220 -3.306 -5.070 1.011 -4.060
020 Gecombineerde projecten: riolering en openbare ruimte
020.010 Herinrichting Bergstraat/Haverweg Neede -1.720 0 -1.720 -1.453 0 -1.453 -253 0 -253 -14 0 -14
020.020 Rioolvervanging en herinrichting Rozenkamp Neede -120 0 -120 -5 0 -5 -74 0 -74 -41 0 -41
020.040 Borculoseweg -2.350 278 -2.072 -35 0 -35 -15 0 -15 -2.299 278 -2.021
020.050 Herinr. Ruwenhofstr. Neede -800 0 -800 -20 0 -20 -45 0 -45 -735 0 -735
020.080 Herinrichting wegen en riolering Gelselaar -603 0 -603 -596 0 -596 0 0 0 -7 0 -7
020.090 Nieuwboer Borculo laatste fase wegen/riolering -338 0 -338 -321 0 -321 -17 0 -17 0 0 0
020.100 Herinr. Voshaarweg/W Sluyterweg Haarlo -285 8 -278 -180 0 -180 -4 8 3 -101 0 -101
020.110 Garvelinkskamp Ruurlo -1.575 0 -1.575 0 0 0 0 0 0 -1.575 0 -1.575
020.130 Burg.Bloemerstrt: herinr. fase 1 -800 0 -800 -109 0 -109 -729 37 -691 37 -37 0
020.140 Project Vijverweg Ruurlo -340 55 -285 -195 81 -114 -237 87 -150 92 -113 -21
020.150 herinrichting: Lochemseweg -795 133 -662 0 0 0 -13 0 -13 -782 133 -649
020.160 Revitalisering centrum Eibergen -312 0 -312 -228 0 -228 -71 0 -71 -13 0 -13
020.190 Herinr. de Rozenkamp Eibergen -1.240 0 -1.240 -36 0 -36 -9 0 -9 -1.195 0 -1.195
020.200 Herinr. woonstraten wijk oost Beltrum -3.390 66 -3.324 0 0 0 -12 0 -12 -3.378 66 -3.312
020.210 Herinrichtings- en rioolwerkzaamheden Rekken -3.850 17 -3.834 0 0 0 -21 0 -21 -3.829 17 -3.812
020.220 Ontwerpscenario en sociale wijkontwikkeling Neede Noord Oost -12.100 500 -11.600 0 0 0 -26 0 -26 -12.074 500 -11.574
Totaal 020 Gecombineerde projecten: riolering en openbare ruimte -30.618 1.056 -29.562 -3.178 81 -3.097 -1.527 132 -1.395 -25.912 843 -25.069
030 Riolering
030.010 Relinen 2019 -80 0 -80 0 0 0 -88 0 -88 8 0 8
030.020 Kwaliteitsslag kolken -1.100 0 -1.100 -649 0 -649 -476 0 -476 25 0 25
030.030 Klein onderhoud en relinen 2018-2019 -400 0 -400 -1 0 -1 -17 0 -17 -382 0 -382
030.040 Klein onderhoud en relinen -200 0 -200 0 0 0 0 0 0 -200 0 -200
030.050 Renoveren rioolgemalen -1.462 0 -1.462 -232 0 -232 -49 0 -49 -1.181 0 -1.181
030.080 Renovatie drukrioolunits -2.700 0 -2.700 -15 0 -15 -438 0 -438 -2.247 0 -2.247
030.090 Tulp en Anemonenstr real natuurpark/berg nta(K) -360 0 -360 0 0 0 -108 0 -108 -252 0 -252
Totaal 030 Riolering -6.302 0 -6.302 -897 0 -897 -1.175 0 -1.175 -4.229 0 -4.229
050 Onderwijs en sport
050.020 Het Simmelink -5.307 0 -5.307 -1.288 0 -1.288 -3.461 0 -3.461 -558 0 -558
050.040 Staring College -17.768 573 -17.195 -7.295 0 -7.295 -6.669 128 -6.542 -3.804 445 -3.358
050.050 Sporthal Ruurlo -8.000 0 -8.000 -4 0 -4 -110 0 -110 -7.886 0 -7.886
050.080 Renovatie St. Jozefschool/vorming IKC -1.196 0 -1.196 0 0 0 0 0 0 -1.196 0 -1.196
050.090 SUVIS bijdragen -2.421 1.261 -1.160 -292 147 -144 -494 228 -266 -1.636 886 -750
050.100 Kiezel en Kei/Heuvelschool -30 0 -30 -7 0 -7 -1 0 -1 -22 0 -22
050.110 OBS Noord -1.489 232 -1.257 -27 2 -25 -22 0 -22 -1.439 230 -1.210
050.120 Sloop oude locatie Maxx onderwijs -150 0 -150 0 0 0 -78 0 -78 -72 0 -72
050.130 Tijdelijke voorziening Op d'n Esch -117 0 -117 0 0 0 -115 0 -115 -2 0 -2
Totaal 050 Onderwijs en sport -36.477 2.066 -34.411 -8.913 149 -8.764 -10.950 356 -10.594 -16.614 1.561 -15.053
090 Bedrijfsvoering
090.010 Materieel -583 0 -583 -22 0 -22 -181 0 -181 -380 0 -380
Totaal 090 Bedrijfsvoering -583 0 -583 -22 0 -22 -181 0 -181 -380 0 -380

Sisa

Terug naar navigatie - Sisa
SiSa bijlage verantwoordingsinformatie 2023 op grond van artikel 3 van de Regeling informatieverstrekking sisa - d.d. 09-03-2024
Verstrekker Uitkeringscode Specifieke uitkering Juridische grondslag Ontvanger Indicator Indicator Indicator Indicator Indicator Indicator
JenV A16 Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne Vul in totaal cumulatief te ontvangen normbedrag per gerealiseerde gemeentelijke plek per dag (GOO) (jaar T) Vul in verschil bij hogere werkelijke bestedingen ten opzichte van de uitkomst van A16/01 (jaar T) - uitzonderingsbepaling (GOO) Vul in vrijwillige teruggave bij lagere werkelijke bestedingen ten opzichte van de uitkomst onder A16/01 (jaar T) – uitzonderingsbepaling (GOO) Besteding (jaar T) tbv de transitie - uitgezonderd uitvoeringkosten Besteding (jaar T) uitvoeringskosten tbv de transitie Besteding (jaar T) uitgekeerde verstrekkingen (POO)