Onze aantrekkelijke leefomgeving

Wat speelt er?

Terug naar navigatie - Wat speelt er?
  • Een goede fijne en toekomstbestendige leefomgeving draagt bij aan het levensgeluk van onze inwoners. Het wonen in Berkelland wordt door onze inwoners ook gewaardeerd met een ruime 8. Dit willen we graag zo houden en zo mogelijk zelfs verbeteren. Daarom moeten we moeten blijven investeren in een aantrekkelijke, klimaatbestendige en biodiverse leefomgeving. Daarbij blijven inzetten op de kracht van de samenleving en samenwerking met onze inwoners, buurten, wijken is van groot belang. Met onze wijk- en kerngerichte benadering spelen we samen in op de wijk-en kernspecifieke behoeften van onze inwoners. Daarbij denken we niet alleen aan de puur fysieke inrichting, maar hebben we ook aandacht voor de sociale aspecten binnen deze leefomgeving. Daarbij zijn onze gebiedscontactpersonen de verbindende schakel. Zij zijn voortdurend in contact met onze inwoners, buurten en wijken. Zij horen en zien veel en slaan de brug tussen samenleving en overheid. Voorop staan reële verwachtingen over en weer met aandacht, waardering en zo nodig ondersteuning voor de vele initiatieven en activiteiten in onze samenleving. We weten elkaar steeds beter te vinden, maar polarisatie, conflicten en intolerantie liggen op de loer. We laten ons daardoor niet uit het veld slaan, maar blijven inzetten op het interactieve samenspel tussen inwoners.

  • We hebben de afgelopen tijd met een nieuwe werkwijze in de openbare ruimte gewerkt, ‘ambitiegericht beheer’ genoemd, waarbij inwoners, wijken en buurten een centrale rol spelen. We kijken op basis van thema’s, zoals schoon en veilig, biodiversiteit, klimaatadaptatie, bewegen en recreatie en ontmoeten wat inwoners het belangrijkst vinden in hun wijk of buurt. We bepalen samen hoe we hun leefomgeving inrichten. 

  • We gaan in 2023 ook verder met het verbeteren van het groen- en speelvoorzieningenonderhoud en gebruiken daarvoor nog de daarvoor beschikbaar gestelde tijdelijke middelen. We gebruiken deze middelen ook om het groen zo vorm te geven dat het onderhoud structureel goedkoper wordt. Dit helpt ons om binnen de beschikbare structurele budgetten voor groenonderhoud te blijven. Daarbij is veel aandacht voor biodiversiteit en ecologie. Daar waar mogelijk en in overleg met onze inwoners richten we de openbare ruimte biodivers in en passen we ecologisch beheer toe.

  • Wij moeten onze leefomgeving aanpassen aan de klimaatverandering (klimaatadaptatie). We zullen moeten leren omgaan met plotselinge grote hoeveelheden water (hevige regenval en binnenkomend water vanuit het buitenland), langere droogteperioden en meer hogere (extreme) temperaturen.

  • Nederland wil naar een circulaire economie (een economie waarin reststoffen volledig opnieuw worden hergebruikt). Voorbeeld daarvan is het landelijke programma Van Afval Naar Grondstof ‘VANG’. Gemeenten zijn daarbij belangrijke partners, omdat zij verantwoordelijk zijn voor inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval. Berkelland wil voldoen aan de landelijke doelstelling uit het programma, en minder dan 100 kilogram restafval per inwoner inzamelen en verwerken. Corona heeft in Berkelland net als in heel Nederland ertoe geleid dat er juist meer restafval bij huishoudens is opgehaald. Onze inspanningen blijven gericht op het verminderen van restafval en maximaal hergebruik van grondstoffen.

  • De geplande invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2023 heeft consequenties voor onze processen, informatisering/ automatisering, manier van werken en uiteindelijk onze dienstverlening naar onze inwoners. Daarnaast wordt de Omgevingswet door de regering gezien als instrumentarium voor een onontkoombare aanpak voor natuurverbetering en een basis voor vergunningverlening. Hierbij gaat de regering uit van een gebiedsgerichte aanpak.

Speerpunt

Terug naar navigatie - Speerpunt

Wijk- en kerngericht werken. (010.020)

Terug naar navigatie - Wijk- en kerngericht werken. (010.020)

Wat gaan we daarvoor doen?

Een klimaatbestendige leefomgeving. (010.030)

Terug naar navigatie - Een klimaatbestendige leefomgeving. (010.030)

Wat gaan we daarvoor doen?

Van Afval Naar Grondstof. (010.050)

Terug naar navigatie - Van Afval Naar Grondstof. (010.050)

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Toelichting verschillen groter dan € 100.000 tussen vastgestelde en gewijzigde begroting 2023.

Activiteit 010.010.010: In de bestuursrapportage van 2023 is een bedrag van € 833.000 beschikbaar gesteld voor de projecten in het kader van de omgevingswet. Deze toewijzing betrof een technische wijziging.


Activiteit 010.020.010: Bij de bestuursrapportage van 2023 is € 320.000 onttrokken vanuit de nog resterende gelden Samen investeren in Berkelland (reserve).


Activiteit 010.030.010: Bij de bestuursrapportage van 2023 is € 310.000 onttrokken  vanuit de nog resterende gelden Samen investeren in Berkelland (reserve) ten gunste van speelvoorzieningen.


Activiteit 010.030.030: Bij de bestuursrapportage 2023 is € 100.000 onttrokken vanuit de voorziening riolering voor het opstellen van het nieuwe watertakenplan 2024 – 2034. Daarnaast was er € 70.000 onttrokken uit de voorziening riolering voor de inhuur van een medewerker riolering. Tot slot was er € 577.000 toegevoegd aan de voorziening vanwege lagere door te berekenen rente en achterblijvende investeringen.


Activiteit 010.040.010: Bij de bestuursrapportage 2023 is het volledig resterende bedrag van € 759.000 uit de egalisatiereserve voor groot onderhoud wegen onttrokken. Daarnaast is het budget voor groot onderhoud wegen geïndexeerd met € 190.500. 


Activiteit 010.050.010: In de begroting 2023 hebben we nog rekening gehouden met een egalisatiereserve voor afval. Volgens de regelgeving moet deze reserve worden omgezet in een voorziening. Dit heeft ertoe geleid dat in de bestuursrapportage 2023 de storting in de reserve is vervangen door een toevoeging aan de voorziening.

 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 2023 (vastgesteld) Gewijzigde begroting Realisatie 2023
Lasten
010.010.010 Iedereen wordt op tijd geïnformeerd over de Omgevingswet -379 0 -833 -455
010.020.010 Ontwikkeling wijken, buurten en kernen -565 -350 -808 -618
010.020.020 Subsidieren wijken en kernen -24 -25 -25 -29
010.030.010 We beheren ons openbaargroen en de begraafplaatsen -2.337 -1.615 -2.108 -1.922
010.030.030 We beheren onze waterhuishouding -2.231 -2.636 -3.433 -2.962
010.040.010 We onderhouden onze infrastructuur -4.040 -4.079 -5.225 -4.974
010.050.010 Afval scheiden -3.794 -2.835 -2.860 -3.094
010.050.020 Zwerfafval -66 -54 -54 -7
010.500.010 Loonkosten -5.312 -5.420 -5.685 -5.685
010.700.010 Rente en afschrijving -2.802 -4.564 -4.096 -2.966
Totaal Lasten -21.550 -21.578 -25.126 -22.712
Baten
010.010.010 Iedereen wordt op tijd geïnformeerd over de Omgevingswet 0 0 0 4
010.020.010 Ontwikkeling wijken, buurten en kernen 0 0 138 50
010.020.020 Subsidieren wijken en kernen 0 0 0 0
010.030.010 We beheren ons openbaargroen en de begraafplaatsen 381 344 344 347
010.030.030 We beheren onze waterhuishouding 6.659 7.618 7.875 7.145
010.040.010 We onderhouden onze infrastructuur 433 256 727 627
010.050.010 Afval scheiden 2.809 3.513 3.802 4.048
010.050.020 Zwerfafval 114 54 54 -27
Totaal Baten 10.396 11.785 12.940 12.193
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -11.154 -9.793 -12.186 -10.519
Onttrekkingen
010.050.010 Afval scheiden 0 0 0 0
010.710.010 Reserves 4.846 828 3.309 1.724
Totaal Onttrekkingen 4.846 828 3.309 1.724
Stortingen
010.710.010 Reserves -493 -397 0 -612
Totaal Stortingen -493 -397 0 -612
Mutaties reserves 4.353 431 3.309 1.113