Werken en leren
Wat speelt er?
Terug naar navigatie - Wat speelt er?-
Onze winkelcentra verdienen speciale aandacht om deze ook voor de toekomst levendig te houden. Daarom zijn de afgelopen periode veel stappen gezet in de vitalisering van onze winkelcentra. We zijn in Eibergen (afronding), Neede, Borculo én Ruurlo aan de slag via zogenaamde taskforces waarin we samenwerken met ondernemers en inwoners. Als gemeente faciliteren zo mogelijk de gewenste ontwikkelingen. We doen actief mee bij herinrichting of herontwikkeling van ‘onaantrekkelijke’ locaties/panden. We maken daarbij gebruik van de extra middelen die we daarvoor beschikbaar hebben, zoals de herstructureringsreserve of extra impulsgelden voor vitale kernen.
-
Aantrekkelijke bedrijventerreinen en voldoende ontwikkelingsmogelijkheden zijn voorwaardelijk om ondernemers te boeien en te binden. Dat betekent dat er voldoende ruimte moet zijn op (lokale en regionale) bedrijventerreinen. Op dit moment lopen we zowel regionaal als lokaal tegen de grenzen van de beschikbare ruimte aan.
-
Daarbij speelt steeds meer een rol dat (medewerkers van) bedrijven de directe omgeving van de bedrijven (openbare ruimte) belangrijk vinden bij het kiezen van hun werkomgeving. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat de bedrijventerreinen er verzorgd en groen uitzien en er oog is voor circulariteit, duurzaamheid en klimaatadaptatie.
-
Regionaal blijven we als Achterhoek de handen ineen slaan om onze gemeenschappelijke aantrekkelijkheid voor ondernemers en potentiële werknemers te vergroten. De Achterhoek profileert zich als smarthub Achterhoek (www.smarthub.nl) met kansen voor de Achterhoekse smart industry. Dit biedt niet alleen kansen voor de (hightech) maakindustrie, maar ook voor sectoren als agro/food, zorg en vrijetijdseconomie.
-
Nieuwe onderwijsconcepten vragen andere scholen. Ook op het gebied van duurzaamheid is veel te winnen. De schoolbesturen gaan zelf over huisvesting en het daarbij gewenste kwaliteitsniveau van voorzieningen (zoals ventilatie en verduurzaming). Daar passen ook eigen bijdragen in. Het streven is dat er in elke kern minimaal een basisschool open blijft; mits een school het minimum aantal leerlingen heeft, zoals vastgesteld door het Rijk en daarmee de kwaliteit van onderwijs gegarandeerd kan blijven. Het aantal leerlingen in Berkelland is gedaald en veel onderwijshuisvesting is toe aan renovatie. De gemeente Berkelland heeft vooruitlopend op landelijke wetgeving zelf al een integraal huisvestingsplan (IHP) voor onderwijshuisvesting opgesteld. De eerste fase van het IHP is gedekt in de begroting. De voorbereidingen voor de tweede fase zijn in gang gezet. Niet alle scholen kunnen qua vernieuwing op hetzelfde moment worden gestart. We blijven investeren en maken daarvoor ook gebruik van de reserve onderwijshuisvesting en vullen deze aan. Hierbij gebruiken we een flexibele planning: het geld is er, als het nodig is. Zo is duidelijk welk budget beschikbaar is. Resterende boekwaardes van vrijkomende scholen vormen vaak een kostenpost. Nu de woningmarkt aantrekt, kunnen locaties mogelijk ook geld opleveren. Dit draagt bij aan de financierbaarheid van de scholen.
-
De economische vooruitzichten zijn door de coronapandemie flink verslechterd. Daardoor komen er meer mensen aan de zijlijn te staan. Toch is in verschillende sectoren de vraag naar goedgeschoolde medewerkers zo groot dat het niet lukt om vacatures te vervullen. Dat maakt extra inzet en creatief samenwerken van alle betrokken partijen noodzakelijk. De juiste mensen op de juiste plek en werk voor iedereen! Ook voor mensen die hierbij een extra steuntje nodig hebben.
-
Om te komen tot een breed en samenhangend aanbod voor inwoners met een achterstand op de arbeidsmarkt, stelden we in 2019 de visie doorgaande ontwikkellijn vast. Hierin is met nadruk plaats voor lokale initiatieven (in 2019 geëvalueerd). In 2019 werden door een bestuursopdracht aan SDOA de contouren geschetst voor het traject ‘Samen aan het stuur’. Dit traject heeft grote gevolgen voor de verdere taakinvulling van de nieuwe organisatie Fijnder en de rol die we als gemeente hebben. Meldingen van inwoners komen binnen bij de gemeente en wanneer het nodig is, vindt een doorverwijzing plaats naar de tweedelijns uitvoeringsorganisatie werk en inkomen. De ondersteuning aan inwoners wordt integraal en zo veel mogelijk lokaal georganiseerd.
-
Op het gebied van armoedebestrijding is een aantal projecten uit het uitvoeringsprogramma gaande. Er is een digitale financiële wegwijzer gelanceerd, er is een breed platform voor schuldhulpverlening en we starten in 2020 met een traject rondom de vroegsignalering van schulden. In het kader van Berkelland in Balans (BiB) gaan wij actief met inwoners, bedrijven, deurwaarders en bewindvoerders in gesprek om tot betere werkwijzen te komen op het gebied van schuldhulpverlening, armoede en kwijtschelding gemeentelijke belasting.
-
We werken aan een goed vrijetijdsaanbod het hele jaar door op basis van het beleid ‘Beleef het in Berkelland’. We blijven aangesloten bij de regionale vrijetijdsagenda en zijn ervan overtuigd dan onze lokale ondernemers meeprofiteren van het sterke merk Achterhoek.
Speerpunt
Terug naar navigatie - SpeerpuntGoede onderwijshuisvesting en onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt. (070.010)
Wat gaan we daarvoor doen?
Actieve deelname aan de arbeidsmarkt voor iedereen die dat kan. (070.020)
Wat gaan we daarvoor doen?
Goed vestigingsklimaat voor ondernemers. (070.030)
Wat gaan we daarvoor doen?
Vitale winkelcentra. (070.040)
Wat gaan we daarvoor doen?
Promotie van Berkelland (en de Achterhoek). (070.050)
Wat gaan we daarvoor doen?
Gerichte armoedebestrijding. (070.060)
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Toelichting verschillen groter dan € 100.000 tussen vastgestelde en gewijzigde begroting 2023
Activiteit 070.010.020: Bij de bestuursrapportage 2023 is €520.000 bijgeraamd als inkomsten voor verkoop van Driesprong.
Activiteit 070.020.010: Bij de bestuursrapportage 2023 en de slotwijziging 2023 is de begroting met €303.000 bijgesteld op basis van de eerste en tweede bestuursrapportage van Fijnder.
Activiteit 070.060.010: Bij de bestuursrapportage 2023 en de slotwijziging 2023 is €2.128.000 beschikbaar gesteld voor de energietoeslag.
Exploitatie | Realisatie 2022 | 2023 (vastgesteld) | Gewijzigde begroting | Realisatie 2023 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
070.010.020 Huisvesting | -1.054 | -811 | -1.166 | -1.163 | |
070.020.010 Wij ondersteunen inwoners in re-integratie en toeleiding naar (betaald) werk. | -13.465 | -14.225 | -15.326 | -15.111 | |
070.020.020 Wij stimuleren inwoners om maximaal te participeren in de samenleving. | -146 | -211 | -131 | -125 | |
070.030.030 Stimuleren ontwikkelingen bedrijven | -1.374 | -430 | -444 | -500 | |
070.040.010 Faciliteren van ondernemersfonds | -219 | -218 | -218 | -212 | |
070.040.020 Aan de slag met de revitalisering van de centra | -47 | -36 | -74 | -60 | |
070.050.010 Effectief inzetten promotie | 0 | 0 | -58 | 0 | |
070.060.010 We bieden aanvullende inkomensondersteunende regelingen voor inwoners | -4.980 | -2.259 | -4.154 | -3.890 | |
070.060.030 We investeren in de lokale aanpak schuldhulpverlening | -59 | -236 | -170 | -96 | |
070.500.010 Loonkosten | -6.809 | -6.579 | -7.031 | -7.152 | |
070.700.010 Rente en afschrijving | -1.776 | -3.875 | -3.363 | -1.980 | |
Totaal Lasten | -29.928 | -28.879 | -32.134 | -30.290 | |
Baten | |||||
070.010.020 Huisvesting | 93 | 7 | 707 | 404 | |
070.020.010 Wij ondersteunen inwoners in re-integratie en toeleiding naar (betaald) werk. | 9.617 | 9.962 | 10.760 | 10.748 | |
070.020.020 Wij stimuleren inwoners om maximaal te participeren in de samenleving. | 8 | 8 | 8 | 6 | |
070.030.030 Stimuleren ontwikkelingen bedrijven | 1.421 | 504 | 504 | 626 | |
070.040.010 Faciliteren van ondernemersfonds | 209 | 203 | 203 | 212 | |
070.040.020 Aan de slag met de revitalisering van de centra | 58 | 59 | 59 | 60 | |
070.060.010 We bieden aanvullende inkomensondersteunende regelingen voor inwoners | 767 | 68 | 0 | 8 | |
070.500.010 Loonkosten | 260 | 0 | 0 | 250 | |
Totaal Baten | 12.433 | 10.811 | 12.240 | 12.314 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -17.495 | -18.068 | -19.894 | -17.976 | |
Onttrekkingen | |||||
070.710.010 Reserves | -3 | 2.632 | 3.814 | 2.133 | |
Totaal Onttrekkingen | -3 | 2.632 | 3.814 | 2.133 | |
Stortingen | |||||
070.710.010 Reserves | -506 | 0 | -799 | -738 | |
Totaal Stortingen | -506 | 0 | -799 | -738 | |
Mutaties reserves | -509 | 2.632 | 3.015 | 1.395 | |
Gerealiseerd resultaat | -18.004 | -15.436 | -16.880 | -16.582 |