Portefeuillehouder
Gerjan Teselink

Omschrijving (toelichting)

De Berkellandse wegen- en padenstructuur is niet alleen mooi, zij moet ook veilig zijn. We hebben als grote plattelandsgemeente een relatief groot aantal kilometers wegen en paden te onderhouden en te vervangen (rehabiliteren). We doen dat op basis van het door de gemeenteraad vastgestelde kwaliteitsniveau ‘Overwegend laag’.

 

De laatste jaren is het gemiddelde kwaliteitsniveau nipt op peil gehouden door onderhoud te plegen met incidentele middelen. Dat vinden we niet langer verantwoord. We willen een plus maken in het wegenbeheer om op het afgesproken kwaliteitsniveau te blijven. Daarom willen we het budget voor structureel onderhoud verhogen met € 500.000 per jaar. Bij meevallers in de gemeentelijke begroting willen we het budget verder aanvullen met € 300.000 per jaar. We maken een omslag naar een vorm van beheer waarbij de keuze voor een investering of onderhoud altijd gebaseerd is op een goede afweging tussen kosten (langjarig bezien), prestaties (o.a. gebruik en aanzien van de weg) en risico’s (o.a. hoe lang kan weg nog veilig gebruikt worden). De komende jaren richten we ons niet alleen op onderhoud, maar ook op rehabilitatie van wegen, fietsverbindingen en paden.

 

Van klompen- en kerkenpaden wordt veel gebruikgemaakt en ze worden gevonden en gewaardeerd door toeristen. We zetten in op voortzetting van de ondersteuning aan klompenpaden. We hebben aandacht voor de positie van de oude en nieuwe N18 in Eibergen, met oog voor het onderliggende wegennet. Veranderend weggebruik, bijvoorbeeld veroorzaakt door groter wordende landbouwvoertuigen en elektrische fietsen, vraagt om aandacht voor verkeersveiligheid. We gaan het bermbeheer buitengebied op een nieuwe leest schoeien. De bermpalen worden overbodig zodra het RVO, zoals afgesproken, gebruik gaat maken van de gedigitaliseerde kadastrale grenzen. 

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Onderhoud wegen

We onderhouden onze infrastructuur op het kwaliteitsniveau ‘overwegend laag’. De onderhoudsvraag stijgt echter uit boven de beschikbare middelen. Over 2023 is dat verschil gegroeid en dat zal ook in 2024 het geval zijn. Ondanks de structurele toevoeging aan het onderhoudsbudget van € 500.000. De inflatie heeft dat proces versneld. 

Geld (indicator)

R

Geld (toelichting)

Het saldo laat een positief resultaat zien van € 194.000. Dat komt echter door een overschot op (nog) niet uitgegeven geld, maar gereserveerd geld (o.a voor het opheffen van de NABO -niet actief beveiligde overweg- in Ruurlo) en een restant van de reserve groot onderhoud wegen samen in totaal € 589.000. We hebben dus een eigenlijk een overschrijding van € 395.000. Deze kwam voort uit hoge elektriciteitskosten voor verlichting (€ 165.000). Daarnaast hebben we meer moeten doen aan straatreiniging (€ 190.000): 2023 was één van groeizaamste jaren die we meegemaakt hebben. Door een combinatie van vocht en warmte bleef het onkruid maar groeien en hebben we veel meer beheersingsrondes moeten inzetten om het te beheersen. Ook heeft het materieel van de gladheidbestrijding veel onderhoud en reparatie nodig gehad, is er meer uitgeven aan zoutinkoop als gevolg van het nieuwe contract o.a. een extra eenmalig bedrag voor de strategische zoutvoorraad (samen € 40.000)

N.B. Er is een structureel geraamd tekort op het budget groot onderhoud wegen om het gekozen onderhoudsniveau te kunnen handhaven. Door elk jaar minder onderhoud dan benodigd uit te voeren, is de onderhoudsachterstand in 2023 verder opgelopen.