'Geld lenen kost geld!'
Financiering
Inleiding
Terug naar navigatie - InleidingIn deze paragraaf wordt ingegaan op het treasurybeleid en de wijze waarop dit in de begroting is opgenomen. De financieringsparagraaf geeft daarnaast inzicht in de rentelasten, het renteresultaat, de financieringsbehoefte en de wijze waarop de rente aan grondexploitaties en taakvelden wordt toegerekend.
Het gemeentelijke treasurybeleid is opgenomen in de financiële verordening 2023 en het treasurystatuut 2018.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - OntwikkelingenRente ontwikkelingen:
Een belangrijk onderdeel voor de randvoorwaarden van het treasurybeleid is de renteontwikkeling. De korte rente is in 2023 flink gestegen. De rente die we bij het Rijk ontvangen was begin 2023 1,906 % en eind van het jaar 3,899 %. In het 2e deel van 2023 hadden we een ruimere liquiditeitspositie bij het Rijk. Dit leverde in combinatie met de hoge korte rente een mooie rentebate op. De kapitaalmarkt rente was veel stabieler in 2023. Per saldo was er sprake van een lichte daling. Opvallend is dat de tarieven voor de verschillende looptijden van de leningen dicht bij elkaar lagen. We hebben in 2023 geen nieuwe langjarige lening afgesloten.
Ontwikkeling | Rente bij Schatkist | kapitaalmarktrente (10 jarige lening) |
---|---|---|
1 januari 2023 | 1,906% | 3,36% |
31 december 2023 | 3,899% | 2,86% |
Liquiditeitsontwikkeling
Onze liquiditeitspositie is verbeterd gedurende 2023. Het 1e deel van 2023 zijn er nog kasgeldleningen afgesloten. Dit was in het 2e deel van 2023 niet meer nodig. De ontvangen bedragen inzake btw compensatiefonds, opvang Oekraïners en project RuNeBo zijn van invloed geweest op een positieve liquiditeitspositie. Hierdoor was het niet nodig lange financiering aan te trekken.
Risicobeheer
Terug naar navigatie - RisicobeheerIn het treasurystatuut staat dat de financieringsfunctie dient tot het beschermen tegen ongewenste financiële risico’s zoals renterisico’s, koersrisico’s, kredietrisico’s, liquiditeitsrisico’s en valutarisico’s. Hierna wordt aangegeven in welke mate deze risico’s zich voordoen en op welke wijze deze risico’s worden beheerst.
Voor het renterisicobeheer worden de normen gehanteerd conform de Wet FIDO. Het gaat hierbij om de kasgeldlimiet en de renterisiconorm. De kasgeldlimiet en de renterisiconorm hebben allebei als doel de leningenportefeuille te behoeden voor een onverantwoord grote gevoeligheid voor rente fluctuaties.
Kasgeldlimiet
Terug naar navigatie - KasgeldlimietMet de kasgeldlimiet wordt een beperking opgelegd aan de omvang van de netto vlottende schuld. Deze bedraagt 8,5% van het begrotingstotaal bij aanvang van het begrotingsjaar. Voor 2023 is dat 11,2 miljoen (131,8 miljoen x 8,5%). In het 1e deel van 2023 zijn er nog kasgeldleningen aangetrokken. In de 2e helft van 2023 was dat niet meer nodig. Hierdoor bleven we ruim onder de kasgeldlimiet.
Omvang begroting op 1 januari 2023 | 131.777 | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | Toegestane kasgeldlimiet | Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 |
In procenten van de grondslag | 8,5 | 8,5 | 8,5 | 8,5 | |
In bedragen | 11.201 | 11.201 | 11.201 | 11.201 | |
2 | Omvang vlottende schuld | ||||
Opgenomen gelden < 1 jaar | 8.333 | 20.000 | |||
Schuld in rekening-courant | 11 | 8 | 71 | ||
Gestorte gelden door derden < 1 jaar | |||||
Totale omvang van de vlottende schulden | 8.344 | 20.008 | 0 | 71 | |
3 | Vlottende middelen | ||||
Contante gelden in kas | 7 | 7 | 7 | 6 | |
Tegoeden rekening-courant | 3.402 | 15.032 | 8.458 | 13.866 | |
Overige uitstaande gelden < 1 jaar | |||||
Totale omvang van de vlottende middelen | 3.409 | 15.039 | 8.465 | 13.872 | |
4 | Toets kasgeldlimiet (Ruimte +/Overschrijding -) | 6.266 | 6.232 | 19.666 | 25.002 |
Rente risico
Terug naar navigatie - Rente risicoDe renterisiconorm bepaalt het maximum aan leningen met een rente typische looptijd van één jaar of langer die geherfinancierd moeten worden of waarvan de rente herzien moet worden. Deze bedraagt 20% van het begrotingstotaal bij aanvang van het begrotingsjaar. De ontwikkeling van de renterisiconorm in 2023 is hieronder weergegeven.
Stap | Variabelen renterisiconorm | 2023 |
---|---|---|
1 | Renteherzieningen | |
2 | Aflossingen | 2.648 |
3 | Renterisico (1+2) | 2.648 |
4 | Renterisiconorm | 26.355 |
5 | Ruimte onder risiconorm (+) of overschrijding risiconorm (-) | 23.707 |
4a | Begrotingstotaal | 131.777 |
4b | Percentage regeling | 20 |
4 = 4a x 4b/100 | Renterisiconorm | 26.355 |
Er is in 2023 geen lange financiering aangetrokken en er hebben alleen reguliere aflossingen van de bestaande leningportefeuille plaatsgevonden. Er bleef daarom voldoende ruimte onder de risiconorm.
Koersrisico's
Koersrisico’s worden gelopen op deelneming door daling van de waarde van de aandelen. Ultimo 2023 bezat de gemeente aandelen in de volgende partijen:
Twence, AGEM. BNG Bank, Alliander, de Laarberg.
Er is geen daling in de waarde van de aandelen geweest in 2023
Kredietrisico's
Kredietrisico’s worden gelopen bij het uitzetten van overtollige middelen en het verstrekken van leningen en garantstellingen. Kredietrisico’s worden beperkt door de eisen die de Wet financiering decentrale overheden (Wet FIDO) stelt en door de specifieke eisen die de gemeente stelt aan de partij waaraan middelen worden verstrekt.
Eventuele tijdelijke overtollige kasmiddelen zullen worden uitgezet conform de wettelijke kaders voor het schatkistbankieren.
Hieronder een overzicht van de verstrekte leningen in 2023.
Overzicht verstrekte leningen bedragen x € 1.000 | stand per 1-1-2023 | stand per 31-12-2023 |
---|---|---|
Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen | 5.148 | 5.148 |
Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen | 72 | 72 |
Kapitaalverstrekkingen aan overige verbonden partijen | 7.372 | 3.516 |
Leningen aan deelnemingen | 22.802 | 22.802 |
Leningen aan overige verbonden partijen | 7.360 | 7.959 |
Overige langlopende leningen | 4.426 | 4.276 |
Leningen aan openbare lichamen | 2.740 | 1.648 |
Totaal | 49.920 | 45.421 |
Liquiditeitsrisico's
De gemeente beperkt haar interne liquiditeitsrisico’s door haar treasuryactiviteiten te baseren op de liquiditeitsplanning.
Valutarisico's
Valutarisico’s worden in de gemeente uitgesloten door uitsluitend leningen te verstrekken, aan te gaan of te garanderen in euro’s.
Rentelasten en baten
Terug naar navigatie - Rentelasten en batenRentelasten
De rentelasten in de begroting zijn gebaseerd op de langlopende leningen en geraamde financieringsbehoefte. De financieringsbehoefte wordt bepaald door de ontwikkeling van de reguliere exploitatie, het investeringsplan en de mutaties op de grondexploitatie.
De werkelijke rentelasten in 2023 waren € 1.233.284. Hieronder de stand van de lening portefeuille begin en eind 2023
Lening (x € 1.000) | Looptijd | Rente | Saldo 1-1-2023 | Aflossing | Saldo 31-12-2023 |
---|---|---|---|---|---|
BNG Bank | 25 jaar lineair | 2.990 | 39.559 | 1.648 | 37.911 |
BNG Bank | 10 jaar lineair | -0.05 | 8.000 | 1.000 | 7.000 |
BNG Bank | 5 jaar fixed | 0.5 | 10.000 | 10.000 | |
Totaal | 57.559 | 2.648 | 54.911 |
Rentebaten
De rentebaten betreffen de inkomsten uit:
- personeelshypotheken: € 45.180
- verstrekte leningen: € 1.284.000
Doorberekende rente/renteresultaat
In de begroting wordt rente doorberekend aan de grondexploitatie en aan taakvelden. Er wordt uitgegaan van totaal financiering. Dit houdt in dat aangetrokken leningen betrekking hebben op alle activiteiten van de gemeente. De wijze waarop er wordt doorberekend is als volgt:
Grondexploitatie
De aan de grondexploitatie doorberekende rente is conform de voorschriften van het BBV. Het percentage wordt berekend op basis van het gewogen gemiddelde rentepercentage van de bestaande leningenportefeuille, naar verhouding vreemd vermogen/totaal vermogen. Voor 2023 is deze 1%.
Taakvelden
Aan taakvelden wordt rente toegerekend op basis van een omslagpercentage. Het begrote omslagpercentage wordt berekend door de totale begrote rentelasten te delen door het begrote saldo van de investering op 1 januari van het begrotingsjaar. Indien de afwijking bij realisatie tussen de werkelijke rentelasten en de voor gecalculeerde toegerekende rentelasten groter is dan 25% moet er gecorrigeerd worden. De afwijking tussen de werkelijke en toegerekende rentelasten is meer dan 25% van de werkelijke lasten. Daarom is er een herberekening doorgevoerd van de toe te rekenen rente. In de herberekening is een percentage van 0 % toegepast. (In de begroting 2023 is een percentage van 0,3 % aangehouden).
Renteresultaat
Het renteresultaat geeft het saldo weer van rentelasten en toegerekende rente aan taakvelden. Het renteresultaat maakt onderdeel uit van de algemene dekkingsmiddelen.
Schema rentetoerekening Jaarrekening | 2023 |
---|---|
Externe rente korte en lange financiering | 1.443.937 |
Externe rentebaten | -1.703.943 |
Saldo rentelasten en rente baten | - 260.006 |
Toerekening bijzondere rentes: | |
Rente grondexploitatie | 14.751 |
Rentebaten projectfinanciering | |
Aan taakvelden toe te rekenen externe rente | 14.751 |
Saldo door te rekenen externe rente | -274.757 |
Rente eigen vermogen | 0 |
Rente voorzieningen | 0 |
Totaal geraamde aan taakvelden toe te rekenen rente | -274.757 |
Werkelijk aan taakvelden toegerekend | 345.407 |
Renteresultaat op taakveld Treasury | -620.164 |