Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2022
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2022
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Inleiding
        1. Blz. 5 Inleiding
      2. Blz. 6 Analyse resultaat
        1. Blz. 7 Resultaat
        2. Blz. 8 Saldo rekening
        3. Blz. 9 Analyse
        4. Blz. 10 Toelichting
      3. Blz. 11 Leeswijzer
        1. Blz. 12 Financiële kaders
        2. Blz. 13 Indeling Jaarstukken
        3. Blz. 14 Jaarverslag
        4. Blz. 15 Beleidsindicatoren
        5. Blz. 16 Jaarrekening
        6. Blz. 17 Lezen van tabellen
      4. Blz. 18 Overzicht van baten en lasten per programma
        1. Blz. 19 Overzicht van baten en lasten
      5. Blz. 20 Plezierig Wonen
        1. Blz. 21 Kwalitatief goede woningvoorraad nu en in de toekomst
        2. Blz. 22 Wat speelt er?
        3. Blz. 23 Speerpunten
          1. Blz. 24 Toekomstgerichte bestaande woningen en wijken.
            1. Blz. 25 We continueren prestatieafspraken met ProWonen en huurdersvertegenwoordiging voor verdere verduurzaming van sociale huurwoningen en duurzame nieuwbouw.
            2. Blz. 26 We starten met een pilot integrale wijkaanpak voor transformatie van woningen en het toekomstbestendig maken van wijken. (010.070)
            3. Blz. 27 We stimuleren met verschillende (financiële) instrumenten particuliere eigenaren om te investeren in het verbeteren van de woning.
            4. Blz. 28 We zijn samen met Kruiswerk en het Energieloket actief aan de slag met de campagne Heerlijk Thuis in Huis. (010.060)
          2. Blz. 29 Aantrekkelijke nieuwe woningen.
            1. Blz. 30 We bewaken de gemeentelijke grondexploitatie. (010.020)
            2. Blz. 31 We bieden ruimte aan flexwoonconcepten.
            3. Blz. 32 We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (010.100)
            4. Blz. 33 We blijven ruimte bieden voor goede, innovatieve woningbouwplannen die aansluiten bij de behoefte van onze inwoners.
            5. Blz. 34 We inventariseren in alle kernen in Berkelland de woonbehoefte van inwoners. (010.030)
            6. Blz. 35 We monitoren landelijke en regionale ontwikkelingen op de woningmarkt. (010.045)
            7. Blz. 36 We stimuleren (pilots voor) innovatieve woningen en woonvormen.
          3. Blz. 37 Ouderen en mensen met een zorgvraag voelen zich thuis in een geschikte woning en in een fijne leefomgeving.
            1. Blz. 38 We geven ruimte aan nieuwe woonzorginitiatieven.
            2. Blz. 39 We koppelen actief zorgaanbieders en ontwikkelaars aan geschikte locaties nabij voorzieningen.
            3. Blz. 40 We realiseren maatwerk voor bijzondere doelgroepen op basis van actuele behoefte en taakstellingen.
            4. Blz. 41 We staan open voor (CPO-)initiatieven van ouderen.
            5. Blz. 42 We werken samen met zorgaanbieders, corporaties en ontwikkelaars aan een passend aanbod van wonen en zorg.
        4. Blz. 43 Wat mag het kosten
        5. Blz. 44 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      6. Blz. 45 Fijn Leven
        1. Blz. 46 Een toegankelijke, klimaatbestendige en kleurrijke leefomgeving
        2. Blz. 47 Wat speelt er?
        3. Blz. 48 Speerpunt
          1. Blz. 49 Investeren in de samenleving.
            1. Blz. 50 Samen met inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen stellen we wijkagenda’s op en voeren ze uit.
            2. Blz. 51 We ondersteunen initiatieven uit wijken, buurten en kernen. (020.100)
            3. Blz. 52 We ontwikkelen het gebiedswethouderschap verder door.
            4. Blz. 53 We verstevigen onze netwerken in wijken en kernen en hebben oog voor die groepen die nog niet zo betrokken of in beeld zijn.
          2. Blz. 54 Een uitnodigende leefomgeving.
            1. Blz. 55 Bij plannen en onderhoud zetten we in op het stimuleren van ‘bewegen’ in onze leefomgeving.
            2. Blz. 56 We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen. (020.020)
            3. Blz. 57 We investeren extra in verbetering van de kwaliteit van het groen(onderhoud). (020.120)
            4. Blz. 58 We passen waar mogelijk ecologisch beheer toe, niet alleen bij bermen, maar ook andere terreinen, zoals parken, in gemeentelijk bezit.
            5. Blz. 59 We realiseren groen/-blauwe parels (aantrekkelijke plekken met groen en water) in de kernen.
          3. Blz. 60 Leefomgeving aangepast aan het veranderende klimaat.
            1. Blz. 61 We voeren het watertakenplan 2019-2023 uit (de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan). (020.030)
          4. Blz. 62 Veilige en makkelijk berijdbare wegen en paden.
            1. Blz. 63 We bepalen waar mogelijk samen met inwoners en ondernemers de (her)inrichting van onze wegen en paden.
            2. Blz. 64 We investeren extra in onderhoud van wegen en paden in het buitengebied op basis van een plan van aanpak. (020.110)
            3. Blz. 65 We onderhouden onze infrastructuur (wegen en paden). (020.040)
          5. Blz. 66 Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen.
            1. Blz. 67 Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren. (020.050)
          6. Blz. 68 Hergebruik van grondstoffen (Van Afval Naar Grondstof).
            1. Blz. 69 We gaan gericht zwerfafval tegen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval. (020.060)
            2. Blz. 70 We werken een nieuw grondstoffenplan (Van afval naar grondstof 2023-2027) uit in maatregelen waarbij we inzetten op zoveel mogelijk grondstofhergebruik en zo min mogelijk restafval. (020.070)
          7. Blz. 71 Gemeentelijke gebouwen en scholen.
            1. Blz. 72 We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met onder andere demografische ontwikkelingen. (020.080)
            2. Blz. 73 We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente. (020.090)
            3. Blz. 74 We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
        4. Blz. 75 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 76 Projecten
        6. Blz. 77 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      7. Blz. 78 Vitaal Platteland
        1. Blz. 79 Een vitaal en innovatief buitengebied
        2. Blz. 80 Wat speelt er?
        3. Blz. 81 Speerpunt
          1. Blz. 82 Toekomstgericht ondernemen in het buitengebied.
            1. Blz. 83 We doorlopen een kavelruilproces om een betere landbouwstructuur te organiseren en onderzoeken de mogelijkheden voor een nieuw vrijwillig kavelruil project. (030.080)
            2. Blz. 84 We maken een nieuw bestemmingsplan buitengebied dat binnen de wettelijke mogelijkheden zoveel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkelingen. (030.070)
            3. Blz. 85 We ondersteunen boeren en andere initiatiefnemers bij vragen over duurzaamheid.
            4. Blz. 86 We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied. (030.010)
            5. Blz. 87 We voeren het project korte ketens in de Achterhoek uit. (030.100)
          2. Blz. 88 Mooi Landschap.
            1. Blz. 89 Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschap en het behoud van landschapselementen. (030.020)
            2. Blz. 90 We gaan door met het oplossen van knelpunten in bestaande wandel- en fietsroutes in afstemming met Stichting Achterhoek toerisme.
            3. Blz. 91 We voeren het plan van aanpak voor de aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing uit. (030.050)
            4. Blz. 92 We voeren het plan van aanpak voor de stimulering van de sanering van asbestdaken uit. (030.060)
            5. Blz. 93 We zetten samen met het Waterschap en de Euregio in op concrete plannen voor de beleefbaarheid van het stroomgebied van de Berkel tussen Borculo en Lochem.
          3. Blz. 94 Sociaal vitaal.
            1. Blz. 95 De Voormekaar teams hebben extra oog voor de situatie bij agrariërs en stoppers.
            2. Blz. 96 Voor meer informatie over maatregelen om onze inwoners zo lang mogelijk thuis te laten wonen zie programma Plezierig Wonen.
            3. Blz. 97 We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader. (030.090)
            4. Blz. 98 We ondersteunen initiatieven van inwoners uit de kleine kernen om de samenwerking tussen verenigingen te vergroten. (030.030)
        4. Blz. 99 Wat mag het kosten
        5. Blz. 100 Projecten
        6. Blz. 101 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      8. Blz. 102 Zorg voor wie dat nodig heeft
        1. Blz. 103 Samen denken, samen doen
        2. Blz. 104 Wat speelt er?
        3. Blz. 105 Speerpunt
          1. Blz. 106 Zorg zoveel mogelijk voorkomen.
            1. Blz. 107 Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. Daarnaast organiseren we meer algemene voorzieningen als steunpunt in de kern/wijk.
            2. Blz. 108 We stimuleren nieuwe vormen van ondersteuning, hulp en zorg. Vernieuwingen proberen wij kleinschalig uit en we stellen deze bij in nauwe samenwerking met direct betrokkenen. Dit doen we in een experimentele aanpak met minder regels. (040.070)
            3. Blz. 109 Wij bieden onze inwoners de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om maatschappelijke ondersteuning zelf in te kopen (Wmo - PGB). (040.025)
            4. Blz. 110 Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren in de samenleving. (040.010)
          2. Blz. 111 De jeugd ontwikkelt zich positief.
            1. Blz. 112 We organiseren algemene voorzieningen en preventieve activiteiten voor jeugd en/of hun ouders/verzorgers.
            2. Blz. 113 Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet - pgb). (040.020)
            3. Blz. 114 Wij bieden onze jonge inwoners en hun ouders/verzorgers jeugdhulp. (040.030)
          3. Blz. 115 Iedereen doet mee in Berkelland.
            1. Blz. 116 We bieden ruimte aan inwoners en professionals om in te zetten op innovatieve oplossingen voor een gezonde leefstijl. Voorbeeldinitiatieven van buurten, scholen en verenigingen krijgen extra aandacht.
            2. Blz. 117 We geven samen invulling aan de Lokale Inclusie Agenda.
            3. Blz. 118 Wij verbeteren de toegang tot onze regelingen die zich richten op meedoen aan de samenleving, vroegsignalering van schulden en schuldhulpverlening.
          4. Blz. 119 Nieuwkomers burgeren in.
            1. Blz. 120 Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering. (040.050)
          5. Blz. 121 Voldoende en krachtige vrijwilligers en mantelzorgers die worden gesteund waar het nodig is.
            1. Blz. 122 Wij realiseren een steunpunt voor mantelzorgers waar informatie, advies en ondersteuning samenkomen.
            2. Blz. 123 Wij realiseren een vrijwilligerspunt Berkelland waar vraag en aanbod elkaar bereiken.
        4. Blz. 124 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 125 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      9. Blz. 126 Werken en ondernemen in een sterke regio
        1. Blz. 127 Een warm welkom voor werk
        2. Blz. 128 Wat speelt er?
        3. Blz. 129 Speerpunt
          1. Blz. 130 Promotie van Berkelland (en de Achterhoek).
            1. Blz. 131 Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken. (050.120)
          2. Blz. 132 Goed vestigingsklimaat voor ondernemers.
            1. Blz. 133 We denken snel en actief mee met ondernemers. (We leggen de rode loper uit.)
            2. Blz. 134 We voeren de economische agenda 2020-2024 uit.
            3. Blz. 135 We willen een goede en veilige wegverbinding tussen bedrijventerrein ‘De Laarberg’ en de snelweg A1.
            4. Blz. 136 We zetten in op meer samenwerking met Duitsland, om kansen voor ondernemers en inwoners te benutten.
          3. Blz. 137 Vitale winkelcentra.
            1. Blz. 138 Faciliteren van het ondernemersfonds. (050.030)
            2. Blz. 139 Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde taskforces voor elke kern (en centrum), gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra. (050.130)
            3. Blz. 140 We blijven inzetten op compacte centra waarin het fijn verblijven is, onder andere door het creëren van groen/blauwe parels (zie ook programma ‘Fijn leven’). (050.035)
          4. Blz. 141 Iedereen doet mee met werk, betaald of onbetaald.
            1. Blz. 142 Samen met Fijnder en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag.
            2. Blz. 143 Voor de doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt zorgen we voor een doorgaande ontwikkellijn, waarin zij integraal ondersteund worden.
            3. Blz. 144 Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering). (050.040)
            4. Blz. 145 We gaan meer inzetten op ‘social return’: beter gebruikmaken van de mogelijkheden om bij aanbestedingen bedrijven en organisaties een sociale bijdrage te laten leveren.
            5. Blz. 146 We maken duurzame verbindingen met ondernemers en organisaties gericht op de inzet van kwetsbare medewerkers onder de Participatiewet. (050.050)
          5. Blz. 147 Goed onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt.
            1. Blz. 148 Bewaken dat er goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt. (050.060)
          6. Blz. 149 Vrijetijdsaanbod het hele jaar door.
            1. Blz. 150 We ondersteunen (lokale en regionale) projecten onder andere voor productontwikkeling op het gebied van verblijfs- en dagrecreatie. (050.070)
        4. Blz. 151 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 152 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      10. Blz. 153 Actief met duurzaamheid en energie
        1. Blz. 154 Alle hens aan dek!
        2. Blz. 155 Wat speelt er?
        3. Blz. 156 Speerpunt
          1. Blz. 157 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Wonen. (060.011)
            1. Blz. 158 We doen mee aan pilots voor de verduurzaming van woningen.
            2. Blz. 159 We gaan door met 'Achterhoek Bespaart' en het aanbieden van gunstige leningen.
            3. Blz. 160 We informeren en adviseren via het Achterhoekse energieloket.
            4. Blz. 161 We laten onderzoek doen naar een subsidieregeling asbestdakbeschot en dakisolatie.
            5. Blz. 162 We voeren steekproeven uit ter controle van de getroffen maatregelen.
          2. Blz. 163 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Bedrijven. (060.012)
            1. Blz. 164 We bieden DOE scans aan voor het MKB. (060.012)
            2. Blz. 165 We stimuleren het gezamenlijk optrekken van bedrijven bij de energietransitie. (060.012)
            3. Blz. 166 We stimuleren zon op bedrijvendaken (motie M20-03).
            4. Blz. 167 We zorgen ervoor dat de Omgevingsdienst bedrijven controleert.
          3. Blz. 168 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Maatschappelijke Organisaties en verenigingen. (060.013)
            1. Blz. 169 We gaan door met de subsidieregeling maatschappelijke initiatieven.
            2. Blz. 170 We promoten energiebesparing bij maatschappelijke organisaties.
          4. Blz. 171 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Grootschalige opwek. (060.014)
            1. Blz. 172 We begeleiden initiatiefnemers voor energieopwek op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame energie).
          5. Blz. 173 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Regionale samenwerking. (060.015)
            1. Blz. 174 We werken met andere overheden aan de regionale energiestrategie.
          6. Blz. 175 Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Communicatie en bewustwording. (060.016)
            1. Blz. 176 We zorgen voor communicatie en bewustwording. (060.016)
          7. Blz. 177 Van het aardgas af. (060.050)
            1. Blz. 178 Aan de slag met de transitievisie warmte.
            2. Blz. 179 We benutten de kansen die voorbij komen om haalbaarheid van warmteplannen te onderzoeken.
          8. Blz. 180 Gemeente als voorbeeld. (060.017)
            1. Blz. 181 We investeren versneld in verduurzaming van ons eigen vastgoed.
            2. Blz. 182 We voeren motie M19-08 uit (eigen gemeentelijk initiatief voor grootschalige energieopwek).
            3. Blz. 183 Wij monitoren onze organisatie/bedrijfsvoering met de CO2 prestatieladder. (060.017)
            4. Blz. 184 Wij vergroenen ons energieverbruik.
            5. Blz. 185 Wij voeren de reductiemaatregelen uit van de CO2 prestatieladder. (060.017)
        4. Blz. 186 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 187 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      11. Blz. 188 Sport is meer!
        1. Blz. 189 Een leven lang sporten en bewegen
        2. Blz. 190 Wat speelt er?
        3. Blz. 191 Speerpunt
          1. Blz. 192 Een leven lang sporten en bewegen voor iedereen.
            1. Blz. 193 Voor volwassenen uit minima-gezinnen zijn er de regelingen gericht op meedoen waardoor zij kunnen sporten en bewegen.
            2. Blz. 194 We faciliteren ‘Achterhoek in beweging' en ondersteunen initiatieven uit de samenleving. (070.070)
            3. Blz. 195 We ondersteunen de uitvoering van het lokale sportakkoord. (070.090)
            4. Blz. 196 We zetten combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn. (070.010)
          2. Blz. 197 Toekomstbestendige verenigingen en sportinfrastructuur.
            1. Blz. 198 We beheren gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties. (070.020)
            2. Blz. 199 We faciliteren de Sport Federatie Berkelland. (070.030)
            3. Blz. 200 We ondersteunen de exploitatie van zwembaden en de bijbehorende sportaccommodaties. (070.041)
            4. Blz. 201 We ondersteunen sportverenigingen financieel. (070.050)
        4. Blz. 202 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 203 Projecten
        6. Blz. 204 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      12. Blz. 205 Cultuur is van iedereen
        1. Blz. 206 Cultuur beleef je in Berkelland
        2. Blz. 207 Wat speelt er?
        3. Blz. 208 Speerpunt
          1. Blz. 209 Een samenhangende cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma.
            1. Blz. 210 Aan de slag met het uitvoeringsprogramma cultuur- en erfgoed. (080.110)
            2. Blz. 211 We helpen culturele organisaties bij de (door)ontwikkeling naar toekomstbestendigheid. (080.120)
            3. Blz. 212 We ondersteunen de (vrijwilligers van de) dorpsböke. (080.010)
            4. Blz. 213 We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden. 080.020)
            5. Blz. 214 We subsidiëren de activiteiten van bibliotheek Oost-Achterhoek. (080.040)
            6. Blz. 215 We subsidiëren de instandhouding van monumenten. (080.050)
            7. Blz. 216 We subsidiëren de lokale omroep. (080.021)
            8. Blz. 217 We subsidiëren het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers (ECAL). (080.060)
            9. Blz. 218 We subsidiëren musea. (080.051)
            10. Blz. 219 We zorgen voor cultuureducatie voor ieder kind in het basisonderwijs. (080.041)
            11. Blz. 220 We zorgen voor het onderhoud van kunst in de openbare ruimte. (080.022)
        4. Blz. 221 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 222 Projecten
        6. Blz. 223 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      13. Blz. 224 Samen veilig
        1. Blz. 225 Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
        2. Blz. 226 Wat speelt er?
        3. Blz. 227 Speerpunt
          1. Blz. 228 Een veilige woon- en leefomgeving voor alle inwoners.
            1. Blz. 229 Dienstverlening Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s).
            2. Blz. 230 In 2022 stellen we een nieuw Integraal Veiligheidsplan op.
            3. Blz. 231 We creëren en behouden een vertrouwensband.
            4. Blz. 232 We dragen bij aan de Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland. (090.010)
            5. Blz. 233 We maken een breed plan om problemen als gevolg van overmatig alcohol- en drugsgebruik van jeugd aan te pakken. (090.020)
            6. Blz. 234 We richten ons op onveiligheidsgevoelens.
            7. Blz. 235 We zijn betrokken bij buurtbewoners en partners.
          2. Blz. 236 Geen ruimte voor ‘ondermijning’.
            1. Blz. 237 We maken kaders en richtlijnen voor de huisvesting van arbeidsmigranten en zorgen ervoor dat deze worden nageleefd, om zo negatieve aspecten van arbeidsmigratie (zoals mensenhandel, slechte woonomstandigheden en overlast) te beperken.
            2. Blz. 238 We maken onze inwoners en collega’s bewust van situaties die met ondermijning te maken kunnen hebben.
            3. Blz. 239 We werken nog meer samen met onze inwoners en betrokken partners door informatie uit te wisselen, verbindingen te maken en het makkelijk te maken melding te doen van mogelijke situaties van ondermijning.
          3. Blz. 240 Verminderen criminaliteit in buitengebied en kernen.
            1. Blz. 241 We ondersteunen (onder andere met financiële middelen) het Keurmerk Veilig Ondernemen voor het hele buitengebied.
            2. Blz. 242 We zetten in op intensieve gerichte daderaanpak, een gebiedsgerichte aanpak, preventie én aandacht voor het slachtoffer.
        4. Blz. 243 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 244 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 245 Beleidsindicatoren
      14. Blz. 246 Aan de slag met de Omgevingswet
        1. Blz. 247 Een nieuwe manier van (samen)werken
        2. Blz. 248 Wat speelt er?
        3. Blz. 249 Speerpunt
          1. Blz. 250 Concreet aan de slag met een Omgevingsvisie. (120.010)
            1. Blz. 251 We maken een leidraad voor participatie.
            2. Blz. 252 We oefenen met een aantal pilots.
            3. Blz. 253 We volgen het plan van aanpak uit 2019 om te komen tot een Omgevingsvisie.
          2. Blz. 254 Werken volgens de nieuwe wet.
            1. Blz. 255 We passen - waar nodig - onze regelgeving aan.
            2. Blz. 256 We passen onze systemen op tijd aan, afhankelijk van de voortgang van het Digitaal stelsel Omgevingswet.
            3. Blz. 257 We richten onze werkprocessen opnieuw in.
            4. Blz. 258 We zorgen op tijd voor afspraken over de benodigde informatie-uitwisseling en archivering tussen ketenpartners.
            5. Blz. 259 We zorgen voor opleiding en training.
        4. Blz. 260 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 261 Projecten
        6. Blz. 262 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      15. Blz. 263 Algemeen Bestuur en Bedrijfsvoering
        1. Blz. 264 Wat speelt er?
        2. Blz. 265 Speerpunt
          1. Blz. 266 Algemeen bestuur
            1. Blz. 267 155.105 Algemeen bestuur
          2. Blz. 268 Klantgerichte dienstverlening
          3. Blz. 269 Moderne bedrijfsvoering
            1. Blz. 270 155.080 Uitvoering OZB
            2. Blz. 271 155.100 Bedrijfsvoeringskosten
        3. Blz. 272 Wat mag het kosten?
      16. Blz. 273 Overzicht van algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
        1. Blz. 274 Wat speelt er?
        2. Blz. 275 Doelstellingen
          1. Blz. 276 Dekkingsmiddelen
            1. Blz. 277 150.020 Beheer financiële middelen
            2. Blz. 278 150.040 Belastingen en leges
            3. Blz. 279 150.050 Heffen OZB
            4. Blz. 280 150.060 Algemene uitkering
            5. Blz. 281 150.110 We verlagen de lasten voor inwoners en verenigingen
          2. Blz. 282 Overige baten en lasten (150.090)
            1. Blz. 283 Algemene baten en lasten.
            2. Blz. 284 Onvoorzien.
        3. Blz. 285 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        4. Blz. 286 Wat mag het kosten?
      17. Blz. 287 Jaarrekening
        1. Blz. 288 Balans per 31-12
          1. Blz. 289 Balans Activa
          2. Blz. 290 Totaal generaal Activa
          3. Blz. 291 Recht op verliescompensatie krachtens de wet op de Vennootschapsbelasting 1969
          4. Blz. 292 Balans Passiva
          5. Blz. 293 Totaal generaal Passiva
          6. Blz. 294 Gewaarborgde geldleningen
        2. Blz. 295 Overzicht van Baten en Lasten
          1. Blz. 296 Overzicht van baten en lasten
        3. Blz. 297 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          1. Blz. 298 Inleiding
          2. Blz. 299 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
          3. Blz. 300 Balans
        4. Blz. 301 Toelichting op de balans
          1. Blz. 302 Immateriële vaste activa
          2. Blz. 303 Verloopoverzicht immateriële vast activa
          3. Blz. 304 Materiële vaste activa
          4. Blz. 305 Toelichting MVA
          5. Blz. 306 Verloopoverzicht erfpachtgronden (x 1.000)
          6. Blz. 307 Verloopoverzicht boekwaarde investeringen met economisch nut (x €1.000)
          7. Blz. 308 Verloopoverzicht boekwaarde investeringen met een maatschappelijk nut (x € 1.000)
          8. Blz. 309 Financiële vaste activa
          9. Blz. 310 Verloopoverzicht Financiële vaste activa (x € 1.000)
          10. Blz. 311 Toelichting Fin vaste activa
          11. Blz. 312 Voorraden
          12. Blz. 313 Toelichting voorraden
          13. Blz. 314 Voorziening naar aanleiding van demografische ontwikkelingen
          14. Blz. 315 Verloopoverzicht onderhanden werk
          15. Blz. 316 Vervolg grex
          16. Blz. 317 Toelichting verloop onderhanden werk
          17. Blz. 318 Uitzettingen korter dan één jaar
          18. Blz. 319 Toelichting Uitzettingen korter dan één jaar
          19. Blz. 320 Drempelbedrag Schatkistbankieren
          20. Blz. 321 Liquide middelen
          21. Blz. 322 Overlopende activa
          22. Blz. 323 Verloop overlopende activa
          23. Blz. 324 Eigen Vermogen
          24. Blz. 325 Verloopoverzicht reserves
          25. Blz. 326 Toelichting reserves
          26. Blz. 327 Voorzieningen
          27. Blz. 328 Toelichting voorzieningen
          28. Blz. 329 Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
          29. Blz. 330 Verloopoverzicht vaste schulden
          30. Blz. 331 Toelichting Vaste schulden > 1jr
          31. Blz. 332 Netto vlottende schulden < 1 jaar
          32. Blz. 333 Overlopende passiva
          33. Blz. 334 Vooruit ontvangen bedragen
        5. Blz. 335 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
          1. Blz. 336 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
          2. Blz. 337 Overige niet uit de balans blijkende verplichtingen
          3. Blz. 338 Waarborgen
        6. Blz. 339 Toelichting overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 340 Korte toelichting overzicht van baten en lasten
        7. Blz. 341 Begrotingsrechtmatigheid
          1. Blz. 342 Analyse begrotingsrechtmatigheid
        8. Blz. 343 Incidentele baten en lasten
          1. Blz. 344 Incidentele baten en lasten (bedragen x € 1.000)
        9. Blz. 345 Gebeurtenissen na balansdatum
          1. Blz. 346 Gebeurtenissen na balansdatum
        10. Blz. 347 Overzicht taakvelden
          1. Blz. 348 Gerealiseerde baten en lasten per taakveld
        11. Blz. 349 WNT
          1. Blz. 350 Regeling bezoldingscomponenten WNT
          2. Blz. 351 Leidinggevende topfunctionarissen
        12. Blz. 352 Overzicht kredieten
          1. Blz. 353 Kredieten
        13. Blz. 354 Sisa
          1. Blz. 355 Sisa
        14. Blz. 356 Controleverklaring
    3. Blz. 357 Paragrafen
      1. Blz. 358 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 359 Berkelland goed georganiseerd!
        2. Blz. 360 Doelstellingen
          1. Blz. 361 Versterken van het fundament
          2. Blz. 362 Interne controle en rechtmatigheid
          3. Blz. 363 Trends en ontwikkelingen
      2. Blz. 364 Wet open overheid
        1. Blz. 365 Wettelijk kader
        2. Blz. 366 Toelichting
      3. Blz. 367 Grondbeleid
        1. Blz. 368 Inleiding
        2. Blz. 369 Beleid
        3. Blz. 370 Jaarverslag grondexploitatie 2022
        4. Blz. 371 Analyse van het resultaat vóór vennootschapsbelasting
        5. Blz. 372 Korte toelichting resultaat
        6. Blz. 373 Waardering grondposities per einde boekjaar
        7. Blz. 374 Toelichting 1
        8. Blz. 375 Toelichting 2
        9. Blz. 376 Reserves en voorzieningen ten behoeve van de grondexploitaties
        10. Blz. 377 Risicoanalyse grondexploitaties
        11. Blz. 378 Toelichting 3
        12. Blz. 379 Toelichting 4
        13. Blz. 380 Toelichting 5
        14. Blz. 381 Korte beschouwing van de (financiële) stand van zaken van de afzonderlijke exploitaties
        15. Blz. 382 Meerjaren perspectief grondexploitaties
        16. Blz. 383 Toelichting 7
      4. Blz. 384 Lokale heffingen
        1. Blz. 385 Lokale heffingen
        2. Blz. 386 Inleiding
        3. Blz. 387 Beleid
        4. Blz. 388 Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen
        5. Blz. 389 Ontwikkeling lastendruk
        6. Blz. 390 Toelichting lastendruk
        7. Blz. 391 Belastingen
        8. Blz. 392 Toelichting belastingen
        9. Blz. 393 Bestemmingsheffingen
        10. Blz. 394 Afvalstoffenheffing
        11. Blz. 395 Toelichting ASH
        12. Blz. 396 Rioolheffing
        13. Blz. 397 Toelichting rioolheffing
        14. Blz. 398 Retributies/rechten
        15. Blz. 399 Begraafrechten
        16. Blz. 400 Marktgelden
        17. Blz. 401 Leges
        18. Blz. 402 Kwijtscheldingsbeleid
      5. Blz. 403 Weerstandsvermogen
        1. Blz. 404 Weerstandsvermogen
        2. Blz. 405 Wat speelt er?
        3. Blz. 406 Wettelijk kader
        4. Blz. 407 Inventarisatie risico's
        5. Blz. 408 Toelichting
        6. Blz. 409 Inventarisatie weerstandscapaciteit
        7. Blz. 410 Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
        8. Blz. 411 Toelichting capaciteit
        9. Blz. 412 Risicobeheersing
        10. Blz. 413 Kengetallen financiële positie
      6. Blz. 414 Verbonden partijen
        1. Blz. 415 Samenwerkingspartijen
        2. Blz. 416 Inleiding
        3. Blz. 417 Gemeenschappelijke regelingen
        4. Blz. 418 8RHK ambassadeurs
        5. Blz. 419 GGD
        6. Blz. 420 Fijnder
        7. Blz. 421 Stadsbank Oost Nederland
        8. Blz. 422 Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland
        9. Blz. 423 Openbaar Lichaam Crematoria Twente
        10. Blz. 424 Erfgoedcentrum Achterhoek Liemers
        11. Blz. 425 Omgevingsdienst Achterhoek
        12. Blz. 426 Vennootschappen en coöperaties
        13. Blz. 427 Agem Gemeentelijke Energie B.V.
        14. Blz. 428 Alliander
        15. Blz. 429 BNG
        16. Blz. 430 Coöperatieve Achterhoekse Energiemaatschappij AGE
        17. Blz. 431 Laarberg B.V.
        18. Blz. 432 Laarberg C.V.
        19. Blz. 433 Leisurelands
        20. Blz. 434 Twence
        21. Blz. 435 Vitens
        22. Blz. 436 Stichting en verenigingen
        23. Blz. 437 Stichting Hambroek
        24. Blz. 438 P10
        25. Blz. 439 Overige verbonden partijen
        26. Blz. 440 Euregio
      7. Blz. 441 Financiering
        1. Blz. 442 Financiering
        2. Blz. 443 Inleiding
        3. Blz. 444 Ontwikkelingen
        4. Blz. 445 Liquiditeitsontwikkeling
        5. Blz. 446 Risicobeheer
        6. Blz. 447 Renterisico
        7. Blz. 448 Kasgeldlimiet
        8. Blz. 449 Toelichting kasgeld
        9. Blz. 450 Renterisiconorm
        10. Blz. 451 Toelichting renterisico
        11. Blz. 452 Koersrisico
        12. Blz. 453 Kredietrisico
        13. Blz. 454 Liquiditeitsrisico
        14. Blz. 455 Valutarisico
        15. Blz. 456 Rentelasten en baten
        16. Blz. 457 Rentebaten
        17. Blz. 458 Renteresultaat
      8. Blz. 459 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 460 Onderhoud kapitaalgoederen
        2. Blz. 461 Inleiding
        3. Blz. 462 Riolering en water
        4. Blz. 463 Onderhouden van wegen
        5. Blz. 464 Groen en speelvoorzieningen
        6. Blz. 465 Onderhoud gebouwen
        7. Blz. 466 Tabel gebouwen
        8. Blz. 467 Toelichting gebouwen
      9. Blz. 468 Reserves
        1. Blz. 469 Wat speelt er?
        2. Blz. 470 Overzicht reserves
        3. Blz. 471 Algemene reserve
        4. Blz. 472 Bestuurlijke claims
        5. Blz. 473 Egalisatiereserve afval
        6. Blz. 474 Egalisatiereserve investeringen
        7. Blz. 475 Egalisatiereserve bouwgrondexploitaties
        8. Blz. 476 Onderwijshuisvesting
        9. Blz. 477 Wegen
        10. Blz. 478 Herstructurering
        11. Blz. 479 Nadelen decentralisaties
        12. Blz. 480 Meerjarenoverzicht reserves
      10. Blz. 481 Ombuigingen/Bezuinigingen
        1. Blz. 482 Inleiding
        2. Blz. 483 Toelichting
      11. Blz. 484 Samen investeren in Berkelland
        1. Blz. 485 Overzicht
        2. Blz. 486 Toelichting
    4. Blz. 487 Bijlagen
      1. Blz. 488 Bijlage 1: Verplichte beleidsindicatoren
        1. Blz. 489 Toelichting
    5. Activiteiten
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap