-
Blz. 1
Jaarstukken 2022
-
Blz. 2
Programmabegroting 2022
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Analyse resultaat
-
Blz. 7
Resultaat
-
Blz. 8
Saldo rekening
-
Blz. 9
Analyse
-
Blz. 10
Toelichting
-
Blz. 11
Leeswijzer
-
Blz. 12
Financiële kaders
-
Blz. 13
Indeling Jaarstukken
-
Blz. 14
Jaarverslag
-
Blz. 15
Beleidsindicatoren
-
Blz. 16
Jaarrekening
-
Blz. 17
Lezen van tabellen
-
Blz. 18
Overzicht van baten en lasten per programma
-
Blz. 19
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 20
Plezierig Wonen
-
Blz. 21
Kwalitatief goede woningvoorraad nu en in de toekomst
-
Blz. 22
Wat speelt er?
-
Blz. 23
Speerpunten
-
Blz. 24
Toekomstgerichte bestaande woningen en wijken.
-
Blz. 25
We continueren prestatieafspraken met ProWonen en huurdersvertegenwoordiging voor verdere verduurzaming van sociale huurwoningen en duurzame nieuwbouw.
-
Blz. 26
We starten met een pilot integrale wijkaanpak voor transformatie van woningen en het toekomstbestendig maken van wijken. (010.070)
-
Blz. 27
We stimuleren met verschillende (financiële) instrumenten particuliere eigenaren om te investeren in het verbeteren van de woning.
-
Blz. 28
We zijn samen met Kruiswerk en het Energieloket actief aan de slag met de campagne Heerlijk Thuis in Huis. (010.060)
-
Blz. 29
Aantrekkelijke nieuwe woningen.
-
Blz. 30
We bewaken de gemeentelijke grondexploitatie. (010.020)
-
Blz. 31
We bieden ruimte aan flexwoonconcepten.
-
Blz. 32
We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (010.100)
-
Blz. 33
We blijven ruimte bieden voor goede, innovatieve woningbouwplannen die aansluiten bij de behoefte van onze inwoners.
-
Blz. 34
We inventariseren in alle kernen in Berkelland de woonbehoefte van inwoners. (010.030)
-
Blz. 35
We monitoren landelijke en regionale ontwikkelingen op de woningmarkt. (010.045)
-
Blz. 36
We stimuleren (pilots voor) innovatieve woningen en woonvormen.
-
Blz. 37
Ouderen en mensen met een zorgvraag voelen zich thuis in een geschikte woning en in een fijne leefomgeving.
-
Blz. 38
We geven ruimte aan nieuwe woonzorginitiatieven.
-
Blz. 39
We koppelen actief zorgaanbieders en ontwikkelaars aan geschikte locaties nabij voorzieningen.
-
Blz. 40
We realiseren maatwerk voor bijzondere doelgroepen op basis van actuele behoefte en taakstellingen.
-
Blz. 41
We staan open voor (CPO-)initiatieven van ouderen.
-
Blz. 42
We werken samen met zorgaanbieders, corporaties en ontwikkelaars aan een passend aanbod van wonen en zorg.
-
Blz. 43
Wat mag het kosten
-
Blz. 44
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 45
Fijn Leven
-
Blz. 46
Een toegankelijke, klimaatbestendige en kleurrijke leefomgeving
-
Blz. 47
Wat speelt er?
-
Blz. 48
Speerpunt
-
Blz. 49
Investeren in de samenleving.
-
Blz. 50
Samen met inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen stellen we wijkagenda’s op en voeren ze uit.
-
Blz. 51
We ondersteunen initiatieven uit wijken, buurten en kernen. (020.100)
-
Blz. 52
We ontwikkelen het gebiedswethouderschap verder door.
-
Blz. 53
We verstevigen onze netwerken in wijken en kernen en hebben oog voor die groepen die nog niet zo betrokken of in beeld zijn.
-
Blz. 54
Een uitnodigende leefomgeving.
-
Blz. 55
Bij plannen en onderhoud zetten we in op het stimuleren van ‘bewegen’ in onze leefomgeving.
-
Blz. 56
We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen. (020.020)
-
Blz. 57
We investeren extra in verbetering van de kwaliteit van het groen(onderhoud). (020.120)
-
Blz. 58
We passen waar mogelijk ecologisch beheer toe, niet alleen bij bermen, maar ook andere terreinen, zoals parken, in gemeentelijk bezit.
-
Blz. 59
We realiseren groen/-blauwe parels (aantrekkelijke plekken met groen en water) in de kernen.
-
Blz. 60
Leefomgeving aangepast aan het veranderende klimaat.
-
Blz. 61
We voeren het watertakenplan 2019-2023 uit (de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan). (020.030)
-
Blz. 62
Veilige en makkelijk berijdbare wegen en paden.
-
Blz. 63
We bepalen waar mogelijk samen met inwoners en ondernemers de (her)inrichting van onze wegen en paden.
-
Blz. 64
We investeren extra in onderhoud van wegen en paden in het buitengebied op basis van een plan van aanpak. (020.110)
-
Blz. 65
We onderhouden onze infrastructuur (wegen en paden). (020.040)
-
Blz. 66
Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen.
-
Blz. 67
Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren. (020.050)
-
Blz. 68
Hergebruik van grondstoffen (Van Afval Naar Grondstof).
-
Blz. 69
We gaan gericht zwerfafval tegen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval. (020.060)
-
Blz. 70
We werken een nieuw grondstoffenplan (Van afval naar grondstof 2023-2027) uit in maatregelen waarbij we inzetten op zoveel mogelijk grondstofhergebruik en zo min mogelijk restafval. (020.070)
-
Blz. 71
Gemeentelijke gebouwen en scholen.
-
Blz. 72
We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met onder andere demografische ontwikkelingen. (020.080)
-
Blz. 73
We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente. (020.090)
-
Blz. 74
We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
-
Blz. 75
Wat mag het kosten?
-
Blz. 76
Projecten
-
Blz. 77
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 78
Vitaal Platteland
-
Blz. 79
Een vitaal en innovatief buitengebied
-
Blz. 80
Wat speelt er?
-
Blz. 81
Speerpunt
-
Blz. 82
Toekomstgericht ondernemen in het buitengebied.
-
Blz. 83
We doorlopen een kavelruilproces om een betere landbouwstructuur te organiseren en onderzoeken de mogelijkheden voor een nieuw vrijwillig kavelruil project. (030.080)
-
Blz. 84
We maken een nieuw bestemmingsplan buitengebied dat binnen de wettelijke mogelijkheden zoveel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkelingen. (030.070)
-
Blz. 85
We ondersteunen boeren en andere initiatiefnemers bij vragen over duurzaamheid.
-
Blz. 86
We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied. (030.010)
-
Blz. 87
We voeren het project korte ketens in de Achterhoek uit. (030.100)
-
Blz. 88
Mooi Landschap.
-
Blz. 89
Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschap en het behoud van landschapselementen. (030.020)
-
Blz. 90
We gaan door met het oplossen van knelpunten in bestaande wandel- en fietsroutes in afstemming met Stichting Achterhoek toerisme.
-
Blz. 91
We voeren het plan van aanpak voor de aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing uit. (030.050)
-
Blz. 92
We voeren het plan van aanpak voor de stimulering van de sanering van asbestdaken uit. (030.060)
-
Blz. 93
We zetten samen met het Waterschap en de Euregio in op concrete plannen voor de beleefbaarheid van het stroomgebied van de Berkel tussen Borculo en Lochem.
-
Blz. 94
Sociaal vitaal.
-
Blz. 95
De Voormekaar teams hebben extra oog voor de situatie bij agrariërs en stoppers.
-
Blz. 96
Voor meer informatie over maatregelen om onze inwoners zo lang mogelijk thuis te laten wonen zie programma Plezierig Wonen.
-
Blz. 97
We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader. (030.090)
-
Blz. 98
We ondersteunen initiatieven van inwoners uit de kleine kernen om de samenwerking tussen verenigingen te vergroten. (030.030)
-
Blz. 99
Wat mag het kosten
-
Blz. 100
Projecten
-
Blz. 101
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 102
Zorg voor wie dat nodig heeft
-
Blz. 103
Samen denken, samen doen
-
Blz. 104
Wat speelt er?
-
Blz. 105
Speerpunt
-
Blz. 106
Zorg zoveel mogelijk voorkomen.
-
Blz. 107
Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. Daarnaast organiseren we meer algemene voorzieningen als steunpunt in de kern/wijk.
-
Blz. 108
We stimuleren nieuwe vormen van ondersteuning, hulp en zorg. Vernieuwingen proberen wij kleinschalig uit en we stellen deze bij in nauwe samenwerking met direct betrokkenen. Dit doen we in een experimentele aanpak met minder regels. (040.070)
-
Blz. 109
Wij bieden onze inwoners de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om maatschappelijke ondersteuning zelf in te kopen (Wmo - PGB). (040.025)
-
Blz. 110
Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren in de samenleving. (040.010)
-
Blz. 111
De jeugd ontwikkelt zich positief.
-
Blz. 112
We organiseren algemene voorzieningen en preventieve activiteiten voor jeugd en/of hun ouders/verzorgers.
-
Blz. 113
Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet - pgb). (040.020)
-
Blz. 114
Wij bieden onze jonge inwoners en hun ouders/verzorgers jeugdhulp. (040.030)
-
Blz. 115
Iedereen doet mee in Berkelland.
-
Blz. 116
We bieden ruimte aan inwoners en professionals om in te zetten op innovatieve oplossingen voor een gezonde leefstijl. Voorbeeldinitiatieven van buurten, scholen en verenigingen krijgen extra aandacht.
-
Blz. 117
We geven samen invulling aan de Lokale Inclusie Agenda.
-
Blz. 118
Wij verbeteren de toegang tot onze regelingen die zich richten op meedoen aan de samenleving, vroegsignalering van schulden en schuldhulpverlening.
-
Blz. 119
Nieuwkomers burgeren in.
-
Blz. 120
Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering. (040.050)
-
Blz. 121
Voldoende en krachtige vrijwilligers en mantelzorgers die worden gesteund waar het nodig is.
-
Blz. 122
Wij realiseren een steunpunt voor mantelzorgers waar informatie, advies en ondersteuning samenkomen.
-
Blz. 123
Wij realiseren een vrijwilligerspunt Berkelland waar vraag en aanbod elkaar bereiken.
-
Blz. 124
Wat mag het kosten?
-
Blz. 125
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 126
Werken en ondernemen in een sterke regio
-
Blz. 127
Een warm welkom voor werk
-
Blz. 128
Wat speelt er?
-
Blz. 129
Speerpunt
-
Blz. 130
Promotie van Berkelland (en de Achterhoek).
-
Blz. 131
Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken. (050.120)
-
Blz. 132
Goed vestigingsklimaat voor ondernemers.
-
Blz. 133
We denken snel en actief mee met ondernemers. (We leggen de rode loper uit.)
-
Blz. 134
We voeren de economische agenda 2020-2024 uit.
-
Blz. 135
We willen een goede en veilige wegverbinding tussen bedrijventerrein ‘De Laarberg’ en de snelweg A1.
-
Blz. 136
We zetten in op meer samenwerking met Duitsland, om kansen voor ondernemers en inwoners te benutten.
-
Blz. 137
Vitale winkelcentra.
-
Blz. 138
Faciliteren van het ondernemersfonds. (050.030)
-
Blz. 139
Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde taskforces voor elke kern (en centrum), gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra. (050.130)
-
Blz. 140
We blijven inzetten op compacte centra waarin het fijn verblijven is, onder andere door het creëren van groen/blauwe parels (zie ook programma ‘Fijn leven’). (050.035)
-
Blz. 141
Iedereen doet mee met werk, betaald of onbetaald.
-
Blz. 142
Samen met Fijnder en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag.
-
Blz. 143
Voor de doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt zorgen we voor een doorgaande ontwikkellijn, waarin zij integraal ondersteund worden.
-
Blz. 144
Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering). (050.040)
-
Blz. 145
We gaan meer inzetten op ‘social return’: beter gebruikmaken van de mogelijkheden om bij aanbestedingen bedrijven en organisaties een sociale bijdrage te laten leveren.
-
Blz. 146
We maken duurzame verbindingen met ondernemers en organisaties gericht op de inzet van kwetsbare medewerkers onder de Participatiewet. (050.050)
-
Blz. 147
Goed onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt.
-
Blz. 148
Bewaken dat er goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt. (050.060)
-
Blz. 149
Vrijetijdsaanbod het hele jaar door.
-
Blz. 150
We ondersteunen (lokale en regionale) projecten onder andere voor productontwikkeling op het gebied van verblijfs- en dagrecreatie. (050.070)
-
Blz. 151
Wat mag het kosten?
-
Blz. 152
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 153
Actief met duurzaamheid en energie
-
Blz. 154
Alle hens aan dek!
-
Blz. 155
Wat speelt er?
-
Blz. 156
Speerpunt
-
Blz. 157
Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Wonen. (060.011)
-
Blz. 158
We doen mee aan pilots voor de verduurzaming van woningen.
-
Blz. 159
We gaan door met 'Achterhoek Bespaart' en het aanbieden van gunstige leningen.
-
Blz. 160
We informeren en adviseren via het Achterhoekse energieloket.
-
Blz. 161
We laten onderzoek doen naar een subsidieregeling asbestdakbeschot en dakisolatie.
-
Blz. 162
We voeren steekproeven uit ter controle van de getroffen maatregelen.
-
Blz. 163
Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Bedrijven. (060.012)
-
Blz. 164
We bieden DOE scans aan voor het MKB. (060.012)
-
Blz. 165
We stimuleren het gezamenlijk optrekken van bedrijven bij de energietransitie. (060.012)
-
Blz. 166
We stimuleren zon op bedrijvendaken (motie M20-03).
-
Blz. 167
We zorgen ervoor dat de Omgevingsdienst bedrijven controleert.
-
Blz. 168
Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Maatschappelijke Organisaties en verenigingen. (060.013)
-
Blz. 169
We gaan door met de subsidieregeling maatschappelijke initiatieven.
-
Blz. 170
We promoten energiebesparing bij maatschappelijke organisaties.
-
Blz. 171
Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Grootschalige opwek. (060.014)
-
Blz. 172
We begeleiden initiatiefnemers voor energieopwek op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame energie).
-
Blz. 173
Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Regionale samenwerking. (060.015)
-
Blz. 174
We werken met andere overheden aan de regionale energiestrategie.
-
Blz. 175
Uitvoeren Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 Ambitie Communicatie en bewustwording. (060.016)
-
Blz. 176
We zorgen voor communicatie en bewustwording. (060.016)
-
Blz. 177
Van het aardgas af. (060.050)
-
Blz. 178
Aan de slag met de transitievisie warmte.
-
Blz. 179
We benutten de kansen die voorbij komen om haalbaarheid van warmteplannen te onderzoeken.
-
Blz. 180
Gemeente als voorbeeld. (060.017)
-
Blz. 181
We investeren versneld in verduurzaming van ons eigen vastgoed.
-
Blz. 182
We voeren motie M19-08 uit (eigen gemeentelijk initiatief voor grootschalige energieopwek).
-
Blz. 183
Wij monitoren onze organisatie/bedrijfsvoering met de CO2 prestatieladder. (060.017)
-
Blz. 184
Wij vergroenen ons energieverbruik.
-
Blz. 185
Wij voeren de reductiemaatregelen uit van de CO2 prestatieladder. (060.017)
-
Blz. 186
Wat mag het kosten?
-
Blz. 187
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 188
Sport is meer!
-
Blz. 189
Een leven lang sporten en bewegen
-
Blz. 190
Wat speelt er?
-
Blz. 191
Speerpunt
-
Blz. 192
Een leven lang sporten en bewegen voor iedereen.
-
Blz. 193
Voor volwassenen uit minima-gezinnen zijn er de regelingen gericht op meedoen waardoor zij kunnen sporten en bewegen.
-
Blz. 194
We faciliteren ‘Achterhoek in beweging' en ondersteunen initiatieven uit de samenleving. (070.070)
-
Blz. 195
We ondersteunen de uitvoering van het lokale sportakkoord. (070.090)
-
Blz. 196
We zetten combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn. (070.010)
-
Blz. 197
Toekomstbestendige verenigingen en sportinfrastructuur.
-
Blz. 198
We beheren gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties. (070.020)
-
Blz. 199
We faciliteren de Sport Federatie Berkelland. (070.030)
-
Blz. 200
We ondersteunen de exploitatie van zwembaden en de bijbehorende sportaccommodaties. (070.041)
-
Blz. 201
We ondersteunen sportverenigingen financieel. (070.050)
-
Blz. 202
Wat mag het kosten?
-
Blz. 203
Projecten
-
Blz. 204
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 205
Cultuur is van iedereen
-
Blz. 206
Cultuur beleef je in Berkelland
-
Blz. 207
Wat speelt er?
-
Blz. 208
Speerpunt
-
Blz. 209
Een samenhangende cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma.
-
Blz. 210
Aan de slag met het uitvoeringsprogramma cultuur- en erfgoed. (080.110)
-
Blz. 211
We helpen culturele organisaties bij de (door)ontwikkeling naar toekomstbestendigheid. (080.120)
-
Blz. 212
We ondersteunen de (vrijwilligers van de) dorpsböke. (080.010)
-
Blz. 213
We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden. 080.020)
-
Blz. 214
We subsidiëren de activiteiten van bibliotheek Oost-Achterhoek. (080.040)
-
Blz. 215
We subsidiëren de instandhouding van monumenten. (080.050)
-
Blz. 216
We subsidiëren de lokale omroep. (080.021)
-
Blz. 217
We subsidiëren het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers (ECAL). (080.060)
-
Blz. 218
We subsidiëren musea. (080.051)
-
Blz. 219
We zorgen voor cultuureducatie voor ieder kind in het basisonderwijs. (080.041)
-
Blz. 220
We zorgen voor het onderhoud van kunst in de openbare ruimte. (080.022)
-
Blz. 221
Wat mag het kosten?
-
Blz. 222
Projecten
-
Blz. 223
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 224
Samen veilig
-
Blz. 225
Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
-
Blz. 226
Wat speelt er?
-
Blz. 227
Speerpunt
-
Blz. 228
Een veilige woon- en leefomgeving voor alle inwoners.
-
Blz. 229
Dienstverlening Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s).
-
Blz. 230
In 2022 stellen we een nieuw Integraal Veiligheidsplan op.
-
Blz. 231
We creëren en behouden een vertrouwensband.
-
Blz. 232
We dragen bij aan de Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland. (090.010)
-
Blz. 233
We maken een breed plan om problemen als gevolg van overmatig alcohol- en drugsgebruik van jeugd aan te pakken. (090.020)
-
Blz. 234
We richten ons op onveiligheidsgevoelens.
-
Blz. 235
We zijn betrokken bij buurtbewoners en partners.
-
Blz. 236
Geen ruimte voor ‘ondermijning’.
-
Blz. 237
We maken kaders en richtlijnen voor de huisvesting van arbeidsmigranten en zorgen ervoor dat deze worden nageleefd, om zo negatieve aspecten van arbeidsmigratie (zoals mensenhandel, slechte woonomstandigheden en overlast) te beperken.
-
Blz. 238
We maken onze inwoners en collega’s bewust van situaties die met ondermijning te maken kunnen hebben.
-
Blz. 239
We werken nog meer samen met onze inwoners en betrokken partners door informatie uit te wisselen, verbindingen te maken en het makkelijk te maken melding te doen van mogelijke situaties van ondermijning.
-
Blz. 240
Verminderen criminaliteit in buitengebied en kernen.
-
Blz. 241
We ondersteunen (onder andere met financiële middelen) het Keurmerk Veilig Ondernemen voor het hele buitengebied.
-
Blz. 242
We zetten in op intensieve gerichte daderaanpak, een gebiedsgerichte aanpak, preventie én aandacht voor het slachtoffer.
-
Blz. 243
Wat mag het kosten?
-
Blz. 244
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 245
Beleidsindicatoren
-
Blz. 246
Aan de slag met de Omgevingswet
-
Blz. 247
Een nieuwe manier van (samen)werken
-
Blz. 248
Wat speelt er?
-
Blz. 249
Speerpunt
-
Blz. 250
Concreet aan de slag met een Omgevingsvisie. (120.010)
-
Blz. 251
We maken een leidraad voor participatie.
-
Blz. 252
We oefenen met een aantal pilots.
-
Blz. 253
We volgen het plan van aanpak uit 2019 om te komen tot een Omgevingsvisie.
-
Blz. 254
Werken volgens de nieuwe wet.
-
Blz. 255
We passen - waar nodig - onze regelgeving aan.
-
Blz. 256
We passen onze systemen op tijd aan, afhankelijk van de voortgang van het Digitaal stelsel Omgevingswet.
-
Blz. 257
We richten onze werkprocessen opnieuw in.
-
Blz. 258
We zorgen op tijd voor afspraken over de benodigde informatie-uitwisseling en archivering tussen ketenpartners.
-
Blz. 259
We zorgen voor opleiding en training.
-
Blz. 260
Wat mag het kosten?
-
Blz. 261
Projecten
-
Blz. 262
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 263
Algemeen Bestuur en Bedrijfsvoering
-
Blz. 264
Wat speelt er?
-
Blz. 265
Speerpunt
-
Blz. 266
Algemeen bestuur
-
Blz. 267
155.105 Algemeen bestuur
-
Blz. 268
Klantgerichte dienstverlening
-
Blz. 269
Moderne bedrijfsvoering
-
Blz. 270
155.080 Uitvoering OZB
-
Blz. 271
155.100 Bedrijfsvoeringskosten
-
Blz. 272
Wat mag het kosten?
-
Blz. 273
Overzicht van algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 274
Wat speelt er?
-
Blz. 275
Doelstellingen
-
Blz. 276
Dekkingsmiddelen
-
Blz. 277
150.020 Beheer financiële middelen
-
Blz. 278
150.040 Belastingen en leges
-
Blz. 279
150.050 Heffen OZB
-
Blz. 280
150.060 Algemene uitkering
-
Blz. 281
150.110 We verlagen de lasten voor inwoners en verenigingen
-
Blz. 282
Overige baten en lasten (150.090)
-
Blz. 283
Algemene baten en lasten.
-
Blz. 284
Onvoorzien.
-
Blz. 285
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 286
Wat mag het kosten?
-
Blz. 287
Jaarrekening
-
Blz. 288
Balans per 31-12
-
Blz. 289
Balans Activa
-
Blz. 290
Totaal generaal Activa
-
Blz. 291
Recht op verliescompensatie krachtens de wet op de Vennootschapsbelasting 1969
-
Blz. 292
Balans Passiva
-
Blz. 293
Totaal generaal Passiva
-
Blz. 294
Gewaarborgde geldleningen
-
Blz. 295
Overzicht van Baten en Lasten
-
Blz. 296
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 297
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 298
Inleiding
-
Blz. 299
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 300
Balans
-
Blz. 301
Toelichting op de balans
-
Blz. 302
Immateriële vaste activa
-
Blz. 303
Verloopoverzicht immateriële vast activa
-
Blz. 304
Materiële vaste activa
-
Blz. 305
Toelichting MVA
-
Blz. 306
Verloopoverzicht erfpachtgronden (x 1.000)
-
Blz. 307
Verloopoverzicht boekwaarde investeringen met economisch nut (x €1.000)
-
Blz. 308
Verloopoverzicht boekwaarde investeringen met een maatschappelijk nut (x € 1.000)
-
Blz. 309
Financiële vaste activa
-
Blz. 310
Verloopoverzicht Financiële vaste activa (x € 1.000)
-
Blz. 311
Toelichting Fin vaste activa
-
Blz. 312
Voorraden
-
Blz. 313
Toelichting voorraden
-
Blz. 314
Voorziening naar aanleiding van demografische ontwikkelingen
-
Blz. 315
Verloopoverzicht onderhanden werk
-
Blz. 316
Vervolg grex
-
Blz. 317
Toelichting verloop onderhanden werk
-
Blz. 318
Uitzettingen korter dan één jaar
-
Blz. 319
Toelichting Uitzettingen korter dan één jaar
-
Blz. 320
Drempelbedrag Schatkistbankieren
-
Blz. 321
Liquide middelen
-
Blz. 322
Overlopende activa
-
Blz. 323
Verloop overlopende activa
-
Blz. 324
Eigen Vermogen
-
Blz. 325
Verloopoverzicht reserves
-
Blz. 326
Toelichting reserves
-
Blz. 327
Voorzieningen
-
Blz. 328
Toelichting voorzieningen
-
Blz. 329
Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
-
Blz. 330
Verloopoverzicht vaste schulden
-
Blz. 331
Toelichting Vaste schulden > 1jr
-
Blz. 332
Netto vlottende schulden < 1 jaar
-
Blz. 333
Overlopende passiva
-
Blz. 334
Vooruit ontvangen bedragen
-
Blz. 335
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 336
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 337
Overige niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 338
Waarborgen
-
Blz. 339
Toelichting overzicht van baten en lasten
-
Blz. 340
Korte toelichting overzicht van baten en lasten
-
Blz. 341
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 342
Analyse begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 343
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 344
Incidentele baten en lasten (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 345
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 346
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 347
Overzicht taakvelden
-
Blz. 348
Gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 349
WNT
-
Blz. 350
Regeling bezoldingscomponenten WNT
-
Blz. 351
Leidinggevende topfunctionarissen
-
Blz. 352
Overzicht kredieten
-
Blz. 353
Kredieten
-
Blz. 354
Sisa
-
Blz. 355
Sisa
-
Blz. 356
Controleverklaring
-
Blz. 357
Paragrafen
-
Blz. 358
Bedrijfsvoering
-
Blz. 359
Berkelland goed georganiseerd!
-
Blz. 360
Doelstellingen
-
Blz. 361
Versterken van het fundament
-
Blz. 362
Interne controle en rechtmatigheid
-
Blz. 363
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 364
Wet open overheid
-
Blz. 365
Wettelijk kader
-
Blz. 366
Toelichting
-
Blz. 367
Grondbeleid
-
Blz. 368
Inleiding
-
Blz. 369
Beleid
-
Blz. 370
Jaarverslag grondexploitatie 2022
-
Blz. 371
Analyse van het resultaat vóór vennootschapsbelasting
-
Blz. 372
Korte toelichting resultaat
-
Blz. 373
Waardering grondposities per einde boekjaar
-
Blz. 374
Toelichting 1
-
Blz. 375
Toelichting 2
-
Blz. 376
Reserves en voorzieningen ten behoeve van de grondexploitaties
-
Blz. 377
Risicoanalyse grondexploitaties
-
Blz. 378
Toelichting 3
-
Blz. 379
Toelichting 4
-
Blz. 380
Toelichting 5
-
Blz. 381
Korte beschouwing van de (financiële) stand van zaken van de afzonderlijke exploitaties
-
Blz. 382
Meerjaren perspectief grondexploitaties
-
Blz. 383
Toelichting 7
-
Blz. 384
Lokale heffingen
-
Blz. 385
Lokale heffingen
-
Blz. 386
Inleiding
-
Blz. 387
Beleid
-
Blz. 388
Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen
-
Blz. 389
Ontwikkeling lastendruk
-
Blz. 390
Toelichting lastendruk
-
Blz. 391
Belastingen
-
Blz. 392
Toelichting belastingen
-
Blz. 393
Bestemmingsheffingen
-
Blz. 394
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 395
Toelichting ASH
-
Blz. 396
Rioolheffing
-
Blz. 397
Toelichting rioolheffing
-
Blz. 398
Retributies/rechten
-
Blz. 399
Begraafrechten
-
Blz. 400
Marktgelden
-
Blz. 401
Leges
-
Blz. 402
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 403
Weerstandsvermogen
-
Blz. 404
Weerstandsvermogen
-
Blz. 405
Wat speelt er?
-
Blz. 406
Wettelijk kader
-
Blz. 407
Inventarisatie risico's
-
Blz. 408
Toelichting
-
Blz. 409
Inventarisatie weerstandscapaciteit
-
Blz. 410
Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 411
Toelichting capaciteit
-
Blz. 412
Risicobeheersing
-
Blz. 413
Kengetallen financiële positie
-
Blz. 414
Verbonden partijen
-
Blz. 415
Samenwerkingspartijen
-
Blz. 416
Inleiding
-
Blz. 417
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 418
8RHK ambassadeurs
-
Blz. 419
GGD
-
Blz. 420
Fijnder
-
Blz. 421
Stadsbank Oost Nederland
-
Blz. 422
Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland
-
Blz. 423
Openbaar Lichaam Crematoria Twente
-
Blz. 424
Erfgoedcentrum Achterhoek Liemers
-
Blz. 425
Omgevingsdienst Achterhoek
-
Blz. 426
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 427
Agem Gemeentelijke Energie B.V.
-
Blz. 428
Alliander
-
Blz. 429
BNG
-
Blz. 430
Coöperatieve Achterhoekse Energiemaatschappij AGE
-
Blz. 431
Laarberg B.V.
-
Blz. 432
Laarberg C.V.
-
Blz. 433
Leisurelands
-
Blz. 434
Twence
-
Blz. 435
Vitens
-
Blz. 436
Stichting en verenigingen
-
Blz. 437
Stichting Hambroek
-
Blz. 438
P10
-
Blz. 439
Overige verbonden partijen
-
Blz. 440
Euregio
-
Blz. 441
Financiering
-
Blz. 442
Financiering
-
Blz. 443
Inleiding
-
Blz. 444
Ontwikkelingen
-
Blz. 445
Liquiditeitsontwikkeling
-
Blz. 446
Risicobeheer
-
Blz. 447
Renterisico
-
Blz. 448
Kasgeldlimiet
-
Blz. 449
Toelichting kasgeld
-
Blz. 450
Renterisiconorm
-
Blz. 451
Toelichting renterisico
-
Blz. 452
Koersrisico
-
Blz. 453
Kredietrisico
-
Blz. 454
Liquiditeitsrisico
-
Blz. 455
Valutarisico
-
Blz. 456
Rentelasten en baten
-
Blz. 457
Rentebaten
-
Blz. 458
Renteresultaat
-
Blz. 459
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 460
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 461
Inleiding
-
Blz. 462
Riolering en water
-
Blz. 463
Onderhouden van wegen
-
Blz. 464
Groen en speelvoorzieningen
-
Blz. 465
Onderhoud gebouwen
-
Blz. 466
Tabel gebouwen
-
Blz. 467
Toelichting gebouwen
-
Blz. 468
Reserves
-
Blz. 469
Wat speelt er?
-
Blz. 470
Overzicht reserves
-
Blz. 471
Algemene reserve
-
Blz. 472
Bestuurlijke claims
-
Blz. 473
Egalisatiereserve afval
-
Blz. 474
Egalisatiereserve investeringen
-
Blz. 475
Egalisatiereserve bouwgrondexploitaties
-
Blz. 476
Onderwijshuisvesting
-
Blz. 477
Wegen
-
Blz. 478
Herstructurering
-
Blz. 479
Nadelen decentralisaties
-
Blz. 480
Meerjarenoverzicht reserves
-
Blz. 481
Ombuigingen/Bezuinigingen
-
Blz. 482
Inleiding
-
Blz. 483
Toelichting
-
Blz. 484
Samen investeren in Berkelland
-
Blz. 485
Overzicht
-
Blz. 486
Toelichting
-
Blz. 487
Bijlagen
-
Blz. 488
Bijlage 1: Verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 489
Toelichting
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap