Financiering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf wordt ingegaan op het treasurybeleid en de wijze waarop dit in de begroting is opgenomen. De financieringsparagraaf geeft daarnaast inzicht in de rentelasten, het renteresultaat, de financieringsbehoefte en de wijze waarop de rente aan grondexploitaties en taakvelden wordt toegerekend.
Het gemeentelijke treasurybeleid is opgenomen in de financiële verordening 2020 en het treasurystatuut 2018. 

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Renteontwikkeling
Een belangrijk onderdeel voor de randvoorwaarden van het treasurybeleid is de renteontwikkeling. De korte rente (3-maands euribor) is tot medio 2022 net als de jaren daarvoor stabiel laag (negatief) geweest. Vanaf medio 2022 is dit tarief van net onder de 0% gestegen tot boven de 2% eind december 2022. De lange rente (10-jaars staat) lag begin 2022 nog dicht bij de 0% en is uiteindelijk gestegen naar boven de 2,5% aan het einde van 2022. Er wordt vanaf midden 2022 weer rente betaald voor financiering en rente ontvangen over het saldo dat bij het ministerie in de schatkist staat.

 

Ontwikkeling 3 maands euribor 10 jaars rente
1 januari 2022 -0,57 % -0,001 %
31 december 2022 2,132 % 2,818 %

Liquiditeitsontwikkeling

Terug naar navigatie - Liquiditeitsontwikkeling

Onze liquiditeitspositie is verminderd gedurende 2022. Er is in april 2022 een 5-jarige fixe lening aangetrokken tegen een aantrekkelijk rentetarief vooruitlopend op uitgaven voor geplande investeringen. In het 2e deel van 2022 zijn de eerste grote uitgaven voor deze investeringen (o.a. Staring en IKC/schoolgebouw 't Simmelink) daadwerkelijk gedaan. Dit had invloed op onze liquiditeitspositie.

Risicobeheer

Terug naar navigatie - Risicobeheer

In het treasurystatuut staat dat de financieringsfunctie dient tot het beschermen tegen ongewenste financiële risico’s zoals renterisico’s, koersrisico’s, kredietrisico’s, liquiditeitsrisico’s en valutarisico’s. Hierna wordt aangegeven in welke mate deze risico’s zich voordoen en op welke wijze deze risico’s worden beheerst.

 

Renterisico

Terug naar navigatie - Renterisico

Voor het renterisicobeheer worden de normen gehanteerd conform de Wet FIDO. Het gaat hierbij om de kasgeldlimiet en de renterisiconorm. De kasgeldlimiet en de renterisiconorm hebben allebei als doel de leningenportefeuille te behoeden voor een onverantwoord grote gevoeligheid voor rentefluctuaties.

Met de kasgeldlimiet wordt een beperking opgelegd aan de omvang van de netto vlottende schuld. Deze bedraagt 8,5% van het begrotingstotaal bij aanvang van het begrotingsjaar. Voor 2022 is dat: € 10,8 miljoen (€ 126,7 miljoen x 8,5%). Het eerste deel van 2022 zijn er nog kasgeldleningen aangetrokken tegen een toen nog negatieve rente. Omdat er ook een lening van € 10 miljoen is aangetrokken was het in het 2e deel van 2022 nog niet nodig kasgeldleningen aan te trekken.

De renterisiconorm bepaalt het maximum aan leningen met een rente typische looptijd van één jaar of langer die geherfinancierd moeten worden of waarvan de rente herzien moet worden. Deze bedraagt 20% van het begrotingstotaal bij aanvang van het begrotingsjaar. De ontwikkeling van de kasgeldlimiet en de renterisiconorm in 2022 is hierna weergegeven.

Kasgeldlimiet

Terug naar navigatie - Kasgeldlimiet

In onderstaande tabel is aangegeven hoe de aangetrokken korte leningen zich verhouden tot de kasgeldlimiet.

 

Omvang begroting op 1 januari 2022 126.727.000
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
1 Toegestane kasgeldlimiet
In procenten van de grondslag 8,5% 8,5% 8,5% 8,5%
In bedragen 10.772 10.772 10.772 10.772
2 Omvang vlottende schuld
Opgenomen gelden < 1 jaar 10000 10000
Schuld in rekening-courant 1149 30 12 1
Gestorte gelden door derden < 1 jaar
Totale omvang van de vlottende schuld 11.149 10.030 12 1
3 Vlottende middelen
Contante gelden in kas 7 6 7 7
Tegoeden in rekening-courant 8822 23273 13322 8423
Overige uitstaande gelden < 1 jaar
Totale omvang van de vlottende middelen 8.829 23.279 13.329 8.430
4 Toets kasgeldlimiet
Totaal netto vlottende schuld (2-3) 2.320 -13.249 -13.317 -8.429
Toegestane kasgeldlimiet 10.772 10.772 10.772 10.772
Ruimte (+)/Overschrijding(-) (1-4) 8.452 24.021 24.089 19.201

De kasgeldlimiet is in 2022 niet overschreden.

Renterisiconorm

Terug naar navigatie - Renterisiconorm
Stap Variabelen renterisico(norm) Bedragen x € 1.000
1 Renteherzieningen
2 Aflossingen 2.648
3 Renterisico (1+2) 2.648
4 Renterisiconorm 25.345
5a = (4>3) Ruimte onder risiconorm 22.697
5b = (4<3) Overschrijding renterisiconorm
Berekening Renterisiconorm
4a Begrotingstotaal 126.727
4b Percentage regeling 20
4=4a x (4b/100) Rente risiconorm 25.345

We hebben in 2022 de renterisiconorm niet overschreden.

Koersrisico

Terug naar navigatie - Koersrisico

Koersrisico’s worden gelopen op deelnemingen door daling van de waarde van de aandelen. Ultimo 2022 bezat de gemeente aandelen in de volgende partijen:
Twence, AGEM, BNG Bank, Alliander en de Laarberg.

Het koersrisico op deze deelnemingen worden laag ingeschat. In 2022 hebben zich geen ontwikkelingen voorgedaan die de koers van de aandelen negatief heeft beïnvloed.

Kredietrisico

Terug naar navigatie - Kredietrisico

Kredietrisico’s worden gelopen bij het uitzetten van overtollige middelen en het verstrekken van leningen en garantstellingen. Kredietrisico’s worden beperkt door de eisen die de Wet financiering decentrale overheden (Wet FIDO) stelt en door de specifieke eisen die de gemeente stelt aan de partij waaraan middelen worden verstrekt.

Eventuele tijdelijke overtollige kasmiddelen zullen worden uitgezet conform de wettelijke kaders voor het schatkistbankieren.

Hieronder een overzicht van de saldo's van de verstrekte leningen 1/1 en 31/12 2022.

Overzicht verstrekte leningen (bedragen x € 1.000) 1 januari 2022 31 december 2022
Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen 72 72
Kapitaalverstrekkingen aan overige verbonden partijen 7.342 7.327
Leningen aan deelnemingen 22.802 22.802
Leningen aan overige verbonden partijen 7.300 7.360
Overige langlopende leningen 5.542 4.426
Leningen aan openbare lichamen 3.815 2.740
Totaal 46.873 44.727

Valutarisico

Terug naar navigatie - Valutarisico

Valutarisico’s worden in de gemeente uitgesloten door uitsluitend leningen te verstrekken, aan te gaan of te garanderen in euro’s.

Rentelasten en baten

Terug naar navigatie - Rentelasten en baten

Rentelasten
De rentelasten in de begroting zijn gebaseerd op de langlopende leningen en geraamde financieringsbehoefte. De financieringsbehoefte wordt bepaald door de ontwikkeling van de reguliere exploitatie, het investeringsplan en de mutaties op de grondexploitatie.
In 2022 zijn de rentelasten € 1,2 miljoen. Hieronder de stand van de opgenomen leningen begin en eind 2022.

 

Leningen x € 1.000 Looptijd Rente Saldo 1 januari 2022 Aflossing Opname Saldo 31 december 2022
BNG Bank 25 jaar lineair 2,99 % 41.207 1.648 39.559
BNG Bank 10 jaar lineair -0,05 % 9.000 1.000 8.000
BNG Bank 5 jaar fixe 0,975 % 10.000 10.000
Totaal 50.207 2.648 10.000 57.559

Rentebaten

Terug naar navigatie - Rentebaten

De rentebaten betreffen de inkomsten uit: 

 

personeelshypotheken  €        48.323
verstrekte leningen:        €  1.071.207

 

Doorberekende rente/renteresultaat
In de begroting wordt rente doorberekend aan de grondexploitatie en aan taakvelden. Er wordt uitgegaan van totaalfinanciering. Dit houdt in dat aangetrokken leningen betrekking hebben op alle activiteiten van de gemeente. De wijze waarop er wordt doorberekend is als volgt:

 

Grondexploitatie
De aan de grondexploitatie doorberekende rente is volgens de voorschriften van het BBV. Het percentage wordt berekend op basis van het gewogen gemiddelde rentepercentage van de bestaande leningenportefeuille, naar verhouding vreemd vermogen/totaal vermogen. Voor 2022 is deze 1 %.

 

Taakvelden
Aan taakvelden wordt rente toegerekend op basis van een omslagpercentage.
Het begrote omslagpercentage wordt berekend door de totale begrote rentelasten te delen door het begrote saldo van de investering op 1 januari van het begrotingsjaar. Indien de afwijking bij realisatie tussen de werkelijke rentelasten en de voor gecalculeerde toegerekende rentelasten groter is dan 25% moet er gecorrigeerd worden. De afwijking tussen de werkelijke en toegerekende rentelasten is meer dan 25% van de werkelijke lasten. Daarom is er een herberekening doorgevoerd van de toe te rekenen rente. In de herberekening is een percentage van 0,14 % toegepast. (In de begroting 2022 is een percentage van 0,5 % aangehouden)

Renteresultaat

Terug naar navigatie - Renteresultaat

Het renteresultaat geeft het saldo weer van rentelasten en toegerekende rente aan taakvelden. Het renteresultaat maakt onderdeel uit van de algemene dekkingsmiddelen.

 

Schema rentetoerekening bedragen x € 1.000
Externe rente korte en lange financiering 1.237
Externe rentebaten -1.119
Totaal door te rekenen externe rente 118
Rente grondexploitatie 41
Rente projectfinanciering
Totaal direct toe te rekenen rente 41
Saldo door te rekenen externe rente 77
Rente eigen vermogen
Rente voorzieningen
Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente 77
Werkelijk aan taakvelden toegerekend 528
Renteresultaat op taakveld Treasury -451