Omschrijving (toelichting)

Er is € 2 miljoen extra geld (eenmalig) beschikbaar gesteld om een impuls te geven aan het onderhoud van wegen en paden in het buitengebied. We hebben een plan opgesteld om een impuls te geven aan het onderhoud van wegen en paden in het buitengebied. Op basis van een gedegen analyse weten we waar we moeten investeren in het wegenonderhoud om met de extra tijdelijke middelen het grootste rendement te halen. Bij de prioritering welke wegen in aanmerking komen voor extra onderhoud is rekening gehouden met het maatschappelijk effect van een weg zoals hoeveelheid verkeer, schoolroutes, recreatieve routes en cultuurhistorie. In 2020 en 2021 is zodoende al een groot deel van het budget besteed.
In 2022 zullen de resterende middelen worden ingezet voor extra onderhoud uitgevoerd aan
wegen in het buitengebied.

Deze extra middelen stellen ons in staat om de komende jaren op onderhoudskosten wat te kunnen besparen zonder dat we daarmee het afgesproken onderhoudsniveau (overwegend laag) geweld aandoen (zie ook activiteit ‘We onderhouden onze infrastructuur’).

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er is voor de kalenderjaren 2020, 2021 en 2022 éénmalig € 2 miljoen aan extra geld beschikbaar om een impuls te geven aan het onderhoud van wegen en paden in (met name) het buitengebied. De impuls moet het kwaliteitsniveau van fietsvoorzieningen en (bestrate) buitenwegen verhogen. De resterende incidentele middelen zijn in 2022 volledig ingezet, waarbij het daartoe opgestelde plan is uitgevoerd. 

In de resultaten van de eind 2021 uitgevoerde globale visuele weginspectie was de impact van de inzet van de impulsgelden al zichtbaar. De jaren 2021 en 2022 kenmerken zich ook door de ongewoon hoge inflatie. Die zorgt er naar alle waarschijnlijkheid over 2022 voor dat de kwaliteitstoename door de inzet van het resterende impulsbudget kleiner zal zijn. Medio 2023 voeren we een nieuwe globale visuele weginspectie en een herijking van het kwaliteitsniveau uit. Daaruit zal de totale impact van de inzet van het impulsbudget duidelijk worden. 

Belangrijke constatering in 2022 is bovendien dat de onderhoudsvraag groter was dan het totaal aan beschikbare middelen (inclusief incidentele gelden). Daaruit concluderen we dat we het afgesproken onderhoudsniveau ('overwegend laag') vanaf 2023 niet meer kunnen handhaven. (zie ook activiteit ‘We onderhouden onze infrastructuur’).

Geld (indicator)

G

Geld (toelichting)

Het volledige restant budget uit investeren in Berkelland voor onderhoud wegen is ingezet in 2022 en is onttrokken aan de reserve.