Portefeuillehouder
Gerjan Teselink

Omschrijving (toelichting)

We werken volgens het door het college vastgestelde ‘Wegbeheer gemeente Berkelland Beleidskeuzes en beheerkosten Update 2016-2020’. Het wegennet in Berkelland is divers. Voor de veiligheid is onderhoud noodzakelijk. Op basis van inspecties en het afgesproken kwaliteitsniveau ‘overwegend laag’ wordt jaarlijks bepaald welke wegen dat jaar onderhouden of vervangen worden.


Deskundigen geven aan dat het huidige budget voor het onderhoud van wegen en paden nu al te laag is om het door de gemeenteraad vastgestelde niveau (overwegend laag) te kunnen bestendigen. De in deze begroting doorgevoerde bezuiniging van 10% (vanaf 2021) op het onderhoudsbudget voor wegen zal uiteindelijk leiden tot een verlaging van de gemiddelde onderhoudskwaliteit. De verwachting is echter dat deze besparing tot 2023 niet zal leiden tot kwaliteitsniveaus die zich buiten de bandbreedte van het huidige scenario (overwegend laag) bevinden. Dat komt doordat we de komende jaren de kwaliteitsimpuls voor wegen en paden in het buitengebied (€ 2 miljoen) vanuit Samen Investeren in Berkelland gaan inzetten (zie de activiteit ‘We investeren extra in onderhoud van wegen en paden in het buitengebied op basis van een plan van aanpak’). We blijven uitgaan van het kwaliteitsniveau ‘overwegend laag’. Bij een lager kwaliteitsniveau dan dit zullen we naar een onderhoudsniveau afzakken waarbij er sprake is van kapitaalsverlies en we op termijn zullen komen te staan voor hoge kosten/investeringen. We zullen het jaarlijkse onderhoudsbudget wel weer moeten verhogen om het niveau ‘overwegend laag’ te kunnen handhaven.


Ook het (vanaf 2021 verlaagde) budget voor ongediertebestrijding valt onder deze activiteit. We hopen dat ons ecologisch (berm)beheer de overlast op termijn zal verminderen, maar dat is de komende jaren nog zeker niet het geval. De hoeveelheid eikenprocessierupsen (of ratten) hangt bijvoorbeeld af van vele andere factoren dan alleen ecologisch bermbeheer (denk aan weersomstandigheden). Een ondergrens aangeven van een acceptabel niveau is erg moeilijk. We zullen ook moeten accepteren dat bepaalde vormen van overlast erbij horen. Ook is het niveau van overlast elk jaar verschillend. Als de overlast toch te groot wordt en het budget niet toereikend is, dan doen we een beroep op het budget ‘onvoorzien’. Mocht blijken dat we de aankomende jaren structureel (veel) tekort komen, dan moet overwogen worden het budget structureel weer te verhogen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

We onderhouden onze infrastructuur volgens het door het college vastgestelde ‘Wegbeheer gemeente Berkelland Beleidskeuzes en Beheerkosten Update 2016-2020’. Het wegennet in Berkelland is divers en kent een relatief forse omvang. Voor de instandhouding van onze kapitaalgoederen én de veiligheid voor weggebruikers is onderhoud noodzakelijk. Op basis van regelmatige weginspecties, inzicht in het areaal en het afgesproken kwaliteitsniveau ‘overwegend laag’ wordt jaarlijks bepaald welke wegen dat jaar onderhoud krijgen of vervangen moeten worden.

We blijven uitgaan van het kwaliteitsniveau ‘overwegend laag’. Bij een lager kwaliteitsniveau zullen we naar een onderhoudsniveau afzakken waarbij er sprake is van kapitaalsverlies en worden we op termijn geconfronteerd met hoge kosten/investeringen. Het wegennet veroudert en de prijzen stijgen flink. Over 2022 blijkt dat uit een onderhoudsvraag die uitstijgt boven de beschikbare middelen. Daarom is en blijft het noodzakelijk om (zeker vanaf 2024) het jaarlijkse structurele onderhoudsbudget te vergroten. Alleen dan kan het kwaliteitsniveau ‘overwegend laag’ worden gehandhaafd. Dit gaan we opnemen in het nieuwe beleidsplan wegen.

Medio 2023 staat de volgende (tweejaarlijkse) globale visuele weginspectie gepland. De resultaten van die inspectie geven ons opnieuw inzicht in de kwaliteit van onze verhardingen en de locaties waar onderhoud dan wel vervanging noodzakelijk is. Uit de resultaten blijkt dat de (jaarlijkse) onderhouds- en vervangingsvraag toeneemt. Dat komt in hoofdzaak door de 'leeftijd' van onze verhardingen. Ongeveer 20% van de wegverhardingen is ouder dan 50 jaar. Dat zorgt de komende jaren ook voor een toenemend aantal wegen dat aan reconstructie toe is en daarmee voor een toenemende investeringsvraag.

2021 en 2022 zijn de eerste volledige jaren geweest waarin we met de eigen buitendienst ecologisch bermbeheer hebben toegepast. In het jaar 2022 zijn we gestart met de evaluatie van de aanpak en de werkwijzen. In 2023 geven we de actuele vraagstukken rond het onderwerp uitwerking. 

In 2022 heeft de onkruidbeheersing op verhardingen een kwaliteitsimpuls gehad en is een nieuwe opgavegerichte aanpak gekozen. In 2023 krijgt die aanpak verder vorm. 

Geld (indicator)

O

Geld (toelichting)

Het voordeel op deze activiteit bedraagt € 152.000.  We hebben meer geld binnen gekregen dan begroot van derden (nutsbedrijven). Deze gelden krijgen naar aanleiding van  werkzaamheden die deze bedrijven in onze openbare ruimte hebben verricht.  Deze vergoeding ontvangen wij, omdat er als gevolg van deze werkzaamheden in de toekomst vaak nog zaken moeten worden hersteld door ons (bijvoorbeeld verzakkingen in straatwerk die later ontstaan).