-
Blz. 1
Programmabegroting 2024
-
Blz. 2
Programmabegroting 2024
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 7
Inleiding vervolg
-
Blz. 8
Opzet begroting
-
Blz. 9
Aansluiting op perspectiefnota
-
Blz. 10
Aansluiting op perspectiefnota
-
Blz. 11
Lezen van tabellen
-
Blz. 12
Onze aantrekkelijke leefomgeving
-
Blz. 13
Een aantrekkelijke, klimaatbestendige en biodiverse leefomgeving
-
Blz. 14
Wat speelt er?
-
Blz. 15
Speerpunt
-
Blz. 16
Opstellen omgevingvisie. (010.010)
-
Blz. 17
Opstellen omgevingsvisie (010.010.010)
-
Blz. 18
Opstellen transitieplan omgevingsplan.
-
Blz. 19
Gebiedsgericht werken. (010.020)
-
Blz. 20
We gaan voortdurend met onze inwoners en organisaties in gesprek over wat er speelt in de wijken en kernen, zodat onze activiteiten daarop aansluiten. (010.020.010)
-
Blz. 21
Een klimaatbestendige leefomgeving. (010.030)
-
Blz. 22
We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen. (010.030.010)
-
Blz. 23
We houden integraal rekening met de gevolgen van klimaatverandering zoals (extreme) wateroverlast, droogte en hitte.
-
Blz. 24
We voeren het watertakenplan uit. (010.030.030)
-
Blz. 25
Mobiliteit. (010.040)
-
Blz. 26
We houden Berkelland bereikbaar.
-
Blz. 27
We onderhouden onze infrastructuur (wegen en paden). (010.040.010)
-
Blz. 28
Van Afval Naar Grondstof. (010.050)
-
Blz. 29
We gaan gericht zwerfafval tegen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval. (010.050.020)
-
Blz. 30
We werken een nieuw grondstoffenplan (Van Afval naar Grondstof 2023-2027) uit in maatregelen waarbij we inzetten op zoveel mogelijk grondstofhergebruik en zo min mogelijk restafval. (010.050.010)
-
Blz. 31
Wat mag het kosten?
-
Blz. 32
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 33
Passend wonen
-
Blz. 34
Wat speelt er?
-
Blz. 35
Speerpunten
-
Blz. 36
Passend wonen in Berkelland. (020.010)
-
Blz. 37
We gebruiken onze gemeentelijke grondpositie om adaptief te kunnen programmeren. (020.010.060)
-
Blz. 38
We vernieuwen en optimaliseren themabreed ons beleid en strategie. (020.010.040)
-
Blz. 39
We voegen nieuwe woningen toe. (020.020.040)
-
Blz. 40
We zetten voor alle doelgroepen in op goed wonen in een duurzame en toekomstbestendige bestaande woningvoorraad. (020.010.010)
-
Blz. 41
We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (020.020)
-
Blz. 42
We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (020.020.030)
-
Blz. 43
We werken door aan de integrale wijkontwikkeling in Neede Noordoost. (020.030)
-
Blz. 44
Duurzame toekomstgerichte openbare ruimte.
-
Blz. 45
Sociale wijkontwikkeling.
-
Blz. 46
We stimuleren een duurzame woningvoorraad. (020.030.010)
-
Blz. 47
Wat mag het kosten
-
Blz. 48
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 49
Vitaal platteland
-
Blz. 50
Een vitaal en innovatief buitengebied
-
Blz. 51
Wat speelt er?
-
Blz. 52
Speerpunt
-
Blz. 53
Een meer duurzame vorm van landbouw in Berkelland. (030.010)
-
Blz. 54
We zoeken de samenwerking met partijen als de VKA, LTO en de Marke gericht op ondersteuning van agrariërs richting een meer duurzame vorm van landbouw, zoals kringlooplandbouw.
-
Blz. 55
We onderzoeken mogelijkheden voor stimulering van meer verbinding tussen agrariërs en inwoners. (030.010.020)
-
Blz. 56
We onderzoeken de mogelijkheden voor een nieuw vrijwillig kavelruil project. (030.010.030)
-
Blz. 57
Toekomstbestendige (agrarische) erven. (030.040)
-
Blz. 58
We voeren het plan van aanpak voor de aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing uit. (030.040.010)
-
Blz. 59
We voeren het plan van aanpak voor de stimulering van de sanering van asbestdaken uit. (030.040.020)
-
Blz. 60
Behoud en versterking van ons coulisselandschap en verhoging van de biodiversiteit. (030.020)
-
Blz. 61
Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschap en het behoud van landschapselementen. (030.020.010)
-
Blz. 62
We voeren de uitvoeringsagenda van het biodiversiteitsplan uit. (030.020.030)
-
Blz. 63
We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader. (030.020.020)
-
Blz. 64
Het toeristisch-recreatief aanbod in Berkelland is versterkt. (030.030)
-
Blz. 65
De uitvoeringsagenda ‘Beleef het in Berkelland 2021-2024 uitvoeren. (030.030.010)
-
Blz. 66
Wat mag het kosten
-
Blz. 67
Projecten
-
Blz. 68
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 69
Nieuwe energie
-
Blz. 70
Wat speelt er?
-
Blz. 71
Speerpunt
-
Blz. 72
Innovatie en ontwikkelagenda energietransitie (040.010)
-
Blz. 73
We ondernemen onderzoekende proefprojecten ter verrijking van onze dienstverlening. (040.010.040)
-
Blz. 74
We faciliteren pilots, innovatie en andere nieuwe ontwikkelingen. (040.010.040)
-
Blz. 75
We werken richting een integrale aanpak die bijdraagt aan de verduurzaming van de buitengebieden.
-
Blz. 76
We werken data geïnformeerd en verbeteren daarmee ons vermogen om de voortgang in de aanpak van de opgave te monitoren. (040.010.070)
-
Blz. 77
We gebruiken strategische communicatie en participatie instrumenten om ons beleid te klankborden met al doel het draagvlak te vergroten.(040.010.060)
-
Blz. 78
We onderzoeken slimme oplossingen die de door netcongestie beperkte vestigingsmogelijkheden voor bedrijven op de bedrijventerreinen verruimen. (040.010.090)
-
Blz. 79
We gaan aan de slag met de transitievisie warmte/koude. (040.010.100)
-
Blz. 80
We ontwikkelen een formule voor lokaal eigenaarschap van grootschalige opwek. (040.010.010)
-
Blz. 81
Verduurzaming woningen. (040.060)
-
Blz. 82
We informeren inwoners bij het maken van de juiste keuzes in de verduurzaming van woningen. (040.060.050)
-
Blz. 83
We ondersteunen inwoners door de inzet van financieel- en energie advies. (040.060.030)
-
Blz. 84
We bieden gunstige financiële producten (leningen) aan om verduurzaming voor iedereen mogelijk te maken. (040.060.023)
-
Blz. 85
We stimuleren het nemen van concrete energiemaatregelen door de uitgifte van subsidies (040.060.020)
-
Blz. 86
Verduurzaming bedrijven. (040.020)
-
Blz. 87
We zetten in op informatievoorziening en advies om bedrijven te helpen de juiste keuzes te maken in de verduurzaming. (040.020.024)
-
Blz. 88
We stimuleren het nemen van concrete energiemaatregelen door het beschikbaar stellen van DOE-scans. (040.020.024)
-
Blz. 89
We bieden gunstige financiële producten (leningen) aan om verduurzaming voor iedereen mogelijk te maken. (040.060.023)
-
Blz. 90
We zorgen ervoor dat de Omgevingsdienst bedrijven controleert.
-
Blz. 91
Verduurzaming maatschappelijke instellingen. (040.040)
-
Blz. 92
We ondersteunen maatschappelijke instellingen en sportvereniging bij de verduurzaming van de eigen accommodatie door middel van procesbegeleiding. (040.040.010)
-
Blz. 93
We bieden gunstige financiële producten aan om verduurzaming voor iedereen mogelijk te maken. (040.020.020)
-
Blz. 94
We gaan door met de subsidieregeling maatschappelijke initiatieven. (040.040.040)
-
Blz. 95
Gemeente als voorbeeld in de energietransitie. (040.030)
-
Blz. 96
Wij adviseren over verduurzamingsmogelijkheden voor het gebouwbeheerplan en de eigen bedrijfsvoering. (040.030.020)
-
Blz. 97
Wij voeren de reductiemaatregelen uit vanuit de CO2 prestatieladder en monitoren deze. (040.030.030)
-
Blz. 98
We stappen over naar een energieleverancier die levert vanuit lokale en duurzame energiebronnen. (040.030.010)
-
Blz. 99
Regionale samenwerking in de Achterhoek. (040.050)
-
Blz. 100
We werken met andere overheden aan de regionale energiestrategie. (040.050.020)
-
Blz. 101
Grootschalige Opwek en Energie infrastructuur (040.070)
-
Blz. 102
We stellen het herijkte RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame Energie) beleidskader vast en begeleiden initiatiefnemers voor energie opwek. (040.070.010)
-
Blz. 103
Wat mag het kosten?
-
Blz. 104
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 105
Een toekomstbestendig sociaal domein
-
Blz. 106
Wat speelt er?
-
Blz. 107
Speerpunt
-
Blz. 108
Gelijke kansen en toegankelijkheid. (050.010)
-
Blz. 109
Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering. (050.010.020)
-
Blz. 110
We dragen zorg voor vluchtelingen uit de regio.
-
Blz. 111
We ondersteunen nieuwkomers binnen een brede sociale basis. (050.010.010)
-
Blz. 112
Wij richten ons op toegankelijkheid, kansengelijkheid en inclusie. (050.010.030)
-
Blz. 113
Een sterke sociale basis gericht op preventie en gezondheid. (050.020)
-
Blz. 114
We ondersteunen mantelzorgers en vrijwilligers. (050.020.010)
-
Blz. 115
We zetten in op het welzijn en de gezondheid van onze inwoners. (050.020.030)
-
Blz. 116
We zetten in op het welzijn en de gezondheid van onze jeugd. (050.020.020)
-
Blz. 117
Uitvoering van de WMO. (050.030)
-
Blz. 118
We ontwikkelen met ZOOV een nieuw concept voor vraagafhankelijk vervoer. (050.030.020)
-
Blz. 119
We verbinden waar nodig zorg, wonen en veiligheid voor passende ondersteuning van inwoners. (050.030.030)
-
Blz. 120
Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren in de samenleving. (050.030.010)
-
Blz. 121
Uitvoering van de Jeugdwet. (050.040)
-
Blz. 122
Leerlingenvervoer en vraagafhankelijk jeugdvervoer zijn beschikbaar binnen onze gemeente. (050.040.030)
-
Blz. 123
Wij bieden onze jonge inwoners en hun ouders/verzorgers jeugdhulp. (050.040.010)
-
Blz. 124
Wij verbeteren de samenwerking tussen ouders, school, politie en hulpverleners voor het veilig en ‘zo thuis mogelijk’ opgroeien van onze jeugd. (050.040.020)
-
Blz. 125
Een robuuste uitvoering en toegang. (050.500)
-
Blz. 126
Voormekaar staat voor een robuuste toegang waarin de dienstverlening aansluit bij nieuwe ontwikkelingen.
-
Blz. 127
We hebben oog voor de tevredenheid van onze inwoners.
-
Blz. 128
Wij versterken onze regionale samenwerking en zoeken verbanden wanneer dit onze effectiviteit verbetert.
-
Blz. 129
Wat mag het kosten?
-
Blz. 130
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 131
Sport en cultuur bewegen je!
-
Blz. 132
Wat speelt er?
-
Blz. 133
Speerpunt
-
Blz. 134
Sport en Cultuur dragen bij aan een sterke sociale basis. (060.010)
-
Blz. 135
Buitenkunst, Vormgeving en Architectuur in de openbare ruimte.
-
Blz. 136
Cultureel erfgoed. (060.010.040)
-
Blz. 137
Educatie en participatie. (060.010.030)
-
Blz. 138
Evenementen.
-
Blz. 139
Heel Berkelland beweegt. (060.010.020)
-
Blz. 140
Podia, muziekcultuur en amateurkunst.
-
Blz. 141
Project: Transformatiefonds cultuur en erfgoed.
-
Blz. 142
Strategie, Beleid en Innovatie. (060.010.010)
-
Blz. 143
Taal en media. (060.010.050)
-
Blz. 144
We zetten combinatiefunctionarissen in (brede impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn. (060.010.100)
-
Blz. 145
Toekomstbestendige accommodaties. (060.020)
-
Blz. 146
Culturele accommodaties. (060.020.010)
-
Blz. 147
Sportaccommodaties. (060.020.020)
-
Blz. 148
Verduurzaming accommodaties.
-
Blz. 149
Zwembaden. (060.020.030)
-
Blz. 150
Wat mag het kosten?
-
Blz. 151
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 152
Werken en leren
-
Blz. 153
Een warm welkom voor werk
-
Blz. 154
Wat speelt er?
-
Blz. 155
Speerpunt
-
Blz. 156
Goede onderwijshuisvesting en onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt. (070.010)
-
Blz. 157
Bewaken dat er goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
-
Blz. 158
We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met onder andere demografische ontwikkelingen. (070.010.020)
-
Blz. 159
Actieve deelname aan de arbeidsmarkt voor iedereen die dat kan. (070.020)
-
Blz. 160
Wij ondersteunen inwoners in re-integratie en toeleiding naar (betaald) werk. (070.020.010)
-
Blz. 161
Wij stimuleren inwoners om maximaal te participeren in de samenleving. (070.020.020)
-
Blz. 162
Goed vestigingsklimaat voor ondernemers. (070.030)
-
Blz. 163
We creëren voldoende fysieke ontwikkelingsmogelijkheden voor nieuwe of bestaande ondernemers.
-
Blz. 164
We voeren de economische agenda uit.
-
Blz. 165
Vitale winkelcentra. (070.040)
-
Blz. 166
Faciliteren van het ondernemersfonds. (070.040.010)
-
Blz. 167
Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde taskforces voor elke kern (en centrum), gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra. (070.040.020)
-
Blz. 168
Promotie van Berkelland (en de Achterhoek). (070.050)
-
Blz. 169
Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken. (070.050.010)
-
Blz. 170
Gerichte armoedebestrijding. (070.060)
-
Blz. 171
Wij bieden aanvullende inkomensondersteunende regelingen voor inwoners. (070.060.010)
-
Blz. 172
Wij investeren in de lokale aanpak schuldhulpverlening. (070.060.030)
-
Blz. 173
Wij werken samen binnen een dekkend netwerk met externe ketenpartners.
-
Blz. 174
Wat mag het kosten?
-
Blz. 175
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 176
Veiligheid
-
Blz. 177
Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
-
Blz. 178
Wat speelt er?
-
Blz. 179
Speerpunt
-
Blz. 180
Veiligheid, integraal en risicobewust. (080.030)
-
Blz. 181
Doorontwikkeling Zorg en veiligheid.
-
Blz. 182
We stellen een uitvoeringsplan integrale veiligheid op. (080.020.010)
-
Blz. 183
Crisisbeheersing. (080.020)
-
Blz. 184
We dragen bij aan de Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland. (080.020.020)
-
Blz. 185
Vergunningverlening en handhaving. (080.010)
-
Blz. 186
Actualisering handhavingsbeleid. (080.010.010)
-
Blz. 187
Verdere professionalisering en digitalisering vergunningverlening. (080.010.020)
-
Blz. 188
Ondermijning
-
Blz. 189
We blijven sterk inzetten op bewustwording met betrekking tot ondermijning.
-
Blz. 190
Wat mag het kosten?
-
Blz. 191
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 192
Beleidsindicatoren
-
Blz. 193
Algemeen bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 194
Wat speelt er?
-
Blz. 195
Speerpunt
-
Blz. 196
Algemeen bestuur en bedrijfsvoering.
-
Blz. 197
Algemeen bestuur. (090.010.010 en 090.010.020)
-
Blz. 198
Wat mag het kosten?
-
Blz. 199
Overzicht van algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 200
Wat speelt er?
-
Blz. 201
Doelstellingen
-
Blz. 202
Treasury. (100.010)
-
Blz. 203
Dekkingsmiddelen. (100.020)
-
Blz. 204
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 205
Wat mag het kosten?
-
Blz. 206
Financiële begroting
-
Blz. 207
Baten en lasten 2024 per programma
-
Blz. 208
Saldi per programma 2022-2027
-
Blz. 209
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 210
Overzicht van incidentele baten en lasten 2023-2026 per programma
-
Blz. 211
Meerjaren balansprognose
-
Blz. 212
Toelichting balans
-
Blz. 213
EMU saldi
-
Blz. 214
Overzicht baten en lasten per taakveld
-
Blz. 215
Overzicht van baten en lasten voor het taakveld overhead
-
Blz. 216
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
-
Blz. 217
Uitgangspunten
-
Blz. 218
Paragrafen
-
Blz. 219
Bedrijfsvoering
-
Blz. 220
Berkelland goed georganiseerd!
-
Blz. 221
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 222
Doorontwikkeling planning en control
-
Blz. 223
HRM/personeelsbeleid
-
Blz. 224
Integriteit
-
Blz. 225
Arbeidsmarkt
-
Blz. 226
Hybride werken
-
Blz. 227
Privacy en informatieveiligheid
-
Blz. 228
Interne controle en rechtmatigheid
-
Blz. 229
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 230
Integrale kwaliteitszorg
-
Blz. 231
Fiscale risico's
-
Blz. 232
ICT en informatievoorziening
-
Blz. 233
Wetgeving
-
Blz. 234
Wet open overheid
-
Blz. 235
Wettelijk kader
-
Blz. 236
Toelichting
-
Blz. 237
Grondbeleid
-
Blz. 238
Wat speelt er?
-
Blz. 239
Wat zijn de kosten?
-
Blz. 240
Lokale heffingen
-
Blz. 241
Inleiding
-
Blz. 242
Beleid
-
Blz. 243
Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen
-
Blz. 244
Ontwikkeling lastendruk
-
Blz. 245
Toelichting lastendruk
-
Blz. 246
Belastingen
-
Blz. 247
Toelichting belastingen
-
Blz. 248
Bestemmingsheffingen
-
Blz. 249
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 250
Toelichting ASH
-
Blz. 251
Rioolheffing
-
Blz. 252
Toelichting rioolheffing
-
Blz. 253
Retributies/rechten
-
Blz. 254
Begraafrechten
-
Blz. 255
Marktgelden
-
Blz. 256
Leges
-
Blz. 257
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 258
Weerstandsvermogen
-
Blz. 259
Wat speelt er?
-
Blz. 260
Wettelijk kader
-
Blz. 261
Inventarisatie risico's
-
Blz. 262
Toelichting op tabel
-
Blz. 263
Inventarisatie weerstandscapaciteit
-
Blz. 264
Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 265
Risicobeheersing
-
Blz. 266
Kengetallen financiële positie
-
Blz. 267
Verbonden partijen
-
Blz. 268
Samenwerkingspartijen
-
Blz. 269
Inleiding
-
Blz. 270
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 271
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 272
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 273
Overige verbonden partijen
-
Blz. 274
Financiering
-
Blz. 275
Financiering
-
Blz. 276
Inleiding
-
Blz. 277
Ontwikkelingen
-
Blz. 278
Verwachte liquiditeitsontwikkeling
-
Blz. 279
Risicobeheer
-
Blz. 280
Conclusie renterisiconorm
-
Blz. 281
Koersrisico's
-
Blz. 282
Kredietrisico's
-
Blz. 283
Liquiditeitsrisico's
-
Blz. 284
Valutarisico's
-
Blz. 285
Rentelasten en baten
-
Blz. 286
Rentebaten
-
Blz. 287
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 288
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 289
Inleiding
-
Blz. 290
Riolering en water
-
Blz. 291
Onderhouden van wegen
-
Blz. 292
Wegen 2
-
Blz. 293
Wegen 3
-
Blz. 294
Wegen 4
-
Blz. 295
Toelichting financiën wegen
-
Blz. 296
Openbare verlichting
-
Blz. 297
Groen en speelvoorzieningen
-
Blz. 298
Onderhoud gebouwen
-
Blz. 299
Gebouwen 2
-
Blz. 300
Reserves
-
Blz. 301
Wat speelt er?
-
Blz. 302
Overzicht reserves
-
Blz. 303
Algemene reserve
-
Blz. 304
Bestuurlijke claims
-
Blz. 305
Egalisatiereserve investeringen
-
Blz. 306
Egalisatiereserve bouwgrondexploitaties
-
Blz. 307
Wegen
-
Blz. 308
Onderwijshuisvesting
-
Blz. 309
Sportaccommodaties
-
Blz. 310
Meerjarenoverzicht reserves
-
Blz. 311
Bijlagen
-
Blz. 312
Bijlage 1: Verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 313
Toelichting
-
Blz. 314
Een passende woning
-
Blz. 315
Onze aantrekkelijke leefomgeving
-
Blz. 316
Een toekomstbestendig Sociaal Domein
-
Blz. 317
Werken en leren
-
Blz. 318
Nieuwe energie
-
Blz. 319
Sport en Cultuur bewegen je!
-
Blz. 320
Veiligheid
-
Blz. 321
Algemeen bestuur en Bedrijfsvoering
-
Blz. 322
Bijlage 2: Overzicht subsidies
-
Blz. 323
Toelichting
-
Blz. 324
Onze aantrekkelijke leefomgeving
-
Blz. 325
Een toekomstbestendig Sociaal Domein
-
Blz. 326
Werken en leren
-
Blz. 327
Sport en Cultuur bewegen je!
-
Blz. 328
Nieuwe energie
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap