Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2024
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2024
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Inleiding
        1. Blz. 5 Inleiding
        2. Blz. 6 Overzicht van baten en lasten
        3. Blz. 7 Inleiding vervolg
        4. Blz. 8 Opzet begroting
        5. Blz. 9 Aansluiting op perspectiefnota
        6. Blz. 10 Aansluiting op perspectiefnota
        7. Blz. 11 Lezen van tabellen
      2. Blz. 12 Onze aantrekkelijke leefomgeving
        1. Blz. 13 Een aantrekkelijke, klimaatbestendige en biodiverse leefomgeving
        2. Blz. 14 Wat speelt er?
        3. Blz. 15 Speerpunt
          1. Blz. 16 Opstellen omgevingvisie. (010.010)
            1. Blz. 17 Opstellen omgevingsvisie (010.010.010)
            2. Blz. 18 Opstellen transitieplan omgevingsplan.
          2. Blz. 19 Gebiedsgericht werken. (010.020)
            1. Blz. 20 We gaan voortdurend met onze inwoners en organisaties in gesprek over wat er speelt in de wijken en kernen, zodat onze activiteiten daarop aansluiten. (010.020.010)
          3. Blz. 21 Een klimaatbestendige leefomgeving. (010.030)
            1. Blz. 22 We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen. (010.030.010)
            2. Blz. 23 We houden integraal rekening met de gevolgen van klimaatverandering zoals (extreme) wateroverlast, droogte en hitte.
            3. Blz. 24 We voeren het watertakenplan uit. (010.030.030)
          4. Blz. 25 Mobiliteit. (010.040)
            1. Blz. 26 We houden Berkelland bereikbaar.
            2. Blz. 27 We onderhouden onze infrastructuur (wegen en paden). (010.040.010)
          5. Blz. 28 Van Afval Naar Grondstof. (010.050)
            1. Blz. 29 We gaan gericht zwerfafval tegen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval. (010.050.020)
            2. Blz. 30 We werken een nieuw grondstoffenplan (Van Afval naar Grondstof 2023-2027) uit in maatregelen waarbij we inzetten op zoveel mogelijk grondstofhergebruik en zo min mogelijk restafval. (010.050.010)
        4. Blz. 31 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 32 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      3. Blz. 33 Passend wonen
        1. Blz. 34 Wat speelt er?
        2. Blz. 35 Speerpunten
          1. Blz. 36 Passend wonen in Berkelland. (020.010)
            1. Blz. 37 We gebruiken onze gemeentelijke grondpositie om adaptief te kunnen programmeren. (020.010.060)
            2. Blz. 38 We vernieuwen en optimaliseren themabreed ons beleid en strategie. (020.010.040)
            3. Blz. 39 We voegen nieuwe woningen toe. (020.020.040)
            4. Blz. 40 We zetten voor alle doelgroepen in op goed wonen in een duurzame en toekomstbestendige bestaande woningvoorraad. (020.010.010)
          2. Blz. 41 We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (020.020)
            1. Blz. 42 We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (020.020.030)
          3. Blz. 43 We werken door aan de integrale wijkontwikkeling in Neede Noordoost. (020.030)
            1. Blz. 44 Duurzame toekomstgerichte openbare ruimte.
            2. Blz. 45 Sociale wijkontwikkeling.
            3. Blz. 46 We stimuleren een duurzame woningvoorraad. (020.030.010)
        3. Blz. 47 Wat mag het kosten
        4. Blz. 48 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      4. Blz. 49 Vitaal platteland
        1. Blz. 50 Een vitaal en innovatief buitengebied
        2. Blz. 51 Wat speelt er?
        3. Blz. 52 Speerpunt
          1. Blz. 53 Een meer duurzame vorm van landbouw in Berkelland. (030.010)
            1. Blz. 54 We zoeken de samenwerking met partijen als de VKA, LTO en de Marke gericht op ondersteuning van agrariërs richting een meer duurzame vorm van landbouw, zoals kringlooplandbouw.
            2. Blz. 55 We onderzoeken mogelijkheden voor stimulering van meer verbinding tussen agrariërs en inwoners. (030.010.020)
            3. Blz. 56 We onderzoeken de mogelijkheden voor een nieuw vrijwillig kavelruil project. (030.010.030)
          2. Blz. 57 Toekomstbestendige (agrarische) erven. (030.040)
            1. Blz. 58 We voeren het plan van aanpak voor de aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing uit. (030.040.010)
            2. Blz. 59 We voeren het plan van aanpak voor de stimulering van de sanering van asbestdaken uit. (030.040.020)
          3. Blz. 60 Behoud en versterking van ons coulisselandschap en verhoging van de biodiversiteit. (030.020)
            1. Blz. 61 Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschap en het behoud van landschapselementen. (030.020.010)
            2. Blz. 62 We voeren de uitvoeringsagenda van het biodiversiteitsplan uit. (030.020.030)
            3. Blz. 63 We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader. (030.020.020)
          4. Blz. 64 Het toeristisch-recreatief aanbod in Berkelland is versterkt. (030.030)
            1. Blz. 65 De uitvoeringsagenda ‘Beleef het in Berkelland 2021-2024 uitvoeren. (030.030.010)
        4. Blz. 66 Wat mag het kosten
        5. Blz. 67 Projecten
        6. Blz. 68 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      5. Blz. 69 Nieuwe energie
        1. Blz. 70 Wat speelt er?
        2. Blz. 71 Speerpunt
          1. Blz. 72 Innovatie en ontwikkelagenda energietransitie (040.010)
            1. Blz. 73 We ondernemen onderzoekende proefprojecten ter verrijking van onze dienstverlening. (040.010.040)
            2. Blz. 74 We faciliteren pilots, innovatie en andere nieuwe ontwikkelingen. (040.010.040)
            3. Blz. 75 We werken richting een integrale aanpak die bijdraagt aan de verduurzaming van de buitengebieden.
            4. Blz. 76 We werken data geïnformeerd en verbeteren daarmee ons vermogen om de voortgang in de aanpak van de opgave te monitoren. (040.010.070)
            5. Blz. 77 We gebruiken strategische communicatie en participatie instrumenten om ons beleid te klankborden met al doel het draagvlak te vergroten.(040.010.060)
            6. Blz. 78 We onderzoeken slimme oplossingen die de door netcongestie beperkte vestigingsmogelijkheden voor bedrijven op de bedrijventerreinen verruimen. (040.010.090)
            7. Blz. 79 We gaan aan de slag met de transitievisie warmte/koude. (040.010.100)
            8. Blz. 80 We ontwikkelen een formule voor lokaal eigenaarschap van grootschalige opwek. (040.010.010)
          2. Blz. 81 Verduurzaming woningen. (040.060)
            1. Blz. 82 We informeren inwoners bij het maken van de juiste keuzes in de verduurzaming van woningen. (040.060.050)
            2. Blz. 83 We ondersteunen inwoners door de inzet van financieel- en energie advies. (040.060.030)
            3. Blz. 84 We bieden gunstige financiële producten (leningen) aan om verduurzaming voor iedereen mogelijk te maken. (040.060.023)
            4. Blz. 85 We stimuleren het nemen van concrete energiemaatregelen door de uitgifte van subsidies (040.060.020)
          3. Blz. 86 Verduurzaming bedrijven. (040.020)
            1. Blz. 87 We zetten in op informatievoorziening en advies om bedrijven te helpen de juiste keuzes te maken in de verduurzaming. (040.020.024)
            2. Blz. 88 We stimuleren het nemen van concrete energiemaatregelen door het beschikbaar stellen van DOE-scans. (040.020.024)
            3. Blz. 89 We bieden gunstige financiële producten (leningen) aan om verduurzaming voor iedereen mogelijk te maken. (040.060.023)
            4. Blz. 90 We zorgen ervoor dat de Omgevingsdienst bedrijven controleert.
          4. Blz. 91 Verduurzaming maatschappelijke instellingen. (040.040)
            1. Blz. 92 We ondersteunen maatschappelijke instellingen en sportvereniging bij de verduurzaming van de eigen accommodatie door middel van procesbegeleiding. (040.040.010)
            2. Blz. 93 We bieden gunstige financiële producten aan om verduurzaming voor iedereen mogelijk te maken. (040.020.020)
            3. Blz. 94 We gaan door met de subsidieregeling maatschappelijke initiatieven. (040.040.040)
          5. Blz. 95 Gemeente als voorbeeld in de energietransitie. (040.030)
            1. Blz. 96 Wij adviseren over verduurzamingsmogelijkheden voor het gebouwbeheerplan en de eigen bedrijfsvoering. (040.030.020)
            2. Blz. 97 Wij voeren de reductiemaatregelen uit vanuit de CO2 prestatieladder en monitoren deze. (040.030.030)
            3. Blz. 98 We stappen over naar een energieleverancier die levert vanuit lokale en duurzame energiebronnen. (040.030.010)
          6. Blz. 99 Regionale samenwerking in de Achterhoek. (040.050)
            1. Blz. 100 We werken met andere overheden aan de regionale energiestrategie. (040.050.020)
          7. Blz. 101 Grootschalige Opwek en Energie infrastructuur (040.070)
            1. Blz. 102 We stellen het herijkte RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame Energie) beleidskader vast en begeleiden initiatiefnemers voor energie opwek. (040.070.010)
        3. Blz. 103 Wat mag het kosten?
        4. Blz. 104 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      6. Blz. 105 Een toekomstbestendig sociaal domein
        1. Blz. 106 Wat speelt er?
        2. Blz. 107 Speerpunt
          1. Blz. 108 Gelijke kansen en toegankelijkheid. (050.010)
            1. Blz. 109 Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering. (050.010.020)
            2. Blz. 110 We dragen zorg voor vluchtelingen uit de regio.
            3. Blz. 111 We ondersteunen nieuwkomers binnen een brede sociale basis. (050.010.010)
            4. Blz. 112 Wij richten ons op toegankelijkheid, kansengelijkheid en inclusie. (050.010.030)
          2. Blz. 113 Een sterke sociale basis gericht op preventie en gezondheid. (050.020)
            1. Blz. 114 We ondersteunen mantelzorgers en vrijwilligers. (050.020.010)
            2. Blz. 115 We zetten in op het welzijn en de gezondheid van onze inwoners. (050.020.030)
            3. Blz. 116 We zetten in op het welzijn en de gezondheid van onze jeugd. (050.020.020)
          3. Blz. 117 Uitvoering van de WMO. (050.030)
            1. Blz. 118 We ontwikkelen met ZOOV een nieuw concept voor vraagafhankelijk vervoer. (050.030.020)
            2. Blz. 119 We verbinden waar nodig zorg, wonen en veiligheid voor passende ondersteuning van inwoners. (050.030.030)
            3. Blz. 120 Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren in de samenleving. (050.030.010)
          4. Blz. 121 Uitvoering van de Jeugdwet. (050.040)
            1. Blz. 122 Leerlingenvervoer en vraagafhankelijk jeugdvervoer zijn beschikbaar binnen onze gemeente. (050.040.030)
            2. Blz. 123 Wij bieden onze jonge inwoners en hun ouders/verzorgers jeugdhulp. (050.040.010)
            3. Blz. 124 Wij verbeteren de samenwerking tussen ouders, school, politie en hulpverleners voor het veilig en ‘zo thuis mogelijk’ opgroeien van onze jeugd. (050.040.020)
          5. Blz. 125 Een robuuste uitvoering en toegang. (050.500)
            1. Blz. 126 Voormekaar staat voor een robuuste toegang waarin de dienstverlening aansluit bij nieuwe ontwikkelingen.
            2. Blz. 127 We hebben oog voor de tevredenheid van onze inwoners.
            3. Blz. 128 Wij versterken onze regionale samenwerking en zoeken verbanden wanneer dit onze effectiviteit verbetert.
        3. Blz. 129 Wat mag het kosten?
        4. Blz. 130 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      7. Blz. 131 Sport en cultuur bewegen je!
        1. Blz. 132 Wat speelt er?
        2. Blz. 133 Speerpunt
          1. Blz. 134 Sport en Cultuur dragen bij aan een sterke sociale basis. (060.010)
            1. Blz. 135 Buitenkunst, Vormgeving en Architectuur in de openbare ruimte.
            2. Blz. 136 Cultureel erfgoed. (060.010.040)
            3. Blz. 137 Educatie en participatie. (060.010.030)
            4. Blz. 138 Evenementen.
            5. Blz. 139 Heel Berkelland beweegt. (060.010.020)
            6. Blz. 140 Podia, muziekcultuur en amateurkunst.
            7. Blz. 141 Project: Transformatiefonds cultuur en erfgoed.
            8. Blz. 142 Strategie, Beleid en Innovatie. (060.010.010)
            9. Blz. 143 Taal en media. (060.010.050)
            10. Blz. 144 We zetten combinatiefunctionarissen in (brede impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn. (060.010.100)
          2. Blz. 145 Toekomstbestendige accommodaties. (060.020)
            1. Blz. 146 Culturele accommodaties. (060.020.010)
            2. Blz. 147 Sportaccommodaties. (060.020.020)
            3. Blz. 148 Verduurzaming accommodaties.
            4. Blz. 149 Zwembaden. (060.020.030)
        3. Blz. 150 Wat mag het kosten?
        4. Blz. 151 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      8. Blz. 152 Werken en leren
        1. Blz. 153 Een warm welkom voor werk
        2. Blz. 154 Wat speelt er?
        3. Blz. 155 Speerpunt
          1. Blz. 156 Goede onderwijshuisvesting en onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt. (070.010)
            1. Blz. 157 Bewaken dat er goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
            2. Blz. 158 We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met onder andere demografische ontwikkelingen. (070.010.020)
          2. Blz. 159 Actieve deelname aan de arbeidsmarkt voor iedereen die dat kan. (070.020)
            1. Blz. 160 Wij ondersteunen inwoners in re-integratie en toeleiding naar (betaald) werk. (070.020.010)
            2. Blz. 161 Wij stimuleren inwoners om maximaal te participeren in de samenleving. (070.020.020)
          3. Blz. 162 Goed vestigingsklimaat voor ondernemers. (070.030)
            1. Blz. 163 We creëren voldoende fysieke ontwikkelingsmogelijkheden voor nieuwe of bestaande ondernemers.
            2. Blz. 164 We voeren de economische agenda uit.
          4. Blz. 165 Vitale winkelcentra. (070.040)
            1. Blz. 166 Faciliteren van het ondernemersfonds. (070.040.010)
            2. Blz. 167 Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde taskforces voor elke kern (en centrum), gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra. (070.040.020)
          5. Blz. 168 Promotie van Berkelland (en de Achterhoek). (070.050)
            1. Blz. 169 Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken. (070.050.010)
          6. Blz. 170 Gerichte armoedebestrijding. (070.060)
            1. Blz. 171 Wij bieden aanvullende inkomensondersteunende regelingen voor inwoners. (070.060.010)
            2. Blz. 172 Wij investeren in de lokale aanpak schuldhulpverlening. (070.060.030)
            3. Blz. 173 Wij werken samen binnen een dekkend netwerk met externe ketenpartners.
        4. Blz. 174 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 175 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      9. Blz. 176 Veiligheid
        1. Blz. 177 Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
        2. Blz. 178 Wat speelt er?
        3. Blz. 179 Speerpunt
          1. Blz. 180 Veiligheid, integraal en risicobewust. (080.030)
            1. Blz. 181 Doorontwikkeling Zorg en veiligheid.
            2. Blz. 182 We stellen een uitvoeringsplan integrale veiligheid op. (080.020.010)
          2. Blz. 183 Crisisbeheersing. (080.020)
            1. Blz. 184 We dragen bij aan de Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland. (080.020.020)
          3. Blz. 185 Vergunningverlening en handhaving. (080.010)
            1. Blz. 186 Actualisering handhavingsbeleid. (080.010.010)
            2. Blz. 187 Verdere professionalisering en digitalisering vergunningverlening. (080.010.020)
          4. Blz. 188 Ondermijning
            1. Blz. 189 We blijven sterk inzetten op bewustwording met betrekking tot ondermijning.
        4. Blz. 190 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 191 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 192 Beleidsindicatoren
      10. Blz. 193 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering
        1. Blz. 194 Wat speelt er?
        2. Blz. 195 Speerpunt
          1. Blz. 196 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering.
            1. Blz. 197 Algemeen bestuur. (090.010.010 en 090.010.020)
        3. Blz. 198 Wat mag het kosten?
      11. Blz. 199 Overzicht van algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
        1. Blz. 200 Wat speelt er?
        2. Blz. 201 Doelstellingen
          1. Blz. 202 Treasury. (100.010)
          2. Blz. 203 Dekkingsmiddelen. (100.020)
        3. Blz. 204 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        4. Blz. 205 Wat mag het kosten?
      12. Blz. 206 Financiële begroting
        1. Blz. 207 Baten en lasten 2024 per programma
        2. Blz. 208 Saldi per programma 2022-2027
        3. Blz. 209 Algemene dekkingsmiddelen
        4. Blz. 210 Overzicht van incidentele baten en lasten 2023-2026 per programma
        5. Blz. 211 Meerjaren balansprognose
        6. Blz. 212 Toelichting balans
        7. Blz. 213 EMU saldi
        8. Blz. 214 Overzicht baten en lasten per taakveld
        9. Blz. 215 Overzicht van baten en lasten voor het taakveld overhead
        10. Blz. 216 Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
        11. Blz. 217 Uitgangspunten
    3. Blz. 218 Paragrafen
      1. Blz. 219 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 220 Berkelland goed georganiseerd!
        2. Blz. 221 Trends en ontwikkelingen
        3. Blz. 222 Doorontwikkeling planning en control
        4. Blz. 223 HRM/personeelsbeleid
        5. Blz. 224 Integriteit
        6. Blz. 225 Arbeidsmarkt
        7. Blz. 226 Hybride werken
        8. Blz. 227 Privacy en informatieveiligheid
        9. Blz. 228 Interne controle en rechtmatigheid
        10. Blz. 229 Rechtmatigheidsverantwoording
        11. Blz. 230 Integrale kwaliteitszorg
        12. Blz. 231 Fiscale risico's
        13. Blz. 232 ICT en informatievoorziening
        14. Blz. 233 Wetgeving
      2. Blz. 234 Wet open overheid
        1. Blz. 235 Wettelijk kader
        2. Blz. 236 Toelichting
      3. Blz. 237 Grondbeleid
        1. Blz. 238 Wat speelt er?
        2. Blz. 239 Wat zijn de kosten?
      4. Blz. 240 Lokale heffingen
        1. Blz. 241 Inleiding
        2. Blz. 242 Beleid
        3. Blz. 243 Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen
        4. Blz. 244 Ontwikkeling lastendruk
        5. Blz. 245 Toelichting lastendruk
        6. Blz. 246 Belastingen
        7. Blz. 247 Toelichting belastingen
        8. Blz. 248 Bestemmingsheffingen
        9. Blz. 249 Afvalstoffenheffing
        10. Blz. 250 Toelichting ASH
        11. Blz. 251 Rioolheffing
        12. Blz. 252 Toelichting rioolheffing
        13. Blz. 253 Retributies/rechten
        14. Blz. 254 Begraafrechten
        15. Blz. 255 Marktgelden
        16. Blz. 256 Leges
        17. Blz. 257 Kwijtscheldingsbeleid
      5. Blz. 258 Weerstandsvermogen
        1. Blz. 259 Wat speelt er?
        2. Blz. 260 Wettelijk kader
        3. Blz. 261 Inventarisatie risico's
        4. Blz. 262 Toelichting op tabel
        5. Blz. 263 Inventarisatie weerstandscapaciteit
        6. Blz. 264 Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
        7. Blz. 265 Risicobeheersing
        8. Blz. 266 Kengetallen financiële positie
      6. Blz. 267 Verbonden partijen
        1. Blz. 268 Samenwerkingspartijen
        2. Blz. 269 Inleiding
        3. Blz. 270 Gemeenschappelijke regelingen
        4. Blz. 271 Vennootschappen en coöperaties
        5. Blz. 272 Stichtingen en verenigingen
        6. Blz. 273 Overige verbonden partijen
      7. Blz. 274 Financiering
        1. Blz. 275 Financiering
        2. Blz. 276 Inleiding
        3. Blz. 277 Ontwikkelingen
        4. Blz. 278 Verwachte liquiditeitsontwikkeling
        5. Blz. 279 Risicobeheer
        6. Blz. 280 Conclusie renterisiconorm
        7. Blz. 281 Koersrisico's
        8. Blz. 282 Kredietrisico's
        9. Blz. 283 Liquiditeitsrisico's
        10. Blz. 284 Valutarisico's
        11. Blz. 285 Rentelasten en baten
        12. Blz. 286 Rentebaten
      8. Blz. 287 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 288 Onderhoud kapitaalgoederen
        2. Blz. 289 Inleiding
        3. Blz. 290 Riolering en water
        4. Blz. 291 Onderhouden van wegen
        5. Blz. 292 Wegen 2
        6. Blz. 293 Wegen 3
        7. Blz. 294 Wegen 4
        8. Blz. 295 Toelichting financiën wegen
        9. Blz. 296 Openbare verlichting
        10. Blz. 297 Groen en speelvoorzieningen
        11. Blz. 298 Onderhoud gebouwen
        12. Blz. 299 Gebouwen 2
      9. Blz. 300 Reserves
        1. Blz. 301 Wat speelt er?
        2. Blz. 302 Overzicht reserves
        3. Blz. 303 Algemene reserve
        4. Blz. 304 Bestuurlijke claims
        5. Blz. 305 Egalisatiereserve investeringen
        6. Blz. 306 Egalisatiereserve bouwgrondexploitaties
        7. Blz. 307 Wegen
        8. Blz. 308 Onderwijshuisvesting
        9. Blz. 309 Sportaccommodaties
        10. Blz. 310 Meerjarenoverzicht reserves
    4. Blz. 311 Bijlagen
      1. Blz. 312 Bijlage 1: Verplichte beleidsindicatoren
        1. Blz. 313 Toelichting
        2. Blz. 314 Een passende woning
        3. Blz. 315 Onze aantrekkelijke leefomgeving
        4. Blz. 316 Een toekomstbestendig Sociaal Domein
        5. Blz. 317 Werken en leren
        6. Blz. 318 Nieuwe energie
        7. Blz. 319 Sport en Cultuur bewegen je!
        8. Blz. 320 Veiligheid
        9. Blz. 321 Algemeen bestuur en Bedrijfsvoering
      2. Blz. 322 Bijlage 2: Overzicht subsidies
        1. Blz. 323 Toelichting
        2. Blz. 324 Onze aantrekkelijke leefomgeving
        3. Blz. 325 Een toekomstbestendig Sociaal Domein
        4. Blz. 326 Werken en leren
        5. Blz. 327 Sport en Cultuur bewegen je!
        6. Blz. 328 Nieuwe energie
    5. Activiteiten
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap