Algemeen bestuur en bedrijfsvoering

Speerpunt

Terug naar navigatie - Speerpunt

Algemeen bestuur en bedrijfsvoering.

Terug naar navigatie - Algemeen bestuur en bedrijfsvoering.

Wat willen we bereiken?

  • In 2024 werken we door aan het verbeteren van onze dienstverlening. Dit doen we op basis van een vastgestelde visie op dienstverlening welke eind 2023 door het college is vastgesteld en begin 2024 aan de gemeenteraad is gepresenteerd. Bij deze visie is ook de impact opgenomen die het de komende jaren heeft op onze dienstverlening. 
    In 2024 geven we verdere uitvoering van de projecten die in het uitvoeringsprogramma zijn opgenomen en starten we met de initiatieven die nog niet gestart zijn. Zo zorgen we ervoor dat de servicenormen die in de visie zijn vastgesteld niet alleen in de werkprocessen worden opgenomen, maar deze daadwerkelijk ook zo goed als mogelijk worden gehaald! We monitoren dit nauwlettend om zo onze inwoners en ondernemers zo veel mogelijk op de hoogte te laten zijn hun de (aan)vraag over een product of dienst. We blijven als organisatie daarover met elkaar in gesprek en we laten in onze houding en gedrag zien dat we gaan voor een proactieve dienstverlening! 
    In de visie op dienstverlening hebben we ook aangegeven welke kanalen we bij voorkeur gebruiken voor het contact met onze inwoners en ondernemers, zoals baliebezoek, de telefoon, e-mail, de gemeentelijke website en social media. In 2024 zorgen we ervoor dat deze contactvormen op dezelfde wijze ingericht zijn zodat een inwoner of ondernemer geen verschil zal merken in de behandeling van zijn of haar (aan)vraag over een product of dienst. Oftewel: we gaan voor een uniforme werkwijze, ongeacht het kanaal wat gekozen wordt. Dit zal niet in zomaar in een paar maanden gerealiseerd zijn, maar we blijven investeren in het verbeteren van de dienstverlening en blijven hierop aanspreekbaar. 
  • We communiceren nog actiever naar onze inwoners en ondernemers hoe en wanneer we bereikbaar zijn. Bovendien blijven we onze inwoners en ondernemers bevragen of zij tevreden zijn met onze dienstverlening. We vragen dan ook wat aandacht nodig heeft om zo niet alleen onze dienstverlening continu te blijven verbeteren, maar ook om te laten zien dat we gaan voor een optimale dienstverlening!

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Toelichting verschillen groter dan € 250.000 tussen 2023 (na bestuursrapportage) en 2024 

  • Activiteit 090.030.010: In de bestuursrapportage 2023 is het budget verhoogd met de lasten voor het project wet open overheid. Afhankelijk van de uitgaven in 2023 zal bij de jaarrekening 2023 een gedeelte van dit budget worden doorgezet naar 2024. Daarnaast zijn de kosten voor externe advisering zoals aangegeven in de perspectiefnota 2024 verlaagd met € 40.000.
  • Activiteit 090.030.020: In 2023 is door verschuiving van vacatureruimte de raming voor inhuur verhoogd. In 2024 is de vacatureruimte vooralsnog geraamd bij de loonkosten op de programma's. Ook is in de bestuursrapportage 2023 een budget voor het project hybride werken toegevoegd aan deze activiteit. Afhankelijk van de uitgaven in 2023 zal bij de jaarrekening 2023 een gedeelte van dit budget worden doorgezet naar 2024.
  • Activiteit 090.030.050: In 2023 was in de ramingen nog een tijdelijk budget voor cloudontwikkeling opgenomen. Deze raming vervalt bij de begroting 2024.
  • Activiteit 090.500.010: De stijging van de lasten in 2024 is het gevolg van verwachte CAO ontwikkeling.
  • Activiteit 090.710.010: In 2023 zijn incidentele lasten gedekt uit de reserves. Deze lasten hoeven in 20243 niet meer gedekt te worden uit de reserves. 

 

Bedragen x €1.000
Overzicht van baten en lasten per activiteit Realisatie 2022 2023 (vastgesteld) 2023 (Na bestuursrapportage) 2024 (primitief) 2025 2026 2027
Lasten
090.010.010 Bestuur -1.124 -373 -378 -359 -359 -359 -359
090.010.020 Ondersteuning -436 -310 -348 -313 -313 -313 -313
090.020.010 Burgerzaken -240 -232 -221 -228 -228 -228 -228
090.020.020 DVO's 0 0 0 0 0 0 0
090.020.030 Visie op dienstverlening 0 -150 -150 0 0 0 0
090.030.010 Algemeen -3.108 -1.511 -2.265 -1.669 -1.669 -1.669 -1.669
090.030.020 Personeel -1.053 -2.479 -4.424 -2.268 -2.218 -2.218 -2.218
090.030.030 Huisvesting -513 -461 -702 -642 -642 -642 -642
090.030.040 Facilitair -550 -391 -488 -488 -488 -488 -488
090.030.050 ICT -2.131 -2.160 -2.595 -2.174 -2.174 -2.174 -2.174
090.500.010 Loonkosten -10.437 -11.726 -12.292 -12.958 -12.958 -12.958 -12.958
090.700.010 Rente en afschrijving -1.646 -1.831 -1.657 -1.425 -1.425 -1.310 -1.151
Totaal Lasten -21.237 -21.623 -25.520 -22.522 -22.472 -22.357 -22.198
Baten
090.020.010 Burgerzaken 569 537 526 526 526 526 526
090.020.020 DVO's 890 760 889 889 889 889 889
090.030.010 Algemeen 805 400 461 461 461 461 461
090.030.020 Personeel 1 0 0 0 0 0 0
090.030.040 Facilitair 1 37 4 4 4 4 4
090.030.050 ICT 350 143 132 123 123 123 123
Totaal Baten 2.616 1.877 2.012 2.003 2.003 2.003 2.003
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -18.621 -19.747 -23.509 -20.519 -20.469 -20.354 -20.195
Onttrekkingen
090.710.010 Reserves 2.393 474 3.132 301 301 241 241
Totaal Onttrekkingen 2.393 474 3.132 301 301 241 241
Stortingen
090.710.010 Reserves -4.042 -192 -192 -60 -60 0 0
Totaal Stortingen -4.042 -192 -192 -60 -60 0 0
Mutaties reserves -1.649 282 2.940 241 241 241 241