Nieuwe energie

Wat speelt er?

Terug naar navigatie - Wat speelt er?
  • In zowel de verduurzaming van de gebouwde omgeving als in de energietransitie hebben gemeenten steeds meer de regierol. Veel is nieuw en nog onbekend. Technische en maatschappelijke ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Om hier proactief op in te kunnen spelen is ruimte nodig om te experimenteren en te kunnen leren. Dat vraagt om een andere inrichting van het programma Nieuwe Energie dan tot nu toe.

  • Er komen steeds meer geldstromen op gang, onder andere vanuit het Rijk en de provincie. Deze stimuleren opschaling, innovatie en ontwikkeling. We maken hier in combinatie met de gemeentelijke middelen zo maximaal mogelijk gebruik van. Deze gelden lopen vaak niet parallel met onze gemeentelijke begrotingscyclus. Door een andere inrichting en presentatie proberen wij u zo goed mogelijk te informeren over de stand van zaken en de wijzigingen.

  • De noodzaak voor inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisatie om te verduurzamen en daarmee energie te besparen wordt, mede door fluctuerende energieprijzen, meer gemeen goed. Onze inzet als gemeente is erop gericht om ondersteuning hierbij te bieden, met kennis, kunde en financiering/subsidies. Deze bundelen we zo veel als mogelijk, en we zorgen dat ze laagdrempelig blijven. Een speciale focus ligt op doelgroepen die geen of minder mogelijkheden hebben te verduurzamen. Voor deze groepen zoeken we naar gerichte vormen van ondersteuning en stimulering.

  • We hebben last van netcongestie. Ondanks investeringen van netbeheerders zorgen de groei van zon op dak, elektrisch rijden (meer laadpalen bij huis), stroomgebruik door warmtepompen en bedrijfsuitbreiding ervoor dat het elektriciteitsnet het niet altijd meer aan kan. Naast inzet op technische innovaties, zoals batterijtechniek, onderzoeken we welke ruimte we als gemeente hebben meer strategisch om te gaan met de ruimte die er is of vrijkomt.

  • Om het doel van een 100% energie neutrale Achterhoek in 2050 te realiseren is (grootschalige) duurzame energieopwekking nodig. Dit kan door zon op dak en op bijvoorbeeld parkeerterreinen. Voor de keuze voor windmolens, is het belangrijk om duidelijke normen te hanteren, zoals afstand tot woningen en behoud van natuur- en landschappelijke waarden, dit in het belang van de gezondheid voor inwoners en de leefomgeving. Dit bepalen wij met de herijking van ons beleid voor wind (RODE).

  • Als gemeente is het belangrijk om het goede voorbeeld te geven door het uitvoeren van energiebesparingen. Onze eigen gemeentelijke inspanningen, resultaten en opgedane kennis maken we nog beter zichtbaar. Door middel van verduurzaming van gemeentelijk vastgoed, integrale beleidskeuzes en verder verbeteren van inzicht hebben we ambities voor de komende jaren. De (concept) omgevingsvisie geeft daarin richting en houvast.

  • De regionale samenwerking wordt versterkt. Dit betekent ten eerste dat de regionale doelstellingen moeten vertaald worden naar specifieke plannen voor de gemeente Berkelland. Zo zullen het Akkoord van Groenlo en de daaruit voortkomende Regionale Uitvoeringsagenda een plek moeten krijgen in lokaal beleid. Daarnaast moet de Regionale Energie Strategie worden geactualiseerd, en de gezamenlijke slagkracht met de Achterhoekse gemeente in het kader van ontwikkeling van lokale eigendom modellen worden geformaliseerd. Tenslotte, moeten niet publieke instanties die positieve bijdragen leveren aan de regionale ontwikkeling stelselmatig worden meegenomen in keuzes en ontwikkeling.

Speerpunt

Terug naar navigatie - Speerpunt

Innovatie en ontwikkelagenda energietransitie (040.010)

Terug naar navigatie - Innovatie en ontwikkelagenda energietransitie (040.010)

Wat willen we bereiken?

  • Flexibiliteit creëren om proactief te handelen in een snel veranderende omgeving.
  • Samenwerken met andere programma’s in het aanpakken van complexe opgaves.
  • Pilots uitvoeren en daarvan leren

Wat gaan we daarvoor doen?

Verduurzaming woningen. (040.060)

Terug naar navigatie - Verduurzaming woningen. (040.060)

Wat willen we bereiken?

  • Wij willen energieverbruik betaalbaar houden voor onze inwoners.
  • Door vermindering van aardgasverbruik stoten we minder CO2 uit.

Wat gaan we daarvoor doen?

Verduurzaming bedrijven. (040.020)

Terug naar navigatie - Verduurzaming bedrijven. (040.020)

Wat willen we bereiken?

  • Wij stimuleren een toekomstbestendig bedrijfsleven.
  • Door vermindering van aardgasverbruik stoten we minder CO2 uit.

Wat gaan we daarvoor doen?

Verduurzaming maatschappelijke instellingen. (040.040)

Terug naar navigatie - Verduurzaming maatschappelijke instellingen. (040.040)

Wat willen we bereiken?

  • Wij willen een toekomstbestendig verenigingsleven stimuleren.
  • Door vermindering van aardgasverbruik stoten we minder CO2 uit.

Wat gaan we daarvoor doen?

Gemeente als voorbeeld in de energietransitie. (040.030)

Terug naar navigatie - Gemeente als voorbeeld in de energietransitie. (040.030)

Wat willen we bereiken?

  • Berkelland wil bewust, aantoonbaar en zichtbaar verduurzamen, zowel in beleid als met haar eigen bedrijfsvoering.
  • Aanjaag en bewustwordingsrol binnen de organisatie.

Wat gaan we daarvoor doen?

Grootschalige Opwek en Energie infrastructuur (040.070)

Terug naar navigatie - Grootschalige Opwek en Energie infrastructuur (040.070)

Wat willen we bereiken?

  • Maximale bijdrage aan de regionale doelstelling van 0,35 TWh zon-op-dak.
  • Handhaven van het max van 12 vergunningen voor zonneparken.
  • Wind.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Toelichting verschillen groter dan € 250.000 tussen 2023 (na bestuursrapportage) en 2024

  • De verschillen groter dan € 250.000 zijn het gevolg van projectbudgetten. Bij de jaarrekening 2023 zal het restant van het budget van 2023 worden overgezet naar 2024. 

 

Toelichting opbouw tabel en lege velden 

  • De begroting ondergaat van 2023 naar 2024 structurele wijzigingen. Dit is ingegeven door zowel een kwantitatieve en kwalitatieve verandering in de opgave. 
  • Kwantitatief want er vindt schaalvergroting plaats doordat de gemeente Rijks duurzaamheidsbeleid gaat uitvoeren wanneer het Rijk zelf niet de capaciteit heeft. 
  • Kwalitatief want de werkwijze van het opgaveteam verandert. Dit komt doordat wij de door het Rijk voorgestelde koerswijziging volgen die voorstelt ruimte te creëren om te leren wat werkt.
  • Dit komt naar voren door een tweedelige programmastructuur.  
  • Ten eerste, een continue/structurele lijn die bestaat uit speerpunten ingevuld door regelingen en verordeningen die zijn bewezen.
  • Ten tweede, de ontwikkelagenda waarbinnen nieuwe activiteiten worden getest.
  • Proeven en tests die succesvol zijn kunnen in de toekomst aan de continue/structurele lijn worden toegevoegd.
  • In het aankomend beleidsdocument de Energie Uitvoeringsagenda (EUP) zal deze koers in meer detail worden toegelicht.
  • Op veel plekken in onderstaande tabel staan nog geen cijfers. Dit heeft als reden dat de kosten voor deze producten uit ambtelijke uren bestaan.   

 

Bedragen x €1.000
Overzicht van baten en lasten per activiteit Realisatie 2022 2023 (vastgesteld) 2023 (Na bestuursrapportage) 2024 (primitief) 2025 2026 2027
Lasten
040.010.010 grootschalige opwek -119 0 0 0 0 0 0
040.010.050 A. Extra uitvoeringsmiddelen ETD 0 0 0 -813 -820 0 0
040.020.010 EUP: ambitie wonen -10 0 0 0 0 0 0
040.020.020 EUP: ambitie bedrijven -57 0 -806 0 0 0 0
040.020.030 EUP: ambitie maatschappelijke bedrijven -29 0 0 0 0 0 0
040.020.040 EUP: ambitie communicatie en bewustwording -70 0 0 0 0 0 0
040.020.050 Transitiewarmte -14 0 0 0 0 0 0
040.020.070 We werken met andere overheden aan de regionale energiestrategie -43 0 0 0 0 0 0
040.020.090 We stellen een plan van aanpak energiearmoede op en voeren deze uit -44 0 -1.636 0 0 0 0
040.020.100 We zetten in op voorlichtingscampagnes en coaches -118 -905 -1.112 0 0 0 0
040.020.110 We stimuleren het nemen van concrete energiemaatregelen met "Berkelland bespaart" en (SVN) leningen -184 -800 -800 0 0 0 0
040.030.020 G. Verduurzaming eigen vastgoed -84 -65 -65 -65 0 0 0
040.060.030 B. Adviseren Wonen (KVH) 0 0 0 -105 -105 -105 -105
040.500.010 Loonkosten -175 -201 -211 -219 -219 -219 -219
040.700.010 Rente en afschrijving -7 -7 -7 -7 -7 -7 -7
Totaal Lasten -956 -1.978 -4.637 -1.209 -1.152 -331 -331
Baten
040.010.050 A. Extra uitvoeringsmiddelen ETD 0 0 0 813 820 0 0
040.020.020 EUP: ambitie bedrijven 40 0 806 0 0 0 0
040.020.090 We stellen een plan van aanpak energiearmoede op en voeren deze uit 44 0 1.223 0 0 0 0
040.020.100 We zetten in op voorlichtingscampagnes en coaches 22 0 207 0 0 0 0
Totaal Baten 106 0 2.236 813 820 0 0
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -849 -1.978 -2.401 -396 -331 -331 -331
Onttrekkingen
040.710.010 Reserves 660 0 0 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 660 0 0 0 0 0 0
Mutaties reserves 660 0 0 0 0 0 0