Partijen waarmee we samenwerken en hun kernactiviteiten.
Verbonden partijen
Inleiding
Terug naar navigatie - InleidingDeze paragraaf geeft inzicht in de verbonden partijen. Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk én een financieel belang heeft. Onder bestuurlijk belang wordt verstaan dat de gemeente zeggenschap heeft, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur, hetzij uit hoofde van stemrecht. Het financiële belang is het bedrag dat ter beschikking is gesteld en dat niet verhaalbaar is, dan wel het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat, indien de verbonden partij failliet gaat of haar verplichtingen niet nakomt.
Bij verbonden partijen gaat het om publiekrechtelijke en privaatrechtelijke organisaties. Publiekrechtelijke organisaties zijn gemeenschappelijke regelingen op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Privaatrechtelijke organisaties zijn bv. een NV, BV of stichting.
De gemeente heeft de volgende verbonden partijen:
Bedragen x € 1.000 | Eigen Vermogen 1-1 | Eigen Vermogen 31-12 | Vreemd Vermogen 1-1 | Vreemd Vermogen 31-12 | Bijdrage | Resultaat |
Gemeenschappelijke regelingen | ||||||
Erfgoedcentrum Achterhoek Liemers | 200 | 176 | 111 | 358 | 254 | 38 |
GGD Noord Oost Gelderland | 2.405 | 2.205 | 2.790 | 2.485 | 825 | 28 |
Omgevingsdienst Achterhoek | 210 | 164 | 1.260 | 1.310 | 1.524 | 0 |
8RHK ambassadeurs | 6.485 | 6.048 | 151 | 151 | 312 | 0 |
Fijnder (voorheen SDOA) | 3.190 | 2.810 | 9.337 | 9.087 | 16.764 | 0 |
Stadsbank Oost Nederland | 892 | 1.289 | 14.346 | 902 | 342 | 0 |
Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland | 14.546 | 12.325 | 33.028 | 46.546 | 2.775 | 0 |
Veilig Thuis Noord Oost Gelderland | 235 | 245 | 915 | 1.272 | 322 | 10 |
Vennootschap/Coöperaties | ||||||
BNG NV (2023) | 5.062.000 | 4.615.000 | 143.995.000 | 107.459.000 | 0 | |
Alliander NV (2023) | 4.470.000 | 4.570.000 | 5.739.000 | 6.122.000 | 0 | |
Vitens NV (2023) | 600.300 | 649.500 | 1.988.100 | 2.096.100 | 0 | |
Twence Holding BV (2023) | 149.605 | 175.964 | 168.127 | 163.228 | 0 | |
Gebiedsonderneming Laarberg BV | 18 | 76 | 29 | 58 | 0 | |
Gebiedsonderneming Laarberg CV | 1.583 | 1.583 | 20274 | 24.738 | 0 | |
AGE BV | ||||||
Coöperatie Energieloket Achterhoek | 89 | 174 | 624 | 270 | 105 | |
Leisurelands BV | 79.651 | 77.432 | 42.880 | 52.242 | 0 | |
Gemeenschappelijke regelingen
Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regelingenDe samenwerking tussen gemeenten in publiekrechtelijke constructies is geregeld in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De gemeente kan voor taken waarvoor zij verantwoordelijk is deelnemen in een samenwerkingsverband vanwege efficiency-voordelen bij de uitvoering en verminderde kwetsbaarheid óf bij regionale opgaven.
Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers (ECAL)
Doelstelling en belang:
- Het beheer en aan publiek openstellen van de historische archieven van de deelnemende gemeenten op basis van Archiefwet 1995.
- Uitvoering taken en activiteiten Stichting Staring Instituut.
- Het beheren, verzamelen, ordenen en ontsluiten van historische informatie (gebaseerd op de Archiefwet en het Archiefbesluit).
- Een groter en breder publiek voor erfgoed en streekcultuur aanspreken.
Zeggenschap/vertegenwoordiging:
Burgemeester J. van Oostrum: Algemeen bestuur
Deelnemers:
Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Lochem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk.
Programma:
Het ECAL levert een bijdrage aan het programma “Sport en cultuur bewegen je!”
Ontwikkelingen:
Het ECAL heeft een E-depot gerealiseerd. Dit is een digitale bewaarplaats voor permanent te bewaren digitale archiefstukken. Het doel is toekomstige waarborging van duurzaamheid en toegankelijkheid van digitale archieven. In de komende periode wordt het E-depot verder doorontwikkeld.
Risico’s:
De financiële risico’s zijn beperkt, de weerstandscapaciteit is voldoende.
GGD Noord- en Oost- Gelderland (GGD NOG)
Doelstelling en belang:
GGD NOG voert de Wet publieke gezondheid uit namens 22 colleges van B&W.
Publieke gezondheid gaat over het bewaken, beschermen en bevorderen van de gezondheid van de bevolking, of specifieke groepen daaruit, tegen gezondheidsrisico’s waar ze zelf geen of onvoldoende invloed op hebben .
Zeggenschap/vertegenwoordiging:
Wethouder W.A. Wormgoor: Algemeen Bestuur
Deelnemers:
Aalten, Apeldoorn, Berkelland, Bronckhorst, Brummen, Doetinchem, Elburg, Epe, Ermelo, Hattem, Harderwijk, Heerde, Lochem, Montferland, Nunspeet, Oldebroek, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Putten, Voorst, Winterswijk en Zutphen.
Programma:
De GGD NOG levert een bijdrage aan de programma’s 'Leefbaar Berkelland', 'Een toekomstbestendig Sociaal domein' en 'Sport en cultuur bewegen je!'.
Ontwikkelingen:
De aankomende 4 jaar werkt de GGD NOG aan:
- Gelijke kansen op gezondheid voor iedereen
- Mentale gezondheid
- Gezonde leefstijl
- Gezonde fysieke en sociale leefomgeving
Risico’s:
De financiële risico’s zijn beperkt, de weerstandscapaciteit is voldoende.
Omgevingsdienst Achterhoek
Doelstelling en belang:
De Omgevingsdienst Achterhoek heeft als taak het verstrekken van omgevingsvergunningen en zien erop toe dat bedrijven voldoen aan actuele wet- en regelgeving op het gebied van milieu(veiligheid). Daarnaast adviseert de Omgevingsdienst Achterhoek over verschillende (milieu)onderwerpen zoals bodem, geluid en externe veiligheid.
Het belang van de partners van de Omgevingsdienst Achterhoek is tevens een goede samenwerking tussen de omgevingsdiensten in Gelderland (Gelders Stelsel).
Zeggenschap/vertegenwoordiging:
Burgemeester J. van Oostrum: voorzitter aAlgemeen bestuur en dagelijks bestuur
Deelnemers:
De gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Lochem, Montferland, Oost
Gelre, Oude IJsselstreek, Winterswijk en Zutphen en de provincie Gelderland.
Programma:
De Omgevingsdienst Achterhoek is één van de samenwerkingspartijen en draagt bij aan een veilige, duurzame en gezonde leefomgeving.
Ontwikkelingen:
Eerder heeft de Commissie Van Aartsen aanbevelingen opgesteld voor de versterking van het vergunningverlening, toezicht en handhavingsstelsel (kortweg VTH-stelsel). Inmiddels zijn deze overgenomen in het Interbestuurlijk programma versterking VTH (IBP). In dit programma wordt gekeken naar de toekomst van de omgevingsdiensten, regio’s van samenwerkende diensten en ook de individuele diensten. Belangrijk uitgangspunt is de robuustheid van de diensten. Om aan de randvoorwaarden en robuustheidscriteria te gaan voldoen stelt de ODA samen met de partners een plan van aanpak op.
Risico’s:
De financiële risico’s zijn beperkt, de weerstandscapaciteit is voldoende.
8RHK ambassadeurs
Doelstelling en belang:
Het adequaat behartigen van de regionale belangen van de aangesloten gemeenten en het effectief en efficiënt organiseren van bovenlokale vraagstukken in de Achterhoek.
Regio Achterhoek adviseert board, thematafels en raad over de lobby, communicatie en subsidies.
Zeggenschap/vertegenwoordiging:
Burgemeester J. van Oostrum: Algemeen bestuur.
Smart werken en innovatie: Wethouder J. (Hans) van der Noordt (D66)
Onderwijs en arbeidsmarkt: Wethouder G.J. (Gerjan) Teselink (VVD)
Mobiliteit en bereikbaarheid: Wethouder G.J. (Gerjan) Teselink (VVD)
Wonen en vastgoed: Wethouder A.K. (Arjen) van Gijssel (CDA)
Circulaire economie en energietransitie: Wethouder J. (Hans) van der Noordt (D66)
De gezondste regio: Wethouder W.A. (Betsy) Wormgoor (PvdA)
Deelnemers:
De gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Oost Gelre, Oude-IJsselstreek en Winterswijk.
Programma:
De regio Achterhoek levert een bijdrage aan meerdere programma’s.
Ontwikkelingen:
De kompas voor de achterhoeksamenwerking is de Achterhoek Visie 2030, ruimte voor innovatie, groeien in kwaliteit. De regio wil groeien in kwaliteit van leven en wonen, en wil de economische kracht van de regio versterken door groei van de arbeidsproductiviteit en economische toegevoegde waarde. De regio behartigt de gezamenlijke belangen van overheden, ondernemers en maatschappelijke organisaties bij provincie, Rijk en EU. De inhoudelijke keuzes voor de regionale lobby komen vanuit de nieuwe samenwerkingsstructuur.
Risico’s:
Financiële risico’s zijn beperkt. Weerstandscapaciteit is voldoende.
Fijnder
Doelstelling en belang:
Fijnder heeft als taak de uitvoering van de wet- en regelgeving op het gebied van de sociale zekerheid voor de gemeente en richt zich op de zelfredzaamheid en participatie van inwoners. Dit doet Fijnder door in te zetten op bestaanszekerheid, het ondersteunen van inwoners bij het vinden van betaald werk en als dat niet lukt het ondersteunen van inwoners bij andere vormen van meedoen in de samenleving.
Zeggenschap/vertegenwoordiging:
Wethouder G. Teselink: Algemeen bestuur en dagelijks bestuur
Wethouder W.A. Wormgoor: Algemeen bestuur
Deelnemers:
Oost Gelre, Winterswijk en Berkelland
Programma:
Fijnder levert een bijdrage aan het programma 'Werken en leren'.
Ontwikkelingen:
Samen met Fijnder en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag. Voor de doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt zorgen we voor een doorgaande ontwikkellijn, waarin deze groep integraal ondersteund wordt. Na een aantal jaren waarin het aantal werkzoekenden met een bijstandsuitkering afnam zien we, ondanks de krapte op de arbeidsmarkt, voor het eerst voorzichtig weer een stijging. Dit heeft er mee te maken dat bijstandsgerechtigden die nu in de bijstand stromen een grotere afstand tot arbeidsmarkt hebben. Enerzijds omdat kennis en vaardigheden niet aansluiten op hetgeen werkgevers vragen en anderzijds omdat er sprake is van bijvoorbeeld sociaal medische problemen of financiële problemen. Zo zien we de instroom van statushouders toenemen.
Risico’s:
De hogere instroom (en lagere uitstroom) zal een financieel effect hebben door hogere uitkeringslaten en hogere uitvoeringskosten. Het is onzeker of we daar voldoende voor worden gecompenseerd.
Stadsbank Oost Nederland (SON)
Doelstelling en belang:
De Stadsbank Oost Nederland (SON) levert bijzondere financiële dienstverlening aan consumenten.
SON ondersteunt de aangesloten gemeenten in hun sociale beleid, zonder winstoogmerk. Tenslotte voorziet de bank op een zowel maatschappelijk als zakelijk verantwoorde wijze in de behoefte aan geldkrediet, schuldhulpverlening, budgetbeheer, afgifte van verklaringen ex artikel 285 lid 4 Faillissementswet, de beschikbaarstelling van bewindvoerders ter uitvoering van bepalingen inzake de wettelijke schuldsanering natuurlijke personen.
Zeggenschap/vertegenwoordiging:
Wethouder G. Teselink: Algemeen bestuur en dagelijks bestuur
Deelnemers:
Berkelland, Bronckhorst, Montferland, Oude IJsselstreek, Oost Gelre, Winterswijk, Almelo, Borne, Dinkelland, Enschede, Haaksbergen, Hellendoorn, Hengelo, Hof van Twente, Lochem, Losser, Oldenzaal, Rijssen-Holten, Twenterand, Tubbergen, Wierden.
Programma:
De SON levert een bijdrage aan het programma 'Werken en leren'.
Ontwikkelingen:
Het afgelopen jaar heeft de Stadsbank, vanuit de positie van uitvoeringsorganisatie, initiatieven opgestart om tot een modernisering van de schuldhulpverlening te komen onder andere met betrekking tot de klantreis, buddy-app, collectief schuldregelen, inzet van het instrument saneringskredieten en een kleine pilot met automatische incasso. Deze ambitie wordt in de komende jaren voortgezet.
Risico’s:
De financiële risico’s zijn beperkt, de weerstandscapaciteit is voldoende.
Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland (VNOG)
Doelstelling en belang:
Samen met vele stakeholders zorgt de VNOG voor de kwaliteit en efficiency van de brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening, bevolkingszorg, crisisbeheersing en rampenbestrijding.
Zeggenschap/vertegenwoordiging:
Burgemeester J. van Oostrum: lid Algemeen bestuur
Deelnemers:
De gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Oost Gelre, Montferland,
Oude-IJsselstreek, Winterswijk, Apeldoorn, Brummen, Elburg, Epe, Ermelo, Harderwijk, Heerde, Hattem, Lochem, Nunspeet, Oldebroek, Putten, Voorst, Zutphen.
Programma:
De VNOG draagt bij aan het programma veiligheid.
Ontwikkelingen:
De verdere implementatie van de in 2020 vastgestelde toekomstvisie.
Risico’s:
Financiële risico’s zijn beperkt. De weerstandscapaciteit is voldoende. Eventuele tekorten in de exploitatie dienen door de deelnemende gemeentes te worden aangevuld.
Veilig Thuis Noord Oost Gelderland
Doelstelling en belang:
De uitvoering van wettelijke taken: het fungeren als advies- en meldpunt voor vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling, het doen van onderzoek en het actief bijdragen aan de (veiligheids)keten.
Naast de wettelijke taken zijn regionaal de volgende taken vanaf 2017 belegd bij Veilig Thuis NOG:
Beoordelen met de politie van geëscaleerd huiselijk geweld en incidenten op basis van een risico inventarisatie huiselijk geweld en voert ook de procesregie uit bij opgelegde huisverboden.
Fungeren als meldpunt voor mensenhandel/jeugdprostitutie voor de regio.
Voorlichting en deelname aan overleg om inzicht te geven in de werkwijze, kennen en gekend worden, om laagdrempelig te blijven voor burgers en professionals voor het geven van adviezen en bieden van ondersteuning.
Zeggenschap/vertegenwoordiging
Wethouder W.A. Wormgoor: Vergadering van Gemeenten
Deelnemers
Het werkgebied van Veilig Thuis Noord Oost Gelderland bestaat uit 22 gemeenten:
Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Montferland, Oost-Gelre, Oude IJsselstreek, Winterswijk, Apeldoorn, Brummen, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst, Zutphen, Harderwijk, Elburg, Ermelo, Nunspeet, Oldebroek en Putten.
Programma
Veilig Thuis Noord Oost Gelderland levert een bijdrage aan het programma een toekomstbestendig sociaal domein.
Ontwikkelingen
De Rijksoverheid heeft middels het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming aangekondigd om het huidige stelsel aan te passen omdat het voor de jeugd en gezinnen complex is en knelt. Veilig Thuis doet actief mee aan de landelijke ontwikkelingen om doorlopend een vertaling te maken naar de regio in de regionale toekomsttuin ‘Kind- en gezinsbescherming’ en in Berkelland door fysieke aanwezigheid bij de Voormekaar teams.
Risico’s
Financiële risico’s zijn beperkt. Er is weerstandscapaciteit. Eventuele tekorten in de exploitatie dienen door de deelnemende gemeenten te worden aangevuld.
Vennootschappen en coöperaties
Terug naar navigatie - Vennootschappen en coöperatiesNaast deelname in een gemeenschappelijke regeling bezit de gemeente ook aandelen in privaatrechtelijke organisaties. Deze zijn hieronder beschreven. Vanwege het ontbreken van actuele financiële informatie over het eigen- en vreemd vermogen zijn in het financieel overzicht van de verbonden partij alleen de gegevens van de 2 laatste jaarrekeningen opgenomen.
BNG Bank N.V., Den Haag
Doelstelling en belang:
Het behoud van een belangrijk marktaandeel in het Nederlandse publieke en semipublieke domein en rendement voor de aandeelhouders. De gemeente heeft met een aantal van 305.877 aandelen een belang van 0,55%
Zeggenschap/vertegenwoordiging:
Via de algemene vergadering van aandeelhouders: wethouder H. van der Noordt.
Programma:
Het te ontvangen dividend levert een bijdrage aan programma Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien.
Risico’s:
Tegenvallende dividenduitkering en verlies van kapitaal bij liquidatie.
Alliander, Arnhem
Doelstelling en belang:
Alliander is een netwerkbedrijf en zorgt voor een betrouwbare, betaalbare en bereikbare energievoorziening (gas en elektra). De gemeente heeft met een aantal van 633.991 aandelen een belang van 0,46%
Zeggenschap/vertegenwoordiging:
Via de algemene vergadering van aandeelhouders: Wethouder H. van der Noordt; afgevaardigde aandeelhoudersvergadering.
De gemeente neemt deel aan het Nuval-platform. Deelnemers hebben afgesproken in een aantal onderwerpen met één stem op te treden tijdens de aandeelhoudersvergaderingen van Alliander. Een vertegenwoordiger van het Nuval-platform neemt deel aan het Grootaandeelhoudersoverleg van Alliander.
Programma:
Het te ontvangen dividend levert een bijdrage aan programma Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien.
Risico’s:
Tegenvallende dividenduitkering en verlies van kapitaal bij liquidatie.
Twence Holding
Doelstelling en belang:
Twence is een afvalverwerker die uit afval energie haalt nadat het afval van herbruikbare materialen is ontdaan. Twence draagt daarmee bij aan duurzaamheid. De gemeente heeft met een aantal van 45.251 aandelen een belang van 5,33%
Zeggenschap/vertegenwoordiging:
Via de algemene vergadering van aandeelhouders: Wethouder H. van der Noordt; afgevaardigde aandeelhoudersvergadering.
Programma:
Het te ontvangen dividend levert een bijdrage aan programma Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien.
Risico’s:
Tegenvallende dividenduitkering en verlies van kapitaal bij liquidatie.
Vitens Zwolle
Doelstelling en belang:
Vitens is een waterleidingbedrijf dat zorg draagt voor de drinkwatervoorziening. De gemeente heeft met een aantal van 24.034 aandelen een belang van 0,42%
Zeggenschap/vertegenwoordiging:
Via de algemene vergadering van aandeelhouders: Wethouder H. van der Noordt; afgevaardigde aandeelhoudersvergadering.
De gemeente neemt deel aan het Nuval-platform. Deelnemers hebben afgesproken in een aantal onderwerpen met één stem op te treden tijdens de aandeelhoudersvergaderingen van Vitens. Een vertegenwoordiger van het Nuval-platform neemt deel aan het Grootaandeelhoudersoverleg van Vitens.
Programma:
Het te ontvangen dividend levert een bijdrage aan programma Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien.
Risico’s:
Tegenvallende dividenduitkering en verlies van kapitaal bij liquidatie.
Agem Gemeentelijke Energie B.V
Doelstelling en belang:
Agem levert een bijdrage aan de energie transitie waarbij het streven is alle energie die wij verbruiken, zelf duurzaam op te wekken.
De 8 Achterhoekse gemeenten zijn de aandeelhouders. De gemeente bezit 38 aandelen en heeft een belang van 12,5%.
Zeggenschap/vertegenwoordiging:
Via de algemene vergadering van aandeelhouders: Wethouder G. Teselink; afgevaardigde aandeelhoudersvergadering.
Programma:
Het belang levert een bijdrage aan programma nieuwe energie.
Risico’s:
Het investeren in projecten voor de opwek van duurzame energie kent de in de markt gangbare bedrijfseconomische risico’s. Op dit moment zijn er nog geen investeringen gedaan. Voor investeringen dient een aandeelhoudersbesluit te worden genomen.
Coöperatie Energieloket Achterhoek
Doelstelling en belang:
Bijdrage te leveren aan de verduurzaming van de energievoorziening in de Achterhoek, duurzame energie in de Achterhoek te doen ontwikkelen, de productie en de levering van duurzame energie in de Achterhoek te stimuleren en het gebruik van duurzame energie in de Achterhoek te bevorderen.
De gemeente is lid van de coöperatie. Alle leden hebben evenveel stemrecht.
Zeggenschap/vertegenwoordiging:
Via de algemene vergadering van leden: Wethouder G. Teselink; afgevaardigde ledenvergadering.
Programma:
Het belang levert een bijdrage aan programma nieuwe Energie
Risico’s:
In de ALV van 8 juli is een nieuwe strategie vastgesteld voor de doorontwikkeling van Agem (Strategie 2020-2024). Hiervoor is additioneel eigen vermogen nodig, waarvoor de individuele leden bevraagd zullen worden. Op dit moment zijn er nog geen investeringen gedaan. Voor eventuele toekomstige investeringen dient een gemeentelijk besluit te worden genomen.
Gebiedsonderneming Laarberg BV
Doelstelling en belang:
Gebiedsonderneming Laarberg B.V. treedt op als beherend vennoot van gebiedsonderneming Laarberg C.V. Gebiedsonderneming Laarberg heeft als doel het ontwikkelen en exploiteren van Regionaal Bedrijventerrein Laarberg. Het geplaatste aandelenkapitaal bestaat uit 180 aandelen van € 100 nominaal, totaal € 18.000. De gemeenten Oost Gelre en Berkelland nemen beide voor 50% deel in de besloten vennootschap.
Zeggenschap/vertegenwoordiging:
Via de algemene vergadering van aandeelhouders: Wethouder G. Teselink.
Deelnemers:
De gemeenten Oost Gelre en Berkelland nemen ieder voor 50% deel in de vennootschap. De gemeente Oost Gelre is hierbij als grondgebied gemeente verantwoordelijk voor de ruimtelijke procedures.
Programma:
Gebiedsonderneming Laarberg draagt bij aan het programma Werken en leren.
Ontwikkelingen:
De grondverkoop is mede afhankelijk van economische omstandigheden. Het is onzeker in hoeverre de huidige coronacrisis effect heeft op de vestiging van nieuwe bedrijvigheid. De bestaande capaciteit is nagenoeg geheel uitgegeven. Een nieuw bestemmingsplan voor circa 15 ha is in voorbereiding. Vooruitlopend daarop worden ruimtelijke procedures gevolgd aan de hand van concrete bouwplannen. Voor uitbreiding van bedrijventerreinen geldt het regionale programma werklocaties als provinciaal kader.
Risico’s:
De financiële risico’s zijn beperkt door het lage ingebrachte kapitaal.
Gebiedsonderneming Laarberg CV
Doelstelling en belang:
Gebiedsonderneming Laarberg C.V. is een commanditaire vennootschap, waarvan gebiedsonderneming Laarberg B.V. de beherend vennoot is. Gebiedsonderneming Laarberg heeft als doel het ontwikkelen en exploiteren van Regionaal Bedrijventerrein Laarberg.
Het ondernemingsvermogen is ingebracht door beide commanditaire vennoten, de gemeenten Oost Gelre en Berkelland, en hebben beide een belang van € 1 in dit vermogen.
Zeggenschap/vertegenwoordiging:
Vergadering van Vennoten; Wethouder G. Teselink.
Deelnemers:
De gemeenten Oost Gelre en Berkelland hebben als commanditaire vennoten ieder 48% zeggenschap. Gebiedsonderneming Laarberg B.V. heeft als bestuurder 4% zeggenschap.
Programma:
Gebiedsonderneming Laarberg draagt bij aan het programma Werken en leren’
Ontwikkelingen:
De grondverkoop is mede afhankelijk van economische omstandigheden. Het is onzeker in hoeverre de huidige coronacrisis effect heeft op de vestiging van nieuwe bedrijvigheid. De bestaande capaciteit is nagenoeg geheel uitgegeven. Een nieuw bestemmingsplan voor circa 15 ha is in voorbereiding. Vooruitlopend daarop worden ruimtelijke procedures gevolgd aan de hand van concrete bouwplannen. Voor uitbreiding van bedrijventerreinen geldt het Regionale Programma Werklocaties als provinciaal kader.
Stichtingen en verenigingen
Terug naar navigatie - Stichtingen en verenigingenSamenwerkingsverband P10
Doelstelling en belang:
De P10 is het netwerk van grote plattelandsgemeenten. De 30 grootste plattelandsgemeenten van Nederland hebben veelal dezelfde ambities en uitdagingen waarvoor zij zich dagelijks inzetten, zoals de leefbaarheid en vitaliteit op peil houden. In P10-verband brengen wij deze onder de aandacht van de landelijke en Europese politiek.
Zeggenschap/vertegenwoordiging:
Wethouder A. van Gijssel zit in het algemeen bestuur van de P-10. Burgemeester J. van Oostrum is plaatsvervangend lid.
Deelnemers:
De 31 grootste plattelandsgemeenten van Nederland.
Programma:
De P10 levert een bijdrage aan meerdere programma’s.
Ontwikkelingen:
De strategische visie 2023-2026 is vastgesteld. Sinds eind 2022 is de burgemeester van Hof van Twente de voorzitter van de P10. 31 plattelandsgemeenten zijn inmiddels lid geworden van de P10! Daarmee is de P10 uitgegroeid tot een samenwerkingsverband waarmee Den Haag graag aan tafel zit. De stem van het platteland wordt gehoord!
Financieel:
De jaarlijkse bijdrage bedraagt € 7.500.
Risico’s:
De financiële risico’s zijn beperkt.
Overige verbonden partijen
Terug naar navigatie - Overige verbonden partijenEuregio
Doelstelling en belang:
De Euregio heeft als doel onze euregionale metropoolregio tot een samenhangend en samenwerkend verzorgingsgebied ontwikkelen dat door haar inwoners ook als zodanig wordt ervaren. Website: www.euregio.nl.
Zeggenschap/vertegenwoordiging:
Algemeen bestuur: burgemeester J. van Oostrum, wethouder J. van der Noordt, raadslid M. Tenhagen-Pelle.
EUREGIO-Raad: burgemeester J. van Oostrum, raadslid M. Tenhagen-Pelle.
Commissie Mozer: burgemeester J. van Oostrum, raadslid.
Commissie Economie en Arbeidsmarkt: wethouder G. Teselink.
Commissie Duurzame en ruimtelijk ontwikkeling: burgemeester J. van Oostrum.
Deelnemers:
In Nedersaksen omvat het EUREGIO-gebied de Landkreis Grafschaft Bentheim, de Landkreis Osnabrück, de Stadt Osnabrück en de gemeenten Emsbüren, Salzbergen en Spelle (Landkreis Emsland). In Noordrijn-Westfalen horen de Stadt Münster en alle Kreise van het Münsterland (Borken, Coesfeld, Steinfurt, Kreis Warendorf) bij de EUREGIO.
In Nederland maken de Regio Achterhoek (Gelderland) en de Regio Twente, de gemeenten Ommen en Hardenberg (Overijssel) en de gemeente Coevorden (Drenthe) deel uit van het EUREGIO-gebied.
De EUREGIO telt 129 lidgemeenten – 104 aan Duitse en 25 aan Nederlandse zijde.
Ontwikkelingen:
De visie 2030 is geactualiseerd. De voorbereidingen voor de financieringsperiode van INTERREG VI (subsidieprogramma dat is gericht op de ontwikkeling van deze grensregio) zijn afgerond.
Financieel:
De bijdrage bedraagt € 0,29 per inwoner (ca. € 13.000).
Risico’s:
De financiële risico’s zijn beperkt.