Financiële begroting

Baten en lasten 2024 per programma

Terug naar navigatie - Baten en lasten 2024 per programma
Bedragen x €1.000
Overzicht van baten en lasten per programma 2024 (primitief)
Lasten Baten Onttrekkingen Stortingen Saldo
010 Onze aantrekkelijke leefomgeving -21.017 12.090 0 0 -8.928
020 Passend wonen -7.004 3.131 102 0 -3.771
030 Vitaal platteland -528 1 15 0 -512
040 Nieuwe energie -1.209 813 0 0 -396
050 Een toekomstbestendig sociaal domein -36.466 1.540 0 0 -34.926
060 Sport en Cultuur -5.342 238 0 0 -5.104
070 Werken en leren -28.318 11.454 -20 22 -16.862
080 Veiligheid -5.870 124 0 0 -5.746
090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering -22.522 2.003 301 -60 -20.278
100 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien -7.145 105.300 0 0 98.155

Saldi per programma 2022-2027

Terug naar navigatie - Saldi per programma 2022-2027
Bedragen x €1.000
Meerjarenoverzicht van baten en lasten per programma Realisatie 2022 2023 (vastgesteld) 2023 (Na bestuursrapportage) 2024 (primitief) 2025 2026 2027
010 Onze aantrekkelijke leefomgeving
Lasten -21.550 -21.578 -24.570 -21.017 -21.056 -20.904 -20.941
Baten 10.396 11.785 12.865 12.090 12.115 12.073 12.110
Onttrekkingen 4.846 828 2.828 0 0 0 0
Stortingen -493 -397 0 0 0 0 0
Totaal 010 Onze aantrekkelijke leefomgeving -6.801 -9.362 -8.877 -8.928 -8.941 -8.831 -8.831
020 Passend wonen
Lasten -6.200 -7.082 -8.421 -7.004 -6.280 -8.609 -5.697
Baten 4.054 3.194 3.310 3.131 3.099 5.149 2.586
Onttrekkingen 363 102 1.192 102 70 348 0
Stortingen -659 0 0 0 0 0 0
Totaal 020 Passend wonen -2.443 -3.786 -3.919 -3.771 -3.111 -3.111 -3.111
030 Vitaal platteland
Lasten -1.148 -1.501 -4.397 -528 -399 -379 -379
Baten 689 1 1.230 1 1 1 1
Onttrekkingen 192 15 1.609 15 0 0 0
Stortingen -74 0 0 0 0 0 0
Totaal 030 Vitaal platteland -341 -1.486 -1.558 -512 -398 -378 -378
040 Nieuwe energie
Lasten -956 -1.978 -4.637 -1.209 -1.152 -331 -331
Baten 106 0 2.236 813 820 0 0
Onttrekkingen 660 0 0 0 0 0 0
Totaal 040 Nieuwe energie -190 -1.978 -2.401 -396 -331 -331 -331
050 Een toekomstbestendig sociaal domein
Lasten -36.515 -32.813 -38.168 -36.466 -36.445 -36.445 -36.445
Baten 5.993 1.399 4.843 1.540 1.540 1.540 1.540
Onttrekkingen 1.108 45 1.129 0 0 0 0
Stortingen -872 0 -609 0 0 0 0
Totaal 050 Een toekomstbestendig sociaal domein -30.286 -31.368 -32.804 -34.926 -34.905 -34.905 -34.905
060 Sport en Cultuur
Lasten -6.279 -5.963 -6.832 -5.342 -5.502 -5.424 -5.424
Baten 477 85 913 238 238 238 238
Onttrekkingen 863 1.032 945 0 0 0 0
Stortingen -50 0 -26 0 0 0 0
Totaal 060 Sport en Cultuur -4.989 -4.846 -5.000 -5.104 -5.264 -5.186 -5.186
070 Werken en leren
Lasten -29.928 -28.879 -31.292 -28.318 -28.307 -28.307 -28.307
Baten 12.433 10.811 12.023 11.454 11.454 11.454 11.454
Onttrekkingen -3 2.632 4.091 -20 -20 -20 -20
Stortingen -506 0 -799 22 22 22 22
Totaal 070 Werken en leren -18.004 -15.436 -15.977 -16.862 -16.851 -16.851 -16.851
080 Veiligheid
Lasten -4.894 -5.376 -5.772 -5.870 -5.870 -5.870 -5.905
Baten 162 114 114 124 124 124 124
Onttrekkingen 20 0 167 0 0 0 0
Totaal 080 Veiligheid -4.712 -5.263 -5.492 -5.746 -5.746 -5.746 -5.781
090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering
Lasten -21.237 -21.623 -25.520 -22.522 -22.472 -22.357 -22.198
Baten 2.616 1.877 2.012 2.003 2.003 2.003 2.003
Onttrekkingen 2.393 474 3.132 301 301 241 241
Stortingen -4.042 -192 -192 -60 -60 0 0
Totaal 090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering -20.270 -19.464 -20.569 -20.278 -20.228 -20.113 -19.954
100 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Lasten -2.737 -5.024 -5.091 -7.145 -7.321 -7.506 -7.894
Baten 98.510 98.114 102.381 105.300 105.190 96.506 95.373
Totaal 100 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien 95.772 93.091 97.290 98.155 97.869 89.001 87.479

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen

In onderstaand overzicht is een specificatie opgenomen van de algemene dekkingsmiddelen zoals die in het overzicht van baten en lasten zijn verwerkt. Onvoorzien bestaat voor € 200.000 uit een budget voor onvoorziene uitgaven en voor de rest uit budgetten voor loon- en prijsstijging, budgetten die op voorhand nog niet zijn toe te delen aan programma's en budgetten voor taken waarvoor het Rijk middelen beschikbaar stelt.

 

Bedragen x €1.000
Overzicht van bate en lasten per activiteit Realisatie 2022 2023 (vastgesteld) 2023 (na bestuursrapportage) 2024 (primitief) 2025 2026 2027
100.010.010 We zorgen voor voldoende liquiditeit 28 979 492 375 -193 -512 -762
100.010.020 We beheren onze financiële middelen 1.407 1.324 1.327 1.323 1.323 1.323 1.323
100.020.010 We innen belastingen 8.940 10.432 10.352 10.816 10.916 10.916 10.916
100.020.020 We ontvangen algemene uitkering 85.111 84.242 70.661 90.447 90.760 82.150 81.022
100.020.030 We betalen vennootschapsbelasting -59 -25 -35 -25 -25 -25 -25
100.030.010 Onvoorzien 412 -3.778 -2.366 -4.691 -4.822 -4.762 -4.905
100.500.010 Loonkosten -66 -75 -66 -82 -82 -82 -82
100.700.010 Rente en afschrijving -1 -7 -51 -7 -7 -7 -7

Overzicht van incidentele baten en lasten 2023-2026 per programma

Terug naar navigatie - Overzicht van incidentele baten en lasten 2023-2026 per programma

We streven er naar om incidentele lasten te dekken met incidentele baten. Voor de periode 2024-2027 is dat ook gelukt. De incidentele lasten die er zijn, hebben we gedekt met de aanwending van reserves. Hieronder worden de incidentele lasten van groter dan € 50.000 toegelicht.

 

Bedragen x €1.000
Exploitatie 2024 2025 2026 2027
020 Passend wonen
Lasten -70 -70 -70 0
Totaal 020 Passend wonen -70 -70 -70 0
030 Vitaal platteland
Lasten 0 0 0 0
Totaal 030 Vitaal platteland 0 0 0 0

Meerjaren balansprognose

Terug naar navigatie - Meerjaren balansprognose
Activa Eind 2022 Eind 2023 Eind 2024 Eind 2025 Eind 2026 Eind 2027
Immateriële vaste activa 157 120 28 21 14 7
Materiële vaste activa 110.072 123.086 130.691 138.179 133.861 129.908
Financiële vaste activa 49.875 48.459 26.843 26.290 25.757 25.224
Voorraden 1.609 1.561 1.561 1.561 1.561 1.561
Uitzettingen < 1 jaar 14.295 20.168 20.168 20.168 20.168 20.168
Liquide middelen 403
Overlopende activa 13.304 7.889 7.889 7.889 7.889 7.889
Totaal Activa 189.715 201.283 187.180 194.108 189.250 184.757
Passiva
Eigen Vermogen 96.573 83.928 83.568 83.255 82.664 82.421
Voorzieningen 13.526 11.275 10.794 10.416 10.179 10.078
Vaste schulden > 1 jaar 57.559 78.951 65.688 73.307 69.277 65.128
Vlottende schulden < 1 jaar 8.918 14.573 14.573 14.573 14.573 14.573
Overlopende passiva 13.139 12.557 12.557 12.557 12.557 12.557
Totaal Passiva 189.715 201.284 187.180 194.108 189.250 184.757

Toelichting
(Im)materiële vaste activa:
Deze balansposten zijn geprognosticeerd op basis van de meerjarenbegroting 2023 uit de activamodule. Hier zijn de toekomstig geplande investeringen aan toegevoegd.

 

Financiële vaste activa:
De prognose voor de financiële vaste activa is opgesteld op basis van de gegevens uit de activamodule. Daarnaast houden we er voorshands rekening mee dat de hybride geldverstrekking aan de BNG in 2023 wordt afgelost.

 

Voorraden:
De prognose voor de financiële vaste activa is opgesteld op basis van de gegevens uit de activamodule.

 

Vorderingen:
De prognose voor de vorderingen is gebaseerd op het gemiddelde van de 4 voorliggende jaren.

 

Liquide middelen:
De liquide middelen bevat normaal gesproken het positieve netto effect van alle overige geprognosticeerde activa- en passivaposten (voor deze balans is deze sluitpost opgenomen onder vaste schulden > 1 jaar).

 

Overlopende activa:
De prognose voor de vorderingen is gebaseerd op het gemiddelde van de 4 voorliggende jaren.

 

Eigen vermogen:
De balanspost reserves is meerjarig begroot op basis van de gegevens uit de begrotingsadministratie (conform besluitvorming van de raad). Een specificatie van deze post is terug te vinden in het hoofdstuk reserves van deze gemeentebegroting.

 

Voorzieningen:
De balanspost voorzieningen is begroot op basis van de gegevens uit de begrotingsadministratie en het watertakenplan 2019-2023 (conform verwachte dotatie/besteding).

 

Vaste schulden > 1 jaar:
De prognose voor de financiële vaste passiva is opgesteld op basis van de gegevens uit de leningenadministratie. Daarnaast bevat deze post het negatieve netto-effect van alle overige geprognosticeerde activa- en passivaposten (sluitpost voor de jaren 2022 tot en met 2026).

 

Vlottende schulden:
De prognose voor de vlottende schulden is gebaseerd op het gemiddelde van de 4 voorliggende jaren.

 

Overlopende passiva:
De prognose voor de overlopende passiva is gebaseerd op het gemiddelde van de 4 voorliggende jaren.

EMU saldi

Terug naar navigatie - EMU saldi

Berekening EMU-saldo

In het Verdrag van Maastricht is afgesproken dat het EMU-tekort van een bij de euro aangesloten land maximaal 3% van het bruto binnenlands product (BBP) mag bedragen. Het EMU-saldo wordt bepaald door een gezamenlijk saldo van het Rijk, lokale overheden en sociale fondsen. Gemeenten dienen in de begroting een raming van het eigen EMU-saldo op te nemen. De Nederlandse gemeenten mogen gezamenlijk maximaal 0,27% van het tekort veroorzaken. Dit is vastgelegd in de Wet houdbare overheidsfinanciën.

In de onderstaande tabel is het EMU-saldo van Berkelland berekend. In de septembercirculaire 2023 zijn de individuele referentiewaarden per gemeente opgenomen. Met name in 2023 zitten we ruimschoots onder de referentiewaarde van € 5,124 miljoen, maar ook voor 2024 en 2025 blijven we onder deze waarde. Dat betekent dat we onze reservepositie verlagen en meer leningen aantrekken. Vanaf 2024 hoeven we minder aan te trekken, omdat dan waarschijnlijk de hybride lening van de BNG aan ons wordt terugbetaald. 

We hebben meer financiering nodig, omdat er naast de gebruikelijke investeringen in de infrastructuur, grote projecten gepland zijn als Simmelink, sporthal Ruurlo, het Staring College, Oudestraat Neede en de centrumplannen in Borculo en Ruurlo. Daarnaast komen de wijkaanpakken in Oost Beltrum, Rekken, Neede Noordoost eraan . 

Vanaf 2026 blijven we binnen de referentiewaarde.

2023 2024 2025 2026 2027
EMU-saldo -27.826 -8.353 -8.172 3.497 3.616
EMU-saldo referentiewaarde 2022 -5.124 -5.124 -5.124 -5.124 -5.124
Verschil EMU-saldo en referentiewaarde -22.702 -3.229 -3.048 8.621 8.740
Activa Financiële vaste activa Kapitaalverstrekkingen en leningen -1.416 -21.616 -533 -533 -533
Uitzettingen
Vlottende activa Uitzettingen 5.873
Liquide middelen -403
Overlopende activa -5.415
Passiva Vaste passiva Vaste schuld 21.392 -13.263 7.619 -4.030 -4.149
Vlottende passiva Vlottende schuld 5.655
Overlopende passiva -582
Eventuele boekwinst bij verkoop effecten en (im)materiële vaste activa

Overzicht baten en lasten per taakveld

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten per taakveld
Bedragen x €1.000
Exploitatie 2023 (Na bestuursrapportage) 2024 (primitief)
Lasten Baten Onttrekkingen Stortingen Saldo Lasten Baten Onttrekkingen Stortingen Saldo
0.1 Bestuur -2.522 0 0 0 -2.522 -2.541 0 0 0 -2.541
0.10 Mutaties reserves 0 0 15.093 -1.626 13.467 0 0 398 -38 360
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten -692 0 0 0 -692 0 0 0 0 0
0.2 Burgerzaken -980 526 0 0 -454 -926 526 0 0 -400
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -71 1 0 0 -69 -60 1 0 0 -58
0.4 Overhead -22.126 1.486 0 0 -20.641 -19.173 1.477 0 0 -17.696
0.5 Treasury -996 3.161 0 0 2.165 -130 1.890 0 0 1.760
0.61 OZB woningen -1.330 7.467 0 0 6.137 -1.982 8.410 0 0 6.428
0.62 OZB niet-woningen -10 3.926 0 0 3.917 -10 4.007 0 0 3.997
0.64 Belastingen overig -22 203 0 0 180 -23 203 0 0 180
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds -2 87.293 0 0 87.291 -3 90.447 0 0 90.445
0.8 Overige baten en lasten -2.638 177 0 0 -2.461 -4.915 177 0 0 -4.738
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) -162 0 0 0 -162 -25 0 0 0 -25
1.1 Crisisbeheersing en brandweer -3.227 114 0 0 -3.113 -3.364 124 0 0 -3.240
1.2 Openbare orde en veiligheid -796 0 0 0 -796 -753 0 0 0 -753
2.1 Verkeer en vervoer -8.180 656 0 0 -7.524 -7.344 335 0 0 -7.010
2.2 Parkeren -85 11 0 0 -74 -92 11 0 0 -81
2.4 Economische havens en waterwegen -2 0 0 0 -2 -1 0 0 0 -1
2.5 Openbaar vervoer -51 51 0 0 0 0 0 0 0 0
3.1 Economische ontwikkeling -756 63 0 0 -693 -229 0 0 0 -229
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur -414 474 0 0 60 -426 474 0 0 48
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -1.015 59 0 0 -956 -163 59 0 0 -104
3.4 Economische promotie -1.132 780 0 0 -352 -620 368 0 0 -252
4.1 Openbaar basisonderwijs -94 0 0 0 -94 -95 0 0 0 -95
4.2 Onderwijshuisvesting -4.493 527 0 0 -3.966 -2.294 7 0 0 -2.287
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken -1.528 323 0 0 -1.205 -1.702 323 0 0 -1.379
5.1 Sportbeleid en activering -2.670 633 0 0 -2.037 -1.969 0 0 0 -1.969
5.2 Sportaccommodaties -1.020 183 0 0 -837 -791 184 0 0 -607
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -1.001 0 0 0 -1.001 -564 0 0 0 -564
5.4 Musea -614 20 0 0 -594 -526 20 0 0 -506
5.5 Cultureel erfgoed -160 28 0 0 -132 -164 28 0 0 -136
5.6 Media -818 50 0 0 -768 -769 6 0 0 -763
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -6.316 184 0 0 -6.132 -4.236 61 0 0 -4.175
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -6.740 3.939 0 0 -2.802 -1.919 668 0 0 -1.251
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen -5.147 0 0 0 -5.147 -5.330 0 0 0 -5.330
6.3 Inkomensregelingen -14.779 10.685 0 0 -4.094 -12.273 9.427 0 0 -2.846
6.4 WSW en beschut werk -12.057 1.269 0 0 -10.788 -12.185 1.255 0 0 -10.930
6.5 Arbeidsparticipatie -91 0 0 0 -91 -88 0 0 0 -88
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -7.855 157 0 0 -7.698 -8.773 124 0 0 -8.649
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ -60 0 0 0 -60 -185 0 0 0 -185
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) -4.495 0 0 0 -4.495 -4.505 0 0 0 -4.505
6.71C Dagbesteding (WMO) -1.021 0 0 0 -1.021 -1.032 0 0 0 -1.032
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) -487 0 0 0 -487 -739 0 0 0 -739
6.72A Jeugdhulp begeleiding -6.408 0 0 0 -6.408 -6.408 0 0 0 -6.408
6.72B Jeugdhulp behandeling 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig -71 0 0 0 -71 -76 0 0 0 -76
6.73A Pleegzorg -3.756 0 0 0 -3.756 -3.756 0 0 0 -3.756
6.73B Gezinsgericht -86 0 0 0 -86 -79 0 0 0 -79
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf -619 0 0 0 -619 -619 0 0 0 -619
6.81A Beschermd wonen (WMO) 849 0 0 0 849 -26 0 0 0 -26
6.82A Jeugdbescherming -451 415 0 0 -36 -372 415 0 0 43
7.1 Volksgezondheid -1.757 0 0 0 -1.757 -1.927 0 0 0 -1.927
7.2 Riolering -6.143 7.825 0 0 1.682 -5.888 7.570 0 0 1.682
7.3 Afval -3.153 3.830 0 0 677 -3.162 3.844 0 0 682
7.4 Milieubeheer -4.673 1.066 0 0 -3.607 -2.831 821 0 0 -2.010
7.5 Begraafplaatsen en crematoria -327 275 0 0 -53 -327 275 0 0 -52
8.1 Ruimte en leefomgeving -1.940 630 0 0 -1.310 -1.187 117 0 0 -1.070
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) -1.194 1.048 0 0 -146 -1.198 1.048 0 0 -151
8.3 Wonen en bouwen -6.166 2.241 0 0 -3.925 -4.645 1.993 0 0 -2.652

Overzicht van baten en lasten voor het taakveld overhead

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten voor het taakveld overhead
Bedragen x € 1.000 2024 2025 2026 2027
Baten Lasten Saldo Saldo Saldo Saldo
Salarissen en sociale lasten -10.818 -10.818 -10.818 -10.818 -10.818
Belastingen -5 -5 -5 -5 -5
Duurzame goederen -64 -64 -64 -64 -64
Ingeleend personeel -270 -270 -270 -270 -270
Uitgeleend personeel 705 705 705 705 705
Leges en andere rechten 0 0 0 0
Overige goederen en diensten 308 -6.427 -6.119 -6.119 -6.119 -6.119
Inkomensoverdrachten - Rijk -10 -10 -10 -10 -10
Inkomensoverdrachten - overige instellingen en personen 0 0 0 0
Afschrijvingen -1.316 -1.316 -1.316 -1.316 -1.316
Toegerekende en bespaarde rente -103 -103 -103 -103 -103
Overige verrekeningen 464 -160 304 304 304 304
Totaal 1.477 -19.173 -17.696 -17.696 -17.986 -17.696

Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume

Terug naar navigatie - Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume

Het besluit begroting en verantwoording (BBV) verplicht de gemeente om afzonderlijk in te gaan op de zogenoemde ‘jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume’. Bij deze arbeidsgerelateerde verplichtingen is het doorslaggevend of het verloop van de uitgaven gedurende een aantal begrotingsjaren, in de regel betreft dit de begrotingsperiode van 4 jaar, gelijkmatig dan wel ongelijkmatig is. Bij een gelijkmatig verloop zoals bijvoorbeeld lonen, premies en vakantiegeld moeten de uitgaven in de begroting worden geraamd. Is er sprake van een sterke omvangwisseling in het uitgavenpatroon dan moeten de uitgaven ten laste van een voorziening worden gebracht. De kosten van voormalig personeel en wethouderspensioenen worden gedekt uit voorzieningen omdat hier sprake is van een ongelijk volume. De hoogte van de voorzieningen moet afgestemd zijn op de achterliggende verplichtingen. Jaarlijks vindt er daarom bij het opstellen van de jaarrekening een doorrekening plaats.

Uitgangspunten

Terug naar navigatie - Uitgangspunten
Omschrijving uitgangspunt
Lasten
Prijsstijging 3,1%
Subsidies 4,78% op basis van 80% loonvoet, 20% prijsstijging.
Gemeenschappelijke regelingen Begroting gemeenschappelijke regeling
Salarissen 5,2%
Kapitaallasten 1e afschrijving in het jaar na gereedkoming
Baten
Belasting onroerende zaken (OZB) 6%
Overige belastingen 3,1%
Rioolrecht Kostendekkend
Afvalstoffenheffing Kostendekkend
Leges Kostendekkend
Overige opbrengsten 3,1%
Overige uitgangspunten
Onvoorzien € 200.000
Prijspeil meerjarenbegroting Constante prijzen, prijspeil 2024
Algemene uitkering gemeentefonds Op basis van meicirculaire
Eenheden algemene uitkering 2024 2025 2026 2027
Inwoners 43.950 43.820 43.450 43.265
Huishoudens 19.200 19.460 19.440 19.420
Woonruimten 20.623 20.773 20.933 21.008
Bedrijven 5.195 5.195 5.195 5.195