Werken en leren

Wat speelt er?

Terug naar navigatie - Wat speelt er?
  • Onze winkelcentra verdienen speciale aandacht om deze ook voor de toekomst levendig te houden. Daarom zijn de afgelopen periode veel stappen gezet in de vitalisering van onze winkelcentra. We zijn in Eibergen (afronding), Neede, Borculo én Ruurlo aan de slag via zogenaamde taskforces waarin we samenwerken met ondernemers en inwoners. Als gemeente faciliteren zo mogelijk de gewenste ontwikkelingen. We doen actief mee bij herinrichting of herontwikkeling van ‘onaantrekkelijke’ locaties/panden. We maken daarbij gebruik van de extra middelen die we daarvoor beschikbaar hebben, zoals de herstructureringsreserve of extra impulsgelden voor vitale kernen.

  • Aantrekkelijke bedrijventerreinen en voldoende ontwikkelingsmogelijkheden zijn voorwaardelijk om ondernemers te boeien en te binden. Dat betekent dat er voldoende ruimte moet zijn op (lokale en regionale) bedrijventerreinen. Op dit moment lopen we zowel regionaal als lokaal tegen de grenzen van de beschikbare ruimte aan.

  • Daarbij speelt steeds meer een rol dat (medewerkers van) bedrijven de directe omgeving van de bedrijven (openbare ruimte) belangrijk vinden bij het kiezen van hun werkomgeving. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat de bedrijventerreinen er verzorgd en groen uitzien en er oog is voor circulariteit, duurzaamheid en klimaatadaptatie.

  • Regionaal blijven we als Achterhoek de handen ineen slaan om onze gemeenschappelijke aantrekkelijkheid voor ondernemers en potentiële werknemers te vergroten. De Achterhoek profileert zich als smarthub Achterhoek (www.smarthub.nl) met kansen voor de Achterhoekse smart industry. Dit biedt niet alleen kansen voor de (hightech) maakindustrie, maar ook voor sectoren als agro/food, zorg en vrijetijdseconomie.

  • Nieuwe onderwijsconcepten vragen andere scholen. Ook op het gebied van duurzaamheid is veel te winnen. De schoolbesturen gaan zelf over huisvesting en het daarbij gewenste kwaliteitsniveau van voorzieningen (zoals ventilatie en verduurzaming). Daar passen ook eigen bijdragen in. Het streven is dat er in elke kern minimaal een basisschool open blijft; mits een school het minimum aantal leerlingen heeft, zoals vastgesteld door het Rijk en daarmee de kwaliteit van onderwijs gegarandeerd kan blijven. Het aantal leerlingen in Berkelland is gedaald en veel onderwijshuisvesting is toe aan renovatie. De gemeente Berkelland heeft vooruitlopend op landelijke wetgeving zelf al een integraal huisvestingsplan (IHP) voor onderwijshuisvesting opgesteld. De eerste fase van het IHP is gedekt in de begroting. De voorbereidingen voor de tweede fase zijn in gang gezet. Niet alle scholen kunnen qua vernieuwing op hetzelfde moment worden gestart. We blijven investeren en maken daarvoor ook gebruik van de reserve onderwijshuisvesting en vullen deze aan. Hierbij gebruiken we een flexibele planning: het geld is er, als het nodig is. Zo is duidelijk welk budget beschikbaar is. Resterende boekwaardes van vrijkomende scholen vormen vaak een kostenpost. 

  • De economische vooruitzichten zijn door de coronapandemie flink verslechterd. Daardoor komen er meer mensen aan de zijlijn te staan. Toch is in verschillende sectoren de vraag naar goedgeschoolde medewerkers zo groot dat het niet lukt om vacatures te vervullen. Dat maakt extra inzet en creatief samenwerken van alle betrokken partijen noodzakelijk. De juiste mensen op de juiste plek en werk voor iedereen! Ook voor mensen die hierbij een extra steuntje nodig hebben.

  • Om te komen tot een breed en samenhangend aanbod voor inwoners met een achterstand op de arbeidsmarkt, stelden we in 2019 de visie doorgaande ontwikkellijn vast. Hierin is met nadruk plaats voor lokale initiatieven (in 2019 geëvalueerd). Vanuit het traject 'Samen aan het Stuur' werken Fijnder en de gemeente intensief samen. Meldingen van inwoners komen binnen bij de gemeente en wanneer het nodig is, vindt een doorverwijzing plaats naar de tweedelijns uitvoeringsorganisatie werk en inkomen. De ondersteuning aan inwoners wordt integraal en zo veel mogelijk lokaal ingezet. 

  • Bestaanszekerheid en kansengelijkheid staan hoog op de agenda, zowel landelijk als lokaal. Er is in toenemende mate een kloof ontstaan in de inkomenspositie van inwoners. Door een gericht en toegankelijk armoedebeleid willen we voorzien in die bestaanszekerheid zodat onze inwoners zo optimaal mogelijk mee kunnen doen. 
  • We werken aan een goed vrijetijdsaanbod het hele jaar door op basis van het beleid ‘Beleef het in Berkelland’. We blijven aangesloten bij de regionale vrijetijdsagenda en zijn ervan overtuigd dan onze lokale ondernemers meeprofiteren van het sterke merk Achterhoek.

Speerpunt

Terug naar navigatie - Speerpunt

Goede onderwijshuisvesting en onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt. (070.010)

Terug naar navigatie - Goede onderwijshuisvesting en onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt. (070.010)

Wat willen we bereiken?

  • Scholen beschikken over passende, inclusieve en toekomstbestendige huisvesting zodat zij in staat zijn om optimaal onderwijs geven.

Wat gaan we daarvoor doen?

Actieve deelname aan de arbeidsmarkt voor iedereen die dat kan. (070.020)

Terug naar navigatie - Actieve deelname aan de arbeidsmarkt voor iedereen die dat kan. (070.020)

Wat willen we bereiken?

  • De verwachting vanuit het Rijk is dat het bijstandsbestand na jaren van daling de komende jaren weer (iets) zal stijgen. Onze ambitie om bijstandsgerechtigden terug naar de arbeidsmarkt te begeleiden blijft echter onverminderd hoog en daarom streven we naar een bestandsontwikkeling die op zijn minst gelijke tred houdt met het landelijke gemiddelde. 
  • Iedereen is van waarde en we willen dat iedereen een betekenisvol leven leidt. Deelname aan de samenleving via betaald werk is daarbij leidend en één van de meest effectieve manieren.
  • Regulier betaald werk is niet voor iedereen haalbaar (op de korte termijn). De afgelopen jaren is het gelukt om bijna iedereen die wil en kan werken vanuit de bijstand terug te leiden naar de arbeidsmarkt. Het overgrote deel dat zich nu nog in het bijstandsbestand bevindt, heeft te maken met een afstand tot de arbeidsmarkt. In de praktijk betekent dit dat kennis en vaardigheden naar een hoger niveau brengen en de zelfredzaamheid vergroten. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Goed vestigingsklimaat voor ondernemers. (070.030)

Terug naar navigatie - Goed vestigingsklimaat voor ondernemers. (070.030)

Wat willen we bereiken?

  • Een aantrekkelijk, toekomstbestendig vestigingsklimaat in Berkelland met voldoende, duurzame, innovatieve en toekomstbestendige lokale en regionale bedrijventerreinen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Vitale winkelcentra. (070.040)

Terug naar navigatie - Vitale winkelcentra. (070.040)

Wat willen we bereiken?

  • Concentratie van winkels in het kernwinkelgebied.
  • Toekomstbestendige centra met aantrekkingskracht.

Wat gaan we daarvoor doen?

Promotie van Berkelland (en de Achterhoek). (070.050)

Terug naar navigatie - Promotie van Berkelland (en de Achterhoek). (070.050)

Wat willen we bereiken?

  • Beleving bij bewoners, bedrijven en bezoekers dat Berkelland aantrekkelijk is om te leven, ondernemen en recreëren.

Wat gaan we daarvoor doen?

Gerichte armoedebestrijding. (070.060)

Terug naar navigatie - Gerichte armoedebestrijding. (070.060)

Wat willen we bereiken? 

In de afgelopen jaren is het thema armoede op verschillende manieren meer op de agenda komen te staan. Er is in toenemende mate een kloof ontstaan in de inkomenspositie van inwoners. We richten ons met name op:

  • Voorzien in bestaanszekerheid door het bieden van een wettelijk minimuminkomen, aanvullend minimabeleid en schuldhulpverlening. 
  • Vergroten van het bereik van de minimaregelingen. 
  • Maatwerk bieden vanuit het werken vanuit de bedoeling. Werken vanuit de bedoeling is een werkmethode die we binnen onze Voormekaarteams doorontwikkelen in 2024.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Toelichting verschillen groter dan € 250.000 tussen 2023 (na bestuursrapportage) en 2024 (primitief)

 

  • Activiteit 070.020.010: De verwachte lasten in 2024 zijn hoger door een toename van het aantal verwachte klanten. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt blijven inwoners over met een grotere afstand tot arbeidsmarkt waardoor de kosten hoger worden.
  • Activiteit 070.060.010: In 2023 zijn de eenmalige lasten voor de energietoeslag 2022 geraamd. Deze lasten en baten vervallen in 2024.
  • Activiteit 070.500.010: Daling veroorzaakt door uitstroom WSW en uitstroom inhuur derden. 
  • Activiteit 070.700.010: In 2023 zijn de lasten hoger door het afboeken van de boekwaarden van scholen 't Simmelink en het Staring College. Aantal eenmalige kosten die afboekt zijn in 2023.

 

Bedragen x €1.000
Overzicht van baten en lasten per activiteit Realisatie 2022 2023 (vastgesteld) 2023 (Na bestuursrapportage) 2024 (primitief) 2025 2026 2027
Lasten
070.010.020 Huisvesting -1.054 -811 -986 -850 -850 -850 -850
070.020.010 Wij ondersteunen inwoners in re-integratie en toeleiding naar (betaald) werk. -13.465 -14.225 -15.247 -16.005 -16.005 -16.005 -16.005
070.020.020 Wij stimuleren inwoners om maximaal te participeren in de samenleving. -146 -211 -131 -174 -174 -174 -174
070.030.030 Stimuleren ontwikkelingen bedrijven -1.374 -430 -444 -433 -433 -433 -433
070.040.010 Faciliteren van ondernemersfonds -219 -218 -218 -218 -218 -218 -218
070.040.020 Aan de slag met de revitalisering van de centra -47 -36 -74 -35 -35 -35 -35
070.050.010 Effectief inzetten promotie 0 0 -58 0 0 0 0
070.060.010 We bieden aanvullende inkomensondersteunende regelingen voor inwoners -4.980 -2.259 -3.293 -2.234 -2.234 -2.234 -2.234
070.060.030 We investeren in de lokale aanpak schuldhulpverlening -59 -236 -170 -185 -185 -185 -185
070.500.010 Loonkosten -6.809 -6.579 -7.031 -6.604 -6.593 -6.593 -6.593
070.700.010 Rente en afschrijving -1.776 -3.875 -3.640 -1.580 -1.580 -1.580 -1.580
Totaal Lasten -29.928 -28.879 -31.292 -28.318 -28.307 -28.307 -28.307
Baten
070.010.020 Huisvesting 93 7 527 7 7 7 7
070.020.010 Wij ondersteunen inwoners in re-integratie en toeleiding naar (betaald) werk. 9.617 9.962 10.723 10.594 10.594 10.594 10.594
070.020.020 Wij stimuleren inwoners om maximaal te participeren in de samenleving. 8 8 8 8 8 8 8
070.030.030 Stimuleren ontwikkelingen bedrijven 1.421 504 504 504 504 504 504
070.040.010 Faciliteren van ondernemersfonds 209 203 203 203 203 203 203
070.040.020 Aan de slag met de revitalisering van de centra 58 59 59 59 59 59 59
070.060.010 We bieden aanvullende inkomensondersteunende regelingen voor inwoners 767 68 0 80 80 80 80
070.500.010 Loonkosten 260 0 0 0 0 0 0
Totaal Baten 12.433 10.811 12.023 11.454 11.454 11.454 11.454
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -17.495 -18.068 -19.269 -16.864 -16.853 -16.853 -16.853
Onttrekkingen
070.710.010 Reserves -3 2.632 4.091 -20 -20 -20 -20
Totaal Onttrekkingen -3 2.632 4.091 -20 -20 -20 -20
Stortingen
070.710.010 Reserves -506 0 -799 22 22 22 22
Totaal Stortingen -506 0 -799 22 22 22 22
Mutaties reserves -509 2.632 3.292 2 2 2 2