Inleiding

Voor u ligt de begroting voor 2024. Het is een dekkende begroting geworden. In 2024 en 2025 zijn er nu nog voldoende middelen om onze plannen te dekken. Al is de begroting wel omgeven met onzekerheden. Zo is de herijking van het sociaal domein nog niet verwerkt in deze begroting. De uitkomst stond bij het opstellen van de begroting nog ter discussie. We gaan ervan uit dat wij u hier meer over kunnen melden in de aanvullende brief die wij u nog sturen, waarin ook de gevolgen van de septembercirculaire worden weergegeven. Ook de nog steeds hoog blijvende inflatie zorgt voor onzekerheid, omdat het nog maar de vraag is of die volledig gecompenseerd zal worden.

 

Slecht vooruitzicht
Vanaf 2026 wordt de financiële situatie ronduit slecht. We kiezen er voor om dit in de begroting te laten zien. We bedenken niet nu al oplossingen voor de aankomende tekorten. Dit is in lijn met het advies van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). We hopen dat er nog een vorm van compensatie komt vanuit het Rijk. De VNG zet hier vol op in. Vooralsnog ziet het er niet naar uit dat dit tot succes zal leiden. Op korte termijn verwachten we hier geen positieve ontwikkelingen in door de val van het kabinet en de op handen zijnde verkiezingen.

 

Voorbereiden op slecht scenario
Om te voorkomen dat we straks met spoed een oplossing moeten vinden voor de tekorten, werken we in het najaar van 2023 en het voorjaar van 2024 aan een plan. Dit plan voorziet in een oplossing voor het dekken van de tekorten als deze blijven bestaan. Zo zijn we voorbereid op het slechte scenario.

 

Plannen en ambities
Naast de ontwikkelingen die we nu al kennen, komen er in 2024 nog een aantal ontwikkelingen op ons af als gevolg van onze plannen en ambities. Het gaat dan bijvoorbeeld om het wegenbeheerplan en het wagenbeheerplan. Maar ook de investeringen in onderwijs en sport, waarvoor maar gedeeltelijk dekking is. Ook zien we bij de investeringen dat deze op dit moment vaak duurder uitvallen dan verwacht door inflatie of doordat de ambities groter zijn dan de beschikbare middelen. 

 

Tot slot blijven we te maken houden met een moeilijke arbeidsmarkt, waardoor het op sommige plekken in de organisatie lastig blijft vacatures te vervullen. 

 

In onderstaande tabel is te zien hoeveel geld we het afgelopen jaar (realisatie 2022) hebben uitgegeven. Hoeveel we in 2023 oorspronkelijk hadden begroot (2023 vastgesteld) en hoe de begroting is aangepast (2023 na bestuursrapportage). In de laatste 4 kolommen staat de begroting voor 2024 tot en met 2027 voor de programma’s uit het coalitieakkoord. De bedragen die zijn weergegeven, moeten x € 1.000. De lasten worden weergegeven met een – (min) ervoor. De baten (opbrengsten) met een + (plus). De kolom 2023 (na bestuursrapportage) geeft zoals de naam zegt de stand weer na de bestuursrapportage. Dit is dus inclusief eerdere wijzigingen waaronder de jaarrekening en de overheveling van budgetten.

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten

 

 

Bedragen x €1.000
Overzicht van saldo's van baten en lasten per programma Realisatie 2022 2023 (vastgesteld) 2023 (Na bestuursrapportage) 2024 (primitief) 2025 2026 2027
010 Onze aantrekkelijke leefomgeving -6.801 -9.362 -8.877 -8.928 -8.941 -8.831 -8.831
020 Passend wonen -2.443 -3.786 -3.919 -3.771 -3.111 -3.111 -3.111
030 Vitaal platteland -341 -1.486 -1.558 -512 -398 -378 -378
040 Nieuwe energie -190 -1.978 -2.401 -396 -331 -331 -331
050 Een toekomstbestendig sociaal domein -30.286 -31.368 -32.804 -34.926 -34.905 -34.905 -34.905
060 Sport en Cultuur -4.989 -4.846 -5.000 -5.104 -5.264 -5.186 -5.186
070 Werken en leren -18.004 -15.436 -15.977 -16.862 -16.851 -16.851 -16.851
080 Veiligheid -4.712 -5.263 -5.492 -5.746 -5.746 -5.746 -5.781
090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering -20.270 -19.464 -20.569 -20.278 -20.228 -20.113 -19.954
100 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien 95.772 93.091 97.290 98.155 97.869 89.001 87.479

Bij de afgelopen perspectiefnota hebben we gezien dat we nog incidentele overschotten hebben van 2024 tot 2025. We weten ook dat dit beeld vertekend is omdat er nog geen overeenstemming was op de herijking van de regionale inkoop in de zorg. Die duidelijkheid is er bij het opstellen van deze begroting nog steeds niet. Daarom is daar in deze begroting nog geen rekening mee gehouden.

Opzet begroting

Terug naar navigatie - Opzet begroting

De begroting 2024 kent dezelfde programma's als de begroting 2023. In de programma's is wel sprake van andere activiteiten. Omdat het programma Vitaal platteland voor het grootste gedeelte bestaat uit projecten is bij dit programma nog een tabel met projecten opgenomen. Bij de paragrafen is een extra verplichte paragraaf Wet open overheid toegevoegd.

Aansluiting perspectiefnota

Terug naar navigatie - Aansluiting perspectiefnota

De basis voor de begroting is de perspectiefnota 2024. Na het vaststellen van de perspectiefnota 2024 hebben zich enkele ontwikkelingen voorgedaan die leiden tot een iets ander saldo. In onderstaande tabel zijn alle wijzigingen ten opzichte van de perspectiefnota weergegeven. Ook de wijzigingen kleiner dan € 250.000. Onder de tabel is een verdere toelichting opgenomen.

 

2024 2025 2026 2027
Begroting aangeboden perspectiefnota -1.295 1.505 -3.377 -6.403
Meicirculaire 4.214 1.775 -1.976 -348
Fijnder -1.060 -1.060 -1.060 -1.060
Proceskosten WOZ -200 -100 -100 -100
Areaaluitbreiding OZB 60 60 60 60
Evenementenmakelaar -88 -88
Primitieve begroting 1.631 2.092 -6.453 -7.851

Meicirculaire

De meicirculaire geeft aan hoeveel geld wij mogen verwachten via de algemene uitkering van de Rijksoverheid. Voor de jaren 2024 tot en met 2025 is dit meer dan verwacht. 

 

Fijnder

Op basis van de laatste beelden heeft Fijnder in de eerste bestuursrapportage van 2023 de verwachte instroom van klanten bijgesteld. Dit veranderende beeld leidt tot extra lasten. Voor de uitvoeringskosten worden we mogelijk nog gecompenseerd via een extra bijdrage in de algemene uitkering.

 

Proceskosten WOZ

De proceskosten die we kwijt zijn voor bezwaar en beroep tegen WOZ beschikkingen stijgt de laatste jaren enorm door de no cure no pay bureaus. Voor 2024 is het bedrag hoger omdat maatregelen worden genomen om deze kosten in te perken.

Areaaluitbreiding OZB

We verwachten een stijging van de OZB opbrengst.

 

Evenementenmakelaar

Zoals aangekondigd in de perspectiefnota hebben we in deze begroting de uitwerking van de evenementenmakelaar opgenomen. Voor de duur van 2 jaar.

 

 

Lezen van tabellen

Terug naar navigatie - Lezen van tabellen

De tabellen in de begroting geven de bedragen weer x € 1.000 (duizenden euro's) tenzij anders vermeld. Door afronding kunnen er kleine verschillen ontstaan in de totalen zoals in de tabel aangegeven. De lasten worden weergegeven met een – (min), de baten met een + (plus). Een programma met een negatief saldo betekent dat er meer lasten in het programma zitten dan baten. Om de cijfers in de tabellen leesbaar te houden zijn bij de omschrijvingen afkortingen gebruikt. In de kolom Realisatie 2022 staat hoeveel we in 2022 uitgaven. In de kolom 2023 (vastgesteld) staat de begroting die door uw raad is vastgesteld. De kolom2023 (na bestuursrapportage) geeft de stand van de begroting na de bestuursrapportage. Dit is dus inclusief alle eerdere wijzigingen waaronder de jaarrekening en de overheveling van budgetten. In de kolommen 2024 (primitief), 2025, 2026 en 2027 staat de begroting voor deze jaren.