Veiligheid
Wat speelt er?
Terug naar navigatie - Wat speelt er?- Er is sprake van een toenemende verharding van maatschappelijke verhoudingen en omgangsvormen. Dit wordt onder andere zichtbaar in toegenomen onveiligheid van ambtenaren en bestuurders.
- Wij zien een versterking van de overlap tussen zorg en veiligheid. Ook zien wij een ontwikkeling waarin inwoners met problematiek langer thuis blijven wonen of juist opgevangen moeten worden.
- Het gebruik van (big) data begint een steeds grotere rol te spelen. Enerzijds om zicht te krijgen op de aard en omvang van problemen en risico’s. Anderzijds geeft data zicht op mogelijke oplossingen of preventieve maatregelen.
- We zien een toenemende trend in het juridiseren van onze samenleving. Evenementen zijn niet meer vanzelfsprekend. En met complexere landelijke wetgeving en rechterlijke uitspraken geeft dit onzekerheid bij organisatoren of ze hun evenement nog wel kunnen organiseren. Dit stelt hogere eisen aan de kwaliteit onze dienstverlening.
- Tot slot is ondermijning een actueel en groeiend probleem. Vrijkomende gebouwen in het buitengebied, verschillende bedrijfstakken met een verhoogd risicoprofiel, maar ook de financiering van bouwwerken vragen om scherpte en aandacht.
Speerpunt
Terug naar navigatie - SpeerpuntVeiligheid, integraal en risicobewust. (080.030)
Wat gaan we daarvoor doen?
Crisisbeheersing. (080.020)
Afgelopen jaren hebben we gezien dat we altijd voorbereid moeten zijn op een mogelijke crisis. Dit kan een landelijke crisis zijn, maar ook bijvoorbeeld een brand in een appartementencomplex waarbij de inwoners niet meer meteen terug kunnen naar hun woning.
We zorgen dat er binnen het gemeentehuis een groep ambtenaren voldoende opgeleid en getraind is om te kunnen helpen bij een landelijke of lokale crisis.
Wat gaan we daarvoor doen?
Vergunningverlening en handhaving. (080.010)
Wat gaan we daarvoor doen?
Ondermijning
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Er zijn geen verschillen groter dan € 250.000 tussen 2023 (na bestuursrapportage) en de begroting 2024.
Bedragen x €1.000
Overzicht van baten en lasten per activiteit | Realisatie 2022 | 2023 (vastgesteld) | 2023 (Na bestuursrapportage) | 2024 (primitief) | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||||
080.010.010 Gemeentelijke handhaving | -107 | -44 | -201 | -9 | -9 | -9 | -44 | |
080.010.020 Omgevingsdienst Achterhoek | -1.080 | -1.472 | -1.473 | -1.524 | -1.524 | -1.524 | -1.524 | |
080.020.010 Integrale veiligheid | -441 | -409 | -518 | -450 | -450 | -450 | -450 | |
080.020.020 Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland | -2.673 | -2.775 | -2.860 | -3.044 | -3.044 | -3.044 | -3.044 | |
080.030.010 Informatieveiligheid | 0 | 0 | 0 | -145 | -145 | -145 | -145 | |
080.500.010 Loonkosten | -540 | -612 | -665 | -634 | -634 | -634 | -634 | |
080.700.010 Rente en afschrijving | -53 | -64 | -55 | -64 | -64 | -64 | -64 | |
Totaal Lasten | -4.894 | -5.376 | -5.772 | -5.870 | -5.870 | -5.870 | -5.905 | |
Baten | ||||||||
080.010.010 Gemeentelijke handhaving | 43 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
080.010.020 Omgevingsdienst Achterhoek | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
080.020.010 Integrale veiligheid | 115 | 114 | 114 | 124 | 124 | 124 | 124 | |
Totaal Baten | 162 | 114 | 114 | 124 | 124 | 124 | 124 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -4.732 | -5.263 | -5.659 | -5.746 | -5.746 | -5.746 | -5.781 | |
Onttrekkingen | ||||||||
080.710.010 Reserves | 20 | 0 | 167 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | 20 | 0 | 167 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves | 20 | 0 | 167 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | -4.712 | -5.263 | -5.492 | -5.746 | -5.746 | -5.746 | -5.781 |
Kaders die de raad heeft vastgesteld
Terug naar navigatie - Kaders die de raad heeft vastgesteldBeleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenIndicator | Geschikte data | Eenheid | Activiteit |
---|---|---|---|
Boa’s beschikken over de noodzakelijke kennis en kunde | De permanente her- en bijscholing (PHB), de RTGB (regionale toetsing geweldsbeheersing) zijn jaarlijks terugkomend en voorzien van een examen. Daarnaast zijn jaarlijks incidentele opleidingen in het kader van omgaan met jeugd, alcohol en drugs, ondermijning, verward gedrag, radicalisering, etc. | % gevolgde vereiste opleidingen | We richten ons op onveiligheidsgevoelens |
Boa’s zijn zichtbaar voor de inwoners | De Boa’s dragen het herkenbare uniform, rijden en fietsen met herkenbare voertuigen. | JA-NEE | We creëren en behouden een vertrouwensband |
Boa’s zijn zichtbaar en aanspreekbaar voor de inwoners | Aanwezigheid op die plekken waar aandacht noodzakelijk is. Ook vanuit preventief oogpunt. | Aantal evenementen-, horeca-, overlast- en jeugdcontroles dat wordt uitgevoerd. (Kwantitatief en Kwalitatief) | We creëren en behouden een vertrouwensband |
Boa’s hebben een krachtig netwerk met partners | De Boa’s nemen structureel deel aan het sociaal overleg, het jeugdregie overleg, de overleggen van de gebiedsteams, kernen, wijkagenten, horeca, ondermijning, ondernemers. | Aantal (gekwalificeerde) multidisciplinaire overleggen dat gevolgd wordt. | We zijn betrokken bij buurtbewoners en partners |
Meldingen worden snel afgehandeld | Registratie terugbelverzoeken via KCC en Operationeel Centrum Politie en zaken via zaaksysteem. | Het aantal dagen tussen het binnenkomen van een melding en de afhandeling, stijging/daling. | We creëren en behouden een vertrouwensband |
Herhaalmeldingen | Registratie via zaaksysteem van meldingen over al bestaande zaken. | % en trend | We creëren en behouden een vertrouwensband |