-
Blz. 1
Jaarstukken 2020
-
Blz. 2
Jaarverslag en Jaarrekening 2020
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Analyse resultaat
-
Blz. 7
Resultaat
-
Blz. 8
Analyse
-
Blz. 9
Rekening in een oogopslag
-
Blz. 10
Leeswijzer
-
Blz. 11
Financiële kaders
-
Blz. 12
Indeling jaarstukken
-
Blz. 13
Prestatie indicatoren
-
Blz. 14
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 15
Overzicht van baten en lasten saldo's
-
Blz. 16
Plezierig Wonen
-
Blz. 17
Kwalitatief goede woningvoorraad nu en in de toekomst
-
Blz. 18
Wat speelt er?
-
Blz. 19
Speerpunten
-
Blz. 20
Toekomstgerichte bestaande woningvoorraad.
-
Blz. 21
Voor meer informatie over energierenovaties in de particuliere woningvoorraad zie programma Actief met Duurzaamheid en Energie.
-
Blz. 22
We geven ruimte aan nieuwe woonzorginitiatieven.
-
Blz. 23
We starten met een pilot integrale wijkaanpak voor transformatie van woningen en het toekomstbestendig maken van wijken. (010.070)
-
Blz. 24
We werken aan een regionale woonagenda en aansluitend aan een nieuwe lokale woonagenda. (010.010 en 010.040)
-
Blz. 25
We werken aan een transformatiefonds om sloop van woningen in de toekomst te bekostigen. (010.050)
-
Blz. 26
We werken met een herstructureringsfonds om nadelige gevolgen van demografische veranderingen tegen te gaan. Investeren in de openbare ruimte en bestaand vastgoed is noodzakelijk.
-
Blz. 27
We zetten de Regietafel Wonen en Zorg voort.
-
Blz. 28
We zijn samen met Kruiswerk en het Energieloket actief aan de slag met de campagne Heerlijk Thuis in Huis. (010.060)
-
Blz. 29
Het aantal en type woningen past bij de behoefte.
-
Blz. 30
We bewaken de gemeentelijke grondexploitatie. (010.020)
-
Blz. 31
We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (010.100)
-
Blz. 32
We blijven ruimte bieden voor goede, innovatieve woningbouwplannen die aansluiten bij de behoefte van onze inwoners. (010.080)
-
Blz. 33
We inventariseren in alle kernen in Berkelland de woonbehoefte van inwoners. (010.030 en 010.090)
-
Blz. 34
Wat mag het kosten
-
Blz. 35
Projecten
-
Blz. 36
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 37
Beleidsindicatoren
-
Blz. 38
Fijn Leven
-
Blz. 39
Een toegankelijke, klimaatbestendige en kleurrijke leefomgeving
-
Blz. 40
Wat speelt er?
-
Blz. 41
Speerpunt
-
Blz. 42
Investeren in de samenleving.
-
Blz. 43
Samen met inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen stellen we wijkagenda’s op en voeren ze uit.
-
Blz. 44
We ondersteunen initiatieven uit wijken, buurten en kernen. (020.100)
-
Blz. 45
We ontwikkelen het gebiedswethouderschap verder door.
-
Blz. 46
We verstevigen onze netwerken in wijken en kernen en hebben oog voor die groepen die nog niet zo betrokken of in beeld zijn.
-
Blz. 47
Een uitnodigende leefomgeving.
-
Blz. 48
Bij plannen en onderhoud zetten we in op het stimuleren van ‘bewegen’ in onze leefomgeving.
-
Blz. 49
We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen. (020.020)
-
Blz. 50
We investeren extra in verbetering van de kwaliteit van het groen(onderhoud). (020.120)
-
Blz. 51
We overleggen met inwoners en ondernemers over hun eigen (gezamenlijke) inbreng en verantwoordelijkheid bij het inrichten en onderhouden van hun/onze openbare ruimte.
-
Blz. 52
We passen waar mogelijk ecologisch beheer toe, niet alleen bij bermen, maar ook andere terreinen, zoals parken, in gemeentelijk bezit. (020.010)
-
Blz. 53
We realiseren groen/-blauwe parels (aantrekkelijke plekken met groen en water) in de kernen.
-
Blz. 54
We zaaien daar waar mogelijk bermen/terreinen in met kleurrijke zaadmengsels. (020.010)
-
Blz. 55
Leefomgeving aangepast aan het veranderende klimaat.
-
Blz. 56
We voeren een bewustwordingscampagne voor inwoners en bedrijven over wat zij zelf kunnen doen aan gevolgen van de klimaatverandering.
-
Blz. 57
We voeren het watertakenplan 2019-2023 uit (de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan) inclusief klimaatstresstest. (020.030)
-
Blz. 58
Veilige en makkelijk berijdbare wegen en paden.
-
Blz. 59
We bepalen waar mogelijk samen met inwoners en ondernemers de (her)inrichting van onze wegen en paden.
-
Blz. 60
We investeren extra in onderhoud van wegen en paden in het buitengebied op basis van een plan van aanpak. (020.110)
-
Blz. 61
We onderhouden onze infrastructuur. (020.040)
-
Blz. 62
Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen.
-
Blz. 63
Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren. (020.050)
-
Blz. 64
Hergebruik van grondstoffen (Van Afval Naar Grondstof).
-
Blz. 65
Onderzoek doen naar de manier waarop de afgesproken doelstellingen uit ‘Van Afval Naar Grondstof’ (VANG) bereikt kunnen worden inclusief financiële consequenties hiervan.
-
Blz. 66
We nemen gerichte actie om zwerfafval terug te dringen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval. (020.060)
-
Blz. 67
We werken samen met onze inwoners het grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding (grondstofscheiding) bevorderen. (020.070)
-
Blz. 68
Gemeentelijke gebouwen en scholen.
-
Blz. 69
We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met onder andere demografische ontwikkelingen. (020.80)
-
Blz. 70
We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente. (020.090)
-
Blz. 71
We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
-
Blz. 72
Wat mag het kosten?
-
Blz. 73
Projecten
-
Blz. 74
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 75
Beleidsindicatoren
-
Blz. 76
Vitaal Platteland
-
Blz. 77
Een vitaal en innovatief buitengebied
-
Blz. 78
Wat speelt er?
-
Blz. 79
Speerpunt
-
Blz. 80
Toekomstgericht ondernemen in het buitengebied.
-
Blz. 81
We doorlopen een kavelruilproces om een betere landbouwstructuur te organiseren. (030.080)
-
Blz. 82
We faciliteren initiatieven van nieuwe ondernemers in het buitengebied, we maken hierbij gebruik van een rode loper aanpak.
-
Blz. 83
We maken een nieuw bestemmingsplan buitengebied dat binnen de wettelijke mogelijkheden zoveel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkelingen. (030.070)
-
Blz. 84
We ondersteunen boeren en andere initiatiefnemers bij vragen over duurzaamheid.
-
Blz. 85
We onderzoeken samen met de Wageningen Universiteit de mogelijkheden van nieuwe verdienmodellen, waaronder verticale landbouw. (030.100)
-
Blz. 86
We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied. (030.010)
-
Blz. 87
Mooi Landschap.
-
Blz. 88
Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschap. (030.020)
-
Blz. 89
Voor meer informatie over ecologisch bermbeheer zie programma Fijn Leven.
-
Blz. 90
We blijven ons vraaggestuurd inzetten voor asbestverwijdering en houden de ontwikkelingen hierover landelijk in de gaten.
-
Blz. 91
We gaan aan de slag om knelpunten in bestaande wandel- en fietsroutes op te lossen.
-
Blz. 92
We maken een plan van aanpak voor aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing. (030.050)
-
Blz. 93
We ondersteunen de mogelijkheid om een cursus Gastheer van het landschap te volgen. (030.020)
-
Blz. 94
We stellen een biodiversiteitsplan op voor het buitengebied van Berkelland. (030.020)
-
Blz. 95
We zetten samen met het Waterschap en de Euregio in op concrete plannen voor de beleefbaarheid van het stroomgebied van de Berkel tussen Borculo en Lochem.
-
Blz. 96
Sociaal vitaal.
-
Blz. 97
De Voormekaar teams hebben extra oog voor de situatie bij agrariërs en stoppers.
-
Blz. 98
Voor meer informatie over maatregelen om onze inwoners zo lang mogelijk thuis te laten wonen zie programma Plezierig Wonen.
-
Blz. 99
We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader. (030.090)
-
Blz. 100
We ondersteunen initiatieven van inwoners uit de kleine kernen om de samenwerking tussen verenigingen te vergroten. (030.030)
-
Blz. 101
Wat mag het kosten
-
Blz. 102
Projecten
-
Blz. 103
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 104
Zorg voor wie dat nodig heeft
-
Blz. 105
Samen denken, samen doen
-
Blz. 106
Wat speelt er?
-
Blz. 107
Speerpunt
-
Blz. 108
Zorg zoveel mogelijk voorkomen.
-
Blz. 109
Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. Daarnaast organiseren we meer algemene voorzieningen als steunpunt in de kern/wijk.
-
Blz. 110
We stimuleren nieuwe vormen van ondersteuning, hulp en zorg. Vernieuwingen proberen wij kleinschalig uit en stellen deze bij in nauwe samenwerking met direct betrokkenen. Dit doen we in een experimentele aanpak met minder regels.
-
Blz. 111
Wij bieden onze inwoners de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om maatschappelijke ondersteuning zelf in te kopen (Wmo - pgb). (040.025)
-
Blz. 112
Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura). (040.010)
-
Blz. 113
De jeugd ontwikkelt zich positief.
-
Blz. 114
We organiseren algemene voorzieningen en preventieve activiteiten voor jeugd en/of hun ouders/verzorgers.
-
Blz. 115
Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet - pgb). (040.020)
-
Blz. 116
Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura). (040.030)
-
Blz. 117
We breiden de praktijkondersteuners Jeugd bij huisartsen uit.
-
Blz. 118
Integrale jeugdregie, overleg en afstemming met de maatschappelijke partners.
-
Blz. 119
Iedereen doet mee in Berkelland.
-
Blz. 120
We bieden ruimte aan inwoners en professionals om in te zetten op innovatieve oplossingen voor een gezonde leefstijl. Voorbeeldinitiatieven van buurten, scholen en verenigingen krijgen extra aandacht.
-
Blz. 121
We geven samen invulling aan de Lokaal Inclusie Agenda.
-
Blz. 122
Wij verbeteren de toegang tot onze regelingen die zich richten op meedoen aan de samenleving, vroegsignalering van schulden en schuldhulpverlening.
-
Blz. 123
Nieuwkomers burgeren in.
-
Blz. 124
Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering. (040.050)
-
Blz. 125
Voldoende en krachtige vrijwilligers en mantelzorgers die worden gesteund waar het nodig is.
-
Blz. 126
Wij realiseren een steunpunt voor mantelzorgers waar informatie, advies en ondersteuning samen komen.
-
Blz. 127
Wij realiseren een vrijwilligerspunt Berkelland waar vraag en aanbod elkaar bereiken.
-
Blz. 128
Wat mag het kosten?
-
Blz. 129
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 130
Beleidsindicatoren
-
Blz. 131
Werken en ondernemen in een sterke regio
-
Blz. 132
Een warm welkom voor werk
-
Blz. 133
Wat speelt er?
-
Blz. 134
Speerpunt
-
Blz. 135
Promotie van Berkelland (en de Achterhoek).
-
Blz. 136
Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken.
-
Blz. 137
Goed vestigingsklimaat voor ondernemers.
-
Blz. 138
We creëren voldoende fysieke ontwikkelingsmogelijkheden voor nieuwe of bestaande ondernemers.
-
Blz. 139
We voeren de economische agenda 2020-2024 uit.
-
Blz. 140
We denken snel en actief mee met ondernemers. (We leggen de rode loper uit.)
-
Blz. 141
We willen een goede en veilige wegverbinding tussen bedrijventerrein ‘De Laarberg’ en de snelweg A1.
-
Blz. 142
We zetten in op meer samenwerking met Duitsland, om kansen voor ondernemers en inwoners te benutten. (050.020)
-
Blz. 143
Vitale winkelcentra.
-
Blz. 144
Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde task forces voor elke kern (en centrum), gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra.
-
Blz. 145
We blijven inzetten op compacte centra waarin het fijn verblijven is, onder andere door het creëren van groen/blauwe parels (zie ook programma ‘Fijn leven’). (050.035)
-
Blz. 146
We spelen in op ontwikkelingen en kansen die voorbijkomen, bijvoorbeeld Museum More en de ontwikkeling van de Hambroekplas, en maken waar mogelijk verbindingen met de centra.
-
Blz. 147
We sluiten aan op ‘natuurlijke’ momenten van verandering.
-
Blz. 148
Faciliteren van het ondernemersfonds. (050.030)
-
Blz. 149
Iedereen doet mee met werk, betaald of onbetaald.
-
Blz. 150
Samen met SDOA en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag.
-
Blz. 151
Voor de doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt zorgen we voor een doorgaande ontwikkellijn, waarin zij integraal ondersteund worden.
-
Blz. 152
Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering). (050.040)
-
Blz. 153
We gaan meer inzetten op ‘social return’: beter gebruik maken van de mogelijkheden om bij aanbestedingen bedrijven en organisaties een sociale bijdrage te laten leveren.
-
Blz. 154
We maken duurzame verbindingen met ondernemers en organisaties gericht op de inzet van kwetsbare medewerkers onder de Participatiewet. (050.050)
-
Blz. 155
Goed onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt.
-
Blz. 156
Bewaken dat er goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
-
Blz. 157
Promoten van technische beroepen.
-
Blz. 158
Vrijetijdsaanbod het hele jaar door.
-
Blz. 159
We ondersteunen (lokale en regionale) projecten onder andere voor productontwikkeling op het gebied van verblijfs- en dagrecreatie. (050.070)
-
Blz. 160
Wat mag het kosten?
-
Blz. 161
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 162
Beleidsindicatoren
-
Blz. 163
Actief met duurzaamheid en energie
-
Blz. 164
Alle hens aan dek!
-
Blz. 165
Wat speelt er?
-
Blz. 166
Speerpunt
-
Blz. 167
40% energieneutraal in 2022 en in de kopgroep van de Achterhoek.
-
Blz. 168
We gaan door met 'Achterhoek Bespaart' en de SVn duurzaamheidslening.
-
Blz. 169
We doen mee met de Achterhoekse pilot gebouw gebonden financiering. (060.011)
-
Blz. 170
We doen onderzoek naar een subsidieregeling asbestdakbeschot en dakisolatie. (060.011)
-
Blz. 171
We blijven meedoen met en versterken de dienstverlening van het Achterhoekse energieloket. (060.011)
-
Blz. 172
We controleren met steekproeven de getroffen maatregelen. (060.011)
-
Blz. 173
We faciliteren Energie-initiatieven op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame energie). (060.014)
-
Blz. 174
We werken met andere overheden aan de regionale energiestrategie (RES). (060.015)
-
Blz. 175
We bieden DOE scans aan voor het MKB. (060.012)
-
Blz. 176
We zorgen ervoor dat de Omgevingsdienst bedrijven controleert (EML controles). (060.012)
-
Blz. 177
We stimuleren technische innovaties.
-
Blz. 178
We bedenken oplossingen voor de door het bedrijfsleven ervaren drempels voor de energietransitie. (060.012)
-
Blz. 179
We doen mee met het project ‘Zonnige bedrijven in de Achterhoek’. (060.012)
-
Blz. 180
We stimuleren het gezamenlijk optrekken van bedrijven bij de energietransitie. (060.012)
-
Blz. 181
We gaan door met de subsidieregeling maatschappelijke initiatieven.
-
Blz. 182
We promoten DOE-scans bij maatschappelijke organisaties. (060.013)
-
Blz. 183
We zorgen voor communicatie en bewustwording. (060.016)
-
Blz. 184
We monitoren de voortgang van onze energiedoelstelling. (060.016)
-
Blz. 185
Van het aardgas af.
-
Blz. 186
We inventariseren de huidige stand van zaken van het gasnet, de warmtevraag, het warmte-aanbod, de planningen van beheer en onderhoud. (060.050)
-
Blz. 187
We maken een plan van aanpak om te komen tot een transitievisie warmte. (060.050)
-
Blz. 188
Gemeente als voorbeeld.
-
Blz. 189
We doen een innovatief circulair/duurzaam aanbestedingstraject om van te leren. (060.017)
-
Blz. 190
We onderzoeken de mogelijkheden en behoefte aan laadpalen in de centrumgebieden. (060.017)
-
Blz. 191
We ontwikkelen een eigen gemeentelijk initiatief voor grootschalige en lokale energieopwek (Motie M19-08). (060.017)
-
Blz. 192
We verduurzamen ons eigen vastgoed. (060.017)
-
Blz. 193
Wij monitoren onze organisatie/bedrijfsvoering met de CO2 prestatieladder. (060.017)
-
Blz. 194
Wij voeren de reductiemaatregelen uit van de CO2 prestatieladder. (060.017)
-
Blz. 195
Wat mag het kosten?
-
Blz. 196
Projecten
-
Blz. 197
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 198
Beleidsindicatoren
-
Blz. 199
Sport is meer!
-
Blz. 200
Een leven lang sporten en bewegen
-
Blz. 201
Wat speelt er?
-
Blz. 202
Speerpunt
-
Blz. 203
Een leven lang sport en bewegen voor iedereen.
-
Blz. 204
Voor volwassenen uit minima-gezinnen zijn er de regelingen gericht op meedoen waardoor zij kunnen sporten en bewegen.
-
Blz. 205
We faciliteren ‘Achterhoek in beweging' en ondersteunen initiatieven uit de samenleving. (070.070)
-
Blz. 206
We zetten combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn. (070.010)
-
Blz. 207
Toekomstbestendige verenigingen en sportinfrastructuur.
-
Blz. 208
We beheren gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties. (070.020)
-
Blz. 209
We faciliteren de Sport Federatie Berkelland. (070.030)
-
Blz. 210
We grijpen natuurlijke momenten aan om de gemeentelijke sportaccommodaties toekomstbestendig te maken.
-
Blz. 211
We ondersteunen de exploitatie van zwembaden en de bijbehorende sportaccommodaties. (070.040 en 070.041)
-
Blz. 212
We subsidiëren jeugdleden van sportverenigingen. (070.050)
-
Blz. 213
Wat mag het kosten?
-
Blz. 214
Projecten
-
Blz. 215
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 216
Beleidsindicatoren
-
Blz. 217
Cultuur is van iedereen
-
Blz. 218
Cultuur beleef je in Berkelland
-
Blz. 219
Wat speelt er?
-
Blz. 220
Speerpunt
-
Blz. 221
Een samenhangende cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma.
-
Blz. 222
We helpen culturele organisaties bij de (door)ontwikkeling naar toekomstbestendigheid. (080.120)
-
Blz. 223
We maken een cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma. (080.010)
-
Blz. 224
We nemen deel aan het Cultuur –en Erfgoedpact. (080.060)
-
Blz. 225
We ondersteunen de (vrijwilligers van de) dorpsböke. (080.010)
-
Blz. 226
We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden. 080.020)
-
Blz. 227
We subsidiëren de bibliotheek Oost-Achterhoek. (080.040)
-
Blz. 228
We subsidiëren de instandhouding van monumenten. (080.050)
-
Blz. 229
We subsidiëren het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers (ECAL). (080.060)
-
Blz. 230
We subsidiëren musea. (080.050)
-
Blz. 231
We zorgen voor cultuureducatie voor ieder kind in het basisonderwijs. (080.020)
-
Blz. 232
Wat mag het kosten?
-
Blz. 233
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 234
Projecten
-
Blz. 235
Samen veilig
-
Blz. 236
Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
-
Blz. 237
Wat speelt er?
-
Blz. 238
Speerpunt
-
Blz. 239
Een veilige woon- en leefomgeving voor alle inwoners.
-
Blz. 240
We bevorderen brandveilig wonen van niet-zelfredzamen. Daarnaast gaan we inwoners bewust maken over wat zij kunnen doen om (mogelijke) calamiteiten als gevolg van brand te voorkomen door snel en adequaat handelen. (090.010)
-
Blz. 241
We maken een breed plan om problemen als gevolg van overmatig alcohol- en drugsgebruik van jeugd aan te pakken. (090.020)
-
Blz. 242
We vragen inwoners naar hun onveiligheidsgevoel (bijvoorbeeld via het internetpanel) en ondernemen daarop gericht actie.
-
Blz. 243
We zorgen voor passende en gerichte inzet samen met inwoners en andere betrokken partners (zoals politie, woningcorporaties, maatschappelijke instellingen, vastgoedeigenaren, uitzendbureaus en omgevingsdienst).
-
Blz. 244
Geen ruimte voor ‘ondermijning’.
-
Blz. 245
We maken kaders en richtlijnen voor de huisvesting van arbeidsmigranten en zorgen ervoor dat deze worden nageleefd, om zo negatieve aspecten van arbeidsmigratie (zoals mensenhandel, slechte woonomstandigheden en overlast) te beperken.
-
Blz. 246
We maken onze inwoners en collega’s bewust van situaties die met ondermijning te maken kunnen hebben.
-
Blz. 247
We werken nog meer samen met onze inwoners en betrokken partners door informatie uit te wisselen, verbindingen te maken en het makkelijk te maken melding te doen van mogelijke situaties van ondermijning.
-
Blz. 248
Verminderen criminaliteit in buitengebied en kernen.
-
Blz. 249
We ondersteunen (onder andere met financiële middelen) het Keurmerk Veilig Ondernemen voor het hele buitengebied.
-
Blz. 250
We zetten in op intensieve gerichte daderaanpak, een gebiedsgerichte aanpak, preventie én aandacht voor het slachtoffer.
-
Blz. 251
Wat mag het kosten?
-
Blz. 252
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 253
Beleidsindicatoren
-
Blz. 254
Aan de slag met de Omgevingswet
-
Blz. 255
Een nieuwe manier van (samen)werken
-
Blz. 256
Wat speelt er?
-
Blz. 257
Speerpunt
-
Blz. 258
Concreet aan de slag met een Omgevingsvisie.
-
Blz. 259
We maken een leidraad voor participatie.
-
Blz. 260
We oefenen met een aantal pilots.
-
Blz. 261
We volgen het plan van aanpak uit 2019 om te komen tot een Omgevingsvisie.
-
Blz. 262
Werken volgens de nieuwe wet.
-
Blz. 263
We passen - waar nodig - onze regelgeving aan.
-
Blz. 264
We passen onze systemen op tijd aan afhankelijk van de voortgang van het Digitaal stelsel Omgevingswet.
-
Blz. 265
We richten onze werkprocessen opnieuw in.
-
Blz. 266
We zorgen op tijd voor afspraken over de benodigde informatie-uitwisseling en archivering tussen ketenpartners.
-
Blz. 267
We zorgen voor opleiding en training.
-
Blz. 268
Wat mag het kosten?
-
Blz. 269
Projecten
-
Blz. 270
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 271
Financiën
-
Blz. 272
Wat speelt er?
-
Blz. 273
Speerpunt
-
Blz. 274
Financieel structureel gezonde gemeente.
-
Blz. 275
Lagere lasten voor inwoners, bedrijven en verenigingen in de periode 2019-2022. (110.110)
-
Blz. 276
We beheren onze financiële middelen. (110.020)
-
Blz. 277
We heffen andere belastingen en leges. (110.040)
-
Blz. 278
We heffen Onroerende zaakbelastingen. (110.050)
-
Blz. 279
We ontvangen een algemene uitkering. (110.060)
-
Blz. 280
We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
-
Blz. 281
We storten in en onttrekken aan reserves. (110.070)
-
Blz. 282
We voeren de Wet waardering onroerende zaken uit. (110.080)
-
Blz. 283
Bedrijfsvoeringskosten. (110.100)
-
Blz. 284
Overige baten en lasten en onvoorzien. (110.090)
-
Blz. 285
Wat mag het kosten?
-
Blz. 286
Overzicht van Baten en Lasten per programma
-
Blz. 287
Overzicht baten en lasten per taakveld
-
Blz. 288
Overzicht van algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 289
Overzicht Overhead (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 290
Beleidsindicatoren
-
Blz. 291
Jaarrekening
-
Blz. 292
Balans per 31-12
-
Blz. 293
Balans Activa
-
Blz. 294
Totaal generaal Activa
-
Blz. 295
Recht op verliescompensatie krachtens de wet op de Vennootschapsbelasting 1969
-
Blz. 296
Balans Passiva
-
Blz. 297
Totaal generaal Passiva
-
Blz. 298
Gewaarborgde geldleningen
-
Blz. 299
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 300
Inleiding
-
Blz. 301
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 302
Balans
-
Blz. 303
Toelichting op de balans
-
Blz. 304
Immateriële vaste activa
-
Blz. 305
Verloopoverzicht immateriële vast activa
-
Blz. 306
Materiële vaste activa
-
Blz. 307
Toelichting MVA
-
Blz. 308
Verloopoverzicht erfpachtgronden (x 1.000)
-
Blz. 309
Verloopoverzicht boekwaarde investeringen met economisch nut (x €1.000)
-
Blz. 310
Verloopoverzicht boekwaarde investeringen met een maatschappelijk nut (x € 1.000)
-
Blz. 311
Financiële vaste activa
-
Blz. 312
Verloopoverzicht Financiële vaste activa (x € 1.000)
-
Blz. 313
Toelichting Fin vaste activa
-
Blz. 314
Voorraden
-
Blz. 315
Voorziening naar aanleiding van demografische ontwikkelingen
-
Blz. 316
Verloopoverzicht onderhanden werk
-
Blz. 317
Uitzettingen korter dan één jaar
-
Blz. 318
Toelichting Uitzettingen korter dan één jaar
-
Blz. 319
Drempelbedrag Schatkistbankieren
-
Blz. 320
Liquide middelen
-
Blz. 321
Uitsplitsing liquide middelen
-
Blz. 322
Overlopende activa
-
Blz. 323
Reserves
-
Blz. 324
Verloopoverzicht reserves
-
Blz. 325
Toelichting reserves
-
Blz. 326
Voorzieningen
-
Blz. 327
Verloopoverzicht voorzieningen
-
Blz. 328
Toelichting voorzieningen
-
Blz. 329
Personeelsvoorzieningen
-
Blz. 330
Voorziening riolering
-
Blz. 331
Vaste schulden met een looptijd langer dan 1 jaar
-
Blz. 332
Verloopoverzicht vaste schulden
-
Blz. 333
Toelichting Vaste schulden > 1jr
-
Blz. 334
Netto vlottende schulden < 1 jaar
-
Blz. 335
Overlopende passiva
-
Blz. 336
Vooruitontvangen bedragen
-
Blz. 337
Analyse resultaat
-
Blz. 338
Bestemming resultaat
-
Blz. 339
Overzicht van baten en lasten per programma
-
Blz. 340
Korte toelichting overzicht van baten en lasten
-
Blz. 341
Uitsplitsing van het onderdeel financiën
-
Blz. 342
Incidentele baten en lasten (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 343
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 344
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 345
Analyse begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 346
Gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 347
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
-
Blz. 348
Regeling bezoldingscomponenten WNT
-
Blz. 349
Leidinggevende topfunctionarissen
-
Blz. 350
Sisaverantwoording
-
Blz. 351
Sisa
-
Blz. 352
Bijlagen
-
Blz. 353
Bijlage 1: Aansluittabel begroting
-
Blz. 354
Paragrafen
-
Blz. 355
Bedrijfsvoering
-
Blz. 356
Berkelland goed georganiseerd!
-
Blz. 357
Wat speelt er?
-
Blz. 358
Speerpunt
-
Blz. 359
Gegevensbescherming.
-
Blz. 360
Voldoen aan de eisen die worden gesteld in de AVG en bescherming van persoonsgegevens.
-
Blz. 361
Voldoen aan de normen die worden gesteld in de Baseline Informatiebeveiliging.
-
Blz. 362
Een organisatie die is toegerust voor de taak die gesteld is.
-
Blz. 363
We geven de Berkellandacademie vorm.
-
Blz. 364
We zetten HR-instrumenten in om de arbeidsmarktpositie van de gemeente te verbeteren.
-
Blz. 365
We zetten in op duurzame inzetbaarheid.
-
Blz. 366
We zorgen voor voldoende personeel.
-
Blz. 367
We bewaken de integriteit.
-
Blz. 368
Een moderne ICT en informatievoorziening.
-
Blz. 369
Het openbaar beschikbaar maken van informatie.
-
Blz. 370
We zetten experimenten data-analyse en 3D/virtualisatie door naar de beleid- en werkprocessen.
-
Blz. 371
(Financieel) in control.
-
Blz. 372
Inrichten en bijhouden van een contractbeheerssysteem.
-
Blz. 373
Ontwikkelen financiële instrumenten en control
-
Blz. 374
Uitvoeren interne audits.
-
Blz. 375
Verbeteren juridische kwaliteit.
-
Blz. 376
Verminderen fiscale risico's.
-
Blz. 377
Grondbeleid
-
Blz. 378
Inleiding
-
Blz. 379
Beleid
-
Blz. 380
Jaarverslag grondexploitatie 2020
-
Blz. 381
I: Analyse van het resultaat 2020
-
Blz. 382
II Waardering grondposities per einde boekjaar
-
Blz. 383
III Reserves en voorzieningen ten behoeve van de grondexploitaties
-
Blz. 384
IV Risico analyse grondexploitatie
-
Blz. 385
V Korte beschouwing van de (financiële) stand van zaken van de afzonderlijke exploitaties
-
Blz. 386
VI Meerjaren Perspectief Grondexploitaties 2021
-
Blz. 387
Lokale heffingen
-
Blz. 388
Lokale heffingen
-
Blz. 389
Wat speelt er?
-
Blz. 390
Kaders
-
Blz. 391
Speerpunten
-
Blz. 392
Een verantwoorde gemeentelijke belastingdruk.
-
Blz. 393
Heffen Reinigingsheffingen.
-
Blz. 394
Heffen Rioolheffing.
-
Blz. 395
Heffen van Onroerende zaakbelastingen.
-
Blz. 396
Verantwoorde tarieven voor onze dienstverlening.
-
Blz. 397
Heffen begraafrechten.
-
Blz. 398
Heffen Leges.
-
Blz. 399
Heffen marktgelden.
-
Blz. 400
Heffen Reclamebelasting.
-
Blz. 401
Heffen Toeristenbelasting.
-
Blz. 402
Kwijtschelding van belasting voor mensen met een minimuminkomen.
-
Blz. 403
Kwijtschelden gemeentelijke belastingen.
-
Blz. 404
Weerstandsvermogen
-
Blz. 405
Weerstandsvermogen
-
Blz. 406
Wat speelt er?
-
Blz. 407
Speerpunten
-
Blz. 408
Een weerstandvermogen dat voldoende is om de risico's op te vangen.
-
Blz. 409
Beoordelen weerstandsvermogen.
-
Blz. 410
Inventariseren risico's.
-
Blz. 411
Kengetallen financiële positie
-
Blz. 412
Samenwerkingspartijen
-
Blz. 413
Samenwerkingspartijen
-
Blz. 414
Speerpunten
-
Blz. 415
Goede (nuts)voorzieningen door deelnemingen.
-
Blz. 416
Aandeelhouderschap van Alliander N.V. goed uitoefenen.
-
Blz. 417
Aandeelhouderschap van coöperatie AGEM goed uitoefenen.
-
Blz. 418
Aandeelhouderschap van de N.V. BNG Bank goed uitoefenen.
-
Blz. 419
Aandeelhouderschap van Gebiedsonderneming Laarberg B.V. goed uitoefenen.
-
Blz. 420
Aandeelhouderschap van Gebiedsonderneming Laarberg C.V. goed uitoefenen.
-
Blz. 421
Aandeelhouderschap van Twence B.V. goed uitoefenen.
-
Blz. 422
Aandeelhouderschap van Vitens N.V. goed uitoefenen.
-
Blz. 423
Goede dienstverlening door samenwerking.
-
Blz. 424
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers.
-
Blz. 425
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling GGD Noord- en Oost Gelderland.
-
Blz. 426
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Achterhoek.
-
Blz. 427
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Crematoria Twente.
-
Blz. 428
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Achterhoek en Liemers.
-
Blz. 429
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek.
-
Blz. 430
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Sociale Dienst Oost Achterhoek.
-
Blz. 431
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Stadsbank Oost Nederland.
-
Blz. 432
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland.
-
Blz. 433
Deelnemen in het Openbaar Lichaam vuilverwerking Noord Oost Achterhoek.
-
Blz. 434
Deelnemen in het samenwerkingsverband Bestuurlijke Begeleidingsgroep Beekvliet - Stelkampsveld.
-
Blz. 435
Deelnemen in het samenwerkingsverband Euregio.
-
Blz. 436
Deelnemen in het samenwerkingsverband Leisurelands.
-
Blz. 437
Deelnemen in het samenwerkingsverband N18.
-
Blz. 438
Deelnemen in het samenwerkingsverband NUVAL Platform.
-
Blz. 439
Deelnemen in het samenwerkingsverband P10.
-
Blz. 440
Deelnemen in het samenwerkingsverband Stichting Achterhoek Toerisme.
-
Blz. 441
Deelnemen in het samenwerkingsverband Stichting Hambroek.
-
Blz. 442
Deelnemen in het samenwerkingsverband ZOOV.
-
Blz. 443
Goede dienstverlening door andere partijen.
-
Blz. 444
Afspraken maken over dienstverlening met het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT).
-
Blz. 445
Financiering
-
Blz. 446
Financiering
-
Blz. 447
Wat speelt er?
-
Blz. 448
Speerpunten
-
Blz. 449
Beperken van de risico's op het te lenen en uit te lenen geld.
-
Blz. 450
Beoordelen koersrisico.
-
Blz. 451
Beoordelen renterisico.
-
Blz. 452
Beoordelen uitstaande leningen.
-
Blz. 453
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 454
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 455
Wat speelt er?
-
Blz. 456
Speerpunten
-
Blz. 457
Een verantwoord beheer van onze kapitaalgoederen.
-
Blz. 458
Onderhouden gebouwen.
-
Blz. 459
Onderhouden groen.
-
Blz. 460
Onderhouden van riolering
-
Blz. 461
Onderhouden van wegen.
-
Blz. 462
Reserves
-
Blz. 463
Wat speelt er?
-
Blz. 464
Overzicht reserves
-
Blz. 465
Algemene reserve
-
Blz. 466
Bestuurlijke claims
-
Blz. 467
Egalisatiereserve afval
-
Blz. 468
Egalisatiereserve investeringen
-
Blz. 469
Egalisatiereserve bouwgrondexploitaties
-
Blz. 470
Onderwijshuisvesting
-
Blz. 471
Wegen
-
Blz. 472
Herstructurering
-
Blz. 473
Nadelen decentralisaties
-
Blz. 474
Beeldende kunst
-
Blz. 475
Samen investeren in Berkelland
-
Blz. 476
Totaal overzicht
-
Blz. 477
Toelichting
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap