1. Blz. 1 Jaarstukken 2020
    1. Blz. 2 Jaarverslag en Jaarrekening 2020
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Inleiding
        1. Blz. 5 Inleiding
      2. Blz. 6 Analyse resultaat
        1. Blz. 7 Resultaat
        2. Blz. 8 Analyse
        3. Blz. 9 Rekening in een oogopslag
      3. Blz. 10 Leeswijzer
        1. Blz. 11 Financiële kaders
        2. Blz. 12 Indeling jaarstukken
        3. Blz. 13 Prestatie indicatoren
      4. Blz. 14 Overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 15 Overzicht van baten en lasten saldo's
      5. Blz. 16 Plezierig Wonen
        1. Blz. 17 Kwalitatief goede woningvoorraad nu en in de toekomst
        2. Blz. 18 Wat speelt er?
        3. Blz. 19 Speerpunten
          1. Blz. 20 Toekomstgerichte bestaande woningvoorraad.
            1. Blz. 21 Voor meer informatie over energierenovaties in de particuliere woningvoorraad zie programma Actief met Duurzaamheid en Energie.
            2. Blz. 22 We geven ruimte aan nieuwe woonzorginitiatieven.
            3. Blz. 23 We starten met een pilot integrale wijkaanpak voor transformatie van woningen en het toekomstbestendig maken van wijken. (010.070)
            4. Blz. 24 We werken aan een regionale woonagenda en aansluitend aan een nieuwe lokale woonagenda. (010.010 en 010.040)
            5. Blz. 25 We werken aan een transformatiefonds om sloop van woningen in de toekomst te bekostigen. (010.050)
            6. Blz. 26 We werken met een herstructureringsfonds om nadelige gevolgen van demografische veranderingen tegen te gaan. Investeren in de openbare ruimte en bestaand vastgoed is noodzakelijk.
            7. Blz. 27 We zetten de Regietafel Wonen en Zorg voort.
            8. Blz. 28 We zijn samen met Kruiswerk en het Energieloket actief aan de slag met de campagne Heerlijk Thuis in Huis. (010.060)
          2. Blz. 29 Het aantal en type woningen past bij de behoefte.
            1. Blz. 30 We bewaken de gemeentelijke grondexploitatie. (010.020)
            2. Blz. 31 We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (010.100)
            3. Blz. 32 We blijven ruimte bieden voor goede, innovatieve woningbouwplannen die aansluiten bij de behoefte van onze inwoners. (010.080)
            4. Blz. 33 We inventariseren in alle kernen in Berkelland de woonbehoefte van inwoners. (010.030 en 010.090)
        4. Blz. 34 Wat mag het kosten
        5. Blz. 35 Projecten
        6. Blz. 36 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        7. Blz. 37 Beleidsindicatoren
      6. Blz. 38 Fijn Leven
        1. Blz. 39 Een toegankelijke, klimaatbestendige en kleurrijke leefomgeving
        2. Blz. 40 Wat speelt er?
        3. Blz. 41 Speerpunt
          1. Blz. 42 Investeren in de samenleving.
            1. Blz. 43 Samen met inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen stellen we wijkagenda’s op en voeren ze uit.
            2. Blz. 44 We ondersteunen initiatieven uit wijken, buurten en kernen. (020.100)
            3. Blz. 45 We ontwikkelen het gebiedswethouderschap verder door.
            4. Blz. 46 We verstevigen onze netwerken in wijken en kernen en hebben oog voor die groepen die nog niet zo betrokken of in beeld zijn.
          2. Blz. 47 Een uitnodigende leefomgeving.
            1. Blz. 48 Bij plannen en onderhoud zetten we in op het stimuleren van ‘bewegen’ in onze leefomgeving.
            2. Blz. 49 We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen. (020.020)
            3. Blz. 50 We investeren extra in verbetering van de kwaliteit van het groen(onderhoud). (020.120)
            4. Blz. 51 We overleggen met inwoners en ondernemers over hun eigen (gezamenlijke) inbreng en verantwoordelijkheid bij het inrichten en onderhouden van hun/onze openbare ruimte.
            5. Blz. 52 We passen waar mogelijk ecologisch beheer toe, niet alleen bij bermen, maar ook andere terreinen, zoals parken, in gemeentelijk bezit. (020.010)
            6. Blz. 53 We realiseren groen/-blauwe parels (aantrekkelijke plekken met groen en water) in de kernen.
            7. Blz. 54 We zaaien daar waar mogelijk bermen/terreinen in met kleurrijke zaadmengsels. (020.010)
          3. Blz. 55 Leefomgeving aangepast aan het veranderende klimaat.
            1. Blz. 56 We voeren een bewustwordingscampagne voor inwoners en bedrijven over wat zij zelf kunnen doen aan gevolgen van de klimaatverandering.
            2. Blz. 57 We voeren het watertakenplan 2019-2023 uit (de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan) inclusief klimaatstresstest. (020.030)
          4. Blz. 58 Veilige en makkelijk berijdbare wegen en paden.
            1. Blz. 59 We bepalen waar mogelijk samen met inwoners en ondernemers de (her)inrichting van onze wegen en paden.
            2. Blz. 60 We investeren extra in onderhoud van wegen en paden in het buitengebied op basis van een plan van aanpak. (020.110)
            3. Blz. 61 We onderhouden onze infrastructuur. (020.040)
          5. Blz. 62 Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen.
            1. Blz. 63 Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren. (020.050)
          6. Blz. 64 Hergebruik van grondstoffen (Van Afval Naar Grondstof).
            1. Blz. 65 Onderzoek doen naar de manier waarop de afgesproken doelstellingen uit ‘Van Afval Naar Grondstof’ (VANG) bereikt kunnen worden inclusief financiële consequenties hiervan.
            2. Blz. 66 We nemen gerichte actie om zwerfafval terug te dringen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval. (020.060)
            3. Blz. 67 We werken samen met onze inwoners het grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding (grondstofscheiding) bevorderen. (020.070)
          7. Blz. 68 Gemeentelijke gebouwen en scholen.
            1. Blz. 69 We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met onder andere demografische ontwikkelingen. (020.80)
            2. Blz. 70 We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente. (020.090)
            3. Blz. 71 We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
        4. Blz. 72 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 73 Projecten
        6. Blz. 74 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        7. Blz. 75 Beleidsindicatoren
      7. Blz. 76 Vitaal Platteland
        1. Blz. 77 Een vitaal en innovatief buitengebied
        2. Blz. 78 Wat speelt er?
        3. Blz. 79 Speerpunt
          1. Blz. 80 Toekomstgericht ondernemen in het buitengebied.
            1. Blz. 81 We doorlopen een kavelruilproces om een betere landbouwstructuur te organiseren. (030.080)
            2. Blz. 82 We faciliteren initiatieven van nieuwe ondernemers in het buitengebied, we maken hierbij gebruik van een rode loper aanpak.
            3. Blz. 83 We maken een nieuw bestemmingsplan buitengebied dat binnen de wettelijke mogelijkheden zoveel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkelingen. (030.070)
            4. Blz. 84 We ondersteunen boeren en andere initiatiefnemers bij vragen over duurzaamheid.
            5. Blz. 85 We onderzoeken samen met de Wageningen Universiteit de mogelijkheden van nieuwe verdienmodellen, waaronder verticale landbouw. (030.100)
            6. Blz. 86 We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied. (030.010)
          2. Blz. 87 Mooi Landschap.
            1. Blz. 88 Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschap. (030.020)
            2. Blz. 89 Voor meer informatie over ecologisch bermbeheer zie programma Fijn Leven.
            3. Blz. 90 We blijven ons vraaggestuurd inzetten voor asbestverwijdering en houden de ontwikkelingen hierover landelijk in de gaten.
            4. Blz. 91 We gaan aan de slag om knelpunten in bestaande wandel- en fietsroutes op te lossen.
            5. Blz. 92 We maken een plan van aanpak voor aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing. (030.050)
            6. Blz. 93 We ondersteunen de mogelijkheid om een cursus Gastheer van het landschap te volgen. (030.020)
            7. Blz. 94 We stellen een biodiversiteitsplan op voor het buitengebied van Berkelland. (030.020)
            8. Blz. 95 We zetten samen met het Waterschap en de Euregio in op concrete plannen voor de beleefbaarheid van het stroomgebied van de Berkel tussen Borculo en Lochem.
          3. Blz. 96 Sociaal vitaal.
            1. Blz. 97 De Voormekaar teams hebben extra oog voor de situatie bij agrariërs en stoppers.
            2. Blz. 98 Voor meer informatie over maatregelen om onze inwoners zo lang mogelijk thuis te laten wonen zie programma Plezierig Wonen.
            3. Blz. 99 We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader. (030.090)
            4. Blz. 100 We ondersteunen initiatieven van inwoners uit de kleine kernen om de samenwerking tussen verenigingen te vergroten. (030.030)
        4. Blz. 101 Wat mag het kosten
        5. Blz. 102 Projecten
        6. Blz. 103 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      8. Blz. 104 Zorg voor wie dat nodig heeft
        1. Blz. 105 Samen denken, samen doen
        2. Blz. 106 Wat speelt er?
        3. Blz. 107 Speerpunt
          1. Blz. 108 Zorg zoveel mogelijk voorkomen.
            1. Blz. 109 Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. Daarnaast organiseren we meer algemene voorzieningen als steunpunt in de kern/wijk.
            2. Blz. 110 We stimuleren nieuwe vormen van ondersteuning, hulp en zorg. Vernieuwingen proberen wij kleinschalig uit en stellen deze bij in nauwe samenwerking met direct betrokkenen. Dit doen we in een experimentele aanpak met minder regels.
            3. Blz. 111 Wij bieden onze inwoners de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om maatschappelijke ondersteuning zelf in te kopen (Wmo - pgb). (040.025)
            4. Blz. 112 Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura). (040.010)
          2. Blz. 113 De jeugd ontwikkelt zich positief.
            1. Blz. 114 We organiseren algemene voorzieningen en preventieve activiteiten voor jeugd en/of hun ouders/verzorgers.
            2. Blz. 115 Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet - pgb). (040.020)
            3. Blz. 116 Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura). (040.030)
            4. Blz. 117 We breiden de praktijkondersteuners Jeugd bij huisartsen uit.
            5. Blz. 118 Integrale jeugdregie, overleg en afstemming met de maatschappelijke partners.
          3. Blz. 119 Iedereen doet mee in Berkelland.
            1. Blz. 120 We bieden ruimte aan inwoners en professionals om in te zetten op innovatieve oplossingen voor een gezonde leefstijl. Voorbeeldinitiatieven van buurten, scholen en verenigingen krijgen extra aandacht.
            2. Blz. 121 We geven samen invulling aan de Lokaal Inclusie Agenda.
            3. Blz. 122 Wij verbeteren de toegang tot onze regelingen die zich richten op meedoen aan de samenleving, vroegsignalering van schulden en schuldhulpverlening.
          4. Blz. 123 Nieuwkomers burgeren in.
            1. Blz. 124 Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering. (040.050)
          5. Blz. 125 Voldoende en krachtige vrijwilligers en mantelzorgers die worden gesteund waar het nodig is.
            1. Blz. 126 Wij realiseren een steunpunt voor mantelzorgers waar informatie, advies en ondersteuning samen komen.
            2. Blz. 127 Wij realiseren een vrijwilligerspunt Berkelland waar vraag en aanbod elkaar bereiken.
        4. Blz. 128 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 129 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 130 Beleidsindicatoren
      9. Blz. 131 Werken en ondernemen in een sterke regio
        1. Blz. 132 Een warm welkom voor werk
        2. Blz. 133 Wat speelt er?
        3. Blz. 134 Speerpunt
          1. Blz. 135 Promotie van Berkelland (en de Achterhoek).
            1. Blz. 136 Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken.
          2. Blz. 137 Goed vestigingsklimaat voor ondernemers.
            1. Blz. 138 We creëren voldoende fysieke ontwikkelingsmogelijkheden voor nieuwe of bestaande ondernemers.
            2. Blz. 139 We voeren de economische agenda 2020-2024 uit.
            3. Blz. 140 We denken snel en actief mee met ondernemers. (We leggen de rode loper uit.)
            4. Blz. 141 We willen een goede en veilige wegverbinding tussen bedrijventerrein ‘De Laarberg’ en de snelweg A1.
            5. Blz. 142 We zetten in op meer samenwerking met Duitsland, om kansen voor ondernemers en inwoners te benutten. (050.020)
          3. Blz. 143 Vitale winkelcentra.
            1. Blz. 144 Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde task forces voor elke kern (en centrum), gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra.
            2. Blz. 145 We blijven inzetten op compacte centra waarin het fijn verblijven is, onder andere door het creëren van groen/blauwe parels (zie ook programma ‘Fijn leven’). (050.035)
            3. Blz. 146 We spelen in op ontwikkelingen en kansen die voorbijkomen, bijvoorbeeld Museum More en de ontwikkeling van de Hambroekplas, en maken waar mogelijk verbindingen met de centra.
            4. Blz. 147 We sluiten aan op ‘natuurlijke’ momenten van verandering.
            5. Blz. 148 Faciliteren van het ondernemersfonds. (050.030)
          4. Blz. 149 Iedereen doet mee met werk, betaald of onbetaald.
            1. Blz. 150 Samen met SDOA en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag.
            2. Blz. 151 Voor de doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt zorgen we voor een doorgaande ontwikkellijn, waarin zij integraal ondersteund worden.
            3. Blz. 152 Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering). (050.040)
            4. Blz. 153 We gaan meer inzetten op ‘social return’: beter gebruik maken van de mogelijkheden om bij aanbestedingen bedrijven en organisaties een sociale bijdrage te laten leveren.
            5. Blz. 154 We maken duurzame verbindingen met ondernemers en organisaties gericht op de inzet van kwetsbare medewerkers onder de Participatiewet. (050.050)
          5. Blz. 155 Goed onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt.
            1. Blz. 156 Bewaken dat er goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
            2. Blz. 157 Promoten van technische beroepen.
          6. Blz. 158 Vrijetijdsaanbod het hele jaar door.
            1. Blz. 159 We ondersteunen (lokale en regionale) projecten onder andere voor productontwikkeling op het gebied van verblijfs- en dagrecreatie. (050.070)
        4. Blz. 160 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 161 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 162 Beleidsindicatoren
      10. Blz. 163 Actief met duurzaamheid en energie
        1. Blz. 164 Alle hens aan dek!
        2. Blz. 165 Wat speelt er?
        3. Blz. 166 Speerpunt
          1. Blz. 167 40% energieneutraal in 2022 en in de kopgroep van de Achterhoek.
            1. Blz. 168 We gaan door met 'Achterhoek Bespaart' en de SVn duurzaamheidslening.
            2. Blz. 169 We doen mee met de Achterhoekse pilot gebouw gebonden financiering. (060.011)
            3. Blz. 170 We doen onderzoek naar een subsidieregeling asbestdakbeschot en dakisolatie. (060.011)
            4. Blz. 171 We blijven meedoen met en versterken de dienstverlening van het Achterhoekse energieloket. (060.011)
            5. Blz. 172 We controleren met steekproeven de getroffen maatregelen. (060.011)
            6. Blz. 173 We faciliteren Energie-initiatieven op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame energie). (060.014)
            7. Blz. 174 We werken met andere overheden aan de regionale energiestrategie (RES). (060.015)
            8. Blz. 175 We bieden DOE scans aan voor het MKB. (060.012)
            9. Blz. 176 We zorgen ervoor dat de Omgevingsdienst bedrijven controleert (EML controles). (060.012)
            10. Blz. 177 We stimuleren technische innovaties.
            11. Blz. 178 We bedenken oplossingen voor de door het bedrijfsleven ervaren drempels voor de energietransitie. (060.012)
            12. Blz. 179 We doen mee met het project ‘Zonnige bedrijven in de Achterhoek’. (060.012)
            13. Blz. 180 We stimuleren het gezamenlijk optrekken van bedrijven bij de energietransitie. (060.012)
            14. Blz. 181 We gaan door met de subsidieregeling maatschappelijke initiatieven.
            15. Blz. 182 We promoten DOE-scans bij maatschappelijke organisaties. (060.013)
            16. Blz. 183 We zorgen voor communicatie en bewustwording. (060.016)
            17. Blz. 184 We monitoren de voortgang van onze energiedoelstelling. (060.016)
          2. Blz. 185 Van het aardgas af.
            1. Blz. 186 We inventariseren de huidige stand van zaken van het gasnet, de warmtevraag, het warmte-aanbod, de planningen van beheer en onderhoud. (060.050)
            2. Blz. 187 We maken een plan van aanpak om te komen tot een transitievisie warmte. (060.050)
          3. Blz. 188 Gemeente als voorbeeld.
            1. Blz. 189 We doen een innovatief circulair/duurzaam aanbestedingstraject om van te leren. (060.017)
            2. Blz. 190 We onderzoeken de mogelijkheden en behoefte aan laadpalen in de centrumgebieden. (060.017)
            3. Blz. 191 We ontwikkelen een eigen gemeentelijk initiatief voor grootschalige en lokale energieopwek (Motie M19-08). (060.017)
            4. Blz. 192 We verduurzamen ons eigen vastgoed. (060.017)
            5. Blz. 193 Wij monitoren onze organisatie/bedrijfsvoering met de CO2 prestatieladder. (060.017)
            6. Blz. 194 Wij voeren de reductiemaatregelen uit van de CO2 prestatieladder. (060.017)
        4. Blz. 195 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 196 Projecten
        6. Blz. 197 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
        7. Blz. 198 Beleidsindicatoren
      11. Blz. 199 Sport is meer!
        1. Blz. 200 Een leven lang sporten en bewegen
        2. Blz. 201 Wat speelt er?
        3. Blz. 202 Speerpunt
          1. Blz. 203 Een leven lang sport en bewegen voor iedereen.
            1. Blz. 204 Voor volwassenen uit minima-gezinnen zijn er de regelingen gericht op meedoen waardoor zij kunnen sporten en bewegen.
            2. Blz. 205 We faciliteren ‘Achterhoek in beweging' en ondersteunen initiatieven uit de samenleving. (070.070)
            3. Blz. 206 We zetten combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn. (070.010)
          2. Blz. 207 Toekomstbestendige verenigingen en sportinfrastructuur.
            1. Blz. 208 We beheren gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties. (070.020)
            2. Blz. 209 We faciliteren de Sport Federatie Berkelland. (070.030)
            3. Blz. 210 We grijpen natuurlijke momenten aan om de gemeentelijke sportaccommodaties toekomstbestendig te maken.
            4. Blz. 211 We ondersteunen de exploitatie van zwembaden en de bijbehorende sportaccommodaties. (070.040 en 070.041)
            5. Blz. 212 We subsidiëren jeugdleden van sportverenigingen. (070.050)
        4. Blz. 213 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 214 Projecten
        6. Blz. 215 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
        7. Blz. 216 Beleidsindicatoren
      12. Blz. 217 Cultuur is van iedereen
        1. Blz. 218 Cultuur beleef je in Berkelland
        2. Blz. 219 Wat speelt er?
        3. Blz. 220 Speerpunt
          1. Blz. 221 Een samenhangende cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma.
            1. Blz. 222 We helpen culturele organisaties bij de (door)ontwikkeling naar toekomstbestendigheid. (080.120)
            2. Blz. 223 We maken een cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma. (080.010)
            3. Blz. 224 We nemen deel aan het Cultuur –en Erfgoedpact. (080.060)
            4. Blz. 225 We ondersteunen de (vrijwilligers van de) dorpsböke. (080.010)
            5. Blz. 226 We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden. 080.020)
            6. Blz. 227 We subsidiëren de bibliotheek Oost-Achterhoek. (080.040)
            7. Blz. 228 We subsidiëren de instandhouding van monumenten. (080.050)
            8. Blz. 229 We subsidiëren het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers (ECAL). (080.060)
            9. Blz. 230 We subsidiëren musea. (080.050)
            10. Blz. 231 We zorgen voor cultuureducatie voor ieder kind in het basisonderwijs. (080.020)
        4. Blz. 232 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 233 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 234 Projecten
      13. Blz. 235 Samen veilig
        1. Blz. 236 Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
        2. Blz. 237 Wat speelt er?
        3. Blz. 238 Speerpunt
          1. Blz. 239 Een veilige woon- en leefomgeving voor alle inwoners.
            1. Blz. 240 We bevorderen brandveilig wonen van niet-zelfredzamen. Daarnaast gaan we inwoners bewust maken over wat zij kunnen doen om (mogelijke) calamiteiten als gevolg van brand te voorkomen door snel en adequaat handelen. (090.010)
            2. Blz. 241 We maken een breed plan om problemen als gevolg van overmatig alcohol- en drugsgebruik van jeugd aan te pakken. (090.020)
            3. Blz. 242 We vragen inwoners naar hun onveiligheidsgevoel (bijvoorbeeld via het internetpanel) en ondernemen daarop gericht actie.
            4. Blz. 243 We zorgen voor passende en gerichte inzet samen met inwoners en andere betrokken partners (zoals politie, woningcorporaties, maatschappelijke instellingen, vastgoedeigenaren, uitzendbureaus en omgevingsdienst).
          2. Blz. 244 Geen ruimte voor ‘ondermijning’.
            1. Blz. 245 We maken kaders en richtlijnen voor de huisvesting van arbeidsmigranten en zorgen ervoor dat deze worden nageleefd, om zo negatieve aspecten van arbeidsmigratie (zoals mensenhandel, slechte woonomstandigheden en overlast) te beperken.
            2. Blz. 246 We maken onze inwoners en collega’s bewust van situaties die met ondermijning te maken kunnen hebben.
            3. Blz. 247 We werken nog meer samen met onze inwoners en betrokken partners door informatie uit te wisselen, verbindingen te maken en het makkelijk te maken melding te doen van mogelijke situaties van ondermijning.
          3. Blz. 248 Verminderen criminaliteit in buitengebied en kernen.
            1. Blz. 249 We ondersteunen (onder andere met financiële middelen) het Keurmerk Veilig Ondernemen voor het hele buitengebied.
            2. Blz. 250 We zetten in op intensieve gerichte daderaanpak, een gebiedsgerichte aanpak, preventie én aandacht voor het slachtoffer.
        4. Blz. 251 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 252 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 253 Beleidsindicatoren
      14. Blz. 254 Aan de slag met de Omgevingswet
        1. Blz. 255 Een nieuwe manier van (samen)werken
        2. Blz. 256 Wat speelt er?
        3. Blz. 257 Speerpunt
          1. Blz. 258 Concreet aan de slag met een Omgevingsvisie.
            1. Blz. 259 We maken een leidraad voor participatie.
            2. Blz. 260 We oefenen met een aantal pilots.
            3. Blz. 261 We volgen het plan van aanpak uit 2019 om te komen tot een Omgevingsvisie.
          2. Blz. 262 Werken volgens de nieuwe wet.
            1. Blz. 263 We passen - waar nodig - onze regelgeving aan.
            2. Blz. 264 We passen onze systemen op tijd aan afhankelijk van de voortgang van het Digitaal stelsel Omgevingswet.
            3. Blz. 265 We richten onze werkprocessen opnieuw in.
            4. Blz. 266 We zorgen op tijd voor afspraken over de benodigde informatie-uitwisseling en archivering tussen ketenpartners.
            5. Blz. 267 We zorgen voor opleiding en training.
        4. Blz. 268 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 269 Projecten
        6. Blz. 270 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      15. Blz. 271 Financiën
        1. Blz. 272 Wat speelt er?
        2. Blz. 273 Speerpunt
          1. Blz. 274 Financieel structureel gezonde gemeente.
            1. Blz. 275 Lagere lasten voor inwoners, bedrijven en verenigingen in de periode 2019-2022. (110.110)
            2. Blz. 276 We beheren onze financiële middelen. (110.020)
            3. Blz. 277 We heffen andere belastingen en leges. (110.040)
            4. Blz. 278 We heffen Onroerende zaakbelastingen. (110.050)
            5. Blz. 279 We ontvangen een algemene uitkering. (110.060)
            6. Blz. 280 We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
            7. Blz. 281 We storten in en onttrekken aan reserves. (110.070)
            8. Blz. 282 We voeren de Wet waardering onroerende zaken uit. (110.080)
            9. Blz. 283 Bedrijfsvoeringskosten. (110.100)
            10. Blz. 284 Overige baten en lasten en onvoorzien. (110.090)
        3. Blz. 285 Wat mag het kosten?
        4. Blz. 286 Overzicht van Baten en Lasten per programma
        5. Blz. 287 Overzicht baten en lasten per taakveld
        6. Blz. 288 Overzicht van algemene dekkingsmiddelen
        7. Blz. 289 Overzicht Overhead (bedragen x € 1.000)
        8. Blz. 290 Beleidsindicatoren
      16. Blz. 291 Jaarrekening
        1. Blz. 292 Balans per 31-12
          1. Blz. 293 Balans Activa
          2. Blz. 294 Totaal generaal Activa
          3. Blz. 295 Recht op verliescompensatie krachtens de wet op de Vennootschapsbelasting 1969
          4. Blz. 296 Balans Passiva
          5. Blz. 297 Totaal generaal Passiva
          6. Blz. 298 Gewaarborgde geldleningen
        2. Blz. 299 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          1. Blz. 300 Inleiding
          2. Blz. 301 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
          3. Blz. 302 Balans
        3. Blz. 303 Toelichting op de balans
          1. Blz. 304 Immateriële vaste activa
          2. Blz. 305 Verloopoverzicht immateriële vast activa
          3. Blz. 306 Materiële vaste activa
          4. Blz. 307 Toelichting MVA
          5. Blz. 308 Verloopoverzicht erfpachtgronden (x 1.000)
          6. Blz. 309 Verloopoverzicht boekwaarde investeringen met economisch nut (x €1.000)
          7. Blz. 310 Verloopoverzicht boekwaarde investeringen met een maatschappelijk nut (x € 1.000)
          8. Blz. 311 Financiële vaste activa
          9. Blz. 312 Verloopoverzicht Financiële vaste activa (x € 1.000)
          10. Blz. 313 Toelichting Fin vaste activa
          11. Blz. 314 Voorraden
          12. Blz. 315 Voorziening naar aanleiding van demografische ontwikkelingen
          13. Blz. 316 Verloopoverzicht onderhanden werk
          14. Blz. 317 Uitzettingen korter dan één jaar
          15. Blz. 318 Toelichting Uitzettingen korter dan één jaar
          16. Blz. 319 Drempelbedrag Schatkistbankieren
          17. Blz. 320 Liquide middelen
          18. Blz. 321 Uitsplitsing liquide middelen
          19. Blz. 322 Overlopende activa
          20. Blz. 323 Reserves
          21. Blz. 324 Verloopoverzicht reserves
          22. Blz. 325 Toelichting reserves
          23. Blz. 326 Voorzieningen
          24. Blz. 327 Verloopoverzicht voorzieningen
          25. Blz. 328 Toelichting voorzieningen
          26. Blz. 329 Personeelsvoorzieningen
          27. Blz. 330 Voorziening riolering
          28. Blz. 331 Vaste schulden met een looptijd langer dan 1 jaar
          29. Blz. 332 Verloopoverzicht vaste schulden
          30. Blz. 333 Toelichting Vaste schulden > 1jr
          31. Blz. 334 Netto vlottende schulden < 1 jaar
          32. Blz. 335 Overlopende passiva
          33. Blz. 336 Vooruitontvangen bedragen
          34. Blz. 337 Analyse resultaat
          35. Blz. 338 Bestemming resultaat
          36. Blz. 339 Overzicht van baten en lasten per programma
          37. Blz. 340 Korte toelichting overzicht van baten en lasten
          38. Blz. 341 Uitsplitsing van het onderdeel financiën
          39. Blz. 342 Incidentele baten en lasten (bedragen x € 1.000)
          40. Blz. 343 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
          41. Blz. 344 Gebeurtenissen na balansdatum
          42. Blz. 345 Analyse begrotingsrechtmatigheid
          43. Blz. 346 Gerealiseerde baten en lasten per taakveld
      17. Blz. 347 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
        1. Blz. 348 Regeling bezoldingscomponenten WNT
        2. Blz. 349 Leidinggevende topfunctionarissen
      18. Blz. 350 Sisaverantwoording
        1. Blz. 351 Sisa
      19. Blz. 352 Bijlagen
        1. Blz. 353 Bijlage 1: Aansluittabel begroting
    3. Blz. 354 Paragrafen
      1. Blz. 355 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 356 Berkelland goed georganiseerd!
        2. Blz. 357 Wat speelt er?
        3. Blz. 358 Speerpunt
          1. Blz. 359 Gegevensbescherming.
            1. Blz. 360 Voldoen aan de eisen die worden gesteld in de AVG en bescherming van persoonsgegevens.
            2. Blz. 361 Voldoen aan de normen die worden gesteld in de Baseline Informatiebeveiliging.
          2. Blz. 362 Een organisatie die is toegerust voor de taak die gesteld is.
            1. Blz. 363 We geven de Berkellandacademie vorm.
            2. Blz. 364 We zetten HR-instrumenten in om de arbeidsmarktpositie van de gemeente te verbeteren.
            3. Blz. 365 We zetten in op duurzame inzetbaarheid.
            4. Blz. 366 We zorgen voor voldoende personeel.
            5. Blz. 367 We bewaken de integriteit.
          3. Blz. 368 Een moderne ICT en informatievoorziening.
            1. Blz. 369 Het openbaar beschikbaar maken van informatie.
            2. Blz. 370 We zetten experimenten data-analyse en 3D/virtualisatie door naar de beleid- en werkprocessen.
          4. Blz. 371 (Financieel) in control.
            1. Blz. 372 Inrichten en bijhouden van een contractbeheerssysteem.
            2. Blz. 373 Ontwikkelen financiële instrumenten en control
            3. Blz. 374 Uitvoeren interne audits.
            4. Blz. 375 Verbeteren juridische kwaliteit.
            5. Blz. 376 Verminderen fiscale risico's.
      2. Blz. 377 Grondbeleid
        1. Blz. 378 Inleiding
        2. Blz. 379 Beleid
        3. Blz. 380 Jaarverslag grondexploitatie 2020
        4. Blz. 381 I: Analyse van het resultaat 2020
        5. Blz. 382 II Waardering grondposities per einde boekjaar
        6. Blz. 383 III Reserves en voorzieningen ten behoeve van de grondexploitaties
        7. Blz. 384 IV Risico analyse grondexploitatie
        8. Blz. 385 V Korte beschouwing van de (financiële) stand van zaken van de afzonderlijke exploitaties
        9. Blz. 386 VI Meerjaren Perspectief Grondexploitaties 2021
      3. Blz. 387 Lokale heffingen
        1. Blz. 388 Lokale heffingen
        2. Blz. 389 Wat speelt er?
        3. Blz. 390 Kaders
        4. Blz. 391 Speerpunten
          1. Blz. 392 Een verantwoorde gemeentelijke belastingdruk.
            1. Blz. 393 Heffen Reinigingsheffingen.
            2. Blz. 394 Heffen Rioolheffing.
            3. Blz. 395 Heffen van Onroerende zaakbelastingen.
          2. Blz. 396 Verantwoorde tarieven voor onze dienstverlening.
            1. Blz. 397 Heffen begraafrechten.
            2. Blz. 398 Heffen Leges.
            3. Blz. 399 Heffen marktgelden.
            4. Blz. 400 Heffen Reclamebelasting.
            5. Blz. 401 Heffen Toeristenbelasting.
          3. Blz. 402 Kwijtschelding van belasting voor mensen met een minimuminkomen.
            1. Blz. 403 Kwijtschelden gemeentelijke belastingen.
      4. Blz. 404 Weerstandsvermogen
        1. Blz. 405 Weerstandsvermogen
        2. Blz. 406 Wat speelt er?
        3. Blz. 407 Speerpunten
          1. Blz. 408 Een weerstandvermogen dat voldoende is om de risico's op te vangen.
            1. Blz. 409 Beoordelen weerstandsvermogen.
            2. Blz. 410 Inventariseren risico's.
        4. Blz. 411 Kengetallen financiële positie
      5. Blz. 412 Samenwerkingspartijen
        1. Blz. 413 Samenwerkingspartijen
        2. Blz. 414 Speerpunten
          1. Blz. 415 Goede (nuts)voorzieningen door deelnemingen.
            1. Blz. 416 Aandeelhouderschap van Alliander N.V. goed uitoefenen.
            2. Blz. 417 Aandeelhouderschap van coöperatie AGEM goed uitoefenen.
            3. Blz. 418 Aandeelhouderschap van de N.V. BNG Bank goed uitoefenen.
            4. Blz. 419 Aandeelhouderschap van Gebiedsonderneming Laarberg B.V. goed uitoefenen.
            5. Blz. 420 Aandeelhouderschap van Gebiedsonderneming Laarberg C.V. goed uitoefenen.
            6. Blz. 421 Aandeelhouderschap van Twence B.V. goed uitoefenen.
            7. Blz. 422 Aandeelhouderschap van Vitens N.V. goed uitoefenen.
          2. Blz. 423 Goede dienstverlening door samenwerking.
            1. Blz. 424 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers.
            2. Blz. 425 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling GGD Noord- en Oost Gelderland.
            3. Blz. 426 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Achterhoek.
            4. Blz. 427 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Crematoria Twente.
            5. Blz. 428 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Achterhoek en Liemers.
            6. Blz. 429 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek.
            7. Blz. 430 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Sociale Dienst Oost Achterhoek.
            8. Blz. 431 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Stadsbank Oost Nederland.
            9. Blz. 432 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland.
            10. Blz. 433 Deelnemen in het Openbaar Lichaam vuilverwerking Noord Oost Achterhoek.
            11. Blz. 434 Deelnemen in het samenwerkingsverband Bestuurlijke Begeleidingsgroep Beekvliet - Stelkampsveld.
            12. Blz. 435 Deelnemen in het samenwerkingsverband Euregio.
            13. Blz. 436 Deelnemen in het samenwerkingsverband Leisurelands.
            14. Blz. 437 Deelnemen in het samenwerkingsverband N18.
            15. Blz. 438 Deelnemen in het samenwerkingsverband NUVAL Platform.
            16. Blz. 439 Deelnemen in het samenwerkingsverband P10.
            17. Blz. 440 Deelnemen in het samenwerkingsverband Stichting Achterhoek Toerisme.
            18. Blz. 441 Deelnemen in het samenwerkingsverband Stichting Hambroek.
            19. Blz. 442 Deelnemen in het samenwerkingsverband ZOOV.
          3. Blz. 443 Goede dienstverlening door andere partijen.
            1. Blz. 444 Afspraken maken over dienstverlening met het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT).
      6. Blz. 445 Financiering
        1. Blz. 446 Financiering
        2. Blz. 447 Wat speelt er?
        3. Blz. 448 Speerpunten
          1. Blz. 449 Beperken van de risico's op het te lenen en uit te lenen geld.
            1. Blz. 450 Beoordelen koersrisico.
            2. Blz. 451 Beoordelen renterisico.
            3. Blz. 452 Beoordelen uitstaande leningen.
      7. Blz. 453 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 454 Onderhoud kapitaalgoederen
        2. Blz. 455 Wat speelt er?
        3. Blz. 456 Speerpunten
          1. Blz. 457 Een verantwoord beheer van onze kapitaalgoederen.
            1. Blz. 458 Onderhouden gebouwen.
            2. Blz. 459 Onderhouden groen.
            3. Blz. 460 Onderhouden van riolering
            4. Blz. 461 Onderhouden van wegen.
      8. Blz. 462 Reserves
        1. Blz. 463 Wat speelt er?
        2. Blz. 464 Overzicht reserves
        3. Blz. 465 Algemene reserve
        4. Blz. 466 Bestuurlijke claims
        5. Blz. 467 Egalisatiereserve afval
        6. Blz. 468 Egalisatiereserve investeringen
        7. Blz. 469 Egalisatiereserve bouwgrondexploitaties
        8. Blz. 470 Onderwijshuisvesting
        9. Blz. 471 Wegen
        10. Blz. 472 Herstructurering
        11. Blz. 473 Nadelen decentralisaties
        12. Blz. 474 Beeldende kunst
      9. Blz. 475 Samen investeren in Berkelland
        1. Blz. 476 Totaal overzicht
        2. Blz. 477 Toelichting
    4. Activiteiten
    5. Zoeken
    6. Publicatie bijlagen
    7. Contact
    8. PrivacyStatement
    9. Sitemap