Portefeuillehouder
Gerjan Teselink

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (label)
Jaarstukken 2020

Kwaliteit (toelichting)

Onder algemene baten en lasten en onvoorzien ramen we middelen die we in een later stadium verdelen over de verschillende programma's en rijksbijdragen voor taken die worden overgedragen maar waarvan we eerst nog moeten uitzoeken hoe we dit vorm geven. Ook wordt de post onvoorzien hier geraamd. Van de post onvoorzien is geen gebruik gemaakt in 2020.

Geld (indicator)

-

Geld (label)
Jaarstukken 2020

Geld (toelichting)

De voordelen die op dit onderdeel ontstaan hebben zijn grotendeels incidenteel van karakter. Er zijn ook een paar onderdelen die een structureel voordeel opleveren. Hierna lichten we de verschillen kort toe:

Incidentele voordelen:

  • Onvoorzien
    In 2020 is geen gebruik gemaakt van de post onvoorzien hierdoor blijft € 200.000 over op dit onderdeel. Onvoorzien is een verplicht onderdeel in de begroting. Om die reden kunnen we dit voordeel niet als structureel zien.
  • Coronabijdragen
    Van de zowel de Provincie Gelderland als het Rijk hebben we bijdragen gekregen om de gevolgen van de coronacrisis op te vangen. De lasten hebben we hier geraamd, terwijl ze elders in de begroting worden gemaakt. Tegenover dit voordeel staan dus op andere plaatsen in de begroting een nadeel. In totaal gaat het om een bedrag van € 451.000 dat hier geraamd was.
  • Prijsindexatie
    In de begroting 2020 was prijsindexatie opgenomen van € 351.000 hiervan is € 195.000 gebruikt. Dit restant blijft voor 2020 over. Voor 2021 en verder is het gebruikt als dekking voor de begroting.
  • Arbeidsmarktbeleid
    Door de coronacrisis is er minder tijd geweest om aandacht te besteden aan het arbeidsmarktbeleid. Dit heeft in 2020 geleid tot lagere uitgaven. Ook zijn op enkele punten vacatures later ingevuld. In totaal levert dit een voordeel op van € 382.000.
  • Overige incidentele voordelen
    Naast bovenstaande voordelen blijft er nog € 295.000 over als gevolg van toevoegingen van rijksgeld aan de algemene uitkering voor taken die nog ingevuld moeten worden. Gedeeltelijk is hierin vertraging ontstaan door de coronacrisis, maar we zien ook dat een gedeelte van deze extra taken niet tot dezelfde lasten leiden als begroot. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de voorschoolse voorziening. Dit onderdeel is in de begroting 2021 verwerkt als een bezuiniging. Onderdeel van de bezuinigingen is ook het hier geraamde budget voor ecologisch bermbeheer. Hierdoor blijft in 2020 € 75.000 over. Daarnaast ontstaan kleine voordelen op het onderzoeksbudget € 18.000 en kapitaallasten € 26.000.
  • BTW/afrekening
    Bij de terug te ontvangen BTW van gemeenschappelijke regelingen en afrekeningen met de belastingdienst is per saldo geen effect zichtbaar. Wel ontvangen we ongeveer € 103.000 meer BTW terug van gemeenschappelijke regelingen, voor de afrekening van de regeling geluidsanering ontvangen we € 43.000 terug. Hiertegenover staat dat we € 147.000 aan boeterente aan de belastingdienst moeten betalen omdat we ten onrechte BTW hebben geclaimd via voorheffing in plaats van via het BTW compensatiefonds.

Structurele voordelen:

  • Naast de incidentele voordelen is er ongeveer € 93.000 aan structurele voordelen. € 50.000 door het niet nodig zijn voor de wijk en buurtbudgetten en € 43.000 door het invullen van een opdracht van het Rijk binnen de bestaande budgetten.

 



Toelichting

G

Kwaliteit

Onder algemene baten en lasten en onvoorzien ramen we middelen die we in een later stadium verdelen over de verschillende programma's en rijksbijdragen voor taken die worden overgedragen maar waarvan we eerst nog moeten uitzoeken hoe we dit vorm geven. Ook wordt de post onvoorzien hier geraamd. Van de post onvoorzien is geen gebruik gemaakt in 2020.

G

Tijd

G

Geld