Zorg voor wie dat nodig heeft

Wat speelt er?

Terug naar navigatie - Wat speelt er?

• Het uitvoeringsprogramma ‘Samen denken, Samen doen’ is in 2018 gestart.
Samen met maatschappelijke partners en inwoners werken wij aan ontwikkeling en vernieuwing van vraagstukken binnen het sociaal domein. Daarbij ligt het accent op preventie, vroegsignalering en transformatie. Het is van groot belang dat wij het eigen initiatief en de eigen verantwoordelijkheid van inwoners stimuleren binnen het beschikbare budget. We ondersteunen inwoners zelfredzaam en samen redzaam te zijn en te blijven, ook als zij zichzelf en samen met hun netwerk niet weten te redden. Wij stimuleren verbindingen met aanpalende beleidsterreinen zoals sport, gezondheid, cultuur en onderwijs, om zo veel mogelijk te voorkomen dat inwoners een beroep moeten doen op specialistische zorg. Wij richten ons op preventieve activiteiten die werken.
• Daar waar de vraag naar professionele zorg groter wordt, groeit veelal ook het aantal mantelzorgers dat zorgdraagt voor een naaste. Hoewel de zorg vaak met liefde wordt gedaan, kan mantelzorg ook ervaren worden als een last. Erkenning en ondersteuning zijn nodig om deze last draaglijk te houden.
• Het aantal nieuwkomers is afgelopen jaren fors toegenomen. Integratievraagstukken spelen onder andere op het gebied van taal – en in het verlengde daarvan – onderwijs en werk. Om hier zorgvuldig en daadkrachtig mee om te gaan, wordt nauw met betrokken netwerkpartners (zoals Voormekaar teams, zorgaanbieders, vrijwilligersorganisaties, scholen, Werkgevers ServicePunt, vluchtelingenwerk en de Sociale Dienst Oost Achterhoek) samengewerkt. In 2021 zetten we in op de implementatie van de nieuwe Wet op Inburgering.
• In Berkelland neemt de vraag naar individuele maatwerkvoorzieningen toe. Inwoners worden ouder, leven langer en maken daardoor een langere periode gebruik van voorzieningen. Het tekort aan zorgprofessionals wordt groter. Daarnaast is er sprake van ontgroening; het aantal jeugdigen wordt kleiner. Naast het aantal vragen, neemt ook de complexiteit van de vraag toe. We zien dat het een uitdaging is om meer gebruik te maken van algemene voorzieningen om te voorkomen dat er snel naar een (duurdere) maatwerkvoorziening wordt verwezen.
• Grip op de financiën is een rode draad voor dit programma. De kosten voor de uitvoering van de Wmo en Jeugdwet zijn de afgelopen jaren fors gestegen. Deze kostenstijging is er met name in de individuele maatwerkvoorziening. Elke bestaande maatwerkvoorziening kost na verloop van tijd steeds meer, zowel op volume als tarief. Deze stijgende lijn wordt – waar mogelijk – afgebogen met behoud van ondersteuning. Met inwoners en netwerkpartners onderzoeken we alternatieven en starten we experimenten. Sturen op de financiën in het sociaal domein is een noodzakelijke voorwaarde om de nodige zorg te kunnen blijven leveren. In 2021 gaan we verder met de uitvoering van het plan Doorpakken in het Sociaal Domein, dat in 2020 is opgesteld

Speerpunt

Terug naar navigatie - Speerpunt

Zorg zoveel mogelijk voorkomen.

Terug naar navigatie - Zorg zoveel mogelijk voorkomen.

Wat gaan we daarvoor doen?

De jeugd ontwikkelt zich positief.

Terug naar navigatie - De jeugd ontwikkelt zich positief.

Wat willen we bereiken?

  • Jongeren ontwikkelen zich op positieve wijze. Zo nodig ontvangen zij passende ondersteuning.

Wat gaan we daarvoor doen?

Iedereen doet mee in Berkelland.

Terug naar navigatie - Iedereen doet mee in Berkelland.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Ten opzichte van de vastgestelde begroting heeft er binnen dit programma een verschuiving plaatsgevonden. Er is € 590.000 verschoven van 040.010 naar activiteit 040.025, € 192.000 van activiteit 040.010 naar activiteit 040.030 en € 84.000 van activiteit 040.010 naar activiteit 040.070. Daarnaast is  de taakstelling van € 791.000 die verwerkt zat in activiteit 040.070 apart zichtbaar gemaakt op activiteit 040.900. Tot slot is € 35.000 overgeheveld van activiteit 040.040 naar de activiteit 020.080 van het programma Fijn Leven omdat de subsidie kinderopvang daar beter past.

 

Bedragen x €1.000
Exploitatie 2019 Primitieve Begroting 2020 Gewijzigde begroting 2020 Realisatie 2020
Lasten
040.010 Maatschappelijke ondersteuning -10.818 -11.157 -11.086 -10.839
040.020 PGB -318 -410 -318 -309
040.025 PGB WMO en Begeleiding -478 0 -467 -493
040.030 Jeugd -10.842 -9.094 -10.720 -11.015
040.040 Algemene voorzieningen -2.024 -2.297 -2.203 -1.852
040.050 Inburgering -218 -415 -540 -395
040.070 Stimuleren nieuwe vormen van zorg -522 0 -1.658 -717
040.090 regelingen Covid-19 0 0 0 -55
040.500 Loonkosten programma Zorg voor wie dat nodig heeft -3.570 -3.789 -4.251 -4.120
040.700 Rente en afschrijving programma Zorg voor wie dat nodig heeft -4 -3 -3 -4
040.900 Taakstelling sociaal domein 0 0 791 0
Totaal Lasten -28.794 -27.165 -30.455 -29.799
Baten
040.010 Maatschappelijke ondersteuning 484 120 385 1.078
040.030 Jeugd 62 0 0 0
040.040 Algemene voorzieningen 11 2 86 97
040.050 Inburgering -1 30 0 2
040.070 Stimuleren nieuwe vormen van zorg 46 0 110 7
Totaal Baten 602 152 581 1.184
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -28.192 -27.013 -29.874 -28.615
Onttrekkingen
040.710 Reserves 0 0 3.747 2.778
Totaal Onttrekkingen 0 0 3.747 2.778
Stortingen
040.710 Reserves 0 0 0 -267
Totaal Stortingen 0 0 0 -267
Mutaties reserves 0 0 3.747 2.511

Kaders die de raad heeft vastgesteld

Terug naar navigatie - Kaders die de raad heeft vastgesteld

• Visienota 'Meedoen naar vermogen'
• Beleidskader Participatiewet
• Koersdocument Doorontwikkeling Voormekaar
• Beleidskader volksgezondheid 2017-2020 'Positieve gezondheid en preventie'
• Regiovisie Opvang en Bescherming in de Achterhoek
• Beleidskader Samen Denken Samen Doen
• Uitvoeringsprogramma Sociaal Domein 2018-2020

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Indicator Eenheid Periode Berkelland Nederland Bron Beschrijving
Jongeren met een delict voor de rechter % 2016 1 1 CBS Jeugd Het percentage jongeren (12 t/m 21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS.
2017 1 1
2018 0 1
2019 1 1
Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin % 2016 4 7 CBS Jeugd Percentage kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. Onder bijstand wordt hier uitkeringen aan huishoudens op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, tot 2015) en de Participatiewet (vanaf 2015) en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) verstaan. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS.
2017 4 7
2018 4 7
2019 3 6
Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren % 2016 2 2 CBS Jeugd Personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polis administratie. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS.
2017 2 2
2018 2 2
2019 1 2
Lopende re-integratievoor-zieningen per 10.000 inwoners van 15-64 jaar 1e halfjaar 2016 398,9 255,5 CBS - Participatiewet Het aantal reintegratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar.
2e halfjaar 2016 402,5 259,7
1e halfjaar 2017 438,6 271,3
2e halfjaar 2017 453,3 290
1e halfjaar 2018 453,5 305,2
2019 466,1 207
2020 552,4 202
Jongeren met jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar 1e halfjaar 2016 7,6 8,9 CBS Jeugd
2e halfjaar 2016 7,9 9,5
1e halfjaar 2017 7,9 9,5
2e halfjaar 2017 8,3 9,9
1e halfjaar 2018 8,5 9,7
2e halfjaar 2018 8,8 10,4
2019 10,9 12,3
Jongeren met jeugdbescherming % 1e halfjaar 2016 1 1 CBS Jeugd Jongeren met jeugdbescherming betreft jongeren tot 18 jaar die op enig moment in de verslagperiode een maatregel door de rechter dwingend opgelegd hebben gekregen. Jeugdbescherming is een maatregel die de rechter dwingend oplegt. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind of jeugdige wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet of niet voldoende helpt. Een kind of jongere wordt dan onder toezicht gesteld of onder voogdij geplaatst. In uitzonderlijke gevallen wordt de hulp of zorg voortgezet tot de leeftijd van 23 jaar.
2e halfjaar 2016 0,8 1
1e halfjaar 2017 0,8 1
2e halfjaar 2017 0,9 1
1e halfjaar 2018 0,9 1
2e halfjaar 2018 0,9 1,1
2019 0,9 1,2
Jongeren met jeugdreclassering % 1e halfjaar 2016 0,3 0,4 CBS Jeugd Het percentage jongeren (12-23 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-23 jaar). Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien de persoonlijkheid van de dader of de omstandigheden waaronder het misdrijf is begaan daartoe aanleiding geven, bijvoorbeeld bij jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 23 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseringswerker om te voorkomen dat hij of zij opnieuw de fout ingaat. Jeugdreclassering kan worden opgelegd door de kinderrechter of de officier van Justitie. Jeugdreclassering kan ook op initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming in het vrijwillige kader worden opgestart. De begeleiding kan doorlopen tot de jongere 23 jaar wordt.
2e halfjaar 2016 0,3 0,4
1e halfjaar 2017 0,2 0,4
2e halfjaar 2017 0,2 0,4
1e halfjaar 2018 0,3 0,4
2e halfjaar 2018 0,3 0,3
2019 0,3 0,4
Cliënten met een maatwerk-arrangement Wmo per 10.000 inwoners 1e halfjaar 2016 440 570 CBS - Monitor Sociaal Domein WMO Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 327 deelnemende gemeen
2e halfjaar 2016 440 560
1e halfjaar 2017 440 570
2e halfjaar 2017 440 570
1e halfjaar 2018 450 590
2e halfjaar 2018 470 600
1e halfjaar 2019 600 610
2e halfjaar 2019 620 630
2020 640 640