Zorg voor wie dat nodig heeft
Wat speelt er?
Terug naar navigatie - Wat speelt er?• Het uitvoeringsprogramma ‘Samen denken, Samen doen’ is in 2018 gestart.
Samen met maatschappelijke partners en inwoners werken wij aan ontwikkeling en vernieuwing van vraagstukken binnen het sociaal domein. Daarbij ligt het accent op preventie, vroegsignalering en transformatie. Het is van groot belang dat wij het eigen initiatief en de eigen verantwoordelijkheid van inwoners stimuleren binnen het beschikbare budget. We ondersteunen inwoners zelfredzaam en samen redzaam te zijn en te blijven, ook als zij zichzelf en samen met hun netwerk niet weten te redden. Wij stimuleren verbindingen met aanpalende beleidsterreinen zoals sport, gezondheid, cultuur en onderwijs, om zo veel mogelijk te voorkomen dat inwoners een beroep moeten doen op specialistische zorg. Wij richten ons op preventieve activiteiten die werken.
• Daar waar de vraag naar professionele zorg groter wordt, groeit veelal ook het aantal mantelzorgers dat zorgdraagt voor een naaste. Hoewel de zorg vaak met liefde wordt gedaan, kan mantelzorg ook ervaren worden als een last. Erkenning en ondersteuning zijn nodig om deze last draaglijk te houden.
• Het aantal nieuwkomers is afgelopen jaren fors toegenomen. Integratievraagstukken spelen onder andere op het gebied van taal – en in het verlengde daarvan – onderwijs en werk. Om hier zorgvuldig en daadkrachtig mee om te gaan, wordt nauw met betrokken netwerkpartners (zoals Voormekaar teams, zorgaanbieders, vrijwilligersorganisaties, scholen, Werkgevers ServicePunt, vluchtelingenwerk en de Sociale Dienst Oost Achterhoek) samengewerkt. In 2021 zetten we in op de implementatie van de nieuwe Wet op Inburgering.
• In Berkelland neemt de vraag naar individuele maatwerkvoorzieningen toe. Inwoners worden ouder, leven langer en maken daardoor een langere periode gebruik van voorzieningen. Het tekort aan zorgprofessionals wordt groter. Daarnaast is er sprake van ontgroening; het aantal jeugdigen wordt kleiner. Naast het aantal vragen, neemt ook de complexiteit van de vraag toe. We zien dat het een uitdaging is om meer gebruik te maken van algemene voorzieningen om te voorkomen dat er snel naar een (duurdere) maatwerkvoorziening wordt verwezen.
• Grip op de financiën is een rode draad voor dit programma. De kosten voor de uitvoering van de Wmo en Jeugdwet zijn de afgelopen jaren fors gestegen. Deze kostenstijging is er met name in de individuele maatwerkvoorziening. Elke bestaande maatwerkvoorziening kost na verloop van tijd steeds meer, zowel op volume als tarief. Deze stijgende lijn wordt – waar mogelijk – afgebogen met behoud van ondersteuning. Met inwoners en netwerkpartners onderzoeken we alternatieven en starten we experimenten. Sturen op de financiën in het sociaal domein is een noodzakelijke voorwaarde om de nodige zorg te kunnen blijven leveren. In 2021 gaan we verder met de uitvoering van het plan Doorpakken in het Sociaal Domein, dat in 2020 is opgesteld
Speerpunt
Terug naar navigatie - SpeerpuntZorg zoveel mogelijk voorkomen.
Wat gaan we daarvoor doen?
De jeugd ontwikkelt zich positief.
Wat willen we bereiken?
- Jongeren ontwikkelen zich op positieve wijze. Zo nodig ontvangen zij passende ondersteuning.
Wat gaan we daarvoor doen?
Iedereen doet mee in Berkelland.
Wat gaan we daarvoor doen?
Nieuwkomers burgeren in.
Wat gaan we daarvoor doen?
Voldoende en krachtige vrijwilligers en mantelzorgers die worden gesteund waar het nodig is.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Ten opzichte van de vastgestelde begroting heeft er binnen dit programma een verschuiving plaatsgevonden. Er is € 590.000 verschoven van 040.010 naar activiteit 040.025, € 192.000 van activiteit 040.010 naar activiteit 040.030 en € 84.000 van activiteit 040.010 naar activiteit 040.070. Daarnaast is de taakstelling van € 791.000 die verwerkt zat in activiteit 040.070 apart zichtbaar gemaakt op activiteit 040.900. Tot slot is € 35.000 overgeheveld van activiteit 040.040 naar de activiteit 020.080 van het programma Fijn Leven omdat de subsidie kinderopvang daar beter past.
Exploitatie | 2019 | Primitieve Begroting 2020 | Gewijzigde begroting 2020 | Realisatie 2020 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
040.010 Maatschappelijke ondersteuning | -10.818 | -11.157 | -11.086 | -10.839 | |
040.020 PGB | -318 | -410 | -318 | -309 | |
040.025 PGB WMO en Begeleiding | -478 | 0 | -467 | -493 | |
040.030 Jeugd | -10.842 | -9.094 | -10.720 | -11.015 | |
040.040 Algemene voorzieningen | -2.024 | -2.297 | -2.203 | -1.852 | |
040.050 Inburgering | -218 | -415 | -540 | -395 | |
040.070 Stimuleren nieuwe vormen van zorg | -522 | 0 | -1.658 | -717 | |
040.090 regelingen Covid-19 | 0 | 0 | 0 | -55 | |
040.500 Loonkosten programma Zorg voor wie dat nodig heeft | -3.570 | -3.789 | -4.251 | -4.120 | |
040.700 Rente en afschrijving programma Zorg voor wie dat nodig heeft | -4 | -3 | -3 | -4 | |
040.900 Taakstelling sociaal domein | 0 | 0 | 791 | 0 | |
Totaal Lasten | -28.794 | -27.165 | -30.455 | -29.799 | |
Baten | |||||
040.010 Maatschappelijke ondersteuning | 484 | 120 | 385 | 1.078 | |
040.030 Jeugd | 62 | 0 | 0 | 0 | |
040.040 Algemene voorzieningen | 11 | 2 | 86 | 97 | |
040.050 Inburgering | -1 | 30 | 0 | 2 | |
040.070 Stimuleren nieuwe vormen van zorg | 46 | 0 | 110 | 7 | |
Totaal Baten | 602 | 152 | 581 | 1.184 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -28.192 | -27.013 | -29.874 | -28.615 | |
Onttrekkingen | |||||
040.710 Reserves | 0 | 0 | 3.747 | 2.778 | |
Totaal Onttrekkingen | 0 | 0 | 3.747 | 2.778 | |
Stortingen | |||||
040.710 Reserves | 0 | 0 | 0 | -267 | |
Totaal Stortingen | 0 | 0 | 0 | -267 | |
Mutaties reserves | 0 | 0 | 3.747 | 2.511 | |
Gerealiseerd resultaat | -28.192 | -27.013 | -26.127 | -26.104 |
Kaders die de raad heeft vastgesteld
Terug naar navigatie - Kaders die de raad heeft vastgesteld• Visienota 'Meedoen naar vermogen'
• Beleidskader Participatiewet
• Koersdocument Doorontwikkeling Voormekaar
• Beleidskader volksgezondheid 2017-2020 'Positieve gezondheid en preventie'
• Regiovisie Opvang en Bescherming in de Achterhoek
• Beleidskader Samen Denken Samen Doen
• Uitvoeringsprogramma Sociaal Domein 2018-2020
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenIndicator | Eenheid | Periode | Berkelland | Nederland | Bron | Beschrijving |
---|---|---|---|---|---|---|
Jongeren met een delict voor de rechter | % | 2016 | 1 | 1 | CBS Jeugd | Het percentage jongeren (12 t/m 21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. |
2017 | 1 | 1 | ||||
2018 | 0 | 1 | ||||
2019 | 1 | 1 | ||||
Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin | % | 2016 | 4 | 7 | CBS Jeugd | Percentage kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. Onder bijstand wordt hier uitkeringen aan huishoudens op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, tot 2015) en de Participatiewet (vanaf 2015) en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) verstaan. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. |
2017 | 4 | 7 | ||||
2018 | 4 | 7 | ||||
2019 | 3 | 6 | ||||
Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren | % | 2016 | 2 | 2 | CBS Jeugd | Personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polis administratie. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. |
2017 | 2 | 2 | ||||
2018 | 2 | 2 | ||||
2019 | 1 | 2 | ||||
Lopende re-integratievoor-zieningen | per 10.000 inwoners van 15-64 jaar | 1e halfjaar 2016 | 398,9 | 255,5 | CBS - Participatiewet | Het aantal reintegratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. |
2e halfjaar 2016 | 402,5 | 259,7 | ||||
1e halfjaar 2017 | 438,6 | 271,3 | ||||
2e halfjaar 2017 | 453,3 | 290 | ||||
1e halfjaar 2018 | 453,5 | 305,2 | ||||
2019 | 466,1 | 207 | ||||
2020 | 552,4 | 202 | ||||
Jongeren met jeugdhulp | % van alle jongeren tot 18 jaar | 1e halfjaar 2016 | 7,6 | 8,9 | CBS Jeugd | |
2e halfjaar 2016 | 7,9 | 9,5 | ||||
1e halfjaar 2017 | 7,9 | 9,5 | ||||
2e halfjaar 2017 | 8,3 | 9,9 | ||||
1e halfjaar 2018 | 8,5 | 9,7 | ||||
2e halfjaar 2018 | 8,8 | 10,4 | ||||
2019 | 10,9 | 12,3 | ||||
Jongeren met jeugdbescherming | % | 1e halfjaar 2016 | 1 | 1 | CBS Jeugd | Jongeren met jeugdbescherming betreft jongeren tot 18 jaar die op enig moment in de verslagperiode een maatregel door de rechter dwingend opgelegd hebben gekregen. Jeugdbescherming is een maatregel die de rechter dwingend oplegt. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind of jeugdige wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet of niet voldoende helpt. Een kind of jongere wordt dan onder toezicht gesteld of onder voogdij geplaatst. In uitzonderlijke gevallen wordt de hulp of zorg voortgezet tot de leeftijd van 23 jaar. |
2e halfjaar 2016 | 0,8 | 1 | ||||
1e halfjaar 2017 | 0,8 | 1 | ||||
2e halfjaar 2017 | 0,9 | 1 | ||||
1e halfjaar 2018 | 0,9 | 1 | ||||
2e halfjaar 2018 | 0,9 | 1,1 | ||||
2019 | 0,9 | 1,2 | ||||
Jongeren met jeugdreclassering | % | 1e halfjaar 2016 | 0,3 | 0,4 | CBS Jeugd | Het percentage jongeren (12-23 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-23 jaar). Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien de persoonlijkheid van de dader of de omstandigheden waaronder het misdrijf is begaan daartoe aanleiding geven, bijvoorbeeld bij jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 23 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseringswerker om te voorkomen dat hij of zij opnieuw de fout ingaat. Jeugdreclassering kan worden opgelegd door de kinderrechter of de officier van Justitie. Jeugdreclassering kan ook op initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming in het vrijwillige kader worden opgestart. De begeleiding kan doorlopen tot de jongere 23 jaar wordt. |
2e halfjaar 2016 | 0,3 | 0,4 | ||||
1e halfjaar 2017 | 0,2 | 0,4 | ||||
2e halfjaar 2017 | 0,2 | 0,4 | ||||
1e halfjaar 2018 | 0,3 | 0,4 | ||||
2e halfjaar 2018 | 0,3 | 0,3 | ||||
2019 | 0,3 | 0,4 | ||||
Cliënten met een maatwerk-arrangement Wmo | per 10.000 inwoners | 1e halfjaar 2016 | 440 | 570 | CBS - Monitor Sociaal Domein WMO | Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 327 deelnemende gemeen |
2e halfjaar 2016 | 440 | 560 | ||||
1e halfjaar 2017 | 440 | 570 | ||||
2e halfjaar 2017 | 440 | 570 | ||||
1e halfjaar 2018 | 450 | 590 | ||||
2e halfjaar 2018 | 470 | 600 | ||||
1e halfjaar 2019 | 600 | 610 | ||||
2e halfjaar 2019 | 620 | 630 | ||||
2020 | 640 | 640 |