Kwaliteit
Binnen het Werkgeversservicepunt Achterhoek kennen we een vraag- en een aanbodgerichte benadering. De accountmanagers zoeken naar ‘allianties’ met het bedrijfsleven, omwille van een gemeenschappelijk voordeel; het vervullen van capaciteitsvragen door werkzoekenden uit onze bestanden. Zo wordt enerzijds voorzien in de capaciteitsvragen die werkgevers hebben en anderzijds vinden we de baanopeningen voor onze doelgroepen. Om die discrepantie te slechten worden vaak technieken als ‘functiecreatie door functiedifferentiatie’ en ‘jobcarving’ toegepast en worden samen met werkgevers arbeidsmarkt-toeleidende trajecten bedacht. Vaak zijn hier ook de ROC’s bij betrokken. Het doel is dat onze werkzoekenden zo snel mogelijk naar betaald werk gaan. Soms is het daarvoor nodig om eerst te starten in deeltijd en/of op onbetaalde basis (werkervaringsplekken of proefplaatsingen) om de kloof naar loonvormende arbeid te dichten. In het afgelopen jaar is, vanwege de Coronacrisis, door het Werkgeversservicepunt Achterhoek extra geïnvesteerd in de contacten met werkgevers om hen ook te helpen met de noodmaatregelen van het Rijk.
Het WSPA heeft de samenwerking met het Leerwerkloket geïntensiveerd. Het Leerwerkloket heeft een laagdrempelige adviesfunctie voor werkzoekenden, werknemers, werkgevers en professionals. Daarnaast bevordert zij de omscholing naar kansrijke sectoren.
Sinds 17 maart 2020 is de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) van kracht. De Tozo is een van de maatregelen van het kabinet om ondernemers te ondersteunen tijdens de coronacrisis. De regionale organisatie zelfstandigen (ROZ) toetst alle aanvragen en heeft voorrang gegeven aan ondernemers die aangaven niet over voldoende middelen te beschikken voor dagelijks levensonderhoud.
Tozo 1: vanaf 1 maart tot 31 mei 2020
Doel van Tozo 1 was het zo snel als mogelijk verstrekken van gelden en kredieten aan ondernemers die geen inkomsten meer hadden door overheidsmaatregelen. Door de ROZ zijn tijdens de Tozo 1-periode 651 aanvragen inkomensondersteuning toegekend en 69 bedrijfskredieten - na toetsing - in een zeer korte tijd verstrekt.
Tozo 2: vanaf 1 juni t/m 31 augustus 2020
Vanaf 1 juni is Tozo 2 van kracht. In Tozo 2 zijn aanvullende striktere toelatingseisen opgenomen zoals de partnertoets die geldt bij de aanvraag levensonderhoud. In de Tozo 2 periode zijn 148 aanvragen inkomensondersteuning en 11 bedrijfskredieten toegekend.
Tozo 3: vanaf 1 oktober 2020 t/m maart 2021
Vanaf 1 oktober is Tozo 3 van kracht. In Tozo 3 zijn dezelfde striktere toelatingseisen opgenomen zoals de partnertoets die geldt bij de uitkering levensonderhoud. Per eind 2020 zijn door de ROZ voor Tozo 3 er 147 aanvragen inkomensondersteuning toegekend en 10 bedrijfskredieten verstrekt. Bij Tozo 3 wordt tevens aan ondernemers ondersteuning aangeboden om zich nader voor te bereiden op de toekomst. De behoeften zullen in kaart gebracht worden en welke ondersteuning daarbij nodig is. Dit kan bijvoorbeeld gaan om coaching, advies, bij- of herscholing en heroriëntatie.