Kwaliteit
Medewerkers nieuw Beschut Werk worden op een zo regulier mogelijke werksetting geplaatst. De klantmanager van de SDOA en de accountmanagers van het Werkgeversservicepunt werken nauw samen met de geïndiceerde persoon om dit te bewerkstelligen. Wanneer de geïndiceerde ondersteuning ontvangt, dan wordt ook het zorgnetwerk nauw betrokken. Er wordt gekeken naar passende werkplekken en werkzaamheden.
Ook voor gedetacheerde Wsw’ers heeft het Werkgeversservicepunt een intensieve samenwerking met sociale ondernemingen. Wsw-medewerkers die niet (meer) gedetacheerd kunnen worden, worden zo lokaal mogelijk geplaatst. Werkgevers en ondernemers binnen de gemeente Berkelland zetten zich in om sociaal te ondernemen. Het Werkgeversservicepunt probeert dan ook nog meer werkgevers te motiveren om mee te werken aan de inclusieve arbeidsmarkt, vanuit de gedachte dat er voor iedereen een passende werkplek is te vinden. De gemeente Berkelland biedt ondernemers die zich inzetten voor deze specifieke doelgroep reeds een vergoeding in de begeleidingskosten.
De coronamaatregelen hebben wel een belemmerende werking gehad op het werk van klantmanagers, accountmanagers, etc. Enerzijds zijn er minder beschikbare vacatures en/of werkervaringsplaatsen beschikbaar als gevolg van een terughoudend personeelsbeleid van werkgevers. Anderzijds is het op afstand begeleiden van werkzoekenden lastig gebleken. Het krijgen van contact verloopt in sommige gevallen stroef. Wanneer er contact is, is dit contact ééndimensionaal, waardoor het motiveren en maatwerk leveren uitdagend is. Een opvallend effect van de coronacrisis is dan ook een afname in de kosten voor begeleiding naar werk. Ondanks deze belemmeringen, moet wel opgemerkt worden dat de medewerkers van SDOA, WSPA en Wbo zich goed hebben aangepast aan de veranderende werkomgeving.
In januari 2020 is Werkbaan Oost gestart met de uitvoering van het Marktplan zoals vastgesteld in de Algemene vergadering van Aandeelhouders van 20 december 2019. Vanuit het marktplan is Werkbaan Oost op zoek gegaan naar het werven van nieuwe klanten en is onderzocht of de contacten met de bestaande klanten geïntensiveerd kon worden. Concreet heeft 2020 opgeleverd (status 1 februari 2021): 8 nieuwe klanten, waarvan er 5 óf een kortdurend éénmalige klus hadden, óf een pilot hebben gedraaid die nog geen opvolging heeft gehad en 3 structurele klanten.