Portefeuillehouder
Gerjan Teselink

Omschrijving (toelichting)

Aandachtspunten en ontwikkelingen:

  • Verantwoording over de inhoudelijke taak van Stadsbank Oost Nederland ligt bij de gemeenschappelijke regeling Sociale Dienst Oost Achterhoek (SDOA).
  • Een beleidsmedewerker van de SDOA heeft zitting in het ambtelijk platform en wordt betrokken bij het uitzetten van nieuw beleid.

Bijdrage per inwoner (totaal gemeente)

Niet van toepassing

Overige bijdragen per inwoner

Overige bijdragen € 266.000 (via de begroting van SDOA)

Kernactiviteiten van de organisatie

  • Stadsbank Oost Nederland levert bijzonder financiële dienstverlening aan consumenten.
  • De bank ondersteunt de aangesloten gemeenten in hun sociale beleid, zonder winstoogmerk.
  • Op een zowel maatschappelijk als zakelijk verantwoorde wijze voorzien in de behoefte aan geldkrediet, schuldhulpverlening, budgetbeheer, afgifte van verklaringen ex artikel 285 lid 4 Faillissementswet, de beschikbaarstelling van bewindvoerders ter uitvoering van bepalingen inzake de wettelijke schuldsanering natuurlijke personen.

Website/vestigingsplaats

www.stadsbankoostnederland.nl/Enschede

Deelnemers

Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Montferland, Oude IJsselstreek, Oost Gelre, Winterswijk, Almelo, Borne, Dinkelland, Enschede, Haaksbergen, Hellendoorn, Hengelo, Hof van Twente, Lochem, Losser, Oldenzaal, Rijssen-Holten, Twenterand, Tubbergen, Wierden

Wettelijke voorschriften

Wet gemeenschappelijke regelingen, Burgerlijk Wetboek, Faillissementswet, Wet op het consumentenkrediet, Wet toezicht kredietwezen 1992, Wet werk en bijstand, Gemeentewet, Wet financiering decentrale overheden, Algemene wet bestuursrecht

Samenwerkingsvorm

Gemeenschappelijk orgaan

Toegekende bevoegdheden

1. Krediettransacties binnen de Wet FIDO gegeven kaders.
2. Schuldenregeling.
3. Budgetbeheer.
4. Verklaringen op grond van de Faillisementswet.
5. Bewindvoering en curatele op grond van de Faillisementswet.
6. Bewindvoering op grond van het Burgerlijk Wetboek.
7. Diensten in het kader van de beschikbaarheidsnuttigheid.
8. Preventie.
9. Het bevorderen van de spaarzin.
10. Harmonische en evenwichtige ontwikkeling van de onderneming.

Eigen vermogen – vreemd vermogen 01. 01

€ 1.082.200 – € 14.816.700

Eigen vermogen – vreemd vermogen 31.12

€ 1.082.900 – € 14.585.100

Coördinatie

Opdrachtgever Participatiewet Team Opdrachtgeverschap

Bestuurszetels wethouder/burgemeester

Wethouder Gerjan Teselink: Algemeen Bestuur

Planning behandeling begroting

Toezending algemene financiële en beleidsmatige kaders vóór 15 april

Begrotingskaders

Dagelijks Bestuur

Concept

Algemeen Bestuur

Definitief

Raadsleden/Collegeleden

 

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (label)
Jaarstukken 2020

Kwaliteit (toelichting)

Als gevolg van de overheidsmaatregelen om het Corona virus tegen te gaan is er een dalende tendens in het aantal aanvragen voor schuldhulpverlening. Dit ligt in lijn met de waarneming van andere kredietbanken. Landelijk gezien is er geen enkele stijging zichtbaar. Oorzaken zijn weinig face-to-face contacten met klanten, terughoudend incassobeleid, coulante opstelling woning corporaties/energieleveranciers en de steunmaatregelen van het Rijk. Een toename van het aantal aanvragen wordt later verwacht.

Binnen de Stadsbank zijn een aantal maatregelen genomen om een eventuele toename van het aantal aanvragen op te kunnen vangen, waaronder een iets hoger aantal klantmanagers dan de norm.

De instroom voor beschermingsbewind is stopgezet tot 1 oktober 2020. Voor de meerjarenbegroting 2021-2024 is rekening gehouden met een stabilisatie van de aantallen bewind.

Geld (indicator)

-

Geld (label)
Jaarstukken 2020

Geld (toelichting)

De middelen voor de Stadsbank lopen via de begroting van de SDOA. 



Toelichting

G

Kwaliteit

Als gevolg van de overheidsmaatregelen om het Corona virus tegen te gaan is er een dalende tendens in het aantal aanvragen voor schuldhulpverlening. Dit ligt in lijn met de waarneming van andere kredietbanken. Landelijk gezien is er geen enkele stijging zichtbaar. Oorzaken zijn weinig face-to-face contacten met klanten, terughoudend incassobeleid, coulante opstelling woning corporaties/energieleveranciers en de steunmaatregelen van het Rijk. Een toename van het aantal aanvragen wordt later verwacht.

Binnen de Stadsbank zijn een aantal maatregelen genomen om een eventuele toename van het aantal aanvragen op te kunnen vangen, waaronder een iets hoger aantal klantmanagers dan de norm.

De instroom voor beschermingsbewind is stopgezet tot 1 oktober 2020. Voor de meerjarenbegroting 2021-2024 is rekening gehouden met een stabilisatie van de aantallen bewind.

G

Tijd

O

Geld