Werken en ondernemen in een sterke regio
Wat speelt er?
Terug naar navigatie - Wat speelt er?- In Berkelland is het goed werken en ondernemen. Dat is echter geen vanzelfsprekendheid en vraagt permanente aandacht. Zo maakt de nieuwe N18 het nog aantrekkelijker om te ondernemen en te werken in Berkelland.
- Regionaal slaat de Achterhoek de handen ineen om zijn aantrekkelijkheid voor ondernemers en potentiële werknemers te vergroten. De Achterhoek profileert zich als smarthub Achterhoek (www.smarthub.nl) met kansen voor de Achterhoekse smart industry. Dit biedt niet alleen kansen voor de (hightech) maakindustrie, maar ook voor sectoren als agro/food, zorg en vrijetijdseconomie.
- De economische vooruitzichten zijn nog steeds goed. In verschillende sectoren is de vraag naar goedgeschoolde medewerkers zo groot dat het soms niet meer lukt om vacatures te vervullen. Toch staan er ook nog mensen aan de zijlijn zonder werk. Dat maakt extra inzet en creatief samenwerken van alle betrokken partijen noodzakelijk. De juiste mensen op de juiste plek en werk voor iedereen! Ook voor mensen die hierbij een extra steuntje nodig hebben.
Speerpunt
Terug naar navigatie - SpeerpuntPromotie van Berkelland (en de Achterhoek).
Wat gaan we daarvoor doen?
Goed vestigingsklimaat voor ondernemers.
Wat willen we bereiken?
- Een aantrekkelijk, toekomstbestendig vestigingsklimaat in Berkelland en de regio.
Wat gaan we daarvoor doen?
Vitale winkelcentra.
Wat willen we bereiken?
- Concentratie van winkels in het kernwinkelgebied.
- Toekomstbestendige centra met aantrekkingskracht.
Wat gaan we daarvoor doen?
Iedereen doet mee met werk, betaald of onbetaald.
Wat gaan we daarvoor doen?
Goed onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt.
Wat gaan we daarvoor doen?
Vrijetijdsaanbod het hele jaar door.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Ten opzichte van de vastgestelde begroting is er € 19.000 toegevoegd aan de activiteit 050.700 vanuit de activiteit 020.700 van het programma Fijn Leven omdat de kapitaallasten bij dit programma thuishoren.
Bedragen x €1.000
Exploitatie | 2019 | Primitieve Begroting 2020 | Gewijzigde begroting 2020 | Realisatie 2020 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
050.010 Onderzoek en ontwikkeling duurz. en innovatieve bedr.terr. | -444 | -390 | -390 | -263 | |
050.020 Samenwerken met Duitsland | 0 | -12 | -12 | -11 | |
050.026 Stimuleren ontwikkelingen bedrijven | -52 | -50 | -50 | -17 | |
050.028 Stimuleren maakindustrie | 0 | -20 | -5 | -2 | |
050.029 stimuleren onderzoek/ontwikkeling duurzame bedrijven | 0 | 0 | 0 | 0 | |
050.030 Ondernemersfonds | -198 | -185 | -185 | -210 | |
050.035 Compact centra (groen/blauwe parels) | -44 | -21 | -21 | -41 | |
050.040 Participatie en werkgeversbenadering | -14.491 | -15.929 | -23.451 | -22.348 | |
050.050 Verbindingen ondernemers voor participatiewet | -637 | -968 | -1.694 | -1.543 | |
050.060 Onderwijs en arbeidsmarkt | -9 | -11 | -11 | -8 | |
050.070 Vrije tijdseconomie | -478 | -249 | -369 | -348 | |
050.120 Effectief inzetten promotie | -28 | -35 | -35 | -6 | |
050.130 Revitalisering Centra | 0 | -1.000 | -1.000 | 0 | |
050.500 Loonkosten programma Werken en ondernemen in de regio | -7.916 | -7.265 | -7.265 | -7.419 | |
050.700 Rente en afschrijving programma Werken en ondernemen in de regio | -1.462 | -1.391 | -1.367 | -1.289 | |
Totaal Lasten | -25.759 | -27.526 | -35.856 | -33.504 | |
Baten | |||||
050.010 Onderzoek en ontwikkeling duurz. en innovatieve bedr.terr. | 438 | 501 | 501 | 513 | |
050.030 Ondernemersfonds | 161 | 170 | 170 | 195 | |
050.035 Compact centra (groen/blauwe parels) | 60 | 54 | 54 | 57 | |
050.040 Participatie en werkgeversbenadering | 8.030 | 8.560 | 16.935 | 16.514 | |
050.050 Verbindingen ondernemers voor participatiewet | 1.471 | 1.527 | 1.140 | 1.318 | |
050.060 Onderwijs en arbeidsmarkt | 0 | 0 | 0 | 0 | |
050.070 Vrije tijdseconomie | 271 | 2 | 147 | 199 | |
050.500 Loonkosten programma Werken en ondernemen in de regio | 233 | 0 | 0 | 840 | |
050.700 Rente en afschrijving programma Werken en ondernemen in de regio | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | 10.663 | 10.814 | 18.947 | 19.638 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -15.095 | -16.712 | -16.909 | -13.866 | |
Onttrekkingen | |||||
050.710 Reserves | 0 | 0 | 1.155 | 186 | |
Totaal Onttrekkingen | 0 | 0 | 1.155 | 186 | |
Mutaties reserves | 0 | 0 | 1.155 | 186 | |
Gerealiseerd resultaat | -15.095 | -16.712 | -15.754 | -13.680 |
Kaders die de raad heeft vastgesteld
Terug naar navigatie - Kaders die de raad heeft vastgesteld• Economische Agenda 2020-2024
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenIndicator | Eenheid | Periode | Berkelland | Nederland | Bron | Beschrijving |
---|---|---|---|---|---|---|
Functiemenging | % | 2016 | 45,6 | 52,2 | CBS BAG/LISA - bewerking ABF Research | De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen. |
2017 | 46,1 | 52,5 | ||||
2018 | 46,1 | 52,8 | ||||
2019 | 46,7 | 53,2 | ||||
Vestigingen (van bedrijven) | per 1.000 inw.15 t/m 64jr | 2016 | 140,9 | 136,5 | LISA | Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-65 jaar. |
2017 | 142,6 | 139,7 | ||||
2018 | 148,3 | 145,5 | ||||
2019 | 152 | 151,6 | ||||
Banen | per 1.000 inwoners van 15-64 jaar | 2016 | 596,8 | 752,3 | CBS Bevolkingsstatistiek / LISA - bewerking ABF Research | Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. De indicator betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar. |
2017 | 613,3 | 761,1 | ||||
2018 | 619,4 | 775,8 | ||||
2019 | 641,7 | 792,1 | ||||
Netto arbeids-participatie | % | 2016 | 65,3 | 65,8 | CBS - Arbeidsdeelname | |
2017 | 66,9 | 66,7 | ||||
2018 | 67,5 | 67,8 | ||||
2019 | 67,2 | 68,8 | ||||
Personen met een bijstands-uitkering | per 10.000 inwoners | 1e halfjaar 2016 | 205,3 | 412,8 | CBS - Participatiewet | |
2e halfjaar 2016 | 219,4 | 418,1 | ||||
1e halfjaar 2017 | 224,4 | 418,6 | ||||
2e halfjaar 2017 | 218,8 | 411,3 | ||||
1e halfjaar 2018 | 207,5 | 401,1 | ||||
2e halfjaar 2018 | 201,9 | 390,4 | ||||
1e halfjaar 2019 | 198,5 | 381,7 | ||||
2e halfjaar 2019 | 187,3 | 373,9 | ||||
2020 | 259,5 | 459,7 |