Omschrijving (toelichting)

Denk bijvoorbeeld aan gericht(er) werven en selecteren, en arbeidsmarktcommunicatie. Inzet op sociale media vraagt hierbij om specifieke aandacht.

Kwaliteit (indicator)

-

Kwaliteit (label)
Jaarstukken 2020

Kwaliteit (toelichting)

Er wordt gewerkt aan het versterken van de arbeidsmarktcommunicatie en recruitment door het aanpassen van de benadering van de arbeidsmarkt en profilering van gemeente Berkelland als werkgever. In 2020 is er aan deze doelstelling gewerkt aan de hand van 3 speerpunten. 

1. De medewerker als ambassadeur (van de organisatie en voor de specifieke vacature): samen werken we aan het imago van de gemeente Berkelland. Door de inzet van alle professionele en persoonlijke netwerken van collega’s hebben we een groter bereik. In arbeidsmarktcommunicatie bereik je het meest wanneer iedereen zich hiervoor inzet.
Doel: collega’s voelen zich betrokken bij het werven van nieuwe collega’s.

2. Uitstraling gemeente Berkelland: uitlichten van de gemeente Berkelland als werkgever. Hierbij leggen we de focus op de unieke punten van de gemeente Berkelland. De wens is om dit structureel en doorlopend te doen. We zetten Berkelland op het netvlies van (latent) werkzoekenden als interessante werkgever en bouwen aan een werkgeversimago. In een sterk concurrerende markt wordt dit steeds belangrijker.
Doel: gemeente Berkelland heeft een onderscheidend werkgeversimago.

3. Specificatie per vacature; wat nodig is voor de vacature verschilt per doelgroep. Werven is maatwerk. Dit vraagt om een eigen wervingsplan met specifieke wervingskanalen. Niet alleen de actief werkzoekende is interessant, maar ook de latente doelgroep.
Doel: we adverteren gericht en spreken de juiste kandidaten aan, hierdoor krijgen we kwalitatief en kwantitatief betere reacties op onze vacatures.

Per speerpunt zijn de volgende acties ondernomen in 2020: 
1. - Medewerkers leveren hun bijdrage aan ‘trots op Berkelland’. 
- Cursus LinkedIn aangeboden in de Mooi Werk Week.

2. - Employer value proposition (EVP): ‘trots op Berkelland’ is met de input van een diverse groep medewerkers opgesteld.
- Verhalen van medewerkers op de ‘werken bij’ website en LinkedIn zijn geplaatst. 
- Introductieprogramma nieuwe medewerker is in kaart gebracht en verbeterd.

3. - Een vragenlijst voor vacaturehouder voor wervingsprofiel is opgesteld en wordt gebruikt. 
- Format ideale vacaturetekst gespecificeerd per focusveld is opgesteld en wordt gebruikt. 
- HR-adviseurs maken gebruik van een doelgroepen dashboard. 

Arbeidsmarktcommunicatie is een doorlopend proces dat constant aandacht nodig heeft. We moeten onze medewerkers als ambassadeurs aangehaakt houden, onze doelgroepen blijven volgen en ons als werkgever blijven presenteren. Vervolgacties voor 2021 zijn onder andere  het creëren van beeldmateriaal met een fotoshoot en wervingsfilmpje (uitgesteld vanwege coronamaatregelen) en een bewustwordingscampagne in de Berkelland Academie, bijvoorbeeld een "werven en selecteren voor dummies" en het uitbreiden en deels digitaliseren van het introductieprogramma. 

Geld (indicator)

-

Geld (label)
Jaarstukken 2020

Geld (toelichting)

Bij deze activiteiten horen geen budget. 



Toelichting

G

Kwaliteit

Er wordt gewerkt aan het versterken van de arbeidsmarktcommunicatie en recruitment door het aanpassen van de benadering van de arbeidsmarkt en profilering van gemeente Berkelland als werkgever. In 2020 is er aan deze doelstelling gewerkt aan de hand van 3 speerpunten. 

1. De medewerker als ambassadeur (van de organisatie en voor de specifieke vacature): samen werken we aan het imago van de gemeente Berkelland. Door de inzet van alle professionele en persoonlijke netwerken van collega’s hebben we een groter bereik. In arbeidsmarktcommunicatie bereik je het meest wanneer iedereen zich hiervoor inzet.
Doel: collega’s voelen zich betrokken bij het werven van nieuwe collega’s.

2. Uitstraling gemeente Berkelland: uitlichten van de gemeente Berkelland als werkgever. Hierbij leggen we de focus op de unieke punten van de gemeente Berkelland. De wens is om dit structureel en doorlopend te doen. We zetten Berkelland op het netvlies van (latent) werkzoekenden als interessante werkgever en bouwen aan een werkgeversimago. In een sterk concurrerende markt wordt dit steeds belangrijker.
Doel: gemeente Berkelland heeft een onderscheidend werkgeversimago.

3. Specificatie per vacature; wat nodig is voor de vacature verschilt per doelgroep. Werven is maatwerk. Dit vraagt om een eigen wervingsplan met specifieke wervingskanalen. Niet alleen de actief werkzoekende is interessant, maar ook de latente doelgroep.
Doel: we adverteren gericht en spreken de juiste kandidaten aan, hierdoor krijgen we kwalitatief en kwantitatief betere reacties op onze vacatures.

Per speerpunt zijn de volgende acties ondernomen in 2020: 
1. - Medewerkers leveren hun bijdrage aan ‘trots op Berkelland’. 
- Cursus LinkedIn aangeboden in de Mooi Werk Week.

2. - Employer value proposition (EVP): ‘trots op Berkelland’ is met de input van een diverse groep medewerkers opgesteld.
- Verhalen van medewerkers op de ‘werken bij’ website en LinkedIn zijn geplaatst. 
- Introductieprogramma nieuwe medewerker is in kaart gebracht en verbeterd.

3. - Een vragenlijst voor vacaturehouder voor wervingsprofiel is opgesteld en wordt gebruikt. 
- Format ideale vacaturetekst gespecificeerd per focusveld is opgesteld en wordt gebruikt. 
- HR-adviseurs maken gebruik van een doelgroepen dashboard. 

Arbeidsmarktcommunicatie is een doorlopend proces dat constant aandacht nodig heeft. We moeten onze medewerkers als ambassadeurs aangehaakt houden, onze doelgroepen blijven volgen en ons als werkgever blijven presenteren. Vervolgacties voor 2021 zijn onder andere  het creëren van beeldmateriaal met een fotoshoot en wervingsfilmpje (uitgesteld vanwege coronamaatregelen) en een bewustwordingscampagne in de Berkelland Academie, bijvoorbeeld een "werven en selecteren voor dummies" en het uitbreiden en deels digitaliseren van het introductieprogramma. 

--

Tijd

-

--

Geld