Hierbij bieden wij u het jaarverslag en de jaarrekening over 2020 aan. Een financiële en beleidsverantwoording van alle activiteiten die we ons met de programmabegroting hadden voorgenomen.
Coronacrisis
Afgelopen jaar werd beheerst door de Coronacrisis. We blikken er in deze jaarrekening kort op terug, hoewel we er ook nog middenin zitten.
De coronacrisis heeft grote maatschappelijke en economische gevolgen voor Nederland en dus ook in de gemeente BerkeIland.
Financiële gevolgen corona
We hebben u in maart 2021 geïnformeerd over de financiële gevolgen van Corona. In 2020 zijn de gevolgen beperkt. We verwachten dat zich in 2021 en volgende jaren ook nog effecten zullen voordoen die een incidentele financiële bijdrage vragen. Of en in welke mate daar compensatie van het Rijk tegenover staat is nog niet duidelijk.
Voor 2020 bedroegen de kosten ruim € 9,5 miljoen. De compensatie die hier tegenover stond bedraagt ruim € 9,8 miljoen. Het overgrote deel hiervan, bijna € 8 miljoen, betreft de TOZO-regeling die wij 1 op 1 overmaken naar de SDOA. Zij voeren de regeling voor ons uit.
Dienstverlening en ambtelijke organisatie
Vooralsnog is sprake van een beperkte mate van vertragingen in de verschillende programmaplanningen. Wel hebben wij zorgen over de te lange en meer dan bovengemiddelde druk op een grote groep medewerkers. We zien dit ook terug in het oplopende ziekteverzuimpercentage. Door de omstandigheden zijn er ook productieve uren uitgevallen. In 2020 is dit beperkt gebleven tot 1% van de productiecapaciteit.
Door de coronamaatregelen is het niet mogelijk fysiek met groepen mensen af te spreken, dit bemoeilijkt de samenwerking. We benutten nu andere (digitale) manieren om samen te werken en inwoners, ondernemers en organisaties te laten participeren. Dit heeft in sommige gevallen wel tot wat vertragingen geleid.
Meer werk
De coronacrisis en de daarbij behorende maatregelen hebben op verschillende plekken voor meer werk gezorgd. Het gaat bijvoorbeeld om:
• Economische zaken: er komen heel veel signalen van ondernemers richting de gemeentelijke organisatie. Het afgelopen jaar zijn er alleen al richting team EZ zo'n 2500 contactmomenten met ondernemers geweest.
• Voormekaar: het contact met de inwoners is lastiger dan voorheen. De verwachting is dat het aantal zorgvragen met problematiek vooral na de coronacrisis zichtbaar wordt en dat dit naast de minder optimale wijze van werken een negatief effect heeft op de werkdruk bij de Voormekaar teams.
• Verkiezingen: half maart 2021 waren de Tweede Kamerverkiezingen. Deze moesten coronaproof georganiseerd worden. Dit vroeg veel meer tijd en energie van medewerkers.
• Handhaving en toezicht: de 4 BOA's hebben veel extra werk verzet ten aanzien van de handhaving van de naleving van de noodverordeningen.
• Vergunningverlening: veel inwoners hebben de coronaperiode aangegrepen om te verbouwen in en rondom het huis. We zien dan ook een toename in aanvragen van bouw- en omgevingsvergunningen.
• ICT: digitale toegankelijkheid en mobiliteit zijn essentieel voor onze huidige werkwijze. Dit vraagt veel van onze collega's van ICT. Aan de invoering van het digitaal (samen)werken is veel tijd en aandacht besteed, waardoor andere projecten in de tijd vooruit zijn geschoven.
• Onderwijs: tijdens de lockdowns waren scholen en kinderopvang gesloten. Met name in het beantwoorden van vragen hierover en het coördineren van de noodopvang is veel tijd gestoken.
• Buitendienst: doordat mensen meer thuis zijn, houden ze zich meer bezig met hun buitenruimte. We zien een toename in het aantal meldingen openbare ruimte.
Het afgelopen jaar was een jaar met veel uitdagingen. Ondanks die uitdagingen en de vertraging die hier en daar is opgelopen is ook veel bereikt. De informatie hierover leest u in het jaarverslag .