- 
			Blz. 1
		
			
			Jaarstukken 2024
		
			
	- 
			Blz. 2
		
			
			Jaarstukken 2024
		
	
 
	- 
			Blz. 3
		
			
			Programma’s
		
			
	- 
			Blz. 4
		
			
			Inleiding
		
			
	- 
			Blz. 5
		
			
			Inleiding
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 6
		
			
			Analyse resultaat
		
			
	- 
			Blz. 7
		
			
			Resultaat
		
	
 
	- 
			Blz. 8
		
			
			Saldo rekening
		
	
 
	- 
			Blz. 9
		
			
			Analyse
		
	
 
	- 
			Blz. 10
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 11
		
			
			Leeswijzer
		
			
	- 
			Blz. 12
		
			
			Financiële kaders
		
	
 
	- 
			Blz. 13
		
			
			Indeling Jaarstukken
		
	
 
	- 
			Blz. 14
		
			
			Jaarverslag
		
	
 
	- 
			Blz. 15
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 16
		
			
			Jaarrekening
		
	
 
	- 
			Blz. 17
		
			
			Lezen van tabellen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 18
		
			
			Overzicht van baten en lasten per programma
		
			
	- 
			Blz. 19
		
			
			Overzicht van baten en lasten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 20
		
			
			Onze aantrekkelijke leefomgeving
		
			
	- 
			Blz. 21
		
			
			Een aantrekkelijke, klimaatbestendige en biodiverse leefomgeving
		
	
 
	- 
			Blz. 22
		
			
			Speerpunt
		
			
	- 
			Blz. 23
		
			
			Opstellen omgevingvisie. (010.010)
		
			
	- 
			Blz. 24
		
			
			Opstellen omgevingsvisie (010.010.010)
		
	
 
	- 
			Blz. 25
		
			
			Opstellen transitieplan omgevingsplan.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 26
		
			
			Gebiedsgericht werken. (010.020)
		
			
	- 
			Blz. 27
		
			
			We gaan voortdurend met onze inwoners en organisaties in gesprek over wat er speelt in de wijken en kernen, zodat onze activiteiten daarop aansluiten. (010.020.010)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 28
		
			
			Een klimaatbestendige leefomgeving. (010.030)
		
			
	- 
			Blz. 29
		
			
			We voeren het watertakenplan uit. (010.030.030)
		
	
 
	- 
			Blz. 30
		
			
			We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen. (010.030.010)
		
	
 
	- 
			Blz. 31
		
			
			We houden integraal rekening met de gevolgen van klimaatverandering zoals (extreme) wateroverlast, droogte en hitte.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 32
		
			
			Mobiliteit. (010.040)
		
			
	- 
			Blz. 33
		
			
			We onderhouden onze infrastructuur (wegen en paden). (010.040.010)
		
	
 
	- 
			Blz. 34
		
			
			We houden Berkelland bereikbaar.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 35
		
			
			Van Afval Naar Grondstof. (010.050)
		
			
	- 
			Blz. 36
		
			
			We werken een nieuw grondstoffenplan (Van Afval naar Grondstof 2023-2027) uit in maatregelen waarbij we inzetten op zoveel mogelijk grondstofhergebruik en zo min mogelijk restafval. (010.050.010)
		
	
 
	- 
			Blz. 37
		
			
			We gaan gericht zwerfafval tegen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval. (010.050.020)
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 38
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 39
		
			
			Kaders die de raad heeft vastgesteld
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 40
		
			
			Passend wonen
		
			
	- 
			Blz. 41
		
			
			Speerpunten
		
			
	- 
			Blz. 42
		
			
			Passend wonen in Berkelland. (020.010)
		
			
	- 
			Blz. 43
		
			
			We vernieuwen en optimaliseren themabreed ons beleid en strategie. (020.010.040)
		
	
 
	- 
			Blz. 44
		
			
			We voegen nieuwe woningen toe. (020.020.040)
		
	
 
	- 
			Blz. 45
		
			
			We gebruiken onze gemeentelijke grondpositie om adaptief te kunnen programmeren. (020.010.060)
		
	
 
	- 
			Blz. 46
		
			
			We zetten voor alle doelgroepen in op goed wonen in een duurzame en toekomstbestendige bestaande woningvoorraad. (020.010.010)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 47
		
			
			We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (020.020)
		
			
	- 
			Blz. 48
		
			
			We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (020.020.030)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 49
		
			
			We werken door aan de integrale wijkontwikkeling in Neede Noordoost. (020.030)
		
			
	- 
			Blz. 50
		
			
			Wijkaanpak Neede Noord Oost
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 51
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
 
	- 
			Blz. 52
		
			
			Kaders die de raad heeft vastgesteld
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 53
		
			
			Vitaal platteland
		
			
	- 
			Blz. 54
		
			
			Een vitaal en innovatief buitengebied
		
	
 
	- 
			Blz. 55
		
			
			Speerpunt
		
			
	- 
			Blz. 56
		
			
			Een meer duurzame vorm van landbouw in Berkelland. (030.010)
		
			
	- 
			Blz. 57
		
			
			We zoeken de samenwerking met partijen als de VK-Oost, LTO en de Marke gericht op ondersteuning van agrariërs richting een meer duurzame vorm van landbouw, zoals kringlooplandbouw.
		
	
 
	- 
			Blz. 58
		
			
			We onderzoeken mogelijkheden voor stimulering van meer verbinding tussen agrariërs en inwoners. (030.010.020)
		
	
 
	- 
			Blz. 59
		
			
			We onderzoeken de mogelijkheden voor een nieuw vrijwillig kavelruil project. (030.010.030)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 60
		
			
			Toekomstbestendige (agrarische) erven. (030.040)
		
			
	- 
			Blz. 61
		
			
			We voeren het plan van aanpak voor de aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing uit. (030.040.010)
		
	
 
	- 
			Blz. 62
		
			
			We voeren het plan van aanpak voor de stimulering van de sanering van asbestdaken uit. (030.040.020)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 63
		
			
			Behoud en versterking van ons coulisselandschap en verhoging van de biodiversiteit. (030.020)
		
			
	- 
			Blz. 64
		
			
			Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschap en het behoud van landschapselementen. (030.020.010)
		
	
 
	- 
			Blz. 65
		
			
			We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader. (030.020.020)
		
	
 
	- 
			Blz. 66
		
			
			We voeren de uitvoeringsagenda van het biodiversiteitsplan uit. (030.020.030)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 67
		
			
			Het toeristisch-recreatief aanbod in Berkelland is versterkt. (030.030)
		
			
	- 
			Blz. 68
		
			
			De uitvoeringsagenda ‘Beleef het in Berkelland 2021-2024 uitvoeren. (030.030.010)
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 69
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
 
	- 
			Blz. 70
		
			
			Kaders die de raad heeft vastgesteld
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 71
		
			
			Nieuwe energie
		
			
	- 
			Blz. 72
		
			
			Speerpunt
		
			
	- 
			Blz. 73
		
			
			Innovatie en ontwikkelagenda energietransitie (040.010)
		
			
	- 
			Blz. 74
		
			
			We gaan aan de slag met de transitievisie warmte/koude. (040.010.100)
		
	
 
	- 
			Blz. 75
		
			
			We ondernemen onderzoekende proefprojecten ter verrijking van onze dienstverlening. (040.010.040)
		
	
 
	- 
			Blz. 76
		
			
			We faciliteren pilots, innovatie en andere nieuwe ontwikkelingen. (040.010.040)
		
	
 
	- 
			Blz. 77
		
			
			We werken richting een integrale aanpak die bijdraagt aan de verduurzaming van de buitengebieden.
		
	
 
	- 
			Blz. 78
		
			
			We werken data geïnformeerd en verbeteren daarmee ons vermogen om de voortgang in de aanpak van de opgave te monitoren. (040.010.070)
		
	
 
	- 
			Blz. 79
		
			
			We gebruiken strategische communicatie- en participatie instrumenten om ons beleid te klankborden met als doel het draagvlak te vergroten. (040.010.060)
		
	
 
	- 
			Blz. 80
		
			
			We onderzoeken slimme oplossingen die de door netcongestie beperkte vestigingsmogelijkheden voor bedrijven op de bedrijventerreinen verruimen. (040.010.090)
		
	
 
	- 
			Blz. 81
		
			
			We ontwikkelen een formule voor lokaal eigenaarschap van grootschalige opwek. (040.010.010)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 82
		
			
			Verduurzaming woningen. (040.060)
		
			
	- 
			Blz. 83
		
			
			We informeren inwoners bij het maken van de juiste keuzes in de verduurzaming van woningen. (040.060.050)
		
	
 
	- 
			Blz. 84
		
			
			We ondersteunen inwoners door de inzet van financieel- en energieadvies. (040.060.030)
		
	
 
	- 
			Blz. 85
		
			
			We bieden gunstige financiële producten (leningen) aan om verduurzaming voor iedereen mogelijk te maken. (040.060.023)
		
	
 
	- 
			Blz. 86
		
			
			We stimuleren het nemen van concrete energiemaatregelen door de uitgifte van subsidies (040.060.020)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 87
		
			
			Verduurzaming bedrijven. (040.020)
		
			
	- 
			Blz. 88
		
			
			We zorgen ervoor dat de Omgevingsdienst bedrijven controleert.
		
	
 
	- 
			Blz. 89
		
			
			We bieden gunstige financiële producten (leningen) aan om verduurzaming voor iedereen mogelijk te maken. (040.060.023)
		
	
 
	- 
			Blz. 90
		
			
			We zetten in op informatievoorziening en advies om bedrijven te helpen de juiste keuzes te maken in de verduurzaming. (040.020.024)
		
	
 
	- 
			Blz. 91
		
			
			We stimuleren het nemen van concrete energiemaatregelen door het beschikbaar stellen van energie-adviezen. (040.020.024)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 92
		
			
			Verduurzaming maatschappelijke instellingen. (040.040)
		
			
	- 
			Blz. 93
		
			
			We gaan door met de subsidieregeling maatschappelijke initiatieven. (040.040.040)
		
	
 
	- 
			Blz. 94
		
			
			We ondersteunen maatschappelijke instellingen en sportvereniging bij de verduurzaming van de eigen accommodatie door middel van procesbegeleiding. (040.040.010)
		
	
 
	- 
			Blz. 95
		
			
			We bieden gunstige financiële producten aan om verduurzaming voor iedereen mogelijk te maken. (040.020.020)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 96
		
			
			Gemeente als voorbeeld in de energietransitie. (040.030)
		
			
	- 
			Blz. 97
		
			
			Wij voeren de reductiemaatregelen uit vanuit de CO2 prestatieladder en monitoren deze. (040.030.030)
		
	
 
	- 
			Blz. 98
		
			
			We stappen over naar een energieleverancier die levert vanuit lokale en duurzame energiebronnen. (040.030.010)
		
	
 
	- 
			Blz. 99
		
			
			Wij adviseren over verduurzamingsmogelijkheden voor het gebouwbeheerplan en de eigen bedrijfsvoering. (040.030.020)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 100
		
			
			Regionale samenwerking in de Achterhoek. (040.050)
		
			
	- 
			Blz. 101
		
			
			We werken met andere overheden aan de regionale samenwerking voor de energietransitie. (040.050.020)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 102
		
			
			Grootschalige Opwek en Energie infrastructuur (040.070)
		
			
	- 
			Blz. 103
		
			
			We stellen het herijkte RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame Energie) beleidskader vast en begeleiden initiatiefnemers voor energie opwek. (040.070.010)
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 104
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 105
		
			
			Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 106
		
			
			Een toekomstbestendig sociaal domein
		
			
	- 
			Blz. 107
		
			
			Speerpunt
		
			
	- 
			Blz. 108
		
			
			Gelijke kansen en toegankelijkheid. (050.010)
		
			
	- 
			Blz. 109
		
			
			Wij richten ons op toegankelijkheid, kansengelijkheid en inclusie. (050.010.030)
		
	
 
	- 
			Blz. 110
		
			
			Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering. (050.010.020)
		
	
 
	- 
			Blz. 111
		
			
			We ondersteunen nieuwkomers binnen een brede sociale basis. (050.010.010)
		
	
 
	- 
			Blz. 112
		
			
			We dragen zorg voor vluchtelingen uit de regio.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 113
		
			
			Een sterke sociale basis gericht op preventie en gezondheid. (050.020)
		
			
	- 
			Blz. 114
		
			
			We ondersteunen mantelzorgers en vrijwilligers. (050.020.010)
		
	
 
	- 
			Blz. 115
		
			
			We zetten in op het welzijn en de gezondheid van onze jeugd. (050.020.020)
		
	
 
	- 
			Blz. 116
		
			
			We zetten in op het welzijn en de gezondheid van onze inwoners. (050.020.030)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 117
		
			
			Uitvoering van de WMO. (050.030)
		
			
	- 
			Blz. 118
		
			
			Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren in de samenleving. (050.030.010)
		
	
 
	- 
			Blz. 119
		
			
			We verbinden waar nodig zorg, wonen en veiligheid voor passende ondersteuning van inwoners. (050.030.030)
		
	
 
	- 
			Blz. 120
		
			
			We ontwikkelen met ZOOV een nieuw concept voor vraagafhankelijk vervoer. (050.030.020)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 121
		
			
			Uitvoering van de Jeugdwet. (050.040)
		
			
	- 
			Blz. 122
		
			
			Wij bieden onze jonge inwoners en hun ouders/verzorgers jeugdhulp. (050.040.010)
		
	
 
	- 
			Blz. 123
		
			
			Leerlingenvervoer en vraagafhankelijk jeugdvervoer zijn beschikbaar binnen onze gemeente. (050.040.030)
		
	
 
	- 
			Blz. 124
		
			
			Wij verbeteren de samenwerking tussen ouders, school, politie en hulpverleners voor het veilig en ‘zo thuis mogelijk’ opgroeien van onze jeugd. (050.040.020)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 125
		
			
			Een robuuste uitvoering en toegang. (050.500)
		
			
	- 
			Blz. 126
		
			
			Voormekaar staat voor een robuuste toegang waarin de dienstverlening aansluit bij nieuwe ontwikkelingen.
		
	
 
	- 
			Blz. 127
		
			
			Wij versterken onze regionale samenwerking en zoeken verbanden wanneer dit onze effectiviteit verbetert.
		
	
 
	- 
			Blz. 128
		
			
			We hebben oog voor de tevredenheid van onze inwoners.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 129
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 130
		
			
			Kaders die de raad heeft vastgesteld
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 131
		
			
			Sport en cultuur bewegen je!
		
			
	- 
			Blz. 132
		
			
			Speerpunt
		
			
	- 
			Blz. 133
		
			
			Sport en Cultuur dragen bij aan een sterke sociale basis. (060.010)
		
			
	- 
			Blz. 134
		
			
			We zetten combinatiefunctionarissen in (brede impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn. (060.010.100)
		
	
 
	- 
			Blz. 135
		
			
			Strategie, Beleid en Innovatie. (060.010.010)
		
	
 
	- 
			Blz. 136
		
			
			Heel Berkelland beweegt. (060.010.020)
		
	
 
	- 
			Blz. 137
		
			
			Educatie en participatie. (060.010.030)
		
	
 
	- 
			Blz. 138
		
			
			Cultureel erfgoed. (060.010.040)
		
	
 
	- 
			Blz. 139
		
			
			Taal en media. (060.010.050)
		
	
 
	- 
			Blz. 140
		
			
			Podia, muziekcultuur en amateurkunst.
		
	
 
	- 
			Blz. 141
		
			
			Buitenkunst, Vormgeving en Architectuur in de openbare ruimte.
		
	
 
	- 
			Blz. 142
		
			
			Evenementen.
		
	
 
	- 
			Blz. 143
		
			
			Project: Transformatiefonds cultuur en erfgoed.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 144
		
			
			Toekomstbestendige accommodaties. (060.020)
		
			
	- 
			Blz. 145
		
			
			Sportaccommodaties. (060.020.020)
		
	
 
	- 
			Blz. 146
		
			
			Zwembaden. (060.020.030)
		
	
 
	- 
			Blz. 147
		
			
			Culturele accommodaties. (060.020.010)
		
	
 
	- 
			Blz. 148
		
			
			Verduurzaming accommodaties.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 149
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 150
		
			
			Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 151
		
			
			Werken en leren
		
			
	- 
			Blz. 152
		
			
			Een warm welkom voor werk
		
	
 
	- 
			Blz. 153
		
			
			Speerpunt
		
			
	- 
			Blz. 154
		
			
			Goede onderwijshuisvesting en onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt. (070.010)
		
			
	- 
			Blz. 155
		
			
			We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met onder andere demografische ontwikkelingen. (070.010.020)
		
	
 
	- 
			Blz. 156
		
			
			Bewaken dat er goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 157
		
			
			Actieve deelname aan de arbeidsmarkt voor iedereen die dat kan. (070.020)
		
			
	- 
			Blz. 158
		
			
			Wij ondersteunen inwoners in re-integratie en toeleiding naar (betaald) werk. (070.020.010)
		
	
 
	- 
			Blz. 159
		
			
			Wij stimuleren inwoners om maximaal te participeren in de samenleving. (070.020.020)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 160
		
			
			Goed vestigingsklimaat voor ondernemers. (070.030)
		
			
	- 
			Blz. 161
		
			
			We voeren de economische agenda uit.
		
	
 
	- 
			Blz. 162
		
			
			We creëren voldoende fysieke ontwikkelingsmogelijkheden voor nieuwe of bestaande ondernemers.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 163
		
			
			Vitale winkelcentra. (070.040)
		
			
	- 
			Blz. 164
		
			
			Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde taskforces voor elke kern (en centrum), gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra. (070.040.020)
		
	
 
	- 
			Blz. 165
		
			
			Faciliteren van het ondernemersfonds. (070.040.010)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 166
		
			
			Promotie van Berkelland (en de Achterhoek). (070.050)
		
			
	- 
			Blz. 167
		
			
			Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken. (070.050.010)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 168
		
			
			Gerichte armoedebestrijding. (070.060)
		
			
	- 
			Blz. 169
		
			
			Wij bieden aanvullende inkomensondersteunende regelingen voor inwoners. (070.060.010)
		
	
 
	- 
			Blz. 170
		
			
			Wij investeren in de lokale aanpak schuldhulpverlening. (070.060.030)
		
	
 
	- 
			Blz. 171
		
			
			Wij werken samen binnen een dekkend netwerk met externe ketenpartners.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 172
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 173
		
			
			Kaders die de raad heeft vastgesteld
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 174
		
			
			Veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 175
		
			
			Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
		
	
 
	- 
			Blz. 176
		
			
			Speerpunt
		
			
	- 
			Blz. 177
		
			
			Veiligheid, integraal en risicobewust. (080.030)
		
			
	- 
			Blz. 178
		
			
			Doorontwikkeling Zorg en veiligheid.
		
	
 
	- 
			Blz. 179
		
			
			We stellen een uitvoeringsplan integrale veiligheid op. (080.020.010)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 180
		
			
			Crisisbeheersing. (080.020)
		
			
	- 
			Blz. 181
		
			
			We dragen bij aan de Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland. (080.020.020)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 182
		
			
			Vergunningverlening en handhaving. (080.010)
		
			
	- 
			Blz. 183
		
			
			Verdere professionalisering en digitalisering vergunningverlening. (080.010.020)
		
	
 
	- 
			Blz. 184
		
			
			Actualisering handhavingsbeleid. (080.010.010)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 185
		
			
			Ondermijning
		
			
	- 
			Blz. 186
		
			
			We blijven sterk inzetten op bewustwording met betrekking tot ondermijning.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 187
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
	- 
			Blz. 188
		
			
			Kaders die de raad heeft vastgesteld
		
	
 
	- 
			Blz. 189
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 190
		
			
			Algemeen bestuur en bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 191
		
			
			Speerpunt
		
			
	- 
			Blz. 192
		
			
			Algemeen bestuur en bedrijfsvoering.
		
			
	- 
			Blz. 193
		
			
			Bestuur. (090.010.010)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 194
		
			
			Klantgerichte dienstverlening. (090.020)
		
	
 
	- 
			Blz. 195
		
			
			Moderne bedrijfsvoering. (090.030)
		
			
	- 
			Blz. 196
		
			
			Bedrijfsvoering. (090.030.010 t/m 090.030.050)
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 197
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 198
		
			
			Overzicht van algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
		
			
	- 
			Blz. 199
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 200
		
			
			Treasury. (100.010)
		
			
	- 
			Blz. 201
		
			
			We zorgen voor voldoende liquiditeit.
		
	
 
	- 
			Blz. 202
		
			
			We beheren onze financiële middelen.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 203
		
			
			Dekkingsmiddelen. (100.020)
		
			
	- 
			Blz. 204
		
			
			We innen belastingen.
		
	
 
	- 
			Blz. 205
		
			
			We ontvangen algemene uitkering.
		
	
 
	- 
			Blz. 206
		
			
			We betalen vennnootschapsbelasting.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 207
		
			
			Kaders die de raad heeft vastgesteld
		
	
 
	- 
			Blz. 208
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 209
		
			
			Jaarrekening
		
			
	- 
			Blz. 210
		
			
			Balans per 31-12
		
			
	- 
			Blz. 211
		
			
			Balans Activa
		
	
 
	- 
			Blz. 212
		
			
			Totaal generaal Activa
		
	
 
	- 
			Blz. 213
		
			
			Balans Passiva
		
	
 
	- 
			Blz. 214
		
			
			Totaal generaal Passiva
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 215
		
			
			Overzicht van Baten en Lasten
		
			
	- 
			Blz. 216
		
			
			Overzicht van baten en lasten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 217
		
			
			Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
		
			
	- 
			Blz. 218
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 219
		
			
			Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
		
	
 
	- 
			Blz. 220
		
			
			Balans
		
	
 
	- 
			Blz. 221
		
			
			Rechtmatigheidsverantwoording
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 222
		
			
			Toelichting op de balans
		
			
	- 
			Blz. 223
		
			
			Immateriële vaste activa
		
	
 
	- 
			Blz. 224
		
			
			Verloopoverzicht immateriële vast activa
		
	
 
	- 
			Blz. 225
		
			
			Materiële vaste activa
		
	
 
	- 
			Blz. 226
		
			
			Toelichting MVA
		
	
 
	- 
			Blz. 227
		
			
			Verloopoverzicht erfpachtgronden (x 1.000)
		
	
 
	- 
			Blz. 228
		
			
			Verloopoverzicht boekwaarde investeringen met economisch nut (x €1.000)
		
	
 
	- 
			Blz. 229
		
			
			Verloopoverzicht boekwaarde investeringen met een maatschappelijk nut (x € 1.000)
		
	
 
	- 
			Blz. 230
		
			
			Financiële vaste activa
		
	
 
	- 
			Blz. 231
		
			
			Verloopoverzicht Financiële vaste activa (x € 1.000)
		
	
 
	- 
			Blz. 232
		
			
			Toelichting Fin vaste activa
		
	
 
	- 
			Blz. 233
		
			
			Voorraden
		
	
 
	- 
			Blz. 234
		
			
			Toelichting voorraden
		
	
 
	- 
			Blz. 235
		
			
			Verloopoverzicht onderhanden werk
		
	
 
	- 
			Blz. 236
		
			
			Vervolg grex
		
	
 
	- 
			Blz. 237
		
			
			Toelichting verloop onderhanden werk
		
	
 
	- 
			Blz. 238
		
			
			Uitzettingen korter dan één jaar
		
	
 
	- 
			Blz. 239
		
			
			Toelichting  Uitzettingen korter dan één jaar
		
	
 
	- 
			Blz. 240
		
			
			Drempelbedrag Schatkistbankieren
		
	
 
	- 
			Blz. 241
		
			
			Liquide middelen
		
	
 
	- 
			Blz. 242
		
			
			Overlopende activa
		
	
 
	- 
			Blz. 243
		
			
			Verloop overlopende activa
		
	
 
	- 
			Blz. 244
		
			
			Eigen Vermogen
		
	
 
	- 
			Blz. 245
		
			
			Verloopoverzicht reserves
		
	
 
	- 
			Blz. 246
		
			
			Toelichting reserves
		
	
 
	- 
			Blz. 247
		
			
			Voorzieningen
		
	
 
	- 
			Blz. 248
		
			
			Toelichting voorzieningen
		
	
 
	- 
			Blz. 249
		
			
			Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
		
	
 
	- 
			Blz. 250
		
			
			Verloopoverzicht vaste schulden
		
	
 
	- 
			Blz. 251
		
			
			Toelichting Vaste schulden > 1jr
		
	
 
	- 
			Blz. 252
		
			
			Netto vlottende schulden < 1 jaar
		
	
 
	- 
			Blz. 253
		
			
			Overlopende passiva
		
	
 
	- 
			Blz. 254
		
			
			Vooruit ontvangen bedragen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 255
		
			
			Toelichting overzicht van baten en lasten
		
			
	- 
			Blz. 256
		
			
			Korte toelichting overzicht van baten en lasten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 257
		
			
			Niet uit de balans blijkende verplichtingen
		
			
	- 
			Blz. 258
		
			
			Niet uit de balans blijkende verplichtingen
		
	
 
	- 
			Blz. 259
		
			
			Overige niet uit de balans blijkende verplichtingen
		
	
 
	- 
			Blz. 260
		
			
			Waarborgen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 261
		
			
			Begrotingsrechtmatigheid
		
			
	- 
			Blz. 262
		
			
			Begrotingsrechtmatigheid
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 263
		
			
			Rechtmatigheidsverantwoording
		
			
	- 
			Blz. 264
		
			
			Verklaring
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 265
		
			
			Incidentele baten en lasten
		
			
	- 
			Blz. 266
		
			
			Incidentele baten en lasten (bedragen x € 1.000)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 267
		
			
			Gebeurtenissen na balansdatum
		
			
	- 
			Blz. 268
		
			
			Gebeurtenissen na balansdatum
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 269
		
			
			Overzicht taakvelden
		
			
	- 
			Blz. 270
		
			
			Gerealiseerde baten en lasten per taakveld
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 271
		
			
			WNT
		
			
	- 
			Blz. 272
		
			
			Regeling bezoldingscomponenten WNT
		
	
 
	- 
			Blz. 273
		
			
			Leidinggevende topfunctionarissen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 274
		
			
			Overzicht kredieten
		
			
	- 
			Blz. 275
		
			
			Kredieten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 276
		
			
			Sisa
		
			
	- 
			Blz. 277
		
			
			Sisa
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 278
		
			
			Controleverklaring
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 279
		
			
			Bijlage 1: Verplichte beleidsindicatoren
		
			
	- 
			Blz. 280
		
			
			Toelichting
		
	
 
	- 
			Blz. 281
		
			
			Een passende woning
		
	
 
	- 
			Blz. 282
		
			
			Onze aantrekkelijke leefomgeving
		
	
 
	- 
			Blz. 283
		
			
			Een toekomstbestendig Sociaal Domein
		
	
 
	- 
			Blz. 284
		
			
			Werken en leren
		
	
 
	- 
			Blz. 285
		
			
			Nieuwe energie
		
	
 
	- 
			Blz. 286
		
			
			Sport en Cultuur bewegen je!
		
	
 
	- 
			Blz. 287
		
			
			Veiligheid
		
	
 
	- 
			Blz. 288
		
			
			Algemeen bestuur en Bedrijfsvoering
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 289
		
			
			Paragrafen
		
			
	- 
			Blz. 290
		
			
			Bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 291
		
			
			Berkelland goed georganiseerd!
		
	
 
	- 
			Blz. 292
		
			
			Trends en ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 293
		
			
			Doorontwikkeling planning en control
		
	
 
	- 
			Blz. 294
		
			
			HRM/personeelsbeleid
		
	
 
	- 
			Blz. 295
		
			
			Integriteit
		
	
 
	- 
			Blz. 296
		
			
			Arbeidsmarkt
		
	
 
	- 
			Blz. 297
		
			
			Privacy en informatieveiligheid
		
	
 
	- 
			Blz. 298
		
			
			Fiscale risico's
		
	
 
	- 
			Blz. 299
		
			
			ICT en informatievoorziening
		
	
 
	- 
			Blz. 300
		
			
			Wetgeving
		
	
 
	- 
			Blz. 301
		
			
			Rechtmatigheid
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 302
		
			
			Wet open overheid
		
			
	- 
			Blz. 303
		
			
			Wettelijk kader
		
	
 
	- 
			Blz. 304
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 305
		
			
			Grondbeleid
		
			
	- 
			Blz. 306
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 307
		
			
			Beleid
		
	
 
	- 
			Blz. 308
		
			
			Jaarverslag grondexploitatie 2024
		
	
 
	- 
			Blz. 309
		
			
			Analyse van het resultaat vóór vennootschapsbelasting
		
	
 
	- 
			Blz. 310
		
			
			Korte toelichting resultaat
		
	
 
	- 
			Blz. 311
		
			
			Waardering grondposities per einde boekjaar
		
	
 
	- 
			Blz. 312
		
			
			Toelichting 1
		
	
 
	- 
			Blz. 313
		
			
			Toelichting 2
		
	
 
	- 
			Blz. 314
		
			
			Reserves en voorzieningen ten behoeve van de grondexploitaties
		
	
 
	- 
			Blz. 315
		
			
			Risicoanalyse grondexploitaties
		
	
 
	- 
			Blz. 316
		
			
			Toelichting 3
		
	
 
	- 
			Blz. 317
		
			
			Toelichting 4
		
	
 
	- 
			Blz. 318
		
			
			Toelichting 5
		
	
 
	- 
			Blz. 319
		
			
			Korte beschouwing van de (financiële) stand van zaken van de afzonderlijke exploitaties
		
	
 
	- 
			Blz. 320
		
			
			Meerjaren perspectief grondexploitaties
		
	
 
	- 
			Blz. 321
		
			
			Toelichting 7
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 322
		
			
			Lokale heffingen
		
			
	- 
			Blz. 323
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 324
		
			
			Beleid
		
	
 
	- 
			Blz. 325
		
			
			Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen
		
	
 
	- 
			Blz. 326
		
			
			Ontwikkeling lastendruk
		
	
 
	- 
			Blz. 327
		
			
			Belastingen
		
	
 
	- 
			Blz. 328
		
			
			Toelichting belastingen
		
	
 
	- 
			Blz. 329
		
			
			Bestemmingsheffingen
		
	
 
	- 
			Blz. 330
		
			
			Afvalstoffenheffing
		
	
 
	- 
			Blz. 331
		
			
			Toelichting ASH
		
	
 
	- 
			Blz. 332
		
			
			Rioolheffing
		
	
 
	- 
			Blz. 333
		
			
			Toelichting rioolheffing
		
	
 
	- 
			Blz. 334
		
			
			Retributies/rechten
		
	
 
	- 
			Blz. 335
		
			
			Begraafrechten
		
	
 
	- 
			Blz. 336
		
			
			Marktgelden
		
	
 
	- 
			Blz. 337
		
			
			Leges
		
	
 
	- 
			Blz. 338
		
			
			Kwijtscheldingsbeleid
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 339
		
			
			Weerstandsvermogen
		
			
	- 
			Blz. 340
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 341
		
			
			Wettelijk kader
		
	
 
	- 
			Blz. 342
		
			
			Inventarisatie risico's
		
	
 
	- 
			Blz. 343
		
			
			Toelichting op tabel
		
	
 
	- 
			Blz. 344
		
			
			Inventarisatie weerstandscapaciteit
		
	
 
	- 
			Blz. 345
		
			
			Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
		
	
 
	- 
			Blz. 346
		
			
			Risicobeheersing
		
	
 
	- 
			Blz. 347
		
			
			Kengetallen financiële positie
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 348
		
			
			Verbonden partijen
		
			
	- 
			Blz. 349
		
			
			Samenwerkingspartijen
		
	
 
	- 
			Blz. 350
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 351
		
			
			Speerpunten
		
			
	- 
			Blz. 352
		
			
			Gemeenschappelijke regelingen
		
			
	- 
			Blz. 353
		
			
			8RHK ambassadeurs, Doetinchem.
		
	
 
	- 
			Blz. 354
		
			
			GGD Noord- en Oost Gelderland, Apeldoorn.
		
	
 
	- 
			Blz. 355
		
			
			Fijnder, Oost Gelre.
		
	
 
	- 
			Blz. 356
		
			
			Stadsbank Oost Nederland, Enschede.
		
	
 
	- 
			Blz. 357
		
			
			Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland, Apeldoorn.
		
	
 
	- 
			Blz. 358
		
			
			Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers (ECAL), Doetinchem.
		
	
 
	- 
			Blz. 359
		
			
			Omgevingsdienst Achterhoek, Bronckhorst.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 360
		
			
			Overige verbonden partijen
		
			
	- 
			Blz. 361
		
			
			Euregio.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 362
		
			
			Stichtingen en verenigingen
		
			
	- 
			Blz. 363
		
			
			P10.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 364
		
			
			Vennootschappen en coöperaties
		
			
	- 
			Blz. 365
		
			
			BNG Bank N.V., Den Haag.
		
	
 
	- 
			Blz. 366
		
			
			Alliander N.V., Arnhem.
		
	
 
	- 
			Blz. 367
		
			
			Vitens N.V., Zwolle.
		
	
 
	- 
			Blz. 368
		
			
			Twence B.V., Hengelo.
		
	
 
	- 
			Blz. 369
		
			
			Coöperatie Energieloket Achterhoek U.A.
		
	
 
	- 
			Blz. 370
		
			
			Gebiedsonderneming Laarberg B.V., Oost Gelre.
		
	
 
	- 
			Blz. 371
		
			
			Gebiedsonderneming Laarberg C.V., Oost Gelre.
		
	
 
	- 
			Blz. 372
		
			
			Agem Gemeentelijke Energie B.V..
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 373
		
			
			Financiering
		
			
	- 
			Blz. 374
		
			
			Financiering
		
	
 
	- 
			Blz. 375
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 376
		
			
			Renteontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 377
		
			
			Liquiditeitsontwikkeling
		
	
 
	- 
			Blz. 378
		
			
			Risicobeheer
		
	
 
	- 
			Blz. 379
		
			
			Kasgeldlimiet
		
	
 
	- 
			Blz. 380
		
			
			Renterisico
		
	
 
	- 
			Blz. 381
		
			
			Conclusie renterisiconorm
		
	
 
	- 
			Blz. 382
		
			
			Koersrisico's
		
	
 
	- 
			Blz. 383
		
			
			Kredietrisico's
		
	
 
	- 
			Blz. 384
		
			
			Liquiditeitsrisico's
		
	
 
	- 
			Blz. 385
		
			
			Valutarisico's
		
	
 
	- 
			Blz. 386
		
			
			Rentelasten en baten
		
	
 
	- 
			Blz. 387
		
			
			Rentebaten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 388
		
			
			Onderhoud kapitaalgoederen
		
			
	- 
			Blz. 389
		
			
			Onderhoud kapitaalgoederen
		
	
 
	- 
			Blz. 390
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 391
		
			
			Riolering en water
		
	
 
	- 
			Blz. 392
		
			
			Onderhouden van wegen
		
	
 
	- 
			Blz. 393
		
			
			Wegen 2
		
	
 
	- 
			Blz. 394
		
			
			Wegen 3
		
	
 
	- 
			Blz. 395
		
			
			Wegen 4
		
	
 
	- 
			Blz. 396
		
			
			Toelichting financiën wegen
		
	
 
	- 
			Blz. 397
		
			
			Openbare verlichting
		
	
 
	- 
			Blz. 398
		
			
			Groen en speelvoorzieningen
		
	
 
	- 
			Blz. 399
		
			
			Onderhoud gebouwen
		
	
 
	- 
			Blz. 400
		
			
			Gebouwen 2
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 401
		
			
			Reserves
		
			
	- 
			Blz. 402
		
			
			Wat speelt er?
		
	
 
	- 
			Blz. 403
		
			
			Overzicht reserves
		
	
 
	- 
			Blz. 404
		
			
			Algemene reserve
		
	
 
	- 
			Blz. 405
		
			
			Bestuurlijke claims
		
	
 
	- 
			Blz. 406
		
			
			Egalisatiereserve investeringen
		
	
 
	- 
			Blz. 407
		
			
			Egalisatiereserve bouwgrondexploitaties
		
	
 
	- 
			Blz. 408
		
			
			Wegen
		
	
 
	- 
			Blz. 409
		
			
			Onderwijshuisvesting
		
	
 
	- 
			Blz. 410
		
			
			Sportvastgoed
		
	
 
	- 
			Blz. 411
		
			
			Meerjarenoverzicht reserves
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 412
		
			
			Bijlagen
		
	
 
	- 
		
			
			Activiteiten
		
	
 
	- 
		
			
			Zoeken
		
	
 
	- 
		
			
			Publicatie bijlagen
		
	
 
	- 
		
			
			Contact
		
	
 
	- 
		
			
			PrivacyStatement
		
	
 
	- 
		
			
			Sitemap