Lokale heffingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Deze paragraaf geeft een overzicht van de diverse lokale heffingen en belastingen.
Na de Algemene uitkering uit het gemeentefonds vormen de lokale heffingen (belastingen, leges en rechten) de belangrijkste inkomstenbronnen van de gemeente.

 

Gemeenten zijn beperkt in de belastingen die ze mogen heffen. Deze zijn limitatief opgesomd in de wet. Naast belastingen heft de gemeente rechten (leges) voor individuele diensten aan haar inwoners. De tarieven van deze rechten dienen zo te worden gesteld dat de opbrengsten de kosten niet te boven gaan. De opbrengsten hebben een directe relatie met de kosten voor de dienstverlening (gebonden heffingen) en zijn daarmee maximaal 100% kostendekkend.

 

In deze paragraaf wordt ingegaan op de kaders, de ontwikkelingen van de verschillende belastingen en heffingen en de consequenties daarvan voor onze inwoners. Verder wordt inzicht gegeven in de kostendekkendheid van een heffing en wordt het kwijtscheldingsbeleid kort toegelicht.

Beleid

Terug naar navigatie - Beleid

Voor 2024 hebben we de volgende uitgangspunten gehanteerd voor het berekenen van de tarieven:

  • De lokale heffingen stijgen in principe niet meer dan met het inflatiepercentage. Voor 2024 hanteren we een inflatiepercentage van 2,4%.
  • Bij afvalstoffen- en rioolheffing streven wij naar 100% kostendekkendheid. Bij het berekenen van de kostendekkendheid houden we rekening met de directe kosten, de kosten van overhead en btw. Het streven naar 100% kostendekkendheid kan betekenen dat de tarieven met meer dan het inflatiepercentage stijgen.

Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen

Terug naar navigatie - Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen

Onderstaand een overzicht van de lokale heffingen.

 

Opbrengsten lokale belastingen, heffingen en retributies (x € 1.000) Realisatie 2023 2024 (vastgesteld) 2024 (na wijzigingen) Realisatie 2024 Verschil gewijzigde begroting - realisatie
Onroerendezaakbelastingen 10.522 11.191 11.391 11.470 79
Afvalstoffenheffing 3.185 3.260 3.260 3.275 15
Rioolheffing 7.132 7.540 7.540 7.284 -256
Begraafrechten 280 270 265 353 88
Leges Omgevingsvergunning 1.119 1.331 1.331 1.352 21
Reclamebelasting 212 203 203 213 10
Toeristenbelasting 684 368 448 564 116
Secretarieleges 494 501 744 947 203
Marktgelden 60 59 59 56 -3
Totaal 23.688 24.723 25.241 25.514 273

Ontwikkeling lastendruk

Terug naar navigatie - Ontwikkeling lastendruk

De belastingen en heffingen die inwoners betalen, verschillen per gemeente. Toch bestaat de behoefte om gemeenten te vergelijken. Voor het vergelijk maken we gebruik van de gegevens van de Atlas lokale heffingen van het COELO. We vergelijken de woonlasten van Berkelland met de gemiddelde van de provincie Gelderland. Onder woonlasten wordt verstaan de OZB, riool- en afvalstoffenheffing.

2021 2022 2023 2024
Huurder 1 persoonshuishouden
Gemiddelde provincie Gelderland 279 280 285 313
Gemiddelde gemeente Berkelland 193 163 225 232
Huurder meerpesoonshuishouden
Gemiddelde provincie Gelderland 370 375 376 406
Gemiddelde gemeente Berkelland 354 324 346 357
Eigenaar-bewoner 1 persoonshuishouden
Gemiddelde provincie Gelderland 724 834 860 916
Gemiddelde gemeente Berkelland 705 689 846 897
Eigenaar-bewoner meerpersoonshuishouden
Gemiddelde provincie Gelderland 808 916 940 997
Gemiddelde gemeente Berkelland 867 851 967 1.022

Belastingen

Terug naar navigatie - Belastingen

De opbrengsten van de algemene belastingen komen ten goede aan de algemene middelen van de gemeente. Dit betekent dat de opbrengsten vrij te besteden zijn. Het gaat om de onroerendezaakbelastingen, toeristenbelasting en reclamebelasting. De opbrengsten uit reclamebelasting worden overgedragen aan het ondernemersfonds.

 

Onroerendezaakbelastingen.
Onroerende zaakbelastingen (OZB) zijn de belastingen op de waarde van een woning of bedrijf. De hoogte van de OZB is afhankelijk van de waarde van de onroerende zaak. Voor de gemeente zijn het de belangrijkste vrij besteedbare gemeentelijke belastingen. Sinds 2009 zijn de tarieven van de OZB vastgesteld op een percentage van de waarde van de onroerende zaak. Dit betekent dat de tarieven mee moeten bewegen met de waardeontwikkeling van de onroerende zaak. Stijgt de waarde dan moeten de tarieven neerwaarts worden bijgesteld om de opbrengst niet meer te laten stijgen dan de inflatiecorrectie. Dit voorkomt dat bij waardestijgingen de eigenaren onevenredig worden belast. Bij waardedaling geldt het omgekeerde. 

Categorie Tarief 2023 Tarief 2024
Eigenaar woning 0,0970% 0,1041%
Gebruiker niet woning 0,1840% 0,1809%
Eigenaar niet woning 0,2351% 0,2340%

Voor 2024 komen de opbrengsten uit onroerendezaakbelastingen van € 11.470.000

 

Toeristenbelasting
Onder de naam ‘toeristenbelasting’ wordt een directe belasting geheven voor het houden van verblijf met overnachting binnen de gemeente tegen een vergoeding.
Het tarief bedraagt € 1,25 per persoon per nacht.
De opbrengst over 2024 is € 564.000

 

Reclamebelasting
Onder de naam ‘reclamebelasting’ wordt een directe belasting geheven over openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg.
We heffen reclamebelasting als dienstverlening voor de ondernemers van Berkelland. De opbrengsten van de reclamebelasting worden na aftrek van onze kosten overgedragen aan het ondernemersfonds. Vanuit dit fonds kunnen ondernemersactiviteiten financieren.
Over 2024 dragen we € 199.000 over aan het ondernemersfonds.

Bestemmingsheffingen

Terug naar navigatie - Bestemmingsheffingen

Bestemmingsheffingen zijn belastingen waarvan de opbrengsten zijn bestemd voor specifieke
voorzieningen. Onder deze categorie vallen de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Deze heffingen mogen op begrotingsbasis maximaal kostendekkend zijn.

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Afvalstoffenheffing

De afvalstoffenheffing is bedoeld om de kosten van afvalinzameling en afvalverwijdering te dekken. Wij streven naar 100% kostendekking bij de afvalstoffenheffing. De werkelijke opbrengsten zijn lager dan de lasten, waardoor het kostendekkingspercentage op 93% uitkomt. Het bedrag dat we uit de voorziening afval halen is € 229.757. Dit komt bijna exact overeen met het begrote bedrag van € 226.000. De lasten bij de inzamelcontracten voor huishoudelijk afval en kunststof zijn flink hoger dan is begroot. 

De totale begroting en realisatie bij de afvalstoffenheffing is als volgt:

2024 (vastgesteld) 2024 (na slotwijziging) Realisatie
Taakveld Afval lasten -3.161.889 -3.208.889 -3.618.774
Taakveld Afval baten 404.500 404.500 771.008
Netto lasten taakveld Afval -2.757.389 -2.804.389 -2.847.766
Toe te rekenen lasten -55.000 -55.000 -36.000
Taakveld Overhead -120.217 -120.217 -120.217
BTW (compensabel) -520.220 -520.220 -514.242
Totaal lasten -3.452.826 -3.499.826 -3.518.225
Opbrengst Afvalstoffenheffing 3.260.081 3.260.081 3.275.250
Dekking 94% 93% 93%
Mutatie egalisatievoorziening 179.397 226.397 229.757

Hieronder staan de tarieven voor 2023 en 2024.

Maatstaven 2023 2024
Basispakket 140 grijs 138,24 142,44
Basispakket 240 grijs 189,36 195,12
Verzamelcontainers 138,24 142,44

Rioolheffing

Terug naar navigatie - Rioolheffing

De gemeente heeft de zorg voor de inzameling en het transport van stedelijk afvalwater en hemelwater en de structurele nadelige gevolgen van de grondwaterstand. De kosten hiervan worden betaald uit de rioolheffing. Er is een bewuste keuze gemaakt om de heffing te splitsen in een gebruikersdeel en een eigenarendeel. De gebruiker betaalt, omdat hij of zij afvalwater op het riool loost. De eigenaar omdat de aansluiting op de riolering de gebruikswaarde van zijn pand verhoogt.

Het uitgangspunt voor de rioolheffing is 100% kostendekkende tarieven op termijn. Op basis van het watertakenplan 2019- 2023 is de inschatting gemaakt dat de tarieven de komende jaren, naast de inflatiecorrectie, jaarlijks met max. 2% extra moeten stijgen om op een kostendekkend niveau te komen.
Tekorten of overschotten op het taakveld riolering worden verrekend met de egalisatievoorziening riolering. Deze voorziening dient om tegenvallers en meevallers op te vangen en voorkomt grote schommelingen in de tarieven.

In 2024 zijn de totale lasten hoger dan de baten.

Er is € 481.000 meer uitgegeven dan binnengekomen op riolering. Er is flink meer uitgegeven op elektriciteit en gas (€ 220.000) De btw op uitgaven (met name kredieten) was hoger dan begroot (€ 220.000). De uitgaven op materiaal en revisie units gemalen Neede/Eibergen was ook hoger dan begroot (€ 50.000). Er is ruim € 230.000 minder aan rioolheffingen ontvangen dan begroot. In 2025 gaan we de opbouw van het begrote bedrag voor rioolheffing daarom nader analyseren. Het bedrag van € 481.000 wordt uit de egalisatie voorziening riolering gehaald.

2024 (vastgesteld) 2024 (na slotwijziging) Realisatie
Taakveld Riolering lasten -5.602.197 -5.399.688 -5.951.322
Taakveld riolering baten 30.000 30.000 31.919
Netto lasten taakveld riolering -5.572.197 -5.369.688 -5.919.403
Toe te rekenen lasten 36.000 36.000 36.000
Taakveld Overhead -543.058 -536.058 -486.732
BTW (compensabel) -1.175.000 -1.175.000 -1.395290
Totaal lasten -7.254.255 -7.044.746 -7.765.425
Opbrengst heffing 7.539.835 7.539.835 7.284.338
Dekking 104% 107% 94%
Mutatie egalisatievoorziening -285.580 -495.089 481.087

Hieronder staan de tarieven voor 2024.

Maatstaven 2023 2024
Eigenarendeel 210,98 217,52
0 m³ - 1000 m³ bedrag per m³ 1,28 1,32
1001 m³ - 2500 m³ bedrag per m³ 1,22 1,26
2501 m³ - 5000 m³ bedrag per m³ 1,11 1,14
2501 m³ - 5000 m³ bedrag per m³ 0,65 0,67
Maximum 60.000 60.000

Retributies/rechten

Terug naar navigatie - Retributies/rechten

Een retributie kan alleen worden geheven voor het gebruik van bezittingen, werken of inrichtingen van de gemeente, bv. begraafrechten en marktgelden, en het verlenen van diensten.
De verwachte opbrengst mag niet hoger zijn dan de kosten die met het gebruik of de dienstverlening verbonden zijn.

Begraafrechten

Terug naar navigatie - Begraafrechten

Begraafrechten worden geheven voor het gebruik van de begraafplaats en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaats. De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel voor wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt. De baten en lasten zijn hieronder opgenomen.

2024 (vastgesteld) 2024 (na slotwijziging) Realisatie
Taakveld begraafplaatsen lasten -327.193 -329.188 -360.753
Taakveld Overhead -95.200 -95.200 -95.200
Nettolasten taakveld begraafplaatsen -422.393 -424.388 -455.953
Opbrengsten begraafrechten 270.000 265.000 352.930
Taakveld begraafplaatsen baten 4.832 6.240 6.256
Totaal baten 274.832 271.240 359.186
Dekking 65% 64% 79%

Marktgelden

Terug naar navigatie - Marktgelden

Marktgelden worden geheven voor het ter beschikking stellen van een standplaats op een markt als bedoeld in de marktverordening gemeente Berkelland en voor het genot van de diensten die in verband daarmee worden verleend. 

2024 (vastgesteld) 2024 (na wijziging) Realisatie
Markten lasten -44.885 -45.720 -67.542
Markten opbrengsten 3.400 3.400 3.487
Nettolasten Markten -41.485 -42.320 -64.055
Toe te rekenen lasten -1.285 -1.285 -1.285
Taakveld overhead -24.300 -24.300 -24.771
Btw (compensabel) -6.540 -6.540 -6.540
Totaal lasten -73.610 -74.445 -96.651
Opbrengsten marktgelden 58.800 58.800 55.760
Dekking 80% 79% 58%

Leges

Terug naar navigatie - Leges

De gemeente heft leges voor het verlenen van diensten die in het individuele belang van de aanvrager van de dienst zijn. De leges dekken de kosten van de dienstverlening.
Voor bepaalde diensten zijn door het Rijk maximumtarieven vastgesteld, bv. rijbewijzen, reisdocumenten.

Hoofdstuk Onderwerp Taakveld Werkelijke lasten Werkelijke baten Dekking
Titel 1 Algemene dienstverlening
1 Burgerlijke stand Burgerzaken -69.193 70.591 102%
2 Reisdocumenten Burgerzaken -875.016 621.880 71%
3 Rijbewijzen Burgerzaken -344.902 183.081 53%
4 Verstrekkingen uit Basis Registratie Personen Burgerzaken -66.556 53.026 80%
5 Verstrekkingen uit Kiezersregister Burgerzaken
6 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens Burgerzaken
7 Bestuursstukken
8 Vastgoedinformatie Burgerzaken -24.130 57.342 238%
9 t/m 19 Diversen Openbare orde en Veiligheid -17.141 7.526 44%
Subtotaal -1.396.938 993.446 71%
Titel 2 Omgevingsvergunning Wonen en bouwen -4.606.388 1.352.323 29%
Titel 3 Dienstverlening -11.285 0 0%
Totaal -6.014.611 2.345.769 39%

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingsbeleid

Voor mensen met een minimuminkomen bestaat de mogelijkheid gehele of gedeeltelijke kwijtschelding te krijgen voor de volgende gemeentelijke belastingen:
a. OZB;
b. Reinigingsheffingen (afvalstoffenheffing);
c. Rioolheffing.
Wij verlenen gehele kwijtschelding als er aan alle voorwaarden voor kwijtschelding is voldaan. In onze gemeente hanteren wij de zogenaamde 100% kwijtscheldingsnorm. Dit betekent dat mensen met een inkomen op bijstandsniveau, zonder vermogen, altijd in aanmerking komen voor kwijtschelding.