Algemeen bestuur en bedrijfsvoering

Speerpunt

Terug naar navigatie - Speerpunt

Algemeen bestuur en bedrijfsvoering.

Terug naar navigatie - Algemeen bestuur en bedrijfsvoering.

Wat willen we bereiken?

  • In 2024 werken we door aan het verbeteren van onze dienstverlening. Dit doen we op basis van een vastgestelde visie op dienstverlening welke eind 2023 door het college is vastgesteld en begin 2024 aan de gemeenteraad is gepresenteerd. Bij deze visie is ook de impact opgenomen die het de komende jaren heeft op onze dienstverlening. 
    In 2024 geven we verdere uitvoering van de projecten die in het uitvoeringsprogramma zijn opgenomen en starten we met de initiatieven die nog niet gestart zijn. Zo zorgen we ervoor dat de servicenormen die in de visie zijn vastgesteld niet alleen in de werkprocessen worden opgenomen, maar deze daadwerkelijk ook zo goed als mogelijk worden gehaald! We monitoren dit nauwlettend om zo onze inwoners en ondernemers zo veel mogelijk op de hoogte te laten zijn hun de (aan)vraag over een product of dienst. We blijven als organisatie daarover met elkaar in gesprek en we laten in onze houding en gedrag zien dat we gaan voor een proactieve dienstverlening! 
    In de visie op dienstverlening hebben we ook aangegeven welke kanalen we bij voorkeur gebruiken voor het contact met onze inwoners en ondernemers, zoals baliebezoek, de telefoon, e-mail, de gemeentelijke website en social media. In 2024 zorgen we ervoor dat deze contactvormen op dezelfde wijze ingericht zijn zodat een inwoner of ondernemer geen verschil zal merken in de behandeling van zijn of haar (aan)vraag over een product of dienst. Oftewel: we gaan voor een uniforme werkwijze, ongeacht het kanaal wat gekozen wordt. Dit zal niet in zomaar in een paar maanden gerealiseerd zijn, maar we blijven investeren in het verbeteren van de dienstverlening en blijven hierop aanspreekbaar. 
  • We communiceren nog actiever naar onze inwoners en ondernemers hoe en wanneer we bereikbaar zijn. Bovendien blijven we onze inwoners en ondernemers bevragen of zij tevreden zijn met onze dienstverlening. We vragen dan ook wat aandacht nodig heeft om zo niet alleen onze dienstverlening continu te blijven verbeteren, maar ook om te laten zien dat we gaan voor een optimale dienstverlening!

Wat hebben we hiervoor gedaan?

Moderne bedrijfsvoering. (090.030)

Terug naar navigatie - Moderne bedrijfsvoering. (090.030)

Wat willen we bereiken?

  • In de paragraaf Bedrijfsvoering is de inhoudelijke informatie over de bedrijfsvoering opgenomen.

Wat hebben we hiervoor gedaan?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Toelichting verschillen groter dan € 250.000 tussen 2024 (primitief) en Gewijzigde begroting.

  • Activiteit 090.020.010: Burgerzaken
    Bij de bestuursrapportage 2024 en de slotwijziging zijn de lasten verhoogd met respectievelijk € 243.000 en € 68.000. Het aantal aanvragen voor nieuwe paspoorten of identiteitskaarten stijgt fors, ook wel de “paspoortpiek” genoemd. De hogere lasten betreffen extra inzet van medewerkers en hogere afdrachten aan het Rijk. De hogere lasten worden volledig gedekt door hogere baten uit ontvangen leges. 
  • Activiteit 090.030.010: Algemeen, 090.030.020: Personeel en 090.710.010 Reserves
    Bij deze activiteiten is er per saldo een nadeel van € 753.000, welke voortvloeien uit de Bestuursrapportage 2024. Dit zijn vooral toevoegingen van looncompensatie (€ 285.000) en prijsindexaties welke gedekt zijn uit de Algemene baten en lasten in programma algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien.

 

Bedragen x €1.000
Overzicht van baten en lasten per activiteit Realisatie 2023 2024 (primitief) Gewijzigde begroting Realisatie 2024
Lasten
090.010.010 Bestuur -353 -359 -403 -344
090.010.020 Ondersteuning -459 -313 -435 -376
090.020.010 Burgerzaken -201 -228 -539 -537
090.020.030 Visie op dienstverlening -108 0 -67 -48
090.030.010 Algemeen -3.217 -1.669 -4.665 -3.682
090.030.020 Personeel -1.496 -2.268 -1.694 -1.501
090.030.030 Huisvesting -750 -642 -875 -839
090.030.040 Facilitair -574 -488 -504 -537
090.030.050 ICT -2.570 -2.174 -2.352 -3.107
090.500.010 Loonkosten -12.255 -12.958 -13.241 -13.224
090.700.010 Rente en afschrijving -1.673 -1.425 -1.402 -1.542
Totaal Lasten -23.657 -22.522 -26.178 -25.738
Baten
090.010.010 Bestuur 0 0 0 215
090.020.010 Burgerzaken 513 526 829 993
090.020.020 DVO's 866 889 889 904
090.030.010 Algemeen 974 461 984 1.181
090.030.020 Personeel 14 0 50 52
090.030.040 Facilitair 0 4 4 3
090.030.050 ICT 356 123 128 463
Totaal Baten 2.722 2.003 2.883 3.811
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -20.935 -20.519 -23.295 -21.927
Onttrekkingen
090.710.010 Reserves 1.101 301 1.757 587
Totaal Onttrekkingen 1.101 301 1.757 587
Stortingen
090.710.010 Reserves -245 -60 -420 -134
Totaal Stortingen -245 -60 -420 -134
Mutaties reserves 855 241 1.337 452