Wij bieden onze jonge inwoners en hun ouders/verzorgers jeugdhulp. (050.040.010)

- We sturen op de beschikbaarheid en kwaliteit van zorg en ondersteuning binnen de Jeugdwet en Wmo door deelname aan de regionale accountteams. We gaan aan de slag met de uitkomsten van de evaluatie van de inkoop van eind 2023. Met de huidige kosten en de rijksmiddelen is het stelsel financieel onhoudbaar. We sturen daar waar mogelijk op de kosten.
- In bovenregionaal verband verwerven we de essentiële jeugdhulpfuncties.
- De landelijke hervormingsagenda jeugd is vastgesteld in 2023. Dit betekent dat er voor de Jeugdwet een scherper kader komt waar we als gemeente verantwoordelijk voor zijn en hoe we inkopen. Het vergt nog nieuwe landelijke wetgeving, maar duidelijk is dat het Voormekaar team een grotere rol krijgt. De maatschappelijke dialoog over wat we normaal vinden krijgt een landelijke impuls en er zal een groter beroep gedaan worden op de eigen kracht van jongeren en gezinnen. Dit past bij de door ons ingeslagen weg. We stellen om ons hierop voor te bereiden een implementatieplan Hervormingsagenda Jeugd op. Daarbij maken we gebruik van een landelijk ondersteuningsprogramma van de VNG.
- We geven met het regulier onderwijs invulling aan de collectieve onderwijs-jeugdhulp arrangementen.
Kwaliteit (indicator)
Ondersteuning is nadrukkelijk gericht op versterking van de eigen kracht en het benutten van het eigen netwerk. Daarmee blijft onze focus gericht op onze integrale toegang (Voormekaar en Fijnder), het resultaatgerichte werken en de samenwerking tussen voorliggende voorzieningen en zorgaanbieders. Landelijk, regionaal en lokaal wordt er gewerkt aan de uitwerking en implementatie van de Hervormingsagenda Jeugd (HVA). De Hervormingsagenda Jeugd bevat een omvangrijk pakket afspraken met als doel de jeugdzorg te verbeteren en financieel gezond te maken. Gemeenten en het rijk gaan structureel investeren in de landelijke kwaliteit en effectiviteit van jeugdhulp. Daarnaast wordt de Jeugdwet aangepast, waardoor duidelijker wordt waarvoor kinderen en ouders hulp kunnen krijgen.
Eind januari 2024 namen de Achterhoekse gemeenten het besluit om de huidige contracten voor Wmo/Jeugdhulp niet te verlengen. Dit betekent dat er inmiddels een nieuwe inkoopprocedure is gestart om ervoor te zorgen dat er vanaf 1 januari 2026 nieuwe contracten kunnen ingaan.
De gemeente Berkelland heeft zich samen met het SDA aangesloten bij de G7 Gelderse jeugdhulpregio's om de beschikbaarheid en bereikbaarheid van hoog specialistische jeugdhulp (ook wel essentiële functies genoemd) te verbeteren qua kwaliteit en nabijheid.
Landelijk zien we dat het aantal jeugdigen dat een beroep doet op zorg toeneemt. Het aantal jeugdigen met een hulpvraag voor geïndiceerde zorg stijgt binnen Berkelland op dit moment niet noemenswaardig, wel de zorgvraag qua duur en intensiteit. Er is een aantal redenen dat de kosten zijn gestegen het afgelopen jaar. Allereerst de indexering van de tarieven als gevolg van de aanpassing van de CAO's in de jeugdhulp. Daarnaast zien we dat de kosten voor hulpverleningstrajecten per jeugdige stijgen. Dit komt o.a. door de lasten van hoog complexe zorg met verblijf (HCV). Het aantal jeugdigen dat gebruik maakt van HVC is gestegen van 7 jeugdigen in 2022 naar 12 jeugdigen in 2024. De lasten per jeugdige zijn binnen deze zorgvorm dus fors gestegen. Hier is vooral de ombouw/afschaling naar kleinschalige voorzieningen debet aan. Deze zijn veel duurder dan de (grotere) groepen in traditionele instellingen, zoals JeugdzorgPlus, die worden afgebouwd of al afgebouwd zijn. Daarnaast zijn de trajecten (in de regionale inkoop) van een groot aantal jongeren dat ambulante psychiatrische hulp ontvangt niet korter geworden, eerder langer. Ook zijn de plekprijzen herijkt, hetgeen een nadelig effect heeft op de kosten, en heeft er een verrekening in de regio plaatsgevonden, die eveneens nadelig uitpakte.
Geld (indicator)
De activiteit “We bieden onze jonge inwoners en hun ouders/verzorgers jeugdhulp”, sluit met een nadeel ten opzichte van de begroting van € 938.000.
Dit ondanks het feit dat de begroting in de loop van 2024 om een aantal redenen is aangepast (verhoogd):
- Voor de doorwerking (structureel effect) van de herijking plekprijzen vanaf 1 juli 2023;
- Als gevolg van autonome stijging van de zorgvraag onder jeugdigen;
- Door incidentele nadelen die voorkomen uit de afrekening van de regionale inkoop jeugdzorg over de periode 1 juli 2022 tot en met 2023 waarvan de lasten in 2024 genomen moeten worden.
Ondanks de aanpassing van de begroting voor jeugdzorg constateren we een tekort in de jaarrekening op jeugdzorg, als gevolg van:
- Aanvullende, niet voorziene lasten uit de verrekening over de periode 1 juli 2022 tot en met 2023 (€ 204.000);
- Niet geraamde lasten uit de afrekening regionale inkoop 2024 ( € 306.000)
Daar staat tegenover dat de daadwerkelijk gerealiseerde zorg een klein voordeel laat zien ten opzichte van de begroting (€ 119.000).
Naast de regionale inkoop verstrekken we zorg in het kader van individuele overeenkomsten en zorg op basis van landelijke afspraken. Dit betreft situaties waarin de regionale inkoop niet voorziet. Met name in de tweede helft van 2024 is sprake van een toename van deze zorg en stijgen het aantal individuele overeenkomsten. Dit levert een nadeel op van € 745.000 ten opzichte van de begroting.
Naast deze nadelen constateren we dat er op het gebied van persoonsgebonden budget, respijtzorg, jeugdvervoer en jeugdbescherming een aantal voordelen zijn gerealiseerd ten opzichte van de begroting tot een bedrag van € 198.000.