We onderhouden onze infrastructuur (wegen en paden). (010.040.010)

We onderhouden onze wegen op het afgesproken onderhoudskwaliteitsniveau 'overwegend laag'. De meer doorgaande wegen en de wegen in het centrum worden onderhouden op kwaliteitsniveau ‘basis’. Voor de fietspaden is gekozen voor kwaliteitsniveau ‘hoog’.
De kosten voor wegenonderhoud en de kapitaalslasten voor investeringen in wegen nemen de komende jaren toe en we zullen daarvoor in de komende jaren middelen moeten vrijmaken in de (meerjaren) begroting, willen we ons afgesproken niveau (overwegend laag) kunnen vasthouden.
Vanaf 2023 is het structurele budget voor wegenonderhoud met € 500.000 verhoogd. Dit extra bedrag (€ 500.000) is echter ook bedoeld/wordt ingezet om (net als in 2023) de kapitaalslasten voor nieuwe investeringen in wegen (in 2024 en verder) te dekken. Het restant na aftrek van kapitaalslasten, wordt ingezet voor regulier onderhoud. Dit betekent dat dit bedrag dus met elke nieuwe investering kleiner wordt en er over enkele jaren geen dekking meer is voor nieuwe investeringen. We zijn voor het reguliere onderhoud dan weer terug bij het oorspronkelijke (lage) budget voor onderhoud.
Er is in 2024 en 2025 nog ruimte binnen bovengenoemd bedrag om de kapitaalslasten voor investeringen in nieuwe wegen te dekken. Vanaf 2025/2026 en verder zal dit budget (de toegevoegde € 500.000 in 2023) zijn opgebruikt. We staan voor grote investeringen in wegen de komende jaren. Hiervoor zal vanaf 2025/2026 en verder dekking gevonden moeten worden. Ook is structureel voldoende budget voor regulier onderhoud benodigd. Als we structureel te weinig onderhoud aan wegen uitvoeren, zullen de wegen eerder toe zijn aan een volledige reconstructie. Hierdoor zijn we op de langere termijn veel duurder uit. Om bovenstaande inzichtelijk te maken en goed keuzes te kunnen maken, ligt begin 2024 een nieuw beleidsplan wegen voor aan de gemeenteraad ter besluitvorming.
We ondersteunen de beheerders van klompenpaden. We hebben aandacht voor de positie van de oude en nieuwe N18 in Eibergen, met oog voor het onderliggende wegennet. Begin 2025 ligt een nieuw ecologisch bermbeleids- en beheerplan voor aan de gemeenteraad.
Kwaliteit (indicator)
We onderhouden onze infrastructuur op het kwaliteitsniveau ‘overwegend laag’. De onderhoudsvraag stijgt echter uit boven de beschikbare middelen. Aan het eind van 2024 is dat verschil en daarmee de onderhoudsachterstand verder gegroeid. Dit ondanks de structurele en incidentele toevoegingen aan het onderhoudsbudget. Dit geldt zowel voor de verharde wegen en paden als de on- en halfverharde wegen en paden. Het laat in 2024 door inflatiecorrectie beschikbaar gekomen extra budget voor wegenonderhoud kon in 2024 echter niet meer ingepland en dus uitgegeven worden. Dit wordt ingehaald in en structureel meegenomen vanaf 2025.
Geld (indicator)
Bij de bestuursrapportage 2024 heeft de raad besloten het resultaat van wegen te verrekenen met de reserve onderhoud wegen. Daarom is er een bedrag van € 573.000 in de reserve gestort zodat dit bedrag in 2025 kan worden besteed. Na deze verrekening resteert per saldo een tekort van € 67.000 op deze activiteit.
Dit wordt met name veroorzaakt door een tekort op openbare verlichting van € 65.000. De energielasten zijn hoger dan verwacht en de lasten van het 4e kwartaal 2023 zijn in 2024 (dus 5 kwartalen) verantwoord.