Programma Onze aantrekkelijke leefomgeving
Er zijn minder uitkeringen uit het Noaberfonds gedaan dan verwacht. Dit leidt zowel tot minder lasten als tot een lagere onttrekking aan de reserves. Het budget voor groot onderhoud aan wegen is niet volledig uitgegeven omdat nog niet al het werk dat is uitgezet is voltooid. Bij afval is er sprake van extra lasten voor de papierinzameling. Deze lasten worden gedekt uit de voorziening afval. Ook bij Riolering vallen de lasten hoger uit dan gedacht en worden deze hogere lasten gedekt uit de voorziening.
Programma Passend wonen
Er is een overschot op de grondexploitaties voor woningen. Dit is in overeenstemming met het besluit bij de bestuursrapportage toegevoegd aan de reserve bouwgrondexploitaties. Daarnaast zijn voor een tweetal projecten lasten en baten geraamd, die nog niet gerealiseerd zijn omdat de projecten nog in de voorbereidingsfase zitten.
Programma Vitaal Platteland
Dit programma kent vooral meerjarige projecten waarbij een inschatting is gemaakt van de lasten in het begrotingsjaar. De inschatting is in veel gevallen hoger dan de werkelijke uitgaven om te voorkomen dat budgetoverschrijdingen plaatsvinden. In overeenstemming met het besluit bij de bestuursrapportage worden projectgelden verrekend met de reserves.
Programma Nieuwe energie
Dit programma kent vooral meerjarige projecten waarbij een inschatting is gemaakt van de lasten in het begrotingsjaar. De inschatting is in veel gevallen hoger dan de werkelijke uitgaven om te voorkomen dat budgetoverschrijdingen plaatsvinden. In overeenstemming met het besluit bij de bestuursrapportage worden projectgelden verrekend met de reserves.
Programma Een toekomstbestendig sociaal domein
Het tekort bij de Jeugdzorg is ontstaan door een incidenteel nadelig effect uit de afrekening 2022/2023 en 2024 als gevolg van de bandbreedte.
Daarnaast was er een voordeel op de werkelijke realisatie werkelijke regionale inkoop ten opzichte van de raming.
Naast de regionale inkoop verstrekken we zorg in het kader van individuele overeenkomsten en zorg op basis van landelijke afspraken.
Dit betreft situaties waarin de regionale inkoop niet voorziet. Met name in de tweede helft van 2024 is sprake van een toename van deze zorg
en stijgen het aantal individuele overeenkomsten. Dit levert een nadeel op ten opzichte van de begroting.
Naast deze nadelen constateren we dat er op het gebied van persoonsgebonden budget, respijtzorg, jeugdvervoer en jeugdbescherming
een aantal voordelen zijn gerealiseerd ten opzichte van de begroting.
Het tekort bij de WMO is met name ontstaan bij de regionale inkoop door de afrekening 2022/2023 en 2024.
Een aanvrager van een voorziening zoals hulp in de huishouding, ondersteuning of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) is op de grond van de WMO een eigen bijdrage verschuldigd. Het CAK is het publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo) dat door de wetgever is belast met de berekening, oplegging en incasso van de eigen bijdrage. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de
verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is en daarom niet valt onder de reikwijdte van de rechtmatigheidscontrole door het college van de gemeente. Dat betekent dat door de gemeenten geen zekerheden over omvang en hoogte van de eigen bijdrage kan worden verkregen als gevolg van het niet kunnen vaststellen van de juistheid op persoonsniveau, zoals hiervoor is toegelicht. In 2024 is voor € 422.000 aan eigen bijdrage via het CAK verantwoord.
Programma Sport en cultuur bewegen je!
De lasten vallen iets lager uit als gevolg van extra lasten voor de GALA regeling. Aan de batenkant vallen huren hoger uit.
Programma Werken en leren
De lasten komen goed overeen met de ramingen. We ontvangen meer baten dan verwacht door een bijstelling van de BUIG uitkering. Deze bijstelling is benoemd in het raadsvoorstel over de 2e Bestuursrapportage van Fijnder.
Programma Veiligheid
De lasten zijn zijn iets hoger door de afrekening van het project rondom functieverandering. Hiertegenover staan ook hogere baten. Het restant van de hogere baten is het gevolg van geinde dwangsommen.
Programma Algemeen bestuur en bedrijfsvoering
De lasten vallen lager uit als gevolg van een lagere dotering aan de voorziening pensioenen wethouders en de grote hoeveelheid vacatures. Aan de batenkant belasten we volgens afspraak meer ICT kosten door aan onze partners. Ook ontvangen we meer inkomsten als gevolg van de zogenaamde paspoortpiek.
Overzicht van Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
De lasten en lasten zijn lager doordat de kosten voor het GBTwente hier geraamd zijn maar in werkelijkheid geboekt zijn op de programma's Onze aantrekkelijke leefomgeving (riool en afval) en Algemeen bestuur en bedrijfsvoering (OZB). Daarnaast ontvingen we meer algemene uitkering en rente.