Analyse resultaat

Saldo rekening

Terug naar navigatie - Saldo rekening
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 2024 (primitief) Gewijzigde begroting Realisatie 2024
010 Onze aantrekkelijke leefomgeving -9.406 -8.928 -9.544 -9.225
020 Passend wonen -4.216 -3.771 -3.769 -3.703
030 Vitaal platteland -1.421 -512 -512 -503
040 Nieuwe energie -2.291 -396 -396 -291
050 Een toekomstbestendig sociaal domein -32.616 -34.926 -38.831 -38.637
060 Sport en Cultuur -4.976 -5.104 -5.677 -5.321
070 Werken en leren -16.568 -16.862 -17.191 -16.146
080 Veiligheid -5.471 -5.746 -5.821 -5.813
090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering -20.080 -20.278 -21.957 -21.475
100 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien 102.577 98.155 109.148 109.204

Analyse

Terug naar navigatie - Analyse

Het gerealiseerde resultaat is het gevolg van de volgende ontwikkelingen:

Bedrag x € 1.000 Incidenteel (I)/Structureel (S)
Groot onderhoud gebouwen 320 I
Specifieke uitkering CDOKE 105 I
Opvang Oekraïners 510 I
Welzijn en gezondheid inwoners 439 I
Jeugd -938 I/S
Specifieke uitkering GALA 203 I
Re-integratie naar werk 1.014 I
Lonen SW-medewerkers -122 I
Omgevingsdienst Achterhoek -130 I
Wethouderspensioenen/wachtgeld 275 I
Paspoortpiek 104 I
Vergoeding detachering/ziektekosten medewerkers 184 S
Opleidingen 138 I
ICT -408 S
Rentelasten 280 I
Toeristenbelasting 110 I
Diverse verschillen < 100.000 556 I
Verwacht resultaat 5.449
Totaal 8.089

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Groot onderhoud gebouwen
Door capaciteitsproblemen is het niet gelukt het onderhoud aan gebouwen weg te zetten. Het onderhoud van 2024 gaan we zoveel als mogelijk combineren met het onderhoud van 2025.

 

Specifieke uitkering CDOKE
De bijdrage ad. € 105.000 aan het Energieloket Achterhoek is structureel opgenomen in de begroting. Vanwege de beschikbaarheid van CDOKE-middelen van het Rijk in 2024 hebben we dit structurele budget niet gebruikt.

 

Opvang Oekraïners 
De totale bestedingen zijn € 4.880.000. Dit is een voordeel van € 510.000 ten opzichte van de raming. Het resultaat is gedeeltelijk ontstaan door een voordeel uit de geraamde locatiekosten en door een voordeel van € 136.000 uit leefgeld Oekraïne.

 

Welzijn en gezondheid inwoners
Het belangrijkste voordeel komt uit de vergoeding vanuit de IZA-gelden voor de Dorpskamer van € 155.000. Deze hadden we geraamd vanuit de reserve en blijft beschikbaar. Verder bestaat het saldo van dit voordeel uit een groot hoeveelheid kleine voordelen, zoals bijvoorbeeld dekking loonkosten uit GALA-gelden.

 

Jeugd
Bij de Regionale Inkoop Jeugdzorg is het huidige tekort ontstaan door een nadeel uit de eindafrekening 2022/2023 van € 461.000, hiervan hebben we voor een bedrag van € 257.000 al rekening gehouden in de slotwijziging. Daarnaast een nadeel uit de eindafrekening 2024 van € 306.000 en een voordeel uit de realisatie ten opzichte van de raming 2024 van € 119.000. Het totale nadeel bedraagt € 391.000.

 

Voor de Zorg in Natura zien we in de tweede helft 2024 met name een stijging in de ambulante jeugdzorg van € 661.000, veroorzaakt door complexere duurdere zorg en een stijging van de individuele overeenkomsten. Bij de landelijke afspraken is een nadeel ontstaan van € 84.000 door twee cliënten. Totaal nadeel € 745.000.

 

Daar tegenover zien we een aantal kleine voordelen van totaal € 198.000. De kosten voor vraagafhankelijk vervoer zijn moeilijk te sturen. Het totale nadeel voor de Jeugdzorg komt hiermee op € 938.000.

 

Specifieke uitkering GALA combinatiefunctionarissen  
In 2024 zijn de inkomsten van de SPUK GALA niet geraamd, waardoor er een positief voordeel is ontstaan. Vanaf boekjaar 2025 wordt er wel rekening gehouden met de GALA-inkomsten.

 

Re-integratie naar werk
De definitieve BUIG (Bundeling Uitkering Inkomensvoorziening gemeenten) is € 787.000 hoger dan begroot. In de 2e bestuursrapportage van Fijnder is er sprake van een voordeel van € 51.000. Dit is op 14 januari 2025 aan de raad meegedeeld. De resultaten hieronder zitten tussen de 1e bestuursrapportage van Fijnder en de definitieve cijfers van Fijnder over 2024: € 203.000 meer uitgaven voor loonkostensubsidie, € 67.000 overschot op re-integratie, € 162.000 overschot overhead en € 42.000 overschot op de bijdrage Inkomen. Daarnaast geeft de detacheringsvergoeding een overschot van € 108.000. Het totale voordeel komt daarmee uit op € 1.014.000.

 

Lonen SW-medewerkers
Voor het in dienst hebben van SW-medewerkers ontvangen wij, tot en met 2024 van de belastingdienst, een Lage InkomensVoordeel (LIV). De werkelijke vergoeding was aanzienlijk lager dan voorgaande jaren en lager dan wij hadden geraamd. Daarnaast is de vergoeding vanuit het UWV een stuk lager dan voorgaande jaren.

 

Omgevingsdienst Achterhoek
Per saldo is er een tekort ad. €145.100 op de begrote bijdrage aan de ODA. Dit tekort wordt veroorzaakt door een voordeel ad. €104.300 op de VTH-taken en een nadeel ad. €249.400 aan specialistische adviezen.

 

Wethouderspensioenen/wachtgeld
Het voordeel op deze activiteit betreft met name de toevoeging aan de voorziening wethouders pensioenen en wethouders wachtgeld. De actuariële berekening per 31 december 2024 zorgt voor een vrijval in plaats van een dotatie aan de voorziening. Over enkele jaren worden de pensioenen van de wethouders overgedragen aan het ABP. De verwachting is dat dan meer zal moeten worden overgedragen dan wij hebben voorzien. Dit is het gevolg van het feit dat pensioenfondsen een hogere dekkingsgraad moeten hebben.

 

Paspoortpiek
We hebben uiteindelijk minder externe medewerkers nodig gehad om de paspoortpiek op te vangen. Bovendien heeft de gemeente meer leges ontvangen dan begroot.

 

Vergoeding detachering/ziektekosten medewerkers
De vergoeding die wij voor medewerkers ontvangen voor detachering, ziektekosten en loonkostensubsidie is behoudend geraamd. Het resultaat over 2024 is bovengemiddeld en leidt tot een groot voordeel.

 

Opleidingen
De opleidingskosten van medewerkers laten een voordeel zien. Voor 2023 bedroeg dit voordeel nog € 164.000. Daarmee is een stijgende trend van hogere studiekosten ingezet. De organisatieontwikkeling zal ook leiden tot meer opleidingen.

 

ICT
Het nadeel op deze activiteit bestaat enerzijds uit hogere lasten van € 755.000 en anderzijds uit hogere baten van € 335.000. De hogere lasten hebben vooral betrekking op hogere lasten voor het beheer van de ICT-infrastructuur. Hierin zitten onder andere hogere veiligheidseisen en hoge energielasten. De hogere baten ontstaat vooral door een hogere bijdrage van derden voor de verstrekte ICT-dienstverlening. De hogere lasten worden voor € 183.000 gedekt uit de reserve bedrijfsvoering. Een groot deel van de overschrijding heeft een structurele impact op de begroting van volgende jaren.

 

Rentelasten
De gemeente heeft een behoorlijke investeringsbehoefte (scholen/sporthallen/Centrumplannen/wegen/riolering). De uitvoering van veel plannen is later dan gepland. Daardoor hebben we nog steeds behoorlijk veel liquide middelen. Deze worden dagelijks weggezet bij het Rijk (schatkistbankieren). Voor het stallen van deze middelen ontvangen wij een mooie rentevergoeding. Ook het aantrekken van geldleningen was niet noodzakelijk en we hebben hier dan ook behoorlijk op bespaard.

 

Toeristenbelasting
De uiteindelijke afrekening van de toeristenbelasting voor voorgaande boekjaren is hoger uitgevallen dan we hadden begroot.

 

Saldo verschillen kleiner dan 100.000
In deze specificatie hebben we de grootste verschillen van 2024 in kaart gebracht. De jaarrekening kent meerdere afwijkingen, zowel voor- als nadelig. Per saldo hebben deze toch een behoorlijke omvang. Bij de programma's wordt nader ingegaan op deze mutaties.