-
Blz. 1
Jaarstukken 2019
-
Blz. 2
Jaarstukken 2019
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Analyse resultaat
-
Blz. 7
Analyse resultaat
-
Blz. 8
Rekening in een oogopslag
-
Blz. 9
Rekening in een oogopslag
-
Blz. 10
Leeswijzer
-
Blz. 11
Leeswijzer
-
Blz. 12
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 13
Overzicht van baten en lasten per programma
-
Blz. 14
Plezierig Wonen
-
Blz. 15
Kwalitatief goede woningvoorraad nu en in de toekomst
-
Blz. 16
Wat speelt er?
-
Blz. 17
Speerpunten
-
Blz. 18
Toekomstgerichte bestaande woningvoorraad.
-
Blz. 19
Voor meer informatie over energierenovaties in de particuliere woningvoorraad zie programma Actief met Duurzaamheid en Energie.
-
Blz. 20
We starten met een pilot integrale wijkaanpak voor transformatie van woningen en het toekomstbestendig maken van wijken.
-
Blz. 21
We werken aan een regionale woonagenda en aansluitend aan een nieuwe lokale woonagenda
-
Blz. 22
We werken aan een transformatiefonds om sloop van woningen in de toekomst te bekostigen.
-
Blz. 23
We werken met een herstructureringsfonds om nadelige gevolgen van demografische veranderingen tegen te gaan. Investeren in de openbare ruimte en bestaand vastgoed is noodzakelijk.
-
Blz. 24
We zetten de Regietafel Wonen en Zorg voort.
-
Blz. 25
We zijn samen met Kruiswerk en het Energieloket actief aan de slag met de campagne Heerlijk Thuis in Huis.
-
Blz. 26
We geven ruimte aan nieuwe woonzorginitiatieven.
-
Blz. 27
Het aantal en type woningen past bij de behoefte
-
Blz. 28
We bewaken de gemeentelijke grondexploitatie.
-
Blz. 29
We blijven ruimte bieden voor goede, innovatieve woningbouwplannen die aansluiten bij de behoefte van onze inwoners.
-
Blz. 30
We inventariseren in alle kernen in Berkelland de woonbehoefte van inwoners.
-
Blz. 31
We monitoren de toekomstige sloopopgave.
-
Blz. 32
We monitoren regionaal en lokaal de ontwikkelingen op de woningmarkt.
-
Blz. 33
We ontwikkelen een kader om woningsplitsing in het buitengebied onder voorwaarden weer toe te staan om de leefbaarheid in het buitengebied te behouden en te versterken.
-
Blz. 34
We vertalen de structuurvisies Wonen voor de 4 grote kernen in nieuwe bestemmingsplannen.
-
Blz. 35
Wat mag het kosten
-
Blz. 36
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 37
Beleidsindicatoren
-
Blz. 38
Fijn Leven
-
Blz. 39
Een toegankelijke, klimaatbestendige en kleurrijke leefomgeving
-
Blz. 40
Wat speelt er?
-
Blz. 41
Speerpunt
-
Blz. 42
Investeren in de samenleving.
-
Blz. 43
Bij projecten en activiteiten beginnen we en gaan we zoveel mogelijk uit van de samenleving.
-
Blz. 44
Samen met inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen stellen we wijkagenda’s op en voeren ze uit.
-
Blz. 45
We ondersteunen initiatieven uit wijken, buurten en kernen.
-
Blz. 46
We ontwikkelen het gebiedswethouderschap verder door.
-
Blz. 47
We verstevigen onze netwerken in wijken en kernen en hebben oog voor die groepen die nog niet zo betrokken of in beeld zijn.
-
Blz. 48
Een uitnodigende leefomgeving.
-
Blz. 49
Bij plannen en onderhoud zetten we in op het stimuleren van ‘bewegen’ in onze leefomgeving.
-
Blz. 50
We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen.
-
Blz. 51
We investeren extra in verbetering van de kwaliteit van het groen(onderhoud).
-
Blz. 52
We overleggen met inwoners en ondernemers over hun eigen (gezamenlijke) inbreng en verantwoordelijkheid bij het inrichten en onderhouden van hun/onze openbare ruimte.
-
Blz. 53
We passen waar mogelijk ecologisch beheer toe, niet alleen bij bermen, maar ook andere terreinen, zoals parken, in gemeentelijk bezit.
-
Blz. 54
We realiseren groen/-blauwe parels (aantrekkelijke plekken met groen en water) in de kernen.
-
Blz. 55
We zaaien daar waar mogelijk bermen/terreinen in met kleurrijke zaadmengsels.
-
Blz. 56
Leefomgeving aangepast aan het veranderende klimaat.
-
Blz. 57
We voeren een bewustwordingscampagne voor inwoners en bedrijven over wat zij zelf kunnen doen aan gevolgen van de klimaatverandering.
-
Blz. 58
We voeren het watertakenplan 2019-2023 uit (de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan) inclusief klimaatstresstest.
-
Blz. 59
Veilige en makkelijk berijdbare wegen en paden.
-
Blz. 60
We bepalen waar mogelijk samen met inwoners en ondernemers de (her)inrichting van onze wegen en paden.
-
Blz. 61
We investeren extra in onderhoud van wegen en paden in het buitengebied op basis van een plan van aanpak.
-
Blz. 62
We onderhouden onze infrastructuur.
-
Blz. 63
Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen.
-
Blz. 64
Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren.
-
Blz. 65
Vrijwilligersvervoer stimuleren en helpen ontwikkelen, ook in de doorontwikkeling.
-
Blz. 66
Hergebruik van grondstoffen (Van Afval Naar Grondstof)
-
Blz. 67
We nemen gerichte actie om zwerfafval terug te dringen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval.
-
Blz. 68
We werken samen met onze inwoners het nieuwe grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding (grondstofscheiding) bevorderen.
-
Blz. 69
Gemeentelijke gebouwen en scholen.
-
Blz. 70
We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met o.a. demografische ontwikkelingen.
-
Blz. 71
We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente.
-
Blz. 72
We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
-
Blz. 73
Wat mag het kosten?
-
Blz. 74
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 75
Beleidsindicatoren
-
Blz. 76
Vitaal Platteland
-
Blz. 77
Een vitaal en innovatief buitengebied
-
Blz. 78
Wat speelt er?
-
Blz. 79
Speerpunt
-
Blz. 80
Toekomstgericht ondernemen in het buitengebied
-
Blz. 81
Inzicht krijgen in de duurzaamheidsdoelen van boeren tijdens de coachingsgesprekken.
-
Blz. 82
We faciliteren initiatieven van nieuwe ondernemers in het buitengebied, we maken hierbij gebruik van een rode loper aanpak.
-
Blz. 83
We maken een nieuw bestemmingsplan buitengebied dat binnen de wettelijke mogelijkheden zoveel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkelingen.
-
Blz. 84
We onderzoeken samen met de Wageningen Universiteit de mogelijkheden van nieuwe verdienmodellen, waaronder verticale landbouw.
-
Blz. 85
We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied.
-
Blz. 86
We stellen het plussenbeleid vast in 2019.
-
Blz. 87
Mooi Landschap.
-
Blz. 88
Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschap.
-
Blz. 89
Voor meer informatie over ecologisch bermbeheer zie programma Fijn Leven.
-
Blz. 90
We gaan samen met Achterhoek Toerisme aan de slag om knelpunten in bestaande wandel- en fietsroutes op te lossen.
-
Blz. 91
We gaan samen met het Waterschap kansen voor de beleefbaarheid van het stroomgebied van de Berkel verkennen.
-
Blz. 92
We maken een plan van aanpak voor aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing.
-
Blz. 93
We maken een plan van aanpak voor een campagne en ontwikkelen instrumentarium om de asbestverwijdering te versnellen.
-
Blz. 94
We ondersteunen de mogelijkheid om een cursus Gastheer van het landschap te volgen.
-
Blz. 95
Sociaal vitaal
-
Blz. 96
De Voormekaar teams hebben extra oog voor de situatie bij agrariërs en stoppers.
-
Blz. 97
Er worden coachingsgesprekken gevoerd met agrariërs waarin ook gekeken wordt naar hun financiële situatie.
-
Blz. 98
Voor meer informatie over maatregelen om onze inwoners zo lang mogelijk thuis te laten wonen zie programma Plezierig Wonen.
-
Blz. 99
We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader.
-
Blz. 100
We ondersteunen initiatieven van inwoners uit de kleine kernen om de samenwerking tussen verenigingen te vergroten.
-
Blz. 101
Wat mag het kosten
-
Blz. 102
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 103
Zorg voor wie dat nodig heeft
-
Blz. 104
Samen denken, Samen doen
-
Blz. 105
Wat speelt er?
-
Blz. 106
Speerpunt
-
Blz. 107
Zorg zoveel mogelijk voorkomen.
-
Blz. 108
Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. Daarnaast organiseren we meer algemene voorzieningen als steunpunt in de kern/wijk.
-
Blz. 109
We stimuleren nieuwe vormen van ondersteuning, hulp en zorg. Vernieuwingen proberen wij kleinschalig uit en stellen deze bij in nauwe samenwerking met direct betrokkenen. Dit doen we in een experimentele aanpak met minder regels.
-
Blz. 110
Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura).
-
Blz. 111
De jeugd ontwikkelt zich positief.
-
Blz. 112
Integrale jeugdregie, overleg en afstemming met de maatschappelijke partners.
-
Blz. 113
We breiden de praktijkondersteuners Jeugd bij huisartsen uit.
-
Blz. 114
Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet - pgb).
-
Blz. 115
Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura).
-
Blz. 116
Iedereen doet mee in Berkelland.
-
Blz. 117
We bieden ruimte aan inwoners en professionals om in te zetten op innovatieve oplossingen voor een gezonde leefstijl. Voorbeeldinitiatieven van buurten, scholen en verenigingen krijgen extra aandacht.
-
Blz. 118
We geven samen invulling aan de algemene voorzieningen, initiatieven van inwoners, de Lokale Inclusie Agenda en het minimabeleid.
-
Blz. 119
We voeren het project ‘dementievriendelijke samenleving’ uit.
-
Blz. 120
Nieuwkomers burgeren in.
-
Blz. 121
Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering.
-
Blz. 122
Voldoende en krachtige vrijwilligers en mantelzorgers die worden gesteund waar het nodig is.
-
Blz. 123
Wij realiseren een steunpunt voor mantelzorgers waar informatie, advies en ondersteuning samen komen.
-
Blz. 124
Wat mag het kosten?
-
Blz. 125
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 126
Beleidsindicatoren
-
Blz. 127
Werken en ondernemen in een sterke regio
-
Blz. 128
Een warm welkom voor werk
-
Blz. 129
Wat speelt er?
-
Blz. 130
Speerpunt
-
Blz. 131
Promotie van Berkelland (en de Achterhoek).
-
Blz. 132
Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken.
-
Blz. 133
Goed vestigingsklimaat voor ondernemers.
-
Blz. 134
We creëren voldoende fysieke ontwikkelingsmogelijkheden voor nieuwe of bestaande ondernemers.
-
Blz. 135
We denken snel en actief mee met ondernemers. (We leggen de rode loper uit.)
-
Blz. 136
We stimuleren de ontwikkeling van duurzame en innovatieve bedrijventerreinen in samenwerking met ondernemers (in navolging op de pilot Ruurlo).
-
Blz. 137
We voeren de nieuwe economische agenda 2020-2024 uit.
-
Blz. 138
We willen een goede en veilige wegverbinding tussen bedrijventerrein ‘De Laarberg’ en de snelweg A1.
-
Blz. 139
We zetten in op meer samenwerking met Duitsland, om kansen voor ondernemers en inwoners te benutten.
-
Blz. 140
Vitale winkelcentra.
-
Blz. 141
Faciliteren van het ondernemersfonds.
-
Blz. 142
Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde task forces voor elke kern (en centrum), gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra.
-
Blz. 143
We blijven inzetten op compacte centra waarin het fijn verblijven is, onder andere door het creëren van groen/blauwe parels (zie ook programma ‘Fijn leven’).
-
Blz. 144
We pakken ‘lege/rotte’ plekken aan.
-
Blz. 145
We sluiten aan op ‘natuurlijke’ momenten van verandering.
-
Blz. 146
We spelen in op ontwikkelingen en kansen die voorbijkomen, bijvoorbeeld Museum More en de ontwikkeling van de Hambroekplas, en maken waar mogelijk verbindingen met de centra.
-
Blz. 147
Iedereen doet mee met werk, betaald of onbetaald.
-
Blz. 148
Samen met de andere gemeenten van de SDOA (Sociale Dienst Oost Achterhoek) en andere betrokken partijen creëren we een compleet, samenhangend en zo lokaal mogelijk werkaanbod voor inwoners met een achterstand tot de arbeidsmarkt.
-
Blz. 149
Samen met SDOA en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag.
-
Blz. 150
Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering)
-
Blz. 151
We gaan meer inzetten op ‘social return’: beter gebruik maken van de mogelijkheden om bij aanbestedingen bedrijven en organisaties een sociale bijdrage te laten leveren.
-
Blz. 152
We maken duurzame verbindingen met ondernemers en organisaties gericht op de inzet van kwetsbare medewerkers onder de Participatiewet.
-
Blz. 153
Goed onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt.
-
Blz. 154
Bewaken dat er een goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
-
Blz. 155
Promoten van technische beroepen.
-
Blz. 156
Vrijetijdsaanbod het hele jaar door.
-
Blz. 157
We ondersteunen (lokale en regionale) projecten onder andere voor productontwikkeling op het gebied van verblijfs- en dagrecreatie.
-
Blz. 158
We stimuleren projecten op het gebied van duurzame maatregelen en op het gebied van toegankelijkheid voor mensen met een beperking.
-
Blz. 159
Wat mag het kosten?
-
Blz. 160
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 161
Beleidsindicatoren
-
Blz. 162
Actief met duurzaamheid en energie
-
Blz. 163
Alle hens aan dek!
-
Blz. 164
Wat speelt er?
-
Blz. 165
Speerpunt
-
Blz. 166
40% energieneutraal in 2022 en in de kopgroep van de Achterhoek.
-
Blz. 167
We faciliteren Energie-initiatieven op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame energie).
-
Blz. 168
We maken een nieuw Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 en voeren dat uit.
-
Blz. 169
We ondersteunen initiatiefnemers met kennis en haalbaarheidstrajecten.
-
Blz. 170
We onderzoeken of er financiële of andere drempels zijn waar initiatiefnemers tegen aanlopen.
-
Blz. 171
We werken met andere overheden aan de regionale energiestrategie (RES).
-
Blz. 172
Van het gas af.
-
Blz. 173
We gaan aan de slag met de concrete invulling van een warmteplan.
-
Blz. 174
We inventariseren de huidige stand van zaken van het gasnet, de warmtevraag, het warmte-aanbod, de planningen van beheer en onderhoud.
-
Blz. 175
We verzamelen kennis en informatie over de toekomstige energie-infrastructuur.
-
Blz. 176
Gemeente als voorbeeld.
-
Blz. 177
We houden het vervangingsschema van ons wagenpark tegen het licht.
-
Blz. 178
We plaatsen laadpalen bij het gemeentehuis.
-
Blz. 179
We verduurzamen ons eigen vastgoed.
-
Blz. 180
Wij monitoren onze organisatie/bedrijfsvoering met de CO2 prestatieladder.
-
Blz. 181
Wij ondersteunen het gebruik van elektrische auto’s. We laten het neerzetten van een laadpunt op de openbare weg zo soepel mogelijk verlopen.
-
Blz. 182
Duurzaam inkopen en aanbesteden.
-
Blz. 183
Wat mag het kosten?
-
Blz. 184
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 185
Sport is meer!
-
Blz. 186
Een leven lang sporten en bewegen
-
Blz. 187
Wat speelt er?
-
Blz. 188
Speerpunt
-
Blz. 189
Een leven lang sport en bewegen voor iedereen.
-
Blz. 190
Via bijzondere bijstand zorgen we ervoor dat kinderen uit minima-gezinnen kunnen blijven sporten en bewegen.
-
Blz. 191
Voor volwassenen uit minima-gezinnen zijn er de regelingen gericht op meedoen waardoor zij kunnen sporten en bewegen.
-
Blz. 192
We bepalen welk structureel budget nodig is voor de vliegwielfunctie sport.
-
Blz. 193
We doen mee aan het Jeugdsportfonds Nederland.
-
Blz. 194
We faciliteren ‘Achterhoek in beweging'.
-
Blz. 195
We zetten 11,7 fte combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn.
-
Blz. 196
Toekomstbestendige verenigingen en sportinfrastructuur.
-
Blz. 197
We beheren gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties.
-
Blz. 198
We faciliteren de Sport Federatie Berkelland.
-
Blz. 199
We grijpen natuurlijke momenten aan om de gemeentelijke sportaccommodaties toekomstbestendig te maken.
-
Blz. 200
We ondersteunen de exploitatie van zwembaden en sportaccommodaties.
-
Blz. 201
We subsidiëren jeugdleden van sportverenigingen.
-
Blz. 202
We ondersteunen, adviseren en begeleiden verenigingen om toekomstbestendig te worden.
-
Blz. 203
Wat mag het kosten?
-
Blz. 204
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 205
Beleidsindicatoren
-
Blz. 206
Cultuur is van iedereen
-
Blz. 207
Cultuur beleef je in Berkelland
-
Blz. 208
Wat speelt er?
-
Blz. 209
Speerpunt
-
Blz. 210
Een samenhangende cultuurnota met uitvoeringsprogramma.
-
Blz. 211
We maken een cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma.
-
Blz. 212
We ondersteunen de (vrijwilligers van de) dorpsböke.
-
Blz. 213
We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden.
-
Blz. 214
We subsidiëren de bibliotheek Oost-Achterhoek.
-
Blz. 215
We subsidiëren de instandhouding van monumenten.
-
Blz. 216
We subsidiëren het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers (ECAL).
-
Blz. 217
We zorgen voor cultuureducatie voor ieder kind in het basisonderwijs.
-
Blz. 218
Wat mag het kosten?
-
Blz. 219
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 220
Samen veilig
-
Blz. 221
Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
-
Blz. 222
Wat speelt er?
-
Blz. 223
Speerpunt
-
Blz. 224
Een veilige woon- en leefomgeving voor alle inwoners.
-
Blz. 225
We bevorderen brandveilig wonen van niet-zelfredzamen. Daarnaast gaan we inwoners bewust maken over wat zij kunnen doen om (mogelijke) calamiteiten als gevolg van brand te voorkomen door snel en adequaat handelen.
-
Blz. 226
We vragen inwoners naar hun onveiligheidsgevoel (bijvoorbeeld via het internetpanel) en ondernemen daarop gericht actie.
-
Blz. 227
We zorgen voor passende en gerichte inzet samen met inwoners en andere betrokken partners (zoals politie, woningcorporaties, maatschappelijke instellingen, vastgoedeigenaren, uitzendbureaus en omgevingsdienst).
-
Blz. 228
Geen ruimte voor ‘ondermijning’.
-
Blz. 229
We gaan samen met het RIEC en politie aan de slag met het opstellen van een ondermijningsbeeld in onze gemeente.
-
Blz. 230
We maken kaders en richtlijnen voor de huisvesting van arbeidsmigranten en zorgen ervoor dat deze worden nageleefd, om zo negatieve aspecten van arbeidsmigratie (zoals mensenhandel, slechte woonomstandigheden en overlast) te beperken.
-
Blz. 231
We maken onze inwoners en collega’s bewust van situaties die met ondermijning te maken kunnen hebben.
-
Blz. 232
We werken nog meer samen met onze inwoners en betrokken partners door informatie uit te wisselen, verbindingen te maken en het makkelijk te maken melding te doen van mogelijke situaties van ondermijning.
-
Blz. 233
Verminderen criminaliteit in buitengebied en kernen
-
Blz. 234
We ondersteunen (onder andere met financiële middelen) het Keurmerk Veilig Ondernemen voor het hele buitengebied.
-
Blz. 235
We zetten in op intensieve gerichte daderaanpak, een gebiedsgerichte aanpak, preventie én aandacht voor het slachtoffer.
-
Blz. 236
Wat mag het kosten?
-
Blz. 237
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 238
Beleidsindicatoren
-
Blz. 239
Aan de slag met de Omgevingswet
-
Blz. 240
Een nieuwe manier van (samen)werken
-
Blz. 241
Wat speelt er?
-
Blz. 242
Speerpunt
-
Blz. 243
Concreet aan de slag met Omgevingsvisie en Omgevingsplan.
-
Blz. 244
We doen inspiratie op met voorbeelden van andere gemeenten op proces en inhoud.
-
Blz. 245
We starten in 2019 met een plan van aanpak voor de Omgevingsvisie op basis van de door de gemeenteraad bepaalde ambitie.
-
Blz. 246
Cultuur, gedrag en competenties veranderen.
-
Blz. 247
Samen met de Raadswerkgroep Omgevingswet zorgen we ervoor dat de gemeenteraad is voorbereid.
-
Blz. 248
We organiseren bijeenkomsten voor gemeentebestuur en medewerkers.
-
Blz. 249
We zorgen ervoor dat inwoners, bedrijven, partners en medewerkers op tijd geïnformeerd worden.
-
Blz. 250
Digitalisering voorbereiden
-
Blz. 251
We passen onze systemen op tijd aan afhankelijk van de voortgang van het Digitaal stelsel Omgevingswet.
-
Blz. 252
We zorgen op tijd voor afspraken over de benodigde informatie-uitwisseling en archivering tussen ketenpartners.
-
Blz. 253
Leren werken volgens de nieuwe wet.
-
Blz. 254
We richten onze werkprocessen opnieuw in.
-
Blz. 255
Wat mag het kosten?
-
Blz. 256
Financiën
-
Blz. 257
Wat speelt er?
-
Blz. 258
Speerpunt
-
Blz. 259
Financieel structureel gezonde gemeente.
-
Blz. 260
Lagere lasten voor inwoners, bedrijven en verenigingen in de periode 2019-2022.
-
Blz. 261
We beheren onze financiële middelen.
-
Blz. 262
We dragen bij aan verbonden partijen.
-
Blz. 263
We heffen andere belastingen en leges.
-
Blz. 264
We heffen Onroerende zaakbelasting.
-
Blz. 265
We ontvangen een algemene uitkering.
-
Blz. 266
We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
-
Blz. 267
We storten in en onttrekken aan reserves.
-
Blz. 268
We voeren de Wet waardering onroerende zaken uit.
-
Blz. 269
Wat mag het kosten?
-
Blz. 270
Overzicht van baten en lasten per programma
-
Blz. 271
Overzicht baten en lasten per taakveld (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 272
Overzicht Overhead (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 273
Balansen 2019 - 2022 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 274
Emu-saldi 2018 - 2020 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 275
Beleidsindicatoren
-
Blz. 276
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 277
Investeringen
-
Blz. 278
Doelstellingen
-
Blz. 279
Investeringen 2019
-
Blz. 280
Voorbereiding en uitvoering plan Nieuwboer laatste fase
-
Blz. 281
Revitalisering bedrijventerrein Jukkenbarg
-
Blz. 282
Uitvoeren klimaatscan/afkoppelkansen oudere wijken Ruurlo
-
Blz. 283
Renoveren rioolgemalen 2019
-
Blz. 284
2 Auto's voor BOA's
-
Blz. 285
Rittenregistratiesysteem
-
Blz. 286
Investeringen
-
Blz. 287
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 288
Berkelland goed georganiseerd!
-
Blz. 289
Wat speelt er?
-
Blz. 290
Speerpunt
-
Blz. 291
Gegevensbescherming.
-
Blz. 292
Voldoen aan de eisen die worden gesteld in de AVG en bescherming van persoonsgegevens.
-
Blz. 293
Voldoen aan de normen die worden gesteld in de Baseline Informatiebeveiliging.
-
Blz. 294
Een organisatie die is toegerust voor de taak die gesteld is.
-
Blz. 295
We geven de Berkellandacademie vorm.
-
Blz. 296
We zetten HR-instrumenten in om de arbeidsmarktpositie van de gemeente te verbeteren.
-
Blz. 297
We zorgen voor voldoende personeel.
-
Blz. 298
Een professionele bedrijfsvoering.
-
Blz. 299
Uitvoeren interne audits.
-
Blz. 300
Verbeteren juridische kwaliteit.
-
Blz. 301
Verminderen fiscale risico's.
-
Blz. 302
We evalueren onze dienstverlening aan derden.
-
Blz. 303
We bewaken de integriteit.
-
Blz. 304
ICT innovatie als belangrijk hulpmiddel dat leidt tot een moderne en voorspelbare dienstverlening en bedrijfsvoering.
-
Blz. 305
We doen een aantal grote technische aanpassingen, zoals de mobiele werkplek en herinrichting fysieke serveromgeving.
-
Blz. 306
We implementeren een nieuw zaaksysteem.
-
Blz. 307
We zetten experimenten data-analyse en 3D/virtualisatie door naar de beleid- en werkprocessen.
-
Blz. 308
Doelmatig en rechtmatig inkopen.
-
Blz. 309
Inrichten en bijhouden van een contractbeheerssysteem.
-
Blz. 310
Opstellen aanbestedingskalender.
-
Blz. 311
Opstellen van inkoophandboek.
-
Blz. 312
Tenderboard instellen
-
Blz. 313
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 314
Wat speelt er?
-
Blz. 315
Beleid
-
Blz. 316
Jaarverslag grondexploitatie 2019
-
Blz. 317
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 318
Lokale heffingen
-
Blz. 319
Wat speelt er?
-
Blz. 320
Kaders
-
Blz. 321
Speerpunten
-
Blz. 322
Een verantwoorde gemeentelijke belastingdruk.
-
Blz. 323
Heffen Reinigingsheffingen.
-
Blz. 324
Heffen Rioolheffing.
-
Blz. 325
Heffen van Onroerende zaakbelastingen.
-
Blz. 326
Verantwoorde tarieven voor onze dienstverlening.
-
Blz. 327
Heffen begraafrechten.
-
Blz. 328
Heffen Leges.
-
Blz. 329
Heffen marktgelden.
-
Blz. 330
Heffen Reclamebelasting.
-
Blz. 331
Heffen Toeristenbelasting.
-
Blz. 332
Kwijtschelding van belasting voor mensen met een minimuminkomen.
-
Blz. 333
Kwijtschelden gemeentelijke belastingen.
-
Blz. 334
Paragraaf Weerstandsvermogen
-
Blz. 335
Weerstandsvermogen
-
Blz. 336
Wat speelt er?
-
Blz. 337
Speerpunten
-
Blz. 338
Een weerstandvermogen dat voldoende is om de risico's op te vangen.
-
Blz. 339
Beoordelen weerstandsvermogen.
-
Blz. 340
Inventariseren risico's.
-
Blz. 341
Kengetallen financiële positie
-
Blz. 342
Paragraaf verbonden partijen
-
Blz. 343
Samenwerkingspartijen
-
Blz. 344
Speerpunten
-
Blz. 345
Goede (nuts)voorzieningen door deelnemingen.
-
Blz. 346
Aandeelhouderschap van AGEM goed uitoefenen.
-
Blz. 347
Aandeelhouderschap van Alliander N.V. goed uitoefenen.
-
Blz. 348
Aandeelhouderschap van BNG Bank goed uitoefenen.
-
Blz. 349
Aandeelhouderschap van Gebiedsonderneming Laarberg B.V. goed uitoefenen.
-
Blz. 350
Aandeelhouderschap van Gebiedsonderneming Laarberg C.V. goed uitoefenen.
-
Blz. 351
Aandeelhouderschap van Twence goed uitoefenen.
-
Blz. 352
Aandeelhouderschap van Vitens N.V. goed uitoefenen.
-
Blz. 353
Goede dienstverlening door samenwerking in gemeenschappelijke regelingen.
-
Blz. 354
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers.
-
Blz. 355
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling GGD Noord- en Oost Gelderland.
-
Blz. 356
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Achterhoek.
-
Blz. 357
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Crematoria Twente.
-
Blz. 358
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Achterhoek en Liemers.
-
Blz. 359
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek.
-
Blz. 360
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Sociale Dienst Oost Achterhoek.
-
Blz. 361
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Stadsbank Oost Nederland.
-
Blz. 362
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland.
-
Blz. 363
Goede samenwerking door samenwerking met overige partijen.
-
Blz. 364
Deelnemen in het Openbaar Lichaam vuilverwerking Noord Oost Achterhoek.
-
Blz. 365
Deelnemen in het samenwerkingsverband Bestuurlijke Begeleidingsgroep Beekvliet - Stelkampsveld.
-
Blz. 366
Deelnemen in het samenwerkingsverband Euregio.
-
Blz. 367
Deelnemen in het samenwerkingsverband Leisurelands.
-
Blz. 368
Deelnemen in het samenwerkingsverband N18.
-
Blz. 369
Deelnemen in het samenwerkingsverband NUVAL Platform.
-
Blz. 370
Deelnemen in het samenwerkingsverband P10.
-
Blz. 371
Deelnemen in het samenwerkingsverband Stichting Achterhoek Toerisme.
-
Blz. 372
Deelnemen in het samenwerkingsverband Stichting Hambroek.
-
Blz. 373
Deelnemen in het samenwerkingsverband ZOOV.
-
Blz. 374
Goede dienstverlening door andere partijen.
-
Blz. 375
Afspraken maken over dienstverlening met het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT).
-
Blz. 376
Paragraaf Financiering
-
Blz. 377
Financiering
-
Blz. 378
Wat speelt er?
-
Blz. 379
Speerpunten
-
Blz. 380
Beperken van de risico's op het te lenen en uit te lenen geld.
-
Blz. 381
Beoordelen koersrisico.
-
Blz. 382
Beoordelen renterisico.
-
Blz. 383
Beoordelen uitstaande leningen.
-
Blz. 384
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 385
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 386
Wat speelt er?
-
Blz. 387
Speerpunten
-
Blz. 388
Een verantwoord beheer van onze kapitaalgoederen.
-
Blz. 389
Onderhouden gebouwen.
-
Blz. 390
Onderhouden groen.
-
Blz. 391
Onderhouden van riolering
-
Blz. 392
Onderhouden van wegen.
-
Blz. 393
Paragraaf Reserves
-
Blz. 394
Wat speelt er?
-
Blz. 395
Overzicht reserves
-
Blz. 396
Algemene reserve
-
Blz. 397
Bestuurlijke claims
-
Blz. 398
Egalisatiereserve afval
-
Blz. 399
Egalisatiereserve investeringen
-
Blz. 400
Egalisatiereserve bouwgrondexploitaties
-
Blz. 401
Inkomensreserve
-
Blz. 402
Onderwijshuisvesting
-
Blz. 403
Wegen
-
Blz. 404
Herstructurering
-
Blz. 405
Nadelen decentralisaties
-
Blz. 406
Hameland
-
Blz. 407
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 408
Jaarrekening
-
Blz. 409
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 410
Balans per 31 december 2019
-
Blz. 411
Toelichting op de balans
-
Blz. 412
Vaste Activa
-
Blz. 413
Voorraden
-
Blz. 414
Uitzettingen met een duur korter dan 1 jaar
-
Blz. 415
Liquide middelen
-
Blz. 416
Overlopende activa
-
Blz. 417
Reserves
-
Blz. 418
Voorzieningen
-
Blz. 419
Vaste schulden met een looptijd langer dan 1 jaar
-
Blz. 420
Vlottende Schulden
-
Blz. 421
Overlopende passiva
-
Blz. 422
Analyse resultaat
-
Blz. 423
Bestemming resultaat
-
Blz. 424
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 425
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 426
Baten lasten per taakveld
-
Blz. 427
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
-
Blz. 428
SISA verantwoording
-
Blz. 429
Activa
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap