Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2019
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2019
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Inleiding
        1. Blz. 5 Inleiding
      2. Blz. 6 Analyse resultaat
        1. Blz. 7 Analyse resultaat
      3. Blz. 8 Rekening in een oogopslag
        1. Blz. 9 Rekening in een oogopslag
      4. Blz. 10 Leeswijzer
        1. Blz. 11 Leeswijzer
      5. Blz. 12 Overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 13 Overzicht van baten en lasten per programma
      6. Blz. 14 Plezierig Wonen
        1. Blz. 15 Kwalitatief goede woningvoorraad nu en in de toekomst
        2. Blz. 16 Wat speelt er?
        3. Blz. 17 Speerpunten
          1. Blz. 18 Toekomstgerichte bestaande woningvoorraad.
            1. Blz. 19 Voor meer informatie over energierenovaties in de particuliere woningvoorraad zie programma Actief met Duurzaamheid en Energie.
            2. Blz. 20 We starten met een pilot integrale wijkaanpak voor transformatie van woningen en het toekomstbestendig maken van wijken.
            3. Blz. 21 We werken aan een regionale woonagenda en aansluitend aan een nieuwe lokale woonagenda
            4. Blz. 22 We werken aan een transformatiefonds om sloop van woningen in de toekomst te bekostigen.
            5. Blz. 23 We werken met een herstructureringsfonds om nadelige gevolgen van demografische veranderingen tegen te gaan. Investeren in de openbare ruimte en bestaand vastgoed is noodzakelijk.
            6. Blz. 24 We zetten de Regietafel Wonen en Zorg voort.
            7. Blz. 25 We zijn samen met Kruiswerk en het Energieloket actief aan de slag met de campagne Heerlijk Thuis in Huis.
            8. Blz. 26 We geven ruimte aan nieuwe woonzorginitiatieven.
          2. Blz. 27 Het aantal en type woningen past bij de behoefte
            1. Blz. 28 We bewaken de gemeentelijke grondexploitatie.
            2. Blz. 29 We blijven ruimte bieden voor goede, innovatieve woningbouwplannen die aansluiten bij de behoefte van onze inwoners.
            3. Blz. 30 We inventariseren in alle kernen in Berkelland de woonbehoefte van inwoners.
            4. Blz. 31 We monitoren de toekomstige sloopopgave.
            5. Blz. 32 We monitoren regionaal en lokaal de ontwikkelingen op de woningmarkt.
            6. Blz. 33 We ontwikkelen een kader om woningsplitsing in het buitengebied onder voorwaarden weer toe te staan om de leefbaarheid in het buitengebied te behouden en te versterken.
            7. Blz. 34 We vertalen de structuurvisies Wonen voor de 4 grote kernen in nieuwe bestemmingsplannen.
        4. Blz. 35 Wat mag het kosten
        5. Blz. 36 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 37 Beleidsindicatoren
      7. Blz. 38 Fijn Leven
        1. Blz. 39 Een toegankelijke, klimaatbestendige en kleurrijke leefomgeving
        2. Blz. 40 Wat speelt er?
        3. Blz. 41 Speerpunt
          1. Blz. 42 Investeren in de samenleving.
            1. Blz. 43 Bij projecten en activiteiten beginnen we en gaan we zoveel mogelijk uit van de samenleving.
            2. Blz. 44 Samen met inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen stellen we wijkagenda’s op en voeren ze uit.
            3. Blz. 45 We ondersteunen initiatieven uit wijken, buurten en kernen.
            4. Blz. 46 We ontwikkelen het gebiedswethouderschap verder door.
            5. Blz. 47 We verstevigen onze netwerken in wijken en kernen en hebben oog voor die groepen die nog niet zo betrokken of in beeld zijn.
          2. Blz. 48 Een uitnodigende leefomgeving.
            1. Blz. 49 Bij plannen en onderhoud zetten we in op het stimuleren van ‘bewegen’ in onze leefomgeving.
            2. Blz. 50 We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen.
            3. Blz. 51 We investeren extra in verbetering van de kwaliteit van het groen(onderhoud).
            4. Blz. 52 We overleggen met inwoners en ondernemers over hun eigen (gezamenlijke) inbreng en verantwoordelijkheid bij het inrichten en onderhouden van hun/onze openbare ruimte.
            5. Blz. 53 We passen waar mogelijk ecologisch beheer toe, niet alleen bij bermen, maar ook andere terreinen, zoals parken, in gemeentelijk bezit.
            6. Blz. 54 We realiseren groen/-blauwe parels (aantrekkelijke plekken met groen en water) in de kernen.
            7. Blz. 55 We zaaien daar waar mogelijk bermen/terreinen in met kleurrijke zaadmengsels.
          3. Blz. 56 Leefomgeving aangepast aan het veranderende klimaat.
            1. Blz. 57 We voeren een bewustwordingscampagne voor inwoners en bedrijven over wat zij zelf kunnen doen aan gevolgen van de klimaatverandering.
            2. Blz. 58 We voeren het watertakenplan 2019-2023 uit (de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan) inclusief klimaatstresstest.
          4. Blz. 59 Veilige en makkelijk berijdbare wegen en paden.
            1. Blz. 60 We bepalen waar mogelijk samen met inwoners en ondernemers de (her)inrichting van onze wegen en paden.
            2. Blz. 61 We investeren extra in onderhoud van wegen en paden in het buitengebied op basis van een plan van aanpak.
            3. Blz. 62 We onderhouden onze infrastructuur.
          5. Blz. 63 Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen.
            1. Blz. 64 Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren.
            2. Blz. 65 Vrijwilligersvervoer stimuleren en helpen ontwikkelen, ook in de doorontwikkeling.
          6. Blz. 66 Hergebruik van grondstoffen (Van Afval Naar Grondstof)
            1. Blz. 67 We nemen gerichte actie om zwerfafval terug te dringen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval.
            2. Blz. 68 We werken samen met onze inwoners het nieuwe grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding (grondstofscheiding) bevorderen.
          7. Blz. 69 Gemeentelijke gebouwen en scholen.
            1. Blz. 70 We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met o.a. demografische ontwikkelingen.
            2. Blz. 71 We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente.
            3. Blz. 72 We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
        4. Blz. 73 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 74 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 75 Beleidsindicatoren
      8. Blz. 76 Vitaal Platteland
        1. Blz. 77 Een vitaal en innovatief buitengebied
        2. Blz. 78 Wat speelt er?
        3. Blz. 79 Speerpunt
          1. Blz. 80 Toekomstgericht ondernemen in het buitengebied
            1. Blz. 81 Inzicht krijgen in de duurzaamheidsdoelen van boeren tijdens de coachingsgesprekken.
            2. Blz. 82 We faciliteren initiatieven van nieuwe ondernemers in het buitengebied, we maken hierbij gebruik van een rode loper aanpak.
            3. Blz. 83 We maken een nieuw bestemmingsplan buitengebied dat binnen de wettelijke mogelijkheden zoveel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkelingen.
            4. Blz. 84 We onderzoeken samen met de Wageningen Universiteit de mogelijkheden van nieuwe verdienmodellen, waaronder verticale landbouw.
            5. Blz. 85 We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied.
            6. Blz. 86 We stellen het plussenbeleid vast in 2019.
          2. Blz. 87 Mooi Landschap.
            1. Blz. 88 Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschap.
            2. Blz. 89 Voor meer informatie over ecologisch bermbeheer zie programma Fijn Leven.
            3. Blz. 90 We gaan samen met Achterhoek Toerisme aan de slag om knelpunten in bestaande wandel- en fietsroutes op te lossen.
            4. Blz. 91 We gaan samen met het Waterschap kansen voor de beleefbaarheid van het stroomgebied van de Berkel verkennen.
            5. Blz. 92 We maken een plan van aanpak voor aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing.
            6. Blz. 93 We maken een plan van aanpak voor een campagne en ontwikkelen instrumentarium om de asbestverwijdering te versnellen.
            7. Blz. 94 We ondersteunen de mogelijkheid om een cursus Gastheer van het landschap te volgen.
          3. Blz. 95 Sociaal vitaal
            1. Blz. 96 De Voormekaar teams hebben extra oog voor de situatie bij agrariërs en stoppers.
            2. Blz. 97 Er worden coachingsgesprekken gevoerd met agrariërs waarin ook gekeken wordt naar hun financiële situatie.
            3. Blz. 98 Voor meer informatie over maatregelen om onze inwoners zo lang mogelijk thuis te laten wonen zie programma Plezierig Wonen.
            4. Blz. 99 We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader.
            5. Blz. 100 We ondersteunen initiatieven van inwoners uit de kleine kernen om de samenwerking tussen verenigingen te vergroten.
        4. Blz. 101 Wat mag het kosten
        5. Blz. 102 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      9. Blz. 103 Zorg voor wie dat nodig heeft
        1. Blz. 104 Samen denken, Samen doen
        2. Blz. 105 Wat speelt er?
        3. Blz. 106 Speerpunt
          1. Blz. 107 Zorg zoveel mogelijk voorkomen.
            1. Blz. 108 Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. Daarnaast organiseren we meer algemene voorzieningen als steunpunt in de kern/wijk.
            2. Blz. 109 We stimuleren nieuwe vormen van ondersteuning, hulp en zorg. Vernieuwingen proberen wij kleinschalig uit en stellen deze bij in nauwe samenwerking met direct betrokkenen. Dit doen we in een experimentele aanpak met minder regels.
            3. Blz. 110 Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura).
          2. Blz. 111 De jeugd ontwikkelt zich positief.
            1. Blz. 112 Integrale jeugdregie, overleg en afstemming met de maatschappelijke partners.
            2. Blz. 113 We breiden de praktijkondersteuners Jeugd bij huisartsen uit.
            3. Blz. 114 Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet - pgb).
            4. Blz. 115 Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura).
          3. Blz. 116 Iedereen doet mee in Berkelland.
            1. Blz. 117 We bieden ruimte aan inwoners en professionals om in te zetten op innovatieve oplossingen voor een gezonde leefstijl. Voorbeeldinitiatieven van buurten, scholen en verenigingen krijgen extra aandacht.
            2. Blz. 118 We geven samen invulling aan de algemene voorzieningen, initiatieven van inwoners, de Lokale Inclusie Agenda en het minimabeleid.
            3. Blz. 119 We voeren het project ‘dementievriendelijke samenleving’ uit.
          4. Blz. 120 Nieuwkomers burgeren in.
            1. Blz. 121 Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering.
          5. Blz. 122 Voldoende en krachtige vrijwilligers en mantelzorgers die worden gesteund waar het nodig is.
            1. Blz. 123 Wij realiseren een steunpunt voor mantelzorgers waar informatie, advies en ondersteuning samen komen.
        4. Blz. 124 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 125 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 126 Beleidsindicatoren
      10. Blz. 127 Werken en ondernemen in een sterke regio
        1. Blz. 128 Een warm welkom voor werk
        2. Blz. 129 Wat speelt er?
        3. Blz. 130 Speerpunt
          1. Blz. 131 Promotie van Berkelland (en de Achterhoek).
            1. Blz. 132 Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken.
          2. Blz. 133 Goed vestigingsklimaat voor ondernemers.
            1. Blz. 134 We creëren voldoende fysieke ontwikkelingsmogelijkheden voor nieuwe of bestaande ondernemers.
            2. Blz. 135 We denken snel en actief mee met ondernemers. (We leggen de rode loper uit.)
            3. Blz. 136 We stimuleren de ontwikkeling van duurzame en innovatieve bedrijventerreinen in samenwerking met ondernemers (in navolging op de pilot Ruurlo).
            4. Blz. 137 We voeren de nieuwe economische agenda 2020-2024 uit.
            5. Blz. 138 We willen een goede en veilige wegverbinding tussen bedrijventerrein ‘De Laarberg’ en de snelweg A1.
            6. Blz. 139 We zetten in op meer samenwerking met Duitsland, om kansen voor ondernemers en inwoners te benutten.
          3. Blz. 140 Vitale winkelcentra.
            1. Blz. 141 Faciliteren van het ondernemersfonds.
            2. Blz. 142 Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde task forces voor elke kern (en centrum), gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra.
            3. Blz. 143 We blijven inzetten op compacte centra waarin het fijn verblijven is, onder andere door het creëren van groen/blauwe parels (zie ook programma ‘Fijn leven’).
            4. Blz. 144 We pakken ‘lege/rotte’ plekken aan.
            5. Blz. 145 We sluiten aan op ‘natuurlijke’ momenten van verandering.
            6. Blz. 146 We spelen in op ontwikkelingen en kansen die voorbijkomen, bijvoorbeeld Museum More en de ontwikkeling van de Hambroekplas, en maken waar mogelijk verbindingen met de centra.
          4. Blz. 147 Iedereen doet mee met werk, betaald of onbetaald.
            1. Blz. 148 Samen met de andere gemeenten van de SDOA (Sociale Dienst Oost Achterhoek) en andere betrokken partijen creëren we een compleet, samenhangend en zo lokaal mogelijk werkaanbod voor inwoners met een achterstand tot de arbeidsmarkt.
            2. Blz. 149 Samen met SDOA en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag.
            3. Blz. 150 Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering)
            4. Blz. 151 We gaan meer inzetten op ‘social return’: beter gebruik maken van de mogelijkheden om bij aanbestedingen bedrijven en organisaties een sociale bijdrage te laten leveren.
            5. Blz. 152 We maken duurzame verbindingen met ondernemers en organisaties gericht op de inzet van kwetsbare medewerkers onder de Participatiewet.
          5. Blz. 153 Goed onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt.
            1. Blz. 154 Bewaken dat er een goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
            2. Blz. 155 Promoten van technische beroepen.
          6. Blz. 156 Vrijetijdsaanbod het hele jaar door.
            1. Blz. 157 We ondersteunen (lokale en regionale) projecten onder andere voor productontwikkeling op het gebied van verblijfs- en dagrecreatie.
            2. Blz. 158 We stimuleren projecten op het gebied van duurzame maatregelen en op het gebied van toegankelijkheid voor mensen met een beperking.
        4. Blz. 159 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 160 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 161 Beleidsindicatoren
      11. Blz. 162 Actief met duurzaamheid en energie
        1. Blz. 163 Alle hens aan dek!
        2. Blz. 164 Wat speelt er?
        3. Blz. 165 Speerpunt
          1. Blz. 166 40% energieneutraal in 2022 en in de kopgroep van de Achterhoek.
            1. Blz. 167 We faciliteren Energie-initiatieven op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame energie).
            2. Blz. 168 We maken een nieuw Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 en voeren dat uit.
            3. Blz. 169 We ondersteunen initiatiefnemers met kennis en haalbaarheidstrajecten.
            4. Blz. 170 We onderzoeken of er financiële of andere drempels zijn waar initiatiefnemers tegen aanlopen.
            5. Blz. 171 We werken met andere overheden aan de regionale energiestrategie (RES).
          2. Blz. 172 Van het gas af.
            1. Blz. 173 We gaan aan de slag met de concrete invulling van een warmteplan.
            2. Blz. 174 We inventariseren de huidige stand van zaken van het gasnet, de warmtevraag, het warmte-aanbod, de planningen van beheer en onderhoud.
            3. Blz. 175 We verzamelen kennis en informatie over de toekomstige energie-infrastructuur.
          3. Blz. 176 Gemeente als voorbeeld.
            1. Blz. 177 We houden het vervangingsschema van ons wagenpark tegen het licht.
            2. Blz. 178 We plaatsen laadpalen bij het gemeentehuis.
            3. Blz. 179 We verduurzamen ons eigen vastgoed.
            4. Blz. 180 Wij monitoren onze organisatie/bedrijfsvoering met de CO2 prestatieladder.
            5. Blz. 181 Wij ondersteunen het gebruik van elektrische auto’s. We laten het neerzetten van een laadpunt op de openbare weg zo soepel mogelijk verlopen.
            6. Blz. 182 Duurzaam inkopen en aanbesteden.
        4. Blz. 183 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 184 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      12. Blz. 185 Sport is meer!
        1. Blz. 186 Een leven lang sporten en bewegen
        2. Blz. 187 Wat speelt er?
        3. Blz. 188 Speerpunt
          1. Blz. 189 Een leven lang sport en bewegen voor iedereen.
            1. Blz. 190 Via bijzondere bijstand zorgen we ervoor dat kinderen uit minima-gezinnen kunnen blijven sporten en bewegen.
            2. Blz. 191 Voor volwassenen uit minima-gezinnen zijn er de regelingen gericht op meedoen waardoor zij kunnen sporten en bewegen.
            3. Blz. 192 We bepalen welk structureel budget nodig is voor de vliegwielfunctie sport.
            4. Blz. 193 We doen mee aan het Jeugdsportfonds Nederland.
            5. Blz. 194 We faciliteren ‘Achterhoek in beweging'.
            6. Blz. 195 We zetten 11,7 fte combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn.
          2. Blz. 196 Toekomstbestendige verenigingen en sportinfrastructuur.
            1. Blz. 197 We beheren gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties.
            2. Blz. 198 We faciliteren de Sport Federatie Berkelland.
            3. Blz. 199 We grijpen natuurlijke momenten aan om de gemeentelijke sportaccommodaties toekomstbestendig te maken.
            4. Blz. 200 We ondersteunen de exploitatie van zwembaden en sportaccommodaties.
            5. Blz. 201 We subsidiëren jeugdleden van sportverenigingen.
            6. Blz. 202 We ondersteunen, adviseren en begeleiden verenigingen om toekomstbestendig te worden.
        4. Blz. 203 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 204 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 205 Beleidsindicatoren
      13. Blz. 206 Cultuur is van iedereen
        1. Blz. 207 Cultuur beleef je in Berkelland
        2. Blz. 208 Wat speelt er?
        3. Blz. 209 Speerpunt
          1. Blz. 210 Een samenhangende cultuurnota met uitvoeringsprogramma.
            1. Blz. 211 We maken een cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma.
            2. Blz. 212 We ondersteunen de (vrijwilligers van de) dorpsböke.
            3. Blz. 213 We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden.
            4. Blz. 214 We subsidiëren de bibliotheek Oost-Achterhoek.
            5. Blz. 215 We subsidiëren de instandhouding van monumenten.
            6. Blz. 216 We subsidiëren het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers (ECAL).
            7. Blz. 217 We zorgen voor cultuureducatie voor ieder kind in het basisonderwijs.
        4. Blz. 218 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 219 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      14. Blz. 220 Samen veilig
        1. Blz. 221 Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
        2. Blz. 222 Wat speelt er?
        3. Blz. 223 Speerpunt
          1. Blz. 224 Een veilige woon- en leefomgeving voor alle inwoners.
            1. Blz. 225 We bevorderen brandveilig wonen van niet-zelfredzamen. Daarnaast gaan we inwoners bewust maken over wat zij kunnen doen om (mogelijke) calamiteiten als gevolg van brand te voorkomen door snel en adequaat handelen.
            2. Blz. 226 We vragen inwoners naar hun onveiligheidsgevoel (bijvoorbeeld via het internetpanel) en ondernemen daarop gericht actie.
            3. Blz. 227 We zorgen voor passende en gerichte inzet samen met inwoners en andere betrokken partners (zoals politie, woningcorporaties, maatschappelijke instellingen, vastgoedeigenaren, uitzendbureaus en omgevingsdienst).
          2. Blz. 228 Geen ruimte voor ‘ondermijning’.
            1. Blz. 229 We gaan samen met het RIEC en politie aan de slag met het opstellen van een ondermijningsbeeld in onze gemeente.
            2. Blz. 230 We maken kaders en richtlijnen voor de huisvesting van arbeidsmigranten en zorgen ervoor dat deze worden nageleefd, om zo negatieve aspecten van arbeidsmigratie (zoals mensenhandel, slechte woonomstandigheden en overlast) te beperken.
            3. Blz. 231 We maken onze inwoners en collega’s bewust van situaties die met ondermijning te maken kunnen hebben.
            4. Blz. 232 We werken nog meer samen met onze inwoners en betrokken partners door informatie uit te wisselen, verbindingen te maken en het makkelijk te maken melding te doen van mogelijke situaties van ondermijning.
          3. Blz. 233 Verminderen criminaliteit in buitengebied en kernen
            1. Blz. 234 We ondersteunen (onder andere met financiële middelen) het Keurmerk Veilig Ondernemen voor het hele buitengebied.
            2. Blz. 235 We zetten in op intensieve gerichte daderaanpak, een gebiedsgerichte aanpak, preventie én aandacht voor het slachtoffer.
        4. Blz. 236 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 237 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 238 Beleidsindicatoren
      15. Blz. 239 Aan de slag met de Omgevingswet
        1. Blz. 240 Een nieuwe manier van (samen)werken
        2. Blz. 241 Wat speelt er?
        3. Blz. 242 Speerpunt
          1. Blz. 243 Concreet aan de slag met Omgevingsvisie en Omgevingsplan.
            1. Blz. 244 We doen inspiratie op met voorbeelden van andere gemeenten op proces en inhoud.
            2. Blz. 245 We starten in 2019 met een plan van aanpak voor de Omgevingsvisie op basis van de door de gemeenteraad bepaalde ambitie.
          2. Blz. 246 Cultuur, gedrag en competenties veranderen.
            1. Blz. 247 Samen met de Raadswerkgroep Omgevingswet zorgen we ervoor dat de gemeenteraad is voorbereid.
            2. Blz. 248 We organiseren bijeenkomsten voor gemeentebestuur en medewerkers.
            3. Blz. 249 We zorgen ervoor dat inwoners, bedrijven, partners en medewerkers op tijd geïnformeerd worden.
          3. Blz. 250 Digitalisering voorbereiden
            1. Blz. 251 We passen onze systemen op tijd aan afhankelijk van de voortgang van het Digitaal stelsel Omgevingswet.
            2. Blz. 252 We zorgen op tijd voor afspraken over de benodigde informatie-uitwisseling en archivering tussen ketenpartners.
          4. Blz. 253 Leren werken volgens de nieuwe wet.
            1. Blz. 254 We richten onze werkprocessen opnieuw in.
        4. Blz. 255 Wat mag het kosten?
      16. Blz. 256 Financiën
        1. Blz. 257 Wat speelt er?
        2. Blz. 258 Speerpunt
          1. Blz. 259 Financieel structureel gezonde gemeente.
            1. Blz. 260 Lagere lasten voor inwoners, bedrijven en verenigingen in de periode 2019-2022.
            2. Blz. 261 We beheren onze financiële middelen.
            3. Blz. 262 We dragen bij aan verbonden partijen.
            4. Blz. 263 We heffen andere belastingen en leges.
            5. Blz. 264 We heffen Onroerende zaakbelasting.
            6. Blz. 265 We ontvangen een algemene uitkering.
            7. Blz. 266 We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
            8. Blz. 267 We storten in en onttrekken aan reserves.
            9. Blz. 268 We voeren de Wet waardering onroerende zaken uit.
        3. Blz. 269 Wat mag het kosten?
        4. Blz. 270 Overzicht van baten en lasten per programma
        5. Blz. 271 Overzicht baten en lasten per taakveld (bedragen x € 1.000)
        6. Blz. 272 Overzicht Overhead (bedragen x € 1.000)
        7. Blz. 273 Balansen 2019 - 2022 (bedragen x € 1.000)
        8. Blz. 274 Emu-saldi 2018 - 2020 (bedragen x € 1.000)
        9. Blz. 275 Beleidsindicatoren
        10. Blz. 276 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      17. Blz. 277 Investeringen
        1. Blz. 278 Doelstellingen
          1. Blz. 279 Investeringen 2019
            1. Blz. 280 Voorbereiding en uitvoering plan Nieuwboer laatste fase
            2. Blz. 281 Revitalisering bedrijventerrein Jukkenbarg
            3. Blz. 282 Uitvoeren klimaatscan/afkoppelkansen oudere wijken Ruurlo
            4. Blz. 283 Renoveren rioolgemalen 2019
            5. Blz. 284 2 Auto's voor BOA's
            6. Blz. 285 Rittenregistratiesysteem
        2. Blz. 286 Investeringen
      18. Blz. 287 Paragraaf Bedrijfsvoering
        1. Blz. 288 Berkelland goed georganiseerd!
        2. Blz. 289 Wat speelt er?
        3. Blz. 290 Speerpunt
          1. Blz. 291 Gegevensbescherming.
            1. Blz. 292 Voldoen aan de eisen die worden gesteld in de AVG en bescherming van persoonsgegevens.
            2. Blz. 293 Voldoen aan de normen die worden gesteld in de Baseline Informatiebeveiliging.
          2. Blz. 294 Een organisatie die is toegerust voor de taak die gesteld is.
            1. Blz. 295 We geven de Berkellandacademie vorm.
            2. Blz. 296 We zetten HR-instrumenten in om de arbeidsmarktpositie van de gemeente te verbeteren.
            3. Blz. 297 We zorgen voor voldoende personeel.
          3. Blz. 298 Een professionele bedrijfsvoering.
            1. Blz. 299 Uitvoeren interne audits.
            2. Blz. 300 Verbeteren juridische kwaliteit.
            3. Blz. 301 Verminderen fiscale risico's.
            4. Blz. 302 We evalueren onze dienstverlening aan derden.
            5. Blz. 303 We bewaken de integriteit.
          4. Blz. 304 ICT innovatie als belangrijk hulpmiddel dat leidt tot een moderne en voorspelbare dienstverlening en bedrijfsvoering.
            1. Blz. 305 We doen een aantal grote technische aanpassingen, zoals de mobiele werkplek en herinrichting fysieke serveromgeving.
            2. Blz. 306 We implementeren een nieuw zaaksysteem.
            3. Blz. 307 We zetten experimenten data-analyse en 3D/virtualisatie door naar de beleid- en werkprocessen.
          5. Blz. 308 Doelmatig en rechtmatig inkopen.
            1. Blz. 309 Inrichten en bijhouden van een contractbeheerssysteem.
            2. Blz. 310 Opstellen aanbestedingskalender.
            3. Blz. 311 Opstellen van inkoophandboek.
            4. Blz. 312 Tenderboard instellen
      19. Blz. 313 Paragraaf Grondbeleid
        1. Blz. 314 Wat speelt er?
        2. Blz. 315 Beleid
        3. Blz. 316 Jaarverslag grondexploitatie 2019
      20. Blz. 317 Paragraaf Lokale heffingen
        1. Blz. 318 Lokale heffingen
        2. Blz. 319 Wat speelt er?
        3. Blz. 320 Kaders
        4. Blz. 321 Speerpunten
          1. Blz. 322 Een verantwoorde gemeentelijke belastingdruk.
            1. Blz. 323 Heffen Reinigingsheffingen.
            2. Blz. 324 Heffen Rioolheffing.
            3. Blz. 325 Heffen van Onroerende zaakbelastingen.
          2. Blz. 326 Verantwoorde tarieven voor onze dienstverlening.
            1. Blz. 327 Heffen begraafrechten.
            2. Blz. 328 Heffen Leges.
            3. Blz. 329 Heffen marktgelden.
            4. Blz. 330 Heffen Reclamebelasting.
            5. Blz. 331 Heffen Toeristenbelasting.
          3. Blz. 332 Kwijtschelding van belasting voor mensen met een minimuminkomen.
            1. Blz. 333 Kwijtschelden gemeentelijke belastingen.
      21. Blz. 334 Paragraaf Weerstandsvermogen
        1. Blz. 335 Weerstandsvermogen
        2. Blz. 336 Wat speelt er?
        3. Blz. 337 Speerpunten
          1. Blz. 338 Een weerstandvermogen dat voldoende is om de risico's op te vangen.
            1. Blz. 339 Beoordelen weerstandsvermogen.
            2. Blz. 340 Inventariseren risico's.
        4. Blz. 341 Kengetallen financiële positie
      22. Blz. 342 Paragraaf verbonden partijen
        1. Blz. 343 Samenwerkingspartijen
        2. Blz. 344 Speerpunten
          1. Blz. 345 Goede (nuts)voorzieningen door deelnemingen.
            1. Blz. 346 Aandeelhouderschap van AGEM goed uitoefenen.
            2. Blz. 347 Aandeelhouderschap van Alliander N.V. goed uitoefenen.
            3. Blz. 348 Aandeelhouderschap van BNG Bank goed uitoefenen.
            4. Blz. 349 Aandeelhouderschap van Gebiedsonderneming Laarberg B.V. goed uitoefenen.
            5. Blz. 350 Aandeelhouderschap van Gebiedsonderneming Laarberg C.V. goed uitoefenen.
            6. Blz. 351 Aandeelhouderschap van Twence goed uitoefenen.
            7. Blz. 352 Aandeelhouderschap van Vitens N.V. goed uitoefenen.
          2. Blz. 353 Goede dienstverlening door samenwerking in gemeenschappelijke regelingen.
            1. Blz. 354 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers.
            2. Blz. 355 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling GGD Noord- en Oost Gelderland.
            3. Blz. 356 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Achterhoek.
            4. Blz. 357 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Crematoria Twente.
            5. Blz. 358 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Achterhoek en Liemers.
            6. Blz. 359 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek.
            7. Blz. 360 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Sociale Dienst Oost Achterhoek.
            8. Blz. 361 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Stadsbank Oost Nederland.
            9. Blz. 362 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland.
          3. Blz. 363 Goede samenwerking door samenwerking met overige partijen.
            1. Blz. 364 Deelnemen in het Openbaar Lichaam vuilverwerking Noord Oost Achterhoek.
            2. Blz. 365 Deelnemen in het samenwerkingsverband Bestuurlijke Begeleidingsgroep Beekvliet - Stelkampsveld.
            3. Blz. 366 Deelnemen in het samenwerkingsverband Euregio.
            4. Blz. 367 Deelnemen in het samenwerkingsverband Leisurelands.
            5. Blz. 368 Deelnemen in het samenwerkingsverband N18.
            6. Blz. 369 Deelnemen in het samenwerkingsverband NUVAL Platform.
            7. Blz. 370 Deelnemen in het samenwerkingsverband P10.
            8. Blz. 371 Deelnemen in het samenwerkingsverband Stichting Achterhoek Toerisme.
            9. Blz. 372 Deelnemen in het samenwerkingsverband Stichting Hambroek.
            10. Blz. 373 Deelnemen in het samenwerkingsverband ZOOV.
          4. Blz. 374 Goede dienstverlening door andere partijen.
            1. Blz. 375 Afspraken maken over dienstverlening met het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT).
      23. Blz. 376 Paragraaf Financiering
        1. Blz. 377 Financiering
        2. Blz. 378 Wat speelt er?
        3. Blz. 379 Speerpunten
          1. Blz. 380 Beperken van de risico's op het te lenen en uit te lenen geld.
            1. Blz. 381 Beoordelen koersrisico.
            2. Blz. 382 Beoordelen renterisico.
            3. Blz. 383 Beoordelen uitstaande leningen.
      24. Blz. 384 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 385 Onderhoud kapitaalgoederen
        2. Blz. 386 Wat speelt er?
        3. Blz. 387 Speerpunten
          1. Blz. 388 Een verantwoord beheer van onze kapitaalgoederen.
            1. Blz. 389 Onderhouden gebouwen.
            2. Blz. 390 Onderhouden groen.
            3. Blz. 391 Onderhouden van riolering
            4. Blz. 392 Onderhouden van wegen.
      25. Blz. 393 Paragraaf Reserves
        1. Blz. 394 Wat speelt er?
        2. Blz. 395 Overzicht reserves
        3. Blz. 396 Algemene reserve
        4. Blz. 397 Bestuurlijke claims
        5. Blz. 398 Egalisatiereserve afval
        6. Blz. 399 Egalisatiereserve investeringen
        7. Blz. 400 Egalisatiereserve bouwgrondexploitaties
        8. Blz. 401 Inkomensreserve
        9. Blz. 402 Onderwijshuisvesting
        10. Blz. 403 Wegen
        11. Blz. 404 Herstructurering
        12. Blz. 405 Nadelen decentralisaties
        13. Blz. 406 Hameland
        14. Blz. 407 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      26. Blz. 408 Jaarrekening
        1. Blz. 409 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        2. Blz. 410 Balans per 31 december 2019
        3. Blz. 411 Toelichting op de balans
        4. Blz. 412 Vaste Activa
        5. Blz. 413 Voorraden
        6. Blz. 414 Uitzettingen met een duur korter dan 1 jaar
        7. Blz. 415 Liquide middelen
        8. Blz. 416 Overlopende activa
        9. Blz. 417 Reserves
        10. Blz. 418 Voorzieningen
        11. Blz. 419 Vaste schulden met een looptijd langer dan 1 jaar
        12. Blz. 420 Vlottende Schulden
        13. Blz. 421 Overlopende passiva
        14. Blz. 422 Analyse resultaat
        15. Blz. 423 Bestemming resultaat
        16. Blz. 424 Overzicht van baten en lasten
        17. Blz. 425 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
        18. Blz. 426 Baten lasten per taakveld
        19. Blz. 427 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
        20. Blz. 428 SISA verantwoording
        21. Blz. 429 Activa
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap