Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2019
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2019
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Plezierig Wonen
        1. Blz. 5 Kwalitatief goede woningvoorraad nu en in de toekomst
        2. Blz. 6 Wat speelt er?
        3. Blz. 7 Speerpunten
          1. Blz. 8 Toekomstgerichte bestaande woningvoorraad
            1. Blz. 9 Voor meer informatie over energierenovaties in de particuliere woningvoorraad zie programma Actief met Duurzaamheid en Energie
            2. Blz. 10 We starten met een pilot integrale wijkaanpak voor transformatie van woningen en het toekomstbestendig maken van wijken
            3. Blz. 11 We werken aan een regionale woonagenda en aansluitend aan een nieuwe lokale woonagenda
            4. Blz. 12 We werken aan een transformatiefonds om sloop van woningen in de toekomst te bekostigen.
            5. Blz. 13 We werken met een herstructureringsfonds om nadelige gevolgen van demografische veranderingen tegen te gaan. Investeren in de openbare ruimte en bestaand vastgoed is noodzakelijk.
            6. Blz. 14 We zetten de Regietafel Wonen en Zorg voort
            7. Blz. 15 We zijn samen met Kruiswerk en het Energieloket actief aan de slag met de campagne Heerlijk Thuis in Huis
          2. Blz. 16 Het aantal en type woningen past bij de behoefte
            1. Blz. 17 We bewaken de gemeentelijke grondexploitatie. Voor het afwaarderen van plannen treffen we maatregelen
            2. Blz. 18 We blijven ruimte bieden voor goede, tijdelijke en innovatieve woningbouwplannen die aansluiten bij de behoefte van onze inwoners
            3. Blz. 19 We inventariseren in alle kernen in Berkelland de woonbehoefte van inwoners.
            4. Blz. 20 We monitoren de toekomstige sloopopgave
            5. Blz. 21 We monitoren regionaal en lokaal de ontwikkelingen op de woningmarkt.
            6. Blz. 22 We ontwikkelen een kader om woningsplitsing in het buitengebied onder voorwaarden weer toe te staan om de leefbaarheid in het buitengebied te behouden en te versterken.
            7. Blz. 23 We vertalen de structuurvisies Wonen voor de 4 grote kernen in nieuwe bestemmingsplannen
        4. Blz. 24 Wat mag het kosten
        5. Blz. 25 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 26 Beleidsindicatoren
        7. Blz. 27 sub1
        8. Blz. 28 sub2
      2. Blz. 29 Fijn Leven
        1. Blz. 30 Een toegankelijke, klimaatbestendige en kleurrijke leefomgeving
        2. Blz. 31 Wat speelt er?
        3. Blz. 32 Speerpunt
          1. Blz. 33 Investeren in de samenleving
            1. Blz. 34 Bij projecten en activiteiten beginnen we en gaan we zoveel mogelijk uit van de samenleving.
            2. Blz. 35 Samen met inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen stellen we wijkagenda’s op en voeren ze uit.
            3. Blz. 36 We ondersteunen ontwikkeling van en waar nodig initiatieven uit wijken, buurten en kernen en ontwikkelingen een financieel instrument dat hierbij helpt.
            4. Blz. 37 We verstevigen onze netwerken in wijken en kernen en hebben oog voor die groepen die nog niet zo betrokken of in beeld zijn.
            5. Blz. 38 We werken met gebiedswethouders.
          2. Blz. 39 Een uitnodigende leefomgeving
            1. Blz. 40 Bij plannen en onderhoud zetten we in op het stimuleren van ‘bewegen’ in onze leefomgeving.
            2. Blz. 41 We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen.
            3. Blz. 42 We investeren extra in verbetering van de kwaliteit van het groen(onderhoud)
            4. Blz. 43 We overleggen met inwoners en ondernemers over hun eigen (gezamenlijke) inbreng en verantwoordelijkheid bij het inrichten en onderhouden van hun/onze openbare ruimte.
            5. Blz. 44 We passen ecologisch beheer toe, niet alleen bij bermen, maar ook zo mogelijk ook op andere terreinen, zoals parken, in gemeentelijk bezit.
            6. Blz. 45 We realiseren groen/blauwe parels (aantrekkelijke plekken met groen en water) in de kernen.
            7. Blz. 46 We zaaien daar waar mogelijk bermen/terreinen in met kleurrijke zaadmengsels.
          3. Blz. 47 Leefomgeving aangepast aan het veranderende klimaat.
            1. Blz. 48 We voeren een bewustwordingscampagne voor inwoners en bedrijven over wat zij zelf kunnen doen aan gevolgen van de klimaatverandering.
            2. Blz. 49 We voeren het watertakenplan 2019-2023 uit (de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan) inclusief klimaatstresstest.
          4. Blz. 50 Veilige en makkelijk berijdbare wegen en paden.
            1. Blz. 51 We bepalen waar mogelijk samen met inwoners en ondernemers de (her)inrichting van onze wegen en paden.
            2. Blz. 52 We investeren extra in onderhoud van wegen en paden in het buitengebied op basis van een plan van aanpak.
            3. Blz. 53 We onderhouden onze infrastructuur.
          5. Blz. 54 Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen
            1. Blz. 55 Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren.
            2. Blz. 56 Vrijwilligersvervoer stimuleren en helpen ontwikkelen, ook in de doorontwikkeling.
          6. Blz. 57 Hergebruik van grondstoffen (Van afval naar grondstof)
            1. Blz. 58 We nemen gerichte actie om zwerfafval terug te dringen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval.
            2. Blz. 59 We werken samen met onze inwoners het nieuwe grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding (grondstofscheiding) bevorderen.
          7. Blz. 60 Gemeentelijke gebouwen en scholen
            1. Blz. 61 We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met o.a. demografische ontwikkelingen.
            2. Blz. 62 We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente.
            3. Blz. 63 We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
        4. Blz. 64 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 65 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 66 Beleidsindicatoren
      3. Blz. 67 Vitaal Platteland
        1. Blz. 68 Een vitaal en innovatief buitengebied
        2. Blz. 69 Wat speelt er?
        3. Blz. 70 Speerpunt
          1. Blz. 71 Toekomstgericht ondernemen in het buitengebied
            1. Blz. 72 Inzicht krijgen in de duurzaamheidsdoelen van boeren tijdens de coachingsgesprekken.
            2. Blz. 73 We faciliteren initiatieven van nieuwe ondernemers in het buitengebied, we maken hierbij gebruik van een rode loper aanpak.
            3. Blz. 74 We maken een nieuw bestemmingsplan Buitengebied dat zoveel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkelingen.
            4. Blz. 75 We onderzoeken samen met de Wageningen Universiteit de mogelijkheden van verticale landbouw.
            5. Blz. 76 We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de BerkelLanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied.
            6. Blz. 77 We stellen het plussenbeleid vast in 2019.
          2. Blz. 78 Mooi Landschap
            1. Blz. 79 Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschapsbeheer.
            2. Blz. 80 Voor meer informatie over ecologisch bermbeheer zie programma Fijn Leven
            3. Blz. 81 We gaan samen met Achterhoek Toerisme aan de slag om knelpunten in bestaande wandel- en fietsroutes op te lossen.
            4. Blz. 82 We gaan samen met het Waterschap kansen voor de beleefbaarheid van het stroomgebied van de Berkel verkennen
            5. Blz. 83 We maken een plan van aanpak voor aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing.
            6. Blz. 84 We maken een plan van aanpak voor een campagne en ontwikkelen instrumentarium om de asbestverwijdering te versnellen.
            7. Blz. 85 We ondersteunen de mogelijkheid om een cursus gastheer van het landschap te volgen
          3. Blz. 86 Sociaal vitaal
            1. Blz. 87 De Voormekaar teams hebben extra oog voor de situatie bij agrariërs en stoppers
            2. Blz. 88 Er worden coachingsgesprekken gevoerd met agrariërs waarin ook gekeken wordt naar hun financiële situatie.
            3. Blz. 89 Voor meer informatie over maatregelen om onze inwoners zo lang mogelijk thuis te laten wonen zie programma Plezierig Wonen.
            4. Blz. 90 We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader
            5. Blz. 91 We ondersteunen initiatieven van inwoners uit de kleine kernen om de samenwerking tussen verenigingen te vergroten.
        4. Blz. 92 Wat mag het kosten
        5. Blz. 93 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      4. Blz. 94 Zorg voor wie dat nodig heeft
        1. Blz. 95 Samen denken, samen doen
        2. Blz. 96 Wat speelt er?
        3. Blz. 97 Speerpunt
          1. Blz. 98 Zorg zoveel mogelijk voorkomen
            1. Blz. 99 Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. Daarnaast organiseren we meer algemene voorzieningen als steunpunt in de kern/wijk.
            2. Blz. 100 We stimuleren het gebruik van technologische innovatie bij zorgaanbieders en inwoners.
            3. Blz. 101 We stimuleren nieuwe vormen van ondersteuning, hulp en zorg. Vernieuwingen proberen wij kleinschalig uit en stellen deze bij in nauwe samenwerking met direct betrokkenen. Dit doen we in een experimentele aanpak met minder regels.
            4. Blz. 102 Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura)
          2. Blz. 103 De jeugd ontwikkelt zich positief
            1. Blz. 104 Integrale jeugdregie, overleg en afstemming met de maatschappelijke partners.
            2. Blz. 105 We breiden de praktijkondersteuners Jeugd bij huisartsen uit.
            3. Blz. 106 Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet – pgb)
            4. Blz. 107 Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura).
          3. Blz. 108 Iedereen doet mee in Berkelland
            1. Blz. 109 We bieden ruimte aan inwoners en professionals om in te zetten op innovatieve oplossingen voor een gezonde leefstijl. Voorbeeldinitiatieven van buurten, scholen en verenigingen krijgen extra aandacht. We voeren het Mee Doen Arrangement in.
            2. Blz. 110 We geven samen invulling aan de algemene voorzieningen, initiatieven van inwoners, de Lokale Inclusie Agenda en het minimabeleid.
            3. Blz. 111 We voeren het project ‘dementievriendelijke samenleving’ uit.
          4. Blz. 112 Nieuwkomers burgeren in
            1. Blz. 113 Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering
          5. Blz. 114 Voldoende en krachtige vrijwilligers en mantelzorgers die worden gesteund waar het nodig is.
            1. Blz. 115 Wij realiseren een vrijwilligerspunt Berkelland waar vraag en aanbod elkaar bereiken.
            2. Blz. 116 Wij realiseren een steunpunt voor mantelzorgers waar informatie, advies en ondersteuning samen komen.
        4. Blz. 117 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 118 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 119 Beleidsindicatoren
      5. Blz. 120 Werken en ondernemen in een sterke regio
        1. Blz. 121 Een warm welkom voor werk
        2. Blz. 122 Wat speelt er?
        3. Blz. 123 Speerpunt
          1. Blz. 124 Promotie van Berkelland (en de Achterhoek)
            1. Blz. 125 Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken.
          2. Blz. 126 Goed vestigingsklimaat voor ondernemers
            1. Blz. 127 We creëren voldoende fysieke ontwikkelingsmogelijkheden voor nieuwe of bestaande ondernemers.
            2. Blz. 128 We denken snel en actief mee met ondernemers. (We leggen de rode loper uit.)
            3. Blz. 129 We stellen een nieuwe economische agenda 2020-2024 op.
            4. Blz. 130 We stimuleren de ontwikkeling van duurzame en innovatieve bedrijventerreinen in samenwerking met ondernemers (in navolging op de pilot Ruurlo).
            5. Blz. 131 We willen een goede en veilige wegverbinding tussen bedrijventerrein ‘De Laarberg’ en de snelweg A1.
            6. Blz. 132 We zetten in op meer samenwerking met Duitsland, om kansen voor ondernemers en inwoners te benutten.
          3. Blz. 133 Vitale winkelcentra
            1. Blz. 134 Faciliteren van het ondernemersfonds.
            2. Blz. 135 Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde taskforces voor elke kern (en centrum) gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra.
            3. Blz. 136 We blijven inzetten op compacte centra waarin het fijn verblijven is onder andere door het creëren van groen/blauwe parels (zie ook programma ‘Fijn leven’).
            4. Blz. 137 We pakken ‘lege/rotte’ plekken aan.
            5. Blz. 138 We sluiten aan op ‘natuurlijke’ momenten van verandering.
            6. Blz. 139 We spelen in op ontwikkelingen en kansen die voorbij komen, bijvoorbeeld Museum More en de ontwikkeling van de Hambroekplas, en maken waar mogelijk verbindingen met de centra.
          4. Blz. 140 Iedereen doet mee met werk, betaald of onbetaald.
            1. Blz. 141 Samen met de andere gemeenten van de SDOA (Sociale Dienst Oost Achterhoek) en andere betrokken partijen creëren we een compleet, samenhangend en zo lokaal mogelijk werkaanbod voor inwoners met een achterstand tot de arbeidsmarkt.
            2. Blz. 142 Samen met SDOA en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag.
            3. Blz. 143 Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering)
            4. Blz. 144 We gaan meer inzetten op ‘social return’: beter gebruik maken van de mogelijkheden om bij aanbestedingen bedrijven en organisaties een sociale bijdrage te laten leveren.
            5. Blz. 145 We maken duurzame verbindingen met ondernemers en organisaties gericht op de inzet van kwetsbare medewerkers onder de Participatiewet.
          5. Blz. 146 Goed onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt.
            1. Blz. 147 Bewaken dat er een goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
            2. Blz. 148 Promoten van technische beroepen.
          6. Blz. 149 Vrijetijdsaanbod het hele jaar door.
            1. Blz. 150 We ondersteunen (lokale en regionale) producten en productontwikkeling voor verblijfs- en dagrecreatie.
            2. Blz. 151 We stimuleren projecten op het gebied van duurzame maatregelen en op het gebied van toegankelijkheid voor mensen met een beperking.
        4. Blz. 152 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 153 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 154 Beleidsindicatoren
      6. Blz. 155 Actief met duurzaamheid en energie
        1. Blz. 156 Alle hens aan dek!
        2. Blz. 157 Wat speelt er?
        3. Blz. 158 Speerpunt
          1. Blz. 159 40% energieneutraal in 2022 en in de kopgroep van de Achterhoek
            1. Blz. 160 We faciliteren Energie-initiatieven op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame energie) en gaan aan de slag met de aanbevelingen.
            2. Blz. 161 We maken een nieuw Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 en voeren dat uit.
            3. Blz. 162 We ondersteunen initiatiefnemers met kennis en haalbaarheidstrajecten
            4. Blz. 163 We onderzoeken of er financiële of andere drempels zijn waar initiatiefnemers tegen aanlopen.
            5. Blz. 164 We werken samen met andere gemeenten aan de Achterhoekse opgave voor energieopwekking
          2. Blz. 165 Van het gas af
            1. Blz. 166 We gaan met minimaal 1 wijk (pilot) in gesprek over de concrete invulling van een warmteplan
            2. Blz. 167 We inventariseren de huidige stand van zaken van het gasnet, de warmtevraag, het warmte-aanbod, de planningen van beheer en onderhoud.
            3. Blz. 168 We verzamelen kennis en informatie over de toekomstige energie-infrastructuur.
          3. Blz. 169 Gemeente als voorbeeld
            1. Blz. 170 Duurzaam inkopen en aanbesteden
            2. Blz. 171 We houden het vervangingsschema van ons wagenpark tegen het licht
            3. Blz. 172 We maken een plan hoe we ons eigen vastgoed verduurzamen en in welk tempo
            4. Blz. 173 We plaatsen laadpalen bij het gemeentehuis
            5. Blz. 174 Wij laten onze organisatie/bedrijfsvoering onafhankelijk monitoren.
            6. Blz. 175 Wij ondersteunen het gebruik van elektrische auto’s. We laten het neerzetten van een laadpunt op de openbare weg zo soepel mogelijk verlopen
        4. Blz. 176 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 177 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      7. Blz. 178 Sport is meer!
        1. Blz. 179 Een leven lang sporten en bewegen
        2. Blz. 180 Wat speelt er?
        3. Blz. 181 Speerpunt
          1. Blz. 182 Een leven lang sport en bewegen voor iedereen
            1. Blz. 183 Via bijzondere bijstand zorgen we ervoor dat kinderen uit minima-gezinnen kunnen blijven sporten en bewegen.
            2. Blz. 184 Voor volwassenen uit minima-gezinnen is er het meedoenarrangement.
            3. Blz. 185 We bepalen welk structureel budget nodig is voor de vliegwielfunctie sport
            4. Blz. 186 We doen mee aan het Jeugdsportfonds Nederland
            5. Blz. 187 We faciliteren ‘Achterhoek in beweging
            6. Blz. 188 We zetten 11,7 fte combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn.
          2. Blz. 189 Toekomstbestendige verenigingen en sportinfrastructuur
            1. Blz. 190 We beheren gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties
            2. Blz. 191 We faciliteren de Sport Federatie Berkelland
            3. Blz. 192 We grijpen natuurlijke momenten aan om de gemeentelijke sportaccommodaties toekomstbestendig te maken.
            4. Blz. 193 We ondersteunen, adviseren en begeleiden verenigingen om toekomstbestendig te worden
            5. Blz. 194 We subsidiëren jeugdleden van sportverenigingen.
        4. Blz. 195 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 196 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 197 Beleidsindicatoren
      8. Blz. 198 Cultuur is van iedereen
        1. Blz. 199 Cultuur beleef je in Berkelland
        2. Blz. 200 Wat speelt er?
        3. Blz. 201 Speerpunt
          1. Blz. 202 Een samenhangende cultuurnota met uitvoeringsprogramma
            1. Blz. 203 We maken een cultuurnota met uitvoeringsprogramma
            2. Blz. 204 We ondersteunen de (vrijwilligers van de) Dorpsböke
            3. Blz. 205 We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden.
            4. Blz. 206 We subsidiëren de bibliotheek Oost-Achterhoek
            5. Blz. 207 We subsidiëren de instandhouding van monumenten
            6. Blz. 208 We subsidiëren het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers en nemen deel aan het Cultuur –en Erfgoedpact
            7. Blz. 209 We zorgen voor cultuureducatie voor ieder kind in het basisonderwijs
        4. Blz. 210 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 211 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      9. Blz. 212 Samen veilig
        1. Blz. 213 Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
        2. Blz. 214 Wat speelt er?
        3. Blz. 215 Speerpunt
          1. Blz. 216 Een veilige woon- en leefomgeving voor alle inwoners.
            1. Blz. 217 We bevorderen brandveilig wonen van niet-zelfredzamen. Daarnaast gaan we inwoners bewust maken over wat zij kunnen doen om (mogelijke) calamiteiten als gevolg van brand te voorkomen door snel en adequaat handelen.
            2. Blz. 218 We vragen inwoners naar hun onveiligheidsgevoel (bijvoorbeeld via het internetpanel) en ondernemen daarop gericht actie.
            3. Blz. 219 We zorgen voor passende en gerichte inzet samen met inwoners en andere betrokken partners (zoals politie, woningcorporaties, maatschappelijke instellingen, vastgoedeigenaren, uitzendbureaus en omgevingsdienst).
          2. Blz. 220 Geen ruimte voor ‘ondermijning’
            1. Blz. 221 We gaan samen met het RIEC en politie aan de slag met het opstellen van een ondermijningsbeeld in onze gemeente.
            2. Blz. 222 We maken kaders en richtlijnen voor de huisvesting van arbeidsmigranten en ervoor zorgen dat deze worden nageleefd, om zo negatieve aspecten van arbeidsmigratie (zoals mensenhandel, slechte woonomstandigheden en overlast) te beperken.
            3. Blz. 223 We maken onze inwoners en collega’s bewust van situaties die met ondermijning te maken kunnen hebben.
            4. Blz. 224 We werken nog meer samen met onze inwoners en betrokken partners door informatie uit te wisselen, verbindingen te maken en het makkelijk te maken melding te doen van mogelijke situaties van ondermijning.
          3. Blz. 225 Verminderen criminaliteit in buitengebied en kernen
            1. Blz. 226 We ondersteunen (o.a. met financiële middelen) het Keurmerk Veilig Ondernemen voor het hele buitengebied.
            2. Blz. 227 We zetten in op intensieve gerichte daderaanpak, een gebiedsgerichte aanpak, preventie én aandacht voor het slachtoffer
        4. Blz. 228 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 229 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 230 Beleidsindicatoren
      10. Blz. 231 Aan de slag met de Omgevingswet
        1. Blz. 232 Een nieuwe manier van (samen)werken
        2. Blz. 233 Wat speelt er?
        3. Blz. 234 Speerpunt
          1. Blz. 235 Concreet aan de slag met Omgevingsvisie en Omgevingsplan
            1. Blz. 236 We doen inspiratie op met voorbeelden van andere gemeenten op proces en inhoud
            2. Blz. 237 We starten in 2019 met een plan van aanpak voor de Omgevingsvisie op basis van de door de gemeenteraad bepaalde ambitie
          2. Blz. 238 Cultuur, gedrag en competenties veranderen
            1. Blz. 239 Samen met de Raadswerkgroep Omgevingswet zorgen we ervoor dat de gemeenteraad is voorbereid.
            2. Blz. 240 We organiseren bijeenkomsten voor gemeentebestuur en medewerkers.
            3. Blz. 241 We zorgen ervoor dat inwoners, bedrijven, partners en medewerkers op tijd geïnformeerd worden.
          3. Blz. 242 Digitalisering voorbereiden
            1. Blz. 243 We oriënteren ons op de benodigde informatie-uitwisseling en archivering tussen ketenpartners.
            2. Blz. 244 We passen onze systemen op tijd aan afhankelijk van de voortgang van het Digitaal stelsel Omgevingswet.
          4. Blz. 245 Leren werken volgens de nieuwe wet
            1. Blz. 246 We analyseren waar het nodig is om onze werkprocessen opnieuw in te richten
        4. Blz. 247 Wat mag het kosten?
      11. Blz. 248 Financiën
        1. Blz. 249 Wat speelt er?
        2. Blz. 250 Speerpunt
          1. Blz. 251 Financieel structureel gezonde gemeente
            1. Blz. 252 Lagere lasten voor inwoners, bedrijven en verenigingen in de periode 2019-2022
            2. Blz. 253 We beheren onze financiële middelen.
            3. Blz. 254 We dragen bij aan verbonden partijen
            4. Blz. 255 We heffen andere belastingen en leges.
            5. Blz. 256 We heffen Onroerende zaakbelasting.
            6. Blz. 257 We ontvangen een algemene uitkering.
            7. Blz. 258 We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
            8. Blz. 259 We storten in en ontrekken aan reserves.
            9. Blz. 260 We voeren de wet onroerende zaken uit.
        3. Blz. 261 Wat mag het kosten?
        4. Blz. 262 Overzicht van baten en lasten per programma
        5. Blz. 263 Overzicht baten en lasten per taakveld (bedragen x € 1.000)
        6. Blz. 264 Overzicht Overhead (bedragen x € 1.000)
        7. Blz. 265 Balansen 2019 - 2022 (bedragen x € 1.000)
        8. Blz. 266 Emu-saldi 2018 - 2020 (bedragen x € 1.000)
        9. Blz. 267 Structureel begrotingssaldo
        10. Blz. 268 Beleidsindicatoren
      12. Blz. 269 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 270 Berkelland goed georganiseerd!
        2. Blz. 271 Wat speelt er?
        3. Blz. 272 Speerpunt
          1. Blz. 273 Gegevensbescherming
            1. Blz. 274 Voldoen aan de eisen die worden gesteld in de AVG en bescherming van persoonsgegevens
            2. Blz. 275 Voldoen aan de normen die worden gesteld in de Baseline Informatiebeveiliging
          2. Blz. 276 Een organisatie die is toegerust voor de taak die gesteld is
            1. Blz. 277 We geven de Berkelland academie vorm
            2. Blz. 278 We zetten HR instrumenten in om de arbeidsmarktpositie van de gemeente te verbeteren
            3. Blz. 279 We zorgen voor voldoende personeel
          3. Blz. 280 Een professionele bedrijfsvoering
            1. Blz. 281 Uitvoeren interne audits.
            2. Blz. 282 Verbeteren juridische kwaliteit.
            3. Blz. 283 Verminderen fiscale risico's.
            4. Blz. 284 We evalueren onze dienstverlening aan derden.
          4. Blz. 285 ICT innovatie als belangrijk hulpmiddel dat leidt tot een moderne en voorspelbare dienstverlening en bedrijfsvoering
            1. Blz. 286 We doen een aantal grote technische aanpassingen, zoals de mobiele werkplek en herinrichting fysieke serveromgeving.
            2. Blz. 287 We implementeren een nieuw zaaksysteem.
            3. Blz. 288 We zetten experimenten data-analyse en 3D/virtualisatie door naar de beleid- en werkprocessen
          5. Blz. 289 Doelmatig en rechtmatig inkopen
            1. Blz. 290 Inrichten en bijhouden van een contractbeheerssysteem
            2. Blz. 291 Opstellen aanbestedingskalender
            3. Blz. 292 Opstellen van inkoophandboek
            4. Blz. 293 Tenderboard instellen
      13. Blz. 294 Grondbeleid
        1. Blz. 295 Wat speelt er?
        2. Blz. 296 Wat zijn de kosten?
      14. Blz. 297 Lokale heffingen
        1. Blz. 298 Lokale heffingen
        2. Blz. 299 Wat speelt er?
        3. Blz. 300 Kaders
        4. Blz. 301 Speerpunten
          1. Blz. 302 Een verantwoorde gemeentelijke belastingdruk
            1. Blz. 303 Heffen Reinigingsheffingen
            2. Blz. 304 Heffen rioolheffing
            3. Blz. 305 Heffen van Onroerende zaak belastingen
          2. Blz. 306 Verantwoorde tarieven voor onze dienstverlening
            1. Blz. 307 Heffen begraafrechten
            2. Blz. 308 Heffen Leges
            3. Blz. 309 Heffen marktgelden
            4. Blz. 310 Heffen Reclamebelasting
            5. Blz. 311 Heffen Toeristenbelasting
          3. Blz. 312 Kwijtschelding van belasting voor mensen met een minimuminkomen
            1. Blz. 313 Kwijtschelden gemeentelijke belastingen
      15. Blz. 314 Weerstandsvermogen
        1. Blz. 315 Weerstandsvermogen
        2. Blz. 316 Wat speelt er?
        3. Blz. 317 Speerpunten
          1. Blz. 318 Een weerstandvermogen dat voldoende is om de risico's op te vangen
            1. Blz. 319 Beoordelen weerstandsvermogen.
            2. Blz. 320 Inventariseren risico's.
        4. Blz. 321 Kengetallen financiële positie
      16. Blz. 322 Samenwerkingspartijen
        1. Blz. 323 Samenwerkingspartijen
        2. Blz. 324 Speerpunten
          1. Blz. 325 Goede (nuts)voorzieningen door deelnemingen
            1. Blz. 326 Aandeelhouderschap van AGEM goed uitoefenen.
            2. Blz. 327 Aandeelhouderschap van Alliander N.V. goed uitoefenen.
            3. Blz. 328 Aandeelhouderschap van BNG Bank goed uitoefenen.
            4. Blz. 329 Aandeelhouderschap van Gebiedsonderneming Laarberg B.V. goed uitoefenen.
            5. Blz. 330 Aandeelhouderschap van Gebiedsonderneming Laarberg C.V. goed uitoefenen.
            6. Blz. 331 Aandeelhouderschap van Twence goed uitoefenen.
            7. Blz. 332 Aandeelhouderschap van Vitens N.V. goed uitoefenen.
          2. Blz. 333 Goede dienstverlening door samenwerking
            1. Blz. 334 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers.
            2. Blz. 335 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling GGD Noord- en Oost Gelderland.
            3. Blz. 336 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Achterhoek.
            4. Blz. 337 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Crematoria Twente.
            5. Blz. 338 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Achterhoek en Liemers.
            6. Blz. 339 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek.
            7. Blz. 340 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Sociale Dienst Oost Achterhoek.
            8. Blz. 341 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Stadsbank Oost Nederland.
            9. Blz. 342 Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland.
            10. Blz. 343 Deelnemen in het Openbaar Lichaam vuilverwerking Noord Oost Achteroek.
            11. Blz. 344 Deelnemen in het samenwerkingsverband Bestuurlijke Begeleidingsgroep Beekvliet - Stelkampsveld.
            12. Blz. 345 Deelnemen in het samenwerkingsverband Euregio.
            13. Blz. 346 Deelnemen in het samenwerkingsverband Leisurelands.
            14. Blz. 347 Deelnemen in het samenwerkingsverband N18.
            15. Blz. 348 Deelnemen in het samenwerkingsverband NUVAL Platform.
            16. Blz. 349 Deelnemen in het samenwerkingsverband P10.
            17. Blz. 350 Deelnemen in het samenwerkingsverband Stichting Achterhoek Toerisme.
            18. Blz. 351 Deelnemen in het samenwerkingsverband Stichting Hambroek.
            19. Blz. 352 Deelnemen in het samenwerkingsverband ZOOV.
          3. Blz. 353 Goede dienstverlening door andere partijen
            1. Blz. 354 Afspraken maken over dienstverlening met het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT).
      17. Blz. 355 Financiering
        1. Blz. 356 Financiering
        2. Blz. 357 Wat speelt er?
        3. Blz. 358 Speerpunten
          1. Blz. 359 Beperken van de risico's op het te lenen en uit te lenen geld
            1. Blz. 360 Beoordelen koersrisico
            2. Blz. 361 Beoordelen renterisico.
            3. Blz. 362 Beoordelen uitstaande leningen
      18. Blz. 363 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 364 Onderhoud kapitaalgoederen
        2. Blz. 365 Wat speelt er?
        3. Blz. 366 Speerpunten
          1. Blz. 367 Een verantwoord beheer van onze kapitaalgoederen
            1. Blz. 368 Onderhouden gebouwen.
            2. Blz. 369 Onderhouden groen.
            3. Blz. 370 Onderhouden van Riolering
            4. Blz. 371 Onderhouden van wegen
      19. Blz. 372 Reserves
        1. Blz. 373 Wat speelt er?
        2. Blz. 374 Overzicht reserves
        3. Blz. 375 Algemene reserve
        4. Blz. 376 Bestuurlijke claims
        5. Blz. 377 Egalisatiereserve afval
        6. Blz. 378 Egalisatiereserve investeringen
        7. Blz. 379 Egalisatiereserve bouwgrondexploitaties
        8. Blz. 380 Inkomensreserve
        9. Blz. 381 Onderwijshuisvesting
        10. Blz. 382 Wegen
        11. Blz. 383 Herstructurering
        12. Blz. 384 Nadelen decentralisaties
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap