-
Blz. 1
Programmabegroting 2019
-
Blz. 2
Programmabegroting 2019
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Plezierig Wonen
-
Blz. 5
Kwalitatief goede woningvoorraad nu en in de toekomst
-
Blz. 6
Wat speelt er?
-
Blz. 7
Speerpunten
-
Blz. 8
Toekomstgerichte bestaande woningvoorraad
-
Blz. 9
Voor meer informatie over energierenovaties in de particuliere woningvoorraad zie programma Actief met Duurzaamheid en Energie
-
Blz. 10
We starten met een pilot integrale wijkaanpak voor transformatie van woningen en het toekomstbestendig maken van wijken
-
Blz. 11
We werken aan een regionale woonagenda en aansluitend aan een nieuwe lokale woonagenda
-
Blz. 12
We werken aan een transformatiefonds om sloop van woningen in de toekomst te bekostigen.
-
Blz. 13
We werken met een herstructureringsfonds om nadelige gevolgen van demografische veranderingen tegen te gaan. Investeren in de openbare ruimte en bestaand vastgoed is noodzakelijk.
-
Blz. 14
We zetten de Regietafel Wonen en Zorg voort
-
Blz. 15
We zijn samen met Kruiswerk en het Energieloket actief aan de slag met de campagne Heerlijk Thuis in Huis
-
Blz. 16
Het aantal en type woningen past bij de behoefte
-
Blz. 17
We bewaken de gemeentelijke grondexploitatie. Voor het afwaarderen van plannen treffen we maatregelen
-
Blz. 18
We blijven ruimte bieden voor goede, tijdelijke en innovatieve woningbouwplannen die aansluiten bij de behoefte van onze inwoners
-
Blz. 19
We inventariseren in alle kernen in Berkelland de woonbehoefte van inwoners.
-
Blz. 20
We monitoren de toekomstige sloopopgave
-
Blz. 21
We monitoren regionaal en lokaal de ontwikkelingen op de woningmarkt.
-
Blz. 22
We ontwikkelen een kader om woningsplitsing in het buitengebied onder voorwaarden weer toe te staan om de leefbaarheid in het buitengebied te behouden en te versterken.
-
Blz. 23
We vertalen de structuurvisies Wonen voor de 4 grote kernen in nieuwe bestemmingsplannen
-
Blz. 24
Wat mag het kosten
-
Blz. 25
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 26
Beleidsindicatoren
-
Blz. 27
sub1
-
Blz. 28
sub2
-
Blz. 29
Fijn Leven
-
Blz. 30
Een toegankelijke, klimaatbestendige en kleurrijke leefomgeving
-
Blz. 31
Wat speelt er?
-
Blz. 32
Speerpunt
-
Blz. 33
Investeren in de samenleving
-
Blz. 34
Bij projecten en activiteiten beginnen we en gaan we zoveel mogelijk uit van de samenleving.
-
Blz. 35
Samen met inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen stellen we wijkagenda’s op en voeren ze uit.
-
Blz. 36
We ondersteunen ontwikkeling van en waar nodig initiatieven uit wijken, buurten en kernen en ontwikkelingen een financieel instrument dat hierbij helpt.
-
Blz. 37
We verstevigen onze netwerken in wijken en kernen en hebben oog voor die groepen die nog niet zo betrokken of in beeld zijn.
-
Blz. 38
We werken met gebiedswethouders.
-
Blz. 39
Een uitnodigende leefomgeving
-
Blz. 40
Bij plannen en onderhoud zetten we in op het stimuleren van ‘bewegen’ in onze leefomgeving.
-
Blz. 41
We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen.
-
Blz. 42
We investeren extra in verbetering van de kwaliteit van het groen(onderhoud)
-
Blz. 43
We overleggen met inwoners en ondernemers over hun eigen (gezamenlijke) inbreng en verantwoordelijkheid bij het inrichten en onderhouden van hun/onze openbare ruimte.
-
Blz. 44
We passen ecologisch beheer toe, niet alleen bij bermen, maar ook zo mogelijk ook op andere terreinen, zoals parken, in gemeentelijk bezit.
-
Blz. 45
We realiseren groen/blauwe parels (aantrekkelijke plekken met groen en water) in de kernen.
-
Blz. 46
We zaaien daar waar mogelijk bermen/terreinen in met kleurrijke zaadmengsels.
-
Blz. 47
Leefomgeving aangepast aan het veranderende klimaat.
-
Blz. 48
We voeren een bewustwordingscampagne voor inwoners en bedrijven over wat zij zelf kunnen doen aan gevolgen van de klimaatverandering.
-
Blz. 49
We voeren het watertakenplan 2019-2023 uit (de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan) inclusief klimaatstresstest.
-
Blz. 50
Veilige en makkelijk berijdbare wegen en paden.
-
Blz. 51
We bepalen waar mogelijk samen met inwoners en ondernemers de (her)inrichting van onze wegen en paden.
-
Blz. 52
We investeren extra in onderhoud van wegen en paden in het buitengebied op basis van een plan van aanpak.
-
Blz. 53
We onderhouden onze infrastructuur.
-
Blz. 54
Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen
-
Blz. 55
Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren.
-
Blz. 56
Vrijwilligersvervoer stimuleren en helpen ontwikkelen, ook in de doorontwikkeling.
-
Blz. 57
Hergebruik van grondstoffen (Van afval naar grondstof)
-
Blz. 58
We nemen gerichte actie om zwerfafval terug te dringen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval.
-
Blz. 59
We werken samen met onze inwoners het nieuwe grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding (grondstofscheiding) bevorderen.
-
Blz. 60
Gemeentelijke gebouwen en scholen
-
Blz. 61
We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met o.a. demografische ontwikkelingen.
-
Blz. 62
We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente.
-
Blz. 63
We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
-
Blz. 64
Wat mag het kosten?
-
Blz. 65
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 66
Beleidsindicatoren
-
Blz. 67
Vitaal Platteland
-
Blz. 68
Een vitaal en innovatief buitengebied
-
Blz. 69
Wat speelt er?
-
Blz. 70
Speerpunt
-
Blz. 71
Toekomstgericht ondernemen in het buitengebied
-
Blz. 72
Inzicht krijgen in de duurzaamheidsdoelen van boeren tijdens de coachingsgesprekken.
-
Blz. 73
We faciliteren initiatieven van nieuwe ondernemers in het buitengebied, we maken hierbij gebruik van een rode loper aanpak.
-
Blz. 74
We maken een nieuw bestemmingsplan Buitengebied dat zoveel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkelingen.
-
Blz. 75
We onderzoeken samen met de Wageningen Universiteit de mogelijkheden van verticale landbouw.
-
Blz. 76
We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de BerkelLanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied.
-
Blz. 77
We stellen het plussenbeleid vast in 2019.
-
Blz. 78
Mooi Landschap
-
Blz. 79
Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschapsbeheer.
-
Blz. 80
Voor meer informatie over ecologisch bermbeheer zie programma Fijn Leven
-
Blz. 81
We gaan samen met Achterhoek Toerisme aan de slag om knelpunten in bestaande wandel- en fietsroutes op te lossen.
-
Blz. 82
We gaan samen met het Waterschap kansen voor de beleefbaarheid van het stroomgebied van de Berkel verkennen
-
Blz. 83
We maken een plan van aanpak voor aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing.
-
Blz. 84
We maken een plan van aanpak voor een campagne en ontwikkelen instrumentarium om de asbestverwijdering te versnellen.
-
Blz. 85
We ondersteunen de mogelijkheid om een cursus gastheer van het landschap te volgen
-
Blz. 86
Sociaal vitaal
-
Blz. 87
De Voormekaar teams hebben extra oog voor de situatie bij agrariërs en stoppers
-
Blz. 88
Er worden coachingsgesprekken gevoerd met agrariërs waarin ook gekeken wordt naar hun financiële situatie.
-
Blz. 89
Voor meer informatie over maatregelen om onze inwoners zo lang mogelijk thuis te laten wonen zie programma Plezierig Wonen.
-
Blz. 90
We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader
-
Blz. 91
We ondersteunen initiatieven van inwoners uit de kleine kernen om de samenwerking tussen verenigingen te vergroten.
-
Blz. 92
Wat mag het kosten
-
Blz. 93
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 94
Zorg voor wie dat nodig heeft
-
Blz. 95
Samen denken, samen doen
-
Blz. 96
Wat speelt er?
-
Blz. 97
Speerpunt
-
Blz. 98
Zorg zoveel mogelijk voorkomen
-
Blz. 99
Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. Daarnaast organiseren we meer algemene voorzieningen als steunpunt in de kern/wijk.
-
Blz. 100
We stimuleren het gebruik van technologische innovatie bij zorgaanbieders en inwoners.
-
Blz. 101
We stimuleren nieuwe vormen van ondersteuning, hulp en zorg. Vernieuwingen proberen wij kleinschalig uit en stellen deze bij in nauwe samenwerking met direct betrokkenen. Dit doen we in een experimentele aanpak met minder regels.
-
Blz. 102
Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura)
-
Blz. 103
De jeugd ontwikkelt zich positief
-
Blz. 104
Integrale jeugdregie, overleg en afstemming met de maatschappelijke partners.
-
Blz. 105
We breiden de praktijkondersteuners Jeugd bij huisartsen uit.
-
Blz. 106
Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet – pgb)
-
Blz. 107
Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura).
-
Blz. 108
Iedereen doet mee in Berkelland
-
Blz. 109
We bieden ruimte aan inwoners en professionals om in te zetten op innovatieve oplossingen voor een gezonde leefstijl. Voorbeeldinitiatieven van buurten, scholen en verenigingen krijgen extra aandacht. We voeren het Mee Doen Arrangement in.
-
Blz. 110
We geven samen invulling aan de algemene voorzieningen, initiatieven van inwoners, de Lokale Inclusie Agenda en het minimabeleid.
-
Blz. 111
We voeren het project ‘dementievriendelijke samenleving’ uit.
-
Blz. 112
Nieuwkomers burgeren in
-
Blz. 113
Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering
-
Blz. 114
Voldoende en krachtige vrijwilligers en mantelzorgers die worden gesteund waar het nodig is.
-
Blz. 115
Wij realiseren een vrijwilligerspunt Berkelland waar vraag en aanbod elkaar bereiken.
-
Blz. 116
Wij realiseren een steunpunt voor mantelzorgers waar informatie, advies en ondersteuning samen komen.
-
Blz. 117
Wat mag het kosten?
-
Blz. 118
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 119
Beleidsindicatoren
-
Blz. 120
Werken en ondernemen in een sterke regio
-
Blz. 121
Een warm welkom voor werk
-
Blz. 122
Wat speelt er?
-
Blz. 123
Speerpunt
-
Blz. 124
Promotie van Berkelland (en de Achterhoek)
-
Blz. 125
Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken.
-
Blz. 126
Goed vestigingsklimaat voor ondernemers
-
Blz. 127
We creëren voldoende fysieke ontwikkelingsmogelijkheden voor nieuwe of bestaande ondernemers.
-
Blz. 128
We denken snel en actief mee met ondernemers. (We leggen de rode loper uit.)
-
Blz. 129
We stellen een nieuwe economische agenda 2020-2024 op.
-
Blz. 130
We stimuleren de ontwikkeling van duurzame en innovatieve bedrijventerreinen in samenwerking met ondernemers (in navolging op de pilot Ruurlo).
-
Blz. 131
We willen een goede en veilige wegverbinding tussen bedrijventerrein ‘De Laarberg’ en de snelweg A1.
-
Blz. 132
We zetten in op meer samenwerking met Duitsland, om kansen voor ondernemers en inwoners te benutten.
-
Blz. 133
Vitale winkelcentra
-
Blz. 134
Faciliteren van het ondernemersfonds.
-
Blz. 135
Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde taskforces voor elke kern (en centrum) gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra.
-
Blz. 136
We blijven inzetten op compacte centra waarin het fijn verblijven is onder andere door het creëren van groen/blauwe parels (zie ook programma ‘Fijn leven’).
-
Blz. 137
We pakken ‘lege/rotte’ plekken aan.
-
Blz. 138
We sluiten aan op ‘natuurlijke’ momenten van verandering.
-
Blz. 139
We spelen in op ontwikkelingen en kansen die voorbij komen, bijvoorbeeld Museum More en de ontwikkeling van de Hambroekplas, en maken waar mogelijk verbindingen met de centra.
-
Blz. 140
Iedereen doet mee met werk, betaald of onbetaald.
-
Blz. 141
Samen met de andere gemeenten van de SDOA (Sociale Dienst Oost Achterhoek) en andere betrokken partijen creëren we een compleet, samenhangend en zo lokaal mogelijk werkaanbod voor inwoners met een achterstand tot de arbeidsmarkt.
-
Blz. 142
Samen met SDOA en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag.
-
Blz. 143
Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering)
-
Blz. 144
We gaan meer inzetten op ‘social return’: beter gebruik maken van de mogelijkheden om bij aanbestedingen bedrijven en organisaties een sociale bijdrage te laten leveren.
-
Blz. 145
We maken duurzame verbindingen met ondernemers en organisaties gericht op de inzet van kwetsbare medewerkers onder de Participatiewet.
-
Blz. 146
Goed onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt.
-
Blz. 147
Bewaken dat er een goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
-
Blz. 148
Promoten van technische beroepen.
-
Blz. 149
Vrijetijdsaanbod het hele jaar door.
-
Blz. 150
We ondersteunen (lokale en regionale) producten en productontwikkeling voor verblijfs- en dagrecreatie.
-
Blz. 151
We stimuleren projecten op het gebied van duurzame maatregelen en op het gebied van toegankelijkheid voor mensen met een beperking.
-
Blz. 152
Wat mag het kosten?
-
Blz. 153
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 154
Beleidsindicatoren
-
Blz. 155
Actief met duurzaamheid en energie
-
Blz. 156
Alle hens aan dek!
-
Blz. 157
Wat speelt er?
-
Blz. 158
Speerpunt
-
Blz. 159
40% energieneutraal in 2022 en in de kopgroep van de Achterhoek
-
Blz. 160
We faciliteren Energie-initiatieven op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame energie) en gaan aan de slag met de aanbevelingen.
-
Blz. 161
We maken een nieuw Energie-uitvoeringsprogramma 2019-2022 en voeren dat uit.
-
Blz. 162
We ondersteunen initiatiefnemers met kennis en haalbaarheidstrajecten
-
Blz. 163
We onderzoeken of er financiële of andere drempels zijn waar initiatiefnemers tegen aanlopen.
-
Blz. 164
We werken samen met andere gemeenten aan de Achterhoekse opgave voor energieopwekking
-
Blz. 165
Van het gas af
-
Blz. 166
We gaan met minimaal 1 wijk (pilot) in gesprek over de concrete invulling van een warmteplan
-
Blz. 167
We inventariseren de huidige stand van zaken van het gasnet, de warmtevraag, het warmte-aanbod, de planningen van beheer en onderhoud.
-
Blz. 168
We verzamelen kennis en informatie over de toekomstige energie-infrastructuur.
-
Blz. 169
Gemeente als voorbeeld
-
Blz. 170
Duurzaam inkopen en aanbesteden
-
Blz. 171
We houden het vervangingsschema van ons wagenpark tegen het licht
-
Blz. 172
We maken een plan hoe we ons eigen vastgoed verduurzamen en in welk tempo
-
Blz. 173
We plaatsen laadpalen bij het gemeentehuis
-
Blz. 174
Wij laten onze organisatie/bedrijfsvoering onafhankelijk monitoren.
-
Blz. 175
Wij ondersteunen het gebruik van elektrische auto’s. We laten het neerzetten van een laadpunt op de openbare weg zo soepel mogelijk verlopen
-
Blz. 176
Wat mag het kosten?
-
Blz. 177
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 178
Sport is meer!
-
Blz. 179
Een leven lang sporten en bewegen
-
Blz. 180
Wat speelt er?
-
Blz. 181
Speerpunt
-
Blz. 182
Een leven lang sport en bewegen voor iedereen
-
Blz. 183
Via bijzondere bijstand zorgen we ervoor dat kinderen uit minima-gezinnen kunnen blijven sporten en bewegen.
-
Blz. 184
Voor volwassenen uit minima-gezinnen is er het meedoenarrangement.
-
Blz. 185
We bepalen welk structureel budget nodig is voor de vliegwielfunctie sport
-
Blz. 186
We doen mee aan het Jeugdsportfonds Nederland
-
Blz. 187
We faciliteren ‘Achterhoek in beweging
-
Blz. 188
We zetten 11,7 fte combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn.
-
Blz. 189
Toekomstbestendige verenigingen en sportinfrastructuur
-
Blz. 190
We beheren gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties
-
Blz. 191
We faciliteren de Sport Federatie Berkelland
-
Blz. 192
We grijpen natuurlijke momenten aan om de gemeentelijke sportaccommodaties toekomstbestendig te maken.
-
Blz. 193
We ondersteunen, adviseren en begeleiden verenigingen om toekomstbestendig te worden
-
Blz. 194
We subsidiëren jeugdleden van sportverenigingen.
-
Blz. 195
Wat mag het kosten?
-
Blz. 196
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 197
Beleidsindicatoren
-
Blz. 198
Cultuur is van iedereen
-
Blz. 199
Cultuur beleef je in Berkelland
-
Blz. 200
Wat speelt er?
-
Blz. 201
Speerpunt
-
Blz. 202
Een samenhangende cultuurnota met uitvoeringsprogramma
-
Blz. 203
We maken een cultuurnota met uitvoeringsprogramma
-
Blz. 204
We ondersteunen de (vrijwilligers van de) Dorpsböke
-
Blz. 205
We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden.
-
Blz. 206
We subsidiëren de bibliotheek Oost-Achterhoek
-
Blz. 207
We subsidiëren de instandhouding van monumenten
-
Blz. 208
We subsidiëren het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers en nemen deel aan het Cultuur –en Erfgoedpact
-
Blz. 209
We zorgen voor cultuureducatie voor ieder kind in het basisonderwijs
-
Blz. 210
Wat mag het kosten?
-
Blz. 211
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 212
Samen veilig
-
Blz. 213
Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
-
Blz. 214
Wat speelt er?
-
Blz. 215
Speerpunt
-
Blz. 216
Een veilige woon- en leefomgeving voor alle inwoners.
-
Blz. 217
We bevorderen brandveilig wonen van niet-zelfredzamen. Daarnaast gaan we inwoners bewust maken over wat zij kunnen doen om (mogelijke) calamiteiten als gevolg van brand te voorkomen door snel en adequaat handelen.
-
Blz. 218
We vragen inwoners naar hun onveiligheidsgevoel (bijvoorbeeld via het internetpanel) en ondernemen daarop gericht actie.
-
Blz. 219
We zorgen voor passende en gerichte inzet samen met inwoners en andere betrokken partners (zoals politie, woningcorporaties, maatschappelijke instellingen, vastgoedeigenaren, uitzendbureaus en omgevingsdienst).
-
Blz. 220
Geen ruimte voor ‘ondermijning’
-
Blz. 221
We gaan samen met het RIEC en politie aan de slag met het opstellen van een ondermijningsbeeld in onze gemeente.
-
Blz. 222
We maken kaders en richtlijnen voor de huisvesting van arbeidsmigranten en ervoor zorgen dat deze worden nageleefd, om zo negatieve aspecten van arbeidsmigratie (zoals mensenhandel, slechte woonomstandigheden en overlast) te beperken.
-
Blz. 223
We maken onze inwoners en collega’s bewust van situaties die met ondermijning te maken kunnen hebben.
-
Blz. 224
We werken nog meer samen met onze inwoners en betrokken partners door informatie uit te wisselen, verbindingen te maken en het makkelijk te maken melding te doen van mogelijke situaties van ondermijning.
-
Blz. 225
Verminderen criminaliteit in buitengebied en kernen
-
Blz. 226
We ondersteunen (o.a. met financiële middelen) het Keurmerk Veilig Ondernemen voor het hele buitengebied.
-
Blz. 227
We zetten in op intensieve gerichte daderaanpak, een gebiedsgerichte aanpak, preventie én aandacht voor het slachtoffer
-
Blz. 228
Wat mag het kosten?
-
Blz. 229
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 230
Beleidsindicatoren
-
Blz. 231
Aan de slag met de Omgevingswet
-
Blz. 232
Een nieuwe manier van (samen)werken
-
Blz. 233
Wat speelt er?
-
Blz. 234
Speerpunt
-
Blz. 235
Concreet aan de slag met Omgevingsvisie en Omgevingsplan
-
Blz. 236
We doen inspiratie op met voorbeelden van andere gemeenten op proces en inhoud
-
Blz. 237
We starten in 2019 met een plan van aanpak voor de Omgevingsvisie op basis van de door de gemeenteraad bepaalde ambitie
-
Blz. 238
Cultuur, gedrag en competenties veranderen
-
Blz. 239
Samen met de Raadswerkgroep Omgevingswet zorgen we ervoor dat de gemeenteraad is voorbereid.
-
Blz. 240
We organiseren bijeenkomsten voor gemeentebestuur en medewerkers.
-
Blz. 241
We zorgen ervoor dat inwoners, bedrijven, partners en medewerkers op tijd geïnformeerd worden.
-
Blz. 242
Digitalisering voorbereiden
-
Blz. 243
We oriënteren ons op de benodigde informatie-uitwisseling en archivering tussen ketenpartners.
-
Blz. 244
We passen onze systemen op tijd aan afhankelijk van de voortgang van het Digitaal stelsel Omgevingswet.
-
Blz. 245
Leren werken volgens de nieuwe wet
-
Blz. 246
We analyseren waar het nodig is om onze werkprocessen opnieuw in te richten
-
Blz. 247
Wat mag het kosten?
-
Blz. 248
Financiën
-
Blz. 249
Wat speelt er?
-
Blz. 250
Speerpunt
-
Blz. 251
Financieel structureel gezonde gemeente
-
Blz. 252
Lagere lasten voor inwoners, bedrijven en verenigingen in de periode 2019-2022
-
Blz. 253
We beheren onze financiële middelen.
-
Blz. 254
We dragen bij aan verbonden partijen
-
Blz. 255
We heffen andere belastingen en leges.
-
Blz. 256
We heffen Onroerende zaakbelasting.
-
Blz. 257
We ontvangen een algemene uitkering.
-
Blz. 258
We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
-
Blz. 259
We storten in en ontrekken aan reserves.
-
Blz. 260
We voeren de wet onroerende zaken uit.
-
Blz. 261
Wat mag het kosten?
-
Blz. 262
Overzicht van baten en lasten per programma
-
Blz. 263
Overzicht baten en lasten per taakveld (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 264
Overzicht Overhead (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 265
Balansen 2019 - 2022 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 266
Emu-saldi 2018 - 2020 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 267
Structureel begrotingssaldo
-
Blz. 268
Beleidsindicatoren
-
Blz. 269
Bedrijfsvoering
-
Blz. 270
Berkelland goed georganiseerd!
-
Blz. 271
Wat speelt er?
-
Blz. 272
Speerpunt
-
Blz. 273
Gegevensbescherming
-
Blz. 274
Voldoen aan de eisen die worden gesteld in de AVG en bescherming van persoonsgegevens
-
Blz. 275
Voldoen aan de normen die worden gesteld in de Baseline Informatiebeveiliging
-
Blz. 276
Een organisatie die is toegerust voor de taak die gesteld is
-
Blz. 277
We geven de Berkelland academie vorm
-
Blz. 278
We zetten HR instrumenten in om de arbeidsmarktpositie van de gemeente te verbeteren
-
Blz. 279
We zorgen voor voldoende personeel
-
Blz. 280
Een professionele bedrijfsvoering
-
Blz. 281
Uitvoeren interne audits.
-
Blz. 282
Verbeteren juridische kwaliteit.
-
Blz. 283
Verminderen fiscale risico's.
-
Blz. 284
We evalueren onze dienstverlening aan derden.
-
Blz. 285
ICT innovatie als belangrijk hulpmiddel dat leidt tot een moderne en voorspelbare dienstverlening en bedrijfsvoering
-
Blz. 286
We doen een aantal grote technische aanpassingen, zoals de mobiele werkplek en herinrichting fysieke serveromgeving.
-
Blz. 287
We implementeren een nieuw zaaksysteem.
-
Blz. 288
We zetten experimenten data-analyse en 3D/virtualisatie door naar de beleid- en werkprocessen
-
Blz. 289
Doelmatig en rechtmatig inkopen
-
Blz. 290
Inrichten en bijhouden van een contractbeheerssysteem
-
Blz. 291
Opstellen aanbestedingskalender
-
Blz. 292
Opstellen van inkoophandboek
-
Blz. 293
Tenderboard instellen
-
Blz. 294
Grondbeleid
-
Blz. 295
Wat speelt er?
-
Blz. 296
Wat zijn de kosten?
-
Blz. 297
Lokale heffingen
-
Blz. 298
Lokale heffingen
-
Blz. 299
Wat speelt er?
-
Blz. 300
Kaders
-
Blz. 301
Speerpunten
-
Blz. 302
Een verantwoorde gemeentelijke belastingdruk
-
Blz. 303
Heffen Reinigingsheffingen
-
Blz. 304
Heffen rioolheffing
-
Blz. 305
Heffen van Onroerende zaak belastingen
-
Blz. 306
Verantwoorde tarieven voor onze dienstverlening
-
Blz. 307
Heffen begraafrechten
-
Blz. 308
Heffen Leges
-
Blz. 309
Heffen marktgelden
-
Blz. 310
Heffen Reclamebelasting
-
Blz. 311
Heffen Toeristenbelasting
-
Blz. 312
Kwijtschelding van belasting voor mensen met een minimuminkomen
-
Blz. 313
Kwijtschelden gemeentelijke belastingen
-
Blz. 314
Weerstandsvermogen
-
Blz. 315
Weerstandsvermogen
-
Blz. 316
Wat speelt er?
-
Blz. 317
Speerpunten
-
Blz. 318
Een weerstandvermogen dat voldoende is om de risico's op te vangen
-
Blz. 319
Beoordelen weerstandsvermogen.
-
Blz. 320
Inventariseren risico's.
-
Blz. 321
Kengetallen financiële positie
-
Blz. 322
Samenwerkingspartijen
-
Blz. 323
Samenwerkingspartijen
-
Blz. 324
Speerpunten
-
Blz. 325
Goede (nuts)voorzieningen door deelnemingen
-
Blz. 326
Aandeelhouderschap van AGEM goed uitoefenen.
-
Blz. 327
Aandeelhouderschap van Alliander N.V. goed uitoefenen.
-
Blz. 328
Aandeelhouderschap van BNG Bank goed uitoefenen.
-
Blz. 329
Aandeelhouderschap van Gebiedsonderneming Laarberg B.V. goed uitoefenen.
-
Blz. 330
Aandeelhouderschap van Gebiedsonderneming Laarberg C.V. goed uitoefenen.
-
Blz. 331
Aandeelhouderschap van Twence goed uitoefenen.
-
Blz. 332
Aandeelhouderschap van Vitens N.V. goed uitoefenen.
-
Blz. 333
Goede dienstverlening door samenwerking
-
Blz. 334
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers.
-
Blz. 335
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling GGD Noord- en Oost Gelderland.
-
Blz. 336
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Achterhoek.
-
Blz. 337
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Crematoria Twente.
-
Blz. 338
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Achterhoek en Liemers.
-
Blz. 339
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek.
-
Blz. 340
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Sociale Dienst Oost Achterhoek.
-
Blz. 341
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Stadsbank Oost Nederland.
-
Blz. 342
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland.
-
Blz. 343
Deelnemen in het Openbaar Lichaam vuilverwerking Noord Oost Achteroek.
-
Blz. 344
Deelnemen in het samenwerkingsverband Bestuurlijke Begeleidingsgroep Beekvliet - Stelkampsveld.
-
Blz. 345
Deelnemen in het samenwerkingsverband Euregio.
-
Blz. 346
Deelnemen in het samenwerkingsverband Leisurelands.
-
Blz. 347
Deelnemen in het samenwerkingsverband N18.
-
Blz. 348
Deelnemen in het samenwerkingsverband NUVAL Platform.
-
Blz. 349
Deelnemen in het samenwerkingsverband P10.
-
Blz. 350
Deelnemen in het samenwerkingsverband Stichting Achterhoek Toerisme.
-
Blz. 351
Deelnemen in het samenwerkingsverband Stichting Hambroek.
-
Blz. 352
Deelnemen in het samenwerkingsverband ZOOV.
-
Blz. 353
Goede dienstverlening door andere partijen
-
Blz. 354
Afspraken maken over dienstverlening met het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT).
-
Blz. 355
Financiering
-
Blz. 356
Financiering
-
Blz. 357
Wat speelt er?
-
Blz. 358
Speerpunten
-
Blz. 359
Beperken van de risico's op het te lenen en uit te lenen geld
-
Blz. 360
Beoordelen koersrisico
-
Blz. 361
Beoordelen renterisico.
-
Blz. 362
Beoordelen uitstaande leningen
-
Blz. 363
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 364
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 365
Wat speelt er?
-
Blz. 366
Speerpunten
-
Blz. 367
Een verantwoord beheer van onze kapitaalgoederen
-
Blz. 368
Onderhouden gebouwen.
-
Blz. 369
Onderhouden groen.
-
Blz. 370
Onderhouden van Riolering
-
Blz. 371
Onderhouden van wegen
-
Blz. 372
Reserves
-
Blz. 373
Wat speelt er?
-
Blz. 374
Overzicht reserves
-
Blz. 375
Algemene reserve
-
Blz. 376
Bestuurlijke claims
-
Blz. 377
Egalisatiereserve afval
-
Blz. 378
Egalisatiereserve investeringen
-
Blz. 379
Egalisatiereserve bouwgrondexploitaties
-
Blz. 380
Inkomensreserve
-
Blz. 381
Onderwijshuisvesting
-
Blz. 382
Wegen
-
Blz. 383
Herstructurering
-
Blz. 384
Nadelen decentralisaties
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap