1. Blz. 1 Programmabegroting 2023
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2023
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Inleiding
        1. Blz. 5 Inleiding
        2. Blz. 6 Overzicht van baten en lasten
        3. Blz. 7 Inleiding vervolg
        4. Blz. 8 Opzet begroting
        5. Blz. 9 Aansluiting op perspectiefnota
        6. Blz. 10 Aansluiting op perspectiefnota
        7. Blz. 11 Lezen van tabellen
      2. Blz. 12 Onze aantrekkelijke leefomgeving
        1. Blz. 13 Een aantrekkelijke, klimaatbestendige en biodiverse leefomgeving
        2. Blz. 14 Wat speelt er?
        3. Blz. 15 Speerpunt
          1. Blz. 16 Opstellen omgevingvisie. (010.010)
            1. Blz. 17 Opstellen Omgevingsvisie (010.010.010)
            2. Blz. 18 Opstellen transitieplan Omgevingsplan.
          2. Blz. 19 Wijk- en kerngericht werken. (010.020)
            1. Blz. 20 We gaan voortdurend met onze inwoners en organisaties in gesprek over wat er speelt in de wijken en kernen, zodat onze activiteiten daarop aansluiten. (010.020.010)
            2. Blz. 21 We ondersteunen initiatieven uit wijken, buurten en kernen. (010.020.020)
          3. Blz. 22 Een klimaatbestendige leefomgeving. (010.030)
            1. Blz. 23 We houden integraal rekening met de gevolgen van klimaatverandering zoals (extreme) wateroverlast, droogte en hitte.
            2. Blz. 24 We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen. (010.030.010)
            3. Blz. 25 We voeren het watertakenplan 2019-2023 uit (de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan). (010.030.030)
          4. Blz. 26 Mobiliteit. (010.040)
            1. Blz. 27 We onderhouden onze infrastructuur (wegen en paden). (010.040.010)
            2. Blz. 28 We houden Berkelland bereikbaar.
          5. Blz. 29 Van Afval Naar Grondstof. (010.050)
            1. Blz. 30 We gaan gericht zwerfafval tegen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval. (010.050.020)
            2. Blz. 31 We werken een nieuw grondstoffenplan (Van afval naar grondstof 2023-2027) uit in maatregelen waarbij we inzetten op zoveel mogelijk grondstofhergebruik en zo min mogelijk restafval. (010.050.010)
        4. Blz. 32 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 33 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      3. Blz. 34 Passend wonen
        1. Blz. 35 Wat speelt er?
        2. Blz. 36 Speerpunten
          1. Blz. 37 Passend wonen in Berkelland. (020.010)
            1. Blz. 38 We vernieuwen en optimaliseren themabreed ons beleid en strategie. (020.010.040)
            2. Blz. 39 We voegen nieuwe woningen toe. (020.020.040)
            3. Blz. 40 We gebruiken onze gemeentelijke grondpositie om adaptief te kunnen programmeren. (020.010.060)
            4. Blz. 41 We zetten voor alle doelgroepen in op goed wonen in een duurzame en toekomstbestendige bestaande woningvoorraad. (020.010.010)
          2. Blz. 42 We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (020.020)
            1. Blz. 43 We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (020.020.030)
          3. Blz. 44 We werken door aan de integrale wijkontwikkeling in Neede Noordoost. (020.020)
            1. Blz. 45 We stimuleren een duurzame woningvoorraad. (020.030.010)
            2. Blz. 46 Sociale wijkontwikkeling.
            3. Blz. 47 Duurzame toekomstgerichte openbare ruimte.
        3. Blz. 48 Wat mag het kosten
        4. Blz. 49 Projecten
        5. Blz. 50 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      4. Blz. 51 Vitaal platteland
        1. Blz. 52 Een vitaal en innovatief buitengebied
        2. Blz. 53 Wat speelt er?
        3. Blz. 54 Speerpunt
          1. Blz. 55 Een meer duurzame vorm van landbouw in Berkelland. (030.010)
            1. Blz. 56 We zoeken de samenwerking met partijen als de VKA, LTO en de Marke gericht op ondersteuning van agrariërs richting een meer duurzame vorm van landbouw, zoals kringlooplandbouw.
            2. Blz. 57 We onderzoeken mogelijkheden voor stimulering van meer verbinding tussen agrariërs en inwoners. (030.010.020)
            3. Blz. 58 We doorlopen een kavelruilproces om een betere landbouwstructuur te organiseren en onderzoeken de mogelijkheden voor een nieuw vrijwillig kavelruil project. (030.010.030)
            4. Blz. 59 We zetten het project korte ketens door. (030.010.010)
          2. Blz. 60 Toekomstbestendige (agrarische) erven. (030.010)
            1. Blz. 61 We voeren het plan van aanpak voor de aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing uit. (030.040.010)
            2. Blz. 62 We voeren het plan van aanpak voor de stimulering van de sanering van asbestdaken uit. (030.040.020)
          3. Blz. 63 Behoud en versterking van ons coulisselandschap en verhoging van de biodiversiteit. (030.020)
            1. Blz. 64 Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschap en het behoud van landschapselementen. (030.020.010)
            2. Blz. 65 We maken een uitvoeringsagenda voor het biodiversiteitsplan en voeren deze uit. (030.030.010)
            3. Blz. 66 We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader. (030.030.020)
          4. Blz. 67 Het toeristisch-recreatief aanbod in Berkelland is versterkt. (030.030)
            1. Blz. 68 De uitvoeringsagenda ‘Beleef het in Berkelland 2021-2024 uitvoeren. (030.020.010)
        4. Blz. 69 Wat mag het kosten
        5. Blz. 70 Projecten
        6. Blz. 71 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      5. Blz. 72 Nieuwe energie
        1. Blz. 73 Alle hens aan dek!
        2. Blz. 74 Wat speelt er?
        3. Blz. 75 Speerpunt
          1. Blz. 76 Groei in duurzame energieopwekking (040.010)
            1. Blz. 77 We stellen het herijkte RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame Energie) beleidskader vast en begeleiden initiatiefnemers voor energieopwek.
            2. Blz. 78 We werken met andere overheden aan de regionale energiestrategie.
          2. Blz. 79 Meer verduurzaamde woningen en bedrijven in 2030. (040.020)
            1. Blz. 80 We zetten in op voorlichtingscampagnes en coaches om inwoners, organisaties en bedrijven te helpen de juiste keuzes te maken in de verduurzaming. (040.020.100)
            2. Blz. 81 We stimuleren het nemen van concrete energiemaatregelen met 'Berkelland Bespaart' en de gunstige (SVN)-leningen. (040.020.110)
            3. Blz. 82 We zorgen ervoor dat de Omgevingsdienst bedrijven controleert.
            4. Blz. 83 We maken een plan hoe wij gezamenlijke initiatieven van inwoners en/of organisaties kunnen ondersteunen.
            5. Blz. 84 We stellen een plan van aanpak energiearmoede op en voeren deze uit.
            6. Blz. 85 We gaan aan de slag met de transitievisie Warmte / We onderzoeken de haalbaarheid voor grootschalige collectieve warmtenetten.
          3. Blz. 86 Ruimte voor innovatie in de energie-infrastructuur. (040.020)
            1. Blz. 87 We stimuleren innovatie in de energie-infrastructuur en bieden de ruimte aan een aantal pilots hiervoor.
          4. Blz. 88 Gemeente als goede voorbeeld in de energietransitie. (040.020)
            1. Blz. 89 We investeren versneld in verduurzaming van ons eigen vastgoed. (040.030.010)
            2. Blz. 90 Wij voeren de reductiemaatregelen uit de van de CO2 prestatieladder en monitoren deze.
            3. Blz. 91 We stappen over naar een energieleverancier die levert vanuit lokale en duurzame energiebronnen.
        4. Blz. 92 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 93 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      6. Blz. 94 Een toekomstbestendig sociaal domein
        1. Blz. 95 Wat speelt er?
        2. Blz. 96 Speerpunt
          1. Blz. 97 Gelijke kansen en toegankelijkheid. (050.010)
            1. Blz. 98 Wij richten ons op toegankelijkheid, kansengelijkheid en inclusie. (050.010.030)
            2. Blz. 99 Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering. (050.010.020)
            3. Blz. 100 We ondersteunen nieuwkomers binnen een brede sociale basis. (050.010.010)
            4. Blz. 101 We dragen zorg voor vluchtelingen uit de regio.
          2. Blz. 102 Een sterke sociale basis gericht op preventie en gezondheid. (050.020)
            1. Blz. 103 We ondersteunen mantelzorgers en vrijwilligers. (050.020.010)
            2. Blz. 104 We zetten in op het welzijn en de gezondheid van onze jeugd. (050.020.020)
            3. Blz. 105 We zetten in op het welzijn en de gezondheid van onze inwoners. (050.020.030)
          3. Blz. 106 Uitvoering van de WMO. (050.030)
            1. Blz. 107 Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren in de samenleving. (050.030.010)
            2. Blz. 108 We ontwikkelen met ZOOV een nieuw concept voor vraagafhankelijk vervoer. (050.030.020)
            3. Blz. 109 We verbinden waar nodig zorg, wonen en veiligheid voor passende ondersteuning van inwoners. (050.030.030)
          4. Blz. 110 Uitvoering van de Jeugdwet. (050.040)
            1. Blz. 111 Wij bieden onze jonge inwoners en hun ouders/verzorgers jeugdhulp. (050.040.010)
            2. Blz. 112 Wij verbeteren de samenwerking tussen ouders, school, politie en hulpverleners voor het veilig en ‘zo thuis mogelijk’ opgroeien van onze jeugd. (050.040.020)
            3. Blz. 113 Leerlingenvervoer en vraagafhankelijk jeugdvervoer zijn beschikbaar binnen onze gemeente. (050.040.030)
          5. Blz. 114 Een robuuste uitvoering en toegang. (050.500)
            1. Blz. 115 Voormekaar staat voor een robuuste toegang waarin de dienstverlening aansluit bij nieuwe ontwikkelingen.
            2. Blz. 116 Wij versterken onze regionale samenwerking en zoeken verbanden wanneer dit onze effectiviteit verbetert.
            3. Blz. 117 We hebben oog voor de tevredenheid van onze inwoners.
        3. Blz. 118 Wat mag het kosten?
        4. Blz. 119 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      7. Blz. 120 Sport en cultuur bewegen je!
        1. Blz. 121 Wat speelt er?
        2. Blz. 122 Speerpunt
          1. Blz. 123 Sport en Cultuur dragen bij aan een sterke sociale basis. (060.010)
            1. Blz. 124 Strategie, Beleid en Innovatie. (060.010.010)
            2. Blz. 125 We zetten combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn. (060.010.100)
            3. Blz. 126 Heel Berkelland beweegt. (060.010.020)
            4. Blz. 127 Educatie en participatie. (060.010.030)
            5. Blz. 128 Cultureel erfgoed. (060.010.040)
            6. Blz. 129 Taal en Media. (060.010.050)
            7. Blz. 130 Podia, Muziekcultuur en Amateurkunst.
            8. Blz. 131 Buitenkunst, Vormgeving en Architectuur in de openbare ruimte.
            9. Blz. 132 Evenementen.
            10. Blz. 133 Project: Transformatiefonds cultuur en erfgoed.
          2. Blz. 134 Toekomstbestendige accommodaties. (060.020)
            1. Blz. 135 Project: Aan de slag met sportaccommodaties inclusief zwembaden.
            2. Blz. 136 Sportaccommodaties. (060.020.020)
            3. Blz. 137 Zwembaden. (060.020.030)
            4. Blz. 138 Culturele accommodaties. (060.020.010)
            5. Blz. 139 Verduurzaming accommodaties.
        3. Blz. 140 Wat mag het kosten?
        4. Blz. 141 Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
      8. Blz. 142 Werken en leren
        1. Blz. 143 Een warm welkom voor werk
        2. Blz. 144 Wat speelt er?
        3. Blz. 145 Speerpunt
          1. Blz. 146 Goede onderwijshuisvesting en onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt. (070.010)
            1. Blz. 147 Bewaken dat er goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
            2. Blz. 148 We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met onder andere demografische ontwikkelingen. (070.010.010)
          2. Blz. 149 Actieve deelname aan de arbeidsmarkt voor iedereen die dat kan. (070.020)
            1. Blz. 150 Wij ondersteunen inwoners in re-integratie en toeleiding naar (betaald) werk. (070.020.010)
            2. Blz. 151 Wij stimuleren inwoners om maximaal te participeren in de samenleving. (070.020.020)
          3. Blz. 152 Goed vestigingsklimaat voor ondernemers. (070.030)
            1. Blz. 153 We creëren voldoende fysieke ontwikkelingsmogelijkheden voor nieuwe of bestaande ondernemers.
            2. Blz. 154 We voeren de economische agenda 2020-2024 uit. (070.030.020 en 070.030.030)
          4. Blz. 155 Vitale winkelcentra. (070.040)
            1. Blz. 156 Faciliteren van het ondernemersfonds. (070.030.010)
            2. Blz. 157 Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde taskforces voor elke kern (en centrum), gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra. (070.040.020)
          5. Blz. 158 Promotie van Berkelland (en de Achterhoek). (070.050)
            1. Blz. 159 Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken. (070.050.010)
          6. Blz. 160 Gerichte armoedebestrijding. (070.060)
            1. Blz. 161 Wij bieden aanvullende inkomensondersteunende regelingen voor inwoners. (070.060.010)
            2. Blz. 162 Wij investeren in de lokale aanpak schuldhulpverlening. (070.060.030)
            3. Blz. 163 Wij werken samen binnen een dekkend netwerk met externe ketenpartners.
        4. Blz. 164 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 165 Kaders die de raad heeft vastgesteld
      9. Blz. 166 Veiligheid
        1. Blz. 167 Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
        2. Blz. 168 Wat speelt er?
        3. Blz. 169 Speerpunt
          1. Blz. 170 Veiligheid, integraal en risicobewust. (080.020)
            1. Blz. 171 We stellen een risicoprofiel op en vertalen dit naar een integraal Veiligheidsplan. (080.020.010)
            2. Blz. 172 Doorontwikkeling Zorg en veiligheid.
            3. Blz. 173 Dienstverlening Buitengewoon Opsporingsambtenaren (Boa’s).
            4. Blz. 174 We richten ons op onveiligheidsgevoelens.
            5. Blz. 175 We zijn betrokken bij buurtbewoners en partners.
            6. Blz. 176 We creëren en behouden een vertrouwensband.
          2. Blz. 177 Crisisbeheersing. (080.020)
            1. Blz. 178 We dragen bij aan de Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland. (080.020.020)
            2. Blz. 179 Reductie kwetsbaarheid gemeentelijke crisisorganisatie.
          3. Blz. 180 Vergunningverlening en Handhaving. (080.010)
            1. Blz. 181 Verdere professionalisering en digitalisering vergunningverlening. (080.010.020)
            2. Blz. 182 Actualisering Handhavingsbeleid. (080.010.010)
        4. Blz. 183 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 184 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        6. Blz. 185 Beleidsindicatoren
      10. Blz. 186 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering
        1. Blz. 187 Wat speelt er?
        2. Blz. 188 Speerpunt
          1. Blz. 189 Algemeen bestuur. (090.010)
            1. Blz. 190 Algemeen Bestuur. (090.010.010 en 090.010.020)
          2. Blz. 191 Klantgerichte dienstverlening. (090.020)
          3. Blz. 192 Moderne bedrijfsvoering. (090.030)
        3. Blz. 193 Wat mag het kosten?
      11. Blz. 194 Overzicht van algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
        1. Blz. 195 Wat speelt er?
        2. Blz. 196 Doelstellingen
          1. Blz. 197 Treasury. (100.010)
          2. Blz. 198 Dekkingsmiddelen. (100.020)
        3. Blz. 199 Kaders die de raad heeft vastgesteld
        4. Blz. 200 Wat mag het kosten?
      12. Blz. 201 Financiële begroting
        1. Blz. 202 Baten en lasten 2023 per programma
        2. Blz. 203 Saldi per programma 2021-2026
        3. Blz. 204 Algemene dekkingsmiddelen
        4. Blz. 205 Overzicht van incidentele baten en lasten 2023-2026 per programma
        5. Blz. 206 Meerjaren balansprognose
        6. Blz. 207 Toelichting balans
        7. Blz. 208 EMU saldi
        8. Blz. 209 Overzicht baten en lasten per taakveld
        9. Blz. 210 Overzicht van baten en lasten voor het taakveld overhead
        10. Blz. 211 Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
        11. Blz. 212 Uitgangspunten
    3. Blz. 213 Paragrafen
      1. Blz. 214 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 215 Berkelland goed georganiseerd!
        2. Blz. 216 Versterken van het fundament
        3. Blz. 217 Doorontwikkeling planning en control
        4. Blz. 218 Privacy en informatieveiligheid
        5. Blz. 219 Interne controle en rechtmatigheid
        6. Blz. 220 Rechtmatigheidsverklaring
        7. Blz. 221 Integrale kwaliteitszorg
        8. Blz. 222 Fiscale risico's
        9. Blz. 223 Trends en ontwikkelingen
        10. Blz. 224 Arbeidsmarkt
        11. Blz. 225 Hybride werken
        12. Blz. 226 ICT en informatievoorziening
        13. Blz. 227 Wetgeving
      2. Blz. 228 Grondbeleid
        1. Blz. 229 Wat speelt er?
        2. Blz. 230 Wat zijn de kosten?
      3. Blz. 231 Lokale heffingen
        1. Blz. 232 Inleiding
        2. Blz. 233 Beleid
        3. Blz. 234 Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen
        4. Blz. 235 Ontwikkeling lastendruk
        5. Blz. 236 Toelichting lastendruk
        6. Blz. 237 Belastingen
        7. Blz. 238 Toelichting belastingen
        8. Blz. 239 Bestemmingsheffingen
        9. Blz. 240 Afvalstoffenheffing
        10. Blz. 241 Toelichting ASH
        11. Blz. 242 Rioolheffing
        12. Blz. 243 Toelichting rioolheffing
        13. Blz. 244 Retributies/rechten
        14. Blz. 245 Begraafrechten
        15. Blz. 246 Marktgelden
        16. Blz. 247 Leges
        17. Blz. 248 Kwijtscheldingsbeleid
      4. Blz. 249 Weerstandsvermogen
        1. Blz. 250 Wat speelt er?
        2. Blz. 251 Wettelijk kader
        3. Blz. 252 Inventarisatie risico's
        4. Blz. 253 Toelichting op tabel
        5. Blz. 254 Inventarisatie weerstandscapaciteit
        6. Blz. 255 Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
        7. Blz. 256 Risicobeheersing
        8. Blz. 257 Kengetallen financiële positie
      5. Blz. 258 Verbonden partijen
        1. Blz. 259 Samenwerkingspartijen
        2. Blz. 260 Inleiding
        3. Blz. 261 Gemeenschappelijke regelingen
        4. Blz. 262 Vennootschappen en coöperaties
        5. Blz. 263 Stichtingen en verenigingen
        6. Blz. 264 Overige verbonden partijen
      6. Blz. 265 Financiering
        1. Blz. 266 Financiering
        2. Blz. 267 Inleiding
        3. Blz. 268 Ontwikkelingen
        4. Blz. 269 Verwachte liquiditeitsontwikkeling
        5. Blz. 270 Risicobeheer
        6. Blz. 271 Conclusie renterisiconorm
        7. Blz. 272 Koersrisico's
        8. Blz. 273 Kredietrisico's
        9. Blz. 274 Liquiditeitsrisico's
        10. Blz. 275 Valutarisico's
        11. Blz. 276 Rentelasten en baten
        12. Blz. 277 Rentebaten
      7. Blz. 278 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 279 Onderhoud kapitaalgoederen
        2. Blz. 280 Inleiding
        3. Blz. 281 Riolering en water
        4. Blz. 282 Onderhouden van wegen
        5. Blz. 283 Wegen 2
        6. Blz. 284 Wegen 3
        7. Blz. 285 Wegen 4
        8. Blz. 286 Toelichting financiën wegen
        9. Blz. 287 Openbare verlichting
        10. Blz. 288 Groen en speelvoorzieningen
        11. Blz. 289 Onderhoud gebouwen
        12. Blz. 290 Gebouwen 2
      8. Blz. 291 Reserves
        1. Blz. 292 Wat speelt er?
        2. Blz. 293 Overzicht reserves
        3. Blz. 294 Algemene reserve
        4. Blz. 295 Bestuurlijke claims
        5. Blz. 296 Egalisatiereserve afval
        6. Blz. 297 Egalisatiereserve investeringen
        7. Blz. 298 Egalisatiereserve bouwgrondexploitaties
        8. Blz. 299 Onderwijshuisvesting
        9. Blz. 300 Wegen
        10. Blz. 301 Herstructurering
        11. Blz. 302 Nadelen decentralisaties
        12. Blz. 303 Meerjarenoverzicht reserves
      9. Blz. 304 Ombuigingen
        1. Blz. 305 Inleiding
        2. Blz. 306 Onze aantrekkelijke leefomgeving
        3. Blz. 307 Programma Vitaal platteland
        4. Blz. 308 Nieuwe energie
        5. Blz. 309 Een toekomstbestendig Sociaal Domein
        6. Blz. 310 Sport en Cultuur bewegen je!
        7. Blz. 311 Werken en leren
        8. Blz. 312 Veiligheid
        9. Blz. 313 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering
        10. Blz. 314 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
    4. Blz. 315 Bijlagen
      1. Blz. 316 Bijlage 1: Verplichte beleidsindicatoren
        1. Blz. 317 Toelichting
        2. Blz. 318 Een passende woning
        3. Blz. 319 Onze aantrekkelijke leefomgeving
        4. Blz. 320 Een toekomstbestendig Sociaal Domein
        5. Blz. 321 Werken en leren
        6. Blz. 322 Nieuwe energie
        7. Blz. 323 Sport en Cultuur bewegen je!
        8. Blz. 324 Veiligheid
        9. Blz. 325 Algemeen bestuur en Bedrijfsvoering
      2. Blz. 326 Bijlage 2: Overzicht subsidies
        1. Blz. 327 Toelichting
        2. Blz. 328 Onze aantrekkelijke leefomgeving
        3. Blz. 329 Een toekomstbestendig Sociaal Domein
        4. Blz. 330 Werken en leren
        5. Blz. 331 Sport en Cultuur bewegen je!
      3. Blz. 332 Bijlage 3: Overzicht bestuurlijke producten
        1. Blz. 333 Inleiding
        2. Blz. 334 Tabel
    5. Activiteiten
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap