-
Blz. 1
Programmabegroting 2023
-
Blz. 2
Programmabegroting 2023
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 7
Inleiding vervolg
-
Blz. 8
Opzet begroting
-
Blz. 9
Aansluiting op perspectiefnota
-
Blz. 10
Aansluiting op perspectiefnota
-
Blz. 11
Lezen van tabellen
-
Blz. 12
Onze aantrekkelijke leefomgeving
-
Blz. 13
Een aantrekkelijke, klimaatbestendige en biodiverse leefomgeving
-
Blz. 14
Wat speelt er?
-
Blz. 15
Speerpunt
-
Blz. 16
Opstellen omgevingvisie. (010.010)
-
Blz. 17
Opstellen Omgevingsvisie (010.010.010)
-
Blz. 18
Opstellen transitieplan Omgevingsplan.
-
Blz. 19
Wijk- en kerngericht werken. (010.020)
-
Blz. 20
We gaan voortdurend met onze inwoners en organisaties in gesprek over wat er speelt in de wijken en kernen, zodat onze activiteiten daarop aansluiten. (010.020.010)
-
Blz. 21
We ondersteunen initiatieven uit wijken, buurten en kernen. (010.020.020)
-
Blz. 22
Een klimaatbestendige leefomgeving. (010.030)
-
Blz. 23
We houden integraal rekening met de gevolgen van klimaatverandering zoals (extreme) wateroverlast, droogte en hitte.
-
Blz. 24
We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen. (010.030.010)
-
Blz. 25
We voeren het watertakenplan 2019-2023 uit (de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan). (010.030.030)
-
Blz. 26
Mobiliteit. (010.040)
-
Blz. 27
We onderhouden onze infrastructuur (wegen en paden). (010.040.010)
-
Blz. 28
We houden Berkelland bereikbaar.
-
Blz. 29
Van Afval Naar Grondstof. (010.050)
-
Blz. 30
We gaan gericht zwerfafval tegen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval. (010.050.020)
-
Blz. 31
We werken een nieuw grondstoffenplan (Van afval naar grondstof 2023-2027) uit in maatregelen waarbij we inzetten op zoveel mogelijk grondstofhergebruik en zo min mogelijk restafval. (010.050.010)
-
Blz. 32
Wat mag het kosten?
-
Blz. 33
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 34
Passend wonen
-
Blz. 35
Wat speelt er?
-
Blz. 36
Speerpunten
-
Blz. 37
Passend wonen in Berkelland. (020.010)
-
Blz. 38
We vernieuwen en optimaliseren themabreed ons beleid en strategie. (020.010.040)
-
Blz. 39
We voegen nieuwe woningen toe. (020.020.040)
-
Blz. 40
We gebruiken onze gemeentelijke grondpositie om adaptief te kunnen programmeren. (020.010.060)
-
Blz. 41
We zetten voor alle doelgroepen in op goed wonen in een duurzame en toekomstbestendige bestaande woningvoorraad. (020.010.010)
-
Blz. 42
We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (020.020)
-
Blz. 43
We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (020.020.030)
-
Blz. 44
We werken door aan de integrale wijkontwikkeling in Neede Noordoost. (020.020)
-
Blz. 45
We stimuleren een duurzame woningvoorraad. (020.030.010)
-
Blz. 46
Sociale wijkontwikkeling.
-
Blz. 47
Duurzame toekomstgerichte openbare ruimte.
-
Blz. 48
Wat mag het kosten
-
Blz. 49
Projecten
-
Blz. 50
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 51
Vitaal platteland
-
Blz. 52
Een vitaal en innovatief buitengebied
-
Blz. 53
Wat speelt er?
-
Blz. 54
Speerpunt
-
Blz. 55
Een meer duurzame vorm van landbouw in Berkelland. (030.010)
-
Blz. 56
We zoeken de samenwerking met partijen als de VKA, LTO en de Marke gericht op ondersteuning van agrariërs richting een meer duurzame vorm van landbouw, zoals kringlooplandbouw.
-
Blz. 57
We onderzoeken mogelijkheden voor stimulering van meer verbinding tussen agrariërs en inwoners. (030.010.020)
-
Blz. 58
We doorlopen een kavelruilproces om een betere landbouwstructuur te organiseren en onderzoeken de mogelijkheden voor een nieuw vrijwillig kavelruil project. (030.010.030)
-
Blz. 59
We zetten het project korte ketens door. (030.010.010)
-
Blz. 60
Toekomstbestendige (agrarische) erven. (030.010)
-
Blz. 61
We voeren het plan van aanpak voor de aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing uit. (030.040.010)
-
Blz. 62
We voeren het plan van aanpak voor de stimulering van de sanering van asbestdaken uit. (030.040.020)
-
Blz. 63
Behoud en versterking van ons coulisselandschap en verhoging van de biodiversiteit. (030.020)
-
Blz. 64
Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschap en het behoud van landschapselementen. (030.020.010)
-
Blz. 65
We maken een uitvoeringsagenda voor het biodiversiteitsplan en voeren deze uit. (030.030.010)
-
Blz. 66
We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader. (030.030.020)
-
Blz. 67
Het toeristisch-recreatief aanbod in Berkelland is versterkt. (030.030)
-
Blz. 68
De uitvoeringsagenda ‘Beleef het in Berkelland 2021-2024 uitvoeren. (030.020.010)
-
Blz. 69
Wat mag het kosten
-
Blz. 70
Projecten
-
Blz. 71
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 72
Nieuwe energie
-
Blz. 73
Alle hens aan dek!
-
Blz. 74
Wat speelt er?
-
Blz. 75
Speerpunt
-
Blz. 76
Groei in duurzame energieopwekking (040.010)
-
Blz. 77
We stellen het herijkte RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame Energie) beleidskader vast en begeleiden initiatiefnemers voor energieopwek.
-
Blz. 78
We werken met andere overheden aan de regionale energiestrategie.
-
Blz. 79
Meer verduurzaamde woningen en bedrijven in 2030. (040.020)
-
Blz. 80
We zetten in op voorlichtingscampagnes en coaches om inwoners, organisaties en bedrijven te helpen de juiste keuzes te maken in de verduurzaming. (040.020.100)
-
Blz. 81
We stimuleren het nemen van concrete energiemaatregelen met 'Berkelland Bespaart' en de gunstige (SVN)-leningen. (040.020.110)
-
Blz. 82
We zorgen ervoor dat de Omgevingsdienst bedrijven controleert.
-
Blz. 83
We maken een plan hoe wij gezamenlijke initiatieven van inwoners en/of organisaties kunnen ondersteunen.
-
Blz. 84
We stellen een plan van aanpak energiearmoede op en voeren deze uit.
-
Blz. 85
We gaan aan de slag met de transitievisie Warmte / We onderzoeken de haalbaarheid voor grootschalige collectieve warmtenetten.
-
Blz. 86
Ruimte voor innovatie in de energie-infrastructuur. (040.020)
-
Blz. 87
We stimuleren innovatie in de energie-infrastructuur en bieden de ruimte aan een aantal pilots hiervoor.
-
Blz. 88
Gemeente als goede voorbeeld in de energietransitie. (040.020)
-
Blz. 89
We investeren versneld in verduurzaming van ons eigen vastgoed. (040.030.010)
-
Blz. 90
Wij voeren de reductiemaatregelen uit de van de CO2 prestatieladder en monitoren deze.
-
Blz. 91
We stappen over naar een energieleverancier die levert vanuit lokale en duurzame energiebronnen.
-
Blz. 92
Wat mag het kosten?
-
Blz. 93
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 94
Een toekomstbestendig sociaal domein
-
Blz. 95
Wat speelt er?
-
Blz. 96
Speerpunt
-
Blz. 97
Gelijke kansen en toegankelijkheid. (050.010)
-
Blz. 98
Wij richten ons op toegankelijkheid, kansengelijkheid en inclusie. (050.010.030)
-
Blz. 99
Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering. (050.010.020)
-
Blz. 100
We ondersteunen nieuwkomers binnen een brede sociale basis. (050.010.010)
-
Blz. 101
We dragen zorg voor vluchtelingen uit de regio.
-
Blz. 102
Een sterke sociale basis gericht op preventie en gezondheid. (050.020)
-
Blz. 103
We ondersteunen mantelzorgers en vrijwilligers. (050.020.010)
-
Blz. 104
We zetten in op het welzijn en de gezondheid van onze jeugd. (050.020.020)
-
Blz. 105
We zetten in op het welzijn en de gezondheid van onze inwoners. (050.020.030)
-
Blz. 106
Uitvoering van de WMO. (050.030)
-
Blz. 107
Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren in de samenleving. (050.030.010)
-
Blz. 108
We ontwikkelen met ZOOV een nieuw concept voor vraagafhankelijk vervoer. (050.030.020)
-
Blz. 109
We verbinden waar nodig zorg, wonen en veiligheid voor passende ondersteuning van inwoners. (050.030.030)
-
Blz. 110
Uitvoering van de Jeugdwet. (050.040)
-
Blz. 111
Wij bieden onze jonge inwoners en hun ouders/verzorgers jeugdhulp. (050.040.010)
-
Blz. 112
Wij verbeteren de samenwerking tussen ouders, school, politie en hulpverleners voor het veilig en ‘zo thuis mogelijk’ opgroeien van onze jeugd. (050.040.020)
-
Blz. 113
Leerlingenvervoer en vraagafhankelijk jeugdvervoer zijn beschikbaar binnen onze gemeente. (050.040.030)
-
Blz. 114
Een robuuste uitvoering en toegang. (050.500)
-
Blz. 115
Voormekaar staat voor een robuuste toegang waarin de dienstverlening aansluit bij nieuwe ontwikkelingen.
-
Blz. 116
Wij versterken onze regionale samenwerking en zoeken verbanden wanneer dit onze effectiviteit verbetert.
-
Blz. 117
We hebben oog voor de tevredenheid van onze inwoners.
-
Blz. 118
Wat mag het kosten?
-
Blz. 119
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 120
Sport en cultuur bewegen je!
-
Blz. 121
Wat speelt er?
-
Blz. 122
Speerpunt
-
Blz. 123
Sport en Cultuur dragen bij aan een sterke sociale basis. (060.010)
-
Blz. 124
Strategie, Beleid en Innovatie. (060.010.010)
-
Blz. 125
We zetten combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn. (060.010.100)
-
Blz. 126
Heel Berkelland beweegt. (060.010.020)
-
Blz. 127
Educatie en participatie. (060.010.030)
-
Blz. 128
Cultureel erfgoed. (060.010.040)
-
Blz. 129
Taal en Media. (060.010.050)
-
Blz. 130
Podia, Muziekcultuur en Amateurkunst.
-
Blz. 131
Buitenkunst, Vormgeving en Architectuur in de openbare ruimte.
-
Blz. 132
Evenementen.
-
Blz. 133
Project: Transformatiefonds cultuur en erfgoed.
-
Blz. 134
Toekomstbestendige accommodaties. (060.020)
-
Blz. 135
Project: Aan de slag met sportaccommodaties inclusief zwembaden.
-
Blz. 136
Sportaccommodaties. (060.020.020)
-
Blz. 137
Zwembaden. (060.020.030)
-
Blz. 138
Culturele accommodaties. (060.020.010)
-
Blz. 139
Verduurzaming accommodaties.
-
Blz. 140
Wat mag het kosten?
-
Blz. 141
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 142
Werken en leren
-
Blz. 143
Een warm welkom voor werk
-
Blz. 144
Wat speelt er?
-
Blz. 145
Speerpunt
-
Blz. 146
Goede onderwijshuisvesting en onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt. (070.010)
-
Blz. 147
Bewaken dat er goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
-
Blz. 148
We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met onder andere demografische ontwikkelingen. (070.010.010)
-
Blz. 149
Actieve deelname aan de arbeidsmarkt voor iedereen die dat kan. (070.020)
-
Blz. 150
Wij ondersteunen inwoners in re-integratie en toeleiding naar (betaald) werk. (070.020.010)
-
Blz. 151
Wij stimuleren inwoners om maximaal te participeren in de samenleving. (070.020.020)
-
Blz. 152
Goed vestigingsklimaat voor ondernemers. (070.030)
-
Blz. 153
We creëren voldoende fysieke ontwikkelingsmogelijkheden voor nieuwe of bestaande ondernemers.
-
Blz. 154
We voeren de economische agenda 2020-2024 uit. (070.030.020 en 070.030.030)
-
Blz. 155
Vitale winkelcentra. (070.040)
-
Blz. 156
Faciliteren van het ondernemersfonds. (070.030.010)
-
Blz. 157
Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde taskforces voor elke kern (en centrum), gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra. (070.040.020)
-
Blz. 158
Promotie van Berkelland (en de Achterhoek). (070.050)
-
Blz. 159
Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken. (070.050.010)
-
Blz. 160
Gerichte armoedebestrijding. (070.060)
-
Blz. 161
Wij bieden aanvullende inkomensondersteunende regelingen voor inwoners. (070.060.010)
-
Blz. 162
Wij investeren in de lokale aanpak schuldhulpverlening. (070.060.030)
-
Blz. 163
Wij werken samen binnen een dekkend netwerk met externe ketenpartners.
-
Blz. 164
Wat mag het kosten?
-
Blz. 165
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 166
Veiligheid
-
Blz. 167
Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
-
Blz. 168
Wat speelt er?
-
Blz. 169
Speerpunt
-
Blz. 170
Veiligheid, integraal en risicobewust. (080.020)
-
Blz. 171
We stellen een risicoprofiel op en vertalen dit naar een integraal Veiligheidsplan. (080.020.010)
-
Blz. 172
Doorontwikkeling Zorg en veiligheid.
-
Blz. 173
Dienstverlening Buitengewoon Opsporingsambtenaren (Boa’s).
-
Blz. 174
We richten ons op onveiligheidsgevoelens.
-
Blz. 175
We zijn betrokken bij buurtbewoners en partners.
-
Blz. 176
We creëren en behouden een vertrouwensband.
-
Blz. 177
Crisisbeheersing. (080.020)
-
Blz. 178
We dragen bij aan de Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland. (080.020.020)
-
Blz. 179
Reductie kwetsbaarheid gemeentelijke crisisorganisatie.
-
Blz. 180
Vergunningverlening en Handhaving. (080.010)
-
Blz. 181
Verdere professionalisering en digitalisering vergunningverlening. (080.010.020)
-
Blz. 182
Actualisering Handhavingsbeleid. (080.010.010)
-
Blz. 183
Wat mag het kosten?
-
Blz. 184
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 185
Beleidsindicatoren
-
Blz. 186
Algemeen bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 187
Wat speelt er?
-
Blz. 188
Speerpunt
-
Blz. 189
Algemeen bestuur. (090.010)
-
Blz. 190
Algemeen Bestuur. (090.010.010 en 090.010.020)
-
Blz. 191
Klantgerichte dienstverlening. (090.020)
-
Blz. 192
Moderne bedrijfsvoering. (090.030)
-
Blz. 193
Wat mag het kosten?
-
Blz. 194
Overzicht van algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 195
Wat speelt er?
-
Blz. 196
Doelstellingen
-
Blz. 197
Treasury. (100.010)
-
Blz. 198
Dekkingsmiddelen. (100.020)
-
Blz. 199
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 200
Wat mag het kosten?
-
Blz. 201
Financiële begroting
-
Blz. 202
Baten en lasten 2023 per programma
-
Blz. 203
Saldi per programma 2021-2026
-
Blz. 204
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 205
Overzicht van incidentele baten en lasten 2023-2026 per programma
-
Blz. 206
Meerjaren balansprognose
-
Blz. 207
Toelichting balans
-
Blz. 208
EMU saldi
-
Blz. 209
Overzicht baten en lasten per taakveld
-
Blz. 210
Overzicht van baten en lasten voor het taakveld overhead
-
Blz. 211
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
-
Blz. 212
Uitgangspunten
-
Blz. 213
Paragrafen
-
Blz. 214
Bedrijfsvoering
-
Blz. 215
Berkelland goed georganiseerd!
-
Blz. 216
Versterken van het fundament
-
Blz. 217
Doorontwikkeling planning en control
-
Blz. 218
Privacy en informatieveiligheid
-
Blz. 219
Interne controle en rechtmatigheid
-
Blz. 220
Rechtmatigheidsverklaring
-
Blz. 221
Integrale kwaliteitszorg
-
Blz. 222
Fiscale risico's
-
Blz. 223
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 224
Arbeidsmarkt
-
Blz. 225
Hybride werken
-
Blz. 226
ICT en informatievoorziening
-
Blz. 227
Wetgeving
-
Blz. 228
Grondbeleid
-
Blz. 229
Wat speelt er?
-
Blz. 230
Wat zijn de kosten?
-
Blz. 231
Lokale heffingen
-
Blz. 232
Inleiding
-
Blz. 233
Beleid
-
Blz. 234
Geraamde opbrengsten uit lokale heffingen
-
Blz. 235
Ontwikkeling lastendruk
-
Blz. 236
Toelichting lastendruk
-
Blz. 237
Belastingen
-
Blz. 238
Toelichting belastingen
-
Blz. 239
Bestemmingsheffingen
-
Blz. 240
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 241
Toelichting ASH
-
Blz. 242
Rioolheffing
-
Blz. 243
Toelichting rioolheffing
-
Blz. 244
Retributies/rechten
-
Blz. 245
Begraafrechten
-
Blz. 246
Marktgelden
-
Blz. 247
Leges
-
Blz. 248
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 249
Weerstandsvermogen
-
Blz. 250
Wat speelt er?
-
Blz. 251
Wettelijk kader
-
Blz. 252
Inventarisatie risico's
-
Blz. 253
Toelichting op tabel
-
Blz. 254
Inventarisatie weerstandscapaciteit
-
Blz. 255
Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 256
Risicobeheersing
-
Blz. 257
Kengetallen financiële positie
-
Blz. 258
Verbonden partijen
-
Blz. 259
Samenwerkingspartijen
-
Blz. 260
Inleiding
-
Blz. 261
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 262
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 263
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 264
Overige verbonden partijen
-
Blz. 265
Financiering
-
Blz. 266
Financiering
-
Blz. 267
Inleiding
-
Blz. 268
Ontwikkelingen
-
Blz. 269
Verwachte liquiditeitsontwikkeling
-
Blz. 270
Risicobeheer
-
Blz. 271
Conclusie renterisiconorm
-
Blz. 272
Koersrisico's
-
Blz. 273
Kredietrisico's
-
Blz. 274
Liquiditeitsrisico's
-
Blz. 275
Valutarisico's
-
Blz. 276
Rentelasten en baten
-
Blz. 277
Rentebaten
-
Blz. 278
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 279
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 280
Inleiding
-
Blz. 281
Riolering en water
-
Blz. 282
Onderhouden van wegen
-
Blz. 283
Wegen 2
-
Blz. 284
Wegen 3
-
Blz. 285
Wegen 4
-
Blz. 286
Toelichting financiën wegen
-
Blz. 287
Openbare verlichting
-
Blz. 288
Groen en speelvoorzieningen
-
Blz. 289
Onderhoud gebouwen
-
Blz. 290
Gebouwen 2
-
Blz. 291
Reserves
-
Blz. 292
Wat speelt er?
-
Blz. 293
Overzicht reserves
-
Blz. 294
Algemene reserve
-
Blz. 295
Bestuurlijke claims
-
Blz. 296
Egalisatiereserve afval
-
Blz. 297
Egalisatiereserve investeringen
-
Blz. 298
Egalisatiereserve bouwgrondexploitaties
-
Blz. 299
Onderwijshuisvesting
-
Blz. 300
Wegen
-
Blz. 301
Herstructurering
-
Blz. 302
Nadelen decentralisaties
-
Blz. 303
Meerjarenoverzicht reserves
-
Blz. 304
Ombuigingen
-
Blz. 305
Inleiding
-
Blz. 306
Onze aantrekkelijke leefomgeving
-
Blz. 307
Programma Vitaal platteland
-
Blz. 308
Nieuwe energie
-
Blz. 309
Een toekomstbestendig Sociaal Domein
-
Blz. 310
Sport en Cultuur bewegen je!
-
Blz. 311
Werken en leren
-
Blz. 312
Veiligheid
-
Blz. 313
Algemeen bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 314
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 315
Bijlagen
-
Blz. 316
Bijlage 1: Verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 317
Toelichting
-
Blz. 318
Een passende woning
-
Blz. 319
Onze aantrekkelijke leefomgeving
-
Blz. 320
Een toekomstbestendig Sociaal Domein
-
Blz. 321
Werken en leren
-
Blz. 322
Nieuwe energie
-
Blz. 323
Sport en Cultuur bewegen je!
-
Blz. 324
Veiligheid
-
Blz. 325
Algemeen bestuur en Bedrijfsvoering
-
Blz. 326
Bijlage 2: Overzicht subsidies
-
Blz. 327
Toelichting
-
Blz. 328
Onze aantrekkelijke leefomgeving
-
Blz. 329
Een toekomstbestendig Sociaal Domein
-
Blz. 330
Werken en leren
-
Blz. 331
Sport en Cultuur bewegen je!
-
Blz. 332
Bijlage 3: Overzicht bestuurlijke producten
-
Blz. 333
Inleiding
-
Blz. 334
Tabel
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap