Inleiding

De programmabegroting 2023 met meerjarenbegroting 2024-2026 is de eerste begroting van deze raadsperiode. In deze begroting is de perspectiefnota 2023 verwerkt. Ook de financiële gevolgen van het coalitieakkoord Wederzijds vertrouwen staan erin, bijvoorbeeld de definitief vervallen bezuiniging op sport en cultuur en het hogere budget voor wegen. Het Berkellands Naoberfonds heeft opnieuw budget gekregen.

 

In de komende periode werken we enkele ambities uit. Hierdoor kunnen we beter afwegen welke middelen noodzakelijk zijn en passen binnen onze financiële ruimte. Geld dat we in de toekomst misschien overhouden, zullen we nu nog niet een bestemming geven. We kiezen hiervoor, omdat we een onzekere periode doormaken. We maken ons zorgen over de bestaanszekerheid van onze inwoners vanwege de hoge prijzen voor boodschappen en energie. We vinden het namelijk belangrijk dat iedereen mee kan doen in onze samenleving. Daarnaast zorgen de opvang van asielzoekers, krapte op de woningmarkt en de stikstofcrisis voor onrust en onzekerheid. De komende tijd wordt duidelijker wat en hoeveel we kunnen bijdragen om deze problemen te verminderen. We kijken, gezien de omvang van de problematiek, vooral naar de plannen van de Rijksoverheid die over grotere budgetten en meer sturingsmogelijkheden beschikt. Gelukkig is de sociale basis in Berkelland sterk: we hebben veel beleid op het gebied van schuldhulpverlening, vroegsignalering en energiecoaches en we weten dat inwoners en organisaties zich ook organiseren om elkaar in goed naoberschap te helpen.

 

Scholen, sportaccommodaties en zwembaden in de gemeente hebben onderhoud, verbouwing of nieuwbouw nodig. We maken het IHP onderwijs actueel en gaan we in een Sportvisie bepalen welke uitgangspunten er zijn hoe om te gaan met ons onderwijsvastgoed, zwembaden en sportaccommodaties. Hierdoor wordt ook duidelijk hoeveel geld nodig is om alles uit te voeren. Omdat niet alles structureel begroot is, zullen er tekorten zijn. Die kunnen we deels betalen uit onze reserves. Reserves die dan nog wel verder aangevuld moeten worden met incidentele overschotten op de begroting, jaarrekeningen en de budgetten van Samen investeren in Berkelland die niet zijn ingezet. We kijken ook naar de herschikking van de reserves en we komen met een voorstel in de nota reserves en voorzieningen eind dit jaar. Alles bij elkaar kunnen we dan veel realiseren. Toch kunnen we ook hiermee niet alle wensen voor onderwijshuisvesting en sportaccommodaties vervullen.

 

Tot slot schrappen we de 2% extra rioolheffing. In 2023 herijken we het Watertakenplan. Daarbij berekenen we de toekomstige onderhouds- en investeringskosten. Omdat de egalisatievoorziening riool op dit moment van behoorlijke omvang is, willen we deze nieuwe berekeningen afwachten en voor 2023 de trendmatige stijging van 2% van de rioolheffing eenmalig achterwege laten. De nieuwe berekeningen geven ons inzicht in het benodigde kostendekkend tarief in de toekomst.

 

In onderstaande tabel is te zien hoeveel geld we de afgelopen jaren, aankomend jaar en de volgende jaren tot 2026 hebben begroot voor de programma’s uit het coalitieakkoord. De bedragen die zijn weergegeven, moeten x € 1.000. De lasten worden weergegeven met een – (min) ervoor. De baten (opbrengsten) met een + (plus).

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten

 

 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 2022 (vastgesteld) 2022 (na bestuursrapportage) 2023 (primitief) 1e Begrotingswijziging 2023 2024 2025 2026
010 Onze aantrekkelijke leefomgeving -6.156 -5.436 -6.856 -7.602 -1.760 -9.362 -8.208 -8.222 -8.112
020 Passend wonen -2.419 -2.625 -2.720 -2.762 -1.024 -3.786 -3.463 -2.803 -2.803
030 Vitaal platteland -226 -462 -403 -309 -1.177 -1.486 -472 -354 -354
040 Nieuwe energie -321 -117 -115 -195 -1.783 -1.978 -378 -313 -313
050 Een toekomstbestendig sociaal domein -29.895 -30.304 -31.959 -31.011 -357 -31.368 -31.106 -31.086 -31.086
060 Sport en Cultuur -4.164 -4.650 -5.553 -4.777 -69 -4.846 -4.920 -5.080 -5.089
070 Werken en leren -17.903 -17.263 -17.947 -15.226 -210 -15.436 -15.689 -15.553 -15.553
080 Veiligheid -4.252 -4.989 -5.049 -5.197 -66 -5.263 -5.228 -5.228 -5.228
090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering -18.648 -18.019 -21.958 -18.393 -1.071 -19.464 -18.896 -18.846 -18.846
100 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien 85.590 83.864 92.560 92.543 547 93.091 92.167 94.844 89.962

Bij de afgelopen perspectiefnota hebben we gezien dat we behoorlijke incidentele overschotten hebben van 2023 tot 2025. De ruimte voor structurele invulling was bescheiden. In deze begroting maken we gebruik van het extra incidentele geld en houden we rekening met de beperkte structurele mogelijkheden. We hebben een reële en structureel sluitende begroting gemaakt, zoals dat wettelijk is voorgeschreven.

Opzet begroting

Terug naar navigatie - Opzet begroting

De opzet van de begroting 2023 is in basis gelijk aan de begroting 2022. Er is wel sprake van andere programma's. De programma's komen overeen met de hoofdstukken uit het coalitieakkoord. In financiële zin hebben we de volgbaarheid gehandhaafd door ook de oude jaren in de nieuwe structuur weer te geven. In de paragrafen is niets veranderd.

Aansluiting perspectiefnota

Terug naar navigatie - Aansluiting perspectiefnota

De basis voor de begroting is de Perspectiefnota 2023. Na het vaststellen van de Perspectiefnota 2023 hebben zich enkele ontwikkelingen voorgedaan die leiden tot een iets ander saldo. In onderstaande tabel zijn alle wijzigingen ten opzichte van de perspectiefnota weergegeven. Ook de wijzigingen kleiner dan € 250.000. Onder de tabel is een verdere toelichting opgenomen.

 

2023 2024 2025 2026
Begroting aangeboden perspectiefnota -3.010 -3.231 -2.958 -2.992
Meicirculaire 9.584 9.494 12.030 5.530
Aanvullend krediet Staringcollege -45 -45 -45
Licenties/personeel politieke avonden -23 -23 -23 -23
Vrijval kapitaallasten 470 228 4 4
Fijnder 40 40 40 40
Afval 10 10 10 10
Primitieve begroting 7.071 6.473 9.103 2.524
Septembercirculaire 1.308 680 615 2.257
Nieuw wensen -8.277 -3.346 -2.313 -2.203
Totaal 102 3.807 7.405 2.578

Meicirculaire

De meicirculaire geeft aan hoeveel geld wij mogen verwachten via de algemeen uitkering van de Rijksoverheid. Voor de jaren 2023 tot en met 2025 is dit fors meer dan verwacht. Dit komt met name door de plannen van het kabinet, waarbij we als gemeente een rol krijgen in de uitvoering ervan.

 

Aanvullend krediet Staring

In de raadsvergadering van juli heeft u besloten om een extra krediet beschikbaar te stellen voor het Staring College. Het gaat om € 45.000 per jaar.

 

Licenties/personeel politieke avonden

De gemeenteraad vergadert volgens een nieuw model. Daarbij is sprake van gelijktijdige sessies. Eén sessie vindt plaats in de raadszaal, de andere in het restaurant. De bijeenkomst in het restaurant wil men ook uitzenden. Dit vraagt, naast een investering in de ICT, ook om extra licenties en personeel dat de apparatuur kan bedienen.

 

Vrijval kapitaallasten

Er is kritisch gekeken naar de investeringen. Daarbij is geconcludeerd dat een aantal investeringen later dan verwacht gerealiseerd wordt. Dit betekent ook dat de afschrijvingslasten later in de begroting komen.

 

Fijnder

In deze begroting zijn de laatste cijfers van Fijnder opgenomen. Het gaat om de cijfers van de tweede bestuursrapportage van Fijnder. Deze laten voor 2023 een voordeel zien, omdat de verwachte instroom naar beneden is bijgesteld.

 

Afval

De lasten voor afval komen in totaal iets lager uit. Dit levert een klein voordeel op.

 

Septembercirculaire

De septembercirculaire laat een positief beeld zien voor de eerste jaren. Dit is vooral het gevolg van de prijsonwikkelingen, die momenteel tot hogere uitgaven leiden. Uitzondering hierop is het jaar 2026. Voor dit jaar heeft het rijk eenmalig een bedrag van € 1 miljard beschikbaar in de aanloop naar een nieuwe financieringssystematiek. Dit levert Berkelland zo'n € 2,2 miljoen op. In 2027 valt het niveau van de algemene uitkering terug. Vanwege het incidentele karakter gaan wij van een structurele ruimte in de begroting uit van ongeveer 0. Gelijk aan het niveau van 2026 exclusief de eenmalige bijdrage.

 

Nieuwe wensen

In onderstaande tabel zijn alle nieuwe wensen die in de 1e begrotingswijziging zijn opgenomen weergegeven. Om de wensen in de begroting terug te kunnen vinden hebben we bij iedere wens het programma en de activiteit vermeld. In het programma vind u een toelichting op de wensen.

 

Programma Activiteit Onderwerp 2023 2024 2025 2026
Onze aantrekkelijke leefomgeving 010.020.010 Continuering Naoberfonds -300
010.030.010 Onderhoud bomen -110 -110 -110
010.030.010 Bestrijding Japanse Duizendknoop -50 -50
010.040.010 Onderhoudsbudget wegen omhoog -500 -500 -500 -500
010.040.010 Openhouden NABO Loorsteeg Ruurlo -800
Passend wonen 020.010.040 Extra capciteit planbegeleiding/Ruimtelijk ordening -200 -200
020.010.040 Projectsecretaris woningbouw -100 -100
020.020.030 Extra capaciteit vergunningverlening -160 -160
020.020.040 Voorfinanciering nieuwbouw activiteiten -300
020.030.010 Organisatie Neede NO -200 -200
020.500.010 Uitbreiding Opdrachtgever Wonen -10 -10 -10 -10
020.500.010 Uitbreiding Opdrachtgever Wonen & Zorg -10 -10 -10 -10
020.500.010 Extra capaciteit stedebouwkundig advies -44 -44 -44 -44
Vitaal platteland 030.020.010 Contactpersoon buitengebied -65 -65
030.020.010 Beleidsadviseur platteland -65 -65 -65 -65
030.020.010 Leader -484
030.020.010 Biodiversiteitsplan -500
030.030.010 Bijdrage Vrijetijdsagenda Achterhoek -10 -10 -10 -10
030.030.010 Regiocoördinator via Stichting Achterhoek Toerisme -53 -53
Nieuwe energie 040.020.010 Energie Uitvoeringsprogramma 3 -800
040.020.010 Berkelland bespaart -800
040.020.060 Duurzaamheidscoordinator -65 -65
040.020.060 Besparing Berkelland in Balans Duurzaamheid -118 -118 -118 -118
Een toekomstbestendig sociaal domein 050.010.010 Inzet cultuurverbinders -10 -10 -10 -10
050.010.020 Wet Inburgering 2021 (WI2021), inbedden regie op beleid -14 -14 -14 -14
050.020.020 POH jeugd -31 -31 -31 -31
050.020.020 Opbouwwerker jeugd -62
050.020.020 Uitbreiding Jimmy's -30 -30 -30 -30
050.020.020 Intensivering toezicht gastouders -10 -10 -10 -10
050.020.030 Eenmalige bijdrage aan Dorpskamer -150
050.500.010 Extra capaciteit leerplichtambtenaar -50
Sport en cultuur bewegen je! 060.000.000 ongedaan maken bezuiniging sport en cultuur -600 -600 -600
060.010.020 Jeugdfonds sport en cultuur -6 -6 -6 -6
060.010.030 Ketenregisseur Combinatiefunctionarissen (CF) -63 -63 -63 -63
Werken en leren 070.030.030 Economische zaken -25 -25 -25 -25
070.060.030 Uitbouw vroegsignalering -125 -125 -125 -125
070.060.030 Lokale aanpak intake schuldhulpverlening -60 -60 -60 -60
Veiligheid 080.010.010 Opstellen Integraal Veiligheidsplan -35
080.500.010 Formatie BOA samen met gemeente Oost-Gelre -31 -31 -31 -31
Algemeen Bestuur en Bedrijfsvoering 090.010.020 Vervangen verkiezingsborden -35 -35 -35 -35
090.020.030 Visie op dienstverlening en uitvoeringsprogramma -150
090.030.020 Werving en selectie -50 -50
090.030.020 Onderhoud functiegebouw HR21 -8 -8 -8 -8
090.030.020 Berkelland Vitaal -100
090.030.050 Algehele ontwikkelingen t.a.v. iVisie -200 -200 -200 -200
090.030.050 Cloudontwikkeling -400
090.500,010 verlengen jr. raadsadviseur -80 -80 -80 -80
090.500.010 Klantadviseur balies -48 -48 -48 -48
Overzicht van algemene dekkingsmiddelen 100.030.010 Ondersteuning vergadermodel raad -40 -40 -40 -40
100.030.010 Faciliteiten nieuwe werknemers -120 -120 -30 -30
100.030.010 Prijscompensatie 2023 -600
Totaal -8.277 -3.346 -2.313 -2.203

Lezen van tabellen

Terug naar navigatie - Lezen van tabellen

De tabellen in de begroting geven de bedragen weer x € 1.000 (duizenden euro's) tenzij anders vermeld. Door afronding kunnen er kleine verschillen ontstaan in de totalen zoals in de tabel aangegeven. De lasten worden weergegeven met een – (min), de baten met een + (plus). Een programma met een negatief saldo betekent dat er meer lasten in het programma zitten dan baten. Om de cijfers in de tabellen leesbaar te houden zijn bij de omschrijvingen afkortingen gebruikt.