Financiële begroting

Baten en lasten 2023 per programma

Terug naar navigatie - Baten en lasten 2023 per programma
Bedragen x €1.000
Exploitatie 2023
Lasten Baten Onttrekkingen Stortingen Saldo
010 Onze aantrekkelijke leefomgeving -21.578 11.785 828 -397 -9.362
020 Passend wonen -7.082 3.194 102 0 -3.786
030 Vitaal platteland -1.501 1 15 0 -1.486
040 Nieuwe energie -1.978 0 0 0 -1.978
050 Een toekomstbestendig sociaal domein -32.813 1.399 45 0 -31.368
060 Sport en Cultuur -5.965 87 1.032 0 -4.846
070 Werken en leren -28.879 10.811 2.632 0 -15.436
080 Veiligheid -5.376 114 0 0 -5.263
090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering -21.623 1.877 474 -192 -19.464
100 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien -5.024 98.114 0 0 93.091

Saldi per programma 2021-2026

Terug naar navigatie - Saldi per programma 2021-2026
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 2022 (vastgesteld) 2022 (na bestuursrapportage) 2023 2024 2025 2026
010 Onze aantrekkelijke leefomgeving
Lasten -20.060 -19.380 -21.762 -21.578 -19.880 -19.999 -19.784
Baten 11.852 9.953 10.274 11.785 11.459 11.564 11.459
Onttrekkingen 2.478 4.083 4.844 828 255 255 255
Stortingen -426 -93 -213 -397 -42 -42 -42
Totaal 010 Onze aantrekkelijke leefomgeving -6.156 -5.436 -6.856 -9.362 -8.208 -8.222 -8.112
020 Passend wonen
Lasten -5.894 -9.025 -8.032 -7.082 -6.702 -5.977 -8.306
Baten 4.410 2.416 2.961 3.194 3.137 3.104 5.155
Onttrekkingen 140 3.984 2.350 102 102 70 348
Stortingen -1.075 0 0 0 0 0 0
Totaal 020 Passend wonen -2.419 -2.625 -2.720 -3.786 -3.463 -2.803 -2.803
030 Vitaal platteland
Lasten -1.609 -522 -2.959 -1.501 -487 -354 -354
Baten 835 20 1.311 1 1 1 1
Onttrekkingen 550 40 1.245 15 15 0 0
Stortingen -2 0 0 0 0 0 0
Totaal 030 Vitaal platteland -226 -462 -403 -1.486 -472 -354 -354
040 Nieuwe energie
Lasten -764 -2.046 -1.602 -1.978 -378 -313 -313
Baten 43 0 390 0 0 0 0
Onttrekkingen 400 1.929 1.097 0 0 0 0
Totaal 040 Nieuwe energie -321 -117 -115 -1.978 -378 -313 -313
050 Een toekomstbestendig sociaal domein
Lasten -32.816 -31.047 -35.068 -32.813 -32.506 -32.485 -32.485
Baten 1.636 1.399 2.317 1.399 1.399 1.399 1.399
Onttrekkingen 1.533 166 1.614 45 0 0 0
Stortingen -248 -822 -822 0 0 0 0
Totaal 050 Een toekomstbestendig sociaal domein -29.895 -30.304 -31.959 -31.368 -31.106 -31.086 -31.086
060 Sport en Cultuur
Lasten -4.874 -4.892 -6.510 -5.965 -5.006 -5.166 -5.176
Baten 354 212 399 87 87 87 87
Onttrekkingen 386 30 558 1.032 0 0 0
Stortingen -30 0 0 0 0 0 0
Totaal 060 Sport en Cultuur -4.164 -4.650 -5.553 -4.846 -4.920 -5.080 -5.089
070 Werken en leren
Lasten -28.911 -29.812 -28.495 -28.879 -26.500 -26.364 -26.364
Baten 11.750 11.375 10.659 10.811 10.811 10.811 10.811
Onttrekkingen 758 1.174 345 2.632 0 0 0
Stortingen -1.500 0 -456 0 0 0 0
Totaal 070 Werken en leren -17.903 -17.263 -17.947 -15.436 -15.689 -15.553 -15.553
080 Veiligheid
Lasten -4.385 -5.178 -5.369 -5.376 -5.341 -5.341 -5.341
Baten 133 108 134 114 114 114 114
Onttrekkingen 0 80 187 0 0 0 0
Totaal 080 Veiligheid -4.252 -4.989 -5.049 -5.263 -5.228 -5.228 -5.228
090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering
Lasten -21.669 -20.663 -23.190 -21.623 -21.056 -21.006 -21.006
Baten 3.514 2.605 1.893 1.877 1.878 1.878 1.878
Onttrekkingen 1.182 2.798 3.721 474 342 342 282
Stortingen -1.674 -2.759 -4.382 -192 -60 -60 0
Totaal 090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering -18.648 -18.019 -21.958 -19.464 -18.896 -18.846 -18.846
100 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Lasten -2.091 -5.921 -3.624 -5.024 -4.934 -4.986 -4.936
Baten 87.681 89.786 96.185 98.114 97.102 99.831 94.898
Totaal 100 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien 85.590 83.864 92.560 93.091 92.167 94.844 89.962

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen

In onderstaand overzicht is een specificatie opgenomen van de algemene dekkingsmiddelen zoals die in het overzicht van baten en lasten zijn verwerkt. Deze specificatie is exclusief de loon- en kapitaallasten. In het programma is ook een bedrag voor onvoorzien opgenomen van € 200.000 en een bedrag voor te betalen vennootschapsbelasting van € 25.000.

 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2021 2022 (vastgesteld) 2022 (na bestuursrapportage) 2023 (primitief) 2024 (primitief) 2025 (primitief) 2026 (primitief)
100.010.010 We zorgen voor voldoende liquiditeit -166 130 446 979 548 530 461
100.010.020 We beheren onze financiële middelen 1.191 1.325 1.621 1.324 1.324 1.324 1.324
100.020.010 We innen belastingen 9.216 8.826 8.826 10.432 10.958 10.958 10.958
100.020.020 We ontvangen algemene uitkering 75.374 76.230 81.940 82.792 82.260 85.156 78.656
100.020.030 We betalen vennootschapsbelasting -223 -35 -25 -25 -25 -25 -25
100.030.010 Onvoorzien 402 -2.519 -178 -2.875 -2.934 -3.282 -3.502

Overzicht van incidentele baten en lasten 2023-2026 per programma

Terug naar navigatie - Overzicht van incidentele baten en lasten 2023-2026 per programma

We streven er naar om incidentele lasten te dekken met incidentele baten. Voor de periode 2023-2026 is dat ook gelukt. De incidentele lasten die er zijn, hebben we gedekt met de aanwending van reserves. Hieronder worden de incidentele lasten van groter dan 50.000 euro toegelicht.

 

Bedragen x €1.000
Exploitatie 2023 I 2024 I 2025 I 2026 I
010 Onze aantrekkelijke leefomgeving
Lasten -35 0 0 0
Baten 0 0 0 0
Onttrekkingen 4.207 0 0 0
Stortingen 0 0 0 0
Totaal 010 Onze aantrekkelijke leefomgeving 4.172 0 0 0
020 Passend wonen
Lasten -70 -70 -69 -344
Baten 32 32 0 0
Onttrekkingen 102 32 0 0
Totaal 020 Passend wonen 65 -5 -69 -344
030 Vitaal platteland
Lasten -15 -15 0 0
Onttrekkingen 15 15 0 0
Totaal 030 Vitaal platteland 0 0 0 0
040 Nieuwe energie
Lasten 0 0 0 0
Totaal 040 Nieuwe energie 0 0 0 0
050 Een toekomstbestendig sociaal domein
Lasten -45 0 0 0
Onttrekkingen 45 0 0 0
Totaal 050 Een toekomstbestendig sociaal domein 0 0 0 0
060 Sport en Cultuur
Lasten -30 0 0 0
Onttrekkingen 30 0 0 0
Totaal 060 Sport en Cultuur 0 0 0 0
070 Werken en leren
Lasten -4.172 0 0 0
Onttrekkingen 0 0 0 0
Totaal 070 Werken en leren -4.172 0 0 0
090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering
Lasten 0 0 0 0
Onttrekkingen 0 0 0 0
Stortingen 0 0 0 0
Totaal 090 Algemeen bestuur en bedrijfsvoering 0 0 0 0
100 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Lasten 0 0 0 0
Totaal 100 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien 0 0 0 0

Meerjaren balansprognose

Terug naar navigatie - Meerjaren balansprognose
Activa Eind 2021 Eind 2022 Eind 2023 Eind 2024 Eind 2025 Eind 2026
Immateriële vaste activa 125 856 136 75 50 25
Materiële vaste activa 100.499 130.726 144.026 134.904 128.857 123.170
Financiële vaste activa 52.021 49.917 29.554 29.021 28.488 27955
Voorraden 3.191 6.544 6.544 6.544 6.544 6.544
Uitzettingen < 1 jaar 26909 21.636 21.636 21.636 21.636 21.636
Liquide middelen 1.458
Overlopende activa 3.399 6.535 6.535 6.535 6.535 6.535
Totaal Activa 187.602 216.214 208.431 198.715 192.110 185.865
Passiva
Eigen Vermogen 92.971 80.868 76.334 75.726 75.165 74.326
Voorzieningen 11.896 9.798 9.680 9.454 9.331 9.305
Vaste schulden > 1 jaar 50.207 97.150 94.020 85.138 79.216 73.836
Vlottende schulden < 1 jaar 18.222 15.986 15.986 15.986 15.986 15.986
Overlopende passiva 14.306 12.412 12.412 12.412 12.412 12.412
Totaal Passiva 187.602 216.214 208.432 198.716 192.110 185.865

Toelichting
(Im)materiële vaste activa:
Deze balansposten zijn geprognosticeerd op basis van de meerjarenbegroting 2023 uit de activamodule. Hier zijn de toekomstig geplande investeringen aan toegevoegd.

 

Financiële vaste activa:
De prognose voor de financiële vaste activa is opgesteld op basis van de gegevens uit de activamodule. Daarnaast houden we er voorshands rekening mee dat de hybride geldverstrekking aan de BNG in 2023 wordt afgelost.

 

Voorraden:
De prognose voor de financiële vaste activa is opgesteld op basis van de gegevens uit de activamodule.

 

Vorderingen:
De prognose voor de vorderingen is gebaseerd op het gemiddelde van de 4 voorliggende jaren.

 

Liquide middelen:
De liquide middelen bevat normaal gesproken het positieve netto effect van alle overige geprognosticeerde activa- en passivaposten (voor deze balans is deze sluitpost opgenomen onder vaste schulden>1 jaar).

 

Overlopende activa:
De prognose voor de vorderingen is gebaseerd op het gemiddelde van de 4 voorliggende jaren.

 

Eigen vermogen:
De balanspost reserves is meerjarig begroot op basis van de gegevens uit de begrotingsadministratie (conform besluitvorming van de raad). Een specificatie van deze post is terug te vinden in het hoofdstuk Reserves van deze gemeentebegroting.

 

Voorzieningen:
De balanspost voorzieningen is begroot op basis van de gegevens uit de begrotingsadministratie en het Watertakenplan 2019-2023 (conform verwachte dotatie/besteding).

 

Vaste schulden> 1 jaar:
De prognose voor de financiële vaste passiva is opgesteld op basis van de gegevens uit de leningenadministratie. Daarnaast bevat deze post het negatieve netto-effect van alle overige geprognosticeerde activa- en passivaposten (sluitpost voor de jaren 2022 tot en met 2026).

 

Vlottende schulden:
De prognose voor de vlottende schulden is gebaseerd op het gemiddelde van de 4 voorliggende jaren.

 

Overlopende passiva:
De prognose voor de overlopende passiva is gebaseerd op het gemiddelde van de 4 voorliggende jaren.

EMU saldi

Terug naar navigatie - EMU saldi

Berekening EMU-saldo

In het Verdrag van Maastricht is afgesproken dat het EMU-tekort van een bij de euro aangesloten land maximaal 3% van het Bruto Binnenlands Product (BBP) mag bedragen. Het EMU-saldo wordt bepaald door een gezamenlijk saldo van het Rijk, lokale overheden en sociale fondsen. Gemeenten dienen in de begroting een raming van het eigen EMU-saldo op te nemen. De Nederlandse gemeenten mogen gezamenlijk maximaal 0,27% van het tekort veroorzaken. Dit is vastgelegd in de Wet Houdbare Overheidsfinanciën.

In de onderstaande tabel is het EMU-saldo van Berkelland berekend. In de septembercirculaire 2022 zijn de individuele referentiewaarden per gemeente opgenomen. Voor de jaren 2022 en 2023 zitten we boven de referentiewaarde.  Dat betekent dat we onze reservepositie verlagen en meer leningen aantrekken. Dit komt door forse investeringen op verschillende beleidsterreinen. Voor de jaren erna zitten we onder de referentiewaarde.  

 

2022 2023 2024 2025 2026
EMU-saldo -48.512 -17.233 8.349 5.388 4.847
EMU-saldo referentiewaarde 2022 -4.621 -5.124 -5.124 -5.124 -5.124
Verschil EMU-saldo en referentiewaarde -43.891 -12.109 13.473 10.512 9.971
Activa Financiële vaste activa Kapitaalverstrekkingen en leningen -2.104 -20.363 -533 -533 -533
Uitzettingen
Vlottende activa Uitzettingen -5.273
Liquide middelen -1.458
Overlopende activa 3.136
Passiva Vaste passiva Vaste schuld 46.943 -3.130 -8.882 -5.921 -5.380
Vlottende passiva Vlottende schuld -2.236
Overlopende passiva -1.894
Eventuele boekwinst bij verkoop effecten en (im)materiële vaste activa

Overzicht baten en lasten per taakveld

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten per taakveld
Bedragen x €1.000
Exploitatie 2022 (na bestuursrapportage) 2023
Lasten Baten Onttrekkingen Stortingen Saldo Lasten Baten Onttrekkingen Stortingen Saldo
0.1 Bestuur -2.754 0 0 0 -2.754 -2.435 0 0 0 -2.435
0.10 Mutaties reserves 0 0 15.961 -5.873 10.088 0 0 5.128 -589 4.539
0.2 Burgerzaken -805 537 0 0 -268 -929 537 0 0 -392
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -69 1 0 0 -67 -56 1 0 0 -55
0.4 Overhead -19.602 1.356 0 0 -18.246 -17.532 1.340 0 0 -16.192
0.5 Treasury -649 2.869 0 0 2.220 418 1.946 0 0 2.364
0.61 OZB woningen -2.420 9.388 0 0 6.968 -1.330 9.908 0 0 8.578
0.62 OZB niet-woningen -9 1.400 0 0 1.391 -9 1.486 0 0 1.477
0.64 Belastingen overig -22 203 0 0 181 -22 203 0 0 181
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds -2 81.940 0 0 81.938 -2 84.242 0 0 84.239
0.8 Overige baten en lasten -539 231 0 0 -308 -4.001 177 0 0 -3.824
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) -25 0 0 0 -25 -25 0 0 0 -25
1.1 Crisisbeheersing en brandweer -3.006 114 0 0 -2.892 -3.050 114 0 0 -2.937
1.2 Openbare orde en veiligheid -712 20 0 0 -692 -735 0 0 0 -735
2.1 Verkeer en vervoer -6.950 207 0 0 -6.743 -6.541 207 0 0 -6.334
2.2 Parkeren -68 11 0 0 -57 -66 11 0 0 -55
2.4 Economische havens en waterwegen -1 0 0 0 -1 -2 0 0 0 -2
2.5 Openbaar vervoer -51 51 0 0 0 -51 51 0 0 0
3.1 Economische ontwikkeling -281 162 0 0 -119 -91 0 0 0 -91
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur -431 474 0 0 43 -409 474 0 0 65
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -727 59 0 0 -667 -141 59 0 0 -82
3.4 Economische promotie -1.202 812 0 0 -390 -597 355 0 0 -242
4.1 Openbaar basisonderwijs -91 0 0 0 -91 -93 0 0 0 -93
4.2 Onderwijshuisvesting -2.567 7 0 0 -2.560 -4.546 7 0 0 -4.540
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken -1.685 424 0 0 -1.261 -1.405 324 0 0 -1.080
5.1 Sportbeleid en activering -2.237 68 0 0 -2.169 -1.449 0 0 0 -1.449
5.2 Sportaccommodaties -1.200 183 0 0 -1.017 -2.157 183 0 0 -1.974
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -977 0 0 0 -977 -550 0 0 0 -550
5.4 Musea -621 20 0 0 -601 -487 20 0 0 -468
5.5 Cultureel erfgoed -195 73 0 0 -122 -157 28 0 0 -129
5.6 Media -751 6 0 0 -745 -752 6 0 0 -746
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -5.353 159 0 0 -5.194 -4.635 62 0 0 -4.573
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -5.295 1.439 0 0 -3.856 -2.304 451 0 0 -1.853
6.2 Wijkteams -4.214 0 0 0 -4.214 -4.875 0 0 0 -4.875
6.3 Inkomensregelingen -12.832 9.002 0 0 -3.830 -11.348 8.769 0 0 -2.579
6.4 Begeleide participatie -11.642 1.274 0 0 -10.368 -11.408 1.269 0 0 -10.139
6.5 Arbeidsparticipatie -68 0 0 0 -68 -81 0 0 0 -81
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -8.878 50 0 0 -8.828 -6.797 50 0 0 -6.747
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ -3.276 415 0 0 -2.861 -5.509 415 0 0 -5.094
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- -10.433 0 0 0 -10.433 -9.869 0 0 0 -9.869
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ -115 0 0 0 -115 -122 0 0 0 -122
6.82 Geëscaleerde zorg 18- -1.128 0 0 0 -1.128 -1.065 0 0 0 -1.065
7.1 Volksgezondheid -1.561 30 0 0 -1.531 -1.690 0 0 0 -1.690
7.2 Riolering -5.030 6.707 0 0 1.677 -5.929 7.618 0 0 1.689
7.3 Afval -3.144 2.967 0 0 -177 -3.144 3.567 0 0 423
7.4 Milieubeheer -2.776 8 0 0 -2.768 -3.548 8 0 0 -3.540
7.5 Begraafplaatsen en crematoria -293 275 0 0 -18 -302 275 0 0 -27
8.1 Ruimte en leefomgeving -1.608 570 0 0 -1.037 -1.096 123 0 0 -974
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) -1.172 1.048 0 0 -125 -1.189 1.048 0 0 -142
8.3 Wonen en bouwen -7.143 1.964 0 0 -5.179 -4.807 2.050 0 0 -2.756

Overzicht van baten en lasten voor het taakveld overhead

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten voor het taakveld overhead
Bedragen x € 1.000 2022 2023 2024 2025 2026
Saldo Baten Lasten Saldo Saldo Saldo Saldo
Salarissen en sociale lasten -6.596 -8.575 -8.575 -8.575 -8.575 -8.575
Belastingen -10 -10 -10 -10 -10 -10
Duurzame goederen -84 -64 -64 -64 -64 -64
Ingeleend personeel -3.677 -701 -701 -614 -614 -614
Uitgeleend personeel 224 224 224 224 224 224
Leges en andere rechten 0 0 0 0
Overige goederen en diensten -6.774 714 -5.978 -5.264 -5.308 -5.308 -5.308
Inkomensoverdrachten - Rijk -10 -10 -10 -10 -10 -10
Inkomensoverdrachten - overige instellingen en personen 0 0 0 0
Afschrijvingen -1.517 -1.710 -1.710 -1.748 -1.748 -1.748
Toegerekende en bespaarde rente -58 -115 -115 -115 -115 -115
Overige verrekeningen 256 403 -146 257 257 257 257
Totaal -18.246 1.341 -17.309 -15.968 -15.963 -15.963 -15.963

Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume

Terug naar navigatie - Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume

Het Besluit Begroting en verantwoording (BBV) verplicht de gemeente om afzonderlijk in te gaan op de zogenoemde ‘jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume’. Bij deze arbeidsgerelateerde verplichtingen is het doorslaggevend of het verloop van de uitgaven gedurende een aantal begrotingsjaren - in de regel betreft dit de begrotingsperiode van 4 jaar - gelijkmatig dan wel ongelijkmatig is. Bij een gelijkmatig verloop zoals bijvoorbeeld lonen, premies en vakantiegeld moeten de uitgaven in de begroting worden geraamd. Is er sprake van een sterke omvangwisseling in het uitgavenpatroon dan moeten de uitgaven ten laste van een voorziening worden gebracht. De kosten van voormalig personeel en wethouderspensioenen worden gedekt uit voorzieningen omdat hier sprake is van een ongelijk volume. De hoogte van de voorzieningen moet afgestemd zijn op de achterliggende verplichtingen. Jaarlijks vindt er daarom een doorrekening plaats. Deze heeft laatstelijk plaatsgevonden bij het opstellen van de Jaarrekening 2020. De eerstvolgende actualisering vindt plaats bij de jaarrekening 2021.

Uitgangspunten

Terug naar navigatie - Uitgangspunten
Omschrijving uitgangspunt
Lasten
Prijsstijging 2,4%
Subsidies 3,36%
Gemeenschappelijke regelingen Begroting gemeenschappelijke regeling
Salarissen 3,6%
Kapitaallasten 1e afschrijving in het jaar na gereedkoming
Baten
Belasting onroerende zaken (OZB) 6%
Overige belastingen 2,4%
Rioolrecht 2,4% + 2%
Afvalstoffenheffing Kostendekkend
Leges Kostendekkend
Overige opbrengsten 2,4%
Overige uitgangspunten
Onvoorzien € 200.000
Prijspeil meerjarenbegroting Constante prijzen, prijspeil 2023
Algemene uitkering gemeentefonds Op basis van meicirculaire
Eenheden algemene uitkering 2023 2024 2025 2026
Inwoners 43.590 43.360 43.130 42.952
Huishoudens 18.984 19.002 19.020 19.048
Woonruimten 20.371 20.381 20.391 20..401
Bedrijven 4.914 4.914 4.914 4.914