Onze aantrekkelijke leefomgeving
Wat speelt er?
Terug naar navigatie - Wat speelt er?-
Een goede fijne en toekomstbestendige leefomgeving draagt bij aan het levensgeluk van onze inwoners. Het wonen in Berkelland wordt door onze inwoners ook gewaardeerd met een ruime 8. Dit willen we graag zo houden en zo mogelijk zelfs verbeteren. Daarom moeten we moeten blijven investeren in een aantrekkelijke, klimaatbestendige en biodiverse leefomgeving. Daarbij blijven inzetten op de kracht van de samenleving en samenwerking met onze inwoners, buurten, wijken is van groot belang. Met onze wijk- en kerngerichte benadering spelen we samen in op de wijk-en kernspecifieke behoeften van onze inwoners. Daarbij denken we niet alleen aan de puur fysieke inrichting, maar hebben we ook aandacht voor de sociale aspecten binnen deze leefomgeving. Daarbij zijn onze gebiedscontactpersonen de verbindende schakel. Zij zijn voortdurend in contact met onze inwoners, buurten en wijken. Zij horen en zien veel en slaan de brug tussen samenleving en overheid. Voorop staan reële verwachtingen over en weer met aandacht, waardering en zo nodig ondersteuning voor de vele initiatieven en activiteiten in onze samenleving. We weten elkaar steeds beter te vinden, maar polarisatie, conflicten en intolerantie liggen op de loer. We laten ons daardoor niet uit het veld slaan, maar blijven inzetten op het interactieve samenspel tussen inwoners.
-
We hebben de afgelopen tijd met een nieuwe werkwijze in de openbare ruimte gewerkt, ‘ambitiegericht beheer’ genoemd, waarbij inwoners, wijken en buurten een centrale rol spelen. We kijken op basis van thema’s, zoals schoon en veilig, biodiversiteit, klimaatadaptatie, bewegen en recreatie en ontmoeten wat inwoners het belangrijkst vinden in hun wijk of buurt. We bepalen samen hoe we hun leefomgeving inrichten.
-
We gaan in 2023 ook verder met het verbeteren van het groen- en speelvoorzieningenonderhoud en gebruiken daarvoor nog de daarvoor beschikbaar gestelde tijdelijke middelen. We gebruiken deze middelen ook om het groen zo vorm te geven dat het onderhoud structureel goedkoper wordt. Dit helpt ons om binnen de beschikbare structurele budgetten voor groenonderhoud te blijven. Daarbij is veel aandacht voor biodiversiteit en ecologie. Daar waar mogelijk en in overleg met onze inwoners richten we de openbare ruimte biodivers in en passen we ecologisch beheer toe.
-
Wij moeten onze leefomgeving aanpassen aan de klimaatverandering (klimaatadaptatie). We zullen moeten leren omgaan met plotselinge grote hoeveelheden water (hevige regenval en binnenkomend water vanuit het buitenland), langere droogteperioden en meer hogere (extreme) temperaturen.
-
Nederland wil naar een circulaire economie (een economie waarin reststoffen volledig opnieuw worden hergebruikt). Voorbeeld daarvan is het landelijke programma Van Afval Naar Grondstof ‘VANG’. Gemeenten zijn daarbij belangrijke partners, omdat zij verantwoordelijk zijn voor inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval. Berkelland wil voldoen aan de landelijke doelstelling uit het programma, en minder dan 100 kilogram restafval per inwoner inzamelen en verwerken. Corona heeft in Berkelland net als in heel Nederland ertoe geleid dat er juist meer restafval bij huishoudens is opgehaald. Onze inspanningen blijven gericht op het verminderen van restafval en maximaal hergebruik van grondstoffen.
-
De geplande invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2023 heeft consequenties voor onze processen, informatisering/ automatisering, manier van werken en uiteindelijk onze dienstverlening naar onze inwoners. Daarnaast wordt de Omgevingswet door de regering gezien als instrumentarium voor een onontkoombare aanpak voor natuurverbetering en een basis voor vergunningverlening. Hierbij gaat de regering uit van een gebiedsgerichte aanpak.
Speerpunt
Terug naar navigatie - SpeerpuntOpstellen omgevingvisie. (010.010)
Wat gaan we daarvoor doen?
Wijk- en kerngericht werken. (010.020)
Wat gaan we daarvoor doen?
Een klimaatbestendige leefomgeving. (010.030)
Wat gaan we daarvoor doen?
Mobiliteit. (010.040)
Wat gaan we daarvoor doen?
Van Afval Naar Grondstof. (010.050)
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Toelichting verschillen groter dan € 250.000 tussen 2022 (na bestuursrapportage) en 2023 (primitief)
- Activiteit 010.010.010: In 2022 is sprake van een projectbudget voor de invoering van de Omgevingswet. Het restant bedrag wordt bij de jaarrekening 2022 overgeheveld naar 2023.
- Activiteit 010.020.010: In 2022 was een bedrag geraamd voor Samen investeren in Berkelland, waaronder het Naoberfonds. Deze ramingen vervallen vanaf 2023.
- Activiteit 010.030.010: In 2022 was een bedrag geraamd voor Samen investeren in Berkelland, waaronder verbeteren kwaliteit groenonderhoud. Deze ramingen vervallen vanaf 2023.
- Activiteit 010.030.030: In 2023 zijn de lasten hoger omdat er een toevoeging aan de voorziening plaats vindt. Ook de baten zijn hoger dan in 2022. Dit verschil wordt voornamelijk veroorzaakt doordat in 2022 eenmalig de rioolheffing is verlaagd.
- Activiteit 010.040.010: In 2022 waren bedragen geraamd voor Samen investeren in Berkelland, waaronder voor paden en wegen in het buitengebied en extra onderhoud wegen. Deze ramingen vervallen vanaf 2023.
- Activiteit 010.050.010: In 2023 zijn de baten hoger dan in 2022. Dit verschil wordt voornamelijk veroorzaakt doordat in 2022 eenmalig de afvalstoffenheffing is verlaagd.
- Activiteit 010.700.010: In 2023 zijn de lasten hoger doordat investeringen in wegen en riolering gereed zijn gekomen in 2022. De afschrijvingslasten starten hierdoor in 2023.
- Activiteit 010.710.010: In 2023 zijn de onttrekkingen aan de reserves lager doordat de lasten voor Samen investeren in Berkelland niet meer gedekt worden uit de reserves.
Toelichting 1e Begrotingswijziging
Activiteit 010.020.010:
- Voor de voortzetting van het Naoberfonds ramen we incidenteel € 300.000.
Activiteit 010.030.010:
- Voor het extra onderhoud van bomen in verband met de droogte ramen we gedurende 3 jaar € 110.000.
- Voor het bestrijden van invasieve exoten zoals de Japanse duizendknoop ramen we gedurende 2 jaar € 50.000.
Activiteit 010.300.030:
- In afwijking van hetgeen besloten bij de Perspectiefnota 2023 geen trendmatige stijging van 2% van de rioolheffing in 2023 (wel inflatiecorrectie). In 2023 herijken we het Watertakenplan. Daarbij berekenen ook de toekomstige onderhoudskosten en investeringskosten. Omdat de voorziening riool (reserve) op dit moment van behoorlijke omvang is, willen we deze nieuwe berekeningen afwachten en voor 2023 de trendmatige stijging van de rioolheffing eenmalig achterwege laten. De nieuwe berekeningen geven ons inzicht het benodigde kostendekkend tarief in de toekomst en de benodigde (trendmatige) stijging. Voor een overzicht van de baten en lasten riolering zie de paragraaf Lokale heffingen.
Activiteit 010.040.010:
- Voor het onderhoud van wegen verhogen we het budget met € 500.000. Hieruit dekken we ook de kapitaallasten van investeringen in wegen.
- Voor het openhouden en het actief beveiligen van de Niet Actief Beveiligde spoorwegOvergang (NABO) in de Loorsteeg nemen we € 800.000 op.
Exploitatie | Realisatie 2021 | 2022 (vastgesteld) | 2022 (na bestuursrapportage) | 2023 (primitief) | 1e Begrotingswijziging | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||||||
010.010.010 Iedereen wordt op tijd geïnformeerd over de Omgevingswet | -262 | 0 | -1.212 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
010.020.010 Ontwikkeling wijken, buurten en kernen | -436 | -625 | -400 | -50 | -300 | -350 | -50 | -50 | -50 | |
010.020.020 Subsidieren wijken en kernen | -28 | -42 | -26 | -25 | 0 | -25 | -25 | -25 | -25 | |
010.030.010 We beheren ons openbaargroen en de begraafplaatsen | -2.273 | -1.753 | -2.500 | -1.455 | -160 | -1.615 | -1.615 | -1.565 | -1.455 | |
010.030.030 We beheren onze waterhuishouding | -2.695 | -2.116 | -2.336 | -2.749 | 143 | -2.606 | -2.178 | -2.283 | -2.178 | |
010.040.010 We onderhouden onze infrastructuur | -3.637 | -3.455 | -3.941 | -2.809 | -1.300 | -4.109 | -3.388 | -3.388 | -3.388 | |
010.050.010 Afval scheiden | -2.304 | -2.837 | -2.837 | -2.835 | 0 | -2.835 | -2.835 | -2.835 | -2.835 | |
010.050.020 Zwerfafval | -94 | -54 | -54 | -54 | 0 | -54 | -54 | -54 | -54 | |
010.500.010 Loonkosten | -5.155 | -5.312 | -5.312 | -5.420 | 0 | -5.420 | -5.420 | -5.420 | -5.420 | |
010.700.010 Rente en afschrijving | -3.175 | -3.187 | -3.143 | -4.564 | 0 | -4.564 | -4.315 | -4.379 | -4.379 | |
Totaal Lasten | -20.060 | -19.380 | -21.762 | -19.961 | -1.617 | -21.578 | -19.880 | -19.999 | -19.784 | |
Baten | ||||||||||
010.020.010 Ontwikkeling wijken, buurten en kernen | 156 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
010.020.020 Subsidieren wijken en kernen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
010.030.010 We beheren ons openbaargroen en de begraafplaatsen | 423 | 327 | 344 | 344 | 0 | 344 | 344 | 344 | 344 | |
010.030.030 We beheren onze waterhuishouding | 7.216 | 6.455 | 6.707 | 7.761 | -143 | 7.618 | 7.343 | 7.448 | 7.343 | |
010.040.010 We onderhouden onze infrastructuur | 437 | 205 | 256 | 256 | 0 | 256 | 205 | 205 | 205 | |
010.050.010 Afval scheiden | 3.527 | 2.914 | 2.914 | 3.513 | 0 | 3.513 | 3.513 | 3.513 | 3.513 | |
010.050.020 Zwerfafval | 94 | 54 | 54 | 54 | 0 | 54 | 54 | 54 | 54 | |
Totaal Baten | 11.852 | 9.953 | 10.274 | 11.928 | -143 | 11.785 | 11.459 | 11.564 | 11.459 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -8.208 | -9.426 | -11.488 | -8.033 | -1.760 | -9.793 | -8.421 | -8.435 | -8.325 | |
Onttrekkingen | ||||||||||
010.710.010 Reserves | 2.478 | 4.083 | 4.844 | 828 | 0 | 828 | 255 | 255 | 255 | |
Totaal Onttrekkingen | 2.478 | 4.083 | 4.844 | 828 | 0 | 828 | 255 | 255 | 255 | |
Stortingen | ||||||||||
010.710.010 Reserves | -426 | -93 | -213 | -397 | 0 | -397 | -42 | -42 | -42 | |
Totaal Stortingen | -426 | -93 | -213 | -397 | 0 | -397 | -42 | -42 | -42 | |
Mutaties reserves | 2.051 | 3.991 | 4.632 | 431 | 0 | 431 | 213 | 213 | 213 | |
Gerealiseerd resultaat | -6.156 | -5.436 | -6.856 | -7.602 | -1.760 | -9.362 | -8.208 | -8.222 | -8.112 |