-
Blz. 1
Programmabegroting 2020
-
Blz. 2
Programmabegroting 2020
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Samenvatting
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Financiële samenvatting
-
Blz. 7
Plezierig Wonen
-
Blz. 8
Kwalitatief goede woningvoorraad nu en in de toekomst
-
Blz. 9
Wat speelt er?
-
Blz. 10
Speerpunten
-
Blz. 11
Toekomstgerichte bestaande woningvoorraad.
-
Blz. 12
We zijn samen met Kruiswerk en het Energieloket actief aan de slag met de campagne Heerlijk Thuis in Huis. (010.060)
-
Blz. 13
We zetten de Regietafel Wonen en Zorg voort.
-
Blz. 14
We geven ruimte aan nieuwe woonzorginitiatieven.
-
Blz. 15
Voor meer informatie over energierenovaties in de particuliere woningvoorraad zie programma Actief met Duurzaamheid en Energie.
-
Blz. 16
We werken aan een transformatiefonds om sloop van woningen in de toekomst te bekostigen. (010.050)
-
Blz. 17
We starten met een pilot integrale wijkaanpak voor transformatie van woningen en het toekomstbestendig maken van wijken. (010.070)
-
Blz. 18
We werken met een herstructureringsfonds om nadelige gevolgen van demografische veranderingen tegen te gaan. Investeren in de openbare ruimte en bestaand vastgoed is noodzakelijk.
-
Blz. 19
We werken aan een regionale woonagenda en aansluitend aan een nieuwe lokale woonagenda. (010.010 en 010.040)
-
Blz. 20
Het aantal en type woningen past bij de behoefte.
-
Blz. 21
We inventariseren in alle kernen in Berkelland de woonbehoefte van inwoners. (010.030 en 010.090)
-
Blz. 22
We monitoren regionaal en lokaal de ontwikkelingen op de woningmarkt. (010.045)
-
Blz. 23
We blijven ruimte bieden voor goede, innovatieve woningbouwplannen die aansluiten bij de behoefte van onze inwoners. (010.080)
-
Blz. 24
We bewaken de gemeentelijke grondexploitatie. (010.020)
-
Blz. 25
We blijven ons inzetten voor een goede dienstverlening rondom wonen. (010.100)
-
Blz. 26
Wat mag het kosten
-
Blz. 27
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 28
Beleidsindicatoren
-
Blz. 29
Fijn Leven
-
Blz. 30
Een toegankelijke, klimaatbestendige en kleurrijke leefomgeving
-
Blz. 31
Wat speelt er?
-
Blz. 32
Speerpunt
-
Blz. 33
Investeren in de samenleving.
-
Blz. 34
We verstevigen onze netwerken in wijken en kernen en hebben oog voor die groepen die nog niet zo betrokken of in beeld zijn.
-
Blz. 35
We ontwikkelen het gebiedswethouderschap verder door.
-
Blz. 36
Samen met inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen stellen we wijkagenda’s op en voeren ze uit.
-
Blz. 37
We ondersteunen initiatieven uit wijken, buurten en kernen. (020.100)
-
Blz. 38
Een uitnodigende leefomgeving.
-
Blz. 39
We passen waar mogelijk ecologisch beheer toe, niet alleen bij bermen, maar ook andere terreinen, zoals parken, in gemeentelijk bezit. (020.010)
-
Blz. 40
We zaaien daar waar mogelijk bermen/terreinen in met kleurrijke zaadmengsels. (020.010)
-
Blz. 41
We realiseren groen/-blauwe parels (aantrekkelijke plekken met groen en water) in de kernen.
-
Blz. 42
Bij plannen en onderhoud zetten we in op het stimuleren van ‘bewegen’ in onze leefomgeving.
-
Blz. 43
We overleggen met inwoners en ondernemers over hun eigen (gezamenlijke) inbreng en verantwoordelijkheid bij het inrichten en onderhouden van hun/onze openbare ruimte.
-
Blz. 44
We investeren extra in verbetering van de kwaliteit van het groen(onderhoud). (020.120)
-
Blz. 45
We beheren en onderhouden het openbaar groen en de gemeentelijke begraafplaatsen. (020.020)
-
Blz. 46
Leefomgeving aangepast aan het veranderende klimaat.
-
Blz. 47
We voeren het watertakenplan 2019-2023 uit (de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan) inclusief klimaatstresstest. (020.030)
-
Blz. 48
We voeren een bewustwordingscampagne voor inwoners en bedrijven over wat zij zelf kunnen doen aan gevolgen van de klimaatverandering.
-
Blz. 49
Veilige en makkelijk berijdbare wegen en paden.
-
Blz. 50
We onderhouden onze infrastructuur. (020.040)
-
Blz. 51
We investeren extra in onderhoud van wegen en paden in het buitengebied op basis van een plan van aanpak. (020.110)
-
Blz. 52
We bepalen waar mogelijk samen met inwoners en ondernemers de (her)inrichting van onze wegen en paden.
-
Blz. 53
Bereikbare woningen, bedrijven en voorzieningen.
-
Blz. 54
Het wettelijke doelgroepenvervoer en een deel van het openbaar vervoer samen met buurgemeenten regionaal organiseren en optimaliseren. (020.050)
-
Blz. 55
Hergebruik van grondstoffen (Van Afval Naar Grondstof).
-
Blz. 56
We werken samen met onze inwoners het grondstoffenplan uit in maatregelen die afvalbeperking en afvalscheiding (grondstofscheiding) bevorderen. (020.070)
-
Blz. 57
We nemen gerichte actie om zwerfafval terug te dringen op basis van de halfjaarlijkse monitor zwerfafval. (020.060)
-
Blz. 58
Onderzoek doen naar de manier waarop de afgesproken doelstellingen uit ‘Van Afval Naar Grondstof’ (VANG) bereikt kunnen worden inclusief financiële consequenties hiervan.
-
Blz. 59
Gemeentelijke gebouwen en scholen.
-
Blz. 60
We onderhouden de gebouwen die in eigendom zijn van de gemeente. (020.090)
-
Blz. 61
We stoten gebouwen af die we niet zelf in gebruik hoeven te hebben.
-
Blz. 62
We investeren in passende toekomstbestendige huisvesting van scholen en houden rekening met onder andere demografische ontwikkelingen. (020.80)
-
Blz. 63
Wat mag het kosten?
-
Blz. 64
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 65
Beleidsindicatoren
-
Blz. 66
Vitaal Platteland
-
Blz. 67
Een vitaal en innovatief buitengebied
-
Blz. 68
Wat speelt er?
-
Blz. 69
Speerpunt
-
Blz. 70
Toekomstgericht ondernemen in het buitengebied.
-
Blz. 71
We ondersteunen boeren en andere initiatiefnemers bij vragen over duurzaamheid.
-
Blz. 72
We onderzoeken samen met de Wageningen Universiteit de mogelijkheden van nieuwe verdienmodellen, waaronder verticale landbouw. (030.100)
-
Blz. 73
We maken een nieuw bestemmingsplan buitengebied dat binnen de wettelijke mogelijkheden zoveel mogelijk ruimte biedt aan duurzame ontwikkelingen. (030.070)
-
Blz. 74
We organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Berkellanddag, voor bewustwording en kennisdelen over verdienmodellen in het buitengebied. (030.010)
-
Blz. 75
We faciliteren initiatieven van nieuwe ondernemers in het buitengebied, we maken hierbij gebruik van een rode loper aanpak.
-
Blz. 76
We doorlopen een kavelruilproces om een betere landbouwstructuur te organiseren. (030.080)
-
Blz. 77
Mooi Landschap.
-
Blz. 78
We maken een plan van aanpak voor aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing. (030.050)
-
Blz. 79
We blijven ons vraaggestuurd inzetten voor asbestverwijdering en houden de ontwikkelingen hierover landelijk in de gaten.
-
Blz. 80
We gaan aan de slag om knelpunten in bestaande wandel- en fietsroutes op te lossen.
-
Blz. 81
We zetten samen met het Waterschap en de Euregio in op concrete plannen voor de beleefbaarheid van het stroomgebied van de Berkel tussen Borculo en Lochem.
-
Blz. 82
We ondersteunen de mogelijkheid om een cursus Gastheer van het landschap te volgen. (030.020)
-
Blz. 83
Voor meer informatie over ecologisch bermbeheer zie programma Fijn Leven.
-
Blz. 84
Stimuleren van aanleg van nieuwe natuur en landschap. (030.020)
-
Blz. 85
We stellen een biodiversiteitsplan op voor het buitengebied van Berkelland. (030.020)
-
Blz. 86
Sociaal vitaal.
-
Blz. 87
We ondersteunen initiatieven van inwoners uit de kleine kernen om de samenwerking tussen verenigingen te vergroten. (030.030)
-
Blz. 88
De Voormekaar teams hebben extra oog voor de situatie bij agrariërs en stoppers.
-
Blz. 89
Voor meer informatie over maatregelen om onze inwoners zo lang mogelijk thuis te laten wonen zie programma Plezierig Wonen.
-
Blz. 90
We ondersteunen initiatieven en projecten in het kader van Leader. (030.090)
-
Blz. 91
Wat mag het kosten
-
Blz. 92
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 93
Zorg voor wie dat nodig heeft
-
Blz. 94
Samen denken, samen doen
-
Blz. 95
Wat speelt er?
-
Blz. 96
Speerpunt
-
Blz. 97
Zorg zoveel mogelijk voorkomen.
-
Blz. 98
Wij bieden onze inwoners maatschappelijke ondersteuning indien zij niet op eigen kracht en/of met hulp van hun omgeving voldoende zelfredzaam zijn of kunnen participeren (Wmo - zorg in natura). (040.010)
-
Blz. 99
Wanneer een inwoner een wens heeft voor ondersteuning of begeleiding kijken we eerst wat deze inwoner zelf kan. Daarnaast organiseren we meer algemene voorzieningen als steunpunt in de kern/wijk.
-
Blz. 100
We stimuleren nieuwe vormen van ondersteuning, hulp en zorg. Vernieuwingen proberen wij kleinschalig uit en stellen deze bij in nauwe samenwerking met direct betrokkenen. Dit doen we in een experimentele aanpak met minder regels.
-
Blz. 101
Wij bieden onze inwoners de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om maatschappelijke ondersteuning zelf in te kopen (Wmo - pgb). (040.025)
-
Blz. 102
De jeugd ontwikkelt zich positief.
-
Blz. 103
Wij bieden onze jonge inwoners en/of hun ouders/verzorgers jeugdhulp en ondersteuning (Jeugdwet - zorg in natura). (040.030)
-
Blz. 104
Wij bieden de ouders/verzorgers de mogelijkheid tot een persoonsgebonden budget om jeugdhulp en ondersteuning zelf in te kopen (Jeugdwet - pgb). (040.020)
-
Blz. 105
We organiseren algemene voorzieningen en preventieve activiteiten voor jeugd en/of hun ouders/verzorgers.
-
Blz. 106
Iedereen doet mee in Berkelland.
-
Blz. 107
We bieden ruimte aan inwoners en professionals om in te zetten op innovatieve oplossingen voor een gezonde leefstijl. Voorbeeldinitiatieven van buurten, scholen en verenigingen krijgen extra aandacht.
-
Blz. 108
Wij verbeteren de toegang tot onze regelingen die zich richten op meedoen aan de samenleving, vroegsignalering van schulden en schuldhulpverlening.
-
Blz. 109
We geven samen invulling aan de Lokaal Inclusie Agenda.
-
Blz. 110
Nieuwkomers burgeren in.
-
Blz. 111
Er is een integraal programma dat richting geeft aan de koers voor inburgering. (040.050)
-
Blz. 112
Voldoende en krachtige vrijwilligers en mantelzorgers die worden gesteund waar het nodig is.
-
Blz. 113
Wij realiseren een steunpunt voor mantelzorgers waar informatie, advies en ondersteuning samen komen.
-
Blz. 114
Wij realiseren een vrijwilligerspunt Berkelland waar vraag en aanbod elkaar bereiken.
-
Blz. 115
Wat mag het kosten?
-
Blz. 116
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 117
Beleidsindicatoren
-
Blz. 118
Werken en ondernemen in een sterke regio
-
Blz. 119
Een warm welkom voor werk
-
Blz. 120
Wat speelt er?
-
Blz. 121
Speerpunt
-
Blz. 122
Promotie van Berkelland (en de Achterhoek).
-
Blz. 123
Plan maken en uitvoeren waarbij duidelijk is wat de strategie is, hoe promotie effectief kan worden ingezet en welke doelgroepen we daarmee bereiken.
-
Blz. 124
Goed vestigingsklimaat voor ondernemers.
-
Blz. 125
We willen een goede en veilige wegverbinding tussen bedrijventerrein ‘De Laarberg’ en de snelweg A1.
-
Blz. 126
We creëren voldoende fysieke ontwikkelingsmogelijkheden voor nieuwe of bestaande ondernemers.
-
Blz. 127
We voeren de economische agenda 2020-2024 uit.
-
Blz. 128
We denken snel en actief mee met ondernemers. (We leggen de rode loper uit.)
-
Blz. 129
We zetten in op meer samenwerking met Duitsland, om kansen voor ondernemers en inwoners te benutten. (050.020)
-
Blz. 130
Vitale winkelcentra.
-
Blz. 131
Samen met inwoners, ondernemers en organisaties via zogenaamde task forces voor elke kern (en centrum), gaan we aan de slag met de revitalisering van de centra.
-
Blz. 132
We blijven inzetten op compacte centra waarin het fijn verblijven is, onder andere door het creëren van groen/blauwe parels (zie ook programma ‘Fijn leven’). (050.035)
-
Blz. 133
We spelen in op ontwikkelingen en kansen die voorbijkomen, bijvoorbeeld Museum More en de ontwikkeling van de Hambroekplas, en maken waar mogelijk verbindingen met de centra.
-
Blz. 134
We sluiten aan op ‘natuurlijke’ momenten van verandering.
-
Blz. 135
Faciliteren van het ondernemersfonds. (050.030)
-
Blz. 136
Iedereen doet mee met werk, betaald of onbetaald.
-
Blz. 137
Samen met SDOA en onderwijs laten we het aanbod van werkzoekenden beter aansluiten op de vraag.
-
Blz. 138
Voortdurend koppelen van werkgevers aan werkzoekenden (werkgeversbenadering). (050.040)
-
Blz. 139
We gaan meer inzetten op ‘social return’: beter gebruik maken van de mogelijkheden om bij aanbestedingen bedrijven en organisaties een sociale bijdrage te laten leveren.
-
Blz. 140
We maken duurzame verbindingen met ondernemers en organisaties gericht op de inzet van kwetsbare medewerkers onder de Participatiewet. (050.050)
-
Blz. 141
Voor de doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt zorgen we voor een doorgaande ontwikkellijn, waarin zij integraal ondersteund worden.
-
Blz. 142
Goed onderwijs dat aansluit op de lokale en regionale arbeidsmarkt.
-
Blz. 143
Bewaken dat er goed onderwijs is dat aansluit op lokale en regionale arbeidsmarkt.
-
Blz. 144
Promoten van technische beroepen.
-
Blz. 145
Vrijetijdsaanbod het hele jaar door.
-
Blz. 146
We ondersteunen (lokale en regionale) projecten onder andere voor productontwikkeling op het gebied van verblijfs- en dagrecreatie. (050.070)
-
Blz. 147
Wat mag het kosten?
-
Blz. 148
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 149
Beleidsindicatoren
-
Blz. 150
Actief met duurzaamheid en energie
-
Blz. 151
Alle hens aan dek!
-
Blz. 152
Wat speelt er?
-
Blz. 153
Speerpunt
-
Blz. 154
40% energieneutraal in 2022 en in de kopgroep van de Achterhoek.
-
Blz. 155
We gaan door met 'Achterhoek Bespaart' en de SVn duurzaamheidslening.
-
Blz. 156
We doen mee met de Achterhoekse pilot gebouw gebonden financiering. (060.011)
-
Blz. 157
We doen onderzoek naar een subsidieregeling asbestdakbeschot en dakisolatie. (060.011)
-
Blz. 158
We blijven meedoen met en versterken de dienstverlening van het Achterhoekse energieloket. (060.011)
-
Blz. 159
We controleren met steekproeven de getroffen maatregelen. (060.011)
-
Blz. 160
We faciliteren Energie-initiatieven op basis van de beleidsuitgangspunten RODE (Ruimtelijke Ordening en Duurzame energie). (060.014)
-
Blz. 161
We werken met andere overheden aan de regionale energiestrategie (RES). (060.015)
-
Blz. 162
We bieden DOE scans aan voor het MKB. (060.012)
-
Blz. 163
We zorgen ervoor dat de Omgevingsdienst bedrijven controleert (EML controles). (060.012)
-
Blz. 164
We stimuleren technische innovaties.
-
Blz. 165
We bedenken oplossingen voor de door het bedrijfsleven ervaren drempels voor de energietransitie. (060.012)
-
Blz. 166
We doen mee met het project ‘Zonnige bedrijven in de Achterhoek’. (060.012)
-
Blz. 167
We stimuleren het gezamenlijk optrekken van bedrijven bij de energietransitie. (060.012)
-
Blz. 168
We gaan door met de subsidieregeling maatschappelijke initiatieven.
-
Blz. 169
We promoten DOE-scans bij maatschappelijke organisaties. (060.013)
-
Blz. 170
We zorgen voor communicatie en bewustwording. (060.016)
-
Blz. 171
We monitoren de voortgang van onze energiedoelstelling. (060.016)
-
Blz. 172
Van het aardgas af.
-
Blz. 173
We inventariseren de huidige stand van zaken van het gasnet, de warmtevraag, het warmte-aanbod, de planningen van beheer en onderhoud. (060.050)
-
Blz. 174
We maken een plan van aanpak om te komen tot een transitievisie warmte. (060.050)
-
Blz. 175
Gemeente als voorbeeld.
-
Blz. 176
We ontwikkelen een eigen gemeentelijk initiatief voor grootschalige en lokale energieopwek (Motie M19-08). (060.017)
-
Blz. 177
We doen een innovatief circulair/duurzaam aanbestedingstraject om van te leren. (060.017)
-
Blz. 178
We verduurzamen ons eigen vastgoed. (060.017)
-
Blz. 179
Wij voeren de reductiemaatregelen uit van de CO2 prestatieladder. (060.017)
-
Blz. 180
Wij monitoren onze organisatie/bedrijfsvoering met de CO2 prestatieladder. (060.017)
-
Blz. 181
We onderzoeken de mogelijkheden en behoefte aan laadpalen in de centrumgebieden. (060.017)
-
Blz. 182
Wat mag het kosten?
-
Blz. 183
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 184
Sport is meer!
-
Blz. 185
Een leven lang sporten en bewegen
-
Blz. 186
Wat speelt er?
-
Blz. 187
Speerpunt
-
Blz. 188
Een leven lang sport en bewegen voor iedereen.
-
Blz. 189
We zetten combinatiefunctionarissen in (Brede Impuls) die verbindingen leggen tussen sport, cultuur en welzijn. (070.010)
-
Blz. 190
Voor volwassenen uit minima-gezinnen zijn er de regelingen gericht op meedoen waardoor zij kunnen sporten en bewegen.
-
Blz. 191
We faciliteren ‘Achterhoek in beweging' en ondersteunen initiatieven uit de samenleving. (070.070)
-
Blz. 192
Toekomstbestendige verenigingen en sportinfrastructuur.
-
Blz. 193
We faciliteren de Sport Federatie Berkelland. (070.030)
-
Blz. 194
We ondersteunen de exploitatie van zwembaden en de bijbehorende sportaccommodaties. (070.040 en 070.041)
-
Blz. 195
We subsidiëren jeugdleden van sportverenigingen. (070.050)
-
Blz. 196
We beheren gemeentelijke (binnen) sportaccommodaties. (070.020)
-
Blz. 197
We grijpen natuurlijke momenten aan om de gemeentelijke sportaccommodaties toekomstbestendig te maken.
-
Blz. 198
Wat mag het kosten?
-
Blz. 199
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 200
Beleidsindicatoren
-
Blz. 201
Cultuur is van iedereen
-
Blz. 202
Cultuur beleef je in Berkelland
-
Blz. 203
Wat speelt er?
-
Blz. 204
Speerpunt
-
Blz. 205
Een samenhangende cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma.
-
Blz. 206
We maken een cultuur- en erfgoedvisie met uitvoeringsprogramma. (080.010)
-
Blz. 207
We zorgen voor cultuureducatie voor ieder kind in het basisonderwijs. (080.020)
-
Blz. 208
We subsidiëren de bibliotheek Oost-Achterhoek. (080.040)
-
Blz. 209
We ondersteunen de (vrijwilligers van de) dorpsböke. (080.010)
-
Blz. 210
We helpen culturele organisaties bij de (door)ontwikkeling naar toekomstbestendigheid. (080.120)
-
Blz. 211
We subsidiëren het Erfgoedcentrum Achterhoek-Liemers (ECAL). (080.060)
-
Blz. 212
We nemen deel aan het Cultuur –en Erfgoedpact. (080.060)
-
Blz. 213
We subsidiëren de instandhouding van monumenten. (080.050)
-
Blz. 214
We ondersteunen via subsidiëring diverse lokale culturele activiteiten en/of verbanden. 080.020)
-
Blz. 215
We subsidiëren musea. (080.050)
-
Blz. 216
Wat mag het kosten?
-
Blz. 217
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 218
Samen veilig
-
Blz. 219
Veilig zijn in Berkelland? Daar zorgen we samen voor!
-
Blz. 220
Wat speelt er?
-
Blz. 221
Speerpunt
-
Blz. 222
Een veilige woon- en leefomgeving voor alle inwoners.
-
Blz. 223
We bevorderen brandveilig wonen van niet-zelfredzamen. Daarnaast gaan we inwoners bewust maken over wat zij kunnen doen om (mogelijke) calamiteiten als gevolg van brand te voorkomen door snel en adequaat handelen. (090.010)
-
Blz. 224
We vragen inwoners naar hun onveiligheidsgevoel (bijvoorbeeld via het internetpanel) en ondernemen daarop gericht actie.
-
Blz. 225
We zorgen voor passende en gerichte inzet samen met inwoners en andere betrokken partners (zoals politie, woningcorporaties, maatschappelijke instellingen, vastgoedeigenaren, uitzendbureaus en omgevingsdienst).
-
Blz. 226
We maken een breed plan om problemen als gevolg van overmatig alcohol- en drugsgebruik van jeugd aan te pakken. (090.020)
-
Blz. 227
Geen ruimte voor ‘ondermijning’.
-
Blz. 228
We maken kaders en richtlijnen voor de huisvesting van arbeidsmigranten en zorgen ervoor dat deze worden nageleefd, om zo negatieve aspecten van arbeidsmigratie (zoals mensenhandel, slechte woonomstandigheden en overlast) te beperken.
-
Blz. 229
We maken onze inwoners en collega’s bewust van situaties die met ondermijning te maken kunnen hebben.
-
Blz. 230
We werken nog meer samen met onze inwoners en betrokken partners door informatie uit te wisselen, verbindingen te maken en het makkelijk te maken melding te doen van mogelijke situaties van ondermijning.
-
Blz. 231
Verminderen criminaliteit in buitengebied en kernen.
-
Blz. 232
We ondersteunen (onder andere met financiële middelen) het Keurmerk Veilig Ondernemen voor het hele buitengebied.
-
Blz. 233
We zetten in op intensieve gerichte daderaanpak, een gebiedsgerichte aanpak, preventie én aandacht voor het slachtoffer.
-
Blz. 234
Wat mag het kosten?
-
Blz. 235
Kaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 236
Beleidsindicatoren
-
Blz. 237
Aan de slag met de Omgevingswet
-
Blz. 238
Een nieuwe manier van (samen)werken
-
Blz. 239
Wat speelt er?
-
Blz. 240
Speerpunt
-
Blz. 241
Concreet aan de slag met een Omgevingsvisie.
-
Blz. 242
We volgen het plan van aanpak uit 2019 om te komen tot een Omgevingsvisie.
-
Blz. 243
We oefenen met een aantal pilots.
-
Blz. 244
We maken een leidraad voor participatie.
-
Blz. 245
Werken volgens de nieuwe wet.
-
Blz. 246
We richten onze werkprocessen opnieuw in.
-
Blz. 247
We passen - waar nodig - onze regelgeving aan.
-
Blz. 248
We zorgen op tijd voor afspraken over de benodigde informatie-uitwisseling en archivering tussen ketenpartners.
-
Blz. 249
We passen onze systemen op tijd aan afhankelijk van de voortgang van het Digitaal stelsel Omgevingswet.
-
Blz. 250
We zorgen voor opleiding en training.
-
Blz. 251
Wat mag het kosten?
-
Blz. 252
Beleidskaders die de raad heeft vastgesteld
-
Blz. 253
Financiën
-
Blz. 254
Wat speelt er?
-
Blz. 255
Speerpunt
-
Blz. 256
Financieel structureel gezonde gemeente.
-
Blz. 257
Lagere lasten voor inwoners, bedrijven en verenigingen in de periode 2019-2022. (110.110)
-
Blz. 258
We beheren onze financiële middelen. (110.020)
-
Blz. 259
We dragen bij aan verbonden partijen.
-
Blz. 260
We heffen andere belastingen en leges. (110.040)
-
Blz. 261
We heffen Onroerende zaakbelastingen. (110.050)
-
Blz. 262
We ontvangen een algemene uitkering. (110.060)
-
Blz. 263
We ontwikkelen onze rendementsdoelstellingen.
-
Blz. 264
We storten in en onttrekken aan reserves. (110.070)
-
Blz. 265
We voeren de Wet waardering onroerende zaken uit. (110.080)
-
Blz. 266
Wat mag het kosten?
-
Blz. 267
Overzicht van baten en lasten per programma
-
Blz. 268
Overzicht baten en lasten per taakveld (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 269
Overzicht Overhead (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 270
Balansen 2020 - 2023 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 271
Emu-saldi 2019 - 2021 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 272
Beleidsindicatoren
-
Blz. 273
Bedrijfsvoering
-
Blz. 274
Berkelland goed georganiseerd!
-
Blz. 275
Wat speelt er?
-
Blz. 276
Speerpunt
-
Blz. 277
Gegevensbescherming.
-
Blz. 278
Voldoen aan de eisen die worden gesteld in de AVG en bescherming van persoonsgegevens.
-
Blz. 279
Voldoen aan de normen die worden gesteld in de Baseline Informatiebeveiliging.
-
Blz. 280
Een organisatie die is toegerust voor de taak die gesteld is.
-
Blz. 281
We geven de Berkellandacademie vorm.
-
Blz. 282
We zetten HR-instrumenten in om de arbeidsmarktpositie van de gemeente te verbeteren.
-
Blz. 283
We zorgen voor voldoende personeel.
-
Blz. 284
We zetten in op duurzame inzetbaarheid.
-
Blz. 285
Een moderne ICT en informatievoorziening.
-
Blz. 286
We zetten experimenten data-analyse en 3D/virtualisatie door naar de beleid- en werkprocessen.
-
Blz. 287
Het openbaar beschikbaar maken van informatie.
-
Blz. 288
(Financieel) in control.
-
Blz. 289
Inrichten en bijhouden van een contractbeheerssysteem.
-
Blz. 290
Ontwikkelen financiële instrumenten en control
-
Blz. 291
Uitvoeren interne audits.
-
Blz. 292
Verbeteren juridische kwaliteit.
-
Blz. 293
Verminderen fiscale risico's.
-
Blz. 294
Grondbeleid
-
Blz. 295
Wat speelt er?
-
Blz. 296
Wat zijn de kosten?
-
Blz. 297
Lokale heffingen
-
Blz. 298
Lokale heffingen
-
Blz. 299
Wat speelt er?
-
Blz. 300
Kaders
-
Blz. 301
Speerpunten
-
Blz. 302
Een verantwoorde gemeentelijke belastingdruk.
-
Blz. 303
Heffen Reinigingsheffingen.
-
Blz. 304
Heffen Rioolheffing.
-
Blz. 305
Heffen van Onroerende zaakbelastingen.
-
Blz. 306
Verantwoorde tarieven voor onze dienstverlening.
-
Blz. 307
Heffen begraafrechten.
-
Blz. 308
Heffen Leges.
-
Blz. 309
Heffen marktgelden.
-
Blz. 310
Heffen Reclamebelasting.
-
Blz. 311
Heffen Toeristenbelasting.
-
Blz. 312
Kwijtschelding van belasting voor mensen met een minimuminkomen.
-
Blz. 313
Kwijtschelden gemeentelijke belastingen.
-
Blz. 314
Weerstandsvermogen
-
Blz. 315
Weerstandsvermogen
-
Blz. 316
Wat speelt er?
-
Blz. 317
Speerpunten
-
Blz. 318
Een weerstandvermogen dat voldoende is om de risico's op te vangen.
-
Blz. 319
Beoordelen weerstandsvermogen.
-
Blz. 320
Inventariseren risico's.
-
Blz. 321
Kengetallen financiële positie
-
Blz. 322
Beleidsindicatoren
-
Blz. 323
Samenwerkingspartijen
-
Blz. 324
Samenwerkingspartijen
-
Blz. 325
Speerpunten
-
Blz. 326
Goede (nuts)voorzieningen door deelnemingen.
-
Blz. 327
Aandeelhouderschap van coöperatie AGEM goed uitoefenen.
-
Blz. 328
Aandeelhouderschap van Alliander N.V. goed uitoefenen.
-
Blz. 329
Aandeelhouderschap van de N.V. BNG Bank goed uitoefenen.
-
Blz. 330
Aandeelhouderschap van Gebiedsonderneming Laarberg B.V. goed uitoefenen.
-
Blz. 331
Aandeelhouderschap van Gebiedsonderneming Laarberg C.V. goed uitoefenen.
-
Blz. 332
Aandeelhouderschap van Twence B.V. goed uitoefenen.
-
Blz. 333
Aandeelhouderschap van Vitens N.V. goed uitoefenen.
-
Blz. 334
Goede dienstverlening door samenwerking.
-
Blz. 335
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers.
-
Blz. 336
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling GGD Noord- en Oost Gelderland.
-
Blz. 337
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Achterhoek.
-
Blz. 338
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Crematoria Twente.
-
Blz. 339
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Achterhoek en Liemers.
-
Blz. 340
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek.
-
Blz. 341
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Sociale Dienst Oost Achterhoek.
-
Blz. 342
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Stadsbank Oost Nederland.
-
Blz. 343
Deelnemen in de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland.
-
Blz. 344
Deelnemen in het Openbaar Lichaam vuilverwerking Noord Oost Achterhoek.
-
Blz. 345
Deelnemen in het samenwerkingsverband Bestuurlijke Begeleidingsgroep Beekvliet - Stelkampsveld.
-
Blz. 346
Deelnemen in het samenwerkingsverband Euregio.
-
Blz. 347
Deelnemen in het samenwerkingsverband Leisurelands.
-
Blz. 348
Deelnemen in het samenwerkingsverband N18.
-
Blz. 349
Deelnemen in het samenwerkingsverband NUVAL Platform.
-
Blz. 350
Deelnemen in het samenwerkingsverband P10.
-
Blz. 351
Deelnemen in het samenwerkingsverband Stichting Achterhoek Toerisme.
-
Blz. 352
Deelnemen in het samenwerkingsverband Stichting Hambroek.
-
Blz. 353
Deelnemen in het samenwerkingsverband ZOOV.
-
Blz. 354
Goede dienstverlening door andere partijen.
-
Blz. 355
Afspraken maken over dienstverlening met het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT).
-
Blz. 356
Financiering
-
Blz. 357
Financiering
-
Blz. 358
Wat speelt er?
-
Blz. 359
Speerpunten
-
Blz. 360
Beperken van de risico's op het te lenen en uit te lenen geld.
-
Blz. 361
Beoordelen koersrisico.
-
Blz. 362
Beoordelen renterisico.
-
Blz. 363
Beoordelen uitstaande leningen.
-
Blz. 364
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 365
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 366
Wat speelt er?
-
Blz. 367
Speerpunten
-
Blz. 368
Een verantwoord beheer van onze kapitaalgoederen.
-
Blz. 369
Onderhouden gebouwen.
-
Blz. 370
Onderhouden groen.
-
Blz. 371
Onderhouden van riolering
-
Blz. 372
Onderhouden van wegen.
-
Blz. 373
Reserves
-
Blz. 374
Wat speelt er?
-
Blz. 375
Overzicht reserves
-
Blz. 376
Algemene reserve
-
Blz. 377
Bestuurlijke claims
-
Blz. 378
Egalisatiereserve afval
-
Blz. 379
Egalisatiereserve investeringen
-
Blz. 380
Egalisatiereserve bouwgrondexploitaties
-
Blz. 381
Inkomensreserve
-
Blz. 382
Onderwijshuisvesting
-
Blz. 383
Wegen
-
Blz. 384
Herstructurering
-
Blz. 385
Nadelen decentralisaties
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap