Overzicht van algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien

Wat speelt er?

Terug naar navigatie - Wat speelt er?
  • Onze belangrijkste inkomstenbron, de algemene uitkering blijft vooralsnog afhankelijk van de ontwikkeling van (een gedeelte van) de Rijksuitgaven. Door de verschillende crises die op dit moment spelen is het lastig om de ontwikkeling van de algemene uitkering te voorspellen.
  • De marktrente is laag. Overtollige liquide middelen leveren daardoor nauwelijks rendement op.
  • Veranderde toezichtregels maken de inzet van reserves ingewikkelder.
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Dekkingsmiddelen. (100.020)

Terug naar navigatie - Dekkingsmiddelen. (100.020)

Wat willen we bereiken?

Een stabiele en reële (meerjaren) begroting met financiële ruimte voor nieuwe investeringen. Dit doen we door de wensen realistischer af te zetten tegen wat de mogelijkheden die er zijn om de zaken uit te voeren. Door fasering neemt de druk af en maken we op korte termijn ruimte vrij voor incidentele onderwerpen.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Toelichting verschillen groter dan € 250.000 tussen 2024 (na bestuursrapportage) en 2025

  • We innen belasting: In 2024 betalen wij nog voor een kosteloze herinneringsronde aan inwoners van het GBT en zijn de proceskosten WOZ-waarde hoger dan in 2025.
  • Onvoorzien: Bij de Bestuursrapportage 2024 hebben we een groot gedeelte van loon- en prijscompensatie die in 2024 was geraamd op deze activiteit verdeeld over de andere programma's. In de begroting 2025 is op deze activiteit de prijsstijging weer geraamd op deze activiteit.
  • We zorgen voor voldoende liquiditeit: Door investeringen zal ons creditsaldo in 2025 minder hoog zijn. De renteopbrengsten schatkistbankieren zijn daardoor naar verwachting lager dan in 2024. Verder is de rentevergoeding op de hybridegeldlening van de BNG in 2025 voorzichtiger geraamd dan in 2024.
  • We beheren onze financiële middelen: In 2024 hebben we te maken met eenmalige voordelen uit verkoop van een gebouw in Noordijk en van verkregen interim-dividend van de verkoop van Kenter. Daarnaast hebben we in 2024 hogere dividend dan geraamd verantwoord over 2023. 
  • We ontvangen algemene uitkering: De ontwikkeling van de algemene uitkering is afhankelijk van de landelijke ontwikkeling van aantallen en de door het Rijk beschikbaar gestelde middelen. Voor 2025 compenseert het Rijk gemeenten voor de kosten die gemeenten maken en waarvoor het Rijk lastenbeperkende maatregelen zou nemen.  
Bedragen x €1.000
Overzicht van baten en lasten per activiteit Realisatie 2023 2023 (Na bestuursrapportage) 2024 (primitief) 2024 (Na Bestuursrapportage) 2025 (primitief) 2026 (primitief) 2027 (primitief) 2028 (primitief)
Lasten
100.010.010 We zorgen voor voldoende liquiditeit -1.531 -998 -127 -1.052 -979 -1.224 -1.469 -1.719
100.010.020 We beheren onze financiële middelen -149 -170 -158 -148 -135 -135 -135 -135
100.020.010 We innen belastingen -617 -1.315 -1.966 -2.132 -1.856 -1.856 -1.856 -1.856
100.020.030 We betalen vennootschapsbelasting 171 -25 -25 -25 -25 -25 -25 -25
100.030.010 Onvoorzien -3 -2.502 -4.779 -1.111 -2.679 -2.534 -2.523 -2.788
100.500.010 Loonkosten -79 -79 -82 -82 -88 -88 -88 -88
100.700.010 Rente en afschrijving 0 -2 -7 -2 -92 -92 -92 -92
Totaal Lasten -2.208 -5.091 -7.145 -4.552 -5.854 -5.955 -6.189 -6.704
Baten
100.010.010 We zorgen voor voldoende liquiditeit 1.709 1.155 502 1.622 850 776 771 771
100.010.020 We beheren onze financiële middelen 2.024 2.098 1.480 2.224 1.392 1.392 1.392 1.392
100.020.010 We innen belastingen 11.205 11.747 12.783 13.161 13.360 13.390 13.420 13.450
100.020.020 We ontvangen algemene uitkering 89.804 87.293 90.447 93.773 95.348 89.213 88.789 88.770
100.030.010 Onvoorzien 42 88 88 88 88 88 88 88
Totaal Baten 104.784 102.381 105.300 110.868 111.038 104.860 104.460 104.472
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 102.577 97.290 98.155 106.316 105.184 98.905 98.272 97.768